Svenn3SaataN - köpt hus

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Re: Svenn3SaataN - köpt hus

Inläggav Svenn3SaataN » 2018-11-03 13:15

Har börjat kika lite på projektor och eftersom jag har en liten begränsad budget eftersom alla pengar har gått till renoveringen av huset så har jag börjat kika lite begagnat. Vad bör man tänka på när man letar projektor begagnat? Någon speciell modell jag bör kika efter? Har väl generellt tittat efter JVC eller Sony projektorer.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2018-11-03 16:44

Om du vill så kan jag kolla med polaren som har snackat om att byta projektor, han vill väl åt 4K.
En JVC X30, jag skulle själv sitta nöjd med en sådan maskin!
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2018-11-03 17:16

Evil_Homer skrev:Om du vill så kan jag kolla med polaren som har snackat om att byta projektor, han vill väl åt 4K.
En JVC X30, jag skulle själv sitta nöjd med en sådan maskin!

Ja, varför inte. PM:a mig när du vet mer :)

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2018-11-16 08:39

Har hittat en JVC dla-x5000 begagnad. Är detta en bra projektor? Vad bör jag kolla på/efter om jag ska köpa en sådan begagnad? Vanliga fel? Vad tycker ni en sådan är värd begagnad?

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-11-19 10:39

Jag har en DLA-X35 själv som jag är väldigt nöjd med, antar ju DLA-X5000 är ytterligare ett snäpp upp. Uppgraderingsdjävulen önskar dock mer ljus i eco-mode och 4k för stunden...

Jag kikade också på någon annons för X5000, tyckte den var väl dyr efter att kollat prishistorik på Prisjakt, den såldes ut för ~30 000 i början av 2017. Om den är i fint skick kan den kanske vara värd ~20? Tror jag gav ~15 för min X35, men insåg att det nog var lite överpris då den också varit ordentligt prissänkt vid slutet av sin försäljning.
DLA-X5900 var nere på 33 000 i början av oktober, den kan ju tänkas sänkas till runt 30 nu vid black friday eller mellandagsrea eller så. Personligen ska det vara ganska mycket billigare begagnat än helt nytt, speciellt när det handlar om två olika gamla projektorer, även om X5000 bara är 2 år äldre än X5900.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-01-13 06:24

Blev en begagnad X-30 med en Screen Research Multipix 4K Grey 1.3 Classic line 110". När jag väl började kika på hur jag skulle få upp duken i rummet så inser jag hur mycket snedtak ställer till det för att få till en bra setup :lol:

Funderar lite på hur jag ska lösa det. Den lösningen som jag tycker verkar bäst är att jag hänger duken i krokar i taket och sen när duken inte används så fäller jag upp duken längs snedtaket och låter den hänga där tills dess den ska användas. Dock är jag lite orolig för att duken ska töja sig / vecka sig om den hänger så. Lutningen blir ca 60grader. Någon som har någon erfarenhet/tankar kring detta?

Ett annat alternativ är att bygga en vägg men då minskar längden på rummet rejält och det resulterar i att rummet i stort sett blir kvadratisk, vilket jag inbillar mig inte är att föredra?

Tacksam för input och idéer :)

Bild

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2019-01-13 07:59

Häng duken i taket med ett draperi du kan dra framför duken när du inte använder den. Ev motordrivet draperi. (Tänkte att draperiet går från sidovägg till sidovägg.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-01-13 08:41

fuskvägg skulle väl kunna bli bra för att dölja akustikfix bakom...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2019-01-13 15:40

Varför skall den upp alls, kan den inte ha en permanent plats där den är?
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-01-13 20:23

Evil_Homer skrev:Varför skall den upp alls, kan den inte ha en permanent plats där den är?

Har katter i huset och jag tror de kommer vara sugna på att klättra i duken annars :)

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-01-13 20:24

Någon som skulle kunna hjälpa mig att få ljud när jag tittar på blu-ray. Filmen i fråga har bara Doly Audio TrueHD vilket jag tar för givet att min receiver inte klarar av eftersom det inte kommer något ljud? Borde väl finnas något sätt att få ner det till enbart 2-kanal? Jag kör bara med toppar och basmoduler via en miniDSP så jag vill få ut fullrange ljud i stereo.

Kör med en Oppo BDP-93 och en Denon 3808 och kör via HDMI.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-01-13 21:03

Förstår tanken med duken. Har kattunge, eller dryga halvåret. Orolig att hon ska hitta duken och klättra upp. Dock inte visat något intresse hittills. Ändå har jag fortfarande tyg kvar i nederkant som fladdrar lockande. Ska kapas, när som helst... vilket år som helst..

Angående receivern ska den klara formatet:
https://usa.denon.com/us/product/hometh ... /avr3808ci Quick start guide.

Jag har ingen bra idé på hur du löser problemet dock. Kolla och dubbelkolla var ljudet matas ut, så det går via HDMI och rätt HDMI och inte via toslink eller analogt eller så. Men kommer strömmen ut korrekt bör den kunna kodas. Det verkar även som min supergamla (20 år i år!?) receiver som bara klarar DTS och original dolby digital 5.1 hanterar True HD, om än säkert inte på rätt sätt, men i alla fall kompatibel. Om det inte är spelaren som gör om det då, men det tror jag inte. Jag skulle gissa på att det inte går ut ur spelaren via HDMI, av någon anledning. Kör du till källa med inbyggda högtalare eller kör du mot projektor? har bildvisaren högtalare kan du ju testa att koppla utan receivern och se om du får något ljud så.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-01-13 22:47

Frisk skrev:Förstår tanken med duken. Har kattunge, eller dryga halvåret. Orolig att hon ska hitta duken och klättra upp. Dock inte visat något intresse hittills. Ändå har jag fortfarande tyg kvar i nederkant som fladdrar lockande. Ska kapas, när som helst... vilket år som helst..

Angående receivern ska den klara formatet:
https://usa.denon.com/us/product/hometh ... /avr3808ci Quick start guide.

Jag har ingen bra idé på hur du löser problemet dock. Kolla och dubbelkolla var ljudet matas ut, så det går via HDMI och rätt HDMI och inte via toslink eller analogt eller så. Men kommer strömmen ut korrekt bör den kunna kodas. Det verkar även som min supergamla (20 år i år!?) receiver som bara klarar DTS och original dolby digital 5.1 hanterar True HD, om än säkert inte på rätt sätt, men i alla fall kompatibel. Om det inte är spelaren som gör om det då, men det tror jag inte. Jag skulle gissa på att det inte går ut ur spelaren via HDMI, av någon anledning. Kör du till källa med inbyggda högtalare eller kör du mot projektor? har bildvisaren högtalare kan du ju testa att koppla utan receivern och se om du får något ljud så.

Tack för svar!

Ja, de små liven får för sig att klättra i det mesta när de är på "rätt" humör.

Jag löste det tills vidare med att köra det via RCA kablar, kört så tidigare kom jag på efter lite funderande. Får se när/om man orkar läsa på om hur det ska fungera via HDMI.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-01-13 22:53

Ny har jag testat setupen för första gången, måste säga att jag är riktigt nöjd!

Nedan ser ni lite bilder på hur det ser ut. WAF = 0, men det funkar! Första kommentaren efter vi kollat klart på filmen "ska vi inte skaffa surround så att jag kan höra ljud runt omkring mig också när vi tittar på film?". Så skulle nog vilja påstå att det är "wife approved" även om det inte är så vackert :)

Bild

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-14 11:56

Låter som en bra "wife" det där :)

Påminner mig om mitt ex när jag ojade mig över att högtalarna kanske tog mycket plats. "Ja men måste dom inte vara stora för att det ska låta bra?" :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-01-16 07:48

Bra kvinnor finns det, inte för att vi lever ihop men hon uppskattar mitt ljud och verkar estetiskt inte ha några hatiska känslor kring "alla prylar".
Ska tilläggas att hon är lite musik nördig och väldigt filmnördag och det hjälper garanterat upp med förståelsen. :lol:

Grattis till huset och kul med dedikerat bio rum!
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-02-17 10:26

Har funderat lite på det här med fuskvägg. Har skissat lite enligt bilden nedan. Är det smart att göra så eller är det bättre ur en akustisk synvinkel att bara göra en "rak" fuskvägg? Bör väggen vara helt tät eller hur resonerar jag där? Oavsett hur jag gör riskerar jag i att hamna i ett relativt kvadratiskt rum (ca 4x4,2m), lite trist att man tappar så mycket av längden på rummet.

Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-02-17 11:35

En variant är att du har några reglar från golv till tak som du spänner tyg över," saxat" som på bilden så det kan experimenteras med högtalarnas invinkling. Bakom tyget och filmduken kan du fylla upp med isolering som borde döda ned reflektioner från väggen/snedtaket. Gör du en tung och tät fuskvägg får du ett ganska kvadratiskt rum som det verkar, med reglar + tyg är det mer rektangulärt för ljudvågorna, tja sen var det ju det där med snedtaket ...

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-02-17 14:46

Adhoc skrev:En variant är att du har några reglar från golv till tak som du spänner tyg över," saxat" som på bilden så det kan experimenteras med högtalarnas invinkling. Bakom tyget och filmduken kan du fylla upp med isolering som borde döda ned reflektioner från väggen/snedtaket. Gör du en tung och tät fuskvägg får du ett ganska kvadratiskt rum som det verkar, med reglar + tyg är det mer rektangulärt för ljudvågorna, tja sen var det ju det där med snedtaket ...

Så du tänker att man fyller upp hela utrymmet som blir över bakom högtalare och duk med dämpning (isolering),vilket då i runda slängar blir typ 5000L?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-02-17 19:23

Från bilden och fotot ser det ut som högtalarna kommer långt ut från snedtaksväggen, jämfört med om dom kunnat stå dikt emot. Troligt är då att du får en frekvensdipp ganska långt ned i basen. Du kan ju mäta hur långt det är från fronten på högtalarna till väggen bakom. 2 gånger avståndet så får du 1/2:a våglängden för frekvensen där dippen blir som djupast. (Lite gissning, med snedtak samtidigt blir allt osäkrare.) Sammanfaller den med dippen från golvreflexen blir det extra tråkigt. Om man har isolering som är lika djup som avståndet högtalarfront-reflekterande vägg bakom så funkar isolering som effektivast.

Men det kan bli för effektivt, -livlöst i mellanregister och diskant med mängder av "öppen isolering". Det kan vara ide' att låta plast runt isoleringbalar vara kvar. Beroende på vikt/m² för plasten kommer plastfolien reflektera högre frekvenser medans den är otillräcklig för att reflektera lägre frekvenser. En annan variant kan vara att du först experimenterar fram lämplig invinkling av högtalarna mot lyssningsplats, (lämpligt kan vara att soffan är 1 m ut från den nya väggen bakom, mer om funkar praktiskt). Därefter att du bygger upp en spaltpanel med brädor + glipor mot reglarna som ny "fuskvägg". Spaltpanelen reflekterar mellanregister + diskant men funkar som helmholtzabsorbent mot lägre frekvenser. Brädbredd+brädtjocklek+glipa kan anpassas för lämplig reflektion/ absorbtion frekvensmässigt.

Bifogar en sida från Helmut Fuchs bok ”Applied Acoustics: Concepts, Absorbers and Silencers for Acoustical Comfort and Noise Control” Kapitel 4. (Med plasten fortfarande fastkrympt runt balen, ska man nog inte lita på formeln, folien kan då inte röra sig helt fritt jämfört med om den var "limduttad" mot isoleringskivan)

Foil and fabric on panel absorbers.JPG
Foil and fabric on panel absorbers.JPG (167.68 KiB) Visad 391 gånger

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2019-05-07 20:22

Tjejen och jag har blivit lite sugna på att skaffa oss en vardagsrumsanläggning. Tanken är att kunna spela lite vinyl och ha lite trevligt sällskap av vänner.

Vad rekommenderar ni? Funderade på någon Sonos lösning eller liknande? Men eftersom vi vill kunna spela vinyl blir vi väl illa tvungna till att skaffa en förstärkare och då försvinner lite vitsen med Sonos kanske ?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2019-05-07 20:34

Två st OD11 (nycarlsson)?

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer