Nattlorden (Mk. II)

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Nattlorden (Mk. II)

Inläggav Nattlorden » 2018-06-18 20:45

Städat lite i maskinistrummet, så efter att ha tvättat golvet så drog jag ut racket... så nu har jag "äntligen" stoppat in min NAD208 till att driva centerkanalen istället för temporär-NADen... (som gjort det med den äran, därför har det tagit tid med bytet) Det var en Rotel 1090 där innan, men den hamnade ju i stereon efter service, så den 208 som den bytte ut har stått overksam... Men tror ni inte att de jäkla flänsarna skulle snitta en på underarmen när man försökte lotsa in den på plats. :evil: Behövs inte plåster i alla fall, men jag blir sur om det blir ett ärr.... Tycker det räcker men en feteblåsa på handen efter ha lyckats snubbla emot eldningskammaren på BBQgrillen i torsdags...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-06-18 20:50

:D Ett ärr förorsakat av ett NAD208, tycker jag är tuffare än ett snubbla mot grillen ärr 8) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-06-18 21:00

NADifierad skrev::D Ett ärr förorsakat av ett NAD208, tycker jag är tuffare än ett snubbla mot grillen ärr 8) .

Grillen väger som 8,5 NAD 208... om det är en parameter... kvartstumsplåt.... HEAVY METAL!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-06-27 21:54

Tröttnade på att batteriladdarna till batteriverktygen antingen hamnar ivägen, rätt kontakt skall letas upp eller det blir rena snaddhärvan bland dem och annat - så nu eftersom jag hade ett par tunna hyllplan över så limmade jag ihop ett par och byggde mig en liten laddstation.

Bild

Visst hade jag kunnat göra det ännu elegantare genom att kapa sladdarna, men ångrar man sig någon gång så kan det ju visa sig dumt, så det blev lite slingrande för att få sladdlängden att gå åt.
Litet bärhandtag ifall man behöver åka någon annanstans och göra något, t.ex. skall jag snart hjälpa farsan att ta ned en förväxt thujahäck, så är det bara att lasta in i bilen och ta med.

Jag är väldigt nöjd i alla fall - hur gör ni med era?

Edit: lätt förtydligande
Senast redigerad av Nattlorden 2018-06-27 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-06-27 22:00

Batteriladdarna till batteriverktygen antingen hamnar ivägen, rätt kontakt behöverl letas upp eller det blir rena snaddhärvan, hur så? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-06-27 22:09

PerStromgren skrev:Batteriladdarna till batteriverktygen antingen hamnar ivägen, rätt kontakt behöverl letas upp eller det blir rena snaddhärvan, hur så? :)

Ja, på arbetsbordet bland allt annat som finns där... så när man skall ladda något så råkar man dra ut Brik:ens sladd istället, eller lödstationens för det inte finns obegänsat med uttag. Men framför allt att de snor plats...eller man är orolig att hälla vatten i dem när man har chiliplantor stående där också... pick your problem... nu är det ur världen i alla fall... :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-11 11:51

Jaha... åska kan visst ställa till det även om det inte slår ned.... stängde av hela vardagsrumsstereon när det tokåskade härom kvällen... och sedan sprakade min Krell och blinkade med display vid uppstart morgonen efter med hade inte tid att kolla på den då, så jag bara drog ur den.... Gav den en kik nu... men nu händer inget alls vid strömsättning.... vet att den har strulat innan vid jordfel, typ två kablar med metallkontakter som legat emot varandra, men det känns allvarligare denna gången.... f*n!

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-08-11 14:32

Jvla skit.
Får hoppas att det är en bagatellreparation :) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2018-08-11 14:48

Haft perioder när man funderat på att verkligen satsa på prylarna men jag vet inte om jag skulle våga. Med krell, fina ino osv hade jag nog inte vågat ta en öl på hemmafesterna eller lämna huset utan att minera uppfarten..
Hoppas som sagt att det är bagatellartat. Kollat säkringen? Förmodligen men i synnerhet de riktigt kunniga missar ibland det allra enklaste..
Tidal Hifi, Laptop, Audiolab 8200CD via USB, Sony 5300es/Marantz SR7002, Diverse frontar, CSS SDX10 x 4, iNuke 3000, Antimode 8033, miniDSP balanced 2.4

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-11 16:58

BPM skrev:Haft perioder när man funderat på att verkligen satsa på prylarna men jag vet inte om jag skulle våga. Med krell, fina ino osv hade jag nog inte vågat ta en öl på hemmafesterna eller lämna huset utan att minera uppfarten..
Hoppas som sagt att det är bagatellartat. Kollat säkringen? Förmodligen men i synnerhet de riktigt kunniga missar ibland det allra enklaste..

Vet inte ens var säkringen sitter.... men när det är ur racket utan alla kablar och fortfarande inte startar så får jag väl öppna och leta....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 14:22

Hmm... den där verkar ha nio liv såsom katterna...

Efter att ha kopplat loss allt och startat den på köksbordet så gick den igång som den skulle. Den ena kabeln gick av vid lossplock, vet inte om den var problemet sedan innan, men jag skall aldrig mer koppla in kablar med metallisk kontakt i den - den verkar ha extrema skyddskretsar mot det, eller i alla fall må illa. tejpas skall de MINST göras. Så det blir lite jobb innan den är på plats igen, men jag kanske tar tillfället i akt och fixar lite Lindroos-kabel istället till den då...

Kabeln i fråga, en "Argon" gav upp i "lödörat" för nollledaren rent mekaniskt, den delen var välkrimpad runt kabeln högst uppenbart...

Nåja, idag blir det inte... söndagsmiddag på G... Experimentell Filé Provençale.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-08-19 19:51

Skönt att det löste sig :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-21 10:10

Yup.

-----

Ibland blir det bara för bra....

Vädersatelliten som skulle skjutas upp idag har blivit uppskjuten... tills imorgon... pga vädret... :mrgreen: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-21 10:24

Nattlorden skrev:Hmm... den där verkar ha nio liv såsom katterna...

Efter att ha kopplat loss allt och startat den på köksbordet så gick den igång som den skulle. Den ena kabeln gick av vid lossplock, vet inte om den var problemet sedan innan, men jag skall aldrig mer koppla in kablar med metallisk kontakt i den - den verkar ha extrema skyddskretsar mot det, eller i alla fall må illa. tejpas skall de MINST göras. Så det blir lite jobb innan den är på plats igen, men jag kanske tar tillfället i akt och fixar lite Lindroos-kabel istället till den då...

Kabeln i fråga, en "Argon" gav upp i "lödörat" för nollledaren rent mekaniskt, den delen var välkrimpad runt kabeln högst uppenbart...

Nåja, idag blir det inte... söndagsmiddag på G... Experimentell Filé Provençale.

:D :D 8)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 07:02

Ja, here goes nothing....typ....

Det var ett ölkok planerat för dagen, eftersom det kom så mång, stora och fina kottar på min humleplanta i år.

Aldrig gjort det innan, så det har varit mycket förstudier. Mycket terminologi att lära sig...

Började med att köpa en bok som verkade både enkel och pedagogisk i sin metodik, nämligen denna:
Bild

Den är skriven av killarna bakom Omnipollo, så man tycker de vet vad de pysslar med.

Sen har jag följt upp med en hel del nätstudier och receptletande också....

15 liter vatten uppe i temperatur nu... dags att mäska in.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 07:52

Bild

Mäsk i kylväska. Luktar grötkok.

Inte riktigt allt, för jag skall gå i med mörkrostad malt också med en kvart kvar... Tanken är att göra en Cascadian Dark Ale (BIPA) och då vill jag få färg från den, men inte så mycket smak.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 09:15

Kom naturligtvis den där regnskuren som inte var ens trovärdig enligt väderlekstjänsten, så har fått flytta urmäskningen/lakningen inomhus.

Det här är alltså två hinkar, den undre har fått kran och den övre har fått en mängd borrhål i botten som sil.

Står i boken att det första skall man tappa av och återföra tills det blir rent.... gjorde istället så att jag fyllde upp utrymmet där nere med lakvatten först
Bild

och sen hällde jag i vörten
Bild

och då kom det ut rent från start... återförde dock de litrarna först.

Och så här såg det ut när lakningen var nästan färdig (16 liter)
Bild

Inte för att jag själv har något intresse av mätvärdet, men "pre-boil grativy" blev 1,035

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-09-08 09:21

Kul projekt :D !
Berätta gärna mer eftersom. Bokens omslag är för övrigt väldigt fint.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 09:26

NADifierad skrev:Kul projekt :D !
Berätta gärna mer eftersom. Bokens omslag är för övrigt väldigt fint.

Man får hoppas att det blir något av det värt besväret i slutändan. Experterna småskattar säkert i mjugg åt det här.

Håller med! Det är dock inte speciellt konstigt - känner du till Omnipollos öl, så vet du att de bara har en grafisk bild på fronten, vill man veta vad den heter och övrigt så får man läsa baktill...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 09:47

Början på uppkok

Bild

24-liters rostfri gryta som fått Clas O-liggunderlag runtom för att inte slösa på värmeenergin. 2kW induktionsplatta. iGrill2 - termometer "så man kan har koll på håll" :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 10:33

Precis uppe i kok... så ger förlängningssladden upp! Tappade nio grader innan det är på banan igen... :evil: Trodde det var säkring eller jordfelsbrytare, eller plattan i sig... men nix.... sladden!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 10:49

Koket igång igen. Skummat av. Bitterhumle i (inte min egen, köpt Magnum. Har dock en Magnum-planta som inte givit något än så det känns inte som ett stort fusk)

Skulle varit bra med en gammaldags hålslev med små hål... min moderna i plast har lite väl stora hål så man får inte tag på så mycket som man hade kunnat.

30 minuter till första givan av egen Svalöf-humle.... dag att öppna paketet och väga upp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 11:19

Första givan egen humle i.... Nästa uppmätt.... sen skall det hända mycket på en gång då.... kylspiralen skall i för att hinna kokas steril... och så skall det i klarningsmedel...

Bild
Egen Svalöf "Mauritz".

Lätt att glömma något om man inte kollar anteckningarna hela tiden, märker jag.... sen hur kritiskt det vore vet jag ju inte...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 11:51

Spiral i.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-08 13:19

Då var det färdigkokt. Jonas fick fram för att sila bort humlen (bitterhumlen hade egen påse):
Bild

Och så här har koket och kylningen sett ut:
Bild

Original Gravity uppmätt till 1,074 - vilket jag inte kan klaga ett dugg på, för receptmotorn hade räknat fram detta skulle bli 1,073...

En paket US-05 jäst ihälld. 12 liter är det i nuläget.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-09-08 14:13

Hoppas att det blir riktigt gott :) .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-09-10 14:35

Klarningsmedel...? Irish moss? Protafloc?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-10 14:43

bakerman22 skrev:Klarningsmedel...? Irish moss? Protafloc?

Protafloc

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-09-10 17:39

Ja det klumpar ihop proteinerna litegrann.
Dessutom mycket bättre än Irish moss.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-10 21:00

bakerman22 skrev:Ja det klumpar ihop proteinerna litegrann.
Dessutom mycket bättre än Irish moss.

Ok. Det rekommenderades i boken... eller i alla fall informerades det om att det är vad han (=Henok Fentie) använder själv.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer