philipbtz - Allo Katana + Roon

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: philipbtz - börjat bygga Infra Y-6

Inläggav Knuttebaloa » 2019-04-11 13:15

philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:
philipbtz skrev:
Ja precis, knacktest samt har ju fyra spelandes som inte har dämp eller är målade än. När jag lägger handen på dessa så känner man vibrationer. När de är spacklade, målade samt är proppade med stenull så hoppas jag på mindre vibrationer.

Ok! Vad kommer det sig att du gjort och satt stagen på det där viset? Är det så Ino gör dem? En annan utformning/placering kanske skulle stagat bättre (?)

Jag får se hur de beter sig när de är spacklade, målade och fyllda med dämp. Lär hända lite mer än nu när det ligger en liten soffkudde i dom som jag i princip inte tror jag någonting.

Ett riktigt snedpekssvar, om du ursäktar :)
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-11 14:34

Knuttebaloa skrev:
philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:
Ok! Vad kommer det sig att du gjort och satt stagen på det där viset? Är det så Ino gör dem? En annan utformning/placering kanske skulle stagat bättre (?)

Jag får se hur de beter sig när de är spacklade, målade och fyllda med dämp. Lär hända lite mer än nu när det ligger en liten soffkudde i dom som jag i princip inte tror jag någonting.

Ett riktigt snedpekssvar, om du ursäktar :)

Jag har frågat både Ingvar och i tråden om hur jag borde staga utan att få tydliga svar. Sedan är mina kunskaper och kanske framförallt verktyg och tid ganska begränsade. Så ja en annan utformning hade säkert stagat bättre. Ino gör dom inte så och om jag vill veta exakt hur Ino gör dom får jag köpa en ritning och material. Nu har jag valt att bara köpa element för att spara pengar. Hade jag betalt 30k till hade jag fått optimala lådor. Så jag har gjort dom på detta viset för att spara 30k.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: philipbtz - Säljer 4 x L26 ROY!

Inläggav DVD-ai » 2019-04-11 15:29

Dina lådor blir super, duper bra!
Var så säker :)
Det är med råge stadigt nog och dött nog för ändamålet :)
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-11 15:46

DVD-ai skrev:Dina lådor blir super, duper bra!
Var så säker :)
Det är med råge stadigt nog och dött nog för ändamålet :)

Tack :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2019-04-11 21:57

Det hade varit bättre om du limmat stagen med kortsidan mot väggarna.
Just saying.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-04-11 22:38

Knuttebaloa skrev:
philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:
Vad baserar du den slutsatsen på, knacktest?

Bra jobbat iaf!

Ja precis, knacktest samt har ju fyra spelandes som inte har dämp eller är målade än. När jag lägger handen på dessa så känner man vibrationer. När de är spacklade, målade samt är proppade med stenull så hoppas jag på mindre vibrationer.

På originalritningen finns inga invändiga stag alls i infra Y-lådan. Tror det blir bra med ett stag där det är:)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-12 11:02

bakerman22 skrev:Det hade varit bättre om du limmat stagen med kortsidan mot väggarna.
Just saying.

Om du kollar noga så har jag gjord just det på staget som är på botten. De andra var för breda för att göra det så dom är även med långsidan på de andra ställena ganska nära elementet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-12 11:36

Det går gärna inflation i hur pass stagade lådor behöver vara, ska lådan spela såhär låga frekvenser och lådans väggar är så pass små som på infraY i kombination med 19 eller 22mm gods, ja då behövs egentligen inga stag alls.
Mina hembyggda platta moduler har fått överdrivet med stag mellan front/bakstycke pga att jag har andra strukturella planer för detta och en ev lösning för att hänga upp dessa på vägg :D
Ett stag mellan front/bakstycke bör nog monteras på mina lådor pga att väggarna är så pass stora som 70x55cm, det är så lätt i detta fallet att bara stoppa i ett stag så kan man sova lugnt och inte oroa sig...

Men åter till infraY standard låda: 22mm gods och de förhållandevis små väggarna i kombination med ett dämpmaterial som dessutom ligger mot och aggerar dämpande av väggars ev rörelse så har man absolut uppnått det man behöver även utan stag.
Jag är övertygad om att lådorna vi talar om nu är bra nog på alla vis för denna applikation med sina extra förstärkningar, dämpet blir ju inte samma som trycker mot väggarna men det är knappast något som man kan anse nödvändigt i just subbasar.
Med förstärkningarna monterade som dom är gjorda så är dom naturligtvis inte i närheten av lika effektiva som om man satt dom tvärs genom lådan med kortsidan mot parallellt motstående väggar.
Men det behöver ej heller i detta fallet :)

Philipbtz kan sova lugnt :D
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-04-12 12:52

DVD-ai skrev:

Det var, iaf från min sida, absolut inte mening att insinuera något annat. TS verkade dock själv inte helt nöjd med resultatet varför frågor väcktes hos mig.

Jag hoppas att du kan känna dig helt nöjd med dina moduler när de väl är klara, Philipbtz!
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-12 13:07

Knuttebaloa skrev:
DVD-ai skrev:

Det var, iaf från min sida, absolut inte mening att insinuera något annat. TS verkade dock själv inte helt nöjd med resultatet varför frågor väcktes hos mig.

Jag hoppas att du kan känna dig helt nöjd med dina moduler när de väl är klara, Philipbtz!

Ja jag menade inte att du eller bakerman22 skulle ha gjort det heller, så det är lugnt :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-21 09:30

Infra Y-6 är klara och spelar nu i bion! Har testat ganska många konfigurationer och har kommit fram till en sak..som många på avsforum också kommit fram till. Att har man basar väldigt nära soffan så blir det grymt skak i soffan. Kör nu tre stycken där fram vid mittpunkten (på rad) och då samma där bak fast där bak är de utflyttade från väggen så de står rätt nära soffan. Måste justera in allt och sådär men det är lovande ljud redan nu.

Körde något Atmos demo clip igår och jag har aldrig varit med om att soffan har skakat så förr :lol: Ganska bra skillnad här även från Infra Y-4 till Y-6. Min initiala plan var att köra så här fast 4 fram och 2 bak men vågade inte chansa att köra 4 basar per kanal för de där fram..Har inte lyssnat så kritiskt än så återstå att se vilka problem jag upptäcker med att ha basarna placerade så nära soffan och dessutom lika många fram som bak.

Har dock testat ganska många positioner av basarna och det är väldigt svårt om inte omöjligt att komma ifrån att ha basar bakom soffan. När det kommer till skakfaktor så finns det ingen annan uppställning som kommer i närheten iaf. Får utvärdera resten av systemets egenskaper..hoppas jag inte hittar några större problem med det för jag verkligen älskar skaket :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 10:07

Kul !

Ja jag testade 2st bakom soffan (6st fram) tidigare för att motarbeta min 40Hz puckel, den försvan nästan helt! Och soffan skakade något brutalt !
Dock så skakade soffan några ms innan ljudet upplevdes komma framifrån vilket ledde till poblem med upplevelsen och anslag och naturlighet i ljudet blev försämrat.
Det upplevdes också som om det kom ljud bakifrån även om det var svårplacerat, detta var med modulerna ca 20cm bakom soffan.

Men det glädjer mig om du upplever att det fungerar hos dig :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-21 11:35

Måste såklart utvärderas ett tag med varierande musik för att veta men det är ganska kul precis nu :)
Med denna placering får jag en naturlig mega-boost i infraområdet i detta rummet med...

Detta är efter Dirac med följande målkurva..Som ni ser så boostar jag typ ingenting nästan (kör utan cr80s så delar i receivern och enda infraboost modulerna får är nedan)
BREAKPOINTS
0 0.0
5 2.49145
9 2.49145
15 2.49145
30 2.19896
53 1.78845
96 1.35993
173 0.935096
346 0.435096
LOWLIMITHZ
5
HIGHLIMITHZ
267.174

:twisted:
Bild

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-21 13:51

Vred lite på en av basarna där bak. Finns nog lite man kan hitta på för att få till det.
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 14:07

Din och min kurva från 20Hz och ner är typ totala motsatser utan boost... :roll:
Jag har max gain på infra tillsats och dessutom Frekvens på kl12, då har jag en svag stigning från 50Hz och ner till 20Hz och därunder så är det helt plant... :lol:

Mitt rum har relativt dåligt stöd och är rätt stort och otätt :mrgreen:
Inte mycket till infra mörch hos mig, jag har nu precis lyckats få till någon slags upplevelse av infra alls tack vare massor av åtgärder och massor av basar.

Vad är det för utsläckning vid 70Hz?
Testat att ändra fasläge på modulerna?
Vad är det för något vid 43Hz?
Är denna branta dipp där även vid andra positioner i soffan?
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-21 15:24

Jag tror en dippen är reflexen från bakväggen och den andra mellan sidoväggarna alternativt golv/tak. Går att göra lite skulle jag tro men beror på vad jag vill kompromissa. Vill helst ha det avståndet jag har nu till i32s. Kul att labba lite så jag vet ungefär vad jag har för möjligheter sedan när jag bygger om rummet.

Precis nu njuter jag bara av att basarna är klara..Nästa steg jag är sugen på att testa är att justera delay mellan alla basar innan jag kör Dirac. Har ju en miniDSP liggandes för att göra just sånt där. https://www.andyc.diy-audio-engineering ... index.html

Sedan när det är injusterat så kör jag Dirac på hela det paketet för att få perfekt delay mellan baspaketet och resten av högtalarna. Finns en chans att det blir sjukt bra då och att dipparna försvinner helt.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-21 16:29

@DVD-ai

Vet precis hur det känns det där med att inte få någon infra från rummet. Mitt förra rum var helt hopplöst på denna punkt då jag inte hade möjlighet att placera basar bakom mig på ett bra sätt. Men nu när du har så många basar måste det gå att trolla fram något.. Man vill ju ändå inte sitta utan infra när man köpt Infra Y-12..

Nu kanske du känner dig ganska klar med allt, annars så kan du säkert få till något fungerande om du flyttar 4-6 basar bakom dig.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-21 16:44

Så här blev dom till slut förresten. Denna bilden är av de sista två som blev klara..jäkla go kännsla när man lyckas bli klar med lådbyggen.
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 16:45

Ja alltså, nu med infraY12, massor av boost och mycket gjprt i rummet (mycket för att vara vardagsrum) så har jag ju infra :)
Dock inte i nivå med många andra och för att nå dit så behöver jag göra saker som jag ej är redo för i detta boende, jag lider inte alls utan bara konstaterar att det blir i ett senare boende som jag kan få fram infrat ordentligt. :)

Edit: min nivå i basen nu stiger från 100Hz och ner till 20Hz med en ökning på 10dB, därunder så har jag en liten svacka på några dB vid 17Hz och sedan vid 14Hz går nivån upp till samma som vid 20Hz och avtar sedan sakta och flakt med minskad frekvens

Så nog finns det infra allt, jag bara vet att det kunde vara mer och det se jag fram mot i framtiden. :)

Men med beskedlig infraboost och om jag hade haft rummet som vid inflytt så skulle jag vara bitter, då hade jag en stor vallgrav under 30-35Hz... :lol:
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-21 17:44

DVD-ai skrev:Ja alltså, nu med infraY12, massor av boost och mycket gjprt i rummet (mycket för att vara vardagsrum) så har jag ju infra :)
Dock inte i nivå med många andra och för att nå dit så behöver jag göra saker som jag ej är redo för i detta boende, jag lider inte alls utan bara konstaterar att det blir i ett senare boende som jag kan få fram infrat ordentligt. :)

Edit: min nivå i basen nu stiger från 100Hz och ner till 20Hz med en ökning på 10dB, därunder så har jag en liten svacka på några dB vid 17Hz och sedan vid 14Hz går nivån upp till samma som vid 20Hz och avtar sedan sakta och flakt med minskad frekvens

Så nog finns det infra allt, jag bara vet att det kunde vara mer och det se jag fram mot i framtiden. :)

Men med beskedlig infraboost och om jag hade haft rummet som vid inflytt så skulle jag vara bitter, då hade jag en stor vallgrav under 30-35Hz... :lol:

Hade varit jättekul att se en mätning :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 19:10

Det kan det nog komma upp en, så kan man se exakt.
Nu bara rabblade jag upp ur minnet så kan vara någon Hz och dB fel sådär :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - Nu med infra Y-6 och snart Allo Katana

Inläggav philipbtz » 2019-04-29 10:49

Ingen har nappat på mina L26ROY än så kanske får använda dom som party-högtalare i uterummet eller något.

Infra Y-6 spelar på bra och har hunnit se ett par filmer och lyssnat på lite musik. Min placering bakom soffan verkar fungera bra och det är fysiskt på ett helt annat sätt nu vilket jag gillar!

Har beställt en Allo Katana i hopp om att kunna fixa en ultimat-lösning för att spela upp musik. Med en Roon server i Katanan så hoppas jag på att inget jag spelar upp skall behöva gå via wifi eller förlita sig på ostabila saker som chromecast. Sedan blir det spännande höra hur nu DAC:en låter. Kommer även lösa problemet med att min receiver inte kan spela upp alla högupplösta format..många flugor i en smäll hoppas jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-29 13:08

Hmm svår sålda alltså, ja ibland så är marknaden stundtals mättad på en viss typ av produkt.
Så var det när jag skulle sälja min dac2, jag fick gå ner så lågt att jag övervägde att låta den ligga på hyllan...
Innan och efter så låg priset högre och säljare verkade få iväg sina dac2.... :roll:

Kul att infraY-6 sköter sig och att placeringen inte upplevs orsaka några oklarheter med integreringen och upplevelsen av ljudets härkomst, om jag har vägarna förbi dina hoods så skulle jag gärna ta en lyssning :)
Jag vill höra ett rum som fungerar med basmoduler bakom lyssningsplats, och såklart vore det kul att se/höra de övriga framstegen. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-04-29 15:34

DVD-ai skrev:Hmm svår sålda alltså, ja ibland så är marknaden stundtals mättad på en viss typ av produkt.
Så var det när jag skulle sälja min dac2, jag fick gå ner så lågt att jag övervägde att låta den ligga på hyllan...
Innan och efter så låg priset högre och säljare verkade få iväg sina dac2.... :roll:

Kul att infraY-6 sköter sig och att placeringen inte upplevs orsaka några oklarheter med integreringen och upplevelsen av ljudets härkomst, om jag har vägarna förbi dina hoods så skulle jag gärna ta en lyssning :)
Jag vill höra ett rum som fungerar med basmoduler bakom lyssningsplats, och såklart vore det kul att se/höra de övriga framstegen. :)

Du är såklart välkommen men jag tror du hade blivit besviken. Allt är relativt och om jag jämför med alla andra setup:er jag ägt är detta klart bättre. Jämför jag dock med vissa andra Ino-rum så är det klart sämre :) Om jag säger så här så stör det inte nämnvärt men om jag skall vara riktigt kritisk så har jag hört delay-fel i vissa låtar -dock ganska liten enligt mig. Det här borde jag helt kunna kalibrera bort dock med miniDSP. Måste först undersöka om det går att få bort via receivern dock. Jag har två sub ut på den så skall se om jag kan sätta delay i ms där. Ogillar skarpt en extra konvertering av signalen i kedjan(miniDSP) - inte för att jag hört skillnad men att jag inte gillar det av principskäl.

Vinningen av skaket i soffan väger så tungt för mig att vilken lösning jag än väljer så måste det finnas skak. Vill känna trycket i kroppen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 15:36

någon annan som hade tråd med frågor om diybasar. där borde elementen vara mer än ”gott nock”.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-29 20:24

Kul att du blivit klar med basarna! Hoppas de är till belåtenhet nu :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - Allo Katana + Roon

Inläggav philipbtz » 2019-05-13 14:19

Jag fortsätter vara nöjd med min Alla Katana som jag kör Roon Bridge på. Visar sig bli bättre ljud med denna setup än allt annat jag testat tidigare så denna blir en keeper. Nu blir jag sugen på att höra nya slutsteg men också att faktiskt.io köpa en riktig duk någon dag. Inte kommit till skott där än.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-13 17:24

Själv är jag omåttligt sugen på att inte göra något mer innan eller efter att min liggande beställning kommer hem. :D

Det låter så trevligt hemma nu så! :)

Spännande med duk och riktig bio dock, det är något som kanske blir verklighet i ett framtida hus :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-05-13 20:52

Vad mäter du med för utrustning?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-14 12:53

Alexi skrev:Vad mäter du med för utrustning?

Räcker inte att säga att det blir bättre ljud för mig personligen? Sedan finns det mätningar med riktiga grejer på nätet om man vill gräva sig ned i detaljerna :) En stor skillnad nu är att jag kan spela filer jag inte kunde förr. Nya setupen klarar allt jag har för tillfället. Den klarar inte DSD 256 eller högre eller över 192kHz 32-bit men redan där tycker jag man nått en gräns så pass långt ifrån hörbart att det saknar betydelse för mig att kunna spela upp ännu mer exotiska format än så.

Väldigt skönt att ha ett stabilt sätt att spela upp musiken på som inte begränsar resten av min utrustning. Nästa svaga länk i kedjan är mina slutsteg som jag gärna vill se över. Men antagligen kommer duken före då det är mindre pengar än slutstegsuppgraderingar.

Sedan någonstans kommer rummet in i den ekvationen med men det är så stort projekt att jag inte riktigt orkar fokusera på det precis nu - Dirac funkar väldigt bra där sålänge vad gäller basen och tajmingen. Dock efterklang, reflektioner, fokus i ljudbild osv. saknar jag prestanda i nu när jag har ett vanligt rum än så länge.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer