Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Något konkret du tänkte på?
philipbtz skrev:Kul att höra lite idéer. Har själv tänkt liknande tankar men det går inte riktigt hem med tjejen så får bli om man skaffar hus någon dag. Så förbannat dyrt bara om man inte flyttar ut på landet.
Har aldrig tänkt på att tyget borde vara en bit ut från väggen. Finns det något sätt man kan räkna ut ett optimalt avstånd matematiskt? Känner du till något bra ställe att köpa molton-tyg?
Komorok skrev:Billigaste stället att köpa scenmolton på. Ja, som jag har hittat iaf.
http://www.skapamer.se/tyger/moltontyg/ ... h-backdrop
Purre skrev:Komorok skrev:Billigaste stället att köpa scenmolton på. Ja, som jag har hittat iaf.
http://www.skapamer.se/tyger/moltontyg/ ... h-backdrop
www.ljudbalans.se säljer för 105kr/m (svart) eller 108kr/m (övriga färger). Kapning under 5m bitar kostar 25kr. Sen tillkommer momsen. Samt postförskott (~50kr) och frakt. Min bit på 3x3m gick på 650kr eller vad det var.
Vet inte om dom är billigare men kändes som det rent spontant iaf.
Purre skrev:Måste även passa på och fråga hur bra du tycker A1 spelar? Har inte fått äran att höra dom någon gång men fundersam på om man skulle gå det steget eller sikta på A2 på en gång.... Sitter med ett par piPs som frontar som jag dock anser är för små.
Purre skrev:www.ljudbalans.se säljer för 105kr/m (svart) eller 108kr/m (övriga färger). Kapning under 5m bitar kostar 25kr. Sen tillkommer momsen. Samt postförskott (~50kr) och frakt. Min bit på 3x3m gick på 650kr eller vad det var.
Vet inte om dom är billigare men kändes som det rent spontant iaf.
philipbtz skrev:Jag var lite skeptisk innan jag köpte dom då de är väldigt små och nästan alla mer eller mindre går på a2:or direkt. Jag kan dock säga direkt att a1:orna är riktigt grymma. Mitt rum som är ca. 20 kvadrat har de inga som helst problem att fylla. Vet inte riktigt hur jag skall förklara det men surroundkännslan är verkligen svinbra. Man verkligen sugs in i filmerna. De liksom transporterar dig in i filmen. Till piPs som jag själv har tycker jag det blir brutal overkill med a2. Då hade jag hellre lagt dom pengarna på basar och åtgärder i rummet. Jag saknar verkligen ingenting med mina a1:or. För att vara ärlig skulle jag lätt kunna tänka mig att ha dom även till större system. Men visst om du har ett rum på 40 kvadrat så är säkert a2:or mycket bättre..men då borde man helst ha större än piPs med.
Rdna skrev:När jag beställde från Ljudbalans för ungefär ett år sedan så var de på väg att flytta över alla tyger till Eventgross AB som inte säljer till privatpersoner, då de enligt Alf lade mycket tid på registrering och hantering av ordrar. Jag vet dock inte hur det blev med det
Purre skrev:Nä då kollar du på fel. Backdropen ligger på 210g/m2 men scenmolton är runt 300g/m2 precis som det "ska" vara.
Sen finns dekomolton som är tunnare men då är man nere i 160g/m2 eller vad det är.
Komorok skrev:Bra tänkt. Känner en snubbe som just beställt ett par r32s. Lite annat lådorna som kanske kan vara ett alternativt format?
philipbtz skrev:Gillar när högtalaren verkligen försvinner i ett nersläckt rum med mörk ytbehandling även om det kanske inte ser lika bra ut i dagsljus som vissa andra färger eller fanérer.
Nattlorden skrev:Tunnt svart tyg framför funkar kanon. T.ex jysks krossade velour. Uppskattar mer och mer att bara höra ljudet utan att se högtalarna, även om mina i32s är fantastiskt snygga.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Tunnt svart tyg framför funkar kanon. T.ex jysks krossade velour. Uppskattar mer och mer att bara höra ljudet utan att se högtalarna, även om mina i32s är fantastiskt snygga.
Är det tyget riktigt transparent ljudmässigt? Finns det flera färger?
Nattlorden skrev:Hönsnät tvärs rummet från golv till tak?
Nattlorden skrev:
Tunnt svart tyg framför funkar kanon. T.ex jysks krossade velour. Uppskattar mer och mer att bara höra ljudet utan att se högtalarna, även om mina i32s är fantastiskt snygga.
philipbtz skrev:Vill inte gå ut med för mycket än men kan bli nytt lyssningsrum nästa år..mer eller mindre en betongbunker. 3.5 x 5.6 meter stort. Funderar spontant på 3x i16s där fram och Profundus X-4...tror i32s kan bli overkill.
blixten_no1 skrev:philipbtz skrev:Vill inte gå ut med för mycket än men kan bli nytt lyssningsrum nästa år..mer eller mindre en betongbunker. 3.5 x 5.6 meter stort. Funderar spontant på 3x i16s där fram och Profundus X-4...tror i32s kan bli overkill.
Kan det bli overkill??
Ska du bo där tills du dör??
AndreasArvidsson skrev:Med den storleken på rummet så tror jag att i16s blir jättebra
Men basarna kanske man kan gå större på
philipbtz skrev:Ja jag har varit inne på i32s men det känns lite för dyrt. i16s kan ju leverera som fasen bara dom! Lär bli en visst skillnad mot piPs iaf kan jag tycka.
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:Ja jag har varit inne på i32s men det känns lite för dyrt. i16s kan ju leverera som fasen bara dom! Lär bli en visst skillnad mot piPs iaf kan jag tycka.
Hehe "viss" är ordet
Läs mitt ovanstående inlägg så har du hur jag hade gjort.
philipbtz skrev:Viss ja hehe. Det stora steget i Ino-sortimentet måste ju ändå vara piP till pi60. Jäklar vilken skillnad på lugn i ljudbilden det är. Jag lyssnar sällan jättehögt så min tanke är att för mig kanske i16s räcker även om i32s är drömmen.
blixten_no1 skrev:Jag lyssnar på 3,6m måttet i mitt rum.
Och jag ångrar inte en sekund att jag bytte från i14 till r28.
Visst i32 är dyra. Men om det är målet så är mellansteg dyra och dryga.
Bara en tanke.
philipbtz skrev:blixten_no1 skrev:Jag lyssnar på 3,6m måttet i mitt rum.
Och jag ångrar inte en sekund att jag bytte från i14 till r28.
Visst i32 är dyra. Men om det är målet så är mellansteg dyra och dryga.
Bara en tanke.
Du som lyssnat mycket på i14 och r28 vad tycker du är största skillnaden? Vad är ditt rums dimensioner?
Xenod skrev:Att kunna provlyssna i16s och i32s i samma rum vore riktigt coolt. Jag har dock inte hört talas om någon som har dessa två modeller i sin ägo, och i så fall så är ett sådant test lite bökigt att få till. Någon måste flytta med sig sina älsklingar. Hm..mitt förslag blir nog att du köper båda.
Nattlorden skrev:Xenod skrev:Att kunna provlyssna i16s och i32s i samma rum vore riktigt coolt. Jag har dock inte hört talas om någon som har dessa två modeller i sin ägo, och i så fall så är ett sådant test lite bökigt att få till. Någon måste flytta med sig sina älsklingar. Hm..mitt förslag blir nog att du köper båda.
Jag har i16s som center mellan mina i32s. ( Men jag har bara en - den andra i det paret står som center hos Komorok. )
Har velat ha i32 länge, mina tidigaste poster om den på forumet gällde i32z... Kom dit till sist, men hade givit upp idén totalt däremellan...
schmutziger skrev:Nattlorden skrev:Xenod skrev:Att kunna provlyssna i16s och i32s i samma rum vore riktigt coolt. Jag har dock inte hört talas om någon som har dessa två modeller i sin ägo, och i så fall så är ett sådant test lite bökigt att få till. Någon måste flytta med sig sina älsklingar. Hm..mitt förslag blir nog att du köper båda.
Jag har i16s som center mellan mina i32s. ( Men jag har bara en - den andra i det paret står som center hos Komorok. )
Har velat ha i32 länge, mina tidigaste poster om den på forumet gällde i32z... Kom dit till sist, men hade givit upp idén totalt däremellan...
Hade du inte en såndär stapel i din signatur om hur mycket pengar du hade sparat för att köpa i56 var väl det? för sådär rätt länge sen?
philipbtz skrev:Någon som har koll på vad leveranstiden är för i32s och Y-2 i monteringssats?
Xenod skrev:Gratulerar! Fasen va spännandeBlir det till att kalla in Öhman direkt eller börjar du på egen hand? Ska det bara vara musikrum eller blir det bio också? Projektor?
Många roliga dagar framför er nu, hoppas ni kommer trivas riktigt bra!
Adhoc skrev:Kul! Lågt i tak är inget kul men man får göra det bästa av situationen. Var slår du ned bopålarna någonstans? Jag har för mig du bor (har bott) i göteborgstrakten.
meshuggener skrev:Grattis mannen till ett eget rum!
Jag skulle:
Börja med i32s i monteringssats och köpa ProfY-2 utan kabinett. Ritningen har du redan fått av mig så det är ju bara att börja med lådorna redan nu om du vill ha 2 portars:-) Mdf kostnad ca 650-700:-kapat och klart hos Bauhaus. Sedan är det ganska enkelt att göra 2 extra lådor(till senare) när du ändå håller på:-)
När jag skulle beställa i32s var det ca 3 månaders lev.
Snåla inte med att bjuda hem Öhman, i sammanhanget är det verkligen småpengar. Det kanske är flera som vill få ett hembesök av iö i din närhet?
meshuggener skrev:Vad tänkte du driva dom med? Jag kör ett Nad 208 idag vilket är på gränsen.
Nattlorden skrev:meshuggener skrev:Vad tänkte du driva dom med? Jag kör ett Nad 208 idag vilket är på gränsen.
Vad har du för basmoduler? (Jag har ett 208 till infraY-6 och jag kan inte märka av att steget skulle vara flaskhalsen. Bottnat elementen har jag gjort däremot.)
Komorok skrev:Fast vill man verkligen maxa basmodulerna? Det är ju ett tydligt tecken på att man behöver fler moduler. Hellre ett klippande slutsteg än sönderbottnade baselement.
Xenod skrev:Har du inte redan ett par basar? Ska du sälja dem?
philipbtz skrev:Det börjar närma sig..eller ja typ tre månader till inflyttning. Men har börjat kika på en inköpslista till rummet. Matta blir en http://www.kjellbergs.se/vara-mattor/ve ... -436-lila/ då jag läst mycket bra om denna i matt-tråden.
Xenod skrev:Kul att de närmar sig!
Mitt tips är dock att inte köpa något material (typ reglar och mineralull) utan att ta dit en akustiker först. För en rätt så billig peng så kommer han bespara dig besväret att köpa grejer som du i slutändan inte behöver, samt kostnad och tid för att ta hem materialet och montera det
Visst det kostar det en slant att ta dit en akustiker men när man är uppe och köper så dyr utrustning som du gör så är det nästan spöstraff att inte göra det. Kvoten prestanda/pris för att ta hem någon som verkligen kan hjälpa till med akustiken är SKYGHÖG! Mycket mycket högre än för något högtalarbyte du kan tänkas göra, tycker jag iaf
Den där mattan är fin förresten. Riktigt tät och härlig. Öhman och Komorok gillade den när de satt och jämförde mattprover här hos mig. Jag har hittat den för 379kr/m2, men minns inte vart. Kan gräva fram det i mina anteckningar om du inte hittar ett bättre pris.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Det börjar närma sig..eller ja typ tre månader till inflyttning. Men har börjat kika på en inköpslista till rummet. Matta blir en http://www.kjellbergs.se/vara-mattor/ve ... -436-lila/ då jag läst mycket bra om denna i matt-tråden.
Ja, den blev bra hos mig (fast i röd då).
Kan inte nog rekommendera en undermatta - skillnaden i känsla att gå på den med och utan är spektakulärt olika. Det är ofta det första som folk säger när de spanar in min bio att de berömmer hur mjuk mattan är... och det hade inte hänt utan undermattan.
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Det börjar närma sig..eller ja typ tre månader till inflyttning. Men har börjat kika på en inköpslista till rummet. Matta blir en http://www.kjellbergs.se/vara-mattor/ve ... -436-lila/ då jag läst mycket bra om denna i matt-tråden.
Ja, den blev bra hos mig (fast i röd då).
Kan inte nog rekommendera en undermatta - skillnaden i känsla att gå på den med och utan är spektakulärt olika. Det är ofta det första som folk säger när de spanar in min bio att de berömmer hur mjuk mattan är... och det hade inte hänt utan undermattan.
Undermatta låter trevligt. Några tips, eller är alla av typ samma kvalitet?
Xenod skrev:Ja mattan kan du köpa ändå säger jag. Fast jag skulle hellre slängt på gamla ryamattor, typ grejer du kan få av släkt och vänner, och tagit dit akustikern istället. Alltså köpa akustikhjälpen direkt och sedan spara ihop till mattan istället för tvärt omKostnaderna borde vara i samma storleksordning. Hur många m2 var rummet? Dessutom kanske du kan spara pengar på mattan sen, ifall akustikern ritar in nya innerväggar eller basfällor som minskar golvytan du måste ha matta på.
Empa skrev:Grattis till ett mycket fint system! i32s i svart ask blir nog kanon det, kan inte minnas att jag har sett det förut
AndreasArvidsson skrev:Grattis till ett par mycket fina högtalare. Hoppas du får iordning på rummet också
Xenod skrev:Hehe kommer bli ashäftigt Philip. Vilken version av Profundus Y blir det, 2 eller 4 portar? Standardmått?
Rummet kommer nog bli svinbra tror jag. Ingvar är oerhört duktig och akustikbehandlade rum är alltid mysiga att lyssna iJag har då aldrig stött på ett behandlat rum som inte är grymt.
philipbtz skrev:Xenod skrev:Hehe kommer bli ashäftigt Philip. Vilken version av Profundus Y blir det, 2 eller 4 portar? Standardmått?
Rummet kommer nog bli svinbra tror jag. Ingvar är oerhört duktig och akustikbehandlade rum är alltid mysiga att lyssna iJag har då aldrig stött på ett behandlat rum som inte är grymt.
Det blev de nya fyraportars som kan pluggas så man får bra output till 14HzÄr "ganska" taggad nu!
TomKokk skrev:philipbtz skrev:Xenod skrev:Hehe kommer bli ashäftigt Philip. Vilken version av Profundus Y blir det, 2 eller 4 portar? Standardmått?
Rummet kommer nog bli svinbra tror jag. Ingvar är oerhört duktig och akustikbehandlade rum är alltid mysiga att lyssna iJag har då aldrig stött på ett behandlat rum som inte är grymt.
Det blev de nya fyraportars som kan pluggas så man får bra output till 14HzÄr "ganska" taggad nu!
Frågan är om du kommer behöva modifiera filtret för att komma ner i 14hz.
Slipper man infra tillsatsen?
TomKokk skrev:TomKokk skrev:philipbtz skrev:
Jag uppfattade det som att man slipper den men jag frågade inte. Trodde inte det gick så bra att boosta portade lådor under avstämningen? Bäst att ringa och fråga.
AndreasArvidsson skrev:Döne.
Som svar på er förundran så tvivlar jag starkt på att vanliga profundus skalle paras med infratillsats. Det är infrabasar och i speciella fall understämda profundus som används med infraboost. Vad jag vet.
philipbtz skrev:Hur det än ligger till så kommer jag behöva göra ganska mycket med rummet först för att fixa till baskvaliteten. Har i dagsläget bara 120w för y-2:orna så sparar till större slutsteg. Funderar starkt på NAD 275bee till i32s. Får se om en räcker annars blir ju dubbla såna ganska fint. De verkar ha lite lägre dist än xpa-2. Men svårt att tolka siffror.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Hur det än ligger till så kommer jag behöva göra ganska mycket med rummet först för att fixa till baskvaliteten. Har i dagsläget bara 120w för y-2:orna så sparar till större slutsteg. Funderar starkt på NAD 275bee till i32s. Får se om en räcker annars blir ju dubbla såna ganska fint. De verkar ha lite lägre dist än xpa-2. Men svårt att tolka siffror.
Tänk på att i32s är 4-ohmare. Vet inte hur bra 275 gillar halva impedansen...
Alexi skrev:Enligt manualen ska man inte använde dem under 8ohms last i bryggat läge:
http://www.manualslib.com/manual/610205/Nad-C275bee.html?page=8#manual
philipbtz skrev:Alexi skrev:Enligt manualen ska man inte använde dem under 8ohms last i bryggat läge:
http://www.manualslib.com/manual/610205/Nad-C275bee.html?page=8#manual
Tack för tipset jag trodde verkligen att jag hade läst allt om steget men som du säger rekommenderar de inte en last under 8ohm i bryggat läge. Fan vad segt de skryter ju med 1200W i 4 ohm bryggat läge och bra effekt även i 2 ohm samt distmätningar är betydligt bättre än tex. XPA-2. Jaja får fortsätta leta drivning. Tur att jag letar i god tid och inge köper något förhastat. Antar att rotel 1090 eller NAD 208 THX är optimalt? Synd bara att många av dom verkar gå sönder. Hade ett 1090 räckt till både basar och toppar?
philipbtz skrev:Jo tänkte lite fel tror jag men 1090 kan driva fyra högtalare nämligen. Men man vill ju kunna ställa olika nivå på toppar och basar samt ha olika inputs från cr80s.
philipbtz skrev:Har hittat både NAD 208THX och Rotel 1090 begagnat men jag är lite rädd att de är för gamla och kanske har obalanser i kanalerna eller går sönder. Speciellt 208:an har man ju hört talas om att det går sönder en gång i veckan typ... Ett beggat 1090 är ju nästan som en ny XPA-2 t.ex.
MagnusÖstberg skrev:Sluta försvara NAD208 - de går sönder. Bara senaste månaderna känner jag flera som fått se sina steg dö, Johan Lindroos har väl två döda just nu. Av fem.
Det händer mer i världen än på det här forumet. Håll er undan från NAD208 om ni vill ha problemfri drift - det är mitt tips.
Komorok skrev:En Rotel 991 är ett säkert kort annars. Relativt lite pengar också. Räcker den inte så får du igen pengarna vid försäljning.
Foffe skrev:En annan fråga: jag var inne på din sida på min hembio. Du har satt dina a1:or ganska högt. Jag antar att detta är pga fönstret. Jag har lite samma problem i mitt vardagsrum. Upplever du att du ändå får till surroundljudet som du vill trots att de är högt? har du testat att ha dem på olika höjder?
ChristianAndersson skrev:Planer på att montera led belysning ovanför ljuddämparna för att skapa stjärnhimmel?
philipbtz skrev:Nu har vi fått tillgång till nya radhuset och börjat renovera. Det blir fem veckor av badrumsrenovering, målning osv. innan vi flyttar in.
Så här ser rummet ut där bion blir sedan. Det ser smalare ut på bild än vad det är i verkligheten.(3,5 meter brett)
philipbtz skrev:Här ser man hur takpanelerna ser ut, de skall tydligen vara ljuddämpande.
IngOehman skrev:
Jag tycker det ser ungefär tre meter brett ut. Och det är ju bra för då behöver du bara flytta ena sidoväggen en meter för att det skall bli superbra.
Tänker du använda dem?
Vh, iö
Foffe skrev:Vad kul! det ska bli spännande att följa ditt bioprojekt. Önskar att vårt radhus också hade en källare.....
philipbtz skrev:Foffe skrev:Vad kul! det ska bli spännande att följa ditt bioprojekt. Önskar att vårt radhus också hade en källare.....
Ja källare är lyx och är så glad att vi hittade det till slut..
Eftersom villa var på tok för dyrt för oss inom ett rimligt pendlingsavstånd till jobbet fick det bli radhus och ja som du säkert vet så är det lite knepigt att hitta ett radhus som för det första ens har en källare och för det andra har ett rum som ens är i närheten av att kunna användas som biorum. Som tur är hittade vi detta till slut. Måste tacka min mycket förstående fru som inte är intresserad av denna hobby som faktiskt hittade huset och poängterade att det fanns ett bra källarrum som jag antagligen skulle uppskatta![]()
<3
TomKokk skrev:philipbtz skrev:Foffe skrev:Vad kul! det ska bli spännande att följa ditt bioprojekt. Önskar att vårt radhus också hade en källare.....
Ja källare är lyx och är så glad att vi hittade det till slut..
Eftersom villa var på tok för dyrt för oss inom ett rimligt pendlingsavstånd till jobbet fick det bli radhus och ja som du säkert vet så är det lite knepigt att hitta ett radhus som för det första ens har en källare och för det andra har ett rum som ens är i närheten av att kunna användas som biorum. Som tur är hittade vi detta till slut. Måste tacka min mycket förstående fru som inte är intresserad av denna hobby som faktiskt hittade huset och poängterade att det fanns ett bra källarrum som jag antagligen skulle uppskatta![]()
<3
Din gumma, hon är bra hon!
philipbtz skrev:IngOehman skrev:
Jag tycker det ser ungefär tre meter brett ut. Och det är ju bra för då behöver du bara flytta ena sidoväggen en meter för att det skall bli superbra.
Tänker du använda dem?
Vh, iö
Väggarna går tyvärr inte att flytta då alla är bärande betongväggar som är ganska tjockaHade inte haft råd även om det gick tyvärr. Att jag ens har ett dedikerat rum är jag sjukt glad över så 3,5 meter kan jag leva med
Takpanelerna är något jag endast kommer använda om det visar sig att du tycker dom är av värde. Planen är nämligen att ta dit dig så fort jag får pengar över. Jag hoppas detta blir i höst eller tidigare men vi får se vad som blir över efter renoveringen pengamässigt. Innan du har kommit dit så blir det väldigt temporära lösningar så att jag inte slösar pengar på något som inte är rätt. Flytta väggar eller riva upp golv är inget jag kan tänka mig men mer eller mindre vad som helst utöver det är på bordet...ja sen finns det ju ett tak på vad det får kosta då. Spontant har jag tänkt mig en stor tjock matta som täcker hela golvet, dämpad framvägg från golv till nästan taket(funderar på om det är av värde att kunna öppna fönstren), dämpa 1/3 till 1/2 första delen av rummet golv till tak. Hur dämpningen skall vara vet jag inte då nackdelen med mycket dämp på sidoväggarna blir att rummet blir smalare än vad det redan är men antar att jag behöver iaf 10cm glasull plus ACO på varje sida..även om dubbelgips osv. också kanske hade varit bra. Taket första halvan av rummet antar jag borde dämpas och efter ca. första hälften av rummet antar jag får bli diffuserande. Basen lär bli ett stort problem i rummet och minst en basfälla längst bak i rummet i form av en helholtz-låda kanske hade varit något? Har simulerat lite på nätet och kommit fram till en låda runt 1000 liter med ett antal och och dämp i. Detta är mina teorier men lika bra att ta dit någon som kan detta på riktigt- -dvs. du.
Mvh
Philip
Nattlorden skrev:Du kanske hinner hitta annat ställe med fyra meters bredd innan grejorna kommit på plats?
Xenod skrev:Det blir lätt lite hets kring "drömmått" på forum, jag själv har väl bidragit med det i ett par trådar om jakten på det perfekta rummet. I ärlighetens namn finns det så mycket mer än de perfekta måtten som spelar roll i slutändan för totalupplevelsen, det blir säkert jävligt bra ljud med bra utrustning och när man har gjort vad man kunnat akustiskt ändå. Att man själv trivs i rummet, att möblerna är sköna och att sällskapet är trevligt är också viktigt!
Jag har mitt drömrum ljudmässigt nu till slut, men i mina 4 tidigare rum med ungefär samma utrustning har jag trots mycket sämre återgivning än nuvarande rum haft förbaskat trevliga stunder
Det där kommer bli ditt eget mysrum snart Philip och jag tror du kommer älska det. När man har småttingar så kan man inte överdriva nyttan med ett dedikerat rum.
ostmaccan skrev:Har du fått hem den och testat ännu? Jag är lite smått sugen på en sån där, så jag är lite intresserad av vad du tycker.
Edit: kom på att du inte fått dina högtalare ännu![]()
Men du kanske testar dem med piP?
philipbtz skrev:ostmaccan skrev:Har du fått hem den och testat ännu? Jag är lite smått sugen på en sån där, så jag är lite intresserad av vad du tycker.
Edit: kom på att du inte fått dina högtalare ännu![]()
Men du kanske testar dem med piP?
Japp kör XPA-2 till piPs nu. Funkar riktigt bra. Steget går på tomgång misstänker jagDe intryck jag har hittills:
Om du lägger örat mot steget är det ett svagt brum men inget man hör annars. I högtalarna är det också detta svaga brummet men då måste man lägga örat mot högtalaren för att höra det. Som ett test så kopplade jag tillbaka högtalarna på min Marantz SR7005 och lyssnade. Detta gav något mera brum så jag skulle säga att det har en brusnivå som är helt normal.
Har som sagt inte fått mina högtalare än och vet inte när det blir heller tyvärr men med mitt test av steget med piPs så tyckte jag subjektivt att ljudet liksom öppnade upp sig något mer än med min Marantz SR7005. piPs säger stopp långt innan steget så riktiga testet blir med i32s men jag tror inte jag kommer klippa steget i första taget eftersom känsligheten är bra mycket bättre på i32s än piPs. Jag är nöjd med steget så här långt men har heller inte mycket att jämföra med då det är mitt första slutsteg.
TomKokk skrev:philipbtz skrev:ostmaccan skrev:Har du fått hem den och testat ännu? Jag är lite smått sugen på en sån där, så jag är lite intresserad av vad du tycker.
Edit: kom på att du inte fått dina högtalare ännu![]()
Men du kanske testar dem med piP?
Japp kör XPA-2 till piPs nu. Funkar riktigt bra. Steget går på tomgång misstänker jagDe intryck jag har hittills:
Om du lägger örat mot steget är det ett svagt brum men inget man hör annars. I högtalarna är det också detta svaga brummet men då måste man lägga örat mot högtalaren för att höra det. Som ett test så kopplade jag tillbaka högtalarna på min Marantz SR7005 och lyssnade. Detta gav något mera brum så jag skulle säga att det har en brusnivå som är helt normal.
Har som sagt inte fått mina högtalare än och vet inte när det blir heller tyvärr men med mitt test av steget med piPs så tyckte jag subjektivt att ljudet liksom öppnade upp sig något mer än med min Marantz SR7005. piPs säger stopp långt innan steget så riktiga testet blir med i32s men jag tror inte jag kommer klippa steget i första taget eftersom känsligheten är bra mycket bättre på i32s än piPs. Jag är nöjd med steget så här långt men har heller inte mycket att jämföra med då det är mitt första slutsteg.
Efter lite snabbt testande så lyssnade jag på mina steg. Bara XPA-3 som har ett lätt brum eller surr.
XPA-2 är knäpptyst och hör inget från högtalarna.
Fick du den jag har eller har du fått XPA-2 Gen2?
philipbtz skrev:TomKokk skrev:philipbtz skrev:
Japp kör XPA-2 till piPs nu. Funkar riktigt bra. Steget går på tomgång misstänker jagDe intryck jag har hittills:
Om du lägger örat mot steget är det ett svagt brum men inget man hör annars. I högtalarna är det också detta svaga brummet men då måste man lägga örat mot högtalaren för att höra det. Som ett test så kopplade jag tillbaka högtalarna på min Marantz SR7005 och lyssnade. Detta gav något mera brum så jag skulle säga att det har en brusnivå som är helt normal.
Har som sagt inte fått mina högtalare än och vet inte när det blir heller tyvärr men med mitt test av steget med piPs så tyckte jag subjektivt att ljudet liksom öppnade upp sig något mer än med min Marantz SR7005. piPs säger stopp långt innan steget så riktiga testet blir med i32s men jag tror inte jag kommer klippa steget i första taget eftersom känsligheten är bra mycket bättre på i32s än piPs. Jag är nöjd med steget så här långt men har heller inte mycket att jämföra med då det är mitt första slutsteg.
Efter lite snabbt testande så lyssnade jag på mina steg. Bara XPA-3 som har ett lätt brum eller surr.
XPA-2 är knäpptyst och hör inget från högtalarna.
Fick du den jag har eller har du fått XPA-2 Gen2?
Gen2..jaja inget att göra åt det antar jag.
ostmaccan skrev:På tal om det. Var och köpte ett stycke RCA-kablar idag och fann bara 50Ohmiga kablar. Fanns iof 75ohmiga men då var det "digitala". Vad är den praktiska skillnaden mellan en 50 och en 75ohmssladd??
ostmaccan skrev:På tal om det. Var och köpte ett stycke RCA-kablar idag och fann bara 50Ohmiga kablar. Fanns iof 75ohmiga men då var det "digitala". Vad är den praktiska skillnaden mellan en 50 och en 75ohmssladd??
AndreasArvidsson skrev:Ja mycket sladdar blir det
Ser ut att kunna bli ett mycket trevligt biorum det där
philipbtz skrev:
Tror det är så att 75ohmiga även är godkända för att köra videosignaler med. Så "overkill" för ljud men tror 75 är något bättre än 50 oavsett vad man skall använda den till. Alla kablar verkar verkligen inte vara lika vad käller brum och missljud. Börjar även tro att själva strömmen påverkar en del vad käller missljud/brum. Ingen magi utan tror det är saker som dåligt jordat eller dimmer/frys som sitter i samma slinga. Har haft många konstiga sånna här problem i nya rummet. Med örat mot högtalaren har jag flyttat strömsladdar och hör olika mycket brum med. Bra skärmade kablar är värt att ha.
Aldrig riktigt tänkt på det där med strömmen förrän nu och märkte att inga av mina apparater förutom mitt PA-slutsteg har en jord kopplat till sig. Som tur är finns det en knapp man kunde trycka för att lyfta jorden från steget och ca. 80% av brunmet försvann. Trodde alla apparater hade jord men tydligt är det väldigt ovanligt.
philipbtz skrev:Ja det blir ju det. Orkar inte fixa snyggt nu för jag kommer ändå göra om så mycket inom några månader. Tror också att det kan bli riktigt bra. Men lurigt att få till det riktigt bra. Har testat massa olika placeringar av piPs och nu står de 75cm in i rummet vilket faktiskt låter bäst utav det jag testat. Ljudbilden är mycket bättre än tidigare rum men inte magisk än. Jag märker också att piPs sprider ljudet ganska mycket så vid 4 meters avstånd ungefär bli ljudbilden ganska diffus nu är de runt 3.20 till lyssningsplats vilket är ungefär den gräns de verkar tåla utan att tappa för mycket skärpa. Med i32s kommer det antagligen bli ett stort lyft i skärpan av ljudbilden misstänker jag.
Foffe skrev:Det där rummet har potential att bli riktigt bra tror jag. Dörren på rätt ställe, sidoväggar utan fönster så du kan hänga upp surround precis där du vill. Det här ska bli kul att följa!
Jag flyttade fram mina piP också. Fast va 1 meter. Jag upplever också en bättre skärpa. Sen är ju vårt vardagsrum lite knepigt, högtalarna står liksom i en "alkov" så det blir lite hornaktigt. Kändes inte lika instängd när de kom fram lite.
Längtar till huset och riktiga rum =O)
Vad var det som gjorde att du valde i32s och inte bara pi60 eller pi60s?
philipbtz skrev:Hur som helst lär man inte behöva höja speciellt mycket för att höra skillnad på direktivitet mellan pip och i32s
AndreasArvidsson skrev:i32s är utan tvekan min favorit Ino. Har man inte extremt kort eller extremt långt lyssningsavstånd så är i32s så bra det blir. En dag...en dag
philipbtz skrev:Jag är rädd att jag en dag får ett rum som är typ 6x9 meter stort..då måste jag nästan uppgradera till i64s..men alla vanliga rum i ett svenskt hus så tror jag det inte blir bättre än i32s med fyra+ basar.
philipbtz skrev:Jag är rädd att jag en dag får ett rum som är typ 6x9 meter stort..då måste jag nästan uppgradera till i64s..men alla vanliga rum i ett svenskt hus så tror jag det inte blir bättre än i32s med fyra+ basar.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Jag är rädd att jag en dag får ett rum som är typ 6x9 meter stort..då måste jag nästan uppgradera till i64s..men alla vanliga rum i ett svenskt hus så tror jag det inte blir bättre än i32s med fyra+ basar.
Jag har föreslagit IÖ att ta fram en påbyggnadsmodul, men han brukar tycka det är bättre man beställer i64s och säljer sina i32s...
AndreasArvidsson skrev:philipbtz skrev:Jag är rädd att jag en dag får ett rum som är typ 6x9 meter stort..då måste jag nästan uppgradera till i64s..men alla vanliga rum i ett svenskt hus så tror jag det inte blir bättre än i32s med fyra+ basar.
Måste du ha det absolut värsta som existerar undrar jag då? Ja i64s är nog bättre än i32s i ett sådant rum, men i32s kommer fortfarande vara galet bra. Det kan iaf jag leva med
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Jag är rädd att jag en dag får ett rum som är typ 6x9 meter stort..då måste jag nästan uppgradera till i64s..men alla vanliga rum i ett svenskt hus så tror jag det inte blir bättre än i32s med fyra+ basar.
Jag har föreslagit IÖ att ta fram en påbyggnadsmodul, men han brukar tycka det är bättre man beställer i64s och säljer sina i32s...
Lite småsugen på i64s förstår jaghur stort är ditt rum?
philipbtz skrev:Jag är rädd att jag en dag får ett rum som är typ 6x9 meter stort..då måste jag nästan uppgradera till i64s..men alla vanliga rum i ett svenskt hus så tror jag det inte blir bättre än i32s med fyra+ basar.
Xenod skrev:philipbtz skrev:Jag är rädd att jag en dag får ett rum som är typ 6x9 meter stort..då måste jag nästan uppgradera till i64s..men alla vanliga rum i ett svenskt hus så tror jag det inte blir bättre än i32s med fyra+ basar.
Låter som en ganska ovanlig rädsla!
Jag tror dock att man får korta av rummet lite om det är 6m på bredden. Jag har ju 5,42m på bredden och Ingvar valde då att göra det 6,5m på längden. Hos mig hamnar öronen 3,7m från en tänkt linje dragen mellan diskanterna när man sitter på första raden så jag är inte så övertygad om att jag vill ha i56/i64 här. Dessutom gillar jag "chill"-soundet jag har på rad 2 ganska mktNär jag precis hade byggt rummet hade jag lite ångest för att det lät annorlunda på rad1 & rad2, på nåt sätt hade jag fått för mig att det "rätta" var att det skulle låta likadant. Nu är jag glad över att man kan få variation. Det hade dock vart skönt om det hade varit mindre skillnad på det upplevda ljudtrycket...
Xenod skrev:Fuskbakvägg som akustikfix här med. Men diskussionen handlade ju om valet mellan i32s eller i64s och för de flesta människor handlar det valet om hur långt bort man sitter från dem (förutom de värsta galenpannorna som gör valet baserat på ljudtrycksförmåga!). Och man vill ju inte gärna sitta bakom väggen när man lyssnar, oavsett om den är fusk eller ej
Därför hamnar man inte så långt bort från högtalarna som man först kan tro när man tänker sig ett 9 meter långt rum.
DVD-ai skrev:Onödigare saker har skett !![]()
Ja kablar är viktiga grejjer... viktigast är ju att dom är långa nog och får kontakt i båda ändarna, utan dessa grundkriterier så blir det inget vidare med musik lyssnandet...![]()
Hahaha
Det värsta med att hänga här på Faktiskt.se är Faktiskt.se att man blir sugen på att skaffa fetare grejjer, prylmanin laddar upp och bultar i bakhuvudet, i32s med 2par bs22, i32s med 2par bs22, i32s med 2par bs22 osv.... Infra Y12 moduler, Mmmmmums ! 2x1000w ska man ju ha också, x 3 dessutom så blir det bra!![]()
Osv osv...
Det är snart inte ett enda Ino system kvar på forumet mindre än i alla fall pi60, du var en av dom som höll ställningarna med ditt söta lilla system![]()
Men här har alltså även du vikit dig för överheten och gått vägen mot den distorsion friare verkligheten.
Hur distortionsfritt ska det bli i vår värld ?
Hur många Ino system av pi60 familjen ska där bli ?
När upphör den uppmärksamhets-pockande distorsionen att vara en allmänt bortglömt fas i mänsklighetens historia ?
Grattis och snart välkommen in i pi60 familjen gyllene värld, snart måste vi viga dig i sjön, ha våra hemliga riter tillsammans och ta emot dig som fullvärdig sekt medlem.
Stadiet som anspirant är nu över, vi omfamnar dig och ska härmed alltid bistå dig i diskussioner och spörsmål samt ständigt hävda Inos överlägenhet mot omgivningen, för är det något som en äkta Ino medlem ska gör så är det att.
Eller bara: Fan va kul, grattis och snart så har du ett fett nice system som man kan HOPPAS att du blir oerhört nöjd med, jag bjuder härmed in mig själv på en lyssning framöver
philipbtz skrev:DVD-ai skrev:Onödigare saker har skett !![]()
Ja kablar är viktiga grejjer... viktigast är ju att dom är långa nog och får kontakt i båda ändarna, utan dessa grundkriterier så blir det inget vidare med musik lyssnandet...![]()
Hahaha
Det värsta med att hänga här på Faktiskt.se är Faktiskt.se att man blir sugen på att skaffa fetare grejjer, prylmanin laddar upp och bultar i bakhuvudet, i32s med 2par bs22, i32s med 2par bs22, i32s med 2par bs22 osv.... Infra Y12 moduler, Mmmmmums ! 2x1000w ska man ju ha också, x 3 dessutom så blir det bra!![]()
Osv osv...
Det är snart inte ett enda Ino system kvar på forumet mindre än i alla fall pi60, du var en av dom som höll ställningarna med ditt söta lilla system![]()
Men här har alltså även du vikit dig för överheten och gått vägen mot den distorsion friare verkligheten.
Hur distortionsfritt ska det bli i vår värld ?
Hur många Ino system av pi60 familjen ska där bli ?
När upphör den uppmärksamhets-pockande distorsionen att vara en allmänt bortglömt fas i mänsklighetens historia ?
Grattis och snart välkommen in i pi60 familjen gyllene värld, snart måste vi viga dig i sjön, ha våra hemliga riter tillsammans och ta emot dig som fullvärdig sekt medlem.
Stadiet som anspirant är nu över, vi omfamnar dig och ska härmed alltid bistå dig i diskussioner och spörsmål samt ständigt hävda Inos överlägenhet mot omgivningen, för är det något som en äkta Ino medlem ska gör så är det att.
Eller bara: Fan va kul, grattis och snart så har du ett fett nice system som man kan HOPPAS att du blir oerhört nöjd med, jag bjuder härmed in mig själv på en lyssning framöver
Tack David nu känner jag mig officiellt en del av sektenjag hoppas verkligen också att jag blir nöjd för evigt men för någon anledning tror jag ibland att det inte kommer låta bra alls. Vågar inte tro på det kanske. Du är givetvis välkommen när allt är på plats. Måste bara kalibrera i några månader först
främst kommer jag behöva kalibrera rummet med diffusorer. Även med allt tyg och dämp är det stora problem kvar. Det stora och jobbiga problemet är taket som har dämpplattor i hela rummet. Tror det borde diffuseras där istället, iaf halva rummet.
Albert skrev:Jag lovar att ta hand om ditt föregående system.Kul att träffas igår, lycka till med uppgraderingen!
philipbtz skrev:Har nu beställt en Behringer EP4000 för att ha till Y-2. Mer och mer börjar komma på plats.
Simp_the_pimP skrev:philipbtz skrev:Har nu beställt en Behringer EP4000 för att ha till Y-2. Mer och mer börjar komma på plats.
- MYCKET bra köp, jag är sjukt nöjd med mitt ep4000, driver mina Y-4 med den.
Och Fläktmodd är superlätt att göra.
Xenod skrev:Helvete vad du handlar!Vad kör du för system när du berättar för frugan vad det kostar? Såg att någon annan tog bort en nolla och delade med 2
Det kommer bli ett ruskigt fint system som du kan njuta av hela livet det där.
Simp_the_pimP skrev:Vad pröjsade du för i16s?
Är sugen själv.
Simp_the_pimP skrev:Jag funderat på ett par i valnöt.
Xenod skrev:När ska du hämta i32s då?![]()
Sen börjar det riktigt svåra med att lägga band på sig själv montera dem i lugn ro under andakt när man egentligen bara vill få dem klara ASAP.
meshuggener skrev:Fantastiskt!
Blir intressant med dina intryck
Du är välkommen hem till mig och lyssna hur det kan bli
Är det något annat än frontens färg som skiljer "version 2016"?IngOehman skrev:Kul att höra.
Färgen för dessa Ino cr80s/cr80es "version 2016",
Vh, iö
IngOehman skrev:I princip inte, men jag har gjort det lite lättare att modifiera filtret för en lite högre delningsfrekvens.
Vh, iö
IngOehman skrev:I princip inte, men jag har gjort det lite lättare att modifiera filtret för en lite högre delningsfrekvens.
Alexi skrev:Oh cr80s i Silver var snyggt!
Xenod skrev:Wow!
Vilka jävla grymma grejer! Måste varit gött att köra hem en bil lastad med högtalare som du kan sitta nöjd* med resten av livet och sedan låta gå i arv tills alla människor är cyborgs med nanorobotar i hjärnan som skapar musikårergivningen istället.
Du hann med mycket på en dag, jag är avis på att du hälsat på hos Komorok och IÖ. Jag får råna spargrisen o köpa mer högtalare snart så kanske jag också får det
* eller snarare dagligen slagen med häpnad över deras förträfflighet
Jag har tänkt länge på vad jag skall välja..alltså nästan lite för länge så jag höll på att bli galen. Ville ju egentligen har något klass D som är fläktlöst men det blev antingen för dyrt eller så var det något beteende i steget som var tveksamt. Nu är det bara fläkt-modd som behövs. Noctua gör bra fläktar..dom bästa skulle jag tro. Men dessa är inte 24V. Hur gjorde du? Känner du till någon 24V fläkt som är riktigt tyst?
philipbtz skrev:Xenod skrev:Wow!
Vilka jävla grymma grejer! Måste varit gött att köra hem en bil lastad med högtalare som du kan sitta nöjd* med resten av livet och sedan låta gå i arv tills alla människor är cyborgs med nanorobotar i hjärnan som skapar musikårergivningen istället.
Du hann med mycket på en dag, jag är avis på att du hälsat på hos Komorok och IÖ. Jag får råna spargrisen o köpa mer högtalare snart så kanske jag också får det
* eller snarare dagligen slagen med häpnad över deras förträfflighet
Ja det hanns med ganska mycket igårär supernöjd med valet av både högtalare och finishen på det hela. Svart ask passar mig perfekt och de ser verkligen jättesnygga ut! Tycker du kan sitta nöjd med ditt system eller du kanske behöver en center eller a1:or i taket för atmos?
murgatroyd skrev:Nyfiken fråga: Hur stor är prisskillnaden att köpa i byggsats (som du tycks ha gjort?) vs. färdigt och testat av ovan setup?
murgatroyd skrev:Var finns prislistan?
Xenod skrev:Ja de ser sjukt läckra ut!![]()
Men jag vill minnas att du skrev att du ville se högtalarna. Det är ju trevligt, men inte när man kollar på film! Då blir bilden mindre än vad jag tycker är lagom. Bättre med AT-duk som går utanför högtalarna tycker jag. När man lyssnar på musik så hissar man upp duken på nåt fiffigt sätt och vips så kan man sitta o glo på sina ögonstenar när man spelar musikHar man motordriven rullduk är det ju bara att trycka på knappen så är den borta. Har man byggt en snikvariant (ramspänd duk med ram av träreglar) så kan man fälla upp den i taket. Jag fäller alltid upp min duk vid musiklyssning men jag har iofs så mörkt i rummet så jag ser inte högtalarna ändå. Mellan låtar när man ska pinka eller fylla på glaset då kanske. Som tur är har jag inte tillräckligt starka ljuskällor så att man med lätthet kan se den värdelösa finish som jag själv har kluddat dit
Ja, jag skulle vilja prova en center någon gång men det är ingenting jag önskar mig så väldigt mycket just nu. Kanske ändras det om jag testar med center, vem vetAtmoståget hoppar jag inte på nu, känner inget sug efter det än. Om jag skulle köpa något så är det högtalare till andra rum, typ piX eller så
Men jag känner att jag lagt så mycket pengar på bild, ljud och biorum nu så jag kan inte riktigt med att lägga mer på ett tag. Det finns annat familjen och barnen kan ha nytta av som får gå först nu när jag har fått mitt drömrum.
Eftersom Ingvar rekommenderade något mindre borr än 3mm för skruvhålen till elementen så väntar jag tills jag har köpt ett mindre borr.
Alexi skrev:Kolla med lackeraren vad han har pågång är mitt tips.
roggaro skrev:Eftersom Ingvar rekommenderade något mindre borr än 3mm för skruvhålen till elementen så väntar jag tills jag har köpt ett mindre borr.
intressant om Ingvar gillar Biltemas 'blå snabblim' efter att gängorna blivit gjorda? ja jag skriver så bara för att allt ska hålla i lääängden... skulle inte 3mm vara nog då
roggaro skrev:nej nej! den blå från Biltema som också expanderar gängorna och gjord för trä...
får se om jag hittar faran/varan ifråga.......................................
Conan skrev:Tankar om TV/duk/projje:
1. Måste du ha en TV alls?
2. Slutmålet för att matcha den ljudanläggningen måste såklart vara en motoriserad & ljudgenomsläpplig duk av bättre kvalisort parad med en projektor av samma kaliber.
3. I väntan på punkt 2 så skulle jag satsa på en billig, uppdragbar icke-ljudgenomsläpplig duk som sitter mellan högtalarna och en billigare projje. Hade du ett stativ för centern? Kanske får du ha den placerad lägre ett tag med detta alternativ så att duken stannar ovanför? Men hur som helst vill du ju kunna dra upp duken så att den inte stör lyssningen när du spisar fonogram, och så att du också ser de fina högtalarna.
blixten_no1 skrev:Antar att du har kollat duk härifrån?? http://www.seymourav.com/screens.asp
roggaro skrev:Eftersom Ingvar rekommenderade något mindre borr än 3mm för skruvhålen till elementen så väntar jag tills jag har köpt ett mindre borr.
intressant om Ingvar gillar Biltemas 'blå snabblim' efter att gängorna blivit gjorda? ja jag skriver så bara för att allt ska hålla i lääängden... skulle inte 3mm vara nog då
philipbtz skrev:blixten_no1 skrev:Antar att du har kollat duk härifrån?? http://www.seymourav.com/screens.asp
Yes. Blir antagligen center stage xd. De har en fin guide på hur man bygger duken med: http://www.seymourav.com/articles/DIYFixedFrame.pdf
Xenod skrev:Jag skulle förborra med de dimensioner på borr som Ingvar rekommenderar och använda medskickade skruv. IÖ har koll på detta, det blir bra och det håller förevigt
Behöver man plocka ur ett element i framtiden så ska man vid återmonterandet vrida skruven moturs försiktigt med fingrarna tills den "hoppar ner" i de gamla gängorna innan man börjar dra i den. Då går den i de gamla gängorna och slitaget blir minimalt.
bakerman22 skrev:philipbtz skrev:blixten_no1 skrev:Antar att du har kollat duk härifrån?? http://www.seymourav.com/screens.asp
Yes. Blir antagligen center stage xd. De har en fin guide på hur man bygger duken med: http://www.seymourav.com/articles/DIYFixedFrame.pdf
Annars kan man göra som jag gjorde och slakta en gammal terassmarkis.
Då kan man veva duken upp och ner vid behov.![]()
Hittade en gammal markis för 150 spänn som jag kortade till önskad bredd.
philipbtz skrev:Börjar bli paranoid om jag skall ta 2,5 eller 3mm på borret då mdf spricker ganska lätt. Får testa på en bit MDF jag har liggandes.
Aerob skrev:Praxis för MDF är att förborra med samma dimension som skruvens kärndiameter. Om jag hade 2,1mm i kärndiameter så skulle jag absolut inte gå upp till 3mm, jag hade kört med 2mm, men känner du dig osäker så kör med 2,5mm. Inte 3mm! MDF är också mycket mer känsligt när man skruvar i "ändträ" (tveksamt uttryck för Mdf men du förstår vad jag menar) men när man skruvar genom skivan brukar det inte vara så känsligt. Du kan ju ta en skruv och dra i en testbit utan att förborra och se vad som händer!
philipbtz skrev:Har fått ett litet paket på posten från IÖ lagom till helgenfilter-layouten blev också godkänd. Ett filter är helt klart medan de andra bara är limmat. Valde att limma först och löda sen på andra filtret, tror det eventuellt blir lättare. Var ganska lurigt att limma när allt satt ihop. Börjar nu få förhoppningar om att jag kommer lyssna på i32s innan måndag!
![]()
Foffe skrev:philipbtz skrev:Har fått ett litet paket på posten från IÖ lagom till helgenfilter-layouten blev också godkänd. Ett filter är helt klart medan de andra bara är limmat. Valde att limma först och löda sen på andra filtret, tror det eventuellt blir lättare. Var ganska lurigt att limma när allt satt ihop. Börjar nu få förhoppningar om att jag kommer lyssna på i32s innan måndag!
![]()
Bra tips, kanske med borde åka till Biltema och köpa lim. Hoppas att jag kan hämta mina lådor hos lackeraren i slutet av veckan så att jag också kan börja. Tänkte åka till en väns firma och löda ihop allt. Han har en riktig lödstation i sin "verkstad".
DVD-ai skrev:Hejja hejja !!!
fan vad kul med att till par i32s, snart vanligaste Ino på forumet ?!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
meshuggener skrev:philipbtz, har du någon bild på filterkomponenterna?
Xenod skrev:Håll huvudet kallt bara och jobba inte på högtalaren när du är frustrerad! Det är då man gör dumma saker... Gå därifrån och ta en paus istället och fortsätt när du känner dig lugn som en filbunke igen.
Det kommer lösa sig så oroa dig inte!
Xenod skrev:Vad som än är fel så kommer det lösa sig och du kommer inom kort ha dina i32s spelandes, det är jag säker på! Men jag förstår att det var en fett jobbig upptäckt...
Det var ett filter som du lödde ihop först och sedan limmade på plattan va? Är det filtret som sitter i den bråkande högtalaren? Kanske en eller flera lödningar blivit kassa av mekanisk påfrestning innan det blev fastlimmat? Äsch ingen idé att spekulera. IÖ kommer få koll på detta ska du se
Nattlorden skrev:När det är 'besvärliga' spolar att löda så kan det vara en bra idé att löda på kabeländar först som man kan mäta att man får kontakt via... innan man kopplar det till resten.
Vill minnas jag hade någon liknande issue första filtret till mina f.d. i28 också innan jag fick kontakt.
AndreasArvidsson skrev:Kan vara en poäng att lägga upp bild på det faktiskt felande filtret. Någon kanske ser något.
philipbtz skrev:Jag har kabel ändar men väldigt korta. Bra idé att mäta på det men har ingen aning hur man mäter. Har en multimeter liggandes dock.
Adhoc skrev:Det kommer nog fixa sig vad det lider, säkert bara en förbisedd skitsak. (Jag är en klåpare på all form av filter, men jag tror det brukar rekommenderas att inte ha spolarna placerade som det ser ut på bilden, utan en ska vridas 90 grader gentemot den andra spolen (1 "hål" vertikalt och 2:a med "hålet" horisontellt.) Säkert kan någon kunnigare klargöra om jag har fel där.)
RogerGustavsson skrev:Adhoc skrev:Det kommer nog fixa sig vad det lider, säkert bara en förbisedd skitsak. (Jag är en klåpare på all form av filter, men jag tror det brukar rekommenderas att inte ha spolarna placerade som det ser ut på bilden, utan en ska vridas 90 grader gentemot den andra spolen (1 "hål" vertikalt och 2:a med "hålet" horisontellt.) Säkert kan någon kunnigare klargöra om jag har fel där.)
Med det stora avståndet tror jag inte det är ett problem.
philipbtz skrev:Har nu suttit och lyssnat i en dryg timma och kan bara konstatera att i32s är en helt magisk högtalare. De spelar på duktigt även i full range!
bomellberg skrev:Är det bara jag som vill se bilder?![]()
Grattis till högtalarna!
Xenod skrev:Grattis!!! Förstår känslan, den är fantastisk.![]()
Det är nog bara bra om de får gå som fullregister ett tag, då slipper man spela så starkt för att de ska spelas in.
Ha det så roligt nu med din nya supermegaturboanläggning
Kitchenmaster skrev:Gott att det löste sig!Ljudet torde bli ännu bättre efter några timmars inspelning.
AndreasArvidsson skrev:Ja de duger helt ok för fullregister, men när man väl vant sig vid låååågbas så saknar man det iaf
AndreasArvidsson skrev:Ja de duger helt ok för fullregister, men när man väl vant sig vid låååågbas så saknar man det iaf
IngOehman skrev:Om någon till en musiker säger "du är för hög" så betyder det typiskt att de presterar falskt, ja. Eller att de knarkat för mycket.
Vh, iö
IngOehman skrev:Om någon till en musiker säger "du är för hög" så betyder det typiskt att de presterar falskt, ja. Eller att de knarkat för mycket.
Vh, iö
philipbtz skrev:Mina i32s i svart ask. De snyggaste i32s jag har sett![]()
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Mina i32s i svart ask. De snyggaste i32s jag har sett![]()
Så'n tur att du inte varit här ännu, då.![]()
PontusEriksson skrev:Är det där de "nya" elementen med försänkta skruvar?
philipbtz skrev:Lämnar i basarna hos lackeraren på måndag och han trodde de skulle vara klara tills på fredag nästa vecka. Får se vilken färg det blir men funderar på mattsvart(0) eller svart med glanstal 30. Resten av högtalarna har 30-glans nämligen. Han hade fått in någon grym färg utvecklad av NASA som han trodde jag skulle gilla men den var glans 0. Det som var bra med den var tydligen att den är extremt tålig. Får se vad det blir.
Empa skrev:Kör på NASA-färgen! Låter mycket roligare än svart
Nattlorden skrev:Finns den i schackrutig?
Evil_Homer skrev:Vore intressant att se ditt färgval mot den färgen jag har tänkt mig, Lady Jotun svart 01.
Kanske att du kan be din lokala butik om en provburk så man får se?
Nattlorden skrev:Undrar var den tekniska gränsen mellan en "paint" och som i detta fallet en "coating" går...
Nattlorden skrev:Undrar var den tekniska gränsen mellan en "paint" och som i detta fallet en "coating" går...
Jag vet fortfarande inte vad det är för färg. Lackeraren sa att det var en färg NASA hade tagit fram. Verkar som att Lord Aeroglaze är originalet men att det kanske finns andra färger med motsvarande egenskaper nu för tiden. Ha sa att den hette Nextel 90SHSCHBRZ någonting..Tror inte denna finns i vanliga butiker. Har iaf aldrig sett den. Men kan fota en burk när jag hämtar dom. Han ringde precis och sa att leverantören inte kunde skicka förrän senare i veckan så blir nog inte klart förrän nästa vecka.
Jonas skrev:Jag vet fortfarande inte vad det är för färg. Lackeraren sa att det var en färg NASA hade tagit fram. Verkar som att Lord Aeroglaze är originalet men att det kanske finns andra färger med motsvarande egenskaper nu för tiden. Ha sa att den hette Nextel 90SHSCHBRZ någonting..Tror inte denna finns i vanliga butiker. Har iaf aldrig sett den. Men kan fota en burk när jag hämtar dom. Han ringde precis och sa att leverantören inte kunde skicka förrän senare i veckan så blir nog inte klart förrän nästa vecka.
Aeroglaze Z306 är en ganska speciell färg, tror inte att det finns någon i Sverige som lackerar med den... Dyr är den också. Den är ju avsedd för rymdprodukter då den har goda termo-optiska egenskaper samt bra urgasningsegenskaper, vilket kanske inte är så viktigt för ett par högtalare. Jag ser den dagligen och tycker nog att den(och andra färger med så lågt glanstal) är för matt för att lackera ett par högtalare med. Kan ju vara bättre att välja en färg med ett glanstal som matchar högtalarelementets korg/kon och basportarna, annars så kommer dessa att sticka ut och bli liksom mer synliga. Glanstal på 10 har funkat bra för mig.....
steveo1234 skrev:"Once you go black, you never go back"
spuj skrev:Hur upplevs färgen irl?
Xenod skrev:Men låter de nåt då?!
Xenod skrev:Läcker färg! Men dämpmaterialet är tokigt instoppat där va?
AndreasArvidsson skrev:Nej det där ser inte rätt ut för mig. Jag har inte tid att rita nu så skall snabbt försöka förklara hur bilden är orienterad.
Om du ser på denna bild:
[ Bild ]
Det du ser är framsidan av baslådan, med baselementet närmast golvet. Är det klart?
philipbtz skrev:Ju mer jag tänker på detta desto mer inser jag att så som jag har placerat allt är åt helvete. Jag har sett hans bild som att låda ligger framför mig på backen medan jag tror nu att det snarare är att det står framför mig istället. Vilket också är mer logiskt.
philipbtz skrev:...
@Xenod
För den nya varianten av Y-basen så gäller följande:
Den största biten dämp läggs så som på bilden. De två klossarna skär man ett vertikalt snitt i och lirkar in bakom stagen och trycker in staget i klossens skåra så man ser skåran när man tittar in i hålet för elementet.
philipbtz skrev:De två minsta skivorna som man skall vika över hela paketet enligt bilden skall man INTE vika över på nya basen utan de skall häftas fast på lådans sidor med två häftstift per dämpskiva.
philipbtz skrev: De två minsta skivorna som man skall vika över hela paketet enligt bilden skall man INTE vika över på nya basen utan de skall häftas fast på lådans sidor med två häftstift per dämpskiva.
Conan skrev:På varje sida av de yttersta basreflexrören alltså? Ingenting i botten på lådan?
DVD-ai skrev:Du behöver slå på filtrets subsoniq filter !![]()
Den ska stå på "normal" inne i cr80s och sedan "on" på utsidan, sedan så är det bara att köra om det borde inte vara tal om någon bottning![]()
Jag har kört nya profX-4 på samma sätt och det är ju liknande prestanda, det kunde knuffa på oerhört bra innan konrörelsen ens var i närheten av maximal slaglängd.
MEN sedan är ju detta olika rum osv... så ja man vet inte hur det blir i slutänden för det![]()
Gällande infratillsatsen så skulle jag rekommendera "frekvens" att stå längst till vänster som sagt, sedan "nivå" mer eller mindre beroende på hur mycket just infra du vill ha.
Frekvens kan du sedan leka med för att få lite olika karaktär, den brukar ge det resultatet i och med dess funktion.
Lycka till och hoppas att du bara hade glömt subsoniq filtret
paa skrev:philipbtz, jag tror att det inte är utan anledning som ino ritat den här bilden tvärtom mot hur dina basmoduler står.
[ Bild ]
Man skulle kunna formulera det så här också; du har placerat dina basmoduler upp och ned!
När baselementet är placerad närmare golvet så samverkar utstrålningen från elementet med golvreflexens upp till högre frekvenser, och det blir jämnare tonkurva högre upp.
Basportarnas bidrag ligger så mycket lägre i frekvens än elementets övre gränsfrekvens, så det spelar mindre roll om dom sitter lite högre upp.
Men sedan är det ju förstås mindre risk att råka sparka en sko genom bashögtalarens membran, när den sitter högre.
philipbtz skrev:Nu spelar det bas här! Dock tror jag att jag behöver hjälp med att ställa pottarna i cr80s. Jag kör basarna med två pluggar i och sen infrakortet i cr80s. IÖ rekommenderade att jag ställde frekvenspottarna längst till vänster men när jag gör detta så får jag typ ingen bas alls. Q står i mitten, nivå-pottarna är lite över hälften. På infrakortet är alla pottarna ett kvarts varv från max.
Mitt problem är att jag tycker basarna börjar dista relativt tidigt. Körde 3 Wall Clocks från Komoroks lista med kanske -20 på receivern men +10dB knappen på filtret på och jag tror jag bottnade en av elementen :/ Nu är jag väldigt orolig över att spela högre än runt -15(även utan 10dB boosten).
Edit: Skall subsonic filtret vara av eller på när man kör infrakortet? Jag har det av nu då jag läste i en gammal tråd där IÖ rekommenderade att man alltid hade det av om man verkligen inte behövde det(typ gamla vinyler som får elementen att fladdra).
[ Bild ]
philipbtz skrev:Ja jag kör underavstämt(pluggat två portar per låda som sagt). Jag förstått vad alla pottar gör nu men som du säger skall jag nog vrida ner boosten en del. Som jag sa i förra inlägget så rekommenderade Ingvar att jag hade dom upp och ner om jag inte helt missförstått honom.
philipbtz skrev:Ta K för grafen. Riktigt bra!
DVD-ai skrev:Bra med en bild över hur det ser ut![]()
Jag hade en minnesbild att det var mer av ett knä (om än ett mjukt sådant) med F på min och A på max, i alla fall enligt krisss mätningar![]()
Du har ingen mätning med F på min och A på max Andreas ?
schmutziger skrev:nä...
golv tak resonansen bör inte triggas lika starkt.
Bör spela mer roll när man bara har två basar.
philipbtz skrev:För tredje gången. Ingvar rekommenderade att de skulle stå som de gör. Men jag tror att jag får fortsätta labba lite får att få det helt bra. Basen blev som väntat bumligare när de står i hörnen men verkningsgraden högre. Kommer säkert ta några veckor innan det blir bra.
philipbtz skrev:För tredje gången. Ingvar rekommenderade att de skulle stå som de gör. Men jag tror att jag får fortsätta labba lite får att få det helt bra. Basen blev som väntat bumligare när de står i hörnen men verkningsgraden högre. Kommer säkert ta några veckor innan det blir bra.
philipbtz skrev:För tredje gången. Ingvar rekommenderade att de skulle stå som de gör. Men jag tror att jag får fortsätta labba lite får att få det helt bra. Basen blev som väntat bumligare när de står i hörnen men verkningsgraden högre. Kommer säkert ta några veckor innan det blir bra.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:För tredje gången. Ingvar rekommenderade att de skulle stå som de gör. Men jag tror att jag får fortsätta labba lite får att få det helt bra. Basen blev som väntat bumligare när de står i hörnen men verkningsgraden högre. Kommer säkert ta några veckor innan det blir bra.
Nja, jag tror nog inte de blir bättre för att tiden går... Möjligen vänjer du dig, men bättre lär det inte bli...
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:För tredje gången. Ingvar rekommenderade att de skulle stå som de gör. Men jag tror att jag får fortsätta labba lite får att få det helt bra. Basen blev som väntat bumligare när de står i hörnen men verkningsgraden högre. Kommer säkert ta några veckor innan det blir bra.
Nja, jag tror nog inte de blir bättre för att tiden går... Möjligen vänjer du dig, men bättre lär det inte bli...
Menar att det kommer ta några veckor med testande av olika placeringar för att hitta det som funkar bäst. Att sitta och stirra på dom kommer ju inte ändra på något. När man har barn tar sånt här lite tid.
Kitchenmaster skrev:Tack för bilderna som påvisade skillnaden mellan vitt och svart tak!Bra att få en känsla för hur viktigt det faktiskt.se är.
AndreasArvidsson skrev:Snyggt, men basarna står ju fortfarande upp och ned
IngOehman skrev:Det finns inget entydigt upp resp ned på dem.
IngOehman skrev:Alla rum är dock olika så även om det går att säga något om vad som statistiskt är bäst (som jag gör härovan) så betyder det inte att det är bäst i det enskilda fallet.
philipbtz skrev:...
Rummet kommer jag nog kunna bygga lite på under tiden dock. Nästa steg blir antagligen bokhyllor - typ fyra stycken. Måste ju ha någonstans att förvara alla mina filmer och böcker som bara ligger slängda på golvet bakom mina draperier precis nu.
...
IngOehman skrev:
...
Och när man har bara två basar (vilket jag ju egentligen inte rekommenderar) så är det som regel bäst om de ligger ned eller står upp (bas uppåt). I större rum (bredare än 3,6 m eller så) är det oftast bäst om basarna är indragna ungefär en fjärdedels rumsbredd, eftersom det gör att man då slipper exitera helvågsresonansen på tvären (som då hamnar under 95 Hz). I mycket små rum hamnar denna resonans så högt över delningsfrekvensen att den inte spelar någon större roll. Då är hörnplacering alltid helt okej, medan sidosystemes placering då istället blir mera kritisk. Det vill säga det är dessa som gärna för vara 1/4 rumsbredd in. Av praktiska skäl går det ofta inte om lämplig stereoöppningsvinkel skall åstadkommas, så då för man hantera problemen rumsakustiskt istället. Det är inte alltid alldeles trivialt att få det att fungera, alltså att åstadkomma ett slutresultat där inte tvärresonansen stör.
...
Vh, iö
Xenod skrev:Undrar lite varför du köpte en tät elektrisk rullduk istället för en DIY-ljudtransparent ramspänd duk med Seymore dukmaterial? Gissar att den elektriska rullduken kostade minst lika mycket eller mer. Vill du ha elektrisk rullduk även när du kör akustiskt transparent duk kanske?
Xenod skrev:philipbtz skrev:...
Rummet kommer jag nog kunna bygga lite på under tiden dock. Nästa steg blir antagligen bokhyllor - typ fyra stycken. Måste ju ha någonstans att förvara alla mina filmer och böcker som bara ligger slängda på golvet bakom mina draperier precis nu.
...
Baserat på vad man sett i andra rum så skulle det kanske inte vara heltokigt att gissa på att sidoväggarna i närheten av högtalarna kommer behöva dämpas på ett eller annat sätt snarare än diffuseras. Fast längre bak i rummet blir det nog kanon med bokhyllor/diffusion så att inte "logedelen" blir för kal och tom.
philipbtz skrev:Xenod skrev:Undrar lite varför du köpte en tät elektrisk rullduk istället för en DIY-ljudtransparent ramspänd duk med Seymore dukmaterial? Gissar att den elektriska rullduken kostade minst lika mycket eller mer. Vill du ha elektrisk rullduk även när du kör akustiskt transparent duk kanske?
Det är inte en elektrisk rullduk det är en manuell. Den kostade totalt 1600:- ungefär. Köpte den för att den var billig och jag inte bestämt mig för om jag skall ha en ramspänd AT-duk eller en elektrisk. Båda alternativen är både mycket dyrare och tar mer tid att bygga. Det mest optimala hade varit en elektrisk AT-duk så det är därför jag inte förhastade mig med att köpa en ramspänd AT-duk. Skall klura lite på det helt enkelt. Men ville ha en projektor då jag väntat så många år på det så detta fick bli en snabbfix. Fungerar helt ok tycker jag. Skall bara ställa centern på något lägre tills jag har en AT-duk.
philipbtz skrev:Xenod skrev:philipbtz skrev:...
Rummet kommer jag nog kunna bygga lite på under tiden dock. Nästa steg blir antagligen bokhyllor - typ fyra stycken. Måste ju ha någonstans att förvara alla mina filmer och böcker som bara ligger slängda på golvet bakom mina draperier precis nu.
...
Baserat på vad man sett i andra rum så skulle det kanske inte vara heltokigt att gissa på att sidoväggarna i närheten av högtalarna kommer behöva dämpas på ett eller annat sätt snarare än diffuseras. Fast längre bak i rummet blir det nog kanon med bokhyllor/diffusion så att inte "logedelen" blir för kal och tom.
Ja detta är något jag får testa mig fram till. Precis nu har jag 145mm tjock linisolering från golv till tak från basarna och kanske 1,5 meter mot lyssningsplatsen. Dvs. att det finns en del dämp på sidoväggarna framför högtalarna. Antingen får det bli ännu mer dämp efter det som redan finns eller så får det bli bokhyllor där. Får testa lite. bakom lyssningsplatsen skulle jag gissa på att det funkar bra att ha dämp närmast väggen och sedan bokyllor utanpå detta. Har ca. 140cm från soffan till bakväggen så det finns lite plats. Finns både plats för tjockt dämpad bakvägg med bokhyllor utanpå och någon typ av helmholtz dämplåda på flera tusen liter om jag vill på golvet. Tar emot att bygga något för komplicerat dock innan Ingvar har varit där och ritat upp hur det borde vara.
Xenod skrev:Sätt en liten switchad dcdc-omvandlare på 24V matningen så tas den ner till 12V (eller vad du nu vill) på ett väldigt effektivt sätt. Typ >95% verkningsgrad. T.ex. såna här: http://www.ebay.co.uk/itm/5pcs-LM2596s- ... 3a8984fba2. Dessa är _fjantigt_ billiga. Går man och köper enbart LM2596s-kretsen på Elfa så kostar den typ 50kr/st. Dessa behöver du inte löda utan bara skruva fast i skruvplintarna.
AndreasArvidsson skrev:EDIT: Såg nu att du bara använt ena högtalaren i mätningarna. Isf får du gärna komplettera med andra kanalen också. Personligen så mäter jag alltid med bägge när det är basområdet som är intressant.
Xenod skrev:Fast jag tycker han har gjort helt rätt. Han har bara mätt på en topp men med båda basarna aktiva. Då kan man se balansen över hela audioområdet oförstört av kamfiltereffekter samtidigt som de båda basarna driver grundresonansen i breddledd i motfas. Annars hade vi nog sett mer problem kring ca 50Hz, därnånstans bör halvvågsresonansen i breddledd ligga och spöka.
AndreasArvidsson skrev:Ser väldigt likt ut mitt rum innan jag började arbeta på det.
Några tankar:
1. Påverkan i infraregistret är väldigt stor. Över 20dB vid 13Hz ser det ut som. Jag gissar på att mycket kan vara att du ändrat portningen. Du kan inte fixa lite mätningar på olika portningar utan att röra något annat?
2. Flyttar du ut basarna från hörnen så kan du nog få ned pucklarna lite, men du tappar verkningsgrad. Lösningen är mao fler basar
3. Q-ratten på cr80s påverkar bara lågpassutgången(dvs basarna) och då bara på och ovan delningsfrekvens. Mitt tips är att verkligen lyssna här. Att höja Q kan göra kurvan mätbart snyggare, men basarna kommer spela mycket högre i frekvens. Om det låter bra med röster från basarna beror mycket på. Använd öronen är mitt tips.
4. Basabsorbent är aldrig ett dåligt val. En helmholtz som tar ned 30Hz resonansen vore en bra lösning.
EDIT: Såg nu att du bara använt ena högtalaren i mätningarna. Isf får du gärna komplettera med andra kanalen också. Personligen så mäter jag alltid med bägge när det är basområdet som är intressant.
Xenod skrev:Men att se hur högtalarna samarbetar i frekvenser över basområdet går ju inte med den mätning REW gör. Man ser ju bara mängder av saker som kommer från kamfiltereffekter. Jag gjorde ett experiment efter tips av IÖ. Jag svepte mikrofonen sakta fram o tillbaka kring mittenpositionen i soffan när jag spelade musik och lyssnade sedan på inspelningen. En mikrofon drabbas brutalt mycket mer av kamfiltereffekterna än vad vi människor gör. Mätningen ser ju bara ut som mycket mer svajig variant av monomätningen som dessutom faller mer med frekvens.
I basområdet däremot kan han redan nu se hur basarna samarbetar eftersom båda är med i mätningen. Men jag håller med om att en likadan mätning fast med den andra toppen kan vara bra att göra också, men inte båda samtidigt. Jag gissar att skillnaden mellan höger och vänster kanal är ganska liten i ett så perfekt rektangulärt rum med enbart en öppning.
--------------
Kom på en sak till Philip: Har du gjort mätningar och kollat så att du kör rätt fasläge i cr80s (0/180)?
Xenod skrev:Lite kortfattat från mobilen:
1. Philip: Men resonansens nivå hamnar ju ca 8dB högre med infraboosten på? Jag skulle säga att det är en fruktansvärd försämring!
AndreasArvidsson skrev:
4. Nej lådan bör inte vara helt tom. Hur mycket dämp du lägger i påverkar Q-värdet. Så det "beror på".
Port length är längden på portarna. I en helholzabsorbent så har du portar på samma sätt som en helholtzbaslåda.
philipbtz skrev:Blir en väldigt kort port
philipbtz skrev:En fråga..Om A och F är på minimum appliceras fortfarande massa boost? För de är så jag har testat med utan boost. Den enda stora skillnaden jag ser när jag vrider upp A är att kurvan planar ut mellan 13-23Hz ungefär. 25-40Hz ser jag inte att det påverkar speciellt mycket alls. Kurvan rör sig knapp. Jag får testa att slå av kortet helt och se om det gör skillnad för nu är det absurt stöd 13-40hz ungefär. Tyvärr verkar det inte bero på att jag har infraboost igång men jag skall kolla mer till helgen.
Med 1/3 smoothing ser man hur absurt det verkligen är:
[ Bild ]
Måste labba massa mer med placering av både frontar och basar för att få till något vettigt tror jag. Hoppas hålet mellan 200-350Hz kan fixas genom att flytta ihop högtalarna lite, för att minska den horisontella resonansen.
Xenod skrev:philipbtz skrev:En fråga..Om A och F är på minimum appliceras fortfarande massa boost? För de är så jag har testat med utan boost. Den enda stora skillnaden jag ser när jag vrider upp A är att kurvan planar ut mellan 13-23Hz ungefär. 25-40Hz ser jag inte att det påverkar speciellt mycket alls. Kurvan rör sig knapp. Jag får testa att slå av kortet helt och se om det gör skillnad för nu är det absurt stöd 13-40hz ungefär. Tyvärr verkar det inte bero på att jag har infraboost igång men jag skall kolla mer till helgen.
Med 1/3 smoothing ser man hur absurt det verkligen är:
[ Bild ]
Måste labba massa mer med placering av både frontar och basar för att få till något vettigt tror jag. Hoppas hålet mellan 200-350Hz kan fixas genom att flytta ihop högtalarna lite, för att minska den horisontella resonansen.
Kan du visa en bild båda kurvorna, med och utan infraboost, i samma plot, mätt på samma volym? Jag är skeptisk till att den inte trycker upp resonansens amplitudMen jag har inget infrakort själv så jag kan inte svära på det.
AndreasArvidsson Skrev:
Ser väldigt likt ut mitt rum innan jag började arbeta på det.
Några tankar:
4. Basabsorbent är aldrig ett dåligt val. En helmholtz som tar ned 30Hz resonansen vore en bra lösning.
grannilsson skrev:Hallå !
Jag antar att du fått konsultation av Ingvar på rummet för detta projekt ?, för jag hade ett likanande problem med mitt Bio/lyssningsrum, som hade
så ogynsamma rumsmått, vilket skapade en jätte stående våg vid 43hz, och det lät ju apa, oartikulerad bas var bara förnamnet.
Inget annat hjälpte än att fixa en absorbent (helmholtz resonator) av en angänsanande stor garderob intill mitt biorum,
garderoben är på 6 Kubikmeter, vet att ingvar ringde mig senare på kvällen och sa att jag kunde montera närmare 100 basreflexrör till piP, i väggen så nära hörnet
till den intilliggande garderoben, eller eller ta upp en slits i väggen, med de mått jag fick av honom från golv till tak, jag gjorde det senare, för det var på den tiden
då piP:s basreflexrör skulle kapas och limmas ihop, det hade varken jag eller han lust med då.
All rum är specifika, men lösningar finns, jag vet en som är bäst på det, Tack ingvar .....
Mvh Göran
philipbtz Skrev:
Nej jag har inte fått någon hjälp av IÖ än med rummet. Vet att det är lite dumt att försöka fixa själv men har varken tid eller pengar till det på ett tag. Men det hade varit värdefullt helt klart..väldigt värdefullt. Han kanske kan ge mig en i julklapp
roggaro skrev:helt otroligt att Ingvar inte replikerar öht?
philipbtz skrev:Xenod skrev:philipbtz skrev:En fråga..Om A och F är på minimum appliceras fortfarande massa boost? För de är så jag har testat med utan boost. Den enda stora skillnaden jag ser när jag vrider upp A är att kurvan planar ut mellan 13-23Hz ungefär. 25-40Hz ser jag inte att det påverkar speciellt mycket alls. Kurvan rör sig knapp. Jag får testa att slå av kortet helt och se om det gör skillnad för nu är det absurt stöd 13-40hz ungefär. Tyvärr verkar det inte bero på att jag har infraboost igång men jag skall kolla mer till helgen.
Med 1/3 smoothing ser man hur absurt det verkligen är:
[ Bild ]
Måste labba massa mer med placering av både frontar och basar för att få till något vettigt tror jag. Hoppas hålet mellan 200-350Hz kan fixas genom att flytta ihop högtalarna lite, för att minska den horisontella resonansen.
Kan du visa en bild båda kurvorna, med och utan infraboost, i samma plot, mätt på samma volym? Jag är skeptisk till att den inte trycker upp resonansens amplitudMen jag har inget infrakort själv så jag kan inte svära på det.
Du kan ha helt rätt. Jag skall igen ikväll och göra allt by the book så vet jag. Skall börja med att sänka basen rejält med. Men det är ju roligt att ha mycket bas även vid låg volym
roggaro skrev:jaa, eller de galna kurvornaett par högtalare är "lätt" att sätta samman, men att få dem att låta/spela musik är en annan femma
boom skrev:Testa att höja basen ca 10cm i från golvet och se vad som händer
philipbtz skrev:Har lite basproblem
Ingen boost. Alla portar öppna
philipbtz skrev:Två portar pluggade per låda med infraboost. F på min.
philipbtz skrev:Hade en sjuk dipp mellan 60-70Hz någonting som är fixade sig med att höja Q. Q-potten verkade inte påverka under 50-60Hz något sånt. Detta ingrepp finns i båda bilderna om jag minns rätt...gjorde ganska många mätningar igår.
Här är 14-20000Hz
philipbtz skrev:Är kanske inte den bästa på att tolka grafer med tycker inte det ser jätte bra ut lol. Går i tankar på att bygga en basabsorbent tunad till runt 30Hz men detta fixa ju bara en av flera problem. Behöver antagligen väldigt mycket mer diffusering med.
problems![]()
philipbtz skrev:Sen är det ju lite problem runt 95-350Hz. Speciellt 95-110Hz ungefär är ganska störande.
Edit: mätningarna är gjorde men endast vänster högtalare och basarna i mono.
IngOehman skrev:4. Vid dryga 100 Hz ser det kanske ut som om det finns en resonans i rummet, men det är det nog inte, det är inte den dominerande effekten i varje fall. Tittar man noga så ser det nämligen snarare ut som en kamfiltertopp bara (eller nästan bara, en liten del av den kan vara en tvärresonans, om rummet är typ 3,45 m brett) och den finns där av samma skäl som svackan högre upp finns där. Den kommer att bemästras liksom "på köpet" när svackan tas om hand. Eventuell rest"fyllighet" i 100 Hz-registret kan till sist tas om hand med det speciella värme-motståndet i i28/i32s/i34es/i56/i64s/i68es. Men det görs bäst när de redan nämnda effekterna är omhändertagna i rummet.
Vh, iö
philipbtz skrev:Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB med rumsstöd, kontinuerligt (180+180 W), omställbar för 128 dB >22 Hz.
[...]
Precis nu känner jag att jag ligger väldigt nära gränsen med viss musik. Jag kanske helt enkelt behöver fler basar? Samtidigt känns det som att basarna är kapabla till mer. Hade velat ge lite mer utförlig information men vill inte göra för mycket tester där basarna börjar dista.
AndreasArvidsson skrev:
[snip]
+10dB vippan lyfter helt linjärt så är samma sak som att skruva upp nivån inuti.
AndreasArvidsson skrev:Nu förstår jag inte vad du menar riktigt. Bägge ökar ju nivån på basarna och självklart så påverkar detta även ovanför delningen då basarna fortfarande spelar ovanför delningen(om än med gradvis avtagande nivå).
Ingvar?
AndreasArvidsson skrev:Infrakortet belastar basarna en hel del så klart. Slå av det så skall du se att du kan spela betydligt starkare. Dessutom har alla helmholtzsystem problem med frekvenser en bit under delningen. Mao boostade infratoner är ditt problem.
Vill du köra med infraboost så får du slå på subsonic och/eller skaffa fler basar.
+10dB vippan lyfter helt linjärt så är samma sak som att skruva upp nivån inuti.
+10dB vippan lyfter linjärt under delningen, men har ett lägre Q-värde så ökningen avtar ovanför delningen.
EDIT: Faktakorrigering.
philipbtz skrev:Som sagt så kör jag med subsonic på men jag tror du har helt rätt att det blir lite för mycket boost helt enkelt. Det är lite beroendeframkallande att ha boosten på för jag tycker basen under 20Hz gör otroligt mycket. Jag får justera lite och hitta en sweetspot.
philipbtz skrev:Som sagt så kör jag med subsonic på men jag tror du har helt rätt att det blir lite för mycket boost helt enkelt. Det är lite beroendeframkallande att ha boosten på för jag tycker basen under 20Hz gör otroligt mycket. Jag får justera lite och hitta en sweetspot.