philipbtz - smider planer

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - Säljer Emotiva XPA-2 Gen 2 mint med låda

Inläggav philipbtz » 2020-08-05 22:16

Två av basarna sålda, slutsteget sålt.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: philipbtz - smider planer

Inläggav philipbtz » 2020-10-16 14:04

Det har hänt lite senaste tiden vilken jag tänker är värt en uppdatering. Har känt ett tag att mitt försteg är något av en begränsande faktor i systemet och har letat länge efter något som kan ersätta min Arcam AVR390 som tills nu har varit det bästa försteg jag ägt. Det har varit ganska mycket velande med det hela men till slut hände det. Köpte en Monoprice HTP-1 som har 16 kanaler med balanserade utgångar, Atmos, Auro-3D, Dirac Bass Control mm. Det finns mycket som är intressant med denna apparat och kort sagt är det nog ett försteg som kommer stanna i bion väldigt länge. Det har hänt en annan grej med...jag har varit så nöjd med mina nc400 monoblock att jag kunde inte hålla mig med att uppgradera resten av kanalerna. Så det fick bli ett Apollon NCMP6350 som har sex kanaler av Hypex Ncore NC502MP.

Så nu kör jag balanserat på alla kanaler och Ncore på alla kanaler (förutom subbarna) och det är inte ens så mycket som vitt brus i diskanterna om man lägger örat emot. Det är helt tyst i högtalarna. Detta är enorm feelgood för mig även om det kanske inte är så viktigt för de flesta. Samma fantastisk attack i NC502MP modulerna som nc400 har. Så nu borde inte a2:orna begränsas då de får upp emot 350W styck :twisted: .

I HTP-1:an kan jag ställa hur många volt den skall skicka ut, upp till 4V. Fördelen med detta är att man kan ställa en lägre volt ut vilket då minskar disten i försteget. Flera har säkert sett hur den presterar vid 4V via AES-ingången från ASR men vad många kanske inte har sett är hur den presterar över HDMI vid lägre volt ut.

Här finns lite mätningar över HDMI. Jag kör 2,2V ut så jag ligger på 105dB+ SINAD. https://www.avsforum.com/threads/the-of ... t-59273104

Hur låter det då? En skillnad som var ganska tydligt är att när man ökar volymen så får man den där känslan av att det bara är att öka och öka hur mycket man vill, det finns ingen indikation på dist. Ljudet är väldigt rent det är nog bästa beskrivningen jag kan ge. Ljudet har en känsla av att vara väldigt stabilt och oansträngt. Jag tyckte faktiskt ljudet var bra redan med Arcamen men det här är lite som om man lyssnar på i28 och sedan på i68s, det är en ny nivå som man förstår när man hör det. Efter en viss ljudvolym med Arcamen så lät det mindre bra eller vad man skall säga. Trodde först detta berodde på andra saker men här är det skillnad med HTP-1:an.

För tillfället kör jag 7.2.2 men har planer på att utöka till 7.3.6 men där har jag inte riktigt bestämt mig än om det är värt de pengarna man får lägga på slutsteg, funkar ändå bra att parallellkoppla högtalare. Jag har ju även lite jag vill göra med rummet så får se hur prioriteringen blir där.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-10-16 14:52

Grymt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-16 15:23

Finns det någon ÅF här i trakterna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-10-16 15:33

Nattlorden skrev:Finns det någon ÅF här i trakterna?

Nej man får importera från USA men det är snack om att det kanske kommer finnas i Monoprice EU butik nästa år.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-10-16 15:33

Dubblett

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-16 16:32

philipbtz skrev:

Nej man får importera från USA men det är snack om att det kanske kommer finnas i Monoprice EU butik nästa år.

okej, då försvann intresset att ens kika på den då. Något som kostar så mycket köps enbart över disk för min del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-10-16 16:51

rajapruk skrev:Grymt.

... sa grisen ... :)

Jag har just börjat i den andra änden vad gäller Atmos. Kompletterar befintliga 4 par pK-högtalare för surround med ytterligare 3 par för "Voice of God" plus lämnat in 2 gamla 5-kanalsslutsteg för service och rundsmörjning. -Eftersom jag är en sniken "not-an-early-adopter" och räknar med att det dyker upp fler alternativ på AVR / processor som kan dyka i pris / vara mer prisvärda / ha färre buggar än vad som finns just nu.

Vad kostade kalaset med frakt, tull o moms från staterna?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-10-16 18:54

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:

okej, då försvann intresset att ens kika på den då. Något som kostar så mycket köps enbart över disk för min del.

Man gör som man vill :)

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:Grymt.

... sa grisen ... :)

Jag har just börjat i den andra änden vad gäller Atmos. Kompletterar befintliga 4 par pK-högtalare för surround med ytterligare 3 par för "Voice of God" plus lämnat in 2 gamla 5-kanalsslutsteg för service och rundsmörjning. -Eftersom jag är en sniken "not-an-early-adopter" och räknar med att det dyker upp fler alternativ på AVR / processor som kan dyka i pris / vara mer prisvärda / ha färre buggar än vad som finns just nu.

Vad kostade kalaset med frakt, tull o moms från staterna?

Låter nice! Beror lite på vad man har för behov men är man sugen på 16 kanaler så kommer nog inget nytt any time soon skulle jag tro. De mest prisvärda AVR:erna precis nu verkar vara Denons maskiner om man klarar sig med de features dom har. Atmos är helt klart värt det!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-10-17 06:33

Kul med allt nytt! :)

Skall bli kul att höra om Monoprice. Jag övergav Arcam också.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-10-17 16:55

genstruktur skrev:Kul med allt nytt! :)

Skall bli kul att höra om Monoprice. Jag övergav Arcam också.

Är du nyfiken på något speciellt? Kan meddela att den är bugg-fri iaf :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2020-10-17 17:54

Vad skönt! :)

Nä tänkte mest att det är kul att läsa. Det är alldeles för mycket pengar för mig. Behovet av Dirac har också minskat rejält.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer