av lennartj » 2018-10-27 14:10
PerStromgren skrev:dewpo skrev:Hur reglerar du volymen nu när du lyssnar på fyrkanal?
Du skrev att du måste koppla om, Så jag antog att växlade mellan fyrkanals källan och tvåkanalsförsteget in till främre förstärkaren, Det var kanske fel? Men som jag antog att det var kopplat borde du kunna koppla swichen efter förstegen på främre kanalen, Och switcha mellan källorna

Aha, jag var otydlig! Sorry!
Jo, när jag lyssnar idag sitter en vanlig bioförstärkare i frågetecknet och högtalarna är kopplade till den; jag flyttar högtalarsladdar för hand. Den vill jag inte ha där, utan tänkte mig något mycket enklare, men jag vet inte om sådant finns.
Det enklaste vore om det fanns en fyrkanalig volympot i en snygg låda, vars utgångar kopplas till ingången på tvåkanalssteget och det extra slutsteget. Men jag gissar att sådana djur inte finns.
Jag har en liknande situation som din, men jag vill kunna spela 5.1 SACD med lika hög transparens som min 2-kanals och det kan jag praktiskt taget.
Det som stör mig mest är att jag behöver sätta påTV'n, gå in i menyerna på min Oppo BDP-95 och aktivera den inbyggda digitala volymkontrollen. Att byta kablar som går in i mitt aktiva delningsfilter cr80s från mitt 2-kanals McIntosh C2300 försteg till ett par från Oppons obalanserade utgångar för vänster och höger front stör mig mindre än vetskapen att en extra liten omkopplarbox av medelmåttig kvalitet ständigt sitter i signalvägen med ett flertal kontaktövergångar.
Bioförstärkare som jag lånat har inte krävt någon längre lyssning för att jag ska döma ut dem som transparensförstörare, tystnaden mellan tonerna finns inte bevarad.
På många bioförstärkare är det mer eller mindre omöjligt att lista ut om det finns något läge som verkligen släpper igenom de 5+1 analoga kanalerna utan digitalisering via analog volymkontroll till linjeutgångarna.
Om jag ska automatisera omställningen från 2-kanals - till multikanalslyssning ska den helt kunna göras med en eller ett fåtal knapptryckningar på en multifjärr så att signalerna routas rätt och att nivåregleringen sker på rätt ställe. C2300 har HT-passthru.
En begagnad sån här McIntosh C45
http://www.mcintoshcompendium.com/Compendium%20Docs/Pre-Amplifiers/PDFs/C45.pdf skulle nog kunna göra jobbet.
Den slutade tillverkas 2010 men jag befarar att få har sålts i Europa och prisnivån på begagnatmarknaden har jag inte kollat ännu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]