Hifikg ska lyssna på DAVE

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg fyndar element :)

Inläggav hifikg » 2022-06-09 00:16

Jag håller elementen sträckta genom att spela musik, det är när de inte används som de sjunker ihop!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-06-09 00:20

hifikg skrev:Jag håller elementen sträckta genom att spela musik, det är när de inte används som de sjunker ihop!

juanth har faktiskt rätt... Jag har själv sett hur en människa kan spela slut på ett element utan att det syns för en som inte vet vad man ska titta på. Men jag hörde det på syrrans gamla högtalare som knappt spelade någon bas längre efter en massa spelandes 12 timmar om dagen.......... 8O De var helt slut.. :mrgreen:
Mvh Per
Kontakt sms:a 0707883060
Wharfedale Diamond 225-Parasound Model 275-Linn Kolektor-Onkyo DX7555-Yamaha T-1000
Förrådet. Spectrum 410-Carlsson OA50-Dynavoice Challenger CSB-V15-Onkyo TX-RZ800

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-09 00:22

FBK skrev:
hifikg skrev:Jag håller elementen sträckta genom att spela musik, det är när de inte används som de sjunker ihop!

juanth har faktiskt rätt... Jag har själv sett hur en människa kan spela slut på ett element utan att det syns för en som inte vet vad man ska titta på. Men jag hörde det på syrrans gamla högtalare som knappt spelade någon bas längre efter en massa spelandes 12 timmar om dagen.......... 8O De var helt slut.. :mrgreen:

Du får väl komma o lyssna igen o se om det försvunnit något sedan sist :)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-06-09 02:15

hifikg skrev:
FBK skrev:

Du får väl komma o lyssna igen o se om det försvunnit något sedan sist :)

Jag "tror" att det är om man lyssnar mycket på ett par så kan man höra det med tiden men då snackar vi långt tid och sedan påverkar säkerligen kvaliten på elementen. Så jag kommer knappast höra något om inte elementen är på väg att tappa. Hos min syster hördes det tydligt
att han tappat bas jämfört emot flera år tidigare så jag testade dem hemma hos mig och det var samma där, otroligt basfattigt. Högtalarna var basrika när hon fick dem av mig och hon älskar mycket bas..... Hennes första stereo hon fick av mig så spelade hon slut på en enklaste Rotel förstärkaren på den tiden (runt 1990), jag märket det vid ett besök att det inte lät bra så vi testade med en annan och plötsligt så fanns det bas igen. Grejerna som hon har haft har fått lida om man säger så, då basreglaget oftast är i botten för att det ska låta som hon vill ha det.... Neutralt vad är det.... :mrgreen: Högt och basrikt är grejen 8) Och så går Stereon 12 timmar om dagen året runt, så då kanske ni förstår att grejerna kan ända karaktär med åren. Nu har jag en HK-receiver, Onkyo DVD-spelare och ett par Fisher högtalare som hon ännu inte fått då hon flyttat runt, men bara hon får något stadigt boende så ska grejerna dit. Får se hur länge Högtalarna håller då basarna ser ut att kunna ge upp snart, men hon får köra till de ger upp så skaffar vi något annat. Finns ju ganska gott om billigare golvare nuförtiden som skulle passa henne. Måste bara få in en del dämpning i rummet då hon har ont om möbler så det inte låter apa.
Mvh Per
Wharfedale Diamond 225-Parasound Model 275-Linn Kolektor-Onkyo DX7555-Yamaha T-1000
Förrådet. Spectrum 410-Carlsson OA50-Dynavoice Challenger CSB-V15-Onkyo TX-RZ800

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-06-09 06:44

Nu ska vi inte skrämma upp kg i onödan. :) Visst kör du med subwoofers rätt ofta? Då avlastas elementen avsevärt.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sthlm

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Hifikg nyss hemkommen från en trevlig GÖS

Inläggav STDI » 2022-06-09 06:53

juanth skrev:...

Det är i original ett par .2 som någon byggt om till .3, det går att se då .3 har rundade kanter på basreflexrören vilket dessa inte har. I övrigt har de allt fabriksbyggda .2 ska ha. (Ja utom diskanterna då)

Möjligen att de fick nytt serienummer när de byggdes om till .3?
Troligen inte va?
De har iaf nummer 175

...

Men vad säger typskylten då? Där står ju OA52.2 eller OA52.3.
Lägg gärna in ett foto på typskylten så ska jag återkomma men en historia om ett par OA52/.2/.3./LE. :)
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), 2xOA12, OA14, OA14(T22+Satori), OA50, OA50.2, OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-09 09:03

juanth skrev:Så mycket som du lyssnar på musik borde du egentligen kontrollera om basarna möjligen börjar bli nedhängda… :o

Nedhängningen kommer av gravitationen. I fallet med snedställda element som hos Carlsson borde väl basarna roteras med jämna mellanrum för att förbli centrerade?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg gösar igen

Inläggav hifikg » 2022-06-09 23:25

Glömde diverse prylar i polarens bil efter utflykten till Doofus och just idag passade det bra att hämta upp dem. Då blev det så klart en liten trivsam GÖS igen :) Efter lite mat ute (inte utemat) drog vi män oss in i lyssningsrummet, våra kvinnor pratade väl om sånt som kvinnor pratar om, vad det nu kan vara ;) Vi lirade delar av det vi lyssnade på på nationaldagen och kunde enas om att mera bas inte är fel, även om det mellanregister som MBL presterar ger upphov till ståpäls allt som oftast. Vi lirade bl a

Malia&Boris.png
Malia&Boris.png (102.96 KiB) Visad 1041 gånger

Och nu sitter jag här och lyssnar på OA52 och kan inte annat än att konstatera att ståpälsen infinner sig ånyo. Först nu, några dagar efter besöket hos Doofus börjar saknaden efter riktigt djup och ren bas avta en smula och musiken känns inte längre basfattig. En smula infrabas kanske ändå vore något?

En sak som vi upptäckte vid besöket hos Doofus är att Albumet "Modern Cool" med Patricia Barber inte finns på strömningstjänster, vi tänkte lyssna på She's a Lady, en typisk mässjazztrudelutt, men tji fick vi. Tur att jag har min musiksamling på egna hårddiskar, där... hör... där kom fingerknäppningarna tillsammans med basen... oooooh, nu reste den sig igen. Ståpälsen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-06-10 10:35

hifikg skrev:En sak som vi upptäckte vid besöket hos Doofus är att Albumet "Modern Cool" med Patricia Barber inte finns på strömningstjänster...

Det märkliga är att den skivan inte ens finns på hennes webbplats https://patriciabarber.com/music !
I övrigt kan jag rekommendera hennes live-skivor "Live at the Green Mill" från 2006 resp 2010. Det finns ett tredje album också, från 2016, men det har jag inte hört.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-10 12:38

Bill50x skrev:
hifikg skrev:En sak som vi upptäckte vid besöket hos Doofus är att Albumet "Modern Cool" med Patricia Barber inte finns på strömningstjänster...

Det märkliga är att den skivan inte ens finns på hennes webbplats https://patriciabarber.com/music !
I övrigt kan jag rekommendera hennes live-skivor "Live at the Green Mill" från 2006 resp 2010. Det finns ett tredje album också, från 2016, men det har jag inte hört.

/ B

Jag ser den på hennes webbplats, näst längst ner till vänster (fast det kan bero på skärmen var den hamnar)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-10 14:03

Jag ser den också! Malia och Dominique Fils-Aimé är lite tråkigt jämtjockt ljudande, lågdynamiska. Gör sig bra på mässor då genomsnittsnivån blir hög.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-06-10 22:09

hifikg skrev:
Bill50x skrev:

Jag ser den på hennes webbplats, näst längst ner till vänster (fast det kan bero på skärmen var den hamnar)

Lustigt, NU ser jag den men fanns inte när jag skrev förra inlägget.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-11 00:36

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Bill50x skrev:Det märkliga är att den skivan inte ens finns på hennes webbplats https://patriciabarber.com/music !

Lustigt, NU ser jag den men fanns inte när jag skrev förra inlägget.

/ B

Precis som när jag letar nycklar, de ligger INTE på hallbyrån... eh... jo... nu

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-06-11 02:16

Mvh Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Samtidigt hos hifikg

Inläggav hifikg » 2022-06-13 09:10

Händer inte mycket just nu. Spansk jazz testades en kväll och befanns vara trivsam ehuru mina kunskaper i det spanska språket är synnerligen begränsade. Artisten Zazu finns även representerad som Hip-Hop o Rap. Om man kan rapa på scenen borde det finnas utrymme för en god flatulist också. Ohört föredrar jag absolut jazzvarianten.

Edit: Inte samma person, bara samma namn. Klart att rapare återanvänder artistnamn.
Jazz-Zazu heter Jessi Zazu Wariner och hade ett mycket kort liv. 89-17 :(
Men skivan är utgiven i år. Där fanns lite att forska i. 28 år typ, tycker mig känna igen den livslängden.
Bilagor
zazu.jpg
zazu.jpg (64.73 KiB) Visad 879 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: En Tia för en Tjuga

Inläggav hifikg » 2022-06-13 23:34

Väl investerad slant på loppisen, det här är bra skit. Kanadensisk jazzsångerska som jag inte hört förut, har du?
Bilagor
tia.jpg
tia.jpg (101.52 KiB) Visad 840 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Världens bästa hifi, hifikg följer

Inläggav hifikg » 2022-06-14 07:27

Lasse i Falun sammanfattar vad han lärt sig under sin långa karriär. Inledde nyss en serie som ska handla om vad som är bäst i världen. Jag lägger in länken här så jag inte glömmer att följa. Första artikeln kan de flesta hoppa över, den handlar om skivspelare.

https://lasseshifi.se/blogs/news/bast-i-varlden-hifi?fbclid=IwAR3wgaGclqt9Pfmn0CnQrN19k1CXz1-A4xFRQoRLRkIQ50qR3HFkFhzQiow

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-06-14 19:03

Finns sååååå mycket annat som är mer intressant att läsa. Och jag vet att du är måttligt impad av honom allmänt som säljare då han säljer sådant som du och andra kallar ormolja, så varför lägga tid på det. :?
Mvh Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-14 23:56

FBK skrev:Finns sååååå mycket annat som är mer intressant att läsa. Och jag vet att du är måttligt impad av honom allmänt som säljare då han säljer sådant som du och andra kallar ormolja, så varför lägga tid på det. :?

Kul att läsa ändå, Lasse har låååång erfarenhet av väldigt mycket. Dessutom är han en trevlig prick och oftast den enda som har levande musik med sig på mässorna. Att han sedan kan orera om den stora skillnaden mellan Jorma och Transparent eller nåt annat är ju tyvärr något man får acceptera, finns det någon handlare som inte försöker kränga en dos ormolja idag? Det kanske är den försäljningen som ger marginalen som krävs för att överleva i branschen och hifi helt utan handlare och mässor vore en hel del tråkigare. Man får ta det onda med det goda och hoppas att de som köper ormoljan verkligen upplever fördelar. Fast när Lasse går igång på Entreq brukar jag stänga kanalen en stund :)

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-06-15 00:50

hifikg skrev:
FBK skrev:Finns sååååå mycket annat som är mer intressant att läsa. Och jag vet att du är måttligt impad av honom allmänt som säljare då han säljer sådant som du och andra kallar ormolja, så varför lägga tid på det. :?

Kul att läsa ändå, Lasse har låååång erfarenhet av väldigt mycket. Dessutom är han en trevlig prick och oftast den enda som har levande musik med sig på mässorna. Att han sedan kan orera om den stora skillnaden mellan Jorma och Transparent eller nåt annat är ju tyvärr något man får acceptera, finns det någon handlare som inte försöker kränga en dos ormolja idag? Det kanske är den försäljningen som ger marginalen som krävs för att överleva i branschen och hifi helt utan handlare och mässor vore en hel del tråkigare. Man får ta det onda med det goda och hoppas att de som köper ormoljan verkligen upplever fördelar. Fast när Lasse går igång på Entreq brukar jag stänga kanalen en stund :)

Jag har väl inte besökt en handlare på över 15år eller något längre faktiskt, förutom snabbis in till Hifi Kit för köp av kontakt. Ska åka till Hifi Kit för att provlyssna på några högtalare någon gång, dvs sådant som är för billigt för att ställas ut på Svenska mässor....................................................................................................................... Och jag trodde att du retade dig på Lasse, så då ber jag om ursäkt. För egen del så har inga handlare någonsin försökt att sälja dyrare kablar till mig, och det verkar vara lite ovanligt.
Mvh Per

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2022-06-15 07:36

hifikg skrev:

Reptil Audio i Karlshamn är en riktigt bra handlare som har bägge fötterna på jorden,de har aldrig försökt med någon som helst ormolje-försäljning när jag varit där.Trevliga och enorm servicekänsla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg lyssnar på Prince och Those Darlings

Inläggav hifikg » 2022-06-15 23:07

Grannen bjussade på en ny skiva med Prince. En liveinspelning från Syrakusa och det låter fullständigt hemskt... gissar att det är en bootleg, kan inte vara något officiellt. Ska kolla upp saken, men svårlyssnat är det. Kanske ett fint minne om man varit på plats. Men här kommer den sannolikt att förpassas från musikbiblioteket. Det goda är att jag nog ska lyssna på Purple Rain innan jag söker upp den stora mjuka.

Those Darlings är gruppen som den unga jazzsångerskan jag nämnde tidigare, Za Zu, basade för. De sjöng inte jazz. Just nu lirar jag ett album som heter "Blur The Line". Medan det tidigare nämnda jazzalbumet kan rekommenderas skulle jag inte rekommendera det här.

Öppna inte om du inte tål se nakna underkroppar!

Spoiler:
Visa
Front.jpg
Front.jpg (251.09 KiB) Visad 623 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Vanessa skulle platsa på en mässa, hifikg lyssnar

Inläggav hifikg » 2022-06-16 23:54

Fram till för en liten stund sedan hade jag ingen aning om vem Vanessa Fernandez är. Grannen kompenserade sina risiga skivor från igår med att överräcka Vanessas "I Want You" och nu blev det annat ljud i hörlurarna (till att börja med). Om inte mina Airpods är väldigt förlåtande och döljer en massa dåligheter så kommer jag gilla Vanessa när jag sätter på henne i lyssningsrummet också.

Vet inte om jag skulle kategorisera det som jazz, men alldeles oavsett uppmanar jag dig som gillar kvinnliga vokalister med dragning åt jazz att lyssna, enligt Wikipedia har hon gjort en del hiphop under sina snart 40 jordsnurr. På det här albumet gör hon en version av Billie Jean, riktigt bra, långt ifrån hiphop, liksom hennes version av I Will Survive. Utöver det är också ljudet av god klass.

Kan vara veckans tips!

Edit: Noterar att hon tipsats om tidigare och även fått gott betyg för ljudkvaliteten, så kanske har jag nosat på henne tidigare.
Bilagor
vanessa.jpg
vanessa.jpg (39.67 KiB) Visad 572 gånger

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2022-06-17 01:02

Jag hittade något och tänkte direkt på dig i något gammalt nummer av Hifi&Musik, ska leta reda på numret...
Mvh Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-06-17 13:19

hifikg skrev:Fram till för en liten stund sedan hade jag ingen aning om vem Vanessa Fernandez är. Grannen kompenserade sina risiga skivor från igår med att överräcka Vanessas "I Want You" och nu blev det annat ljud i hörlurarna (till att börja med). Om inte mina Airpods är väldigt förlåtande och döljer en massa dåligheter så kommer jag gilla Vanessa när jag sätter på henne i lyssningsrummet också.

Vet inte om jag skulle kategorisera det som jazz, men alldeles oavsett uppmanar jag dig som gillar kvinnliga vokalister med dragning åt jazz att lyssna, enligt Wikipedia har hon gjort en del hiphop under sina snart 40 jordsnurr. På det här albumet gör hon en version av Billie Jean, riktigt bra, långt ifrån hiphop, liksom hennes version av I Will Survive. Utöver det är också ljudet av god klass.

Kan vara veckans tips!

Edit: Noterar att hon tipsats om tidigare och även fått gott betyg för ljudkvaliteten, så kanske har jag nosat på henne tidigare.

Har lyssnat på nämnda dam, och jazz vill jag då inte alls kalla det. De fuzzade gitarrerna i Radioheads "Creep" känns mer som rejäl rock.
Tog ett tag innan jag vande mig vid den lite såsiga sången, hon låter som någon som är duktig på engelska men inte har det som modersmål. Låter som, alltså, damen är ju från Singapore och jag gissar att det inte var kinesiska hon pratade sig igenom uppväxten.

Bra tips!

/ B

PS Undrar om Google/Tidal håller reda på vad jag läser, jag hann att skrive "Vane" när artisten dök upp som första val...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-06-17 16:10

Nosa inte för nära bara :D

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-06-17 17:47

Tack för uppslaget med Vanessa Fernandez. Lyssnat via kontorets plasthögtalare (Shame on you, Kermit!). Uppskattade särskilt hennes covers på Marvin Gayes "I want You" och Curtis Mayfields "Tripping Out". Värda en finlyssning.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2022-06-18 14:49

Jag gillar skivan "I want you" men min favorit är "Use Me" som var det första jag hörde med henne. Men Bill Withers tillhör husgudarna, så kanske därför... Ge den en chans om du/ni inte hört den.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-19 00:41

manix skrev:Jag gillar skivan "I want you" men min favorit är "Use Me" som var det första jag hörde med henne. Men Bill Withers tillhör husgudarna, så kanske därför... Ge den en chans om du/ni inte hört den.

Har just fått "When The Levee Breaks" som ska avlyssnas imorgon.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg och en (1) Eneby

Inläggav hifikg » 2022-06-20 23:24

En god Riesling, räkor och gott bröd, lite kaffe och whisky därtill, det e ju ändå måndag. O därtill en god portion nostalgi via en Eneby. Just nu Pugh "Nattmara", dessförinnan har Ulf Lundell underhållit, tillsammans med Ove Thörnqvist, Eilert Pilarm (!), Miriam Bryant, Sven-Bertil och Nationalteatern. Lyckades t o m smyga in lite jazz med Claes Jansson utan att hustrun protesterade alltför mycket :)

En trevlig kväll på balkongen där musiken fick företräde framför ljudkvaliteten. Funkade bra :)

För att fullända nostalgin lirades Boney M, Taco (någon som minns?) och Jerry Williams från olika årtionden. Och, så klart, Totte Wallin. Vad gör han idag? En artist som jag skulle älska att se i "Så Mycket Bättre".

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer