Nattlorden (Mk. II)

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Re: Nattlorden (Mk. II)

Inläggav Nattlorden » 2018-09-13 19:35

Tokskönt sensommarväder... dottern skulle laga en kycklingpasta åt sig, så jag drog fram extraplattan och lagade en "Böff Båring-John" på den. Svamp, kryddor och tomater (som kanske inte skall vara med där) ifrån trädgården.... Kokar fortfarande.... men TOK-MUSTIGT!.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-09-13 19:38

Låter gott.
Själv åt jag Veganschnitzel med Gnoccis, Beasås och Broccolibuketter :)
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-09-13 19:50

NADifierad skrev:Låter gott.

Allt utom "Vegan" lät gott.... Med tanke på vilken brist på betesdjur jorden lider av, så mår jag dåligt varje gång någon inte kan äta riktigt kött... För att rädda vår planet så behöver vi miljontals mer kor/grisar/getter etc.... som äter på, trampar på, kissar och skiter på... jorden... annars växer det inget där nästa år....

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-09-13 20:25

Och till råga på allt, så äter jag upp deras mat :D .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-09-14 05:52

:lol:
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-09-14 18:09

Nattlorden skrev:
NADifierad skrev:Låter gott.

Allt utom "Vegan" lät gott.... Med tanke på vilken brist på betesdjur jorden lider av, så mår jag dåligt varje gång någon inte kan äta riktigt kött... För att rädda vår planet så behöver vi miljontals mer kor/grisar/getter etc.... som äter på, trampar på, kissar och skiter på... jorden... annars växer det inget där nästa år....

Precis:
Bild
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-09-14 18:42

Jag har inte tänkt på hur lika grisar är potatis.
The ability to play gracefully with ideas / Wilde

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-14 19:15

Man blir vad man äter? :mrgreen:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*unts-unts-unts*

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-09-15 04:08

Jag föredrar att vara gris framför att vara satan (seitan) :mrgreen:

Skämt å sido, äter faktiskt mindre och mindre mängd kött allmänt pga miljöpåverkan och djurhållningen allmänt, samt för mig har det aldrig varit något måste med kött hela tiden (förstår inte varför det skulle vara det) utan man äter väll allt möjligt man gillar, man vill och som är nyttigt.
Och när jag äter kött så undviker jag oftare och oftare sådant som inte är ekologiskt och/eller småproducerat av gårdar som jag vat har bra djurhållning.

Jag är helt för att äta vad man vill, men för min egen del är det helt okey om dom höjer priset på kött med 100% och därmed kan ha bättre/skälig djurhållning och att vi samtidigt inte överkonsumerar kött på lika stor skala och sparar på bla klimatpåverkan.
Det har gått inflation i matpriserna, mat är allmänt ohållbart billigt för slutkunden som det är idag och höjning inom vissa områden är nog ett måste för att komma till en lösning på många problem.

Det om det och smaklig spis :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-09-15 08:42

Djurhållningen håller jag självklart med om. Miljöpåverkan anser jag är rent skitsnack. Vi har större naturpåverkan genom att inte ha betesdjur i de utstäckningarna som planeten är avsedd för och därför blir större och större arealer utarmade och omvandlas till öken. Vi behöver miljontals om inte miljarder fler betesdjur - att binda tillbaka koldioxiden i växter är den största lösningen på det miljöproblemet som vi kan göra.... och på kuppen så får vi massvis med kött att äta.... och utan att behöva se djur lida i "köttfabriker".

Precis som Hans Roslings föreläsningar - alla borde ha sett denna minst en gång:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-09-15 08:50

Är rap-metan skitsnack? :o
The ability to play gracefully with ideas / Wilde

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-09-15 09:44

darkg skrev:Är rap-metan skitsnack? :o

Ja. Att det är mätbart - säkerligen inte. Att det är ett problem - definitivt skitsnack. Problem med växthusgaser skall hanteras på andra ställen... att ge sig på en väldigt liten population djur i det stora hela är en idiotisk sub-optimering av rang. Jorden mådde bättre när vi hade fler. Sverige har inte haft så få kor som idag på hundratals år, men det låter på naturmupparna och veganerna som de svämmar över alla bredder....

USA grönskade när miljontals bufflar strövade.... idag breder öknen ut sig.... fast något lite mindre metan släpper de ut.... men hur mycket kol har gått ur mark och växter och är C02 i atmosfären istället?

Man kan inte fokusera på ett minimalt delproblem och tappa den stora bilden... och dessutom ge sig på att lösa det lilla problemet utan att se till alla konsekvenser.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-09-15 15:58

Nattlorden skrev:Djurhållningen håller jag självklart med om. Miljöpåverkan anser jag är rent skitsnack. Vi har större naturpåverkan genom att inte ha betesdjur i de utstäckningarna som planeten är avsedd för och därför blir större och större arealer utarmade och omvandlas till öken. Vi behöver miljontals om inte miljarder fler betesdjur - att binda tillbaka koldioxiden i växter är den största lösningen på det miljöproblemet som vi kan göra.... och på kuppen så får vi massvis med kött att äta.... och utan att behöva se djur lida i "köttfabriker".

Precis som Hans Roslings föreläsningar - alla borde ha sett denna minst en gång:

[ YouTube ]

Jag tänker främst på mängden energi och mat som går åt till att ge djuren mat som kunde ha använts till att ge oss mat direkt istället, det är en stor mängd energi och mat som går ”förlorad” där pga hur djurhållningen sker idag.
Men jag kommer inte påstå att det är något av våra största problem, men det är absolut inte skitsnack :wink:

Vi behöver vilda djur och frigående och inte intvingade i horder inlåsta, då kan dom göra miljönytta ovkså under sin existens och vara till fördel för markerna.
Dock är detta ju ett botemedel på något som vi från början har sett till att orsaka så... men bra lösningar på existerande problem är alltid ett steg i rätt riktning oavsett ursprunget till problemet. :)
Mvh/ David

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-09-21 15:18

Ibland blir man halvtokig, hur tusan ska en Sagan om Ringen-box (BluRay, extended) som är guldgul och typ 6 cm tjock kunna gömma sig någonstans.... Har frågat släkten om de lånat och kan inte tänka mig vilken kollega som skulle ha velat låna... de har i princip inte BluRay-spelare alls.... Den dyker säkert upp på något just nu korkat ställe som "makes sense" när den väl hittas, men frustrerande ändå....

Måste bli bättre på att skriva upp utlån dock, så man slipper fundera över om man gjort det och glömt.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-09-21 19:38

Drygt :? .
Hur går det med bryggeriet? :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-09-25 21:26

Ja hur går det med bärsen? Den borde vara snudd på drickbar nu.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-09-26 09:14

bakerman22 skrev:Ja hur går det med bärsen? Den borde vara snudd på drickbar nu.

Mycket möjligt.... jag tog mig ned en trappa på fel sätt i helgen, så jag har inte direkt haft fokus på att få den på flaska...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2018-09-26 13:44

Trappist?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-09-26 15:38

E skrev:Trappist?

Mvh E*

Gravity hade det med att göra i alla fall...

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-09-26 19:03

:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-09-26 19:18

Men ni hade säkert rätt i att det var dags... har slagit i sockerlösning och håller på att tappa på flaskor nu... efter lagom bortfiltrering från humle och bottensats.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-10-27 15:19

Eftersom intresset av currytråden verkar ebbat ut så fortsätter jag här.

Efter att ha bytt trasig kabel i stereon och identifierat problement för mitt försteg till glapp i det optiska (!!!!! :o ) så gick jag vidare och monterade ihop en Tandoor
Bild

Blev spricka i toppkrukan när jag kapade ut bottnen.... får se om det funkar ändå eller jag behöver göra om just det. Isoleringen är blandad pimpsten och vermikulit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2019-01-09 16:12

Bara för att ha gjort ett försök.... så har jag givit mig på att försöka komma i kontakt med någon som hade ett gatukök i malmö för sisådär 15 år sedan och gjorde en fantastisk senap....

Så här långt i efterhand så var jag osäker på om jag mindes namnet rätt, men då är det bra att ha faktiskt att ta till...

Nattlorden i Juni 2006 skrev:Röstade Skånsk.

Möllers starka är perfekta tillbehöret till en Lunnamelle.

Lindbacka Gårds senap är svår att hitta, men devisen på den säger allt:"Himmelskt god, tårdrypande stark" (Eller i omvänd ordning?).

Annars finns det gott om senaper i kylen, från French's (äckligt ljusgul Amerikansk) via Heinz över Hultbergs (både gult och grönt lock) till Grey & Poupon Dijon.

Till Jul är det både Apotekets Senap samt Pappas hemmarullade som är måsten.

Än så länge har jag skrivit till Malmö Stad samt till ICA - eftersom jag vet senapen fanns (lokalt?) där under en kort period.

Ser annars inte ljust ut... nätet verkar i princip blankt här.... inga kioskfoton eller nå't....

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2019-02-16 14:46

Ja, då är min Krell Showcase "on the fritz" igen... Förra gången efter den sprakat och haft sig vid jordfel på kontakter eller något så gick den igång igen när allt dragits ur. Inte denna gången, i alla fall inte ännu.
Står på köksbordet. Enda jag kan ersätta med är en - säkert likvärdigt ljudkvalitetsmässig - Holographic... men den tar inte optiskt in från TV:n... så då blir det först till att behöva ställa om i Benchmark:en först när man skall titta.... lär inte uppskattas av min SO - fast hon nöjer sig oftast med ljudet från tv:n själv som tur är...

Vill dock ha systemet uppe innan Mello - vi är ju pöbel som gillar sån't, men helst med fullt ljud då....

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer