Nattlorden (Mk. II)

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Nattlorden (Mk. II)

Inläggav Nattlorden » 2008-07-22 12:20

Nattlorden är en glad civilingenjör (D) från Skåne.

[De tidiga åren]

Förra gången jag skrev en sådan här presentation så skrev jag "Mitt Hifi-intresse började i början av gymnasiet - ungefär samtidigt som jag började köpa lite fler egna plattor.", men det är en sanning med modifikation. Min första kontakt med hifi bör ha varit via DIY-världen, då jag hjälpte min pappa att grundmåla hans hemmabyggen (se mer nedan) och då var jag lika kort som de var höga - således max typ tre år gammal. Finns bildbevis i rörlig form på detta - om föräldrarnas
super-8-rullar är i livet ännu. Lärde mig ganska snart att spela på pappas stereo - först bara bandaren, men sen även sätta på LP-skivor (helautomatik är bra när man är liten!). Hade redan då en uppfattning om ljud för jag vet jag ställde bas/diskant-reglage och dolby-knappar efter vad det var för musik. I princip kan man säga att jag växte upp på ABBA, Elvis & Frank Sinatra.

Hade en egen liten resegrammofon senare i röd plast och min första egna skiva (inte barnskiva) var en singel som jag hört inne hos granngrabben (tio år äldre): Sweet - Fox on the run. :mrgreen:

[Skoltiden]

Musikintresset kom väl igång på högstadiet lite mer, i sjuan lyssnade jag på hårdrock; Accept, Black Sabbath, Helloween typ, men sessionen som hårdrockare blev kort för nästa år så kom Alphavilles "Sounds like a melody" och vände upp och ned på allt. Någonstans vid denna tiden så fick jag en stereostapel (Sanyo) i julklapp som pappa importerat ifrån Holland - med en "förstagenerations" CD-spelare. (16-bitars, ingen oversampling). Denna tillhörde då ännu inte stapeln, utan var ett påhäng (i samma design) de skyndat ut.

Bild

Jag minns när man gick in i skivaffären för att köpa sin första CD och affären hade 2 stycken. Det blev Thompson Twins om jag minns rätt. Don't mess with Doctor Dream o-o-o-o-AH o-o o-AH... Efter att jag mixtrat runt med de medföljande högtalarna samt farsans gamla 70-tals radiohögtalare i olika placeringar (2 par högtalare... testat både i Serie-koppling och parallellt) under något år så tyckte farsan att vi kunde bygga ett par likadana Voight-horn som han hade. Min första kontakt med Hifi-klubben blev därför när vi åkte dit (Helsingborg, nere vid tullhuset) och köpte en Fostex-bredbandare där... då klubben fortfarande sålde element och hade byggprojekt i sin tidning (och hade SME i katalogen dessutom).

Det som naturligtvis hände var att Sanyo-(midibredd)-stärkaren inte lät så där jättebra, så ett tag senare blev det tillbaka till klubben och köpa förstärkare, en NAD 3100PE. ( Hade eg. velat ha 3400, men det fanns gränser för vad man kunde få föräldrarna att gå med på. ) Ett klart lyft och sedan råkade CD-spelaren och bandaren ut för samma sorts uppgradering... ( finansieringen till dem är en kul historia också, läs om den senare i tråden...) och tillbaka till ruta ett så byttes sedan Fostex-elementet ut mot en Seas-bas och en Vifa-diskant. Har Voight-hornen kvar, men numera står de ute i garget utan något kopplat till dem. Tankar på att göra om dem en gång till finns kvar... har överbliven hifi-utrustning nog att ha en kul garageradio. Är en smula intresserad av att stoppa ett par Manger-element i dem och se vad som händer, har hört rapporter om att man kan köra dem 1-vägs i horn nämligen... alternativt se om det finns några Ino-element som passar i hålen...

[1995 - Ute i arbetslivet]

Nåväl, tillbaka på spåret: Under denna tiden så har jag passerat genom LTH och börjat jobba... och anlänt till Malmö med deras Hifi-butiker. Hifi-klubben är inte så långt borta till fots och genom åren i Lund har jag lärt känna två bröder som jobbade i båda butikerna och som tillhörde den förståndiga skaran försäljare... Kan lugnt säga att klassen i dessa butiker sjunkit dramatiskt sedan dess. Lund är emellanåt Siba-klass nu. :-( ( En av (eller båda?) bröderna finns (eller fanns senast jag var där) i butiken vid Mobilia i Malmö, btw. )
I vilket fall så hade man tagit över lokalen från en annan Hifi-butik och delar av deras beg-lager också... till slut bar det sig inte bättre än att jag vågade fråga om att få lyssna på de underliga platta högtalarna de hade och fick mig en session med Magnaplanar (MG1.4) över Acurus elektronik... och då var jag fast! (Det andra paret platta de hade var ett par Apogee) Så när jag sparat lite pengar på första lönen... och prutat ned beg-priset tillräckligt... så fick jag hem dem för 5000 spänn.

NAD 3100 började så småningom få ålderskrämpor... oxiderade reläer förmodligen och det bar sig inte bättre än att jag fann ett Sunfire slutsteg till salu (ifrån Stockholm) så det kom hem och utgjorde då ett stort lyft jämfört med NAD:ens slutstegsdel - körde den fortfarande som försteg. Ung. samtidigt så lockade jag Kalle på Ljudprodukter att ta hem ett par NHT SuperZero till mig och de små underverken körde jag en period som alternativ till Maggiesarna. Det blev NHTs subba också. Lyckades även fixa ett antal kunder åt Kalle på denna lilla godbit ibland vänner och kollegor. ( Sedermera blev SuperZerona sju till antalet och bildade ihop med NHT-subben och en AudioPro B2-27 subba min första sjukanals hemmabio-setup. De lyckades senare fortsätta sin karriär på annan ort. )

Sunfiren visade sig dock problematisk... en dag hade säkringen gått när jag var hemifrån och när jag ersatte den så blåstes (minst) en konding i nätdelen med ett "snyggt" rökmoln. Den fick upp till Stockholm och servas... och sedan den kom hem så började den äta säkringar på löpande band... Det visade sig att den drog upp till 6.3A när man satte i sladden i väggen - och ha det igång alltid gick inte då jag sov i samma rum. ( Störde mig väldeliga på allt ljus på den tiden, idag hade jag somnat trots Sunfirebelysning (trevligt färgton dessutom!) ) En kompis hade dock skaffat ett par trögdrivna REL Studio högtalare och behövde effekten, så han tog över Sunfiren och jag skaffade en Holfi Power-8 efter många timmars lyssnande i flertalet butiker. Via HiFi och musik hittade jag sedan BC Electronics i Helsingborg och köpte mig ett alldeles underbart litet Metavox försteg. Konstruktören i fråga hade dessutom en sprillans ny Pioneer PDS-06 som han bara haft att lyssna i hörlurar med, så den tog jag den också.

[2000]

Tyckte mig så småningom ibland höra ett missljud i den ena Maggien och jakten på ersättningshögtalare började. Audiovector var på tapeten... Von Schweikert hade varit på tapeten, men VSR försvann i den vevan pga vattenskador i fabriken så det vågade jag mig inte på... idag är han ju tillbaka med ny firma, så det hade ju inte varit så problematisk om jag tagit en sådan... Mårten Design låg med bra... men när jag fick lyssnat på Canton Digital 1.1 så var saken biff! För min budget lite väl mycket pengar, speciellt som jag byggt hus ihop med dåvarande flickvän och separerat... Kostnadsmässig katastrof men placeringsmässigt utmärkt. Möblerade om vardagsrummet för att ge Digital 1.1:orna så goda förutsättningar som möjligt - innan digitalkorrektionen. Skaffade tom en tavla och hängde upp på väggen mittemot ett fönster för att ge en snarlik "hård studs".

Visst trodde jag att det fanns mer att hämta... lite mer effekt för att ge mer stuns i dynamiska utbrott... uppsampling och en extern bättre D/A... bättre kablar... strömrening - sådana saker var det jag såg som möjliga förbättringar, men inget större. Kände inte att det fanns dock inget pådrivande "behov" bakom sådana saker, utan snarare något som kom att hända om jag sprang på något. Spenderade mina pengar på min whiskysamling istället.

[Hösten 2003]

Någonstans här borde det vara jag hittade till Faktiskt.se... tidigare hade jag under en period varit medlem på forumet på hifimagasinet och varit med i hetluften där. Var nog ganska påstridig i mina uppfattningar på den tiden och hade mina duster med folk. Minns inte om jag tröttnade först eller det var i samband med att den lades ned som jag slutade prata hifi på nätet i något år, men som sagt - började igen på Faktiskt. Var väl inte guds bästa barn i början där heller och hade någon liten dust med Öhman (gällande spikes vill jag minnas) men till sist blev jag överbevisad i den frågan - och till skillnad från en del andra - erkände det för mig själv och andra också. Vad mer intressant var att det var trådar då som talade mycket om behovet av mycket effekt för att hantera transienterna i musiken. Sålunda promptat av lärdom, insåg jag att det kanske inte alls var mina öron det ringde i när volymen blev lite högre. Så "brukar det ju alltid bli", så det var inget konstigt med det. Men diskussionerna på forumet om hur mycket effekt man behöver för att klara musikens dynamik utan att deformera musiksignalen fick mig att börja fundera över om mina 100W egentligen räckte till. Efter att ha grunnat på detta ett tag så såg jag mig om efter något starkare. Det logiska var att gå på en starkare Holfi, men då kändes det roligast om man hade kunnat bi-amp:a men det föll dock på olika förstärkningsfaktorer stegen mellan. Dyrt var det starkare Holfi-steget också.

GamuT D-200 var ett annat alternativ - också väldigt dyrt, men jag hade hört det spela mycket bra vid flertalet demos av OA-52.2 på mässor och Kalle hade ett stående på Ljudprodukter... På forumet snackades det väldigt mycket NAD 208, men det fanns ju inte längre, inte 218 heller. Däremot fanns S200 fortfarande kvar och det skulle vara samma sak som 218 och även syskon med ett Gryphon(!). Vid samtal med Hifiklubben visade det sig att S200 var på väg ur sortimentet och gick att få specialpris på. Jag tog och släpade hem ett sådant att lyssna på. Framför allt visade det sig att hypotesen verkade hålla... med mer effekt så ringde det inte längre i öronen när volymen drogs upp. Steget var trevligt på det mesta, men jag fick en lätt känsla av att den gav en viss syntetisk klang på instrument... så ett piano lät som ett väldigt bra digitalpiano och så vidare. Kan mycket väl vara beroende på att jag var van vid Holfin och dess egenheter. I vilket fall som så åkte S200 tillbaka till butik, men lärdomen att mer effekt behövdes hade vunnits. Rena beräkningar pekade på att det egentligen inte räckte med kring 200 Watt utan man skulle ha bra mycket mer...

[Tidigt 2004]

Efter att tag med dessa funderingar... och vidare läsning på forumet om NAD 208 så gav jag mig fanken på att jag skulle ta hem ett... det verkade ofarligt, för skulle jag inte gilla det så verkade det som folk stod i kö. Och när jag väl bestämt mig så... när en annan på forumet kom över två och småindikerade att han kanske bara behövde ett fick han ett erbjudande han inte kunde säga nej till... och så var jag plötsligen med en NAD 208. Mina rädslor om det - eftersom min gamla lyssningserfarenhet från hifiklubben rankade steget som "iskallt" - kom som tur är på skam. Min smak hade definitivt ändrat sig, eller så hade det varit kringutrustningen då som varit iskall, för steget var fenomenalt bra. Och om lyftet med så här mycket effekt blev så bra, hur blir det då med två bryggade? Alltså på med jägarmössan igen och visst gick det med lite envishet att få tag på ett till.

Sedan hände något kul, nämligen att det blev hemma-hos-reportage från några av killarna på Faktiskt... Vilket du kan läsa här.

Nu var det roligt att jaga utrustning igen, för nu kändes det som man hittat ett spår att följa för att få ännu högre slutfinish på det jag redan var nöjd med. Samma folk som snackat 208, snackade även Sentec SC-9... Kanske hade de lika rätt om det, så hem med en sådan också.
Bild
Skillnaden denna gången var som bäst hårfin. Definitivt så gick det att spela högre med det, min Metavox hade inte samma förstärkningsfaktor - men ljudskillnaden mellan dem var för liten för att sätta finger på. Rattningsfördelen på SC-9 vann dock anläggningsplacering, men det är trevligt att veta att man sitter på en backup av klass.

Lånade någon gång i denna häraden även hem ett par oanvända högtalarkablar från en kollega... VdH-kolfiberhybrid... (Om det var Revelation eller Revolution minns jag inte) Kul att testa, men definitivt inget för mig.

En annan sak jag krokade vid denna tiden var två extra NHT SuperZero... planerna att gå upp till 7.1 i hemmabion fanns, men utan högtalarna skulle det inte bli av så det var bäst att få hem dem först.

[November 2004]

Trekvarts år senare var det "Pioneer-dag" i stan och det bar sig inte bättre än att jag blåste resten av månadslönen också.
Att jag skulle gå upp till 7.1 i hemmabion hade som sagt bara varit en tidsfråga och nu blev det en Pioneer VSX-2014i Silver. Min gamla H/K DVD-spelare hade funkat uselt ett tag så det blev även en Pioneer DV668-AV-S. Att den på forumet topprankats som cd-spelare var bara en rejäl bonus. :-)
Testade den i stereon och kunde "enkelt" konstatera att den hade en helt annan kontroll i basregistret samt en mycket högre renhet - blev mycket högre volymer att spela på väldigt lätt. Tyvärr skall den göra filmtjänst.

Ungefär i denna häranden bestämde jag mig för att ta hem en piP-byggsats som en kul grej. Om inget annat skulle man säkert få sig ett par bra datorhögtalare. Och det kunde vara kul att bygga något, det var ett tag sedan jag gjorde något händigt.
Bild
Lade en omröstning på forumet om ytfinish och omröstningen verkar föredra fanér först och racinggrön i andra hand... så då tog och målade dem gröna först och hade det inte blivit bra - eller att de spruckit i lacken senare så hade det bara varit att slipa ned dem och fanéra. Är dock inte så där jättehändig som vissa andra. Det brukar bli bra i tanken, men händernas omsättning av saker i praktiken brukar inte komma i närheten.

Det som hände sedan var det som egentligen inte fick hända... och enklast kan sammanfattas med ordet "haksläpp". Nämligen att de där plutthögtalarna spelade väl så bra som Canton Digitalarna. Inte direkt självklart, men väl när elementen spelats in.
Bild
Spelade dem sida vid sida under en längre tid och Digitalarna blev mer och mer åskådare... och som jämförelseobjekt när kompisar var på besök. Ingen säger ingen trodde på egen hand att det var piP:arna som var igång - de gick inte ens fram och kollade - för alla "visste" att det var de stora som spelade.

[Sommaren 2005]

På forumet kommer det upp en tråd om gruppköp av NHT 1259-basar, så jag ger mig på att börja läsa på om LTS basmoduler. Inser att det inte är så stor chans att jag kom att packa iväg mig till stockholm för att köpa INO-basmoduler, så detta kändes som en möjlighet till "budget-Ino", annars hade jag mina funderingar på ett Y-4 system. Priset på basarna blev ok och jag hade just då nog med pengar på banken för att ge mig på något lite större. Kommentarerna i MoLT-artikeln om B4 lät mycket trevliga, så att skaffa åtta basar kändes bra. Overkill är alltid kul... föredömligt låg dist med många element, möjligheter att köra med slutna lådor och i stereo... bara plus i min bok. Minus var att jag fick ett stöldförsök på min bil så den hamnade över en månad på verkstad just här. Kunde bestämma mig precis i sista minuten och slog till på åtta element. 973:-/styck blev det och de var i Göteborg 2005-07-11. Lyckades pricka en mulen dag att köra upp så de inte blev kokta på vägen ned igen i min dåvarande "Sauna-auto".
Bild
...liten fin hög med baselement...

Sedan skulle det skaffas in MDF. Jag räknade på måtten och även på vad det skulle bli om man gick upp till 25mm MDF... Eftersom jag ville ha ungefär fullhöjd på 4 baslådor, så gav höjdmåttet sig enkelt till 59cm. Bredden rekommenderades till 61cm - och passar bra med toppsystemets stereoplacering, så det behöll jag (trots att det inte är nödvändigt för en sluten låda) och då visade det sig att 44cm djup gav en rätt så bra volym (117.9liter isf 117.7 som i original LTS B1). Skall ha en förstyvingsvägg och kan stoppa dem lite extra så blir det nog bra. MDF hittade jag på Bauhaus för ok pris, men kapkostnaden skulle bli högre än materialet. Som tur är känner jag en kille i byggrossistbranchen som fixade ett bra pris till mig så framåt hösten så hämtade jag en (tunglastad) bil med kapade MDFbitar.
Bild

...Sedan inföll en lång period av sjukdom, förmodligen hade jag de första symptomen på körtelfeber redan när jag hämtade dem. Och därefter följde en maginfluensa, så året han ta slut innan jag kom längre...

[December 2005]

Svarade på en annons om ett NAD 218 och killen bodde i Oskarshamn, så jag beslutade mig för att köra dit och kolla upp så det funkade som det skulle och säkerställa hemtransporten av det. Kul med en långresa också då det inte var så länge sedan jag köpt ny bil. Ökade sedan mitt fokus på att håll koll på annonser för att hitta ett sådant till.

[Januari 2006]

Gick på rivstart; redan andra dagen på året körde jag på storhandling - färgspruta på Clas Ohlsson (som aldrig kom till användning) ; Kexmaskin, sticksåg & överhandsfräs (som aldrig kom till användning) på Jula; kex och isolering på Optimera samt sprayspackel på Biltema. Dagen efter så började jag bygga. Själva lådorna tog en månad att fixa till... sedan var det in i spackelträsket...

[Mars 2006]

Fick napp på ett andra NAD 218 via forumet, det kom hem i mitten av månaden i ett GIGANTISKT paket med UPS. Kopplade upp det till Canton Digitalarna och spelade både Yello och Bo Linde med stort leende. Hörde inte alls det problemet jag tidigare skrivit om angående S200. Marginell skillnad mellan modellerna eller att jag vant mig vid annat ljud nu?

[Juni 2006]

Dags för att ta in de första basarna... Självklart skulle det bli problem på studs... både vägguttag och antenuttag skulle ju naturligtvis sitta på de bitana vägg som baslådorna skulle flusht upp mot...
Bild
jaja... de skall inte därifrån, så jag kapade bara upp ett spår i gipsen och drog ut förlängning av kablarna. Och inte nog med det, jag hade tänkt mig in till stan och köpa lite XLR-kabel... men det finns ingen musikaffär där längre och ingen av tv-butikerna har XLR! ...Men jag var ovettig för en gång skull och åkte lite längre med bilen enkom för ett par kablar istället för att vänta en dag... Grovkalibrerade med LTS testspår och sen var det njutningsdags.

Basåtergivningen var djup, snustorr och väldigt detaljerad. Och detta från ett par lådor... jag skulle kunnat leva lycklig med två, men det var extra kul att veta att det skulle in 6 stycken "overkill-lådor" till ovanpå.

Det blev tre våningar innan projektet gick i stå. Kanske lite beroende på att återgivningen med sex moduler var så pass fantastisk och att skillnaden mellan fyra och sex inte precis var dramatisk. En annan anledning bör ha varit att de två som återstod var de två som byggts först och hade sämst "passform" så det skulle behövas mycket slipning innan de skulle ligga plant ovanpå de andra.

[Juni 2007]

Tyvärr har ena kanalen i den ena 218:en lagt av... var och lämnade av det hos Hifiklubben för reparation. Hade småfunderat om att ta tag i de sista två baslådorna, men där försvann den motivationen igen... Har satt ett staket framför hela stereon för att hålla klåfingriga barn borta. Det kan vara sonens fascination för on/off knappen som knäckte 218:en. Har även skaffat mig en Squeezebox och snabbt blivit beroende av den.

[Januari 2008]

Lång bygghelg där hemma... Hittade i veckan så äntligen en tvbänk värd namnet - en IKEA Bestå. Svartbrun bestämde vi (=sambon och jag) oss för var snyggast.

Skaffade hem en sådan och en bunte kabelkanaler och en master/slave nätlist och på lördag förmiddag började jag flytta möbler och bygga möbel och sen dra lister. En hålsåg insåg jag att jag behövde - hade initialt tänkt låta bli bakstycket i möbeln, men kanske påverkade den stabiliteten, plus att det blir mycket snyggare med den kvar.
Så bänken fick vila tills idag på morgonen då det blev Bauhausbesök. Passade på att skaffa hem mer Supra-kabel från Flat Screen Center också - helt ok sortiment där faktiskt!

Köpte en rak finsåg på Bauhaus också, vilken kom väl till pass när jag märkte att Pioneerstärkaren var djupare än bänken, så det fick sågas ett rejält hål för att kunna sticka ut baken. Inte alls dumt kopplingsmässigt att få ut den!

Drog ut på tiden och det blev lite slitsamt sista biten att hinna klart, men fick städat undan och återmöblerat och testat att alla apparater kopplats in rätt.

Så skönt det är att få detta gjort.... vill inte fundera över hur många år som kabelhopen legat där... iofs inte så illa som det varit nu, för det var inte denna surroundförstärkaren hela tiden, men många år ändå.
Men... vill man inte kompromissa på möbel om det inte är rätt så vill man inte... och så blir det så här bra också!

Bild

Kabeln på golvet till vänster är förlängsningssladd till fönsterlampor, kabel som sticker ut i mitten är en på tok för lång antennsladd som jag inte orkade korta innan fotot efter lite Cannelloni & gott vin. Det blev tillräckligt många kläm, skrap & skärsår för helgen ändå.

Jag är nöjd... mycket nöjd... har haft stök här i 5-6 år, men inte velat ta i det innan jag hittat rätt tvbänk... och fram tills denna har allt jag sett varit för lågt. Känns skönt med ett i princip avslutat långbänksprojekt.

För de som undrar och inte vill läsa scrolla genom ovanstående så är alltså högtalarna NHT SuperZero, subbasen NHT likså. Stärkaren Pioneer 2014i, DVD:n Pioneer 668, Boxern Dilog 550 , videon en okänd Centrum (kom med flickvännen, min gamla trotjänande Panasonic gav slutligen upp ifjol efter 17 år och två reparationer). Xbox 360 Halo Edition med Halo Legendary (Hjälmen).

[Juni 2008]

Fått städat ur garaget en del från andra saker + lite möbler som gått iväg till sambons lillebror och pysslarbehovet, alternativt frustruationen att inte var klar började infinna sig. Speciellt som jag plötsligen insåg att det inte var sommaren innan jag var på dem sist utan två år sedan. Så de sista två lådorna fick sig en rejäl omgång med slipmaskin - det var de första två och passformen på dem var som sämst - och sedan ett antal lager färg + lack under en knapp vecka. Den 29:e var familjen utflugen så jag rullade in dem och sen ringde jag farsan för hjälp med "Det Stora Lyftet" (som inte visade sig vara alls så jobbigt som jag trott).
Bild
Lyssningsintrycket var gott och positivt - men den stora vinsten denna gången var nog att de två slutstegen nu jobbade med identisk belastning. Obesvärad basåtergivning vore nog ett bra ordval.

( Fler byggbilder från baslådeprojektet finns här: http://www.minhembio.com/Nattlorden/37406/ )

[ Vår/Sommar 2009 ]

Kristid... och det drabbade plasma-avdelningen på Pioneer hårt. Så det ser (i skivande stund, historien kan falsifiera detta) ut som den mässpresenterade plasman utan output på svarta pixlar inte kommer i produktion. Då Pioneerplasman fortfarande är outstanding och jag inte ser inom en rimlig framtid att LCD kommer ha pixelindividuell bakbelysning, så kändes det läge att slanta upp till en 50" G9.
Bild

Bilden är, som förväntat, sensationell. Och då skall den ändå gå hundra timmar drygt innan den skall kalibreras - och då hinner höstmörkret att komma så det blir bättre förhållande för att göra det.

Det mest sensationella i mitt tycke är nog hur bra den fixar till bilden från gamla VHS-band!! De flesta stora platt-tv suger XXXXXXXXX på "tv-signal".

Om allt går som det skall... så skall denna TV klara mig fram till kommande paradigmskifte... 3D-tv eller videovägg... vilket som nu kommer först.

[Sommar/sensommar 2010]

Barnen har kört massor av DVD genom den gamla Xboxen och till sist gav den upp, timingmässigt ganska så fantastiskt för dagen innan hade fått napp på ytterligare en 668:a som jag tänkt ha en av i stereon också.

En annan sak som gick sönder var den ena piP-diskanten, naturligtvis skulle detta uppmärksammas under en demo... :lol: Gick troll i ersättningen när uppskickat kuvert med diskanten försvann, men Ingvar skickade ersättare ändå. :D

Hade en dålig period här - även min Xbox 360 samt värmesensorn/patronen på badkaret.

Turen vände lite senare när fellow faktistian Stefanolo lade ut sitt omonterade Ino-inköp till salu och jag fick tummen loss tillräckligt snabbt.
Först klart blev de 6st a2orna till hemmabio, även om de hamnat på undantag placeringsmässigt - ännu i skrivande stund har de inte fått sin korrekta placering.
Ganska precist till slutet av september stod så i28orna klara, efter ett par olika påbörjade designförslag.

Bild

En annan kul septemberhändelse var att träffa delar av "Stockholms-maffian" på en onsdagsöl på Bishop's Arms, något som hittils verkar att sedermera blivit ett stående inslag. :)

Jo, en bra sak till hände under sommaren - nämligen ISFkalibreringen på TVn. Säger så här... skaffar ni en avancerad TV eller projektor - ta kostnaden för att få det gjort!

[Hösten 2010]
Under hösten lyckades jag få tag på ett Infra-instickskort till delningsfiltret och efter lite inledande strul med en trasig
OP(?) så fick jag så äntligen boostad ELF-området och verkligen få reda på vad baslådorna går för. Häftigt! Nu är begränsningen flyttad till kåken... hur mycket vibrationer i stommen man vågar orsaka...

[Julen 2011]
Konstig favorit i repris... Stefanolo som hade köpt och hämtat ned Komoroks fantastiska pi60s-bygge i sten behövde göra sig av med dessa igen. Hade träffat Komorok när jag var uppe på kurs i Stockholm och fått en känsla för vilken hyvens kille det är så jag blev lite ledsen av att se dem gå vidare... Antingen att de försvann vidare till någon han inte visste vem det var eller vad de tyckte om dem... eller att det skulle bli början på någon rundvanding på begagnatmarknaden... inget av de två alternativen tyckte jag kändes bra... Hade inget direkt ställe att använda dem på förutom på jobb, så jag slog till och en snöig juldag lyfte Stefanolo och jag upp dem på mitt kontor. Tog hela hans paket... med en Rotel 1090 och en Holographic PRE-25 på ett bräde. Vill minnas jag prickade en formtopp på börsen, så det kunde ha gjort mer ont än det gjorde... Men det här var en once-a-lifetime sak att göra... sådana bara måste man få göra någon enstaka gång.

[Våren 2011]
Lyckades riktigt bar med att komplettera upp hemmabion, först lyckades jag få tag på en singulär iP till center sen fick jag tag på två ytterligare a2 kom på plats för att fullborda surroundhögtalarna i hemmabion (3+1+1+3). Kan inte tänka mig att det skulle gå att klämma dit två till som surround-back. Skulle något mer behöva göras i surround-området så bör vi prata tak-kanaler i så fall.

Har fått låna ett XTZ mätpaket av vänlig forumsmedlem och mätt och skruvat på cr80s & Infra-filtret för att få bättre kurvor.
Helt enkelt är det inte... och "inkastad" isolering lite här och där i rummet var svårt att se resultat av.

[Sommaren 2011]
Efter att ha haft strul med hemmabiostärkaren i ett par år varje gång den varit helt strömlös, så startade den slutligen inte alls. Tillbringade ett par veckor på att surfa tillgänglig information om ett litet urval förstärkare och hade fyra olika kandidater hemma på prov (Marantz, Integra, Denon & Pioneer) och i slutändan blev det, förnuftigt och prisvärt, en Pioneer LX-73.
Alternativet med Denon hade resulterat i extrakostnader för Audyssey Pro-mikrofonpaket och införskaffande av två par specialbyggda
Ino iP för att köra fullt 11.2...

[Sensommar-höst 2011]
Då hemmabion fått sig ett rejält lyft under året både högtalar och förstärkarmässigen, och byggsatsen till fyra Ino-basar låg och "skräpade" i garaget så var det dags att göra något åt det. Stora utmaningen vad nedfräsningarna för elementen, till vilket jag importerade ett par fräsjiggar ifrån Amerikat.

Passade även på att ta loss den tunna Aco:n från dämpväggarna och sätta tjock Aco på nederdelen och återmontera den tunnare ovanför. Återstår bara att på något snygg sätt få ett täcktyg över dessutom. Skjuts på framtiden, kräver mer funderande.

[Januari 2012]
Då det bestämts att minska ned på kontorsytan på jobb valde jag att vara proaktiv och få hem pi60s-s så fort som möjligt. Stefanolo ställde som fantasktiskt god kamrat upp och hjälpte mig så hem hans gamla högtalare till mig och i28 fick således maka på sig.

Bild

Udda sidledes-gradering kan tyckas, men pi60s-s har vissa andra företräden vad det gäller spridning och upplösning samt förmåga att spela utan basar kvällstid som var vinnare i sammanhanget, snarare än absolut max output.

[Februari 2012]
Bestämmer mig för att jag inte kommer att ha mycket nytta av i28 längre och släpper dem vidare till en mer behövande forumit (annars hade jag behållt dem, det hade inte blivit annons).

[Mars 2012]
Får en uppenbarelse medan jag gett mig på att städa förrådsrummet - i princip alla saker som finns där har hamnat där för att vi inte vill ha dem längre, men inte orkat eller nänts kasta dem. Eller så har de sparats i tio år som "bra att ha" men uppenbarligen aldrig blivit det. Eller så är det verktyg som upptar hyllplats trots de används två-tre ggr under en vecka vart fjärde år. Eller bara saker man inte tagit sig i kragen att slänga än. Och även om jag städade ur rummet - igen - så skulle säkert inte ändras i beteendet, så det kom att bli likadant igen. Dessutom - alla de problem jag brottats med i tankarna om att få projektorduk och surroundstöd till vardagsrumsstereon verkade saknas. Inga dumma fönster eller dörrar eller öppna genomgångar, bra möjlighet att sätta projektor, bra bredd och en koll med frun gav ett ok på en heltäckningsmatta där, vilket hon inte önskar i vardagsrummet. Många flugor på smällen alltså. Nu var det ju dumt att jag sålt i28, men det verkade vara en mening med det, för bara strax efteråt så bestämmer sig Holographic Audio att sälja sitt gamla demosystem efter att deras demohögtalare, smeknamn 'Darth Vader', blivit klara. Så ett par i32s med infraY-6 basar och ett cr80es låg plötsligen på marknaden, det var ju verkligen hand-i-handske. i32s är en gammal drömhögtalare för min del. Lars var väldigt behjälplig med att få ned högtalarna till mig dessutom - stort tack!

[April 2012]
Passar på att boka in en akustikkonsultation av Ingvar Öhman när han är på väg söderöver från Sweetspotmässan i Jönköping så jag får en grundritning att jobba emot. (Tyvärr tänker jag inte på att ställa frågor om ljuddämpning utåt och jag gav nog inte Ingvar någon anledning att ifrågasätta byggnadens grundkonstruktion heller, så den frågan diskutterades inte så ingående som den borde gjorts.)

[Sommar/höst 2012]
Bygget fortskrider enl. plan, lyckas kroka två olika omgångar och fyra Ino ambiens2 så att detta också blir komplett. Får tag på en billig grå 100"-duk via blocket och en nedsatt garantireparerad projektor, så att det går att bygga klart en projektorfack i bakväggen.

[December 2012]
Har smygpremiär - såg Tintin med familjen, mer än nöjd med allt. Förväntar mig att gå vidare med matta, draperier och mäta fram ev. klappekoproblem i bakdelen, men innan det så kör jag lite tester på baskapaciteten genom att spela Världarnas Krig - scenen där första marsianen knäcker sig upp ur asfalten - och när jag kommer in i köket sen så ringer grannfrun och oroat undrar om jag spelat, för det lät hemskt inne hos dem. Slutsatsen är att huset läcker för mycket ljud från bion och en större insats på mer grundläggande nivå behövs. Familjesäkra volymer funkar, men inte omskakande actionfilmsnivåer eller högre spelande av Infected Mushroom för bas och dynamiknjutande. Med mindre avancerad högtalaruppsättning hade jag kanske nöjt mig med ett par extra lager gipsskiva, men i32s+infrabasar tarvar bättre, så det blir bara till att sätta hammaren genom gipset när vårvärmen kommer. Passar på att få sett ett antal filmer innan dess. Röståtergivning från i32s är sensationellt bra. Centerkanal finns inget behov för mitt fram eller i någon av bakstolarna, möjligen höger och vänster fram kan behöva det. Får ha ögonen öppna efter EN i16s framöver.

[April 2013]
Börjar riva i bion - nu har äntligen vintern givit vika - skall jag ta ned isolering så vill jag inte kyla ur huset på kuppen. Blir en kamp mot klockan att få dit den igen innan nästa vinter.

[Sommaren 2013]
Förutom att rivningen övergått i en helsikes massa putsande av insida av vägg för återuppbyggningen, så har jag dessutom lyckats färdigkomplettera högtalaruppsättningen. Viktigast av allt - en i16s som center. Men även ett par OA52 till front wides (vilket gör Wijkarna potentiellt överflödiga) samt en mindre flock (4st) ambiens1 för att experimentera med:
Bild

[December 2013]
Uppbyggnaden av den halvan av bion som rivits är klar. Övergår i målning och byggande av diffusorer under vinteruppehållet.

[Mars 2014]
Våren kom tidigt i år, så redan i slutet av februari lade jag skyddsplast på golvet före rivningen av den kvarvarande halvan av bion.

[Mitten av Maj 2014]
Stommen till innerväggarna står nu på plats efter allt putsande av vägg och igensättning av fack mellan takstolar och skarvar i det spontade golvet till vinden.

[Juli 2014]
Innerväggar och innertak har fått sina lager med spånskivor och dubbelgips och spackling tar vid.

[Slutet av Augusti 2014]
Bild
Difftak, väggdiffusorer uppe och ommålade, surroundhögtalarna återmonterade, heltäckningsmatta inlagd och draperier upphängda. Dottern med två kompisar får smygpremiär#2 på första delen av Sagan om Ringen (Extended).

[Januari 2015]
Lyckas kroka en begagnad Seymour AV Centerstage XD-duk på annons. En bra bit bort så upphämntning får anstå.

[Mars 2015]
Duken hämtad - total körsträcka 55 mil. Fortfarande bra mycket billigare än att ta hem en från staterna.

[April 2015]
Byggde en egen ram - använde aluprofiler för att få ned totalvikten så att den gick att fälla upp vid behov.

[September 2015]
Efter lite filmtitt på Interstellar så blev det en ny rond kalibrering påbörjad... och det slutade i det något udda resultatet att DualMode 2.0 helt sonika åkte ur systemet av den enkla anledningen att den förstörde kvalitén på signalen även i det till synes banala fallet att vara i sitt off-läge. Med tanke på basnivålyftet i cr80es, så var det inte tal om att försöka sätta den efter i kedjan, annars hade det kunnat vara intressant. Den kanske ska provas i tvrummet någon gång i framtiden - där finns det en mer passande situation.

[November 2015]
Började bli för jobbigt att släpa fram det gamla stereostället när något behövde ändras på, bestämde mig dock för att bygga ett eget rack på hjul baserat på bänkskåp från IKEA baserat på en annan användning av dem som kommit upp på forumet.
Bild
Nöjd med resultatet (och senare med fem tystgående Noctuafläktar och styrbar varvtalsreglering blev det ännu lite bättre).

[December 2015]
Gav mig på att göra maskning till duken (16:9 storlek)
Bild
Tips: tänk aldrig "det kan inte göra så stor skillnad".... Det gör det!

Så här mörkt och fint känns "biogrottan" nu:
Bild
Senast redigerad av Nattlorden 2016-08-30 12:50, redigerad totalt 39 gånger.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-22 12:40

Jäkligt kul läsning :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-22 12:48

subjektivisten skrev:Jäkligt kul läsning :D

Japp - och nu vill vi se en fin översiktsbild! :wink:
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-22 13:01

Tack!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-22 14:49

Trams skrev:Japp - och nu vill vi se en fin översiktsbild! :wink:

Fin blir lite svår att få till... med tanke på att vardagsrummet lika mycket är barnens lekrum som mitt, så blir det tyvärr typ så här:
Bild

Finns säkert andra som hade lagt en timmes städning och fixande och ljussättning för att få ihop en snygg pressbild, men det har jag inte gjort. Beror säkert till viss del på att jag inte anser projektet är klart ännu... Det skall ju bli något sådant här vad det lider:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-22 15:26

*lagt till lite bilder i texten, samt länk till Faktiskt.se-reportaget*

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-22 18:09

Tack för att du orkade skriva ner det där, mycket roligt att läsa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 08:04

Tack för alla vänliga kommentarer, blev med ens mycket roligare att ha lagt ned arbetet på att skriva till/om. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-23 08:51

Jättekul läsning, det är alltid lika spännande att följa en välskriven ljudresa. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-07-23 11:31

Nattlorden skrev:Tack för alla vänliga kommentarer, blev med ens mycket roligare att ha lagt ned arbetet på att skriva till/om. :D

Tycker definitivt att du skall känna dig stolt över prestationen. Mycket intressant läsning.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-23 12:56

...men jag saknar ett par rader om gräsmattan.
Har den verkligen inte minsta akustiska betydelse i sammanhanget alltså? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 13:13

KarlXII skrev:...men jag saknar ett par rader om gräsmattan.
Har den verkligen inte minsta akustiska betydelse i sammanhanget alltså? :wink:

Tror knappast att stråtätheten påverkar dämningen av basutstrålning från huset i den graden att det är värt omnämnande i akustiska sammanhang, nej. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 13:59

Fast det kanske inte bara är hifihistoriken som skall presenteras?

Kanske kommer en miniserie häruti tråden under beteckningen "Vad annat som är värt att veta om Nattlorden".

Möjliga kapitel:

SciFi
Golf
Ford
Rollspel
Musicerande
Trädgård/gräsmatta
Whisky
Foto

Inget utlovat ännu dock.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-23 14:10

Nattlorden skrev:Fast det kanske inte bara är hifihistoriken som skall presenteras?

Nä det tycker jag inte, fyll på med annat också. Och så detta så klart:

Nattlorden skrev:( finansieringen till dem är en kul historia också, men den tar vi en annan gång...)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-07-23 14:21

Jättekul läsning. Keep it up. Ska själv ta mig i kragen under hösten när jag börjar med mitt bio/ljudrum.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-07-23 16:07

Nattlorden skrev:Kanske kommer en miniserie häruti tråden under beteckningen "Vad annat som är värt att veta om Nattlorden".

Möjliga kapitel:

SciFi
...

Det kapitlet vill jag höra!

Är själv en inbiten SciFi fantast som har fått 'sömn-problem' (eller snarare 'läggdags-problem') sedan de drog igång kanalen TV4 SciFi. :-)

/TygelBy

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 16:18

TygelBy skrev:Är själv en inbiten SciFi fantast som har fått 'sömn-problem' (eller snarare 'läggdags-problem') sedan de drog igång kanalen TV4 SciFi. :-)

Jag har inte vågat ta reda på om jag kan få in den eller vad det skulle kosta... :mrgreen:

Fast i mitt fall är det nog mer bokläsning som åsyftas, även om jag uppskattar en bra SF-rulle.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-07-23 16:44

Nattlorden skrev:
TygelBy skrev:Är själv en inbiten SciFi fantast som har fått 'sömn-problem' (eller snarare 'läggdags-problem') sedan de drog igång kanalen TV4 SciFi. :-)

Jag har inte vågat ta reda på om jag kan få in den eller vad det skulle kosta... :mrgreen:

Fast i mitt fall är det nog mer bokläsning som åsyftas, även om jag uppskattar en bra SF-rulle.

Jag är själv inbiten SF läsare, även aktiv i svensk SF fandom. Jag är van att bokläsarna skriver SF (ordentlig förkortning av Science Fiction) medans medans media fansen skriver SciFi.

Så Nattlorden, vad är årets hittils bästa SF bok du har läst?
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-23 16:49

wayfarer skrev:Så Nattlorden, vad är årets hittils bästa SF bok du har läst?

Hupp... bra fråga... har nog mest blivit syskongenrén Fantasy på sista tiden (Philip Pullman) och så en del Dan Brown... så frågan är vilka jag läst i år och inte.... :? Kan dock säga att jag försökt avverka så mycket David Brin som jag bara kunnat få tag på...

Och så har jag med stort nöje avverkat John Birminghams "Axis of time"-trilogi.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-23 17:04

Den där John Birminghams "Axis of time" googlade jag på nyss.

Tycks vara ett måste att läsa. Tack för tipset!

Kan tipsa tillbaka om en gammal rackare, också i tidsresegenren:
Robert Silverbergs Tidsströmmen.

Användarvisningsbild
stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-07-23 22:33

Mycket trevlig läsning! :D

Jätteskoj att det finns en riktig inoit i mina trakter. Jag bor i Malmö/Käglinge. Var håller Du hus? Skulle vara skoj att lyssna på det fina resultatet av dina ansträngningar. Jag sitter med ett par pi60s och en 1090:a och har allvarliga planer på uppgraderingar. Behöver lite ljudlig inspiration :wink: .

Imponerande att sambon är med på "grejen". Inte lätt att få in de bastornen i kåken annars.

/stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-24 06:31

Stefanolo - Jag bor i Landskrona-trakten, men jobbar däremot i Malmö.

Låter som vi borde besöka varandra då, för jag har inte hört någon pi60-variant ännu. :)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-07-24 13:46

Axis of Time har jag inte läst, får sätta upp den på min kanske lista. Tycker ju att tidsperioden är intressant och läst en del om hangarfartygstriderna i stilla havet under ww2.

Får faktiskt erkänna att det inte blivit så mycket SF under våren. Läst om hela Honor Harrington serien av David Weber. Men det är ju relativt lättviktig militär space opera som rekomenderas till de som uppskattar C.S Foresters Hornblower. Påbörjade dock en av mina favoriter Alastair Reynolds Galactic North igår. Hans bästa bok är helt klart Chasm City.

När det gäller fantasy så kan jag defenitivt rekommendera Liam Hearns böcker om klanen Otori. Så har jag även just nu läst Diane Duanes "So you want to be a wizard" och Depp Wizardry som är de första två böckerna i Young Wizards serien som förberedelse för Stocon 08.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-24 14:17

Jag har inget emot Weber, har dock inte läst mer än max en tredjedel av serien. Space Opera är kul! :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-07-26 20:25

Med tanke på den gaaanska stora skillnaden i fördelningen mellan bas / mellan, diskant så undrar jag om du får megabasarna att motionera någon gång. Varför nöjde du dig inte med t.ex 2 st basar med tanke på att de lätt skulle klara av det utan att "överansträngas".

Trevligt reportage förövrigt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-26 20:39

Callisto skrev:Med tanke på den gaaanska stora skillnaden i fördelningen mellan bas / mellan, diskant så undrar jag om du får megabasarna att motionera någon gång. Varför nöjde du dig inte med t.ex 2 st basar med tanke på att de lätt skulle klara av det utan att "överansträngas".

Tack! :D

Jadå, det är bara att spela lite Jurassic Park så motionerar jag dem med.... :D

Nä, två basar klarar inte av det! Det är uppenbart renare ljud vid normala volymer med 8 än med två. Och två orkar inte med Herr T.Rex.

Tänk: kortare slag per kon = lägre dist.

Tänk: fler koner = fler ställen i rummet som rumsresonanser slås an ifrån = delvis motverkan = mindre extrem rumspåverkan.

Tänk: extrem lågbas kräver mycket flyttad luftvolym.

Tänk: det är kanske inte piP som är slutet på resan för bas/mellan.

Edit: rättstavning
Senast redigerad av Nattlorden 2008-08-31 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-07-26 21:49

Nattlorden skrev:
Callisto skrev:Med tanke på den gaaanska stora skillnaden i fördelningen mellan bas / mellan, diskant så undrar jag om du får megabasarna att motionera någon gång. Varför nöjde du dig inte med t.ex 2 st basar med tanke på att de lätt skulle klara av det utan att "överansträngas".

Tack! :D

Jadå, det är bara att spela lite Jurassic Park så motionerar jag dem med.... :D

Nä, två basar klarar inte av det! Det är uppenbart renare ljud vid normala volymer med 8 än med två. Och två orkar inte med Herr T.Rex.

Tänk: kortare slag per kon = lägre dist.

Tänk: fler koner = fler ställen i rummet som rumsresonanser slås an ifrån = delivis motverkan = mindre extrem rumspåverkan.

Tänk: extrem lågbas kräver mycket flyttad luftvolym.

Tänk: det är kanske inte piP som är slutet på resan för bas/mellan.

Kan tänka mig att det rystar i väggarna ganska bra med Jurassic Park :P

Visst är det som du säger med mindre slaglängd och fler koner. Jag själv använder "bara" 3 st 10" som drivs av var sitt 250 W (nominellt) steg och det räcker till och blir över kan man lungt säga :P .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-28 05:02

Har inte känt på väggarna, men det känns i golvet - ja.

Räcker och blir över. Mina delar på 200W@8ohm per två basar, så de har mer än de kan nyttja vid fullt slag (givet effektökningen ned till 3 ohm),

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-31 12:24

Som skrivet ovan så fanns det en annan historia att berätta också, vilket säkert kommer att förundra en del personer som känner Nattlorden som en maltwhiskysamlare av rang, men så här är det:

Upp till 6:e klass så gick jag i skola i byn och till högstadiet skulle vi då börja bussas in till stan. Granngrabben, som var 3 år äldre, sade till mig en dag - "när du börjar inne i stan så kommer du/de lära dig dricka öl".... och då jag luktat på en ölburk vid något tillfälle och tyckt det lukta skit, så svarade jag "aldrig i livet". Så han slog vad om en femkrona och för en gångs skull tog jag det.

Sen blev det aldrig så att jag drack någon öl och ärligt talat var där nog ingen som utsatte mig för något kamrattyck angående det heller. Det var nog mest vid någon klassresa till danmark som där var några som drack öl... så när nian var slut, så knallade jag bort till grannen, knackade på och krävde ut min femma - vilket jag också fick och jag har den speciellt undanstoppad i en liten påse. :)

Därefter kom min farsa och sade... "nu skall du börja gymnasiet och då blir frestelserna större, så jag lägger på tre nollor på vadet (dvs. 5000:-)", vilket jag - eftersom jag inte hade några planer på att börja dricka något med sprit i - gärna tog.

När gymnasiet var slut så bad jag honom köpa mig ett teleskop för pengarna. Ingen aning om det kostade mer eller mindre, men fint är det - även om det används för sällan. Borde skaffat en fattning för att koppla en kamera till det så man hade kunnat ta lite fina bilder...

Nåväl... sen skulle jag till Lund... farsan sade... "Lund är ökänt för sitt festande, så nu blir det ännu svårare, så jag ökar till 5000:- / läsår".

Och med dessa pengarna finansierade jag grunderna i min stereo. Sen efter tre år så sade jag till honom att det räckte... jag tänkte ändå inte börja dricka. Så jag gick miste om 7500:- - fast jag tyckte det kändes ärligast så.

Öl dricker jag fortfarande inte, men det föll sig slutligen så att någon inte erbjöd mig öl eller vin på en fest - utan whisky.... och jag gjorde ett försök (över köksvasken!) men till skillnad från de ggr jag hade gjort samma försök med öl/vin... så fann jag inget behov av att spotta. Det var inte alkoholen som gjorde att jag inte gillade öl & vin, utan snarare bitterheten i dem. Sålunda började min whiskysamlarkarriär. Skulle gissa att jag inom 14 dagar efter den festen hade 10 single malts på hyllan - varav samtliga "six classics".

Idag dricker jag även vin... så möjligheten finns säkert att i framtiden skulle smaklökarna klara öl också. Däremot i skrivade stund har jag en kosthållning (LCHF) som omöjliggör öl pga kolhydratinnehållet, så jag kommer troligtvis inte att testa.

Så... det var den historian också... Nattlordens långa karriär som helnykterist upp till 30 års ålder... och därefter snabba konvertering till "whiskyexpert". (Har hållit tiotalet whiskyprovningar och är medgrundare av Whisky Society Skåne, medlem i Scotch Malt Whisky Society m.m.)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 14:03

Trevlig läsning!

Skulle vara kul att ha provning med dig!

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer