Vad göra i Sthlm en påsk?

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
imac

Re: Ledsen Squeezebox; något att göra?

Inläggav imac » 2018-08-03 18:28

PerStromgren skrev:
imac skrev:
PerStromgren skrev:
Ja, och provat med en annan kloss. Om du nu menar den externa, alltså.

Japp

Funkar fjärren ok när du kör den trådat?

Ja, det verkar så, men det är litet slumpmässigt, så jag kan inte säga säkert.

Jag har kommit till insikt om att jag inte kommer att kunna laga den, och ser mig om efter en ersättare. En app- eller webbläsardriven apparat är allt för användarovänlig för kökstjänst, annars kunde jag flyttat en av de squeezeboxmottagare jag har i övrigt i huset. Jag gissar att en airtplay-apparat inte heller lätt betjänas av en vanlig fjärr.

En lätt test som du kan göra är att plocka ur WiFi kortet o se om den funkar normalt då med trådat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-03 21:40

imac skrev:
PerStromgren skrev:
imac skrev:
Japp

Funkar fjärren ok när du kör den trådat?

Jag har kommit till insikt om att jag inte kommer att kunna laga den, och ser mig om efter en ersättare. En app- eller webbläsardriven apparat är allt för användarovänlig för kökstjänst, annars kunde jag flyttat en av de squeezeboxmottagare jag har i övrigt i huset. Jag gissar att en airtplay-apparat inte heller lätt betjänas av en vanlig fjärr.

En lätt test som du kan göra är att plocka ur WiFi kortet o se om den funkar normalt då med trådat.

Sant. Om det då funkar, vad glr jag då? Om det inte funkar, vad gör jag i så fall?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2018-08-04 10:45

Om det funkar utan WiFi kortet så är det kasst o då har du hittat felet :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-04 14:29

PerStromgren skrev:
imac skrev:
PerStromgren skrev:

Sant. Om det då funkar, vad glr jag då? Om det inte funkar, vad gör jag i så fall?

Då gör du som jag föreslog innan.. .och skaffar en extern trådlöst-till-kabel mojäng om du inte vill heltråda den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-04 15:18

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:
imac skrev:En lätt test som du kan göra är att plocka ur WiFi kortet o se om den funkar normalt då med trådat.

Då gör du som jag föreslog innan.. .och skaffar en extern trådlöst-till-kabel mojäng om du inte vill heltråda den.

Vad heter prylen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-04 15:56

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:

Vad heter prylen?

Min har naturligtvis utgått fram tills nu, men den såg ut så här;
https://www.clasohlson.com/se/Tr%c3%a5dl%c3%b6s-n%c3%a4tverksadapter-Netgear-WNCE3001/38-6621

Måste gå att hitta liknande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

LÖST, kind of: Ledsen Squeezebox; något att göra?

Inläggav PerStromgren » 2018-08-08 14:47

Jag köpte mig fri genom att köpa en Squeezebox Duet (dvs mottagare plus "fjärrkontroll") för 470:- inkl frakt på Traderaauktion. Classic-boxen åker i lådan märkt "diverse"...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: LÖST, kind of: Ledsen Squeezebox; något att göra?

Inläggav genstruktur » 2018-08-08 14:51

PerStromgren skrev:Jag köpte mig fri genom att köpa en Squeezebox Duet (dvs mottagare plus "fjärrkontroll") för 470:- inkl frakt på Traderaauktion. Classic-boxen åker i lådan märkt "diverse"...

Skönt 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-08-08 16:34

PerStromgren skrev:Jag köpte mig fri genom att köpa en Squeezebox Duet (dvs mottagare plus "fjärrkontroll") för 470:- inkl frakt på Traderaauktion. Classic-boxen åker i lådan märkt "diverse"...

Har behov av en SB till, säljer du denna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-08 16:58

Bill50x skrev:

/ B

Om du menar den Classic som inte kan köra trådlöst, visst! Skicka mig ett PM i så fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2018-08-08 19:33

Alltid skönt att ha en låda med diverse som man vet innehåller inget annat än sånt borde kunna slängas direkt. :mrgreen:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-08-17 11:52

Nu finns quadlurarna på hififreaks.se för ett helt ok pris.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-08-17 16:39

landa skrev:Nu finns quadlurarna på hififreaks.se för ett helt ok pris.

Tack fö rtips. Just nu sitter jag rätt nöjd med Stax och Sennheiser, men man vet aldrig...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-08-17 23:23

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

Om du menar den Classic som inte kan köra trådlöst, visst! Skicka mig ett PM i så fall.

Ahhh, finns det sådana Classic (som inte kan hantera trådlöst)?

/ B

PS PM skickat.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-08-17 23:26

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Har behov av en SB till, säljer du denna?

Ahhh, finns det sådana Classic (som inte kan hantera trådlöst)?

/ B

PS PM skickat.

Den trasiga sorten saknar den funktionen :-)
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur skifta mellan 2-kanalslyssning och 4-kanals?

Inläggav PerStromgren » 2018-10-08 14:34

Jag har äntligen installerat grejorna som behövs för att lyssna på mina SACD i fyra kanaler. Bekymret är att min vanliga lyssning sker i två kanaler; för att lyssna på SACD måste jag koppla om sladdarna som det ser ut just nu.

Vad behöver jag för pryl i frågeteckenlådan nedan och hur ska det kopplas för att enkelt kunna skifta mellan att lyssna i fyra kanaler med SACD som källa och 2 kanaler med CD som källa?

Jag vill inte byta ut vare sig "försteg" (eg. en komplett förstärkare, Quad Vena, som jag bara använder förstegsdelen i) eller främre slutsteg (Quad 606).
Bilagor
Capture.JPG
Capture.JPG (32.13 KiB) Visad 1216 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Re: Hur skifta mellan 2-kanalslyssning och 4-kanals?

Inläggav Morello » 2018-10-08 14:59

Du behöver ett fyrkanaligt försteg, vars "front"-utgångar kopplas till en ingång på ditt tvåkanalsförsteg, som ställs till 0 dB förstärkning.
Har man tex ett Sybarite Audio-försteg ställer man det i "CINEMA BYPASS"-läge.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-10-08 15:06

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-08 15:24

Morello skrev:Du behöver ett fyrkanaligt försteg, vars "front"-utgångar kopplas till en ingång på ditt tvåkanalsförsteg, som ställs till 0 dB förstärkning.
Har man tex ett Sybarite Audio-försteg ställer man det i "CINEMA BYPASS"-läge.

Hur mycket kostar ett sådant?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-08 15:26

dewpo skrev:https://www.conrad.se/p/2-port-rca-audio-switch-speaka-professional-1435386
[ Bild ]

Jag ser inte hur du tänker. Hur ska jag reglera volymen? Det finns ju ingen volymkontroll på den där prylen, som förresten bara hanterar två kanaler.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-10-08 15:33

PerStromgren skrev:
dewpo skrev:https://www.conrad.se/p/2-port-rca-audio-switch-speaka-professional-1435386
[ Bild ]

Jag ser inte hur du tänker. Hur ska jag reglera volymen? Det finns ju ingen volymkontroll på den där prylen, som förresten bara hanterar två kanaler.

Hur reglerar du volymen nu när du lyssnar på fyrkanal?
Du skrev att du måste koppla om, Så jag antog att växlade mellan fyrkanals källan och tvåkanalsförsteget in till främre förstärkaren, Det var kanske fel? Men som jag antog att det var kopplat borde du kunna koppla swichen efter förstegen på främre kanalen, Och switcha mellan källorna :roll:
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-08 15:39

dewpo skrev:Hur reglerar du volymen nu när du lyssnar på fyrkanal?
Du skrev att du måste koppla om, Så jag antog att växlade mellan fyrkanals källan och tvåkanalsförsteget in till främre förstärkaren, Det var kanske fel? Men som jag antog att det var kopplat borde du kunna koppla swichen efter förstegen på främre kanalen, Och switcha mellan källorna :roll:

Aha, jag var otydlig! Sorry!

Jo, när jag lyssnar idag sitter en vanlig bioförstärkare i frågetecknet och högtalarna är kopplade till den; jag flyttar högtalarsladdar för hand. Den vill jag inte ha där, utan tänkte mig något mycket enklare, men jag vet inte om sådant finns.

Det enklaste vore om det fanns en fyrkanalig volympot i en snygg låda, vars utgångar kopplas till ingången på tvåkanalssteget och det extra slutsteget. Men jag gissar att sådana djur inte finns.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-10-08 15:57

PerStromgren skrev:

Jo, när jag lyssnar idag sitter en vanlig bioförstärkare i frågetecknet och högtalarna är kopplade till den; jag flyttar högtalarsladdar för hand. Den vill jag inte ha där, utan tänkte mig något mycket enklare, men jag vet inte om sådant finns.

Det enklaste vore om det fanns en fyrkanalig volympot i en snygg låda, vars utgångar kopplas till ingången på tvåkanalssteget och det extra slutsteget. Men jag gissar att sådana djur inte finns.

Jag vet hur man brukar koppla via cinnema passthroug i förförstärkren, Som Morello beskrev.
Men jag googlade på Quad Vena och den verkade inte ha den funktionen, Men om du vet att det går koppla förbi volymkontrollen på Quad´n så skulle jag koppla precis som Morello förslog.
Parasond p7 är ett flerkanalsförsteg som skulle kunna gå att använda,
Men det finns annars väldigt få att välja mellan, Jag har letat i flera år utan att hitta något i rimlig prisklass :x

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-08 16:21

dewpo skrev:Parasond p7 är ett flerkanalsförsteg som skulle kunna gå att använda,

För 32 000:- får jag en mycket bra timpeng för att koppla om själv... :)

PS. Quad Vena har inget "0 dB"-läge, det är mycket enklare att helt hoppa över den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-10-08 21:41

Per, du behöver bara en hembioreceiver med analog multikanals ingång som även har pre-out. Frontkanalerna kopplar du vidare till ditt vanliga försteg och gör ungefär som Morello beskriver. Det räcker med att ha volymen på ett kalibrerat läge, sätt en tejp el dyl, eller volymratten pekandes rakt upp. Sedan kalibrerar du nivåerna i din Sacd-spelare och/eller hembioreceivern.

Bra äldre hembiorecevrar som uppfyller detta kostar från en lusentapp och uppåt. T ex Denon, Marantz.
//Johan Lindroos

Kralle

Inläggav Kralle » 2018-10-08 21:55

Bygga en liten låda med en flergangad pot och ev. någon omkopplare?
Bilagor
Screenshot_20181008-215221.png
Screenshot_20181008-215221.png (260.67 KiB) Visad 1158 gånger
NAD D1050>OPA2134>LJM L12-2>pK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-10-09 07:11

Johan_Lindroos skrev:Per, du behöver bara en hembioreceiver med analog multikanals ingång som även har pre-out. Frontkanalerna kopplar du vidare till ditt vanliga försteg och gör ungefär som Morello beskriver. Det räcker med att ha volymen på ett kalibrerat läge, sätt en tejp el dyl, eller volymratten pekandes rakt upp. Sedan kalibrerar du nivåerna i din Sacd-spelare och/eller hembioreceivern.

Bra äldre hembiorecevrar som uppfyller detta kostar från en lusentapp och uppåt. T ex Denon, Marantz.

Hear, hear!
Det du anför är irrelevant och dessutom felaktigt. [...] Det vi talar om är elektronik/fysik och något utrymme för tyckande finns inte.
Morello

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-10-27 14:10

PerStromgren skrev:

Jag har en liknande situation som din, men jag vill kunna spela 5.1 SACD med lika hög transparens som min 2-kanals och det kan jag praktiskt taget.
Det som stör mig mest är att jag behöver sätta påTV'n, gå in i menyerna på min Oppo BDP-95 och aktivera den inbyggda digitala volymkontrollen. Att byta kablar som går in i mitt aktiva delningsfilter cr80s från mitt 2-kanals McIntosh C2300 försteg till ett par från Oppons obalanserade utgångar för vänster och höger front stör mig mindre än vetskapen att en extra liten omkopplarbox av medelmåttig kvalitet ständigt sitter i signalvägen med ett flertal kontaktövergångar.

Bioförstärkare som jag lånat har inte krävt någon längre lyssning för att jag ska döma ut dem som transparensförstörare, tystnaden mellan tonerna finns inte bevarad.
På många bioförstärkare är det mer eller mindre omöjligt att lista ut om det finns något läge som verkligen släpper igenom de 5+1 analoga kanalerna utan digitalisering via analog volymkontroll till linjeutgångarna.

Om jag ska automatisera omställningen från 2-kanals - till multikanalslyssning ska den helt kunna göras med en eller ett fåtal knapptryckningar på en multifjärr så att signalerna routas rätt och att nivåregleringen sker på rätt ställe. C2300 har HT-passthru.
En begagnad sån här McIntosh C45 http://www.mcintoshcompendium.com/Compendium%20Docs/Pre-Amplifiers/PDFs/C45.pdf skulle nog kunna göra jobbet.
Den slutade tillverkas 2010 men jag befarar att få har sålts i Europa och prisnivån på begagnatmarknaden har jag inte kollat ännu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Strömgrens goes party!

Inläggav PerStromgren » 2018-12-01 15:30

Då var det dags igen, Time to party!

Mina Quadelektrostater gillar inte riktig den miljö vi vill åstadkomma på kalasen, så något måste fixas igen. Jag letade upp en beggad brumbox, en System One SW-15" för 1500:- och hämtade ned mina gamla KEF-lådor från vinden. Det är kända veteranprylar, B200 + T27 och kan funka bra, så länge de inte behöver köra full bandbredd. Tillsammans med Andreas' urväxta surrlådor och min sons gamla Yamaha bioförstärkare blev det nästan bra! Subwoofern är nog inte designad av någon som vet hur man gör, tyvärr. Och hifi it aint. Men till party ska det nog duga! Tänk Abba, Bee Gees och Earth, Wind & Fire så fattar ni vad som ska liras...

DSC02635_web.jpg
DSC02635_web.jpg (215.21 KiB) Visad 510 gånger

Quadarna är sura, för de ska förvisas ...

DSC02636_web.jpg
DSC02636_web.jpg (171.1 KiB) Visad 510 gånger

... till under trappen.

DSC02637_web.jpg
DSC02637_web.jpg (156.59 KiB) Visad 510 gånger

Subwoofer och KEF
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Strömgrens goes party!

Inläggav petersteindl » 2018-12-01 16:03

Du borde ha ett par Klipschorn. :D
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer