philipbtz - Dolby Atmos!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: philipbtz - Allo Katana + Roon

Inläggav Tarzan » 2019-05-14 13:22

philipbtz skrev:
Alexi skrev:Vad mäter du med för utrustning?

Räcker inte att säga att det blir bättre ljud för mig personligen? Sedan finns det mätningar med riktiga grejer på nätet om man vill gräva sig ned i detaljerna :) En stor skillnad nu är att jag kan spela filer jag inte kunde förr. Nya setupen klarar allt jag har för tillfället. Den klarar inte DSD 256 eller högre eller över 192kHz 32-bit men redan där tycker jag man nått en gräns så pass långt ifrån hörbart att det saknar betydelse för mig att kunna spela upp ännu mer exotiska format än så.

Väldigt skönt att ha ett stabilt sätt att spela upp musiken på som inte begränsar resten av min utrustning. Nästa svaga länk i kedjan är mina slutsteg som jag gärna vill se över. Men antagligen kommer duken före då det är mindre pengar än slutstegsuppgraderingar.

Sedan någonstans kommer rummet in i den ekvationen med men det är så stort projekt att jag inte riktigt orkar fokusera på det precis nu - Dirac funkar väldigt bra där sålänge vad gäller basen och tajmingen. Dock efterklang, reflektioner, fokus i ljudbild osv. saknar jag prestanda i nu när jag har ett vanligt rum än så länge.

Men när du väl mäter då, vad använder du för utrustning? :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-14 15:28

Mäter vad?

Användarvisningsbild
Alexi

Re: philipbtz - Säljer 4 x L26 ROY!

Inläggav Alexi » 2019-05-14 20:30

Alltså, min fråga var egentligen vilket program etc det är du använder för dessa:
Bild

Jag vill också mäta ner till 1Hz. hemma.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-14 21:22

Jaha :oops: Det är MiniDSP UMIK-1 i kombination med REW(Room EQ Wizard). Mikrofonen klarar enligt hemsidan
Frequency response: 20 Hz - 20kHz +/-1dB with calibration loaded

Så under 20Hz vet jag inte riktigt hur den beter sig men kurvan ändrar helt klart på sig under 20Hz när jag flyttar runt basarna. I andra positioner så dyker kurvan mycket snabbare och det känns i rummet när man spelar musik med infra. Så lite går det nog att lita på det.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - nc400 beställt..whoops

Inläggav philipbtz » 2019-06-02 18:06

Har försökt hitta en bra förstärkare som inte kostar supermycket under flera år nu känns det som och kommer alltid tillbaka till dessa ncore och det är mycket snack hit och dit och det går ju inte att bli klok på det så jag beställde 3 x monokit från hypex för LCR. Så snart får jag iaf reda på hur dessa låter rent subjektivt iaf. Enligt min uppfattning iaf så mäter ju dessa riktigt bra. Men vi får se det kan ju låta apa.

Har ändå varit nöjd med mitt Emotiva men vill testa något annat och se om det går att ta det till nästa nivå. Ifall det funkar blir emotivan drivning till basarna. Jag hoppas på att det kommer låta FETT! Wish me luck!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-06-02 18:35

Good Luck!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2019-06-02 19:06

Bytte ut Emotiva XPA-2 gen1 mot Sybarite No1200 och kan inte vara mer nöjd! Driver pi60s och bs60!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-06-02 19:28

macivar skrev:Bytte ut Emotiva XPA-2 gen1 mot Sybarite No1200 och kan inte vara mer nöjd! Driver pi60s och bs60!

Hörs det skillnad? Ärligt!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-02 19:42

macivar skrev:Bytte ut Emotiva XPA-2 gen1 mot Sybarite No1200 och kan inte vara mer nöjd! Driver pi60s och bs60!

Grymt! Väldigt svårt att hitta info om den. Har du några detaljer om slutsteget?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-02 19:52

philipbtz skrev:Har försökt hitta en bra förstärkare som inte kostar supermycket under flera år nu känns det som och kommer alltid tillbaka till dessa ncore och det är mycket snack hit och dit och det går ju inte att bli klok på det så jag beställde 3 x monokit från hypex för LCR. Så snart får jag iaf reda på hur dessa låter rent subjektivt iaf. Enligt min uppfattning iaf så mäter ju dessa riktigt bra. Men vi får se det kan ju låta apa.

Har ändå varit nöjd med mitt Emotiva men vill testa något annat och se om det går att ta det till nästa nivå. Ifall det funkar blir emotivan drivning till basarna. Jag hoppas på att det kommer låta FETT! Wish me luck!

Lycka till! Spännande :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2019-06-04 07:46

Cool.
Du blir säkerligen nöjd. :)
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru Q10, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-06-04 09:04

philipbtz skrev:Har försökt hitta en bra förstärkare som inte kostar supermycket under flera år nu känns det som och kommer alltid tillbaka till dessa ncore och det är mycket snack hit och dit och det går ju inte att bli klok på det så jag beställde 3 x monokit från hypex för LCR. Så snart får jag iaf reda på hur dessa låter rent subjektivt iaf. Enligt min uppfattning iaf så mäter ju dessa riktigt bra. Men vi får se det kan ju låta apa.

Jag ska göra en kylfläns-modd på mina nc400-steg idag, för att få ner tempen lite på SMPS600. Postar bilder senare, om du vill göra samma. Jag har i princip samma kit som du (Hypex köper sina lådor till kittet från Ghent-audio, där jag köpte mina lådor. Annan front bara).

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-04 10:13

Best of luck!

Posta gärna hur du går tillväga med själva ihopsättandet av lådorna då det hade varit kul att få se hur det går till, liksom intryck längre fram förstås. Kanske kan du inspirera några av oss andra att gå över till D :)
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-04 13:33

Verkar vara en viss leveranstid på grejerna, beställde även RCA-XLR kabel från nordacoustics men dessa tillverkas för hand vid beställning så det lär vara flaskhalsen för att få igång allt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-04 17:29

Vad blir det för effekt på stegen?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-04 19:54

2Ω - 580 - W
4Ω - 400 - W
8Ω - 200 - W

Ligger väl typiskt på typ 0,0005 % dist eller något sånt. Hoppas på att de är helt galna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-04 20:18

philipbtz skrev:2Ω - 580 - W
4Ω - 400 - W
8Ω - 200 - W

Ligger väl typiskt på typ 0,0005 % dist eller något sånt. Hoppas på att de är helt galna.

Blir spännande! :)

Du bygger ihop själv vad jag förstår?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-04 21:01

genstruktur skrev:
4Ω - 400 - W
8Ω - 200 - W

Ja precis, efter ha sett mätningar på diverse implementationer av ncore verkar det vara få som får det rätt eller så hittar de på massa eget trams som är sämre än originalet. Så fick bli monoblock direkt från hypex webshop.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-05 10:41

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:
4Ω - 400 - W
8Ω - 200 - W

Ja precis, efter ha sett mätningar på diverse implementationer av ncore verkar det vara få som får det rätt eller så hittar de på massa eget trams som är sämre än originalet. Så fick bli monoblock direkt från hypex webshop.

Åh fan, är det så illa med färdigbyggda. Vad räknar du med för pris per kanal när det är klart?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-05 15:11

genstruktur skrev:
philipbtz skrev:
genstruktur skrev:

Åh fan, är det så illa med färdigbyggda. Vad räknar du med för pris per kanal när det är klart?

Ca. 8k per kanal så det är ingen billig lösning men ganska billigt för monoblock som mäter så bra.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-05 16:28

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:
philipbtz skrev:

Ca. 8k per kanal så det är ingen billig lösning men ganska billigt för monoblock som mäter så bra.

Nä det var det inte. Men låter de fint blir det andra bullar! :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - nc400 byggda

Inläggav philipbtz » 2019-06-09 20:31

Inte allt för blodigt att skruva ihop, lade till en del krypslang runt saker. Det som oroar mig lite är de kablarna som är skruvade till själva nc400-kortet..kabel var otroligt tjock så tror jag la ungefär 80% av byggtiden bara på att försöka få in de kablarna.

Bild

Temporärt uppställda i väntan på mina RCA-XLR kablar..lite segt ändå att inte kunna lyssna nu idag :evil:
Bild

Jag kommer nog skruva isär alla innan jag kopplar in dom nu i veckan bara för att dubbelkolla att allt sitter som det skall fortfarande. Något sugen på att lyssna nu...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-09 20:42

Oj vad fort det gick! :)

Synd att du saknar kablarna :(.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-06-09 21:10

Kolla att du gör kablaget korrekt bara.
Kan komma hem med mina på onsdag till dig så kan du dubbelkolla att du gjort rätt.
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-06-09 21:13

Slipade du bort lacken lite på vissa kontaktpunkter så att hela lådan jordas?

Kopplat inkommande signaljord (xlr) till chassiet? Ser inte det.

Högtalarkablarna ut från nc400 skall helst sättas inåt mot varandra i skruvkontakterna, så att det blir minsta möjliga avstånd mellan röd och svart.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-06-09 22:58

Jag skulle inte ha buntat ihop 230-sladdar med andra sladdar. Dels för att det är högspänning och dels för att undvika någon eventuell återkoppling av in- & utgång av switchad mojäng (läs nätdel).

//Michael

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-09 23:19

Snyggt och snabbt byggt!
Jag håller med Michael om att separera 230 från signalkablarna. Kanske även klämma en ferrit runt för att minska utstrålning på nätet. Min erfarenhet kring kabelskor är inte allt för god, om man monterar isär är kontakten i princip förstörd och ger dålig kontakt, första jackningen kanske dock fungerar bra. Jag hade ändå övervägt att löda istället.

Har du även en säkring på lådan, på inkommande fas? Vad har denna för spec jämfört med den som sitter på nätdelen? Sitter säkringen på kortet på blå ledare eller är den ändå routad till stiftet med brun kabel? Inte för att det i praktiken spelar någon roll....

Ser fram mot lyssningsintryck när det är i drift, spännande att höra hur de låter!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-10 07:48

Litet och smidigt! :)

Det var ju inget under av effekt, men 200w räcker ju för det mesta man vill göra i alla fall. :)
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 09:11

rajapruk skrev:Slipade du bort lacken lite på vissa kontaktpunkter så att hela lådan jordas?

Kopplat inkommande signaljord (xlr) till chassiet? Ser inte det.

Högtalarkablarna ut från nc400 skall helst sättas inåt mot varandra i skruvkontakterna, så att det blir minsta möjliga avstånd mellan röd och svart.

När man köper kitet från Hypex är två punkter redan slipade i chassit, en punkt vid inkommande ström där du nog borde kunna se slipningen i kortetet ovan. Den andra jordpunkten är för SMPS600:an men den syns nog inte i kortet där.

Jorden för XLR antar jag är den extra lilla kabel som går där längs med den stora från XLR-kontakten? Allt är redan lött och klart från fabrik så det var bara att koppla in, det är kopplat enligt beskvningen.

Jag har skruvat i den röda och svarta enligt pappret som följde med i lådan. Om det skulle kopplas på något annat vis misstänker jag att de hade skrivit det. Har inte sett någon bild på nätet där det är kopplat som du beskriver heller.

Michael skrev:Jag skulle inte ha buntat ihop 230-sladdar med andra sladdar. Dels för att det är högspänning och dels för att undvika någon eventuell återkoppling av in- & utgång av switchad mojäng (läs nätdel).

//Michael

Ok det kanske man inte borde, buntade ihop dom enligt guiden som kom med i lådan.

Frisk skrev:Snyggt och snabbt byggt!
Jag håller med Michael om att separera 230 från signalkablarna. Kanske även klämma en ferrit runt för att minska utstrålning på nätet. Min erfarenhet kring kabelskor är inte allt för god, om man monterar isär är kontakten i princip förstörd och ger dålig kontakt, första jackningen kanske dock fungerar bra. Jag hade ändå övervägt att löda istället.

Har du även en säkring på lådan, på inkommande fas? Vad har denna för spec jämfört med den som sitter på nätdelen? Sitter säkringen på kortet på blå ledare eller är den ändå routad till stiftet med brun kabel? Inte för att det i praktiken spelar någon roll....

Ser fram mot lyssningsintryck när det är i drift, spännande att höra hur de låter!

Bra tips där angående kabelskorna, det är vad som följde med i lådan - det var bara att koppla in kablarna så verkade onödigt att krångla till det genom att bygga egna.

Det finns en säkring på inkommande. Den är på 250V, Hade blivit ganska förvånad om de hade skickat med fel. Har ingen aning om det ens sitter en annan säkring någonstans men det följde med två säkringar så den andra kanske skall kopplas in på någon av korten då?
Senast redigerad av philipbtz 2019-06-10 09:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-10 11:16

DVD-ai skrev:Litet och smidigt! :)

Det var ju inget under av effekt, men 200w räcker ju för det mesta man vill göra i alla fall. :)

Svårt att hitta renare 200W ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer