Re: Steveo1234 ´s hobbyrum - Ombyggnad

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-07-14 09:17

Adhoc skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:Vet inte hur reflexerna på snedtaket blir på den ledden....KAN ställa till saker.

Själv sitter jag mot vänsterväggen precis innan duken i min bio-kontorsdel.

Mmm, frågan är vad som är värst: Att sitta vinkelrätt mot snedtak eller att sitta rakt mot det. Ingen aning...

Om frontarna står vinkelrät vid lägre delen av det vinklade taket och lyssningsplats är vid en högre del, kan det bli så att frontarnas takreflex vinklas över huvudet mot tak (och vägg) bakom och därifrån nedåt golvet. Skulle kunna vara positivt och minska SBIR från taket men beroende på inbördes avstånd kan det ju även bli att reflexen landar mitt på näsan ...

Ungefär så jag tänker ja.

Men, hur tar jag reda på vilken ledd jag föredrar att lyssna. Jag kan såklart tömma ut rummet och provlyssna ledderna, men, undrar hur mycket det ger då det ska till en ganska avsevärd mängd dämpning och diffusinger också innan det låter "bra". Meningsfullt att jämföra mellan två dåliga alternativt bara med öronen och välja den minst dåliga?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2021-08-11 15:20

Du har inte funderat på att vrida upp skrivbordet så att du sitter med ansiktet mot huvudanläggningen?
Har själv varit nyfiken på att försöka få till en sådan arbetsplats för att kunna dra nytta av finljudet även på arbetstid.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-11 15:36

guwt skrev:Du har inte funderat på att vrida upp skrivbordet så att du sitter med ansiktet mot huvudanläggningen?
Har själv varit nyfiken på att försöka få till en sådan arbetsplats för att kunna dra nytta av finljudet även på arbetstid.

Jo, det är ett alternativ. Eller, så vrider jag bara på huvudet och lyssnar :)

Eller, så har jag två skrivbord. Jag använder helst två stora skärmar så det kommer nog att behövas i alla fall.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-19 08:32

Då var det dags igen.
Efter att ha levt med mitt biorum i nästan 10 år var det dags för en liten uppfräschning. Både för att ge plats åt ett hemmakontor, men, även med fokus på att störa familjen mindre när jag vill se film. Att försöka få ett biorum att fungera på ovanvåningen i ett 1.5-plans hus är en besvärlig kompromiss men det borde gå att förbättre läget något i alla fall.

Biorummet är rivet, vägg nermonterad (med kofot…) och ny vägg uppbyggd med ljudklassad dörr.

Tvärsnittet i dörrväggen:
Bild

Dörren är mycket tät., och väggen likaså. Pratar man i biorummet med dörren stängt hörs det inte utanför alls. Så, bra början!

Hela rummet är dubbelgipsat och nu även delvis tapetserat och arbetet med absorbenter håller på. Fick tipset att täcka dem med Spandex-tyg och det fungerar än så länge riktigt bra. Får se hur det ser ut när de faktiskt kommer på plats….

Bild

Total byggarbetsplats mao…

Höj och sänkbart bord är införskaffat. Saknar fortfarande ett stängt apparatskåp för prylarna och jag skulle vilja köpa en färdig "låda" för att ställa projektorn infäst i taket, men, räknar med att behöva bygga den själv..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-08-19 08:37

Är det separerade reglar för de båda sidorna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-19 09:31

Nattlorden skrev:Är det separerade reglar för de båda sidorna?

Japp.
45*90 med zick-zack reglar på 45*70. Alla gipslager tätade mellan varandra. Jag tänker inte prova, men, TROR att väggen är vattentät också :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-08-19 10:06

Kanon, det är det utrymmeseffektivaste sättet att göra det på.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-19 11:10

Nattlorden skrev:Kanon, det är det utrymmeseffektivaste sättet att göra det på.

Mmm, tog rätt lång tid att göra det på det sättet. Men, väggen kommer att stå där några år. så, vad är några tiotals timmar extrajobb....

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-08-19 11:43

Du kan få bättre isolering mot andra rum om tak- och golvregel är tex 2 st 45x45 med 1 cm luftmellanrum, så stående reglar inte vilar på en gemensam regel. Väljs stående reglar till 45x45 och har större c-c-avstånd än vanliga 600 mm blir väggen inte lika styv (= svajjar mer) och funkar då effektivare som membranabsorbent inne i rummet.

För förbättrad ljudisolering: Lämna ca 6 mm distans mellan golvet och tak mot gipsskivan, tryck in en bottningslist i luftspalten och täck över generöst med mjukfog som inte hårdnar. Vid fler än 1 gipsskiva mot reglarna, i hörnen så är det lämpligt att skivorna går i ett ”trappsteg” för totaltjockleken, även här med luftspalt + bottningslist + mjukfog. Hål i skivorna för eluttag, kabelgenomföringar etc ska också tätas av med mjukfog. Ljudisoleringen (transmission loss) försämras radikalt vid minsta hål. Se bilden / diagrammet från Siemens med texten:"It is important to recognize that even small holes and small areas of missing coverage can greatly reduce the transmission loss of a barrier. As the hole gets larger, the effect is not as dramatic as introducing that first initial hole. This is especially apparent at higher frequencies." -Det kan alltså bli bortkastade pengar med en dyr akustikdörr om det finns små hål och glipor vid väggar / tak / golv.

Siemens Transmission loss in walls.png
Siemens Transmission loss in walls.png (59.17 KiB) Visad 768 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-08-19 11:51

Ville inte gå in på sådana detaljer då Steveo ju redan byggt. :wink:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-08-19 11:57

Jo. Men före golvlister och annat är på plats går det fortfarande att kolla av eventuella glipor och komplettera med mjukfog. Även med bottningslist om man är riktigt ambitiös.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-19 13:57

Adhoc skrev:Du kan få bättre isolering mot andra rum om tak- och golvregel är tex 2 st 45x45 med 1 cm luftmellanrum, så stående reglar inte vilar på en gemensam regel. Väljs stående reglar till 45x45 och har större c-c-avstånd än vanliga 600 mm blir väggen inte lika styv (= svajjar mer) och funkar då effektivare som membranabsorbent inne i rummet.

För förbättrad ljudisolering: Lämna ca 6 mm distans mellan golvet och tak mot gipsskivan, tryck in en bottningslist i luftspalten och täck över generöst med mjukfog som inte hårdnar. Vid fler än 1 gipsskiva mot reglarna, i hörnen så är det lämpligt att skivorna går i ett ”trappsteg” för totaltjockleken, även här med luftspalt + bottningslist + mjukfog. Hål i skivorna för eluttag, kabelgenomföringar etc ska också tätas av med mjukfog. Ljudisoleringen (transmission loss) försämras radikalt vid minsta hål. Se bilden / diagrammet från Siemens med texten:"It is important to recognize that even small holes and small areas of missing coverage can greatly reduce the transmission loss of a barrier. As the hole gets larger, the effect is not as dramatic as introducing that first initial hole. This is especially apparent at higher frequencies." -Det kan alltså bli bortkastade pengar med en dyr akustikdörr om det finns små hål och glipor vid väggar / tak / golv.

Siemens Transmission loss in walls.png

Japp. Det hade varit en möjlighet att köra 2 helt separerade golvreglar. Men, det hade byggt ut tjockleken på väggen mer än jag önskat så kompromissen blev en 90mm golvregel istället då den är relativt styv tillsammans med 900gips med reglar på 450mm avstånd.

Det finns inga springor i väggen. Alla springer är tätade med gletig massa, båda glipor mellan gips men även runt regelverket mot vägg/golv/tak. Det finns ingen kabelgenomföring eller liknande iheller. Tillochmed nyckelhålet är utbytt mot tät bricka för att hindra ljudtransmission.

Tyvärr är det antagligen overkill: Det är fortfarande så att golvet i bion överför ljud till golvet på nedanvåningen och där kan jag inte göra så mycket..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-19 14:16

Ett toten 19" 18U 600*600 golvskåp beställt också för elektroniken. .... Skönt

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-08-20 01:03

steveo1234 skrev:Det är fortfarande så att golvet i bion överför ljud till golvet på nedanvåningen och där kan jag inte göra så mycket..

Golvgips ev. med stegljudsmatta under kanske hjälper?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-20 07:59

Glebster skrev:
steveo1234 skrev:Det är fortfarande så att golvet i bion överför ljud till golvet på nedanvåningen och där kan jag inte göra så mycket..

Golvgips ev. med stegljudsmatta under kanske hjälper?

Jag har ett 22mm parkettgolv under min heltäckningsmatta. Det hjälper säkert en del..Största förbättringen kommer, förhoppningsvis, att komma av att flytta upp alla IB-basarna på vinden och låta dem spela genom taket istället för krypvinden...

Det är primärt ljud under 30hz som letar sig ner...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-20 10:15

För övrigt: Jag skulle vilja ha en låda i taket som projektorn står i. Öppen framför linsen och bakom projektorn för kablar och luftflöde. Men, jag kan inte hitta någon lämplig kandidat. Behöver minst 50*50*20cm och kan hålla upp 20kg eller så...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-08-20 11:40

steveo1234 skrev:För övrigt: Jag skulle vilja ha en låda i taket som projektorn står i. Öppen framför linsen och bakom projektorn för kablar och luftflöde. Men, jag kan inte hitta någon lämplig kandidat. Behöver minst 50*50*20cm och kan hålla upp 20kg eller så...

DIY med tystaste Noctua-fläktarna ?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-20 14:58

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:För övrigt: Jag skulle vilja ha en låda i taket som projektorn står i. Öppen framför linsen och bakom projektorn för kablar och luftflöde. Men, jag kan inte hitta någon lämplig kandidat. Behöver minst 50*50*20cm och kan hålla upp 20kg eller så...

DIY med tystaste Noctua-fläktarna ?

Mina handverksförmågor lämnar en del att önska så det blir aldrig tillräckligt bra när jag börjar med DIY lösningar.

Däremot behvös inte fläktar i, lådan behvöer vara helt öppen på fram och baksidan av proijektorn. Jag vill bara ställa den i en låda för att slippa se den när den inte används...

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2021-08-20 16:14

steveo1234 skrev:
Mina handverksförmågor lämnar en del att önska så det blir aldrig tillräckligt bra när jag börjar med DIY lösningar.

Däremot behvös inte fläktar i, lådan behvöer vara helt öppen på fram och baksidan av proijektorn. Jag vill bara ställa den i en låda för att slippa se den när den inte används...

Kanske du kan hitta någon rimlig stomme från köksutbudet på IKEA?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-22 20:42

guwt skrev:
steveo1234 skrev:

Kanske du kan hitta någon rimlig stomme från köksutbudet på IKEA?

Hänger inte med på hur du tänker här. Något konkret förslag?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-08-23 01:25

Även om du tycker du har alla 5 tummarna mitt i handen, så tror jag du skulle lyckas med helt OK resultat med en DIY-box med dina mått. Besök någon byggmarknad som har formatsåg (en sådan där som kapar skivor uppifrån och ned). Plocka ut en limträskiva med B 500 mm x T 18 mm och be såggubben kapa 3 lika bitar om 536x500xmm. Vänd 1 av bitarna så 536 mm-längden pekar uppåt, flytta klingan till 200 mm och kapa till 2 bitar. Ställ tillbaks toppskivan med längden 536 mm uppåt, flytta klingan dikt emot 500 mm-sidan, Bort med toppskivan och lägg ned dom 2 höjdbitaran och låt kapa bort överskottslängden på båda samtidigt. Även om såggubben missar med inställningen med någon mm, så bör alla bitarna passa ihop bra och få rätt mått mot varandra.

Förborra vid sidorna på topp- och bottenskivorna för 4 st dyckert / per sida, dyckerterna bör vara precis frigående eller få något trånga hål. Lämplig längd 35 a' 45 mm. 9 mm in och 3 cm in från hörn och därefter 14,5 cm från 3 cm-hålen för resterande 2 dyckert. Lägg toppen precis kant i kant med "höjdbiten" och knacka lätt med hammare så du får markeraringar i "höjdbitarna". Förborra "höjdbitarna" med dia 1,5-2 mm borr till 2 cm djup. Dra på vitt trälim och knacka i dyckerterna. Gör samma med botten på en gång före limmet torkar. Torka bort lim som tränger ut med fuktigt svamp, -klart.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-23 11:48

Adhoc skrev:Även om du tycker du har alla 5 tummarna mitt i handen, så tror jag du skulle lyckas med helt OK resultat med en DIY-box med dina mått. Besök någon byggmarknad som har formatsåg (en sådan där som kapar skivor uppifrån och ned). Plocka ut en limträskiva med B 500 mm x T 18 mm och be såggubben kapa 3 lika bitar om 536x500xmm. Vänd 1 av bitarna så 536 mm-längden pekar uppåt, flytta klingan till 200 mm och kapa till 2 bitar. Ställ tillbaks toppskivan med längden 536 mm uppåt, flytta klingan dikt emot 500 mm-sidan, Bort med toppskivan och lägg ned dom 2 höjdbitaran och låt kapa bort överskottslängden på båda samtidigt. Även om såggubben missar med inställningen med någon mm, så bör alla bitarna passa ihop bra och få rätt mått mot varandra.

Förborra vid sidorna på topp- och bottenskivorna för 4 st dyckert / per sida, dyckerterna bör vara precis frigående eller få något trånga hål. Lämplig längd 35 a' 45 mm. 9 mm in och 3 cm in från hörn och därefter 14,5 cm från 3 cm-hålen för resterande 2 dyckert. Lägg toppen precis kant i kant med "höjdbiten" och knacka lätt med hammare så du får markeraringar i "höjdbitarna". Förborra "höjdbitarna" med dia 1,5-2 mm borr till 2 cm djup. Dra på vitt trälim och knacka i dyckerterna. Gör samma med botten på en gång före limmet torkar. Torka bort lim som tränger ut med fuktigt svamp, -klart.

Det är den lätta delen. Att få kanter och övergångar att se snygga ut i finishen är det svåra...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-08-23 12:08

steveo1234 skrev:Det är den lätta delen. Att få kanter och övergångar att se snygga ut i finishen är det svåra...

Nej, det svåra är nog då att lära sig acceptera att det får se sämre ut om man gjort det själv. :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-23 12:18

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Det är den lätta delen. Att få kanter och övergångar att se snygga ut i finishen är det svåra...

Nej, det svåra är nog då att lära sig acceptera att det får se sämre ut om man gjort det själv. :wink:

Jao, så är det kanske. Och i vissa läge får jag acceptera att mina egna förmågor sätter gränserna. Och det är ok när det gäller typ, tapetsering etc. Men, i de fall det faktiskt BORDE finnas produkter att köpa istället så blir det svårare. Jag vill ju faktiskt bara köpa en låda, med två öppna sidor som är svart ,kan hålla upp 20kg och har måtten 60*60*20. Borde finnas...

Påtal om det. Jag behöver hänga projektorduken från taket på ett sätt som gör att jag kan "svänga upp" den mot taket och fästa duken direkt mot taket. Några förslag på lösning?

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2021-08-23 19:07

steveo1234 skrev:Jag vill ju faktiskt bara köpa en låda, med två öppna sidor som är svart ,kan hålla upp 20kg och har måtten 60*60*20. Borde finnas...

Det var något liknande detta jag funderade på som den allra enklaste lösningen, men hittar tyvärr ingen som är lägre än 40cm i höjd nu när jag kikat.
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-oeverskapsstomme-foer-kyl-frys-traemoenstrad-svart-40205556/

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-08-25 04:01

steveo1234 skrev:Påtal om det. Jag behöver hänga projektorduken från taket på ett sätt som gör att jag kan "svänga upp" den mot taket och fästa duken direkt mot taket. Några förslag på lösning?

balagarba på Minhembio har en sån lösning: https://www.minhembio.com/balagarba

Jag har för mig att jag sett mer bilder på hur det är gjort, men hittar dem inte i albumet nu. Kanske går att kontakta honom och fråga om tips.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-25 08:13

Mirage skrev:
steveo1234 skrev:Påtal om det. Jag behöver hänga projektorduken från taket på ett sätt som gör att jag kan "svänga upp" den mot taket och fästa duken direkt mot taket. Några förslag på lösning?

balagarba på Minhembio har en sån lösning: https://www.minhembio.com/balagarba

Jag har för mig att jag sett mer bilder på hur det är gjort, men hittar dem inte i albumet nu. Kanske går att kontakta honom och fråga om tips.

Tack för tipset !Jag har skickat ett PM till honom.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-08-25 08:22

KarlXII gjorde så för ett antal år sedan.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1384785#p1384785
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), 4xOA14, 2xOA50, OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-08-26 11:00

Jag kan se att det finns någon form av gångjärn i taket mot duken , men, jag ser inte någon bild som visar mer. FInns det?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-08-26 17:00

Före jag köpte min elrullduk funderade jag på en nedfällbar måttbeställd aluminiumram med gångjärn. Bättre än något hemmasnickrat i trä som krymper och sväller med luftfuktigheten och årstiden. Från firmor som "tillverkar" ( = kapar) blir det perfekta gerade snitt, plant och rakt. Med en 3:e "stolpe" i mitten ingen risk för racklighet. Det som behövs för montage av ramen med hörnvinklarna är vanlig insexnyckel, normalt sett inget ytterligare. Duken hade spänts genom att i T-spåret på baksidan trycka in ett o-ringssnöre som låser duken på plats.

Exempel gångjärn för T-spårsprofiler,: https://www.alucon.se/category/gangjarn ... llbehor-40 Alucon finns i GBG men det finns flera andra firmor om man googlar, tex Easy System.se http://shop.easysystems.se/Shop/List/Ti ... %B6r/220/4

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer