Mordiiax - Mer Harmoni till datorn.

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2014-03-17 13:43

Låter fint som fan, riktig stampafoten helt klart. Nä, helt allvarligt vet jag inte vad jag ska säga. Låter bra. Men nu får sovrummet min bio att låta dåligt så det får nog bli så att Emotivan byts ut när ekonomin ger utrymme till det.

Bild

Och bredvid den nu framlidne mindacen från Argon.
Bild

Användarvisningsbild
Mordiiax

Re: Mordiiax - Flyttar till Sundsvall!

Inläggav Mordiiax » 2015-01-22 23:29

Ja men va kul med en uppdatering här då :)
Jag har verkligen varit skitnöjd med hur allt varit. Har inte haft något behov av att förändra något utan film och musik har varit i fokus. Kollar väldigt sällan ens faktiskt.se längre, så då måste man ju vara belåten ;)
Men nu går flytten 12 mil söderut till flickvännen i Sundsvall och givetvis är stereon av högsta prioritet.
Den delade riggen med P basar och iP toppar får husera i vardagsrummet som filmstereo.
piPs med NAD 3020b får bli datorhögtalare.
Stora setupen med i28 och Y basar kommer jag behöva garagera i väntan på hus :/

Den stora utmaningen har nu varit att jag ej kan begå mancave utan måste tänka på WAF. Det har varit stora övertalningar bara för att få ta in dessa prylar, men tror vi har nått en hygglig kompromiss. En kul grej är att träskivorna jag köpte för 1½ år sedan blev jag tvungen att skruva ihop och betsa för att kunna ställa upp vardagsrumsriggen. Så en spark i arslet kan vara behövligt ibland.

Honda CR-V RD1 (1997-2001) har många fördelar och är i del flesta fall en rymlig bil. Men när det gäller långa föremål så funkar inte fällningen av ryggstöd helt optimalt. Men allt går :D
Bild

Bild

Bild

Helt klart populärt när tre ljudanläggningar och ett helt liv i en tvårummare på 56 kvm skall flytta till ett annat liv i en tvårummare på 64kvm. Skohorn, tetris och mycket vaselin.
Bild

Här är en bild på den snälla människan och tillika sambo ;)
Bild

Så här blev det på ett ungefär. Lite småjusteringar av platser skall ske. Var någon signalkabel som var lite för kort osv samt att jag glömde SD fötterna till iP högtalarna så dom får tas på nästa runda. Dämpmattor är strängeligen förbjudet fram till dess att dom är klädda med något med fruvänligt.
Bild

Datorn ser ut så på detta vis. Min stationära burk är ännu kvar i min gamla lägenhet men då den låter något fruktansvärt mycket (gammal värstingmaskin med 180mm fläkt, 1000W nätagg, två quadcore processorer osv osv ) så har jag för avsikt att köpa en iMac 27" 5K Retina. Men det är nog lite mer ekonomiskt övervägande som krävs innan det beslutas. Får se hur outhärdligt det blir med stationära att ha den nära sig. Tidigare så har jag haft den ute i hallen i ett skåp.
Bild

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-01-23 12:44

Cupid & Psyche på väggen! 8)
asus e210 \ roxcore a32 \ Ino Audio piP - - - vattuvargs.blogspot.se

Hamster

Inläggav Hamster » 2015-01-29 12:46

Hej Mordiiax

Får jag undra litet om din bas/hylla lösning? Ligger den skivan som syns på bilden ovan, direkt på dina bas moduler, och det fungerar bra? Ett par bs60 har litet oväntat flyttat hem till mig (för gott dessutom) och jag funderar på hur jag lämpligast skall få plats med allt..... Jag har under många timmar här på faktiskt sett minst en till profundus ägare som evt. gjort likadant, så det verkar ju som om det skulle funka utan massa resonanser och annat akustiskt hyss?? En sån hylla/skiva har jag inte precis liggande så man kan testa.

/tomas j

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2015-02-10 23:53

Basarna i sig står på SD fötter som jag beställde för vikten på basar, träskivor, iP och teve.
Mellan basarna och skivan ligger det 4kr dörrmattor från IKEA som är utskuren för att inte synas men det tar bort den direkta kontakten.
Även under iP så finns samma sorts dörrmattor. Man får lite gummi och tyg där som distans och jag har inte märkt några knasigheter. Enda jag kan kommentera på är att det är ganska mycket bas men det är ganska kala väggar också. Får försöka smyga in lite dämpmattor med tiden ;)

Användarvisningsbild
suolla

Inläggav suolla » 2015-05-10 14:57

HEJ!
Bor du i Sundsvall, det gör jag. Har du ett par Pi60, eller vet hur de skall låta. Har ett nytt par som jag gärna skulle vilja att någon lyssnar på. Tycker kanske att de ej låter helt balanserade...

MVH Mattias Alnö

Användarvisningsbild
Mordiiax

Re: Mordiiax - Säljer saker.

Inläggav Mordiiax » 2015-06-09 02:45

Mattias, är det du som varit hos hifiguru? Klart jag kan ta mig en lyssning :)

Annars så är den här bilden inte så rolig. Ingen plats i nya boendet så stora anläggningen får förvaras på annan ort i väntan på hus...
Bild

Säljer även min Emotiva UMC-1, Sony PS3 250gb, BenQ W1000 proj samt 107" ramspända duk.

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2016-02-14 20:00

Efter nästan ett år med 22" skärm och piPs i synfältet så var det dags för förändring i datorhörnan.
In med en Dell u3415w som mäter 34" på diagonalen, har upplösningen 3440x1440 och ett bildförhållande på 21:9. Mycket trevligt :)
piPs har haft låg WAF och det har varit ett konstant gnällande från W-faktorn så jag lämnade in mina piX för att få dom Honda white pearl.
Bild

En kompis snyggade till terminalerna med lite komponenter, lim, krympslang och lödtenn.
Bild

"W" tycker att det är extremt kul att stå i en verkstad på alla hjärtans dag för att höra på när jag svär till faen och ber till gud.
Bild

Blev riktigt trevliga till slut.
Bild

Jag vet inte riktigt ja, vad säger ni. Ska dom upp på stativ?
Bild

Bild

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-15 18:17

Kanske någonting typ detta skulle kunna passa?
Jag tyckte de var riktigt stiligt och enkla.
Fast hyperlåga dårå om de skall stå kvar på skrivbordet

Bild

Bild från Bildtråden under INO.

/Johan

Användarvisningsbild
Mordiiax

Re: Mordiiax - Mer Harmoni till datorn

Inläggav Mordiiax » 2018-12-19 17:38

Lite har hänt.
Jobbet skulle slänga ett höj och sänkbart bord så jag tog hand om det och monterade på en bordsskiva från Ikea.
Högtalarna har ställts på korta stativ från Isoacoustics.
En mikrofonarm från Rode och mikrofon som kallas Blue Yeti har monterats upp.
Ett kortare tangentbord så man inte slår in musen i numpaden och lite gröna växter är ju trevligt.
Och idag kom dacen D90 och slutsteget A90 från Harmony Design. Otroligt trevliga saker :D

IMG_0673.jpeg
Trälådor!
IMG_0673.jpeg (988.63 KiB) Visad 134 gånger

IMG_0681.jpeg
Slutsteget A90
IMG_0681.jpeg (1.19 MiB) Visad 134 gånger

IMG_0683.jpeg
Baksidan på A90
IMG_0683.jpeg (969.82 KiB) Visad 134 gånger

IMG_0687 (1).jpeg
D90
IMG_0687 (1).jpeg (1.16 MiB) Visad 134 gånger