Fjonken säljer Thorens TD-125 med Ortofon AS-212 arm

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Fjonken gillar danmark

Inläggav PerStromgren » 2015-03-25 16:51

Fjonkalicious skrev:@Per: Du som har jobbat med detta. Finns det några riktlinjer eller regelverk att läsa/följa? Skulle vara intressant att läsa.

Inte egentligen. Boverket har skrivit riktlinjer, men det är just därför att det saknas regler som man måste ha människor som får ta ansvaret att bestämma/tycka. Vi kallar dessa "politiker". Om det funnes enkla regler kunde det räcka med tjänstemän.

Anledningen till den stora spridning du ser är att dessa politiker är olika från plats till plats och tid till annan. Så är det. Tyvärr eller som tur är, beroende på vem man är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-25 18:22

PerStromgren skrev:
Fjonkalicious skrev:@Per: Du som har jobbat med detta. Finns det några riktlinjer eller regelverk att läsa/följa? Skulle vara intressant att läsa.

Inte egentligen. Boverket har skrivit riktlinjer, men det är just därför att det saknas regler som man måste ha människor som får ta ansvaret att bestämma/tycka. Vi kallar dessa "politiker". Om det funnes enkla regler kunde det räcka med tjänstemän.

Anledningen till den stora spridning du ser är att dessa politiker är olika från plats till plats och tid till annan. Så är det. Tyvärr eller som tur är, beroende på vem man är.

Men kan det inte vara lite dumt att ha det så? Skulle inte ett övergripande nationellt arbete samt regionala bedömningar kunna bli mer samstämmigt? Som det är nu är det alldeles för godtyckligt?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-25 19:13

Fjonkalicious skrev:Men för att återgå till något jag brinner för. Vafan är detta frågan om?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/husfar ... -i-mjolby/

Vi har någon kontrollpolis som säger vilken färg som du skall ha på huset, pannorna osv. Det är ju löjeväckande, hur länge skall vi kunna ha sådana överförmyndare i mellanmjölksland?

Grannhuset fick inte lägga svarta takpannor, så de tog inte heller den husfärgen de hade velat. Ett par år senare så gick det utmärkt för en annan granne med mörkgrå däremot. Och några år senare fick inte nästa granne ok på huset för att takkupan var för lång ( fram tills han påpekade att det redan stod fyra identiska hus precis sidanom... )

Likaså alla dessa regler på hur och var och under vilka namn man får bygga till/ut/sidanom... Grannars godkännande borde räcka oavsett vad man skulle vilja bygga. Vad det spelar för roll om man bygget till huset 15kvadrat eller 16 med samma generella utseende och avstånd till granntomter kan jag verkligen inte förstå vad det skall behöva sitta en byråkrat och säga nej till...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-03-26 11:15

Nattlorden skrev:
Fjonkalicious skrev:Men för att återgå till något jag brinner för. Vafan är detta frågan om?

Vi har någon kontrollpolis som säger vilken färg som du skall ha på huset, pannorna osv. Det är ju löjeväckande, hur länge skall vi kunna ha sådana överförmyndare i mellanmjölksland?

Grannhuset fick inte lägga svarta takpannor, så de tog inte heller den husfärgen de hade velat. Ett par år senare så gick det utmärkt för en annan granne med mörkgrå däremot. Och några år senare fick inte nästa granne ok på huset för att takkupan var för lång ( fram tills han påpekade att det redan stod fyra identiska hus precis sidanom... )

Likaså alla dessa regler på hur och var och under vilka namn man får bygga till/ut/sidanom... Grannars godkännande borde räcka oavsett vad man skulle vilja bygga. Vad det spelar för roll om man bygget till huset 15kvadrat eller 16 med samma generella utseende och avstånd till granntomter kan jag verkligen inte förstå vad det skall behöva sitta en byråkrat och säga nej till...

Intressant Nattlorden. Hur får man reda på mer info kring detta? Är bygglovshandlingar/ansökningar offentliga handlingar?

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2015-03-26 13:38

Visst är det offentligt, bara maila och fråga dem!

Vilken kulör man får ha är reglerat i detaljplanen. Så först är ju frågan om det finns någon (finns ju oftast för "tätbebyggt" område). En del detaljplaner tillåter också att man ändrar kulör som man vill.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-12-20 23:32

Söker en Sonab R4000 till väns räkning. Har ägt en själv och vet att jag sålde den för typ 600 kr, så det är i det häradet jag(han) kan tänka sig att pynta.

Användarvisningsbild
CODY

Re: Fjonken söker Sonab R4000 för väns räkning

Inläggav CODY » 2015-12-21 18:21

Frågar åt en vän!!??!! :lol: Erkänn att du vill ha den själv. Såg en på Läkarmissionen för lite sen, ska kolla.
Jag ler, jag segrande ler och tänker: Ödet kan skapa en värld, jag kan förakta den. Thorild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-12-21 22:04

CODY skrev:Frågar åt en vän!!??!! :lol: Erkänn att du vill ha den själv. Såg en på Läkarmissionen för lite sen, ska kolla.

Nope, jag siktar på att sälja snarare än att köpa. :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-12-22 08:10

Fjonkalicious skrev:Nope, jag siktar på att sälja snarare än att köpa. :D

Har det slutat dra i vintagetarmen?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-12-22 10:25

2-ch skrev:
Fjonkalicious skrev:Nope, jag siktar på att sälja snarare än att köpa. :D

Har det slutat dra i vintagetarmen?

Njae, men jag kan inte ha ett eget litet museum. Dessutom så finns det en långsiktig plan på att flytta och då vill man inte flytta tonvis med stereoprylar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-12-22 13:37

Fjonkalicious skrev:Njae, men jag kan inte ha ett eget litet museum. Dessutom så finns det en långsiktig plan på att flytta och då vill man inte flytta tonvis med stereoprylar.

Nej det är ett rent helvete :lol:

Bär tankarna söder eller norrut.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-12-22 13:53

2-ch skrev:
Fjonkalicious skrev:Njae, men jag kan inte ha ett eget litet museum. Dessutom så finns det en långsiktig plan på att flytta och då vill man inte flytta tonvis med stereoprylar.

Nej det är ett rent helvete :lol:

Bär tankarna söder eller norrut.

Det blir troligtvis söderut, men när och hur tål att diskuteras.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-26 20:34

Inför stundande flytt är det lika bra att ta tag i några saker redan nu. Jag gräver mig in i förrådet. Första jag fick tag i var ett gäng nintendospel (som troligen säljs på tradera) och en bergsprängare.

Det är en Philips D8444. Skicket är OK men skitig, men långt från perfekt. Den fungerar bra, sånär som på oxid i pottarna. Avknäckt radioantenn, men bra mottagning ändå. Kassetten är nog remmarna kass på, rycker lite när man trycker på REW, men annars dött. Har Line-in (WOW!) som har fungerat sist jag provade men nu hittar jag ingen sladd.

Det är fritt fram att ge skambud, jag vill bara att den hamnar hos någon som uppskattar den.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-26 20:43

Hittade en Nakamichi 600 II manual, som antagligen av misstag inte följt med försäljning. Bortskänkes mot porto.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-04-27 14:56

Min Philips D8444 tvärdog för ett tag sedan. Ba la av mitt i allt. :(
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-27 15:10

RobotKeso skrev:Min Philips D8444 tvärdog för ett tag sedan. Ba la av mitt i allt. :(

Skall du inte ta över min för någon pava vin? Du kan ju föra över antennen från din bl.a?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-04-28 21:24

Fjonkalicious skrev:
RobotKeso skrev:Min Philips D8444 tvärdog för ett tag sedan. Ba la av mitt i allt. :(

Skall du inte ta över min för någon pava vin? Du kan ju föra över antennen från din bl.a?

Nja allstå kanske. Har en pioneer som jag är nöjd med... Men jag gillar verkligen dessa gamla spelare... Ska upp mot upp mot dig den 31\5 om du har kvar den då kan jag komma med en box (om det är en pava?) Côtes-du-Rhône eller liknande.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-29 08:12

RobotKeso skrev:
Fjonkalicious skrev:

Nja allstå kanske. Har en pioneer som jag är nöjd med... Men jag gillar verkligen dessa gamla spelare... Ska upp mot upp mot dig den 31\5 om du har kvar den då kan jag komma med en box (om det är en pava?) Côtes-du-Rhône eller liknande.

Med pava avses en flaska. Men du får ju såklart pynta in hur mycket du vill. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-06-04 18:53

Jag tänker vidare och lägger därför även ut ett par MP miniring. Skulle varit vita men är gulvita, kompletta och hela men har nog stått hos nikotinist men de luktar inget där de står nu. Behöver omkantas, alla element spelar.

500 kr.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2016-06-05 09:50

Hej Filip,

Jag tar dom om de finns kvar

//Olle

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-06-05 11:57

ollen skrev:Hej Filip,

//Olle

Låter bra Olle! Hittar tyvärr inte diskanterna, har i-n-g-e-n aning var de kan vara. :D

Användarvisningsbild
bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-06-05 15:04

Fjonkalicious skrev:Inför stundande flytt är det lika bra att ta tag i några saker redan nu. Jag gräver mig in i förrådet. Första jag fick tag i var ett gäng nintendospel (som troligen säljs på tradera) och en bergsprängare.

Det är en Philips D8444. Skicket är OK men skitig, men långt från perfekt. Den fungerar bra, sånär som på oxid i pottarna. Avknäckt radioantenn, men bra mottagning ändå. Kassetten är nog remmarna kass på, rycker lite när man trycker på REW, men annars dött. Har Line-in (WOW!) som har fungerat sist jag provade men nu hittar jag ingen sladd.

Det är fritt fram att ge skambud, jag vill bara att den hamnar hos någon som uppskattar den.

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

Jag hade nåt liknande förr. Hittad i spöregn på en soppstation. Överlevde sedan bla 10 arvikafestivaler innan jag själv lämnade den till tippen. Fina minnen. De flesta andra körde cd så när batterierna tog slut i min så tog jag upp ett gäng som någon annan hade kastat på marken och spelare på i några timmar till i min bandare :D

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2016-06-07 11:41

Fjonkalicious skrev:

//Olle

Låter bra Olle! Hittar tyvärr inte diskanterna, har i-n-g-e-n aning var de kan vara. :D

Kan vi bestämma någon dag i veckan?

Beträffande diskanterna dyker de kanske upp (jag vet hur det är - har lyckats sprida hobbyn i hela huset inkl garage - så ibland kan det ta ett tag innan jag lyckas gräva fram grejerna ) :lol:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-06-07 11:50

ollen skrev:
Fjonkalicious skrev:

//Olle

Kan vi bestämma någon dag i veckan?

Beträffande diskanterna dyker de kanske upp (jag vet hur det är - har lyckats sprida hobbyn i hela huset inkl garage - så ibland kan det ta ett tag innan jag lyckas gräva fram grejerna ) :lol:

Det går bra Olle, jag har inget bokat i veckan, ringer du några timmar innan så löser det sig. Diskanterna kanske kommer upp, som du säger, det är inte omöjligt alls.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-06-20 19:40

Miniring är sålda. Nu hittade jag även ett par Alarik Picolo i gult utförande. Bra skick, behöver löda om en kabel, men jag håller på med det nu. Skambud emottages.

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-20 21:41

Vilka godingar!
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-07-08 13:29

Hittade bl.a. ett par Philips AD 7063/M8, nya i kartong. Skambud emottages.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2017-05-12 10:37

Letar vidare bland grejorna.

En Marantz ESOTEC Pm-4 finns. Fruktansvärt jävla elegant förstärkare som kan spela i Class A. Dock behöver man se över reglage/knappar el. försteget då ena kanalen endast vill fungera när man kör mono två kanaler. Förstärkaren är i övrigt fint skick. Tar inte upp mycket plats, så det är inte kritiskt men är någon sugen så pm:a.

http://www.thevintageknob.org/marantz-Pm-4.html

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2018-07-09 22:25

Letar efter ett mycket billigt slutsteg eller förstärkare till systersonen. Kopplade ihop en anläggning till honom bestående av audioprolådor, Aurasound bredbandare, OlA-68s gamla bremenlådor och ett par MGR element som jag hade liggandes. Till detta en förstärkare som jag bytte till mig av Dartman. Hade en förhoppning om att få denonförstärkaren att driva basarna på zone2 men jag lyckades inte. Därför letar jag nu något slutsteg till grabben så att jag äntligen kan -slutföra- det jag påbörjade hos honom för 2 år sedan. :oops:

Det skall bara billigt satan, men behöver inte vara vackert. Effekt bör väl minst vara 2x50W.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-07-09 22:37

Sverige är ingalunda unikt i att ha stadsbyggnadskontor som sätter stopp för diverse arkitektoniska avarter inklusive färgsättningen på huset enligt länk.
Tack och lov får man nog säga.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer