Alla parametrar rätt, hifikg reser i tiden!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: Hifikg släcker rören...

Inläggav Ronnie » 2020-11-24 21:30

hifikg skrev:
Ronnie skrev:Grattis i efterskott! Stor kille nu. Avvecklar rörglöd och allt! :wink:

Tackar :)
Kör inte du med rör?

Nä. Jag fyllde 45 igår, så jag är också mogen och rationell.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-11-24 22:02

Ronnie skrev:
hifikg skrev:
Ronnie skrev:Grattis i efterskott! Stor kille nu. Avvecklar rörglöd och allt! :wink:

Kör inte du med rör?

Du menar att hörseln har trubbats av ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-11-24 22:49

Det gjorde den nog redan efter några hårdrockskonserter i tonåren och det stoppade inte rörglöden. :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-24 23:40

Ronnie skrev:
hifikg skrev:

Kör inte du med rör?

Grattis då :)
Det är väldigt lätt att få dem att glöda igen, tror nog jag behåller prylarna, jag brukar göra det.
Jag har en liten tanke om att överlåta rör-riggen ihop med ESL 63 om jag hittar ett tillräckligt bra hem för dem, men det blir en senare fråga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg diggar Baba Blues

Inläggav hifikg » 2020-11-24 23:44

Ja jäklar, grannen slängde in ett ganska nytt album med Baba Blues som jag säkert skrivit om tidigare o det är som att lyssna på en välinspelad Rolf Wikström med turbo. Svensk blues när den är som bäst:
Bilagor
baba.jpg
baba.jpg (63.39 KiB) Visad 797 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Ny installation hos hifikg

Inläggav hifikg » 2020-11-28 13:41

Nu ska jag avnjuta Idol på riktiga högtalare samtidigt som jag installerar min nya printer. Min "gamla" Canonskrivare drabbades av B200-felet o gick hastigt i pension. Lite synd för jag gillade den verkligen, men Canon hade en ny version. Jag trängde mig in på Netonnet igår, fast trängas behövdes inte, det var ekande tomt i den stora köpladan o jag norpade en av de få prylar som inte ingick i BlackFriday kampanjen. Man kan inte ha tur jämt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: hifikg och H&M, hur avslutar man?

Inläggav hifikg » 2020-11-29 18:01

Tänkte göra en paus i min prenumeration på H&M, brukar alltid komma igen förr eller senare, men just nu har jag några tidningar som jag inte ens brutit plasten på, så intresset är inte på topp just nu. I oktober kom fakturan som jag lät bli att betala så klart o sen har det kommit ett par trevligt formulerade påminnelser, så som det brukar. Men häromdagen dök det upp ett brev formulerat sålunda:

"Vi har noterat att din prenumeration fortfarande är obetald och inte heller avslutad av dig. Vill du trots allt inte fortsätta så blir vi väldigt tacksamma om du hör av dig med dina åsikter kring tidningen så att vi kan göra tidningen ännu bättre och förhoppningsvis locka tillbaka dig inom kort. E-posta, ring eller skriv ett brev till oss!
...

Prenumerationen avslutas inte per automatik, vänligen ring eller mejla oss, så ser vi till att inga fler förnyelser eller tidningar skickas ut till dig."

What the... räcker det alltså inte med att sluta betala? På årets förlängningskupong står det att den avser tio nummer och gäller t o m oktober 2021, förra året stod det säkert samma sak, fast 2020 förstås. Inget om automatisk, livslång, prenumeration. Innan jag fick det sista brevet var jag på vippen att förlänga ändå, kommer ändå trilla dit på lösnummer o snart prenumererar jag igen, men nu blev jag lite anti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 19:09

hifikg skrev:Tänkte göra en paus i min prenumeration på H&M, brukar alltid komma igen förr eller senare, men just nu har jag några tidningar som jag inte ens brutit plasten på, så intresset är inte på topp just nu. I oktober kom fakturan som jag lät bli att betala så klart o sen har det kommit ett par trevligt formulerade påminnelser, så som det brukar. Men häromdagen dök det upp ett brev formulerat sålunda:

"Vi har noterat att din prenumeration fortfarande är obetald och inte heller avslutad av dig. Vill du trots allt inte fortsätta så blir vi väldigt tacksamma om du hör av dig med dina åsikter kring tidningen så att vi kan göra tidningen ännu bättre och förhoppningsvis locka tillbaka dig inom kort. E-posta, ring eller skriv ett brev till oss!
...

Prenumerationen avslutas inte per automatik, vänligen ring eller mejla oss, så ser vi till att inga fler förnyelser eller tidningar skickas ut till dig."

What the... räcker det alltså inte med att sluta betala? På årets förlängningskupong står det att den avser tio nummer och gäller t o m oktober 2021, förra året stod det säkert samma sak, fast 2020 förstås. Inget om automatisk, livslång, prenumeration. Innan jag fick det sista brevet var jag på vippen att förlänga ändå, kommer ändå trilla dit på lösnummer o snart prenumererar jag igen, men nu blev jag lite anti.

De kan inte utgå från att du avslutat ett abonnemang/prenumeration bara för att du inte betalat. Det är bara att maila att du vill ta en paus från prenumeration och därmed säger du upp prenumerationen från den senaste månaden som tidigare/nuvarande abonnemangsperioden upphör.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2020-11-29 19:16

Om du känner för att modegenen i dig suger för mycket kan du ju alltid ta detta nyhetsbrev från dem:

https://www2.hm.com/sv_se/customer-serv ... sbrev.html

Hoppas du klarar dig med de kläder du har nu.
Älskar radio.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-29 19:47

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Tänkte göra en paus i min prenumeration på H&M, brukar alltid komma igen förr eller senare, men just nu har jag några tidningar som jag inte ens brutit plasten på, så intresset är inte på topp just nu. I oktober kom fakturan som jag lät bli att betala så klart o sen har det kommit ett par trevligt formulerade påminnelser, så som det brukar. Men häromdagen dök det upp ett brev formulerat sålunda:

...

De kan inte utgå från att du avslutat ett abonnemang/prenumeration bara för att du inte betalat. Det är bara att maila att du vill ta en paus från prenumeration och därmed säger du upp prenumerationen från den senaste månaden som tidigare/nuvarande abonnemangsperioden upphör.

Mvh
Peter

Njae, det är trevligt av dem att påminna en eller ett par gånger i hovsam ton o hoppas att man bara glömt, men om det inte resulterar i något får de väl inse att prenumerationen är över. Tycker jag. Att förklara mig borde vara något högst frivilligt. Köper jag ett årskort på SJ ena året men inte nästa så kan de knappast begära att jag ska förklara att min nya Bentley är bekvämare än deras vagnar och att min privatchaufför kör snabbare.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-11-29 21:19

Förklara sig är inte ett måste, och de skrev ju bara att de vore tacksamma om du gjorde det. Att man ska säga upp en prenumeration, och inte bara sluta betala, tror jag är praxis i branschen. Brukar vara så även för dagstidningar. Samma brukar gälla för t.ex. försäkringar.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
jonasp
Admin
Admin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 21:32

Det är ju helt avgörarande om det är årsprenumeration eller tillsvidareprenumeration. I förstnämnda fallet så ska det räcka med att inte betala. Man har så att säga bara avtalet för den liggande perioden. I sistnämnda fallet är läget annorlunda.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-30 00:27

Jag har uppfattat det som en årsprenumeration då det står specifika datum på fakturan och inget om "tillsvidare", men va f-n de kanske kommer på något revolutionerande under 2021 så jag slantar väl upp för ett år till när de nu verkar vara så angelägna om att ha mig som prenumerant.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-11-30 00:42

Jag betalade också precis för ett år till. Prenumererar på alldeles för många tidningar och läser dem sällan ordentligt. Men, de som gör tidningar ska ju leva de med! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-30 01:32

Mirage skrev:Jag betalade också precis för ett år till. Prenumererar på alldeles för många tidningar och läser dem sällan ordentligt. Men, de som gör tidningar ska ju leva de med! :D

Ja, vem skulle annars få oss att förstå hur stor skillnad det är på en kabellyftare vs en annan!? Tänk om man köpte fel!

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-11-30 09:30

hifikg skrev:
Mirage skrev:Jag betalade också precis för ett år till. Prenumererar på alldeles för många tidningar och läser dem sällan ordentligt. Men, de som gör tidningar ska ju leva de med! :D

Ja, vem skulle annars få oss att förstå hur stor skillnad det är på en kabellyftare vs en annan!? Tänk om man köpte fel!

Det vore "itt yyde verre en dyydn", som de brukar säga i gamla filmer. (Typ: Naima Wifstrand).
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, www.abc.se

Användarvisningsbild
FBK

Inläggav FBK » 2020-11-30 17:09

hifikg skrev:

Har du inte kabellyftare så kan jag inte komma och lyssna fattar du väl :mrgreen: Jag har faktiskt tänkt maila och klaga lite på dem, och fråga om tidningen numera lutar åt att testa mycket dyrt. Få en känsla att det är så, och om branchen ska överleva så måste de få in i yngre människor att ljudkvalite faktiskt påverkar musik upplevelsen. Men då måste de bli som förr, en blandning av dyrt och billigt.
Mvh Per
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden än av själva musikupplevelsen.
https://vimeo.com/115987582

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-30 18:06

Klart jag har kabellyftare, men just nu är de på sin årliga kryo-behandling i Schweiz.
H&M o andra får börja från början igen och förklara varför man inte klarar sig med bara en högtalare. Så gräver de fram lite artiklar från stereons barndom o fräschar upp språket o skickar med

Så kommer de snart förstå o sen kan man börja med kablar o annat igen :)

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2020-11-30 21:11

KG du skrev i en tråd :
Ungdomarna ser bara prislappar o blip-blop med mycket ljuseffekter

Tänd ett ljus. För har du ju lösningen på vad du ska börja med dina replika OA 5. Köp några ljusdioder och batterier. Sen montering på högtalarna. Ger du ungdomen det ungdomen vill ha. :)
Älskar radio.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-30 22:45

Baffel skrev:KG du skrev i en tråd :
Ungdomarna ser bara prislappar o blip-blop med mycket ljuseffekter

Tänd ett ljus. För har du ju lösningen på vad du ska börja med dina replika OA 5. Köp några ljusdioder och batterier. Sen montering på högtalarna. Ger du ungdomen det ungdomen vill ha.

Min mission är inte att ge ungdomen det de (tror att de) vill ha, de ska få det de verkligen vill ha, men för att de ska förstå det måste de få uppleva det. Jag har gjort några experiment, som visar på att de har fruktansvärt låg allmänbildning i musik (jag spelade t ex Våren av Vivaldi o påstod att jag skrivit stycket medan de väntade på att få komma in, det köpte de med hull o hår och en av dem tyckte t o m att det var bra). Jag har fått dem att häpna över enkla ping-pong effekter när två högtalare användes. O då var det ändå flera av dem som spelade själva.

Mina fuskboxar vill jag inte utsätta någon för. Jag filar på en annons dock, och den kommer att vara ärlig och vända sig till den som kanske kan förbättra dem, eller använda dem som blomlådor. Vore synd att köra dem till återbruket. I rätt händer kanske det händer. Jag vet att den jag köpte dem av dels tyckte (sa han) att de lät bra och dels hänger på Hifitorget o vill ogärna såra honom.

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2020-11-30 22:55

Hum knepig sits. Du får ta fram diplomaten i dig. Ifall du ska sälja dem

Har du kollat om själva lådorna i sig är byggda som en äkta Carlsson/Sonab?
Var det peerleesdiskanter i dem ? Är det Philips 9710 basar i dem? Är de hela? Du vet om de pga att de hängt som de gjort så länge så kan de förlora x-max så kan de låta skräp. Jo en annan sak hur ser dämpningen ut bakom basarna? Satt det en korg under magneten och var den fylld av dämpmaterial ?
Hur ser delningsfiltret ut?
By the way . Kommer det ljud ur alla element?

Tror det är läge för dig att ta fram skruvmejslarna och dra igång en tråd på DIY sektionen. :)
Älskar radio.

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2020-11-30 23:14

Baffel skrev:Hum knepig sits. Du får ta fram diplomaten i dig. Ifall du ska sälja dem

Har du kollat om själva lådorna i sig är byggda som en äkta Carlsson/Sonab?
Var det peerleesdiskanter i dem ? Är det Philips 9710 basar i dem? Är de hela? Du vet om de pga att de hängt som de gjort så länge så kan de förlora x-max så kan de låta skräp. Jo en annan sak hur ser dämpningen ut bakom basarna? Satt det en korg under magneten och var den fylld av dämpmaterial ?
Hur ser delningsfiltret ut?
By the way . Kommer det ljud ur alla element?

Tror det är läge för dig att ta fram skruvmejslarna och dra igång en tråd på DIY sektionen. :)

De högtalare hifikg har är Popboxen. Ingen direkt kopia på Sonab OA5. Läs mer t ex här: https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/popboxen/
OD-11(T22+B65OAII), 2xOA12, 3xOA12(T22+B65OAII), 6xOA14, 2xOA50, OA52, 2xOA52.2, OA52.LE, OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2020-11-30 23:22

Aha en poppis. Men om KG känner för det så kan han ju kolla upp dem lite i alla fall.

Fast det kanske han redan gjort. Vad vet jag .

KG, har du kollat upp dem?
Älskar radio.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-30 23:46

Det är inga popboxar heller, även om det var så de utannonserades och därför jag införskaffade dem. Det är något kreativt hembygge helt enkelt, måhända inspirerade av OA5 och/eller Popboxen. Låter gör de och alla element är hela, men jag har inte kollat fabrikat o sådant, eller om det finns ett delningsfilter ens :)

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2020-11-30 23:52

Hum värsta deckaren ju. Vem är den skyldige till mordet (på det bra ljudet). Månne delningsfiltret, basarna eller diskanterna . Eller utförde de det tillsammans i maskopi. :)

Skruva, skruva , fota fota. Om du känner för det dvs.
Älskar radio.

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2020-12-01 08:53

Jag tycker det ser ut som Popboxar i lådan men baffeln visar något annat. Basen är modernare och själva baffeln verkar utbytt. Så kanske de har börjat som "vanliga" Popboxar och senare blivit moderniserade.
Men det spelar ju ingen roll, det är ljudet som räknas. Förutom för de som vill ha dem pga utseende.
OD-11(T22+B65OAII), 2xOA12, 3xOA12(T22+B65OAII), 6xOA14, 2xOA50, OA52, 2xOA52.2, OA52.LE, OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2020-12-01 10:06

Så nyare baselement . Undras vad för element .

Nyfiken som tusan KG . Kan du inte skruva ur elementet och kolla om du kan se om det står något på det. Vad det är för märke /modell? Du gillar ju att pilla.

Är det bara iploppat ett par basar och sen är varken lådan eller delningsfiltret anpassat till dem och diskanterna så det väl klart att det kan låta dåligt. Men det borde du , med hjälp av tex STDI tex kunna få tips om att , eventuellt om du har tur, åtminstone få ihop ett delningsfilter som är något så när anpassat. Är det basreflex i de där lådorna kan det ju räknas lite på basreflexröret , utifrån elementet , och så får du dem avstämda .

Lite mecka så här i vintertider. :)
Älskar radio.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-01 11:17

STDI skrev:Jag tycker det ser ut som Popboxar i lådan men baffeln visar något annat. Basen är modernare och själva baffeln verkar utbytt. Så kanske de har börjat som "vanliga" Popboxar och senare blivit moderniserade.
Men det spelar ju ingen roll, det är ljudet som räknas. Förutom för de som vill ha dem pga utseende.

I popboxarna sitter diskanterna runt bas/mellanregistret, här sitter de samlade framför, ungefär som i en OA-5, fast mycket tätare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-01 11:18

Baffel skrev:Så nyare baselement . Undras vad för element .

Nyfiken som tusan KG . Kan du inte skruva ur elementet och kolla om du kan se om det står något på det. Vad det är för märke /modell? Du gillar ju att pilla.

Är det bara iploppat ett par basar och sen är varken lådan eller delningsfiltret anpassat till dem och diskanterna så det väl klart att det kan låta dåligt. Men det borde du , med hjälp av tex STDI tex kunna få tips om att , eventuellt om du har tur, åtminstone få ihop ett delningsfilter som är något så när anpassat. Är det basreflex i de där lådorna kan det ju räknas lite på basreflexröret , utifrån elementet , och så får du dem avstämda .

Lite mecka så här i vintertider. :)

Diskanterna är märkta med Peerless och 8 Ohm

Användarvisningsbild
STDI

Inläggav STDI » 2020-12-01 11:23

Jag skriver ju att det verkar som om baffeln är utbytt och att de blivit moderniserade. I så fall vet vi inte hur de sett ut från början. Lådan verkar ju vara exakt enligt original. Och då var troligen (enligt mig) resten också det från början.
Men jag gissar bara.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer