philipbtz - Hjälp med diffusor till bakvägg, plz

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: philipbtz - kanske dags för lite bilder

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 10:18

Det man kan säga med säkerhet om A2 är att du sprider markant mindre ner än rakt fram och detta är en av egenskaperna som man vill åt pga att högtalaren som hamnar närmast då blir svagare samtidigt som högtalarna längre bort blir starkare.

Och jag kan säga att takreflexen ej tycks bli problematisk nästan oavsett hur nära A2 hamnar, så kanske är det så att basen och diskanterna med lådans form osv osv... hjälps åt att släcka ut ev negativa effekter av taket ch bara ha kvar det positiva !? :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 10:20

Philipbtz:

Jag är skapligt avis på ett dedikerat ljudrum sådär, det ser ut att kunna låta riktigt bra :)
Hur tycker du att det låter sådär i nuläget med allt?
Vad har du för ev planer ?
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 11:00

DVD-ai skrev:Philipbtz:

Jag är skapligt avis på ett dedikerat ljudrum sådär, det ser ut att kunna låta riktigt bra :)
Hur tycker du att det låter sådär i nuläget med allt?
Vad har du för ev planer ?

Kul att du undrar! Tycker ändå att det låter skapligt bra som det är precis nu. Det som jag har strävat efter i alla år är att få en oansträngt bas som skakar soffan när materialet tillåter. Jag har typ varit besatt av att få till något sådant efter jag upplevde hur lätt pi60s hos Ingvar klarade detta. Nu har jag äntligen lyckats med detta. Det kan alltid bli bättre men det är ganska så grymt precis nu. Jag kan dock hitta begränsningarna i infra Y-6 och egentligen är jag sugen på infra Y-9 men jag vet inte riktigt om jag orkar. Men jag tror att i detta rummet så hade det blivit perfekt faktiskt. Det är lite drömmen att få till det någon gång.

Sedan är jag sugen på en "riktigt" projektor. Alltså en i det lite mer extrema segmentet men detta kan jag inte riktigt motivera idagsläget med tanke på hur bra TW9300 ändå är. Det är riktigt mycket projektor man får för pengarna. Speciellt nu med 130,4" 2,35:1 duk så är film en helt annan grej. Det är liksom på riktigt nu när man kollar film. Jag har funderat över om jag skall orka fippla med att byta från 7.1.2 till 7.1.4 genom att byta slutsteg men då vet jag inte hur jag skall göra med a1:orna. Nu kör jag tre per kanal och med 7.1.4 hade jag då gått till en per kanal. Så ganska extrem skillnad i kapacitet. Och redan nu med tre per kanal så är det knappt jag når 120Hz med full styrka med dom så jag vet inte riktigt hur alla klarar sig med en per kanal där.

Men om jag säger så här. Kollar jag på en nyproducerad film som är 4K/Atmos så är upplevelsen extremt bra - speciellt om man gasar lite. Det är en våldsam ljudupplevelse med en bild man bara sugs in i. Men likt dig så har jag svårt att någonsin bli riktigt nöjd så några fler Y-moduler och ja kanske fixa det andra ovan med tiden. Men redan som det är nu kan jag iaf slappna av och inte sitta stressat över hur mycket jag har att fixa med ljudet.

Det som dock hade varit VÄLDIGT kul är iaf jag hade orkat snygga till rummet. Som det är nu så upplever jag det som mysigt och trevligt men det är inte det där proffsiga som jag hade velat åstakomma i det här rummet. Tid och pengar har bara inte funnits och kommer nog inte finnas på ett bra tag. Det är dock något jag hade velat ta tag i en dag. Så det står också på listan. Men när det kommer till kritan så är det ovan ändå viktigare för att när man väl sitter där så spelar det mer roll för mig.

2-kanal är något som jag tycker att jag knäckt så att säga. Det låter bra. Dock så är jag så trött på alla dåliga inspelningar att jag ofta kollar på en film eller serie istället. Ljudsystmet kommer verkligen till sin rätt då och det är mycket enklare att få wow-upplevelser den vägen. Men det är helt klart 2-kanal som drivit utvecklingen hela tiden. Det har drivit mig till vansinne genom åren faktiskt över hur många små detaljer som måste till innan jag kan sitta avslappnat och lyssna. Jag är så väldigt kräsen när det kommer till 2-kanal. Det som är synd med det är att man kan inte komma ifrån att man behöver ett väldigt bra rum som är stort nog. Jag fick helt enkelt köpa ett hus för att lyckas med det. Och ändå så vet jag att med ett rum som hade varit 1-2m större i varje ledd så hade det blivit ännu bättre.

Det som har varit roligt senaste tiden i 2-kanalsresan är att jag väntat i så många år med att investera i elektroniken. Försteg, slutsteg, DAC och Roon har varit roligt att få på plats och när jag är så inlyssnad på högtalarna så uppskattar jag de små förbättringarna som sker. För mig upplevs de skillnaderna som stora faktiskt och det har helt klart varit en del i att sitta nöjd med ljudet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 11:12

Kul med en rapport :)

Ja skak i soffan är något riktigt trevligt och som man hemskt gärna vill ha !
Det är något som jag har, men absolut inte i den nivå som går att få om man har en golv med mer eftergivlighet.
Det är fint med t.ex ett podium eller bara hus med trägolv, att man får väldigt mycket mer upplevelse av lågbasen genom att golvet helt enkelt rör sig är ett faktum :)
Även om jag ej har denna lyxen med mjukt golv så kan jag faktiskt få soffan hemma att röra sig klar synbart med rätt material... :roll: :lol:

Jag känner mig väldigt klar med själva ljudanläggningen, det är bara boendet som återstår och då är ju såklart hus vägen att gå :)
Och kul att du tog det steget och att du har fått till det så bra !
När känner du att infraY-6 inte räcker?
Eller handlar det primärt om möjlighet till än bättre bas kvalitet ? :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 11:41

DVD-ai skrev:Kul med en rapport :)

Ja skak i soffan är något riktigt trevligt och som man hemskt gärna vill ha !
Det är något som jag har, men absolut inte i den nivå som går att få om man har en golv med mer eftergivlighet.
Det är fint med t.ex ett podium eller bara hus med trägolv, att man får väldigt mycket mer upplevelse av lågbasen genom att golvet helt enkelt rör sig är ett faktum :)
Även om jag ej har denna lyxen med mjukt golv så kan jag faktiskt få soffan hemma att röra sig klar synbart med rätt material... :roll: :lol:

Jag känner mig väldigt klar med själva ljudanläggningen, det är bara boendet som återstår och då är ju såklart hus vägen att gå :)
Och kul att du tog det steget och att du har fått till det så bra !
När känner du att infraY-6 inte räcker?
Eller handlar det primärt om möjlighet till än bättre bas kvalitet ? :)

Det är faktiskt främst i musik när jag spelar upp galna bas-test låtar från någon av Komoroks listor eller liknande. Infra kan man ju spela extremt starkt utan obehag och just detta gör att man ofta vill ha mer på den fronten. Vissa låtar med stark och djup infra vågar jag inte spela över en viss volym för jag börjar höra att basarna inte riktigt hänger med. Jag upplever att kvaliteten tappar i vissa låtar om man höjer för mycket. Det är frågan om infra Y-9 räcker men jag tror det. Jag får väldigt mycket gratis genom att ha tre basar precis bakom soffan nu.

Så ja det är djup infra där jag saknar kapacitet. Men gör inte alla det typ :P Det är bara Komoroks föredetta system med 24 x 12" element där jag inte hörde ens det minsta ansträngning. Totalt obesvärat. Hans rum hade dock mycket större volym än mitt så jag tror inte jag behöver lika mycket för liknande. Men mer än infraY-6 krävs. Jag gissar på Infra Y-9 är där man borde ligga för att få ultimatbas. Men Infra Y-6 upplever jag ändå kan uppfylla en slags minimum. Det kan återge allt helt enkelt. Jag testade infraY-4 och det räckte inte t.ex. Det här handlar mer om ultimat kvalitet och att bli totalt blown away av trycket. Det är det jag saknar lite nu om man skall vara petig.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-04 12:56

Kul läsning!

Hur tänker du med Infra Y9, varför udda-antal? Jag upplevde ingen stor skillnad när jag kopplade in de sista högtalarna, från Y6 till Y8, men upplevde att konrörelsen var ordentlig i vissa filmer med Y6 varav det kändes som det fanns en risk att spela sönder något, jag har inte kollat så noga sen dess. Det kanske är säkrast att låta bli.

Angående takhögtalare så tror jag att jag sitter på ungefär samma setup som du, i32s i front Infra Y8 basmoduler 8st A2 surrond, när Ingvar ritade in mina takkanaler ritade han en högtalare per takkanal och sa det var svårt att få till det bra med fler högtalare per kanal. Han sa också att det i de alla flesta fall räckte med en a1 per kanal, även i kapabla anläggningar, han såg inte att det var en begränsning för mig, men sen är min takhöjd på under 2,1m kanske den stora begränsningen. Även om jag lite försiktigt frågade så fick jag ingen rekommendation att gå på något större.

Tyvärr har jag inte fått upp mina takhögtalare så kan inte ge någon input på hur det fungerar än. Just nu arbetas med gardinstänger och draperier, förhoppningsvis är de snart klara och uppe och tid kan ges för takhögtalarna. Infestnignar är i alla fall borrade och alla kablar är dragna. Behövs dock lite förstärkare också och dämpmaterial.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 15:13

Frisk skrev:Kul läsning!

Hur tänker du med Infra Y9, varför udda-antal? Jag upplevde ingen stor skillnad när jag kopplade in de sista högtalarna, från Y6 till Y8, men upplevde att konrörelsen var ordentlig i vissa filmer med Y6 varav det kändes som det fanns en risk att spela sönder något, jag har inte kollat så noga sen dess. Det kanske är säkrast att låta bli.

Angående takhögtalare så tror jag att jag sitter på ungefär samma setup som du, i32s i front Infra Y8 basmoduler 8st A2 surrond, när Ingvar ritade in mina takkanaler ritade han en högtalare per takkanal och sa det var svårt att få till det bra med fler högtalare per kanal. Han sa också att det i de alla flesta fall räckte med en a1 per kanal, även i kapabla anläggningar, han såg inte att det var en begränsning för mig, men sen är min takhöjd på under 2,1m kanske den stora begränsningen. Även om jag lite försiktigt frågade så fick jag ingen rekommendation att gå på något större.

Tyvärr har jag inte fått upp mina takhögtalare så kan inte ge någon input på hur det fungerar än. Just nu arbetas med gardinstänger och draperier, förhoppningsvis är de snart klara och uppe och tid kan ges för takhögtalarna. Infestnignar är i alla fall borrade och alla kablar är dragna. Behövs dock lite förstärkare också och dämpmaterial.

Jo jag kan förklara detta udda antal. Det är nämligen så att jag har kommit fram till att för att få jämn bas i soffan (och bra skak på alla platser) så behöver jag ha tre basar bakom soffan - en för varje sittplats. Så nu har jag tre där framme och tre bakom mig. Jag tror det hade varit av fördel att ha dubbelt så många där framme som bakom mig. För att få det så krävs tre till. Sedan efter mycket teoretiskt forskande så visar det sig att Infra Y-9 motsvarar exakt 4 x 18" basar i konarea vilket jag har fått för mig är det som krävs i kapacitet för att sitta lugn. The stars align med Infra Y-9 enligt min amatörmässiga teori 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-04 15:15

philipbtz skrev:Jag upplever att kvaliteten tappar i vissa låtar om man höjer för mycket.

Jag antar att du tänkt tanken att kanske slutsteget/-n börjar krokna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 15:22

Hos mig kroknar steget först, jag har ju bara drygt 100w/element... men nog fasen räcker det utmärkt i lägenhet det... :lol:
Men nog skulle man i framtiden vilja ha typ 4x så mycket när man bor i hus :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 16:27

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Jag upplever att kvaliteten tappar i vissa låtar om man höjer för mycket.

Jag antar att du tänkt tanken att kanske slutsteget/-n börjar krokna?

Det är möjligt antar jag men EP4000 lämnar ganska duktigt med effekt. Jag kör tre Y per kanal:

Watts/Side @ 8 ohms: 550W RMS.
Watts/Side @ 4 ohms: 950W RMS.
Watts/Side @ 2 ohms: 1250W RMS.

Man ser att elementen rör på sig kraftigt så ganska så säker på att det är där flaskhalsen ligger.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 16:41

Det borde ju räcka till att sätta fart på grejerna, är ju typ samma effekter som Rotel 1090/ 1590 och den anses ju vara tämligen lagom till Y basarna :)

Jag tror att du behöver fler basar, eller att steget inte lämnar det den ska enligt spec och/eller låter dåligt vid höga effekutag typ... :)
Men jag vet att dessa Y element har jag ju spelat till bottning utan att tycka det låter dåligt, bara inte lika bra :)
Du tyckte inte att det började att låta ”blurrigt” och grötigt ?
Kan du beskriva på vilket vis det inte låter lika bra längre :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 16:56

DVD-ai skrev:Det borde ju räcka till att sätta fart på grejerna, är ju typ samma effekter som Rotel 1090/ 1590 och den anses ju vara tämligen lagom till Y basarna :)

Jag tror att du behöver fler basar, eller att steget inte lämnar det den ska enligt spec och/eller låter dåligt vid höga effekutag typ... :)
Men jag vet att dessa Y element har jag ju spelat till bottning utan att tycka det låter dåligt, bara inte lika bra :)
Du tyckte inte att det började att låta ”blurrigt” och grötigt ?
Kan du beskriva på vilket vis det inte låter lika bra längre :)

Ja det där med att beskriva ljud. Tidigare hade jag 2 L26ROY paralell-kopplade per kanal. Alltså de ligger på 4Ohm per element så det dippade nog frisk under 2Ohm och om jag körde vissa låtar med dessa så hörde man tydligt att steget klippte. Det ljudet är det inte utan det är mer som att basarna tappar kontrollen. Det låter grötigt typ, det låter liksom inte superdåligt men det är ett ljud som får mig att tänka att nästa klick på volymen innebär bottning. Ino-element är ju farliga på sett att de låter svinbra tills det tar stopp och när det tar stopp finns det en chans att det går sönder.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 17:05

Min erfarenhet av när ett steg tappar orken i basområdet är att det låter lite liknande som när bas element ligger på gränsen, jätte svårt kan det vara att höra skillnaden tycker jag med min erfarenhet (som inte är jätte stor av hur detta låter i just basområdet).

Jag tycker att båda överstyrningarna brukar resultera i en okontrollerad och grötig bas och ordnar upp sig igen bara man sänker lite lite.
Så upplevs det här hemma nu om jag spelar steget i klippning och Y elementen har långt kvar till Xmec, tidigare kunde jag istället få infraY att bete sig så när jag bara hade 4st och drev dom med ett Rotel 1590 och alltså hade typ samma effekt/element som du har.
Så jag vet av erfarenhet att dom effekter du har ska räcka till att styra ut w121(x) fullt, det är välprövat (även hos andra) så jag tror nog att du behöver fler element.
Om inte steget har något trist för sig som sagt... :) :D
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 17:19

Jo det är möjligt. Kan vara värt att testa mer effekt men är även ganska sugen på några element till. Men ingen stress :) Som sagt så kan infra Y-6 spela allt(inom rimliga gränser)! "Bass I love you" är en bra låt att testa då det finns en djup bas där som är helt galen med redan infraY-6. Den där andra delen i basgången som skakar sönder hela soffan. Den måste vara väldigt djup typ 10Hz. Och detta återges väldigt rent. Men ja tre stycken till så sitter jag nog riktigt safe för mina behov. Men eftersom jag i det fallet ändå måste köpa ett till steg så kan jag ju redan nu köpa ett nytt steg och testa det redan nu och se om det gör skillnad :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-04 17:21

Ni har väldigt rejäla bassystem som ni upplever krokna. Ni tror inte det är hörseln som kroknar? Är hörseln helt linjär upp till smärtgränsen?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 17:31

Belker skrev:Ni har väldigt rejäla bassystem som ni upplever krokna. Ni tror inte det är hörseln som kroknar? Är hörseln helt linjär upp till smärtgränsen?

Nja alltså detta handlar om i mitt fall att återget 7-14Hz (typ något sånt) väldigt starkt och rent. Det krävs enorma resurser.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 17:35

philipbtz skrev:Jo det är möjligt. Kan vara värt att testa mer effekt men är även ganska sugen på några element till. Men ingen stress :) Som sagt så kan infra Y-6 spela allt(inom rimliga gränser)! "Bass I love you" är en bra låt att testa då det finns en djup bas där som är helt galen med redan infraY-6. Den där andra delen i basgången som skakar sönder hela soffan. Den måste vara väldigt djup typ 10Hz. Och detta återges väldigt rent. Men ja tre stycken till så sitter jag nog riktigt safe för mina behov. Men eftersom jag i det fallet ändå måste köpa ett till steg så kan jag ju redan nu köpa ett nytt steg och testa det redan nu och se om det gör skillnad :D

Ja ditt rum har ju väldigt mycket bättre djupbas egensker än mitt så du, ska ändå veta hur lyckligt lottad du är, du har nästan garanterat mer upplevelse än vad jag har hemma vid samma ljudnivå :wink:
Var nöjd och glad!

(gört gört!!! Mer basar, större steg!!!! :twisted:)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 17:39

Jo jag är galet tacksam måste jag säga vilket också är en av anledningarna till att jag vill ta tillvara på potentialen.

BassThatHz på avsforum som har typ 24 18":are eller vad det är skriver så här: Antar att dessa siffror är utan room gain.

All the studies say the threshold for ear pain and permanent hearing damage for infrasound is roughly 150-160db, and that below 135db is basically the safe-zone.

So 130db from 120hz to 1hz would be just about "ideal".

16 sealed SI-18's and a clone amp will get you 130db to 20hz for ~$3500, and 113db @ 10hz.
Getting 130db at or below 10hz is expensive and difficult, about 50 SI-18's and $10,000.
With some room gain and/or a large 10hz ported box you might be able to save up to 50%, 8 to 25 ported SI-18's.

Så några extra 12:or hit och dit känns inte så märkligt :twisted:
Senast redigerad av philipbtz 2019-09-04 17:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 17:41

Belker skrev:Ni har väldigt rejäla bassystem som ni upplever krokna. Ni tror inte det är hörseln som kroknar? Är hörseln helt linjär upp till smärtgränsen?

Nja, alltså mitt som det ser ut ny (infraY-12) har aldrig kroknat innan jag blir för orolig för grannar och i extrema fall för orolig för väggarna i lägenheten som slår klart synligt... :wink: (det är inte bra i längden, endast korta demos på sådan ljudnivå kan, accepteras)

Men jag, gick in för att testa gränsen och då hittade jag den i form av ej tillräcklig effekt :)
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-04 17:46

philipbtz skrev:Jo jag är galet tacksam måste jag säga vilket också är en av anledningarna till att jag vill ta tillvara på potentialen.

BassThatHz på avsforum som har typ 24 18":are eller vad det är skriver så här: Antar att dessa siffror är utan room gain.

All the studies say the threshold for ear pain and permanent hearing damage for infrasound is roughly 150-160db, and that below 135db is basically the safe-zone.

So 130db from 120hz to 1hz would be just about "ideal".

16 sealed SI-18's and a clone amp will get you 130db to 20hz for ~$3500, and 113db @ 10hz.
Getting 130db at or below 10hz is expensive and difficult, about 50 SI-18's and $10,000.
With some room gain and/or a large 10hz ported box you might be able to save up to 50%, 8 to 25 ported SI-18's.

Så några extra 12:or hit och dit känns inte så märkligt :twisted:

Jag förstår verkligen :)

Jag har fått min kurva att vara relativt stabil till typ 20Hz, därunder så gör den (i soffan) en häftig dipp vid 15Hz för att sedan gå upp igen i nivå mot 10Hz.

Nu har jag inte mätt på ett tag och har gjort några justeringar som upplevs tydligt förbättrande, det ska mätas snart så att jag får se hur det ser ut i basområdet :)
Mvh/ David

More is more

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-04 18:25

Vad jag tänkte skriva i förra inlägget men nog glömde, kom jag på, är inte infrabasarna extra kapabla vid låga frekvenser? Jag har för mig den "största" svackan för infra jämfört med profundus ligger en bit över 20hz och är 10-30hz bred någonting. Så det borde inte vara de absolut lägsta frekvenserna basarna säger ifrån, men det kanske det inte är heller?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-04 21:11

Frisk skrev:Vad jag tänkte skriva i förra inlägget men nog glömde, kom jag på, är inte infrabasarna extra kapabla vid låga frekvenser? Jag har för mig den "största" svackan för infra jämfört med profundus ligger en bit över 20hz och är 10-30hz bred någonting. Så det borde inte vara de absolut lägsta frekvenserna basarna säger ifrån, men det kanske det inte är heller?

En portad bas har ungefär 3 ggr så mycket luftförflyttningsförmåga vid avstämningen som en sluten bas. Det beror på hur många skumpluggar man har i portarna vart avstämningen hamnar. Ju fler plugger desto lägre avstämning men mindre output med. En sluten bas är bara begränsad till vad ens rum ger för bidrag. I mitt nuvarande rum är det 7Hz. I mitt förra rum var det dock bara 20-25Hz innan kurvan dök. Att Infra-basarna är "mer" kapabla djupt ner är pga de är slutna men mer viktigt att man har många av dom vilket ger mer kapacitet över och under avstämningen jämfört med en profundus. Man har mer konarea helt enkelt. Så säg 40-90Hz eller vad man nu delar så vinner infra-basarna. Och typ 1-14Hz vinner infrabasarna..ja eller egentligen 1-18Hz kanske lite beroende på pluggar osv. Jag gissar nu alltså men det borde vara något sådant. När jag pluggade två portar i mina förra profundus fick jag bas till 14Hz. Men jag fick också boosta mycket för att få det i det rummet så de bottnade snabbt i musik med djup bas. Jag tror ingen profundus ger något vettigt under ca. 14Hz men det är bra djupt bara det. Problemet är att varje Hz man kryper neråt så krävs det sådan ofantlig kapacitet. Infra Y-12 är absolut inget överdrivet system när man försöker återge 7Hz t.ex. I mitt fall så kan jag "fuska" lite eftersom jag har sådant bra rumsbidrag så redan vid Infra Y-6 blir det riktigt bra. Men eftersom jag antagligen inte är normal så vill jag ha mer.

Detta är finlir på det stora hela. Kanske lite mer än att byta DAC eller slutsteg men jag tror inte de flesta som skulle lyssna här tycker det behövs mer.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-09-04 23:02

Ett rum som inte har så stor volym och samtidigt har stabila väggar, inte mycket av fönster och lätta dörrar kräver mindre av pumpkapacitet för att trycksätta rummet och komma ned i infraområdet med "acceptabel SPL". 50 m³ rum kräver givetvis mindre pumpkapacitet än ett på 100 m³ och alltså färre basar med samma slaglängd = billigare. Är rummet jättelångt / stort blir det svårare och svårare att nå infra med någon SPL att tala om. -Ifall det ens är praktiskt möjligt beroende på rummets material i väggar, tak och golv, -ett tält lär vara svårt att trycksätta ...

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-04 23:36

Kanske dum fråga, men vad betyder det att ”trycksätta” ett rum i detta sammanhanget?
Synonym till SPL?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-06 07:56

Ja det genererar just spl, det är tryckskildnader som avses :)

Vid såhär pass låga frekvenser med så lång våglängd att den inte alls ryms inom rummets dimensioner, ja då handlar det mer om att trycksätta rummet i sin helhet för att få nivå.
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-09-15 01:04

philipbtz skrev:Sedan är jag sugen på en "riktigt" projektor. Alltså en i det lite mer extrema segmentet men detta kan jag inte riktigt motivera idagsläget med tanke på hur bra TW9300 ändå är. Det är riktigt mycket projektor man får för pengarna. Speciellt nu med 130,4" 2,35:1 duk så är film en helt annan grej. Det är liksom på riktigt nu när man kollar film.

Du är nöjd hur TW9300 fixar 130" duken? Känns som ett vettigt val om jag skulle byta min Sony HW55.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-15 01:31

music4ever skrev:
philipbtz skrev:Sedan är jag sugen på en "riktigt" projektor. Alltså en i det lite mer extrema segmentet men detta kan jag inte riktigt motivera idagsläget med tanke på hur bra TW9300 ändå är. Det är riktigt mycket projektor man får för pengarna. Speciellt nu med 130,4" 2,35:1 duk så är film en helt annan grej. Det är liksom på riktigt nu när man kollar film.

Du är nöjd hur TW9300 fixar 130" duken? Känns som ett vettigt val om jag skulle byta min Sony HW55.

Ja den klarar det inga problem. Jag kör på low lamp mode t.o.m men mitt rum är mörkt. Svart matta, tak och väggar från soffan och framåt. Men kör du på tw9400 alternativt köp min för ett bra pris :) Funderar lite på att uppgradera. Alltså den är grym, inget snack men det finns bättre om även om man får betala orimligt mycket mer.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-09-15 01:49

TW9400 känns vettigare än en JVC då jag vet hur det blir. JVCn behöver bytas ut om några år och helt plötsligt så blev "år/priset" väldigt dyrt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2019-09-18 07:25

Kändes som en väldigt grov generalisering.
Alla tillverkare har mer eller mindre problem med olika modeller i sitt utbud och jag kan inte påstå att jvc verkar ha mer problem än andra.

Se bara på vad som händer med vissa av Sonya äldre modeller där panelen åldrats rätt snabbt med sämre kontrast som resultat. Gäller dock även här, bara vissa modeller om inte minnet sviker mig.

Äldre X30 hade mycket problem med sina lampor minns jag men då fick man oftast nya utan snack.

Jag och två polare kör jvc sen ett par år tillbaka utan några som helst problem. Svärtan och skärpan är riktigt fin och står sig bra idag. Såg nyligen en TW9300 och trots rätt förutsättningar rummet så finns en del att önska i svärtan tyvärr. Fin optik gällande skärpa dock!

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - God Jul!

Inläggav philipbtz » 2019-12-25 17:00

Som julklapp så bjuder jag på en länk till den sjukaste bion jag någonsin läst om. Verkar totalt maxat! Lite julläsning https://www.avsforum.com/forum/19-dedic ... build.html

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer