philipbtz - börjar planera Infra Y-6

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: philipbtz - det blev 6 x a2 samt 6 x w121x

Inläggav Morello » 2018-10-23 19:25

schmutziger skrev:Det som isidor skrev om för länge sen

Vad skrev Isidor för länge sedan undrar vän av ordning.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2018-10-23 19:48

Morello skrev:
schmutziger skrev:Det som isidor skrev om för länge sen

Vad skrev Isidor för länge sedan undrar vän av ordning.

Etymologia :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2018-10-23 19:53

Vad jag menar med slits vet du redan om du vet vad isidor skrev.
Problem o ptroblem vad jag menade var ju att det inte blir exakt samma som py med tre pluggade rör.
Spalt har jag inte skrivit.
Nu var det visst max0.5 db han skrev ang det laminära strömningsmotståndet.
Men det gör ju saken bara bättre. Särskilt så vid fulinfra tillämpning då det ska vara en låg avstämning

Eller missuppfattar jag fördelen med en isidorslits? Rätta mig gärna! Det var några år sen jag läste den tråden sist.

Morella börja här
viewtopic.php?t=44082
I anders fina tråd som länkar till vad isidor skrev för länge länge sedan när pentium II var herre på täppan. Typ.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-10-25 12:46

Jaja hur som helst tycker jag vanliga portar är snyggare än slits så om jag går den vägen blir det vanliga portar :) Måste bara få tag på någon ritning av både infra och underavstämd Y för att se vad det innebär med storlekar och sådant.

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2018-10-25 19:08

philipbtz skrev:Jaja hur som helst tycker jag vanliga portar är snyggare än slits så om jag går den vägen blir det vanliga portar :) Måste bara få tag på någon ritning av både infra och underavstämd Y för att se vad det innebär med storlekar och sådant.

Meddela när du har ritningar. Att bygga ett par mindre Prof Y som är underavstämda kan ju vara riktigt intressant om måtten blir vettiga!
Ett alternativ är ju att de Öhman rita ett par? :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-10-26 16:31

Heja heja!!!

När får vi se allting klart?! 8)
Du har väll någon gammal garderob som du kan sätta sågen i och få till detta under helgen?!
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-10-27 10:56

Foffe skrev:Meddela när du har ritningar. Att bygga ett par mindre Prof Y som är underavstämda kan ju vara riktigt intressant om måtten blir vettiga!
Ett alternativ är ju att de Öhman rita ett par? :lol:

Grejen är att jag har bara köpt element och inte något i byggsats så vet inte om jag kan förvänta mig ritningar eller allt för mycket hjälp. Helt rimligt. Dock har jag hört att det är 120 liter som gäller för en sådan setup. Rörlängd och diameter vet jag dock inte. Såklart intressant att bygga något sådant - jag gillar verkligen den idén. Det jag dock inte gillar är att ha glasfiber i en låda som är portad. Och skall jag börja köpa ritningar och dämp blir det snabbt för dyrt. Som du säkert vet är dessa element inte direkt gratis ;)

DVD-ai skrev:Heja heja!!!

När får vi se allting klart?! 8)
Du har väll någon gammal garderob som du kan sätta sågen i och få till detta under helgen?!

Det roliga är att jag faktiskt hade en gammal garderob i rummet som var ganska stor. Hade kunnat montera alla element och bara kört på :lol:

Lär dröja innan jag börjar bygga något. Hur många liter byggde du dina David?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-10-27 11:42

Jag körde på standard 52liter eller vad det är, vill ha så smidoga lådor som möjligt i första hand.
Vill jag så kan jag bygga stora lådor till mina i framtiden om jag hamnar i ett läge att det känns relevant :)
Mvh/ David

Är min hjärna nöjd så är det bra!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-10-28 11:35

Igår fick jag köpt färg till a2:orna och jag testade en ny uppställning av min nuvarande basar. Två vid mittpunkten på framväggen och två vid mittpunkten på bakväggen. Soffan står 1/5 rumslängd från bakvägg så därav är de bakre något sänkta i nivå. Detta lät förvånandsvärt bra. Har länge läst om denna uppställning men aldrig haft ett rum att testa det i. Nu kan jag konstatera att det funkar riktigt bra på flera punkter. Om man gillar soffskak så testa detta för det blev grymt på den punkten. Sedan med sex basar så tror jag det blir ganska perfekt med fyra där fram och två där bak. Får se om de blir utspridda eller bara två staplar. Alla de uppställningar Harman rekommenderar har jag tänkt testa men då eftersom jag har sex basar så blir det alltid två extra på framvägg vilket jag inbillar mig kommer fixa så att ljudbilden blir rätt i basen. Spännande tid framöver..

https://www.harman.com/sites/default/files/multsubs_0.pdf
Bild

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-10-28 13:55

Så det visade sig att min främre två basar var förskjutna något åt vänster jämför med de där bak. När jag "rättade till" det så försvann väldigt mycket av den roliga basen. Anledningen varför jag inte var nöjd var att vissa frekvenser hamnade ur fas/inte rätt i ljudbilden. Detta förklarar detta men man tappade djupbasen. Nu testade jag en på var sida 1/4 rumsbredd inåt på framväggen och de bakre två på mittpunkten. Detta lät mer lovande även om jag inte hade samma output djupt nere. Tror allt detta blir "lättare" när jag har mina infra Y-6 då jag inte lär behöva leka lika mycket med nivåskillnad mellan främre och bakre basar. Men kul att leka redan nu så jag vet ungefär vart jag borde börja sedan.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-08 13:37

Liten uppdatering. Har äntligen orkat måla de nya a2:orna så nu återstår det montering av dessa. Det mesta av tiden har gått åt till att hitta vart min lyssningsplats i rummet förhållande till i32s. Har räknat ganska mycket på olika platser och sedan med hjälp av diverse hemsidor om akustik så hittade jag lite intressanta utgångspunkter att testa. Eftersom jag tycker att 22-23 graders öppningsvinkel till ljudbilden är där det låter bäst samt att jag anser att man behöver minst 3,5 meters lyssningsavstånd från i32s för att få rätt balans mellan direktljud och reflekterat så fanns det till slut inte så många val. För att få till detta så behöver jag ha högtalarna nästan ute vid kanterna av rummet (3,86m brett rum) och om jag placerat högtalarna vid framvägg hade de då hamnat i hörnen av rummet (=inte bra). Så då behövde jag flytta ut högtalarna från väggen. Men hur långt? Där hittade jag en rolig formel där man kunde räkna ut det beroende på hur djupt ner i frekvens högtalarna spelar. Eftersom jag delar mot basar så tänkte jag att det blir typ 70Hz något som lägsta frekvens(detta gör livet väldigt mycket enklare). Då hamnade jag ca. 120cm från framvägg. Som tur är då så hamnade jag typ perfekt distans från bakvägg när jag placerade soffan 3,5m från i32s. Soffan hamnade då någonstans mellan 22-25% från bakväggen.

Sedan basen har jag kämpat med men har nu hittat någon form av ultimat setup skulle jag tro. Två av basarna är staplade på varandra vid mittpunkten på bakväggen och de två främre står ca. 1/4 från sidoväggarna. När jag skrev i mitt förra inlägg att jag placerade de på mittpunkten där bak så ställde jag de brevid varandra. Nu när de är staplade samt att soffan hamnade ännu längre bort gjorde all skillnad. Det viktiga sedan är att sänka de bakre basarna en hel del jämfört med de främre. Allt detta har gett mig så sjukt mycket gratis output att låtar med infra så som 3 wall clocks skakar hela rummet. Jag har än så länge bara mina L26ROY! När jag väl orkar bygga mina infra Y-6 så kommer det bara bli ännu bättre. Det som är synd är att allt från tak till väggar spelar med nu när jag drar på till lämplig volym. Men så här bra har nog inte högtalarna låtit någonsin. Det är alltså bättre nu än mitt förra rum som var helt ombyggt. Grundförutsättningarna i detta rum är SÅ mycket bättre.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - 7.1 med a2:or, bilder!

Inläggav philipbtz » 2018-12-27 14:07

Som med förra rummet så får det växa fram sakta men säkert. När tid, ork och pengar finnes tänker jag bygga något riktigt utav rummet men precis nu så låter det trevligt och även bildmässigt så är det bättre än någonsin med en nyinköpt Apple TV 4K. Köper såklart en del film på UHD-skiva men för det mesta blir det streaming och där leverar denna box otroligt bra. Fick även Atmos-ljud via Netflix och filmer köpta via iTunes. A2:orna är kopplade 2+1+1+2 vilket jag inte tidigare kunde med a1:orna då kapaciteten tog slut för snabbt. Med 7.1 får man visst Atmos så nu låter det riktigt fett.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 15:11

Kabeldragningen känns lite provisorisk? :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 15:17

sprudel skrev:Kabeldragningen känns lite provisorisk? :)

Organisk! Lite grön färg på och några blad så gör det sig utmärkt som slingerväxt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-12-27 16:08

Kul med bilder, snyggt!
Vad har du för årsmodell på dina A2? de ser ut att ha helt andra element än mina, både bas och diskat... visste ju att diskanterna var nya men trodde inte det hänt något med stora elementet.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-27 18:01

Frisk skrev:Kul med bilder, snyggt!
Vad har du för årsmodell på dina A2? de ser ut att ha helt andra element än mina, både bas och diskat... visste ju att diskanterna var nya men trodde inte det hänt något med stora elementet.

Det är köpta nu på hösten 2018. De låter riktigt bra :)

Nattlorden skrev:

Organisk! Lite grön färg på och några blad så gör det sig utmärkt som slingerväxt.

Haha gubbar hela rummet skall ju målas om osv. inom inte allt för lång tid. Tog lite gammalt jag hade liggandes bara för att testa placering osv. Dagens projekt som snart är klart är att flytta all elektronik ut ur rummet och dra högtalarkabel genom bakväggen ;)

Tänkte att de kan vara kul att lägga upp lite bilder så man ser hur det växer fram :)

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2018-12-27 19:53

Ser fett ut! Hade varit fantastiskt roligt att lyssna på i32s + infra Y6 när dom blir klara, har haft pi60s sedan i september men när man köper hus så kan ju alltid pi60s så för 2 kanals ljudet ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 21:45

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:

Haha gubbar hela rummet skall ju målas om osv. inom inte allt för lång tid. Tog lite gammalt jag hade liggandes bara för att testa placering osv. Dagens projekt som snart är klart är att flytta all elektronik ut ur rummet och dra högtalarkabel genom bakväggen ;)

Tänkte att de kan vara kul att lägga upp lite bilder så man ser hur det växer fram :)

:!: :D :D :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 21:47

spacemonkey69 skrev:Ser fett ut! Hade varit fantastiskt roligt att lyssna på i32s + infra Y6 när dom blir klara, har haft pi60s sedan i september men när man köper hus så kan ju alltid pi60s så för 2 kanals ljudet ;)

Kommer du att befinna dig i mitten av skånska västkusten i något ärende, så hör av dig... för det är vad jag har i bion....

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2018-12-27 22:20

Nattlorden skrev:
spacemonkey69 skrev:Ser fett ut! Hade varit fantastiskt roligt att lyssna på i32s + infra Y6 när dom blir klara, har haft pi60s sedan i september men när man köper hus så kan ju alltid pi60s så för 2 kanals ljudet ;)

Kommer du att befinna dig i mitten av skånska västkusten i något ärende, så hör av dig... för det är vad jag har i bion....

Tack ! Hade varit roligt att hur en Ino bio deluxe låter :) har jag vägarna förbi så kommer jag definitivt höra av mig!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-27 22:55

Absolut, lär dock dröja ett tag :) ROY:arna låter helt ok med men inte som w121x-elementen..

---

Sådärja nu blev det lite renare i rummet och brusgolvet sänktes ganska mycket. Inte att EP4000 med fläktmodd låter mycket men jag har ändå stört mig på det en del.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2018-12-29 10:50

Första a2an ser ut att sitts jättehögt upp? Eller är det ett synfel?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-29 15:04

blixten_no1 skrev:Första a2an ser ut att sitts jättehögt upp? Eller är det ett synfel?

Undersidan är 139cm från golvet. Enligt manifestet så skall de sitta: Placering(undersidan) 140cm+/-20cm. Jag har ca. 220cm takhöjd .

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 15:08

Manifestet? placering av surroundhögtalare har väl ett eget dokument.... eller är de införlivade nu?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-29 15:51

Så här har det stått i alla år vad jag vet
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 15:53

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-29 15:57

Jag har det dokumentet också men alltså högtalarna sitter nu ca. 11 grader upp från öronen får jag det till så om jag skall ha 18-20 grader så borde jag alltså öka höjden ännu mer. Får inte riktigt ihop det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 16:01

philipbtz skrev:Jag har det dokumentet också men alltså högtalarna sitter nu ca. 11 grader upp från öronen får jag det till så om jag skall ha 18-20 grader så borde jag alltså öka höjden ännu mer. Får inte riktigt ihop det.

Okej.... då är du uppennbarligen lättelång då, för på bilden ser det mer ut som 30 grader eller mer.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-29 16:06

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Jag har det dokumentet också men alltså högtalarna sitter nu ca. 11 grader upp från öronen får jag det till så om jag skall ha 18-20 grader så borde jag alltså öka höjden ännu mer. Får inte riktigt ihop det.

Okej.... då är du uppennbarligen lättelång då, för på bilden ser det mer ut som 30 grader eller mer.

Jag kanske räknar helt fel. Öronen hamnar ca. 110cm från golv och undersidan av främsta a2 139cm. Det kanske är diskanten man skall räkna på? Står ingenstans.

Användarvisningsbild
Nattlorden
pumpkin

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 16:17

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:

Jag kanske räknar helt fel. Öronen hamnar ca. 110cm från golv och undersidan av främsta a2 139cm. Det kanske är diskanten man skall räkna på? Står ingenstans.

Bra fråga.... tror jag satte på underkant diskant i tv-rummet.... dubbelkollade inte hur IÖ räknade när han satte höjderna till min bio.

Har c:a 110 till öronhöjd i tv-rummet med. Underkant på a2 är där på 117cm... dock säkert ett mindre rum.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer