philipbtz - Leker med infraboost

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - börjat bygga Infra Y-6

Inläggav philipbtz » 2019-04-02 08:38

DVD-ai skrev:Jag skulle inte köra 4st/kanal men det är jag det :)

Justerer du nivån med steget pottar eller varför vill du ha 4moduler på en kanal för fram och 2på en kanal för bak?

Ja precis. Skulle nog gå att göra i receiver med men behöver fortfarande fler basar fram än bak. Kanske går att trolla fram något annat med sex moduler och Dirac. Får undersökas.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-02 09:18

Kan du inte parallellkoppla 2 och sedan seriekoppla 1.
Sätt den seriekoppla bakom dig och dom paralellkopplade framför dig.
Du får ut mindre effekt men kanske räcker det ändå?

Den seriekopplade borde väll spotta ur sig 1/4 av ljudtrycket mot dom två parallellt kopplade basarna.
Om du vill öka nivån så kopplar du den bakre parallellt istället så får du väll 1/2 av ljudtrycket bakifrån.

Så det är väll en vettig variant att testa i alla fall. ?
Mvh/ David

More is more

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-04-02 10:25

ep4000 verkar ju 2ohm stabilt så det borde väl gå med 4// per kanal?
Ingvar borde ju kunna svara på den frågan bäst. Dippar inte basarna under 2 ohm så är det ju lugnt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-04-02 10:59

Boostad botten och 4 Y-element per kanal? Nja, jag skulle nog fundera på att addera ett till slutsteg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-02 11:51

Fyra element per kanal är en åt helsike för styv last. VI pratar ned mot 1,5 ohm.

Gör en kombinerad serie och parallelkoppling så impedansen landar på runt 3 ohm som styvast.

Tycker mig se detta snålande på elektronik (tex hårt lastade, fläktkylda, PA-slutsteg) i kombination med kostsamma högtalare lite för ofta här i kanalen.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-02 12:22

Morello skrev:Tycker mig se detta snålande på elektronik (tex hårt lastade, fläktkylda, PA-slutsteg) i kombination med kostsamma högtalare lite för ofta här i kanalen.

Det är väl rimligt att man börjar med ett bra högtaleri först - att lägga pengarna på kostsam elektronik för att driva dåliga högtalare får man inte ut så mycket av. Och man vill ofta inte vänta med hela projektet tills man kan göra båda på en gång. Så inte ett dugg förvånande i min bok...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-02 12:54

Jag tycker att man köper den elektronik man har råd med för att få igång/fram rätt funktion med dom högtalare man prioriterat att köpa i första hand.
Jag kan anse att man bör ha för avsikt att köpa riktig bra elektronik i slutänden, men jag riktigt bra högtalare är för mig första naturliga steget i alla seriösa anläggningar.

Då har man ju den roliga resan framför sig att kunna uppgradera elektroniken senare :)

Själv är jag rätt nöjd med mina Rotel 1590 som jag upplever gör ett utomordentligt jobb minsan, även om jag ibland sneglar åt Bryston 14Bsst2 som jag hade tidigare.
Dock känner jag inte att det är intressant att köpa nytt slutsteg till topparna för en jag har fått 100% ordning på allt som har med rummet att göra och som jag är tänker göra något åt.
Mvh/ David

More is more

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-04-02 15:40

Vad gör ett dyrt tungt high-end steg bättre än ett PA-slutsteg med låg dist? Speciellt i basen?

Tex ett blindtest mellan Bryston 14Bsst2 och EP4000 för basar delade vid 80 Hz. Går det att höra skillnad?

edit:

Såhär mäter EP2500. 0,015% distorsion vid 633W vid 20 Hz och lasten 4,4 ohm. Vad är dåligt med det?
Bild
Senast redigerad av Kraniet 2019-04-02 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-04-02 15:45

Kraniet skrev:Vad gör ett dyrt tungt high-end steg bättre än ett PA-slutsteg med låg dist? Speciellt i basen?

Tex ett blindtest mellan Bryston 14Bsst2 och EP4000 för basar delade vid 80 Hz. Går det att höra skillnad?

Troligen går inte PA-stegen lika djupt som t.ex Bryston, och en skillnad på mindre än 1 dB i infraområdet lär höras i F/E-lyssning med kapabel basrigg.
Om det sedan har någon större praktisk betydelse är ju en annan sak.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-04-02 15:47

paa skrev:
Kraniet skrev:Vad gör ett dyrt tungt high-end steg bättre än ett PA-slutsteg med låg dist? Speciellt i basen?

Troligen går inte PA-stegen lika djupt som t.ex Bryston, och en skillnad på mindre än 1 dB i infraområdet lär höras i F/E-lyssning med kapabel basrigg.

Fast det går ju justera med EQ om man vill.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-04-02 16:06

Kraniet skrev:
paa skrev:

Fast det går ju justera med EQ om man vill.

Ja, och det vore intressant om LTS ville göra ett sådant test, om det blir ohörbart, med eq av förstärkare som tappar en aning i sub-oktaven, vid F/E-lyssning.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-02 17:23

Morello skrev:Fyra element per kanal är en åt helsike för styv last. VI pratar ned mot 1,5 ohm.

Gör en kombinerad serie och parallelkoppling så impedansen landar på runt 3 ohm som styvast.

Tycker mig se detta snålande på elektronik (tex hårt lastade, fläktkylda, PA-slutsteg) i kombination med kostsamma högtalare lite för ofta här i kanalen.

Nu skall vi se jag kör i32s, i16s, 6 x a2, 6 x a1 och Infra Y-6 med Arcam AVR390 receiver som har ett väldigt fint försteg med analog pot osv. och sedan Emotiva steg till det. Inga småslantar direkt. Att jag sedan prioriterat Infra Y-6 framför att köpa ett par finsteg innan jag ens vet vilka behov jag har stör du dig alltså på? Bättre med dubbla Bryston som står och dammar tills jag har råd att ens köpa basar? Själv brukar jag inte sitta med ett glas vin på kvällen och stirra på min elektronik jag inte har kopplat till något. Bygger hellre om rummet innan jag köper något fint slutsteg till basarna.

P.s. mitt fläktmoddade EP4000 står givetvis inte i samma rum som jag lyssnar i.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-03 09:19

Fastnade i soffan igår. Alltså dessa element 8O det är en betydlig skillnad mot dessa och L26ROY- ännu mer än vad jag först upplevde. w121x är en helt annan liga och då anses L26ROY ändå vara riktigt bra. Det roliga är att jag kör bara fyra än så länge. De låter precis som jag kommer ihåg dom så otrolig ren bas. Min fru som verkligen är helt ointresserad lyssnade på en låt igår och det var första gången hon sa wow jag förstår vad du menar med att de inte låter bas det låter verkligen jättebra.

De vanliga w121 har jag ändå kunnat höra fladdra eller vad man skall säga men det nya x-elementet är helt tyst. Jag har två precis bakom soffan och de hörs ingenting. När jag byggt klar alla och målat dom så skall jag testa att se om det går att ha alla där framme. Det är inte omöjligt för nu när Dirac v2 kommit till min receiver så märker jag att de har listat ut något för den lyckas sänka störande pucklar i basen utan att förstöra basen så som kunde hända med v1. Om det funkar så kommer jag kunna köra tre per kanal och ingen brådska att köpa nytt steg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-03 10:39

edit:

Såhär mäter EP2500. 0,015% distorsion vid 633W vid 20 Hz och lasten 4,4 ohm. Vad är dåligt med det?
[ Bild ]

Jag syftade till topparna jag, ett bryston till moduler skulle jag bara överväga om jag blev smått rik 8O :D
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-03 10:46

philipbtz skrev:Fastnade i soffan igår. Alltså dessa element 8O det är en betydlig skillnad mot dessa och L26ROY- ännu mer än vad jag först upplevde. w121x är en helt annan liga och då anses L26ROY ändå vara riktigt bra. Det roliga är att jag kör bara fyra än så länge. De låter precis som jag kommer ihåg dom så otrolig ren bas. Min fru som verkligen är helt ointresserad lyssnade på en låt igår och det var första gången hon sa wow jag förstår vad du menar med att de inte låter bas det låter verkligen jättebra.

De vanliga w121 har jag ändå kunnat höra fladdra eller vad man skall säga men det nya x-elementet är helt tyst. Jag har två precis bakom soffan och de hörs ingenting. När jag byggt klar alla och målat dom så skall jag testa att se om det går att ha alla där framme. Det är inte omöjligt för nu när Dirac v2 kommit till min receiver så märker jag att de har listat ut något för den lyckas sänka störande pucklar i basen utan att förstöra basen så som kunde hända med v1. Om det funkar så kommer jag kunna köra tre per kanal och ingen brådska att köpa nytt steg.

Ja jag, har inte gjort några törre jämförelser mellan w121 och w121x men jag kan då säga och jag har sagt det tidigare, w121x är så otroligt tysta...
Det sjuka är att man kan spela musik och stå tätt intill en w121x och inte höra den... Det är som om det bara uppstår ljud i rummet på ett mycket märkligt men ytterst behagligt vis.
Även då jag, testat att spela med 2st och låta dom arbeta mycket kraftigt!
Inga andra element har jag upplevt kunnat göra detta ens vid låga ljudnivåer.

Tills jag hör något annat baselement som kan göra detta så håller jag w121x som det absolut bästa subbaselement som jag kommit i kontakt med.
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-03 11:01

Var elementet du testade defekt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-03 12:02

Ehhh nej :)
Då hade jag inte fått denna uppfattning och ej skrivit som jag gjorde :wink:

Detta gäller alla mina w121x, dom rör sig och åstadkommer låga frekvenser men är i övrigt ljudlösa, vet inte exakt vad som gör min upplevelser.
Men dom fungerar utmärkt och gör det dom ska, min uppfattning är att dom inte verkar göra något annat än just det dom ska och det ligger till grund för min (som delas med flera andra) upplevelse?!
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-04-03 23:35

Självklart så väljer man själv om man vill ha PA-steg eller ej. Personligen så drar jag gränsen vid fläktar. Vägrar ha de. När jag valde slutsteg till mina basar så gick valet till Emotiva. Mycket bra steg till rimliga pengar. Är PA-steg billigare? Självklart. Skulle jag höra någon skillnad? Nej. Men för mig är inte allt bara sökta det billigaste som finns utan även ha något som ser trevligt ut och upplevs ha en viss kvalité. Som att välja en lite dyrare klocka när en mobiltelefon eller en 99 kr klocka, visar tiden lika bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-04 08:37

DVD-ai skrev:Ehhh nej :)
Då hade jag inte fått denna uppfattning och ej skrivit som jag gjorde :wink:

Detta gäller alla mina w121x, dom rör sig och åstadkommer låga frekvenser men är i övrigt ljudlösa, vet inte exakt vad som gör min upplevelser.
Men dom fungerar utmärkt och gör det dom ska, min uppfattning är att dom inte verkar göra något annat än just det dom ska och det ligger till grund för min (som delas med flera andra) upplevelse?!

Jag har aldrig hört någon beskriva fungerande högtalare så som varandes "ljudlösa" - ljudlösa högtalare måste vara defekta högtalare. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-04-04 09:44

Jag tycker det är fascinerande att det kan låta så mycket från elementen, de flesta delar som kan ge missljud sitter ju inuti lådan. Men jag antar att konen har ganska dålig ljuddämpning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-04 10:39

Jag hjälper er!: Missljudslösa :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-04 10:43

Konstigt att hifi-branschen inte skall kunna ha en begriplig begreppsapparat.

Någon borde skriva boken "Konsten att beskriva ljudåtergivning i ord"

Jag känner maximalt fem personer som klarar den konsten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-04 12:48

Kraniet skrev:Jag tycker det är fascinerande att det kan låta så mycket från elementen, de flesta delar som kan ge missljud sitter ju inuti lådan. Men jag antar att konen har ganska dålig ljuddämpning.

Jag pratar inte bara om ev missljud, utan något annat som främst kan beskrivas som att elementen ej gör sin position gällande/ej avslöjar sig.
Jag saknar bättre beskrivning, jag är ej ensam om att uppleva elementen på detta vis och då i många olika rum. :)

Rydberg skrev:Jag hjälper er!: Missljudslösa :)

Se min kommentar här över :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-04 13:12

DVD-ai skrev:
Rydberg skrev:Jag hjälper er!: Missljudslösa :)

Se min kommentar här över :)

Missljudslösa och få övertoner (dvs låg distorsion) :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-04 13:19

Låg distortion och god artikulation! Jag tror de flesta förstår vad det betyder.

Men när det börjar paratas om "snabb bas, med fin musikalitet och bra flyt samt god mikroupplösning" är det bara snömos.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-04 13:41

Morello skrev:Låg distortion och god artikulation! Jag tror de flesta förstår vad det betyder.

Men när det börjar paratas om "snabb bas, med fin musikalitet och bra flyt samt god mikroupplösning" är det bara snömos.

Har någon gjort det ?
Är att delge upplevelsen av något automatiskt något negativt om man inte samtidogt redogör för exakt förklaring kring vad som ligger till grund för det man upplever ? :)

Jag har mina misstankar om att det handlar om att distortionen är exeptionellt låg och att artikulationen är minst lika bra.
Men jag kan ju inte ta gift på att det bara är det och i detta fallet så var mitt inlägg en fortsättning på TS upplevelser av elementet ifråga, jag ville förmedla hur jag upplever ljudet hos dessa element relativt alla andra jag stött på och i förhållande till just det TS skrev.

Att artikulationen är god och dissten låg har jag redan klart för mig, är det enbart dessa faktorer som gör min upplevelse?
Och om jag skrivit att det handlade om just dessa egenskaper så hade det ju kanske blivit fel pga att det finns fler/andra egenskaper som är bidragande istället. :roll:
Senast redigerad av DVD-ai 2019-04-04 15:30, redigerad totalt 1 gång.
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-04 13:49

Nej, det var ett allmänt inlägg ang. ett branschproblem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-04-04 14:04

Hur mäter man artikulationen?
Eller är det en egenskap som inte går att mäta med dagens teknik, eller är artikulationens kvalitet en personlig uppfattning?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-04 14:50

Morello skrev:Nej, det var ett allmänt inlägg ang. ett branschproblem.

Obs!
Mitt inlägg här över framstår som mer personligt än vad det var ämnat. :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-04-04 15:52

Morello skrev:Konstigt att hifi-branschen inte skall kunna ha en begriplig begreppsapparat.

Någon borde skriva boken "Konsten att beskriva ljudåtergivning i ord"

Jag känner maximalt fem personer som klarar den konsten.

Detta finns noggrant beskrivet i ord i en bok som heter Aspects of tone sensation av Rainer Plomp från Institute for perception TNO, Soesterberg och Faculty of Medicine. Professor Emeritus Free University, Amsterdam. Han har skrivit det i särklass bästa jag sett på området och det är helt upplagt för att ha som nomenklatur i subjektiva blindtester samt även för att kunna kvantifiera på en skala från 0 till 100. Han använder två termer i motsatsförhållande till varandra och får 30 sådana parvisa termer. Han delar in dessa i 4 olika grupper samt med 5 olika dominansfaktorer. På så sätt kan man få fram multidimensionella diagram.

Ett exempel är ordparet "Sharp - Dull". Sharpness increases when either the upper limiting frequency is increased or the slope of the spectral envelope is decreased, rather than the fundamental frequency pitch. The attribute "Sharpness" is primarily determined by the center of gravity of the sound spectrum, rather than by the shape of the spectral envelopes. Man kan t.ex. få fram en linje i ett diagram mellan Sharp och dull och därigenom få fram variance i procent. Om det visar sig att subjekten faktiskt inte får fram lyssningsresultat som ligger ortogonalt mot linjen så finns en stark korrelation med det fysikaliska och det upplevda hos flera subjekt. Man kan t.ex. ha pitch på y-axeln och timbre på x-axeln i ett tvådimensionellt diagram och även loudness/ljudnivå på z-axeln i ett tredimensionellt diagram.

De har gjort undersökningar och analyser och funnit att musiker har sin semantik och nonmusicians får andra resultat som indikerar att nonmusicians har svårare att segregera betydelsen av nomenklaturen gällande ljud. Musikers resultat blir betydligt mer samlat och stringent.

På 80-talet då jag hade Ljudbutiken diskuterade jag språkbruk i samband med ljud med Semmy Lazaroff dåvarande violinist i Stockholmsfilharmonin och inspelningstekniker. Semmy använde spontant samma eller liknande uttryck som Rainer Plomp och han förklarade sitt språkbruk och det var synnerligen intressant. Därefter vill jag helst använda musikers ord vid beskrivning av ljud, även om jag ibland frångår detta för att anpassa mig till dagens torftiga ordval för beskrivning av ljud. Exempel: Om man tar orden hård och kompakt så är det synnerligen positiva ord om man skall beskriva ljudet från en Steinwayflygel irl. Låter det som det är bomull på strängarna så ersätts det kompakta och hårda och ersätts av vokabulär som soft och mjukt och utspritt och i så fall kan de slänga sin Steinway. Men i ljudåtergivning av en Steinway är det idag tyvärr tvärtom.

Själv föredrar jag musikers nomenklatur på ljud. De har det i ryggmärgen att beskriva ljud i ord. Hifinördar på 60- och 70- talet använde mer av den nomenklaturen än vad dagens hififolk gör.

Artikulation skulle snarast användas i samband med musikers spel än om instrumentens ljud eller timbre. Däremot: tense - relaxed, boring - interesting, dim - brilliant, colourless - colourful, complex - simple, angular - rounded, solid - hollow används för att uttrycka ljud

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer