DVD-ai: Presentationen är i planerad förändring

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: har blivit med infraY-12, bild sida 162

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 20:14

philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:Jag gjorde en lite snabb räkning på detta med kapaciteten och infraY-6 borde motsvara ca infraX16-17, så infraY-12 skulle då vara infraX32-34 :lol:

:lol: När du lägger fram det sådär så känns infra Y-6 som ett ganska kapabelt system ändå. Kan inte vänta tills jag byggt klart mina sista två.

Ja, w121x kostar ganska precis lika mycket mer som den spelar starkare ( nästan 3ggr) än w104x, men i en mindre lådvolym än vad 3st w104x kräver, så jag tycker att det klokaste valet av basmoduler är w121x :D

W104x i infra utförande har 38liter lådor = infraX3 114liter, nu är 3st w104x en aning lite mer kapabla än 1st w121x så vi avrundar ner till att det är dubbla volymen mot 1st infraY som ju ligger på 52liter eller om det är 54liter i sitt standard utförande.

Aja oavsett så är det för mig väldigt viktigt med relativt små lådor för att effektivt kunna placera lådorna där det låter bäst i både detta och kommande boenden och för att kunna gömma undan allt.
52/54 liter är en bra storlek och med den klart högre kapaciteten vs lådvolym än infraX så är det ett givet val för mig :)
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-04-10 20:29

Det är märkligt det där, alla som kommer på besök kommenterar spontant vilka små söta och diskreta basar man har ;)

Tror i och för sig inte jag fått någon kommentar direkt, men förväntar mig nästan motsatsen om någon faktiskt skulle säga något...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 20:55

Hahah :lol:

Eeeh men mina mått mätt då, :mrgreen:

Eller vadå, hörrö !
Kan du se några basar på miin bild eller, ne just det... ! :twisted:
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-10 20:59

DVD-ai skrev:Hahah :lol:

Eller vadå, hörrö !

Inga som sett mina heller... trots gröna lådor, nakna element och kontrasterande skruvar... de är för stora för att registrera, misstänker jag...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 21:01

Nattlorden skrev:

Eller vadå, hörrö !

Inga som sett mina heller... trots gröna lådor, nakna element och kontrasterande skruvar... de är för stora för att registrera, misstänker jag...

Dina gröna mastodonter, ja dom är ju väggen... men elementen borde man ju se tycker jag... :roll:
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-10 21:22

bakerman22 skrev:
philipbtz skrev:
bakerman22 skrev:
Går väl kanske inte riktigt att jämföra så rakt av..
Du verkar glömma bort slaglängden.

Det är väl luftförflyttningsförmågan som är intressant. Inte konarean i sig.

Har inte glömt men kan tycka det är viktigt att bara kom fram till vad som är en bra utgångspunkt rent konarea-mässigt då det känns lite farligt att förlita sig på slaglängd för mycket. Såklart väldigt viktig faktor med.

Jag upplever det som att det sker något när man har stor area som får koppling till luften samt att man då automatiskt tar hand om mycket problem i rummet.

Jo visst. Men om du kollar på diagrammet så motsvarar två 12" en 18".
Kollar man på t.ex mina LMS så har dom typ tre gånger så lång slaglängd som W121. Så ett LMS motsvarar sex W121 i ren luftförflyttningsförmåga.
Och då finns det ju element som har betydligt längre slaglängd än LMS.

Det finns de element med större xmax men jag tror knappast det finns något 18" element som spelar så linjärt som ditt inom den xmas den har. LMS är monsterelement helt enkelt. Och som alla bra grejer så verkar det finnas en tendens att vara väldigt svårt att få tag på.

Det fina är att dina fyra LMS då motsvarar nästan exakt komoroks gamla bassystem med 24 x W121 i luftförflyttningsförmåga. Och jag har för mig att du lyssnat på det innan det for iväg. Helt andra rum såklart men är ändå lite nyfiken på dina intryck. Några speciella kvaliteter som skiljde?

Och sedan kan man ju då konstatera att Infra Y-6 känns väldigt klent när du lägger fram det sådär :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-10 21:54

Allt kan vara ”klent” eller ”brutalt” beroende på vad man jämför med :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2019-04-10 22:39

philipbtz skrev:
Det fina är att dina fyra LMS då motsvarar nästan exakt komoroks gamla bassystem med 24 x W121 i luftförflyttningsförmåga. Och jag har för mig att du lyssnat på det innan det for iväg. Helt andra rum såklart men är ändå lite nyfiken på dina intryck. Några speciella kvaliteter som skiljde?

Det går ju inte att jämföra helt olika system i helt olika rum.
Mitt är betydligt mer fysiskt. Annars vete fan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-11 07:09

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:

Eller vadå, hörrö !

Dina gröna mastodonter, ja dom är ju väggen... men elementen borde man ju se tycker jag... :roll:

Klart man ser... men folk verkar inte koppla det.... kommentaren "oj, vilka stora högtalare!" som man skulle förväntat sig vara vanlig kommer faktiskt inte... de enda som verkar se/reagera på dem är folk med eget intresse.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-11 10:05

Jo den kommentaren får jag om i32s med, fast sååå stora är dom ju inte... :roll:
Mvh/David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-11 10:23

DVD-ai skrev:Jo den kommentaren får jag om i32s med, fast sååå stora är dom ju inte... :roll:

Fast det var nu du visade att du missat min poäng! i32s är SMÅ NOG att noteras.... golv till tak gröna baslådor är FÖR STORA att noteras.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-11 10:48

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Jo den kommentaren får jag om i32s med, fast sååå stora är dom ju inte... :roll:

Fast det var nu du visade att du missat min poäng! i32s är SMÅ NOG att noteras.... golv till tak gröna baslådor är FÖR STORA att noteras.

Nej jag har inte missat poängen... :wink:

Det är din tolkning av det jag skrev, ”jag bara sa det” för att tydligöra att gemene man tycker att i32s är stora högtalare.
Alltså inte bara att dom syns och läggs märke till utan att man anser i32s vara stora för att vara högtalare. :)
Senast redigerad av DVD-ai 2019-04-11 10:53, redigerad totalt 1 gång.
Mvh/David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-11 10:52

okidoki

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-11 11:25

jag är mycket för att göra saker stora nog att dom inte syns, allting ska smälta in i väggen och bli en del av den istället för att upplevas som en enskilthet och bidra med plottrighet.
Det är en sak som jag ofta reagerar på med t.ex. absorbenter hos andra, att man gör den så liten som möjligt för att man hoppas att den ska synas så lite som möjligt.
Men istället framstår denna lilla tygram som mycket märklig och den väcker ju omedelbart frågan ”varför har du en liten märklig tygram där intill varje högtalare sådär !?
Skulle ramen vara från golv till tak så skulle det bara vara väggen och väldigt få skulle antagligen alls lägga märke till den.... :roll:
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-11 13:12

Det är väldigt vad okomplicerat och trevligt det låter hemma :)

Detta betyder inte för en sekund att jag ej kommer att göra mer för att få det än bättre (för det finns en del kvar att göra), för det är ju kul att ha lite projekt på G.
Men det är verkligen en befrielse att ha området <200Hz bra nog att inte aktivt störa sig konstant pga att det tar bort naturlighet, liv och samspel ur musiken...
Nu är det helatiden bara bra nog med allting som spelas så att jag kan njuta obehindrat äntligen, det är ett viktigt första mål.
Det som har varit problemet tidigare är alltså mycket olinjär bas, avsaknad av upplevt bas under 35Hz och jobbiga bettenden som låter som urfasning i 60-100Hz området i kombination med kraftig och resonant 90-100Hz betoning...

Nu är allting bara så mycket jämnare och allting upplevs hängs ihop på ett naturligt vis, så rimliga egenskaper är det alltså jag eftersträvat med mina åtgärder i detta rum... men så långt som jag gått blev jag alltså tvingad till i detta boende.
Rumsakustik är verkligen inte något som jag känner mig road av att kämpa mot, tvärtom! :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2019-04-12 17:28

DVD-ai skrev:
philipbtz skrev:
DVD-ai skrev:Jag gjorde en lite snabb räkning på detta med kapaciteten och infraY-6 borde motsvara ca infraX16-17, så infraY-12 skulle då vara infraX32-34 :lol:

:lol: När du lägger fram det sådär så känns infra Y-6 som ett ganska kapabelt system ändå. Kan inte vänta tills jag byggt klart mina sista två.

Ja, w121x kostar ganska precis lika mycket mer som den spelar starkare ( nästan 3ggr) än w104x, men i en mindre lådvolym än vad 3st w104x kräver, så jag tycker att det klokaste valet av basmoduler är w121x :D

W104x i infra utförande har 38liter lådor = infraX3 114liter, nu är 3st w104x en aning lite mer kapabla än 1st w121x så vi avrundar ner till att det är dubbla volymen mot 1st infraY som ju ligger på 52liter eller om det är 54liter i sitt standard utförande.

Aja oavsett så är det för mig väldigt viktigt med relativt små lådor för att effektivt kunna placera lådorna där det låter bäst i både detta och kommande boenden och för att kunna gömma undan allt.
52/54 liter är en bra storlek och med den klart högre kapaciteten vs lådvolym än infraX så är det ett givet val för mig :)

Hur räknar du fram lådvolymen? Infra X är i standardutförande 32*54*40 cm och InfraY är 36*54*40 cm. Det är ju inte så stor skillnad.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-13 13:17

Nu har jag ej möjlighet att kolla upp detta just nu, men detta är information direkt från Ingvar.
Att w104x infraX är möjligt Och lämpligt i 38liter innre volym på lådan. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-14 01:46

Hmm skrivet som, en kratta... Jag får skylla på att det har varit en mycket trivsam kväll med goda drycker.. :lol:

(men främst på att, jag och min telefon ej kommer överens... Ja har verkligen svårt att skriva snabbt och rätt på denna telefon. = jag saknar min Ifån...)
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: Här fäller man tårar !

Inläggav DVD-ai » 2019-04-20 12:40

Min mor skulle göra sig av med sina CD skivor, jag tog hand om dom och började bläddra genom och där ligger en hel del som jag är intresserad av.
Allt fick följa med hem för att utvärderas och nu sitter jag här med gåshud och fäller tårar medan jag lyssnar på låtar jag hörde mycket som liten och alltid tyckte om då.
Och uppenbartligen tycker jag om dom både känslomässigt och musikaliskt även idag!

Man är en hård man ! :D
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: DVD-ai: lågbas i taket !

Inläggav DVD-ai » 2019-04-22 14:22

Då har man gjort ytterligare tester med att placera två av modulerna bakom soffan och på diverse olika ställen och både gjort mätningar och lyssnat.
Intressanta erfarenheter var enda resultatet av denna sesseion, men det är inte så illa ! :)
Det som man kan säga med säkerhet är att dom två modulerna som står högst upp i respektive torn bakom topparna, dom gör underverk för att få upp nivån <40Hz och jämnar till basen 50-70Hz.
Nu blir jag omåttligt intresserad av att testa att flytta upp två av modulerna bakom TV’n så att dom sitter nära taket.
Tänk om jag kan få upp nivån <40Hz ytterligare och få än jämnare mellan 50-70Hz :twisted:

Jag behöver alltså ordna något sätt att testa detta på utan att behöva montera hyllor direkt och kanske konstatera att det ej blev bra, montera ned hyllorna igen och sedan ha hål i väggen.

Hmmm hmmmm, stommarna i mina absorbentpanelen skulle ju gå att förstärka och sätta en hylla mellan och slänga upp två moduler på test.
Det är nog så det får bli och sedan införskaffa snygga konsoller så att man kan göra detta på ett tilltalande vis, det blir ju oavsett tygfronter på modulerna ifråga så man slipper se element m.m.,
Mvh/David

Användarvisningsbild
RSG

Re: DVD-ai: Lågbas i taket

Inläggav RSG » 2019-04-22 14:37

Hmmm.
Lågbas i taket måste ju följdaktligen bli högbas... :roll: ...

Men du kan kanske hyra ett par takgips/skiv hållare för utprovning?

Eller...
https://gds.se/verktyg/skivlyft-for-endast-200-kr

Tell

Inläggav Tell » 2019-04-22 14:59

Jävlar vad du meckar! Kul!
Själv skulle jag dragit in en EQ för länge sen för att jämna till nivåerna, men ditt meckande lär ju ändå låta bättre i slutändan. O så är det såklart roligare med ditt meckande ^^

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-04-23 06:17

Har du sett Elfas system med hängskena på väggen som skruvas fast och sedan en lös konsolskena? Bara en rad hål uppe vid taket och ingenting i vägger i övrigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: DVD-ai: lågbas i taket !

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 07:25

DVD-ai skrev:Då har man gjort ytterligare tester med att placera två av modulerna bakom soffan och på diverse olika ställen och både gjort mätningar och lyssnat.
Intressanta erfarenheter var enda resultatet av denna sesseion, men det är inte så illa ! :)
Det som man kan säga med säkerhet är att dom två modulerna som står högst upp i respektive torn bakom topparna, dom gör underverk för att få upp nivån <40Hz och jämnar till basen 50-70Hz.
Nu blir jag omåttligt intresserad av att testa att flytta upp två av modulerna bakom TV’n så att dom sitter nära taket.
Tänk om jag kan få upp nivån <40Hz ytterligare och få än jämnare mellan 50-70Hz :twisted:

Kontemplera våglängderna i sammanhanget.... påstår inte att det är så, men det kanske finns en position som inte är dikt an taket som hjälper din situation bättre?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-23 08:16

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Då har man gjort ytterligare tester med att placera två av modulerna bakom soffan och på diverse olika ställen och både gjort mätningar och lyssnat.

Kontemplera våglängderna i sammanhanget.... påstår inte att det är så, men det kanske finns en position som inte är dikt an taket som hjälper din situation bättre?

Ja nu har jag ju testat mer eller mindre varje möjlig och nästan omöjliga placeringar och inget verkar göra lika gott som att få upp moduler i hörn mellan tak/vägg på respektive torn.
Nu återstår ju att också teata hur det blir med moduler i mitten och uppe vid taket, det är ju det spännande att se om det ger ytterligare vinst på samma vis :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-23 08:17

Harryup skrev:Har du sett Elfas system med hängskena på väggen som skruvas fast och sedan en lös konsolskena? Bara en rad hål uppe vid taket och ingenting i vägger i övrigt.

mvh/Harryup

Jo men det känns segt att ta upp hål i väggen alls innan jag vet om jag vill ha modulerna där eller ej, det behöver testas först innan jag tar upp hål i väggen känner jag. :wink: :roll:
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-23 08:19

Tell skrev:Jävlar vad du meckar! Kul!
Själv skulle jag dragit in en EQ för länge sen för att jämna till nivåerna, men ditt meckande lär ju ändå låta bättre i slutändan. O så är det såklart roligare med ditt meckande ^^

Mjo men jag vill göra det som går akustiskt först, just att få upp bättre stöd i basen är ju dock något som ej går att trolla till alls med EQ, :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-23 08:21

RSG skrev:Hmmm.

Eller...

Haha ja det vore en variant :D
Mvh/David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 09:34

DVD-ai skrev:
RSG skrev:Hmmm.

Eller...

Haha ja det vore en variant :D

Föredrar min variant med tre armar då... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-23 13:23

Jo jag kommer att bygga en tillfällig hylla mellan mina absorbenter istället.
Det blir nog bra för att kunna utvärdera :)
Mvh/David

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer