Hifikg har lämnat...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg lyssnar o tipsar!

Inläggav hifikg » 2021-01-19 01:01

Norsk sångfågel, eller heter det sangfuel?
Gör bl a en skön version av dängan "My Favourite Things" från den där gamla storfilmen, vad den nu hette...
Bilagor
greteskarp.jpg
greteskarp.jpg (116.21 KiB) Visad 1092 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-19 01:03

Den här släpade grannen in, har inte hunnit lyssna än, men vissa likheter finns med mitt lyssningsrum. Förutom att jag inte trakterar gitarr då...
Bilagor
turnturnturn.jpg
turnturnturn.jpg (287.05 KiB) Visad 1092 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-20 00:44

Kvällens tips blir Shirley Horn, en sångerska jag inte uppmärksammat tidigare. Hon förekommer på en del samlingsalbum och, tror jag, på High Fidelitys skivor här o där. En intressant bekantskap som jag ska fördjupa mig i, tösen har varit aktiv i en himla massa år! Kvaliteten är i det närmaste mässjazz :)
Bilagor
magic.jpg
magic.jpg (27.15 KiB) Visad 1010 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-21 01:00

I afton norskt, nåja, född norrman och tränad i Sverige med influenser från hela världen, inte minst Indien. Lite annorlunda jazz :)
Bilagor
steinar.jpg
steinar.jpg (50.53 KiB) Visad 968 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg går på knockout och...

Inläggav hifikg » 2021-01-21 18:41

Visst låter det trevligt, men inget som man bara måste ha i sin samling. Lite opretentiös country-blues, ehuru välinspelad och med den där skönt närmickade sångerskan som jag uppskattar ibland. Kommer nog snurra fler gånger i kablarna.
Bilagor
knockout.jpg
knockout.jpg (258.54 KiB) Visad 931 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg går på knockout och...

Inläggav hifikg » 2021-01-22 01:45

Precis som de bästa sidorna i H&M är musiksidorna är Faktiskt roligaste sidor de som handlar om musik vi lyssnar på. Ikväll blev det ingen tidig sänggång heller, har lyssnat på både Blues With Friends med Dion och Friend´n Fellow och vaxet Characters, båda efter tips från lyssnare i tråden om vad vi lyssnar på just nu :)
Ser fram mot några timmar i brännpunkten imorgon.
Good Night Music Lovers!
Bilagor
friend-n-fellow.jpg
friend-n-fellow.jpg (29.96 KiB) Visad 885 gånger
dion.jpg
dion.jpg (46.43 KiB) Visad 885 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg tackar för musiken :)

Inläggav hifikg » 2021-01-23 11:11

Musiktipsen bara väller in och jag sitter o klickar hem musik som en amoklöpande heroinist. Samlingen växer i en takt som bara Pekka kan slå. Hoppas på eländigt väder och dåligt väglag så jag får tillfälle att lyssna ordentligt i helgen (annars hotar frugan med att släpa mig till det småländska möbeltemplet) även om jag blir mer och mer imponerad av hur långt jag kommer med hörlurslyssning.

Igår kompletterade jag min samling Celine Dion, så till den grad att den nästan är komplett så när som på några samlingsalbum. Införskaffade Daniel Norgrens Outskirt. Fixade den gamla Wooh Dang som hamnat fel av någon anledning. I samband med det hittade jag även "Blind Lemon Pledge" (han hade någon koppling till Celine Dion o så ledde det ena till det andra) o när det sen började diskuteras om att ta hem morsor kände jag mig tvungen att införskaffa en mer komplett version av Belafontes framträdande i Carnegie Hall också. Dessförinnan var det Friend and Fellow som någon fann lite tråkig och tipsade om Dion (diMucci, en 81-årig gitarrist, still going strong) ni vet han som var först på bollen att spela in "A teenager in love" och "The Wanderer" och fattiglappen som inte hade råd att flyga tillsammans med Buddy Holly en gång i tiden och därför lever än idag. Ett tips som var nästan lika bra som Friend and Fellow.

O nu skiner solen... ett hot mot lyssningen, å andra sidan känns det som att jag skulle behöva en del friskt syre o d-vitaminer inför kommande lyssningspass.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2021-01-23 11:41

GeKås i Ullared har en lounge för grabbs,
I K E A har möblerat på varje avdelning, kg.

Grab a cartingstereo and roll with it?

Bild
Mobil Automation

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-24 00:46

The Puppini Sisters, trallvänlig musik, trevliga covers och glada blondiner. Vad mer kan man önska en lördagkväll?
Bilagor
Hollywood.jpg
Hollywood.jpg (102.52 KiB) Visad 745 gånger

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2021-01-24 00:51

In i systrarna . Det har du ju rätt i. :)
Älskar radio.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-24 13:55

Känner man för fler systrar så finns alltid
andrew.jpg
andrew.jpg (66.01 KiB) Visad 712 gånger

en samlingsskiva med över 60 låtar, det räcker långt, men kanske finns det något välinspelat guldkorn därute, de var rätt poppis på sin tid.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Alla parametrar rätt, hifikg reser i tiden!

Inläggav hifikg » 2021-01-26 22:26

Har för femtiosjuttonde gången lyssnat igenom Harry Belafontes konsert från Carnegie Hall och de senaste kvällarna har alla planeter stått i rätt position och lyssningsfåtöljen på rätt plats, för jag har färdats bakåt i tiden, så långt som till året innan jag föddes.

På något vis (antar att fonogrammet stoppade) har jag nu kommit tillbaka till 1969 eller vad det nu kan vara för år och är lätt omskakad. Steve Guttenberg påstår i en av sina dagliga (!) vlog-inlägg att vi ännu inte kommit så långt att vi verkligen kan tro att vi var på plats vid en konsert. Han har fel. Antagligen har han aldrig hört ett par OA52.2 heller.

Det finns en särskild tråd om albumet ifråga så jag ska inte tjata mer om det här, men det är ett tips till dig som inte vet vad du ska skaffa för fonogram härnäst. Go and get it! För den verkliga entusiasten har det givits ut en box om fem LP-skivor. Inspelade i 45 varv och för säkerhets skull bara på en sida. Finns på Discogs för tio brakare. Inget att tveka inför för den som uppgraderat sitt LP12 lager för lika många slantar nyss :)

Det jag skulle skriva var däremot att jag, i euforin över ovanstående upplevelse, lirade albumet Harry Belafonte Sings The Blues, enligt uppgift hans första stereoinspelning :) Och det märks, det är som rena Tretow mixen, musiken studsas mellan kanalerna (medan Harry är nailad rakt fram) och det är en makalös maskin som spelat in musiken. Ändå är det underhållande, åtminstone en stund :)

Rekommenderas bara om du gillar Harry Belafonte, eller blues, eller stereo, eller musik. Annars kan du hoppa över det här albumet.
Bilagor
livingstereo.jpg
livingstereo.jpg (17.07 KiB) Visad 648 gånger

Användarvisningsbild
FBK
Semesterfirare

Inläggav FBK » 2021-01-27 02:42

Tänkte att du måste ha någon fint i din medlemstråd. 8) :wink: och inte en bara en massa jazz omslag :?
Bild
Mvh Per
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden än av själva musikupplevelsen.
https://vimeo.com/115987582

Användarvisningsbild
FBK
Semesterfirare

Inläggav FBK » 2021-01-28 19:44

Har du en CD-spelare ?
Mvh Per
Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden än av själva musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-28 21:10

FBK skrev:Har du en CD-spelare ?

Jomenvisst, fast jag använder den sällan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifikg förbereder en gravöl

Inläggav hifikg » 2021-01-29 20:03

Så har dagen kommit. Den oundvikliga. Man vet om det, men är ändå inte riktigt beredd. Som vanligt går livet vidare och kanske ligger det något i att de får det bättre dit de kommer. Håll tummarna!

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-29 20:08

Beklagar sorgen och håller tummarna!

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2021-01-29 20:10

hifikg skrev:Så har dagen kommit. Den oundvikliga. Man vet om det, men är ändå inte riktigt beredd. Som vanligt går livet vidare och kanske ligger det något i att de får det bättre dit de kommer. Håll tummarna!

Beklagar sorgen här med.
Älskar radio.

Användarvisningsbild
FBK
Semesterfirare

Inläggav FBK » 2021-01-29 22:11

Beklagar verkligen sorgen :(
Mvh Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-29 22:56

Pojkar, pojkar, pojkar, lugna o fina nu. Det handlar inte om någon stor och mänsklig sorg inte... Det är något mer banalt än så, fast lite tomt kommer det att bli. Ni får veta mer imorgon. Men stort tack för omtanken, det hade ju kunnat vara något allvarligt. Ledsen om jag uttryckte mig lite väl drastiskt :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-29 23:08

Misstänker då vad det kan vara...
Får se i morgon om jag har rätt då.

Användarvisningsbild
Baffel

Inläggav Baffel » 2021-01-29 23:29

Fattar precis vad det handlar om nu. :) Håller käften om det till det stora avslöjandet kommer.

Har ni ingen lokaltidning i Hallstahammar? Det är ju värdigt ett förstasideslöp . :)
Älskar radio.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-30 01:34

Skålar till nattens spellista
Bilagor
lastgoodbye.png
lastgoodbye.png (323.53 KiB) Visad 398 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-30 01:42

Musiken serveras i brännpunkten av...
Bilagor
0460_duetta.jpg
0460_duetta.jpg (138.07 KiB) Visad 397 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-30 11:50

hifikg skrev:Har för femtiosjuttonde gången lyssnat igenom Harry Belafontes konsert från Carnegie Hall och de senaste kvällarna har alla planeter stått i rätt position och lyssningsfåtöljen på rätt plats, för jag har färdats bakåt i tiden, så långt som till året innan jag föddes.

På något vis (antar att fonogrammet stoppade) har jag nu kommit tillbaka till 1969 eller vad det nu kan vara för år och är lätt omskakad. Steve Guttenberg påstår i en av sina dagliga (!) vlog-inlägg att vi ännu inte kommit så långt att vi verkligen kan tro att vi var på plats vid en konsert. Han har fel. Antagligen har han aldrig hört ett par OA52.2 heller.

Det finns en särskild tråd om albumet ifråga så jag ska inte tjata mer om det här, men det är ett tips till dig som inte vet vad du ska skaffa för fonogram härnäst. Go and get it! För den verkliga entusiasten har det givits ut en box om fem LP-skivor. Inspelade i 45 varv och för säkerhets skull bara på en sida. Finns på Discogs för tio brakare. Inget att tveka inför för den som uppgraderat sitt LP12 lager för lika många slantar nyss :)

Det jag skulle skriva var däremot att jag, i euforin över ovanstående upplevelse, lirade albumet Harry Belafonte Sings The Blues, enligt uppgift hans första stereoinspelning :) Och det märks, det är som rena Tretow mixen, musiken studsas mellan kanalerna (medan Harry är nailad rakt fram) och det är en makalös maskin som spelat in musiken. Ändå är det underhållande, åtminstone en stund :)

Rekommenderas bara om du gillar Harry Belafonte, eller blues, eller stereo, eller musik. Annars kan du hoppa över det här albumet.

Whohoooo! Härligt album! Äggen sjunger fint, förlåt Harry!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-01-30 14:40

hifikg skrev:Musiken serveras i brännpunkten av...

Såna där högtalare fraktas väl i typ likkistor, väl?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hifikg intar en gravöl

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-30 17:01

Det var stora kartonger i gömmorna när jag var där.

Användarvisningsbild
jarre

Inläggav jarre » 2021-01-30 17:16

Ja, kartongerna fyller en kombi väl. :wink:
Reparatör och installatör åt Apogee Acoustics.
Kalibreringsingenjör på Fresenius-Kabi

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-01-30 17:36

Tyvärr tog jag ingen bild när de var lastade i köparens VW 1300S Big :)
Bilagor
0499_packade.jpg
0499_packade.jpg (280.01 KiB) Visad 276 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Massor av space i hifikg´s cave

Inläggav hifikg » 2021-01-30 17:42

O här sitter jag med ett par trasiga leksakshögtalare ;) Med oändligt mycket plats känns det som. Vad man vänjer sig liksom, har inte tyckt att Duettorna tagit särskilt mycket plats, men plötsligt blev grottgången mycket bredare, jag har förvarat kartongerna där, och rummet väldigt luftigt. Leksakshögtalarna får spela ut ordentligt igen! Hoppas köparen blir alldeles väldigt nöjd med de fina Duettorna. Hen får outa sig själv om hen vill.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer