Svenn3SaataN - köpt hus

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Re: Svenn3SaataN - köpt hus

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-20 21:35

darkg skrev:En lucka i golvet ser bara mysigt och mystiskt ut :-)

Skjutdörr till walk in closet är väl en idé.

Ja, frågan är bara var man skulle göra av den om man skulle riva den garderoben som står ovanför just nu. Ska höra med Anticimex när de kommer hit på husbesiktning eftersom det är de som har installerat och servar avfuktaren.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-21 23:49

Bild

Senaste planlösningen, synpunkter på det? Jag är lite tveksam till placeringen av braskamin. Vill inte bli för "inlåst" med valet av placering, därav att den nu är placerat mitt på väggen. Gällande öppningen från hallen till köket känns det nästan som den är nödvändig, annars blir det en jäkla labyrint att springa igenom för att ta sig runt. Har även ritat in en extra toalett på ovanvåningen för att se hur det skulle kunna bli, ser inte allt för pjåkigt ut. Gjorde en "bardisk" i köket eftersom det blir relativt trångt med ett matbord i köket. Är inte helt såld på idén själv, men ville se hur det skulle se ut. Som ni också ser har jag ritat in ett stort matbord i vardagsrummet bara för att se hur man skulle göra vid eventuella släktmiddagar eller liknande, vid ett sådant tillfälle skulle man även kunnat vända bordet 90 grader för att få lite mer plats.

EDIT:
Men såhär blir nog ändå bättre, inte lika komplicerad lösning och man blir inte lika inlåst med möbleringen i köket. Däremot blir det betydligt mindre arbetsyta i köket.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-24 08:53

Avservärd förbättring, minst sagt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-25 08:29

Nattlorden skrev:Avservärd förbättring, minst sagt.

Tack, instämmer verkligen. Känns bara bättre och bättre, är nöjd med hallen som den är nu vilket innebär att jag inte behöver bygga ut hallen som några av mina grannar har gjort.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-25 14:09

Om jag bodde där skulle jag byta plats på vardagsrumsdelen och matbordet. Man vill inte springa långt med maten och man vill inte störas av köksljud om man pratar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-25 14:12

Varför tar 90-grader bänken slut innan garderoben?

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-25 14:20

Harryup skrev:Om jag bodde där skulle jag byta plats på vardagsrumsdelen och matbordet. Man vill inte springa långt med maten och man vill inte störas av köksljud om man pratar.

Fått samma input från annat håll, så blir till att flytta detta :)
Harryup skrev:Varför tar 90-grader bänken slut innan garderoben?

För att där de inbyggda garderoberna sitter finns också en städskrubb som man kommer åt från köket. Detta är denna garderob som jag pratat om som det är hål i golvet under ner i krypgrunden. Så för tillfället vet jag inte hur jag ska lösa det på annat vis än att låta den sitta kvar där.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-07-25 14:38

Svenn3SaataN skrev:
Harryup skrev:Om jag bodde där skulle jag byta plats på vardagsrumsdelen och matbordet. Man vill inte springa långt med maten och man vill inte störas av köksljud om man pratar.

Om du då vrider soffa/fåtöljer 90 grader och samtidigt flyttar kaminen så kan du få den intill "slapparhörnan". Jag utgår här ifrån att det är myseldning den ska vara till för, inte en primär uppvärmningskälla. Om de ska vara det senare passar den bättre som den är ritad nu.

Jag är för övrigt fortfarande lite tveksam till lösningen i hallen. Får ni plats med ytterkläder och skor? Tänk också på att ni kanske vill ha en dörr in till köket från hallen om vardagsrumsdelen flyttas, just för att det slamrar i köket.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-25 15:18

En kallfarstu kanske kan vara genomförbar.
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-25 17:01

Dartman skrev:
Svenn3SaataN skrev:

Om du då vrider soffa/fåtöljer 90 grader och samtidigt flyttar kaminen så kan du få den intill "slapparhörnan". Jag utgår här ifrån att det är myseldning den ska vara till för, inte en primär uppvärmningskälla. Om de ska vara det senare passar den bättre som den är ritad nu.

Jag är för övrigt fortfarande lite tveksam till lösningen i hallen. Får ni plats med ytterkläder och skor? Tänk också på att ni kanske vill ha en dörr in till köket från hallen om vardagsrumsdelen flyttas, just för att det slamrar i köket.

/Jonas

Där satt en dörr när vi flyttade in men den tog jag bort bara efter några dagar, tyckte bara den var i vägen och irriterande. Kaminen kommer det eldas i en del hoppas jag eftersom alternativet är luftvärmepump och elradiatorer för uppvärmningen. Gällande hallen så är där inritat en garderob och en byrå precis utanför toaletten samtidigt som jag tänker att man kanske sätter upp någon hatthylla och en skohylla, då tycker jag att det borde räcka? Beroende på hur det kommer se ut i taket med takbalk eller liknande efter jag öppnat upp den väggen skulle man kunna sätta en 150cm bred garderob.
darkg skrev:En kallfarstu kanske kan vara genomförbar.

Ja, det är helt klart genomförbart. Likaså en uppvärmd historia men tänker att det i sådant fall får bli ett senare projekt, har gott om andra ställen i huset att lägga pengarna på för tillfället.

EDIT: Uppdaterad skiss på planlösningen, blir lite trångt att få in en soffa i vardagsrummet så det får bli 2 fåtöljer istället tror jag.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-07-25 19:26

Det ser helt klart bättre ut! :)

Om det stora matbordet är ett mindre utdragbart vinner du värdefull golvyta, och expanderar bordet när det behövs. Du kan även reflektera över om du vill ha badrumsdörren mot bion, eller istället mot kontoret. Jag hade föredraget att ha den mot kontoret för att kunna vara friare (läs nördigare) vid planeringen av biogrottan.

Men det är ju faktiskt ni som ska bo där, inte jag. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-25 21:35

Hade nog köpt en liten hörnsoffa och en fåtölj och ställt soffan mot hörnan bredvid kaminen. Dukar man för 8 gäster så kan det ju vara kul om mer än 2 kan sitta i vardagsrummet innan och efter middagen.

/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-25 21:37

Hur kommer man in på övervåningen?

/Harry

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-07-25 23:24

Trappa, är med i andra ritningar längre upp.

Tänkte på städskåpet som mynnar ut i köket.
Kan du inte flytta dörren till städskåpet från köket till klädkammaren, så kan du få upp fler skåp och längre köksbänk.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-26 10:24

Dartman skrev:Det ser helt klart bättre ut! :)

Om det stora matbordet är ett mindre utdragbart vinner du värdefull golvyta, och expanderar bordet när det behövs. Du kan även reflektera över om du vill ha badrumsdörren mot bion, eller istället mot kontoret. Jag hade föredraget att ha den mot kontoret för att kunna vara friare (läs nördigare) vid planeringen av biogrottan.

Men det är ju faktiskt ni som ska bo där, inte jag. :)

/Jonas

Givetvis är det tänkt att köpa ett matbord som har 2st iläggsskivor vilket då bidrar till att man kan frigöra golvyta till vardags. Har funderat på placeringen av dörren till badrummet och skulle jag ha dörren mot kontoret så bidrar det till att jag också kan göra badrummet mindre. Idag är där en del döyta på grund av snedtak och placering av dörr. Men å andra sidan så vill jag nog inte ha in från kontoret om man tänker att kontoret i framtiden skulle bli ett sovrum. Vill inte att folk ska behöva springa igenom ett barnrum/sovrum för att komma in till toaletten.
Harryup skrev:Hade nog köpt en liten hörnsoffa och en fåtölj och ställt soffan mot hörnan bredvid kaminen. Dukar man för 8 gäster så kan det ju vara kul om mer än 2 kan sitta i vardagsrummet innan och efter middagen.

/Harry

Jo, det har du rätt i. Får fundera över val av möblemang. Vill bara inte trycka in för mycket/stora möbler för då kommer rummet upplevas som litet, vilket det ifs är men jag vill inte att rummet ska upplevas som för trångt.
Maccis skrev:Trappa, är med i andra ritningar längre upp.
Tänkte på städskåpet som mynnar ut i köket.
Kan du inte flytta dörren till städskåpet från köket till klädkammaren, så kan du få upp fler skåp och längre köksbänk.

Trappan är med även på denna skissen, andra sidan rummet mitt emot braskaminen.
Ja det är en tanke som jag också fundera över. Men är rädd för att luckan är "inne i väggen" mot köket. Så skulle jag vrida runt garderoben så hamnar kanske en liten bit av luckan under väggen på garderoben. Man ska verkligen ta mig en ordentlig funderare och mäta på det, för precis som du säger är det värdefull väggyta som kan utnyttjas effektivare.

EDIT: Var nere och mätte och hålet ligger till och med lite innanför insidan av väggen mot sovrummet. Så skulle nog gå att vrida runt det städskåpet utan några större bekymmer :D

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-28 23:45

Råkade av någon anledning glida in på ämnet fötter till basmoduler. Kommer att bygga nya moduler till biorummet i huset (fråga mig inte när jag ska få tid till det men de är påbörjade i alla fall :P ). Hade varit smidigt med fastskruvade gummifötter under modulerna. Hittade följande alternativ efter en snabb googling,se nedan. Är det någon som har testat någon av dessa eller ser någon av dem som skulle vara mest fördelaktiga att använda? Jättesvårt att veta om de är vettiga eftersom de inte specificerat shore på gummit eller någonting.

http://www.clasohlson.com/se/Gummifot-m ... ka/21-2684
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... =SLdloP6SQ
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... debox=box1
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... debox=box1

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-07-28 23:55

Ja, annars går du direkt på det enda rätte:

SD-kuddar

Bild
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-29 00:09

Maccis skrev:Ja, annars går du direkt på det enda rätte:

SD-kuddar

[ Bild ]

Jo jag vet, men tycker det är smidigare med lite med "heavy duty" fötter som är fastskruvade. Men visst, går ju att limma fast SD kuddar men föredrar skruv före lim :D

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-07-29 00:44

Ritat upp rummet i 3D nu. Vad tycker folket? Enda som ser lite dumt ut är den stora soffan men det är den som tjejen hade i sin förra lägenhet så den får hänga med tills vidare. Ser nu att det saknas ett soffbord, får väl skissa in det senare :)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-29 01:30

Eftersom problemet också är golvrelaterat så skulle jag aldrig bestämma mig för innan vad som är en optimal lösning. Testa på plats är det som gäller.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-08-11 18:33

Någon som har något förslag på en vettig Bluetooth eller wifi högtalare? Vill ha något smidigt jag kan flytta med mig när jag håller på och renoverar :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-08-12 03:17

Svenn3SaataN skrev:Någon som har något förslag på en vettig Bluetooth eller wifi högtalare? Vill ha något smidigt jag kan flytta med mig när jag håller på och renoverar :)

Naim

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-08-12 09:27

Svenn3SaataN skrev:Ritat upp rummet i 3D nu. Vad tycker folket? Enda som ser lite dumt ut är den stora soffan men det är den som tjejen hade i sin förra lägenhet så den får hänga med tills vidare. Ser nu att det saknas ett soffbord, får väl skissa in det senare :)

[ Bild ]
[ Bild ]

Jag hade tryckt ihop mittbasarna så akustiskt centrum hamnar på 1/4 av rummets bredd.
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-08-12 12:24

Svenn3SaataN skrev:Någon som har något förslag på en vettig Bluetooth eller wifi högtalare? Vill ha något smidigt jag kan flytta med mig när jag håller på och renoverar :)

En blåtandsburk kommer du bli galen på, man ränner runt och hämtar grejer och blåtanden räcker inte vidare långt.
Sen vill iaf jag ha mer rock n roll än låta tjusigt, det är så mycket runt omkring som brötar så finliret går änna bort.

Själv så körde jag med en liten Marshall + en AirPlay, men den lösningen känns kanske inte som den smidigaste iom dubbla nätsladdar och skinnet runt spelaren är väl kanske inte vidare oömt.
Men rockar på som fan om man ser till dess storlek och är dessutom snygg som inte gör bort sig på ett fönsterbräde i kåken när du är klar med renoveringen.
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-13 07:36

Skulle testa soffan på nedervåningen först innan den bärs upp. Å andra sidan så tycker jag inte att den är stor där den står om skalan stämmer.
Lycka till.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-08-14 12:50

ante_77 skrev:

Naim

Såg ditt svar för sent, men ligger lite utanför min budget. Tack för tipset i alla fall :)
Evil_Homer skrev:

En blåtandsburk kommer du bli galen på, man ränner runt och hämtar grejer och blåtanden räcker inte vidare långt.
Sen vill iaf jag ha mer rock n roll än låta tjusigt, det är så mycket runt omkring som brötar så finliret går änna bort.

Själv så körde jag med en liten Marshall + en AirPlay, men den lösningen känns kanske inte som den smidigaste iom dubbla nätsladdar och skinnet runt spelaren är väl kanske inte vidare oömt.
Men rockar på som fan om man ser till dess storlek och är dessutom snygg som inte gör bort sig på ett fönsterbräde i kåken när du är klar med renoveringen.

Fick bli en Ultimate Ears UE Wonderboom, vettigt pris och går att spela med lite lagom när man river gips och skit :D Återkommer om jag blir galen på den eller inte, men liten och smidig är den i alla fall. Tänkte nämligen ha med den när man åker på MC semester så vill ha en liten och portabel lösning :)

sprudel skrev:Jag hade tryckt ihop mittbasarna så akustiskt centrum hamnar på 1/4 av rummets bredd.

Ursäktar min okunnighet men hur beräknar jag akustiskt centrum? Funderar även på om jag inte skulle testa en placering likt DVD-ai kör, men får bygga stativ till topparna isåfall. Är ifs inte hela världen :) Men ligger tyvärr en bit bort innan biorummet börjas på, nedervåningen är prio 1.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2017-08-25 15:45

Börjat riva lite gips på nedervåningen, kommer riva i stort sett allt gips för att möjliggöra omdragning av el osv. Samt att det är roligare (just nu i alla fall :D ) att riva gips än att riva ner tapeter.

Bild

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2018-10-08 20:00

Nu är äntligen totalrenoveringen av nedervåningen så gott som färdig och vi har fått upp trappan till ovanvåningen så man kan börja planera biorummet. Såhär ser det ut för tillfället, ekar en hel del i rummet men kanske inte så konstigt med tanke på inredningen som infinner sig för tillfället :)

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-10-08 20:12

Som klippt och skuret för att bygga bashorn upp från nedanvåningen alltså. 8) 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN

Inläggav Svenn3SaataN » 2018-10-08 22:13

Nattlorden skrev:Som klippt och skuret för att bygga bashorn upp från nedanvåningen alltså. 8) 8)

Eller så utnyttjar jag vinden som gömmer sig bakom frontväggen? :twisted:
Nä, får väl förhoppningsvis tummen ur röven och bygger ihop 4st nya lådor så jag äntligen kan utnyttja alla L26roy som jag äger. 2st har legat i lådor i alldeles för många år än jag själv vill erkänna :P De nya lådorna är dessutom påbörjade...

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer