shifts medlemspresentation

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Re: shifts medlemspres.

Inläggav zidanefromhell » 2017-11-19 13:21

Ja dina tips efterlängtade! Kristoffer lo har t ex. blivit en favorit. Gillar Savages mycket

Tar du med spotifylänkar i fortsättningen iaf?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-11-19 14:25

zidanefromhell: Japp, det är den fortsatta planen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-05-28 09:12

Bestämde mig i helgen för att ta tjuren vid hornen och på riktigt undersöka Roon som mjukvarulösning i streamingdelen av min anläggning (vilket i dag är hela anläggningen, host host). Det jag letat efter i mitt letande efter en bra lösning är att inte nödvändigtvis behöva ha någon av mina huvuddatorer på (MacBook Pro, iMac). Länge lutade det mos en NAS, men tyckte det prismässigt drog iväg så förbaskat och det kändes inte som en fjullfädrar lösning i sig och visste inte riktigt hur jag skulle integrera den med rest.

Roon har jag länge undvikit på grund av tämligen hög licenskostnad, samt alldeles för stor instegströskel när det kommer till att förstå allt som behövs för att sätta ihop en lösning. Men nu gjorde jag den ansatsen. Man kan testa Roon light genom att helt enkelt installera jox på sin egen dator, men ville inte göra på detta sätt, utan testa en fjullfjädrad lösning direkt.

Nu är detta beställt:
Intel NUC NUC7I5BNH
Intern SATA M.2 SSD 2242 Box Transcend MTS400S M.2 128 GB
Crucial 4GB DDR4 2133 MT/s SODIMM
WD Intern Hårddisk Red 1TB 2.5" SATA III

Det blir en NUC med Roons egna operativsystem ROCK installerat (en mening och tre intetsägande benämningar, ni förstår ju varför jag inte iddes). Mitt musikbibliotek är rätt litet, så allt får med marginal plats på 1 TB. Kommer styra mjukvara från dator, iPad och iPhone (vilket betyder att huvuddator inte behöver vara igång jämt). Börjar med att köra USB ut in i Chord Mojo, men gillar jag Roon-lösningen blir det kanske en Roon end-point (en fjärde benämning) till slut.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-05-28 09:16

Lycka till.
Ibland avskräcks man av inlärningströskeln :) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).
Och även Fukdist till TV`n

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-05-28 13:03

shifts skrev:Roon har jag länge undvikit på grund av tämligen hög licenskostnad

Kodi (tidigare XBMC) är gratis, fri mjukvara, lätt att installera och fjärrstyrning för iOS/Android finns i AppStore/Market. Jag tycker att det funkar utmärkt för både film och musik.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-05-28 13:41

gopnik: Vid en snabb sökning i DuckDuckGo verkar Kodi inte vara ett fullgott alternativ till Roon i mitt fall: "Apart from the UI and accompanying metadata Roon provides a slew of functionality Kodi doesn't - e.g. contextual browsing, dsp, r128 volume leveling, playlists, radio etc. etc. etc.". Från: https://www.avforums.co.za/index.php?topic=64104.0

Det är just av de där anledningarna (kontextuellt bläddrande, r128) som gjort Roon till mitt mest intressanta alternativ. Film är överhuvudtaget inte intressant, lösningen jag är ute efter ska vara ägnad endast åt musikströmning. Skulle jag blanda in filmer skulle jag behöva leta betydligt större hårddisk än den 1TB jag skaffat nu. Med tiden blir det nog en 1TB SSD, men börjar med en snurris.

Nu har jag ju redan beställt delarna till min Roon NUC, så det är försent att komma dragandes med andra mjukvaror. Det får bli när Roon inte visats sig vara trevligt nog. :D

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2018-05-29 08:38

Spännande!

Vad gör en sån där Roon endpoint som nucen inte gör?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-05-29 11:45

Tror huvudsyftet är att ta emot den strömmade signalen, men jag kan ha fel. Sen kan den ha andra funktioner så som DAC. Med en Roon end-point skulle jag kunna gömma den fula NUC-lådan någon annanstans och de går att sätta ihop billiga sådana med hjälp av en RaspberryPi till exempel.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-05-31 09:22

Fick justera beställning, då Crucial-minnet utgått ur affärens sortiment. Såg därmed till att öka från 4 GB till 8 GB RAM, något Roon säger att mer aldrig används i nuläget.

Så här ser beställningen ut:
Intel NUC NUC7I5BNH
Intern SATA M.2 SSD 2242 Box Transcend MTS400S M.2 128 GB
Corsair 8GB (1x8GB) / 2133MHz / DDR4 / CL15 / CMS08GX4M1A2133C15
WD Intern Hårddisk Red 1TB 2.5" SATA III

Gillar jag verkligen lösningen, kommer snurrdisken bytas ut mot 2 TB SSD, som då ger mig lite mer marginal gentemot mitt digitala musikbibliotek som i dag är 600 GB.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2018-05-31 12:10

Aha, så funktionellt/handhavandemässigt just ingen skillnad, men lite snyggare!
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-05-31 12:53

Allt ligger gömt i NUC-lådan, så det kommer se precis likadant ut. :) SSD:n som jag skulle vilja ha är mest för att minska på värmen i den lilla lådan och eliminera risken för några vibrationsljud, men för testet blir den billigare snurrdisken perfekt.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2018-05-31 18:25

Jag menade syftet med endpointen :)
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-05-31 20:11

Ah! Ja, ingen annan har jag teoretiskt hittat än i alla fall.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-06-06 15:36

Har gått på första två nitarna och är lite frustrerad över "enkelheten" med en NUC-låda. Kör Appleprylar rakt genom hemma och med bluetooth-tangenbord och -möss gick det så klart inte att ansluta till en NUC utan operativsystem. Har på inget sätt lyckats använda varken iMac eller MacBook Pro som extern skärm för att underlätta konfigurationen av NUC:en. Tog med till en polare som har PC och försökte där, men kom inte längre än till en skärm med felmeddelanden.

Sökte på felmeddelandet Error at Boot: PXE-E61: Media Test Failure, Check Cable som tydligen betyder att en nätverkskabel inte var inkopplad. Varför det nu behövs när inget OS finns på enheten ännu och BIOS ska uppdateras övergår mitt förstånd, men nästa gång jag har tillgång till en PC-skärm får jag även försöka ha en nätverkskabel i högsta hugg. :roll:

Suck. Ids inte. Finns få saker jag har så lite tålamod med som strulande dataprylar. Därför jag kör Apple.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-06-06 16:45

Eftersom den inte hittar någon lokal media att boota från så försöker den boota från nätverket mha PXE (Preboot eXecution Environment (väldigt smidigt när man ska installera många maskiner eller starta ”tunna” klienter)). Går säkert att stänga av i BIOS/EFI… så du får något annat felmeddelande om saknad bootdisk istället. ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-06-06 16:55

Lyckades hitta ungefär detta också vid vidare sökande. Får försöka ändra ordningen på hur den bootar, så den inte gör det mot ett nätverk längre (varför är det default?).

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-06-06 17:10

Beror lite på tillverkare i vilken ordning PXE kommer men det är ganska smidigt i vissa miljöer att bara koppla i datorn i nätverket, starta den och så har man någon lösning som automatiskt installerar os och konfigurerar över nät. Har gjort det rätt mycket med servrar. Bara att racka i, starta och sen logga in på klappad och klar maskin. Slipper stå i serverhallen med crash cart och hörselskydden på. :)

Edit: Med just NUCar kan man ju tänka sig att de ofta körs helt utan disk och bara startar något OS över nätverk. T.ex. som ansluten till någon reklam- eller informationsskärm.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2018-06-11 08:05

Får du fart på NUCen?
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-06-11 20:52

Nej. :( Behöver hjälp från någon med skärm och tangentbord – fånigt men sant.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-07-18 10:01

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-07-18 10:42

Snyggt du dansar !
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-07-18 16:23

Tackar! Kattdräkten är lite varm denna sommaren dock.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-07-18 21:06

shifts skrev:[ Bild ]

Var det där en segerdans över NUCen? Hoppas det går bra för dig med den. För några kvällar sen satt jag förresten och sjönk ner i Grafts av Klara-Lis Coverdale, som dykt upp i en discovery weekly och jag kom genast att tänka på dina månadslistor. Är det någonting du fortfarande håller på med?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-07-19 10:50

Hej Tarzan!

Ja, det kan man väl säga att det var. Har inte helt bemästrat Roon ännu, men NUC:en är igång (tack blixten_no1!) och har bestämt mig för att betala för ett 1-årsabonnemang. NUC:en väsnas en del då jag valde en snurrdisk istället för en SSD, men gillar jag detta nog mycket blir det ett byte av disk framöver.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-07-19 16:47

Tarzan: Kom på precis att jag missade din fråga. Jag gör inga månadslistor i Spotify längre, men jag håller lång lista på bästa släppen från året där fortfarande. Tanken är att det ska bli ett längre inlägg med det årsbästa i samlad form på forumet, men då inte uteslutande med sådant som finns på Spotify. Har ändrat mina lyssningsvanor lite och använder tjänsten allt mindre för den vardagliga lyssningen, därmed har listarbetet också minskat. Köper mycket musik via Bandcamp och en del finns inte på Spotify.

Dagens upptäckt är detta fantastiska ambienta techno-album: https://czaszka.bandcamp.com/album/emo-dub

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-10-25 18:29

Gjorde mitt första hifirelaterade inköp på ett tag i dag. Har insett att möjligheten att spela upp CD-skivor försvunnit ur mitt system för länge sedan. Detta sedan detta länge lösts genom att jag kopierade in mina CD-skivor till hårddisken. Sedan en tid tillbaka har dock min inbyggda DVD-drive i min åtta år gamla iMac 27" slutat läsa skivor ordentligt. Och iMac:en används allt mindre och mindre.

Jobbets MacBook Pro som pendlar mellan kontor och hemmet tillsammans med mig saknar drive så klart… Så för att kunna fortsätta rippa mina skivor köpte jag i dag en Apple Superdrive. Givetvis lär den vara på väg ur produktion och därmed fick jag bara med vanlig USB-kabel fastsatt i höljet. Behöver alltså alltid använda en adapter för att passa USB-C-ingångarna på MacBook:en. :roll:

Nåväl, en liten uppoffring för att kunna fortsätta smidigt får det vara värt, men tanken slog mig: Vad händer när den sista CD/DVD-driven är tillverkad?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-10-26 06:07

Hur går det i övrigt med apparaturerna ? :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-10-26 08:02

Total stiltje kan man nog sammanfatta det med. Lustigt nog köper jag mer musik än någonsin. Kan det ha något samband kanske? 8O

Planen är att skaffa tvåkanalsförsteg istället (eller parallellt med surroundreciever) samt byta ut mitt gigantiska Emotiva XPA-5 mot fysiskt mindre slutsteg. Men det är framtidsplaner jag inte behöver skynda fram. Storanläggningen får inte plats alls i nuvarande boendet och piMx står för ljudet sedan i våras.

Kan inte helt släppa tanken på en surroundreciver då jag gärna vill kunna avnjuta film och musik i surroundkanalerna, men tror den ska vara in-/urkopplingsbar. Eller så blir det två anläggningar med en mindre till film.

I vinter tänkte jag roa mig med att snygga till mina Ino Audio es2 iom att jag haft två betamodeller i många år som aldrig riktigt fick någon kärlek. Kaaanske börjar jag se mig om efter vinylavspelning igen också, har för mycket bra musik på vinyl jag sällan får chansen att lyssna på.

Det är tydligt att även om inga ändringar sker, så finns det fortfarande tankar om framtida planer. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-10-26 08:49

Kör in alla bildkällor i receivern och koppla framkanalerna ut ifrån receivern in på en ingång på 2-kanalsförsteget ihop med övriga 2-kanalskällor så slipper du koppla om något alls utan bara välja lämplig ingång på respektive beroende på källa.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-10-27 09:37

Harryup: Det låter onekligen smidigt att slippa koppla om, tackar så mycket för det tipset! När du säger framkanalerna ut från receivern, menar du att receivern ska driva framkanalerna? Pass-through-funktioner har vissa trevliga försteg och det var vad jag i min skalle hade tänkt använda mig av om/när det blir dags.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer