Hifikg får inte rum med riktiga högtalare...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Helkväll med MBL

Inläggav hifikg » 2019-01-11 01:00

bassman skrev:hifikg. Du får helt enkelt bestämma dig att dom där MBL ändå skulle spela skitdåligt i din studio/lyssningsrum ;-)

Men nog finns MBL att köpa beggade också.. Tex 121 eller 126

https://www.audio-markt.de/_markt/item. ... 0185997874

https://www.audiowoof.com/show_ad.php?AdId=973

Jo, jag har sett det, men de är sällsynta, var nästan på väg att slänga mig i bilen o åka ner till Italien för att hämta ett par som var för billiga för att det skulle vara sant. Och så var det, det var en helt annan, betydligt billigare modell, tur att jag upptäckte det innan jag kom till München. Däremot tror jag inte alls att de skulle låta särskilt illa i mitt lyssningsrum, men möbleringsmässigt passar de dåligt. Vingliga stativare långt från alla väggar, dvs precis där jag ska ragla omkring...
Sitter nöjd :?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg lutar sig tillbaka och

Inläggav hifikg » 2019-01-17 19:40

lyssnar på Prefab Sprout, From Langley Park to Memphis, 40 år gammal musik som jag upptäckte av en ren slump (den omnämndes i en bok jag lyssnade på) och si, det låter ju 80-tal. Kräver inget av lyssnaren, bara luta sig tillbaka o låta sig översköljas :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg njuter Musica Nuda till söndagsmiddagen

Inläggav hifikg » 2019-01-20 18:57

Ensammiddag i lyssningsrummet

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-20 19:24

Imagine med M N till desserten, hårresande bra!!
8 min 24 sekunder ren njutning, Da Capo!!

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-01-20 20:00

I rätt sällskap kan det vara ganska njutningsfullt att vara själv också!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg hoppar över "rätt ljud" o diggar...

Inläggav hifikg » 2019-01-23 18:30

Struntar just nu i vad som är "PK" när det gäller ljud :)

Proppade de trådlösa Bluetoothlurarna djupt in i öronen (undrar om jag någonsin får ut dem igen) o drog igång musik via datorn pga orsaker (min iPhone sa upp bekantskapen med dem) och det låter jättecoolt, kanske inte jättelänge, men just nu upplever jag Grace Jones i hela huvudet på ett skönt sätt, annorlunda än med HD 650 och definitivt annorlunda än via högtalare och säkert inte alls likt något som hände i någon studio någonstans, men jäklar vad ballt :) Grace är liksom inne i huvudet och lirar och sjunger. Fasen att jag diskade igår, det här hade varit roligt att diska till :)

Kanske dags att skaffa hund igen...

Ska nog sälla mig till skaran som tycker att om det låter bra så är det bra, oavsett hur man tar sig dit liksom, det där med transparent ljud får andra hålla på med, det är förstås helt okej det med. Om det låter bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-25 08:43

Det är väl en självklarhet, om du med bra menar just att du tycker det låter bra. Då blir det axiomatiskt liksom och knappast kontroversiellt. ;)

Däremot kan bra återgivning i betydelsen ursprungstrogen, vara något annat. Känner inte till att det skulle finnas någon politisk korrekthet därvidlag dock. Det är väl upp till var och en vilka önskemål om den egna anläggningen man har?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-25 11:27

Tror du? :-)

Å andra sidan gav jag plupp-lyssnandet betydligt mindre tid än ett normalt lyssningspass. Det var skoj i början, så skoj att jag t o m skrev om det, men det dröjde inte länge innan det blev tröttande att ha Grace Jones så nära.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Apple TV för 2000 eller moj för 700?

Inläggav hifikg » 2019-01-27 11:52

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-01-27 12:26

VARFÖR skulle just DU köpa annat än Apple??

:P 8) :lol:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-27 13:53

Apple TV är en bättre produkt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-27 15:08

Exakt, utan att ens kolla så bara litar jag på att Äpplet står ör kvalitet, så varför chansa?
Om jag behöver 64GB är väl en annan femma, men det är väl som vanligt, köper man den mindre får man ångra sig. Nästa vecka kommer säkert en 256 GB modell bara för att jag slog till idag :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-01-27 22:38

Vår Apple TV används bara för streaming, vad behövs allt minne till?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-27 23:02

rqu skrev:Vår Apple TV används bara för streaming, vad behövs allt minne till?

Ingen aning... ha ha... jo, man ska tydligen kunna ladda in appar. Idag känns det inte alls nödvändigt, men vad händer imorgon?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2019-01-28 13:00

Jag har kört AppleTV sen generation 4 kom. Jag köpte säkert 64 Gb, minns inte riktigt, men de appar jag tankat ner lär inte ta mycket plats. Det är ju bara en massa streamingappar man behöver. Sen om man vill ha spel osv så klarar man sig säkert ändå länge på 32 Gb.
Oavsett vilket så är det en mycket trevlig apparat. Tyvärr är vår fjärr paj, men det går ju i princip lika bra att köra den med telefon.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2019-01-28 14:02

Stranne skrev:Jag har kört AppleTV sen generation 4 kom. Jag köpte säkert 64 Gb, minns inte riktigt, men de appar jag tankat ner lär inte ta mycket plats. Det är ju bara en massa streamingappar man behöver. Sen om man vill ha spel osv så klarar man sig säkert ändå länge på 32 Gb.
Oavsett vilket så är det en mycket trevlig apparat. Tyvärr är vår fjärr paj, men det går ju i princip lika bra att köra den med telefon.

När vi inte hittar vår Apple-TV-fjärr så funkar TV:ns fjärr. Den har styrning via HDMI-ARC eller nåt, funkar gör det i alla fall!

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-01-28 14:28

Om ni planerar att använda Homekit prylar (tex Ikea Trådfri, Philips HUE osv) så används ATV som hub. Smidigare än att använda en iPad som hub.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-28 20:14

Stranne skrev:Jag har kört AppleTV sen generation 4 kom. Jag köpte säkert 64 Gb, minns inte riktigt, men de appar jag tankat ner lär inte ta mycket plats. Det är ju bara en massa streamingappar man behöver. Sen om man vill ha spel osv så klarar man sig säkert ändå länge på 32 Gb.

ja, jag tog den i bruk idag och den är avsevärt snabbare på allt jämfört med min förstagenerations ATV, eller om det är andra. Den nya var, förvånande nog, större än den gamla. Kul fjärr, men jag övergick snabbt till padd-styrning. Av någon anledning pratade den tyska i början av installationen (Mediamarkt??) så numera heter den Wohnzimmer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-29 00:53

Noterar att ATV även kan skicka ljudet till bluetoothlurarna :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-29 01:06

hifikg skrev:Tror du? :-)

Å andra sidan gav jag plupp-lyssnandet betydligt mindre tid än ett normalt lyssningspass. Det var skoj i början, så skoj att jag t o m skrev om det, men det dröjde inte länge innan det blev tröttande att ha Grace Jones så nära.

Finns det inte piller för sånt?
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-29 18:16

petersteindl skrev:

Finns det inte piller för sånt?

Inget piller jag vill ha :) Jag gillar att ha artisterna nära, men inne i huvve blev lite för nära i längden, ha ha

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: I himmelen, i himmelen...

Inläggav hifikg » 2019-01-29 18:21

Lyssnar ännu en gång på Proprius-samlingen Jacob´s Tracks och förvånas över hur mycket bättre det låter än nästan allt annat man kommer över numera. Kul och tragiskt på samma gång. Vanlig CD räcker långt mycket längre än de flesta begriper. Tror jag. Bara ljudmakarna gör rätt. Varför gör de det så sällan?

Så här sitter man, en tisdagseftermiddag, och lyssnar på låtar som "Tre små gummor, Emigrantvisa, Huldas Karin och Längst inne i mitt huvud" inte för att det är favoritmusiken, utan bara för att det är så förbålt bra gjort!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-29 18:58

IngOehman skrev:Det är väl en självklarhet, om du med bra menar just att du tycker det låter bra. Då blir det axiomatiskt liksom och knappast kontroversiellt. ;)

Däremot kan bra återgivning i betydelsen ursprungstrogen, vara något annat. Känner inte till att det skulle finnas någon politisk korrekthet därvidlag dock. Det är väl upp till var och en vilka önskemål om den egna anläggningen man har?

Vad menar du med ”tror du?”?

Jag har inte yttrat någon tro. (Tror gör man om objektiviteter, som man saknar vetskap om.)

Jag har förmedlat att min åsikt (en subjektivitet alltså) är att det är upp till var och en att avgöra hur man vill att den egna anläggningen skall prestera. Jag avslutade med ett frågetecken för att se vad du tycker, för att få återkoppling om din åsikt därvidlag.

Håller du inte med om att det är upp till var och en?

Om så - vad menar du då med PK?

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-29 22:50

IngOehman skrev:
IngOehman skrev:Det är väl en självklarhet, om du med bra menar just att du tycker det låter bra. Då blir det axiomatiskt liksom och knappast kontroversiellt. ;)

Vad menar du med ”tror du?”?

Jag har inte yttrat någon tro. (Tror gör man om objektiviteter, som man saknar vetskap om.)

Jag har förmedlat att min åsikt (en subjektivitet alltså) är att det är upp till var och en att avgöra hur man vill att den egna anläggningen skall prestera. Jag avslutade med ett frågetecken för att se vad du tycker, för att få återkoppling om din åsikt därvidlag.

Håller du inte med om att det är upp till var och en?

Om så - vad menar du då med PK?

Vh, iö

Du verkar övertygad om att var och en får tycka som den vill o det är väl bra, för så ska det vara, men i olika grupperingar råder olika ljudideal som kan pressas på medlemmarna i gruppen i form av ett grupptryck om vad som är korrekt och inte korrekt. Kan tänka mig att jag skulle stöta på ett visst motstånd i ett Linnforum då jag inte är så mycket för "source first" och kanske bli ansedd som en kuf i ett annat forum för att jag inte är kabeltroende. I det här forat är det PK att gilla Carlsson, så här platsar jag :)

(Här är det också PK att bygga om hela sitt boende för att anpassa det för andra högtalare än Carlsson. Lite omständligt tycker jag, men så är jag en lat jävel också)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-30 00:29

Folk som anser att alla skall skalda ”source first” eller att man skall tycka att kablar är superviktiga, må vara PK, men jag har aldrig stött på någon Carlsson-människa som är intolerant mot andra, eller hört om någon som hävdat att alla måste bygga om sina rum.

PK gäller bara för fanatismer. Inte för toleranta vetenskapliga åskådningar, som till sin natur är öppna. Det finns inget dogmatiskt i hur akustik och psykoakustik fungerar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-30 09:01

IngOehman skrev:Folk som anser att alla skall skalda ”source first” eller att man skall tycka att kablar är superviktiga, må vara PK, men jag har aldrig stött på någon Carlsson-människa som är intolerant mot andra, eller hört om någon som hävdat att alla måste bygga om sina rum.

PK gäller bara för fanatismer. Inte för toleranta vetenskapliga åskådningar, som till sin natur är öppna. Det finns inget dogmatiskt i hur akustik och psykoakustik fungerar.

Vh, iö

Begreppet PK är flum. Vad som är "PK" i en sammanslutning (oavsett om det handlar om "rätt" sorts öl, bilar eller varför inte hifi) kan skilja sig radikalt från en annan. Precis som i andra sammanhang. Man slänger ur sig "PK" som om det automatiskt vore något dåligt, bara för att någon har (eller inte har) en uppfattning som skiljer sig från den "gängse". PK är flum, precis som det mesta inom hifi, dvs man tror att man vet för att man hört någon som sagt :)

I själva verket är det ofta himla enkelt. Och enklast av allt är hifi. Bara att luta sig tillbaka och njuta så snart tiden medger det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-30 11:42

Du har totalfel.

PK betyder politiskt korrekt, och indikerar SKÄLET till uppfattningarna ifråga - nämligen att de är politiskt korrekta.

PK är inte en beskrivning av uppfattningarna, det är bara det dåliga skälet till uppfattningarna, som kan vara vilka som helst, bara motivationen till dem är dåliga på just det sättet. Ok?

Det kan kanske kännas förvirrande och rent av flummigt om man (av något skäl) inte kan släppa idéen att PK måste betyder någon specifik uppfattning, men bara du inser vad PK berättar om (orsaken till en övertygelse) så tror jag nog det klarnar.

- - -

Exempel:

Skälen till att fixa rummet är hur rummet kan förändras akustiskt, vilket följer fysikens lagar. Och förstås hur vi uppfattar det på grund av hur vi fungerar psykoakustiskt. Det är något var och en kan lära sig om, och ta ställning till själv. Det finns inget dogmatiskt i det överhuvudtaget. Dogmer behövs inte när det finns fakta och kunskap. Ju mer man lär sig desto lättare är det för var oxh en att ta ställning till om man vill göra något åt rummet.

Skälet till att säga ”source first” däremot, har inget med fysik, logik eller rationalitet att göra. Det är bara en dogm som är PK i den världen. Motsatsen till en rationell analys. Utantilllärande av ett tomt påstående. Nonsens. PK.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-30 12:01

Jag brukar säga att det finns tre bra regler för att leva ett bra liv, i denna prioritetsordning:

1. Var snäll!

2. Ha kul!

3. Tro inte saker av dåliga skäl.

Den tredje punkten kan man förtydliga - tro inte saker för att du hittat en tumregel som påstår något, tro inte saker för att majoriteten gör det, tro inte saker baserat på påståenden från någon auktoritet.

Tro bara saker om det som du verkligen förstår av egen kunskap och förstånd. Det vill säga tro inget! Det du förstår vet du, det man inte förstår är det bättre att undra över än att tro något om utan vettiga skäl.

PK är en obehaglig blandning av att tro baserat på majoritets- och auktoritetsuppfattningar, eller skrämmande vanligt - för att man tror att något är just detta. Mången PK-uppfattning är bara bedrägligt presenterad som något som auktoriteter och majoriteten anser.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-01-30 14:43

Jag har ingalunda fel, det är du som är lite vilse i pannkakan pga rådande omvärldsläge och därtill hörande debatt. PK har blivit ett skällsord som används så snart någon har en uppfattning som stör den som häver ur sig ”PK”. Det hade mer substans en gång i tiden, men numera är det ett skällsord och när jag använder det i hifisammanhang så är jag ironisk, väl medveten om att det alltid retar någon. Sån är jag o nu ska jag avnjuta Mylene Farmer.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-01-30 17:10

+1 (inte avseende Mylene Farmer)
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer