philipbtz - smider planer

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: philipbtz - börjar planera Infra Y-6

Inläggav Tarzan » 2019-02-04 10:23

Jag satte mina speakon i ett hörn på framsidan. Basarna står ju ändå gömda, och framsidan är den enda sidan som jag vet aldrig kommer ligga an mot någon annan yta.

Skärmavbild 2019-02-04 kl. 09.21.01.png
Speakon på framsidan!?
Skärmavbild 2019-02-04 kl. 09.21.01.png (711.46 KiB) Visad 1888 gånger

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-04 10:37

Jag hade nog gjort en försänkt brunn som sväljer hela speakonkontakten. Känns vanskligt att ha den utstickande sådär.

Men vad är det för fel på banankontakter?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-02-04 13:46

Praktiskt +10
WAF -100
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-02-04 15:18

WAF är inte en faktor. Har en bra fru :) Hjälpte mig t.o.m räkna lite på nya baslådorna. Men ja det ser ju inte jättevackert ut.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-02-04 22:03

Sub1B.jpg
Sub1B.jpg (50.38 KiB) Visad 1803 gånger
Helt rätt med anslutningarna på framsidan, den enda man kan vara säker på att inte kommer att hamna dikt mot vägg oavsett om jag kommer på nya tankar om placeringen av mina basmoduler. Polskruvarna klarar nästan alla anslutningar (banankontakter, gafflar, avisolerade kabeländar) utom SpeakOn förstås... kortslutningståligt slutsteg anbefalls.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-02-04 22:48

Speakon ser ju inte superstora ut, bygger du sockel för modulerna och SD-fötter borde kontakten kunna sitta i sockeln, om det finns något bra sätt att montera så inbyggt. Det blir sannolikt även besvärligt att plugga i och ur.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-02-05 08:21

Jag föredrar att försänka terminalerna på baksidan. Då slipper jag se dem och de kan stå dikt an mot vägg.
Bild
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2019-02-05 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-05 10:02

Håller helt med Andreas. Dessutom brukar jag alltid sätta anslutningspanelen lågt ned så att kabeln inte behöver hänga längs med högtalarkabinettets baksida. Jag tycker det är konstigt att kommersiella högtalare ofta har anslutningen någon halvmeter upp eller så.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-02-06 18:00

Vilka kontakter kan man fälla in snyggt och bra? Letat lite men inte hittat några klockrena.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2019-02-06 23:15

Vad är det för fel på hederliga terminaler typ https://www.hifikit.se/anp-1.html?
Kräver visserligen lite fräsning om man vill ha dem helt infällda.
Annars bra och billigt.
"Näst efter barn och hundar är musik det djävligaste jag vet" - August Strindberg.
"I love the smell of vinyl in the morning!" - okänd

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-07 21:20

Morello skrev:Håller helt med Andreas. Dessutom brukar jag alltid sätta anslutningspanelen lågt ned så att kabeln inte behöver hänga längs med högtalarkabinettets baksida. Jag tycker det är konstigt att kommersiella högtalare ofta har anslutningen någon halvmeter upp eller så.

Jag tycker tvärtom - det är konstigt att sätta kontakterna väldigt långt ned. :)

Obekvämt och poänglöst.

Snyggare dessutom när kabeln gör ett L innan de drar iväg sidledes. Skapar även viss justermöjlighet eftersom slingan kan få svajja lite. Bättre än att kabeln ringlar längs golvet för att ge marginal.

Med stativhögtalare finns inte problemet alls. Istället finns ett annat problem - om kabeln skall bringas ned längs stativets ben, eller bara hänga. Man väljer själv. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 22:18

BellsnWhistles skrev:Vad är det för fel på hederliga terminaler typ https://www.hifikit.se/anp-1.html?
Kräver visserligen lite fräsning om man vill ha dem helt infällda.
Annars bra och billigt.

Såna brukar inte vara så täta runt polskruvarna. Men det går ju lösa med lim.

Men det enklaste är ju att fälla in labb-honor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-07 22:21

Har aldrig stött på en otät sådan där. Däremot läckande kontakter som är manuellt försänkta kontakt för kontakt.

Och menar du verkligen att det är enklare att göra två hål än ett? Och att även behöva fälla in en extra försänkt mdf-platta på insidan? Det kan vara bättre, om man väljer säkerhetsbananer, men enklare är det knappast. Eller?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-07 22:42

IngOehman skrev:[Med stativhögtalare finns inte problemet alls. Istället finns ett annat problem - om kabeln skall bringas ned längs stativets ben, eller bara hänga. Man väljer själv. :)

Drar man inte kablarna inuti stativen när man har stativhögtalare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-02-11 14:18

Tänkte börja limma ihop allt nu i helgen men det var så frustrerande att få allt att passa ihop bra att jag gav upp. När man får saker uppsågat så blir det aldrig perfekt så den här gången så lade jag lite mer än en halv dag på Bauhaus på en helt nyrenoverad såg men de lyckades ändå inte få allt bra. Stagen är snea, vissa brädor diffar någon mm osv. Tidigare lådor jag har byggt har jag bara struntat i detta och slipat ner allt där det har behövts men nu när jag har så fina element så vill jag få det riktigt bra. Lättare sagt än gjort visar det sig. Nu går jag t.o.m i tankarna på att köpa profundus-lådor + dämp då detta borde blir billigare än infra-ditor. Så ja jag vet inte riktigt. Kanske får nöja mig med att det inte blir som jag vill eller så får jag börja spara.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-11 14:32

IngOehman skrev:Har aldrig stött på en otät sådan där. Däremot läckande kontakter som är manuellt försänkta kontakt för kontakt.

Och menar du verkligen att det är enklare att göra två hål än ett? Och att även behöva fälla in en extra försänkt mdf-platta på insidan? Det kan vara bättre, om man väljer säkerhetsbananer, men enklare är det knappast. Eller?

Vh, iö

Det åtgår fem hål till en sådan där panel. :)
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-12 12:41

philipbtz skrev:Tänkte börja limma ihop allt nu i helgen men det var så frustrerande att få allt att passa ihop bra att jag gav upp. När man får saker uppsågat så blir det aldrig perfekt så den här gången så lade jag lite mer än en halv dag på Bauhaus på en helt nyrenoverad såg men de lyckades ändå inte få allt bra. Stagen är snea, vissa brädor diffar någon mm osv. Tidigare lådor jag har byggt har jag bara struntat i detta och slipat ner allt där det har behövts men nu när jag har så fina element så vill jag få det riktigt bra. Lättare sagt än gjort visar det sig. Nu går jag t.o.m i tankarna på att köpa profundus-lådor + dämp då detta borde blir billigare än infra-ditor. Så ja jag vet inte riktigt. Kanske får nöja mig med att det inte blir som jag vill eller så får jag börja spara.

Hmm segt... Byggole i Mölnvik ute på värmdö där jag bir, dom brukar få till snitten rätt bra, har hänt att det diffat 1mm på en bit någon gång men det är ovanligt.
Jag brukar dock vara tydlig med vikten av exakta mått så att den som sågar vet att nogran het är viktigt.

Klart du ska ha profY6, då jäflahr har du kapacitet.
Mvh//David
En dum jävel sa en gång "less is more"... förstår väll vilken jä#el som helst att More is more!
Frågor på de!?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2019-02-12 13:30

philipbtz skrev:Tänkte börja limma ihop allt nu i helgen men det var så frustrerande att få allt att passa ihop bra att jag gav upp. När man får saker uppsågat så blir det aldrig perfekt så den här gången så lade jag lite mer än en halv dag på Bauhaus på en helt nyrenoverad såg men de lyckades ändå inte få allt bra. Stagen är snea, vissa brädor diffar någon mm osv. Tidigare lådor jag har byggt har jag bara struntat i detta och slipat ner allt där det har behövts men nu när jag har så fina element så vill jag få det riktigt bra. Lättare sagt än gjort visar det sig. Nu går jag t.o.m i tankarna på att köpa profundus-lådor + dämp då detta borde blir billigare än infra-ditor. Så ja jag vet inte riktigt. Kanske får nöja mig med att det inte blir som jag vill eller så får jag börja spara.

Kolla i närområdet om det finns någon firma som har en cnc fräs eller vattenskärare.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-02-12 15:33

Empa skrev:

Kolla i närområdet om det finns någon firma som har en cnc fräs eller vattenskärare.

Det är det som behövs. Var så sjukt tydlig med dom i affären hur viktigt det var. Det var typ 10 arga kunder i kö som undrade vad vi höll på med. De hann inte få deras grejer sågade innan stängning. Ändå lyckades de inte. Så jaja. Man behöver riktiga maskiner om det skall bli bra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-12 15:42

philipbtz skrev:
Empa skrev:

Det är det som behövs. Var så sjukt tydlig med dom i affären hur viktigt det var. Det var typ 10 arga kunder i kö som undrade vad vi höll på med. De hann inte få deras grejer sågade innan stängning. Ändå lyckades de inte. Så jaja. Man behöver riktiga maskiner om det skall bli bra.

Så avancerade maskiner behövs det ju inte. En cirkelsåg, en rak linjal och två tvingar räcker ju bara man är noggrann.
Problemet som jag ser är att "ingen" på byggvaruhusen egentligen vet vad de håller på med. De är helt enkelt inga snickare.
Jag kan nog säga, utan att skryta, att jag sågade bäst av alla mina kollegor på K-rauta. Men så hade jag ju erfarenhet och intresse av det sen innan.

Man undviker ju mycket problem genom att planera sågningen i förväg. Tex såga alla mått som är lika med samma inställning. Då gör det inget om det diffar lite för allt blir ju likadant.
Men är det inte rakt så kvittar det ju förstås..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-12 18:57

Jag brukar anlita inredningssnickare när det ska bli bra. 2 av de 3 jag anlitat är redan pensionärer. De som tar över blir dyrare att anlita.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-13 11:42

RogerGustavsson skrev:Jag brukar anlita inredningssnickare när det ska bli bra. 2 av de 3 jag anlitat är redan pensionärer. De som tar över blir dyrare att anlita.

Jag har anlitat en köksluckemakarfirma en gång, de sågade med precision. Men det beror ju på hur mycket jobb dom har i övrigt ifall dom har tid att sticka emellan jobb.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - börjat bygga Infra Y-6

Inläggav philipbtz » 2019-04-01 09:13

Så jag har äntligen fått ork att bygga lådorna nu. Fyra utav sex lådor står och spelar nu..de är dock inte målade än och kör med en kudde i varje som dämp :lol: Blev så sugen på att provlyssna. Och ja de är betydligt bättre än L26ROY. Från det jag hör nu så är jag nöjd med beslutet att köpa sex stycken tror det kommer bli kanon!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-01 11:37

Ja, det är svårt att sätta fingrarna på just hur bra de är... nästan som om de spelar i en egen liga....

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-01 12:00

Nattlorden skrev:Ja, det är svårt att sätta fingrarna på just hur bra de är... nästan som om de spelar i en egen liga....

Och tur är det för de är fan inte billiga :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-01 14:37

Kul att du tror dig bli nöjd med dom :)

Ja det är fantastiska element, jag njuter stort hemma av mina som efter en del mätande och experimenterande har hittat utomodentlig angenäma placeringar.
Det fina är att mina platta står bakom TVbänken och syns alltså inte, och tornen bakom respektive topp är bakom tyg, i slutänden kommer man alltså bara att se i32s och inga basmoduler :)
Nu är det hela inte riktigt klart och jag väntar ju på ett par lådor till från ingvar och ett par till platta ska jag bygga och ha bakom TV.
Det blir alltså det smått galna infraY12 när allt är klart, jag tänkte att det är lika bra så har jag alla basar jag kan komma att behöva i framtiden.
Och det viktigaste - massor av möjlighet att placera fördelaktigt och hitta välljud :)
Mvh//David
En dum jävel sa en gång "less is more"... förstår väll vilken jä#el som helst att More is more!
Frågor på de!?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-01 17:58

DVD-ai skrev:Kul att du tror dig bli nöjd med dom :)

Ja det är fantastiska element, jag njuter stort hemma av mina som efter en del mätande och experimenterande har hittat utomodentlig angenäma placeringar.
Det fina är att mina platta står bakom TVbänken och syns alltså inte, och tornen bakom respektive topp är bakom tyg, i slutänden kommer man alltså bara att se i32s och inga basmoduler :)
Nu är det hela inte riktigt klart och jag väntar ju på ett par lådor till från ingvar och ett par till platta ska jag bygga och ha bakom TV.
Det blir alltså det smått galna infraY12 när allt är klart, jag tänkte att det är lika bra så har jag alla basar jag kan komma att behöva i framtiden.
Och det viktigaste - massor av möjlighet att placera fördelaktigt och hitta välljud :)

Infra Y-12 är ett lagomt system kapacitetsmässigt. Får se hur långt jag kommer med infra Y-6 men redan Y-4 säger mig att jag kommer kunna sitta lagomt nöjd ändå. Dumt att jämföra kanske men upplever Infra Y-4 bättre i detta rum än Profundus Y-2 i gamla rummet både i kapacitet och kvalitet.

Med det sagt verkar inte Infra Y-4 kunna matcha den output jag hade i gamla rummet med lågavstämda prof. y-2 när jag körde ett kort svep av 14Hz sinus(har dock inte vågat pressa nya modulerna än..). I det rummet bottnade dom dock väldigt tidigt med viss musik som jag i detta rum inte har problem med nu med Infra Y-4.

Om några veckor när alla är klara på riktigt och jag kört en ny Dirac kalibrering får vi se. För det är så jag boostar dom nu för övrigt. Korrigerar allt under 265Hz och boostar så det är full macka ner till 6-7Hz ungefär där rummet tar stopp. Denna Arcam AV390 har verkligen betalat för sig speciellt nu när de släppt version 2 av Dirac.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-01 18:23

Det som är ganska fint kom jag på nu är att mitt EP4000 borde kunna fixa fyra infra Y per kanal. Det blir perfekt då jag kör fyra där fram och två bakom soffan. 9Ohm/4= 2,25Ohm och så litar jag på att de inte dippar så värst :lol: Annars får jag börja leta nya steg och där blir det lurigt. Vet inte hur många trådar det finns om just det med inga tydliga svar. Det skulle vara NAD 208THX då om man litar på att de inte går sönder...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-01 19:34

Jag skulle inte köra 4st/kanal men det är jag det :)

Justerer du nivån med steget pottar eller varför vill du ha 4moduler på en kanal för fram och 2på en kanal för bak?
Mvh//David
Frågor på de!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-01 20:12

Jag kör infraY-6 på två kanaler 208. Men det är ju möjligt det jag tolkat som slutexkursion är förstärkarklippning....

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer