philipbtz - smider planer

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - 7.1 med a2:or, bilder!

Inläggav philipbtz » 2018-12-29 16:26

Hittade ritningen Ingvar ritade på mitt gamla rum och där har han tydligt ritat att höjden för a1 är centrum på elementet och för a2 är det mitt emellan diskant och boomer. Så då var det utrett. Som referens så hade jag 2.10 takhöjd i det rummet och det främsta paret ritade han ut 1.55m i höjd. I detta rum har jag 2.20 takhöjd och höjd definerat enligt ovan så sitter främsta paret 1,575m från golv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 19:27

philipbtz skrev:Hittade ritningen Ingvar ritade på mitt gamla rum och där har han tydligt ritat att höjden för a1 är centrum på elementet och för a2 är det mitt emellan diskant och boomer. Så då var det utrett. Som referens så hade jag 2.10 takhöjd i det rummet och det främsta paret ritade han ut 1.55m i höjd. I detta rum har jag 2.20 takhöjd och höjd definerat enligt ovan så sitter främsta paret 1,575m från golv.

Psst... det är ingen boomer.... det är ett fullregisterelement.... det är ju bara diskanterna som har filter....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-29 20:00

Nattlorden skrev:Psst... det är ingen boomer.... det är ett fullregisterelement.... det är ju bara diskanterna som har filter....

Spännande

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 20:03

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Psst... det är ingen boomer.... det är ett fullregisterelement.... det är ju bara diskanterna som har filter....

Spännande

Yup. Jag tolkar det som att diskanterna är där för att fixa rätt utstrålningsmönster i högre frekvens..... men jag kan självklart ha fel.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-29 20:15

Så jag blir ju fortfarande lite osäker på placeringen av a2:orna. Enligt mina beräkningar kan jag omöjligt ha satt dom för högt iaf. utan snarare lite lågt. Anledningen varför de hamnade lite lågt är att jag har rör som går längs med hela taket så då hade det paret längst bak hamnat väldigt nära de rören vilket jag inbillar mig stör ljudet. Blir gärna rättad med lite matematik :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-29 20:17

Du sa att öronen var ca 110cm över golv. Vilket avstånd är det till väggen? Har vi dessa så kan vi räkna ut korrekt höjd.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2018-12-29 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 20:19

philipbtz skrev:Så jag blir ju fortfarande lite osäker på placeringen av a2:orna. Enligt mina beräkningar kan jag omöjligt ha satt dom för högt iaf. utan snarare lite lågt. Anledningen varför de hamnade lite lågt är att jag har rör som går längs med hela taket så då hade det paret längst bak hamnat väldigt nära de rören vilket jag inbillar mig stör ljudet. Blir gärna rättad med lite matematik :)

37-53-73-96 ( från tak till ovankant ) har mina i tvrummet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 20:21

AndreasArvidsson skrev:Du sa att öronen var ca 110cm över golv. Vilket avstånd är det till väggen? Har vi dessa så kan vi räkna ut korrekt höjd.

Under förutsättning att de sitter på rätt vinkel framför....

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-30 11:37

AndreasArvidsson skrev:Du sa att öronen var ca 110cm över golv. Vilket avstånd är det till väggen? Har vi dessa så kan vi räkna ut korrekt höjd.

Sida b i en rätvinklig triangel är 210cm. Dvs. drar man ett sträck från sweetspot till väggen och högtalaren har 0 grader i höjd förhållande till örat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-31 15:43

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Hittade ritningen Ingvar ritade på mitt gamla rum och där har han tydligt ritat att höjden för a1 är centrum på elementet och för a2 är det mitt emellan diskant och boomer. Så då var det utrett. Som referens så hade jag 2.10 takhöjd i det rummet och det främsta paret ritade han ut 1.55m i höjd. I detta rum har jag 2.20 takhöjd och höjd definerat enligt ovan så sitter främsta paret 1,575m från golv.

Psst... det är ingen boomer.... det är ett fullregisterelement.... det är ju bara diskanterna som har filter....

Fast... ett element kan ju vara LP-filterlöst på grund att det inte behövs också, eller? Element kan i förekommande fall dimensioneras för att få lagom naturlig avrullning.

Jag sorterar hur som helst inte elementet ifråga som ett bredbands-/fullregisterelement utan som just en boomer.

Dock har du rätt i att det preserar anständigt bredbandig återgivning, om man jämför med mycket annat.

Är förvånad över att du valde att invända emot beteckningen boomer (som jag nog ställer mig bakom) men inte det terminologiskt inkonsekventa i att skriva boomer men inte tweeter. ;)

Dessvärre har inte bredbandselement något bra motsvarande namn. :(

Woofer, boomer, squawker, tweeter... boomter? Tweemer? Tweefer?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-12-31 16:11

philipbtz skrev:

Sida b i en rätvinklig triangel är 210cm. Dvs. drar man ett sträck från sweetspot till väggen och högtalaren har 0 grader i höjd förhållande till örat.

Ok med 20graders vinkel och närliggande sida på 210cm så blir motstående 76cm. Lägger vi på 110cm för din huvudhöjd så slutar vi på 186cm. Ganska högt, men du sitter ca 20cm högre med öronen än vad jag gör.
tan(20*PI/180) * 210 = 76.4

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-31 17:09

Det finns ju i verkligheten en hel massa saker som behöver vägas in om man skall hitta den i sanning bästa placeringen (den som kommunicerar kanalen från rätt upplevd höjd och som möjliggör en maximalt fungerande fantomprojektion både bakåt och uppåt).

Men det är komplicerat och vill man ge en enkel instruktion så tenderar den att bli lite tumregellik, eller i varje fall generera att råd som är skapligt men inte nödvändigtvis optimalt.

Då blir rådet 18-20 grader över öronhöjd ett exempel på rimligt råd.

Man kan komplicera frågan dock, och därmed även rådet. Exempelvis kan man fråga sig...

1. ...hur folk sitter i en soffa när man ber dem sätta sig så öronhöjden skall kunna mätas, jämfört med hur de sitter när de är både försjunka in i filmen och i soffan.
Svaret är att de flesta sjunker med PÅTAGLIGT.

2. ...hur en högtalare påverkas av närheten till taket.
Svaret är att den upplevda höjden dras upp mer och mer ju starkare och närmare i tiden som takreflexen hamnar. Så kommer man fram till en placering som hamnar väldigt nära taket (för främsta paret) t ex på grund av en osedvanligt hög öronposition eller lågt tak, så kan man behöva sätta dem lägre för att summan av allt skall bli optimal.

3. ...hur rummet genom att bestämma lyssningsavstånd och bidra med efterklang påverkar den upplevda höjden och möjligheten att påverka den.
Svaret är för komplicerat för att gå in på i detalj, men större rum och längre efterklang gör i det stora hela högtalarens faktiska höjd mindre viktig.

Det finns förstås många faktorer ytterligare. T ex antal högtalare, antal lyssnare, takmaterial/vinkel...

Kort sagt - det går att formulera regler för hur man bäst placerar högtalarna, och det är antagligen bättre att göra det än att inte säga något alls och lämna till var och en att utan ledtrådar (eller sämre tumregler) hitta lämpliga placeringar.

Men bäst är självklart att titta på varje enskilt fall och bestämma placeringarna byggt på en mera komplett bild av förutsättningarna.

Tumregler suger. Och även om saker som är ett litet steg mot en tumregel kan vara bättre än ingenting och mycket bättre än en riktig tumregel, så är sanningen den att ännu bättre är bättre. Och vad som är bättre beror på, och det beror på mycket.

Vh, iö

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-01-02 15:23

AndreasArvidsson skrev:
philipbtz skrev:

Ok med 20graders vinkel och närliggande sida på 210cm så blir motstående 76cm. Lägger vi på 110cm för din huvudhöjd så slutar vi på 186cm. Ganska högt, men du sitter ca 20cm högre med öronen än vad jag gör.
tan(20*PI/180) * 210 = 76.4

Precis, så jag hade inte räknat fel och mina högtalare sitter iaf inte för högt om man har 18-20 grader som mål utan t.o.m en bra bit lägre. Hur som helst så låter det bra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-01-02 16:15

Att det låter bra är ju det viktiga :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - börjar planera Infra Y-6

Inläggav philipbtz » 2019-01-19 16:38

Nu efter jag har byggt klart a2:orna och är riktigt nöjd med dessa i 7.1 konfiguration så är det dags att börja bygga Infra Y-6. Har bestämt mig för slutna lådor i ca. 70 liters storlek. Var först inne på underavstämda lådor men nu när jag fått till helt ok ljud med mina fyra ROY:ar hoppas jag på att allt faller på plats med Y-6 då det borde finnas en hel del mer kapacitet i dessa. Om det skulle visa sig att inte räcka för någon anledning så köper jag underavstämda lådor direkt från Ingvar istället..

Så vad tror ni. Tips på hur jag borde staga? Tänker mig 22mm MDF och så platta lådor som möjligt. Vill kunna ha möjligheten att stapla tre på varandra med lite marginal till taket. Så typ(b*h*d) 40*67*36cm.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-19 20:46

ett-två flaggstag borde räcka.

På "papperet" ger ino-basarna 3dB högre ljudnivå än Roy. Men i verkligheten skulle jag gissa att skillnaden är större än så. Det borde finnas chans att du blir nöjd :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-20 04:54

philipbtz skrev:Nu efter jag har byggt klart a2:orna och är riktigt nöjd med dessa i 7.1 konfiguration så är det dags att börja bygga Infra Y-6. Har bestämt mig för slutna lådor i ca. 70 liters storlek. Var först inne på underavstämda lådor men nu när jag fått till helt ok ljud med mina fyra ROY:ar hoppas jag på att allt faller på plats med Y-6 då det borde finnas en hel del mer kapacitet i dessa. Om det skulle visa sig att inte räcka för någon anledning så köper jag underavstämda lådor direkt från Ingvar istället..

Det beror ju på hur starkt du lirar. Jag har själv använt Y-2, Y-4 och Y-6 och vet att med Y-2 så har jag spelat så basarna distade hörbart. Så för egen del så skulle nog infra Y-12 vara minimum för mig, och antagligen så skulle jag vilja ha minst infra Y-18 för vara på säkra sidan.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2019-01-20 11:24

70 liter låter stort, eller det nya element kankse vill ha större låda?

Mina lådor är BxHxD 400x750x250 med ett stag mellan fram och bakvägg. Staplade på höjden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-01-20 12:27

Det nya elementet presterar utmärkt i en lika stor låda som det gamla, så lådan behöver inte göras större.

Men - det nya elementet vinner på en större låda, och förlorar...

Man vinner både verkningsgrad, distorsion och den termiska kompressionen minskar också. Men man förlorar det skapligt frekvensoberoende beteendet som den mindre lådan ger. En frekvensoberoende ”lagom” förstärkareffekt gör det väldigt enkelt att välja förstärkare med ett mindre kabinett. Om basmodulen t ex kan hantera 500 W musikeffekt (1000 W peak) oavsett frekvens, så är det lätt att rekommendera förstärkare - välj sisådär 500 W (450-600)! :)

Väljer man en större låda så klarar man sig med mindre förstärkareffekt vid låga frekvenser, men vid höga behövs fortfarande lika mycket effekt om man vill ta modulen till sin gräns...

Så hur stor effekt skall man välja då? Väljer man en mindre förstärkare så förlorar man maxnivå vid högre frekvenser, gör man det inte så har man tillgång till ett effektöverskott vid lägre frekvenser (som dock inte är säkert att det kommer att motioneras, det motsvaras ju av den mindre bashöjningen från infra-filtret) som inte behövs.

I praktiken så är det inte nödvändigtvis ett problem, och det finns dessutom lösningar för den som kan bygga elektronik. Jag har ett schema på en krets som ger frekvensberoende kliponivå utan att påverka tonkurvan. Men är bassystenet tillräckligt dimensionerat så behövs det inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-01-20 13:24

blixten_no1 skrev:70 liter låter stort, eller det nya element kankse vill ha större låda?

Mina lådor är BxHxD 400x750x250 med ett stag mellan fram och bakvägg. Staplade på höjden.

Vet inte hur många liter original-lådan är men denna jag funderar på blir ca. 70 minus stag och element så kanske 65 liter då? Och som Ingvar säger så vinner man lite saker på att göra lådan större. Så tänkte göra den liiite större iaf. Har för mig att ca. 100 liter inte är bortkastat med nya elementet men att man då får passa sig lite extra då med förstärkareffekten i de djupa frekvenserna. Så 65-70 liter känns inte så extremt.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-01-20 13:47

music4ever skrev:
philipbtz skrev:Nu efter jag har byggt klart a2:orna och är riktigt nöjd med dessa i 7.1 konfiguration så är det dags att börja bygga Infra Y-6. Har bestämt mig för slutna lådor i ca. 70 liters storlek. Var först inne på underavstämda lådor men nu när jag fått till helt ok ljud med mina fyra ROY:ar hoppas jag på att allt faller på plats med Y-6 då det borde finnas en hel del mer kapacitet i dessa. Om det skulle visa sig att inte räcka för någon anledning så köper jag underavstämda lådor direkt från Ingvar istället..

Det beror ju på hur starkt du lirar. Jag har själv använt Y-2, Y-4 och Y-6 och vet att med Y-2 så har jag spelat så basarna distade hörbart. Så för egen del så skulle nog infra Y-12 vara minimum för mig, och antagligen så skulle jag vilja ha minst infra Y-18 för vara på säkra sidan.

Profundus Y-6 hade varit fint såklart men tror även Infra Y-6 kommer kunna spela på ganska bra. Redan Infra Y-6 är ganska så mycket pengar så jag tänker att jag börjar där så får jag se hur jag klarar mig med det. Det fina är att det går ju att byta lådor med tiden :)
Finns även andra aspekter till det hela som att om jag har portade lådor vill jag inte bygga dom själv och jag vill inte ha stenull i dom i så fall. Men färdiga lådor kostar en del så om jag klarar mig med det här så har jag Infra Y-6 till ca. kostnaden av färdiga produndus Y-2. Och jag är helt säker på att jag föredrar Infra Y-6 jämfört med Prof. Y-2 med tanke på mina upplevelser med prof. Y-2 jämfört med fyra L26 ROY. Ibland så har antal lådor i rummet ganska stor betydelse verkar det som.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-01-21 08:58

( Går ju att ha något annat material mellan stenull och port om det är partiklar du är orolig för. akvariefilter eller fårull eller täckjacksfoder eller nå't. )

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-01-27 19:53

Det blev Infra Y-6 i original-mått (b*h*d) 36x54x40cm. Fick allt uppsågat idag. Är osäker på vad original-tjockleken på MDF:en är på infrra Y-6 men det enda som fanns på Bauhaus var 16, 19 och 25mm så det blev 19mm och Ingvar tyckte det var OK men att jag borde staga lite. Han tyckte inte jag behövde en pinne i mitten men längs med sidorna så att säga. Några som har Infra Y i original som vet hur det är stagat där och kan ge några tips? Har fått stag i MDF uppsågat men kan alltid fixa nytt.

Lådorna blir ändå en väldigt behaglig storlek tycker jag. Mycket mindre än jag först hade tänkt mig. På tal om något helt annat så funderar jag på att installera speakon-kontakter i dessa då det inte verkar vara helt lätt att hitta icke PA-steg med flera kanaler till vettigt pris. Funderar på ett behringer nx4-6000 så kan jag köra två per kanal och ändå ha en kanal över för eventuell uppgradering i framtiden ;) Helst hade jag väl dock velat ha något lite finare steg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-28 09:44

Blir nog riktigt grymt det där.

Speakonkontakten tar väldigt mycket plats. Kan vara värt att ha i åtanke beroende på hur lådorna ska stå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-01-28 10:25

Kraniet skrev:Blir nog riktigt grymt det där.

Speakonkontakten tar väldigt mycket plats. Kan vara värt att ha i åtanke beroende på hur lådorna ska stå.

Ja de gör ju det. Får fundera på det hela.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-01-29 07:22

Jag gillar smidigheten med speakon men just hur mycket anslutningen sedan bygger ut är en sak som jag grubblat över.
Det finns paneler som är försänkt och som är tänkta att montera speakon honor i, men dessa är inte försänkt mer än någon cm så dom av hjälper inte direkt problemet. :)
Mvh//David
En dum jävel sa en gång "less is more"... förstår väll vilken jä#el som helst att More is more!
Frågor på de!?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-01-29 07:52

Jag skulle överväga nån meter fast kabelsnutt ut från lådan, sk pigtail. Terminera med wago 221. Är redigt trött på högtalarterminalbrunnar och kontakter, placerade i mörker och på fel sida.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-29 09:15

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-29 12:27

Belker skrev:Jag skulle överväga nån meter fast kabelsnutt ut från lådan, sk pigtail. Terminera med wago 221. Är redigt trött på högtalarterminalbrunnar och kontakter, placerade i mörker och på fel sida.

Wago är ju supersmidigt! Köpte det nu också när jag monterade surroundhögtalare. Inte så diskreta i färgen dock.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-02-03 17:13

Får fortsätta fundera på anslutningen till lådan. Lutar åt speakon om jag hittar någon bra terminal. Precis nu kämpar jag med lådorna som jag inte riktigt orkar börja med då minst 12 av skivorna är 1mm fel. Har köpt en sänksåg som kan användas som cirkelsåg med. Tog en som har metallskenor så förhoppningsvis kan jag med denna kapa 1mm. Sedan har vi det här med stagen som jag inte riktigt kan bestämma mig över hur jag skall placera dom i lådan. Ett kors verkar ju ge bäst effekt men då blir det lurigare att placera stenullen sedan. Som vanligt tar det lite tid då jag antagligen tänker på saker lite för mycet :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer