DVD-ai: Presentationen är i planerad förändring

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: DVD-ai: har blivit med infraY-12, vad har jag gjort !?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-08 13:32

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:

Varför är det så ? :wink:

Antingen gillar man att se naket eller inte...

Man kan inte välja att ha det lite olika påklätt på olika delar ? :mrgreen:

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-08 13:41

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:
Antingen gillar man att se naket eller inte...

Man kan inte välja att ha det lite olika påklätt på olika delar ? :mrgreen:

[ Bild ]

Nej då... :wink:
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

pontareee

Re: DVD-ai: har blivit med infraY-12, bild sida 162

Inläggav pontareee » 2019-04-08 13:51

Oj, grattis!! Måste vara läckert med den överkapaciteten samt headroom! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-08 13:59

pontareee skrev:Oj, grattis!! Måste vara läckert med den överkapaciteten samt headroom! :D

Det är knäppt, mest... :twisted:
Men jag tänker att jag i framtiden KAN komma att ha nytta av kapaciteten så det är okey, främst ville jag ha många lådor för maximala möjligheter till välljud. :)
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-08 14:15

Man bör ha i åtanke att en sluten låda med W121 tappar nästan 10 dB i kapacitet jämfört med en basreflexkonstruktion, dvs tolv stycken slutna lådor motsvarar fyra basreflex. Givetvis vansinnigt i en lägenhet, men inte helt vansinnigt i en villa. :)
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-08 14:21

Morello skrev:Man bör ha i åtanke att en sluten låda med W121 tappar nästan 10 dB i kapacitet jämfört med en basreflexkonstruktion, dvs tolv stycken slutna lådor motsvarar fyra basreflex. Givetvis vansinnigt i en lägenhet, men inte helt vansinnigt i en villa. :)

Jo det är jag medveten om, i det område där profY-4 kan spela som starkast/portens bidrag är avgörande så är dom nästan jämfördiga med infraY12, men i övriga basområdet så kan 12st element spela betydligt starkare, preciellt lite längre upp i basområdet.
Ja Det är oavsett väldiga mängder kapacitet på alla vis. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-08 14:24

Men jag undrar lite vad för musik du primärt spelar?
Spelar jag tex jazz så kan jag vrida på något så in i djävulen starkt innan mina fyra W102 över huvud taget börjar jobba ordentligt.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-08 14:37

Morello skrev:Men jag undrar lite vad för musik du primärt spelar?
Spelar jag tex jazz så kan jag vrida på något så in i djävulen starkt innan mina fyra W102 över huvud taget börjar jobba ordentligt.

Som jag skrev så behöver jag inte infraY12 för ljudtrycket, idag är infraY-4 i kapacitet med maginal tillräckligt för att klara det jag vill/behöver göra egentligen.
I framtiden i hus kan jag absolut se mig själv nyttja infraY12 till fullo, ej med jazz dock.

Men ljudkvaliteten nu med 12st är ej möjlig att jämföra med innan, många moduler gav mig möjligheten att placera modulerna bättre och att få till en bas jag är nöjd med istället för att störa mig på basen konstant.
Innan hade jag 4st och då så saknades det mycket av de kvaliteter jag upplever idag, med 8st så kunde jag få till det klart bättre men jag kände att där fanns mer att hämta.
Så det fick bli 12st så behöver jag inte fundera mer på den saken, det är behagligt att ej behöva fundera mer på detta. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-04-08 15:40

DVD-ai skrev:
Harryup skrev:
DVD-ai skrev:
Jag lider inte av det alls då det ej hörs i lyssningsrumet och egentligen jag aldrig spelar så starkt som jag jorde då, balkongen ligger dessutom i andra änden av lägenheten... 8O
Jag har mer omedelbara bekymmer om man ska spela så starkt, utöver att bli skjuten av grannarna så slår alla inne äggar så kraftigt att tavlor kommer ramla ner och jag är orolig för att plattsättningen i badrummet ska ta skador....

Jag skulle nog ändå bry mig så mycket som att jag mätte så man ändå vet vad man inte bryr sig om. Grannarna kan bli tokiga av stomljud som du inte ens hör uppe hos dig.

mvh/Harryup

Vad ska jag göra åt det ev problemet sedan då ? :)

Det beror ju på lämplig lösning. Men det som inte låter högt hos dig kan vara störande hos någon annan. Stomljud är inga roliga grejor ihop med resonanser som lätt triggar dom. Lösning för min vän i Schweiz var att vrida bort 37Hz med en väldigt smalbandigt filter. Går inte att höra att något saknas i musiken och plötsligt går det att spela oerhört mycket högre utan att grannarna hör någonting. Innan så var det lite drygt samtalston som var max.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-08 16:23

Harryup skrev:
DVD-ai skrev:
Harryup skrev:
Jag skulle nog ändå bry mig så mycket som att jag mätte så man ändå vet vad man inte bryr sig om. Grannarna kan bli tokiga av stomljud som du inte ens hör uppe hos dig.

mvh/Harryup

Vad ska jag göra åt det ev problemet sedan då ? :)

Det beror ju på lämplig lösning. Men det som inte låter högt hos dig kan vara störande hos någon annan. Stomljud är inga roliga grejor ihop med resonanser som lätt triggar dom. Lösning för min vän i Schweiz var att vrida bort 37Hz med en väldigt smalbandigt filter. Går inte att höra att något saknas i musiken och plötsligt går det att spela oerhört mycket högre utan att grannarna hör någonting. Innan så var det lite drygt samtalston som var max.

Jo vist är det så, men jag skulle tro att det i detta fall var väldigt låga frekvenser som orsakade detta nämnda med balkongen :)

Det svåra är väll att mäta och lyssna just hur det låter hos grannen :roll:
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-08 17:34

DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:Grattis! Jag skall inte förhasta mig nu innan jag ens målat klart mina Infra Y-6 men om jag känner mig själv rätt så lär jag också sitta med Infra Y-12 en vacker dag. Jag sitter och hoppas på att Y-6 skall räcka men gissar på att jag behöver upp i iaf 8-10 stycken innan jag slipper sitta och oroa mig när det är stark infra i filmer..

InfraY-6 är ju oerhört kapabelt, det ska ju motsvara profY-2 men jag har alltid haft upplevelsen att det på något vis är så att infraY-4 är mer i nivå med profY-2.
Oavsett så klarar man sig mycket långt med infraY-6, 12st är ju rätt galet faktiskt, men det är pricis vad jag är så det stämmer ju väl in... :lol:

I framtiden ska ja bo så att jag kan nyttja varje mm av deras kapacitet om jag känner för det, det ska spelas infra så att man inte behöver gå till massören något mer... :lol:

För mig så är redan Infra Y-4 bättre än profundus Y-2 men annat rum också så vem vet. Men Infra Y-6 kommer blir nice. Hittade någon tabell som visar att man behöver 9 st. 12":are för att få samma konarea som 4 st. 18":are så där någonstans gissar jag att man når någon slags bra nivå. Jag drar denna slutsatsen då jag läst så mycket om 18":are och att för de flesta så räcker då 4 st. 18":are för att ge bra output nere vid 10Hz området. Jag inser att det beror på så mycket men något slags riktmärke jag haft.

Tell

Inläggav Tell » 2019-04-08 18:11

Riktigt fint rum med ruskigt trevlig setup. Skulle vara kul att få höra nån sån där anläggning nångång alltså!
Dock personligen så tycker jag stora basar som rör på sig är väldigt porrigt, så tycker du ändå ska visa upp vad du har där bakom topparna ;)

Ps. Tanka upp bilderna i lite högre upplösning vetja ^^
Mvh en med 4K-skärm.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-09 15:42

Tell skrev:Riktigt fint rum med ruskigt trevlig setup. Skulle vara kul att få höra nån sån där anläggning nångång alltså!
Dock personligen så tycker jag stora basar som rör på sig är väldigt porrigt, så tycker du ändå ska visa upp vad du har där bakom topparna ;)

Ps. Tanka upp bilderna i lite högre upplösning vetja ^^
Mvh en med 4K-skärm.

Man kan ju dra från tyget om man vill visa basarna, dock är några större rörelser svårt att dema pga de ljudtryck som då krävs och vad det har som följd för störningar osv :roll: :lol:

philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:Grattis! Jag skall inte förhasta mig nu innan jag ens målat klart mina Infra Y-6 men om jag känner mig själv rätt så lär jag också sitta med Infra Y-12 en vacker dag. Jag sitter och hoppas på att Y-6 skall räcka men gissar på att jag behöver upp i iaf 8-10 stycken innan jag slipper sitta och oroa mig när det är stark infra i filmer..

InfraY-6 är ju oerhört kapabelt, det ska ju motsvara profY-2 men jag har alltid haft upplevelsen att det på något vis är så att infraY-4 är mer i nivå med profY-2.
Oavsett så klarar man sig mycket långt med infraY-6, 12st är ju rätt galet faktiskt, men det är pricis vad jag är så det stämmer ju väl in... :lol:

I framtiden ska ja bo så att jag kan nyttja varje mm av deras kapacitet om jag känner för det, det ska spelas infra så att man inte behöver gå till massören något mer... :lol:

För mig så är redan Infra Y-4 bättre än profundus Y-2 men annat rum också så vem vet. Men Infra Y-6 kommer blir nice. Hittade någon tabell som visar att man behöver 9 st. 12":are för att få samma konarea som 4 st. 18":are så där någonstans gissar jag att man når någon slags bra nivå. Jag drar denna slutsatsen då jag läst så mycket om 18":are och att för de flesta så räcker då 4 st. 18":are för att ge bra output nere vid 10Hz området. Jag inser att det beror på så mycket men något slags riktmärke jag haft.

ProfY-2 124dB vid 15,5Hz
InfraY-6 128dB vid 16Hz, så nog är infraY-6 mer kapabelt :D
InfraY-4 borde vara mer i jämn nivå ?!

Hmm ja man vill ju gärna ha konarea är min upplevelse och erfarenhet.
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-09 16:15

DVD-ai skrev:ProfY-2 124dB vid 15,5Hz

Det är min erfarenhet också. Mycket konarea vill man ha. Även om denna matris är i square inches så ser man ändå förhållandet mellan de olika. Det är ett ganska tydligt hopp när man kommer upp till 15" och 18" element så 12" är nog minimum man borde satsa på utan att behöva ha så otroligt många moduler. Nu snackar jag kanske bara för oss som är besatta av bas då.

Något jag noterar nu är hur stor skillnad det är på det de flesta verkar landa, att man köper en 10" sub och ställer i hörnet. Detta är då 78,5 sq. in. Jämfört med Infra Y-6 som ligger på 678 sq. in. Det verkar vara när man når ca. 1000 sq. in. som lugnet innfinner sig :lol: Kanske främst för att 1000 är ett runt och fint nummer.
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-09 16:40

philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:ProfY-2 124dB vid 15,5Hz

Det är min erfarenhet också. Mycket konarea vill man ha. Även om denna matris är i square inches så ser man ändå förhållandet mellan de olika. Det är ett ganska tydligt hopp när man kommer upp till 15" och 18" element så 12" är nog minimum man borde satsa på utan att behöva ha så otroligt många moduler. Nu snackar jag kanske bara för oss som är besatta av bas då.

Något jag noterar nu är hur stor skillnad det är på det de flesta verkar landa, att man köper en 10" sub och ställer i hörnet. Detta är då 78,5 sq. in. Jämfört med Infra Y-6 som ligger på 678 sq. in. Det verkar vara när man når ca. 1000 sq. in. som lugnet innfinner sig :lol: Kanske främst för att 1000 är ett runt och fint nummer.
[ Bild ]

Ja den där var ju smidig för att se förhållandet :)
Men gällande att ”utan att behöva så otroligt mnga moduler” - många små moduler är ju praktiskt oftast, lättare att hitta plats för dom på ofta mer opimala platser i rummet också. :)
Jag skulle inte vilja ha större lådor för då blir det svårt med placering...
Mvh/David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-04-09 21:08

Tycker du fått till det riktigt stiligt!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 00:02

Alexi skrev:Tycker du fått till det riktigt stiligt!

Tack, vad kul att få positiva kommentarer om det, jag har jobbat på att hitta rätt koncept för både ljudet och det estetiska.
Nu ska det bli skönt att kunna göra något klart nu när jag ÄNTLIGEN har fått till basen bra nog för att kunna känna orsak att göra klart...
Mvh/David

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2019-04-10 10:07

Grymt trevligt du fått till det som vanligt David!
Man kan undra vem som har störst ino bassystem i Sverige, flest antal basar kontra kapacitet.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2019-04-10 10:36

DVD-ai skrev:Inre färdigt, mycket som är provisoriskt på denna bild, men alla moduler är på plats och det estetiska finliret kommer nu :)

Ska vi leka "hitta alla 12 basmodulerna"?
[ Bild ]

Fantastiskt stilrent å snyggt.
Bra jobbat med det estetiska.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-10 12:05

DVD-ai skrev:Ja den där var ju smidig för att se förhållandet :)
Men gällande att ”utan att behöva så otroligt mnga moduler” - många små moduler är ju praktiskt oftast, lättare att hitta plats för dom på ofta mer opimala platser i rummet också. :)

Jo men jag menade om man går under 12", ner bara till 10" så måste du ha typ 18 moduler för att motsvara Infra Y-12 som du har nu vilket är ganska många. Och t.ex. 16 st. 8":are för att motsvara Infra Y-7. Så det är där jag menar att det blir lite för många lådor för min smak iaf.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 12:42

philipbtz skrev:

Jo men jag menade om man går under 12", ner bara till 10" så måste du ha typ 18 moduler för att motsvara Infra Y-12 som du har nu vilket är ganska många. Och t.ex. 16 st. 8":are för att motsvara Infra Y-7. Så det är där jag menar att det blir lite för många lådor för min smak iaf.

Ja du menar så, jo absolut !

Vill bara förtydliga (så att ingen få för sig det) att vi enbart talar om konarea nu och ej om output, infraY12 flyttar klart mera luft än infraX18. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2019-04-10 17:27

philipbtz skrev:Jo men jag menade om man går under 12", ner bara till 10" så måste du ha typ 18 moduler för att motsvara Infra Y-12 som du har nu vilket är ganska många. Och t.ex. 16 st. 8":are för att motsvara Infra Y-7. Så det är där jag menar att det blir lite för många lådor för min smak iaf.

Går väl kanske inte riktigt att jämföra så rakt av..
Du verkar glömma bort slaglängden.

Det är väl luftförflyttningsförmågan som är intressant. Inte konarean i sig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 17:35

bakerman22 skrev:
philipbtz skrev:Jo men jag menade om man går under 12", ner bara till 10" så måste du ha typ 18 moduler för att motsvara Infra Y-12 som du har nu vilket är ganska många. Och t.ex. 16 st. 8":are för att motsvara Infra Y-7. Så det är där jag menar att det blir lite för många lådor för min smak iaf.

Bakerman22 se mitt inlägg exakt före ditt :)
Vi pratade just nu bara om konarea och upplevelsen bortsett ljudryck :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 17:53

DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:

Vill bara förtydliga (så att ingen få för sig det) att vi enbart talar om konarea nu och ej om output, infraY12 flyttar klart mera luft än infraX18. :)

Jag gjorde en lite snabb räkning på detta med kapaciteten och infraY-6 borde motsvara ca infraX16-17, så infraY-12 skulle då vara infraX32-34 :lol:
Mvh/David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-10 18:00

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:

Jag gjorde en lite snabb räkning på detta med kapaciteten och infraY-6 borde motsvara ca infraX16-17, så infraY-12 skulle då vara infraX32-34 :lol:

Är det nu du är glad att det inte finns en infraP? :lol: 8) :lol: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 18:06

:lol:
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-10 18:56

bakerman22 skrev:

Har inte glömt men kan tycka det är viktigt att bara kom fram till vad som är en bra utgångspunkt rent konarea-mässigt då det känns lite farligt att förlita sig på slaglängd för mycket. Såklart väldigt viktig faktor med.

Jag upplever det som att det sker något när man har stor area som får koppling till luften samt att man då automatiskt tar hand om mycket problem i rummet.
Senast redigerad av philipbtz 2019-04-10 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-10 19:00

DVD-ai skrev:Jag gjorde en lite snabb räkning på detta med kapaciteten och infraY-6 borde motsvara ca infraX16-17, så infraY-12 skulle då vara infraX32-34 :lol:

:lol: När du lägger fram det sådär så känns infra Y-6 som ett ganska kapabelt system ändå. Kan inte vänta tills jag byggt klart mina sista två.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2019-04-10 19:31

philipbtz skrev:
bakerman22 skrev:

Har inte glömt men kan tycka det är viktigt att bara kom fram till vad som är en bra utgångspunkt rent konarea-mässigt då det känns lite farligt att förlita sig på slaglängd för mycket. Såklart väldigt viktig faktor med.

Jag upplever det som att det sker något när man har stor area som får koppling till luften samt att man då automatiskt tar hand om mycket problem i rummet.

Jo visst. Men om du kollar på diagrammet så motsvarar två 12" en 18".
Kollar man på t.ex mina LMS så har dom typ tre gånger så lång slaglängd som W121. Så ett LMS motsvarar sex W121 i ren luftförflyttningsförmåga.
Och då finns det ju element som har betydligt längre slaglängd än LMS.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 20:05

Jo ska man fokusera på just ljudtrycket så är det flyttad luft som är intressant :)
Mvh/David

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer