OA hela natten

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: Tips på inspelningsapparatur?

Inläggav Ronnie » 2019-03-26 18:07

RogerGustavsson skrev:Finns rätt många digitalinspelare med ingångar för (externa) mikrofoner, https://geizhals.eu/?cat=djrecorder&xf=9628_Mic+In+(XLR)#productlist

Själv har jag en https://www.youtube.com/watch?v=kn3k22K0fGc

Jojo. Grejen är att jag redan har mikrofonförstärkaren och A/D-omvandlaren i min Behringer UMC404HD och behöver "bara" en apparat som sparar den digitala signalen någonstans, från USB ut.

Hemma tänkte jag koppla den till iMacen, men det vore kul att kunna spela in utanför lägenheten.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-26 18:13

Ronnie skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns rätt många digitalinspelare med ingångar för (externa) mikrofoner, https://geizhals.eu/?cat=djrecorder&xf=9628_Mic+In+(XLR)#productlist

Jojo. Grejen är att jag redan har mikrofonförstärkaren och A/D-omvandlaren i min Behringer UMC404HD och behöver "bara" en apparat som sparar den digitala signalen någonstans, från USB ut.

Hemma tänkte jag koppla den till iMacen, men det vore kul att kunna spela in utanför lägenheten.

Det du vill skaffa är nog dyrare än en komplett minneskorts-"bandspelare". Såna är dessutom små.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-03-26 18:45

Johan_Lindroos skrev:
Ronnie skrev:

Det du vill skaffa är nog dyrare än en komplett minneskorts-"bandspelare". Såna är dessutom små.

Anade det. Det blir nog ett bygge, så får jag leka med Raspberry Pi också.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-26 19:02

Ronnie skrev:

Din UMC 404HD behöver väl strömtillförsel eller menar du bara på andra platser än hemma där du fortfarande har tillgång till ström? :)

Har du inte en gammal laptop av något slag du kan dra med dig?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-03-26 20:14

goat76 skrev:
Ronnie skrev:

Din UMC 404HD behöver väl strömtillförsel eller menar du bara på andra platser än hemma där du fortfarande har tillgång till ström? :)

Har du inte en gammal laptop av något slag du kan dra med dig?

Planerar att skaffa en Powerbank för att försörja Behringern också. Har nog ingen fungerande laptop. Möjligen en med så mycket fläktoväsen att ljudkortets S/N-ratio blir fullständigt ovidkommande. :wink:
Jag har en liten Yamaha "Pocketrak" som jag skulle kunna använda line-in på tills vidare om det kniper.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-04-19 18:11

IMG_2167.JPG
IMG_2167.JPG (1.05 MiB) Visad 543 gånger

En liten inspirationsbild för alla er som funderat på att köpa 72 banankontakter men aldrig riktigt kommit till skott.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-04-19 18:23

Apropå inspelningsapparatur har jag införskaffat både powerbank, massa kablar och en bluetoothsändare för att kunna monitorera resultatet med mina trådlösa hörlurar. Jag har också gjort mitt första försök att spela in en (kyrk)konsert.
Strax innan konsertens början vägrade min Yamaha Pocketrak C24 att ta emot signalen från Line Audio OM1 via Behringerljudkortets analoga utgångar så det blev bara pannkaka. :evil: :lol:

Nu har jag istället införskaffat en Raspberry Pi med en touchscreen, som ska monteras på mikrofonstativet och fånga upp den digitala signalen från ljudkortet. Det funkar enligt de korta tester jag gjort med Audacity och jag väntar nu på ett litet VESA-fäste som passar stativet och mitt Raspberryhölje.

3D-skrivarn står och skriver ut det högra stativet för höj- och sänkbar positionering av iP och DVD-ai har snickrat som tusan på innertaket och resten av regelverket som håller alla mina högtalare på plats. En hjälte, den mannen! För mig tar snickarglädjen slut ungefär direkt efter att jag fått en idé. :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Ronnie köper bananer och bygger inspelningsrigg m.m.

Inläggav DVD-ai » 2019-04-20 11:39

Heja heja !!!
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: Ronnie köper bananer och bygger inspelningsrigg m.m.

Inläggav Ronnie » 2019-05-05 14:04

Stor bild!

IMG_0982.JPG
IMG_0982.JPG (745.11 KiB) Visad 420 gånger

Skum! Har två skivor till på gång.

IMG_2214.JPG
IMG_2214.JPG (861.3 KiB) Visad 420 gånger

Inte mycket ljud just nu, men kablar har kontakterats.

IMG_2218.JPG
IMG_2218.JPG (1.05 MiB) Visad 420 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Projektor på plats :)

Inläggav DVD-ai » 2019-05-05 16:33

Heja Heja !!!

Va gött täckande det blev med aco sådär :)
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: Projektor på plats :)

Inläggav Ronnie » 2019-05-05 17:55

Myzigt med zkum!

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: Symmetriserar

Inläggav Ronnie » 2019-05-16 10:56

IMG_2259.JPG
IMG_2259.JPG (1.2 MiB) Visad 274 gånger

Har upprättat symmetri mellan vänster och höger och högtalarnas vägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-16 12:43

Har du byggt så att taket är vägg och väggen blivit tak samt att sängen är omöjlig att ligga i?! :O
Och sma verkligen basmoduler vara i sängen?! :mrgreen:
Mvh/David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-16 13:17

Är det en p-bas som ligger där på sängen? Vad är storleken på lådorna? Ser ju väldigt smidiga ut.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-16 13:47

DVD-ai skrev:Har du byggt så att taket är vägg och väggen blivit tak samt att sängen är omöjlig att ligga i?! :O
Och sma verkligen basmoduler vara i sängen?! :mrgreen:

Fem små moduler hoppade i sängen.
En ramla ner och slog sitt lilla huvud.
Mamma ringde doktorn och doktorn svara,
-inga små moduler i sängen får vara!

Fyra små moduler hoppade i sängen.

Tre små moduler hoppade i sängen.

Två små moduler hoppade i sängen.

En liten modul hoppade i sängen.

Inga små moduler hoppade i sängen.
Sängen fick va stilla, inga moduler trilla.
Ingen ringde doktorn.
Doktorn slapp svara.
Mamma hon kramade fem moduler rara.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-16 14:31

Kraniet skrev:Är det en p-bas som ligger där på sängen? Vad är storleken på lådorna? Ser ju väldigt smidiga ut.

Ja. Eller om de fick något mindre volym än Profundus Plutt. Minns inte riktigt. Ingvar ritade och de blev på sisådär 50*63*17 centimeter.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-16 16:18

Ronnie skrev:
Kraniet skrev:Är det en p-bas som ligger där på sängen? Vad är storleken på lådorna? Ser ju väldigt smidiga ut.

Ja. Eller om de fick något mindre volym än Profundus Plutt. Minns inte riktigt. Ingvar ritade och de blev på sisådär 50*63*17 centimeter.

Ok. Väldigt intressant. Jag hade tänkt mig nånting väldigt likt.
Kanske finns i tråden, har du någon mätning på tonkurvan?
Vad tycker du om kapaciteten?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-16 17:24

Kraniet skrev:
Ronnie skrev:

Ok. Väldigt intressant. Jag hade tänkt mig nånting väldigt likt.
Kanske finns i tråden, har du någon mätning på tonkurvan?
Vad tycker du om kapaciteten?

Mjä. Ingvar mätte i rummet, men då stod modulerna på ett helt annat sätt än de brukar göra nu.
Kapaciteten räcker nog gott och väl för både iP och snäppet större modeller. Jag lyssnar sällan på jättebasintensiv musik, utan tillgodoser mitt minimala behov av soffskakande bas hemma hos DVD-ai. :)

Förresten hade jag kanske idag övervägt fler lådor i stil med piP för djupbasen istället för de här enorma pluttarna :)
Det blir så mycket otäck reflekterande yta på dem och de är lite otympliga att placera ut på rätt ställen på högtalarväggen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-16 19:14

Ok då förstår jag.
Jag är ju lite sådär osäker på hur de skulle täcka mitt behov. Kommer du möjligen ihåg hur djup bas du fick? Gick de ner till 20 Hz tex?

Väldigt fint rum för övrigt. Vilket jobb med allt som byggts! :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-16 19:32

Jag har för mig att de går till omkring 20hz just, med skaplig nivå, hemma hos mig. Åtminstone när de stod så okonventionellt som 3 fram och en bak (nära soffan jag hade då). Stod inte ut med den skeva utstrålningen i längden, så jag har kört med fyra fram.
Tack!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-17 12:16

Knappast 20Hz plant, du har nog bra outputt ner till ca 30Hz och därefter så faller det av i ditt rum :)

Har för mig att profP modulerna i bra fall kan prestera plant ner till ca 25Hz i rum. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-17 13:40

Så kan det va! Ska se om jag kan hitta den lilla utskriften akustikerns apparatur spottade ur sig. Det blev flera mätningar på samma lilla remsa och jag tenderar att inte fatta ett jota av 'et.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-17 19:43

IMG_2265.JPG
IMG_2265.JPG (611.62 KiB) Visad 148 gånger

Här har vi så den lilla remsan. Ingen tolkningshjälp erbjudes från mitt håll. :lol:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-05-18 00:49

Det ser ut att vara en hyfsat rak kurva ner till 40 Hz och sen rätt mycket djupbas under den frekvensen ner till 20 Hz, om skalan är steg på 5dB mellan de lite kraftigare strecken. Om den röda då är en frekvensmätning? Ser ut som det, men vad är den gråa kurvan?

Pilen indikerar väl delningsfrekvensen.
Mvh Johan

Opus Capella, Bremen baslådor, minidsp HD, Beresford Caiman, div Nad steg,Pioneer SA-9500 II. Empire 598 III. OA52.2 OA51.N OD11 Bor i Älvsjö/Stockholm

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-18 06:57

Får fråga Ingvar vid tillfälle. Det börjar bli intressant att styra upp basområdet här ju mer jag fått ordning på annat.

Vetekatten om det här var med en basmodul eller tre eller fyra. Och var det CR8 eller receivern som delade? :lol:
Det jag minns är att jag sa att basområdet hade lägst prio, men att jag accepterade att bygga en basfälla. Det blidde också massa djup bas p g a ...vad det nu var... med lägenheten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-18 15:12

Ja det ser ju inte helt kasst ut det där om du hade den där kurvan när det begav sig.
Synd att basmoduler bak gjorde det outhärdligt för mig.... :lol:

20Hz ligger rätt lågt relativt 35Hz så det maskerar en hel del samt att man nog Skulle vilja ha 20Hz ga sk mycket högre oavsett. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-18 15:55

Ja, en basmodul bak fick ju inte godkänt av mig heller när jag väl kommit rätta med mer störande problem.
Får ta och mäta lite med OM1 nån gång när jag känner mig manad. Undrar hur mycket nytta basfällan gjort.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-18 16:49

Ja meta är bra om man vill väta !
Mvh/David

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-18 17:41

Bild
Jao

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2019-05-18 20:57

Ronnie skrev:
IMG_2265.JPG

Här har vi så den lilla remsan. Ingen tolkningshjälp erbjudes från mitt håll. :lol:

Hm, hur känns diskanten i detta rum?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer