Darkg säljer sid 19 woot

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Darkg säljer sid 19 woot

Inläggav darkg » 2012-01-11 17:51

Abc
Senast redigerad av darkg 2018-12-07 23:15, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-11 17:58

Kul!
Vad ska du mata med, dator, mediespelare, vanlig BD-spelare eller vad?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-11 20:42

Jag ska köra dator via en Nuforce Icon till att börja med!

Smidig lösning som borde duga en bit. Köpt en beg. Sen rena slutsteg, ej integrerad förstärkare... så ser idén ut.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-11 21:07

Vid datorn har jag Audioengine 2, små aktiva högtalare som påstås vara jättebra. Utan DAC - aha, varför provar jag inte det nu då 8O brb

Edit: Jag märker ingen skillnad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-28 09:50

Jag har sedan en tid haft i min ägo tvenne Guru QM10. En musical fidelity DAC, Roksan Caspian-slutsteg. Jag har ännu inte ordnat stativ, det vill säga jag har fungerande men inte 100% stabila sådana, så jag plockar fram och tillbaka högtalarna inför lyssning för att inte treåringen ska snubbla dem i golvet. Dämpningen bakom högtalarna är heller inte permanent.

Nu har jag petat in hifikits akustikskum i soffans håligheter och i ett hörn bakom bokhyllor.

Lyssning har varit förknippad med missnöje. Efterklangen har varit besvärande, jag tror att detta har varit den största boven. Det finns förstås också lite rumsmoder som bumlar till det.

Minimalistisk, torr och gles musik har väl varit det som har fungerat, och / eller låg volym. Men nu senast hade jag en verkligen trevlig lyssning i ett par timmar; jag tror att man kan hävda att jag (uthärdlig återgivning) nu har nått förbi minimalistisk techno till snygg pop à la Robyn. Och faktiskt en liten dos dödsmetall.

Jag var nära att skaffa absorberande paneler (Sounds of Science), men de hade inte de större formaten i den större tjockleken (och menade på något vis att de tunnare, smalbandigare är mer allround). Jag överväger att sätta upp ett par tunna paneler och själv komplettera med glasull eller skum bakom.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-07-28 15:38

Vad gäller efterklangen är nog draperier och gardiner som varken är flortunna eller jättetäta det som ger minst risk att ställa till det och som ändå är verksamt.

Hur är det med golven - några mattor?

Profilerade skumplastskivor bakom högtalarna har väl till syfte att dämpa tidiga reflexer som påverkar upplevd klangfärg i direktljudet.

Bumligt ljud behöver nog undersökas genom lite mätningar i rummet först innan man kan fundera på grövre åtgärder som ska tas till. Bokhyllor kan kanske hjälpa till att bryta upp en del vågor mellan parallella väggytor tror jag.

Att trycka in dämpmaterial i håligheter i soffan tror jag inte gör mer med upplevd klang än att lägga till lite extra kuddar i soffan. Att på måfå dutta med dämppaneler kan nog tom (subjektivt) försämra klangen i rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-28 22:52

n-puh skrev:Vad gäller efterklangen är nog draperier och gardiner som varken är flortunna eller jättetäta det som ger minst risk att ställa till det och som ändå är verksamt.

Det är det jag inte riktigt fattar med SoS's kommentar, hur skulle en bredbandigare (tjockare) absorbent ställa till det och en smalare vara mer all-round?

Hur är det med golven - några mattor?

Parkett på betong, inga mattor.

Profilerade skumplastskivor bakom högtalarna har väl till syfte att dämpa tidiga reflexer som påverkar upplevd klangfärg i direktljudet.

I det här fallet är syftet att selektivt dämpa ut högre frekvenser, från typ 300 hz eller så tror jag. Sen bidrar förstås all absorberande massa till att tukta efterklangen.

Bumligt ljud behöver nog undersökas genom lite mätningar i rummet först innan man kan fundera på grövre åtgärder som ska tas till. Bokhyllor kan kanske hjälpa till att bryta upp en del vågor mellan parallella väggytor tror jag.

Jag vet iofs var peakarna ligger, men jag håller inte på med avstämda absorbenter så det är inte högintressant i nuläget. Jag tror tyvärr inte att bokhyllor hjälper upp just detta.

Att trycka in dämpmaterial i håligheter i soffan tror jag inte gör mer med upplevd klang än att lägga till lite extra kuddar i soffan.

Rimligt.

Att på måfå dutta med dämppaneler kan nog tom (subjektivt) försämra klangen i rummet.

Så kan det vara. Det skulle man dock höra och kunna lära av. Jag menar att jag inte arbetar alldeles på måfå, men visst är min okunnighet omfattande!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-07-29 02:00

Nu vet jag ju inte så mycket mer om situationen än att du upplever rumsklangen som alltför livlig samt bumlig. Om bumligheten vågar jag mig nog inte på att säga nåt om.

darkg skrev:Parkett på betong, inga mattor.
Oj då 8O Visst kan man uppskatta ett fint parkettgolv - men helt naket sådär...

(En tjockare absorbent som tex en skiva mineralull absorberar rimligen mer men inte mer bredbandigt än en tunnare skiva. Du kan inte sätta likhetstecken mellan bredbandigare och tjockare.)

Med mindre risk menar jag att ojämnheter i efterklangstid inte riskerar bli markerade med insatser som att använda mattor och draperier. Ljud som får studsa mot en vägg genom ett draperi en gång påverkas ytterst lite men ljudet kommer ju att studsa omkring åtskilligt inom loppet av en sekund och då sker en liten påverkan varje gång som ändå gör skillnad fast det är en mild behandling.

En annan mild åtgärd är att möblera lite osymmetriskt. En bokhylla mot ena sidoväggen mellan högtalare och soffan. En hylla för förvaring av skivor på väggen bakom soffan. Lite tavlor på väggarna, nån skål på soffbordet etc.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-29 12:28

Tack, några tankeställare där.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-29 21:22

Prova åtminstone med ett par mindre mattor framför, intill högtalarna.

Själv har jag tre hundar som hårar något dj*vligt, så min stora matta får rullas både ut och in. Inget stort problem iofs.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-30 23:22

Jag är inte intresserad av att plocka fram, dra för, fälla upp osv inför "lyssning". Tyvärr, det skulle lösa ekvationen lite lättare. Vi får se. Golvreflexpunkterna syns iaf inte tack vare möblering.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-12-08 22:15

Nu är det OA51Le2 istf Guru Qm10.
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-13 10:41

Nu blir det som det ser ut Larsen 6 i vardagsrummet. Tanken är att LE2 ska flytta upp i sovrummet.
Mattdiskussion pågår! På bakväggen i angränsande rum ska vitrinskåp upp. Mer tavlor är också på... äh? tapeten.

Matta i angränsande trapp. Eventuellt byte till Primare slutsteg; Caspian var lockande delvis tack vare smidig auto on - off, men jag lyssnar ibland så lågt att det slår av :roll:

Jag sneglar lite på draperi modell tjockare, http://absoflex.se/textildraperi.htm

Så fort jag orkar skaffa ett chassi ska jag byta musik-pc:n, fläktarna låter :x

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-15 21:28

Operation mancave initiated.

Ett mer eller mindre kubiskt rum (ca 3x3x2,4 m) ska bland annat spela bra, med Guru QM 10 (two) som sista elektriska led. Dessutom ska det bli lite elektronikverkstad med typ en bänk och någon liten förvaring. Därtill kommer viss klädförvaring.

Till elektroniken och musiken kommer en pc att behövas.

Rummet avgränsas: putsad tegelvägg (1) som antagligen blir högtalarvägg, gipsvägg (2) mot klädkammare (viss möjlighet att fälla in akustikreglerande saker) och inåtgående dörr, gipsvägg (3) , gipsvägg, yttervägg (4) med högt placerat men fullstort fönster. Taket bredvid fönstret är lågt och snedar upp till full höjd nära vägg 2. Ingen isolering i innerväggarna, enkelgips-reglar-enkelgips.

Golvet är nu heltäckning, masonit, råspont, reglar med miineralull mellan.

Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-06-16 07:22

darkg skrev:Operation mancave initiated.

Grattis!

Heltäckningsmatta och en tegelvägg att sätta dina Guru mot verkar lovande för resultatet. Rummets dimensioner: Not so much. Investera i mineralull och profilerat akustikskum för att ta hand om di tidiga reflexerna :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-16 11:58

Behöver rummet vara ljuddämpat mot omgivningen? I så fall räcker inte gipsväggarna i nuvarande skick.

Har du granne, så provspela högt innan du gör något annat och kolla hur mycket ljud du läcker ut så du inte behöver riva och bygga om som jag fått.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-23 02:54

Morgan skrev:Grattis!

Heltäckningsmatta
Tack! Golvet är bara en av de begränsningsytor som vållar mig huvudbry. (Ny) heltäckning ligger nära till hands.
Nattlorden skrev:Behöver rummet vara ljuddämpat mot omgivningen?
Nä, jag lyssnar sällan eller aldrig högt och avskärmande åtgärder är bortom ambitionen.
Senast redigerad av darkg 2013-06-23 03:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-23 03:12

Ekonomiska, diy-ambitionsmässiga, funktionella och sinsemellan motstridiga estetiska intressen borgar för kärt besvär med planeringen.

Jag överväger att ställa Guru på en platsbyggd bokhylleliknande ("akustiskt öppen") hylla vägg-till-vägg med bl.a. kläder i. Hur låter det (pun)?

Det blir sannolikt akustikskum ungefär enligt tillverkarens rek ovanför.

Bakväggen kan komma att dämpas rätt så helhjärtat. Ev. helmholtzlådor (varitune tex) infällda i klädkammaren får bli en senare fråga. Efter mätning en bit in i projektet till exempel.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-07-10 02:19

Hyllan-gurustödet läggs på is. De får antagligen vägghängas. Jag överväger att ha två olika övergolv: en heltäckande rya med en infälld bit stolrullarvänligt golv. Trä el. tät, tunn, hård matta.
Köpt en riktig* cd-spelare: Bild

Så uppstår behov av cd-förvaring. Jag överväger att ta bort gipsskivor mellan reglar för halvt infällda hyllor...

* http://wwwhttp://www.faktiskt.se/module ... g&start=60

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-07 21:26

Nej, det blir snarare mer konventionellt lös rya på del av golvet. På resten och under vet jag inte vad det blir i slutänden. Det går långsamt att tänka, men ändå blixtsnabbt jämfört med att agera.

Jag tänkte vägghänga ett bord som ska sticka ut 2 m - kul konsol.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-14 18:16

Jag behövde något sätt att koppla in cd-spelaren. Jag övervägde att:

1. Koppla direkt till slutsteg - sonyn har volymkontroll. Men den är förstås liten och och trist. Volymkontrollen alltså, spelaren är stor och saftig. Det blir inte heller optimalt med nivåer och impedanser.

2. Köpa försteg. Bra idé, men jag vill gärna ha en lite äldre, och utbudet är inte alldeles enormt om allt ska stämma.

3. Köpa integrerad förstärkare. Fast slutsteg har jag. Principiellt fel.

4. Bygga försteg. Ett enkelt då. Och inhysa i en ganska snygg men inte så högklassig, måhända även defekt, gammal förstärkares chassi. Plus för rolighet, minus för allt som skulle behöva göras och ändå inte bli riktigt bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-14 18:38

Modda cdspelaren till ett bättre utgångssteg?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-14 21:38

Nattlorden skrev:Modda cdspelaren till ett bättre utgångssteg?

Mja, men a) det är jobbigt att riskera att ställa till det i fin apparat jämfört med att ställa till det i en egen, fristående grej och b) problemet med trist volymkontrollsergonomi kvarstår.

Ni noterade nog att jag skrev i dåtid (behövde, övervägde). Jag föll för alternativ 2 (4), skaffa försteg med option att trixa eget framöver.

Jag köpte ett Sentec sc8. Det har flera goda sidor. Exempelvis kommer jag att kunna kämpa med ett par moduler och samtidigt lyssna genom andra.

(Det borde, om nörderiet alldeles slår över, vara smidigt att utvärdera olika lösningar genom att installera olika alternativa moduler att växla mellan i ett "gemensamt universum"...)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-14 21:50

En delvis lösning på 1) vore att skaffa nya slutsteg. Men volymkontroll måste ordnas ändå, och har jag en låda med volymkontroll kan jag lika gärna anpassa impedans och sånt där ju.

En variant som jag övervägt och icke helt förkastat är att gå via fjärrkontrollen: Ordna en krets i en alldeles (ljudkedjan) fristående burk som tolkar ratt och sänder lämplig IR.

Löste det allt hade jag kanske satsat på det, men sen var det impedans & nivå också. Både nya slutsteg, i onödan (well...) och en saftig byggutmaning kändes lite overkill när det finns en normal lösning - alltså att skaffa försteg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-14 21:53

darkg skrev:
Nattlorden skrev:Modda cdspelaren till ett bättre utgångssteg?

Mja, men a) det är jobbigt att riskera att ställa till det i fin apparat jämfört med att ställa till det i en egen, fristående grej och b) problemet med trist volymkontrollsergonomi kvarstår.

Jag har noterat dåtiden, men vill ändå inflika att ergonomin han med uppfinningsrikedomen att göra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-14 21:59

Förvisso - man kunde ändra själva frontpanelen på cd-spelaren. Det skulle, oaktat min oklanderliga känsla för det sköna och sanna, kunna leda rakt åt skogen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-26 01:59

Det står nästan still, fastän kugghjulen tycks snurra i skallen. Jag skissar och gissar och allt hänger ihop så jag inte kommer igång riktigt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-10-23 11:19

Matta i vardagsrummet :P :P :P samt ny optisk spelare (99% film) igen. Mer minne i htpc:n, (som står utan chassi :P) så nu ska det nog strula mindre. Intet nytt i pojkrummet. OA51LE2 utlånade, de kommer inte att få bo i sovrummet är jag rädd :-(

Lyssnar på Diorama, Amaroid och jag kom av mig när jag skulle byta till något bättre, för det låter faktiskt rätt bra.

http://open.spotify.com/album/2ymyLcJLFGHuU2LA439Cgb

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Last holely Darkg

Inläggav darkg » 2014-08-04 22:59

Gav upp att spela film på usb-spelare till PC. Så jag köpte en billig bd-spelare. Musiken får tills vidare fortsätta gå via Spotify & PC.

En utmaning har hela tiden varit att "renodla" gränssnittet så att det inte blir en massa omkopplingar och grejer framme - det ska, tänker jag, inte behövas ochjag har ett guldläge i och med att en bra plats för det lilla altaret finns vid vägg till skrubb, där diverse kan döljas.

Jag behöver nu och vill kanske även sen kunna se pc:n på teven, så nu måste jag kunna omkoppla hdmi. (innan var det bara växling mellan två signaler och det klarar teven.) Dessutom ska bd-ljudet in nånstans, innan var det ju pc som pc dvs samma utgång som musik.

Jag har en dac, med flera ingångar, men den är inte så rolig att använda som omkopplare. (Jag har skissat på och bordlagt en fjärrstyrning...). Bd-spelaren har ej analog ut. Faktiskt äger jag en dspeaker anti-mode -som ju kan få vara bd-dac tills vidare. TV-boxen får gå analogt ut, chromecast avlockar jag ljud med en adapter för detta. Si, 4 analoga signaler som jag avser omkoppla med Holographic Audio Pre twenty... nånting.

Det ser alltså ut som att jag kommer att behöva switcha 4 hdmi: box, bd, pc och chromecast.

Lösningen på detta problem är underbar, underbar :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Last holely Darkg : köpes Windows 7

Inläggav darkg » 2014-08-18 13:56

Säljer någon mig en Windows 7-licens?

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer