Salong 1:4

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
blixten_no1

Re: Salong 1:4 (och Bubbens andra projekt)

Inläggav blixten_no1 » 2017-07-06 07:39

Ingår det ett cr80 i kedjan?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-06 09:39

Ja, eller ett CR80s. Kan det vara att delningsfiltret är ojordad och allt annat jordat? Men jag tycker problemet borde vara detsamma med andra slutsteg också i så fall.

Edit: förresten, det brummar även om jag inte har några signalkablar anslutna, och då är inte CR80 i kedjan.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-07-06 10:40

Bubben skrev:Ja, eller ett CR80s. Kan det vara att delningsfiltret är ojordad och allt annat jordat? Men jag tycker problemet borde vara detsamma med andra slutsteg också i så fall.

Edit: förresten, det brummar även om jag inte har några signalkablar anslutna, och då är inte CR80 i kedjan.

Aha, jag hade nämligen problem med just ep4000 och cr80s, när jag vred outputrattarna över en viss gräns så började det brumma väldigt kraftigt.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-18 23:00

Fick ett nytt Europower 4000 idag, resultat: knäpptyst när ingen signal är på!
Men när jag kröp runt och lyssnade efter brum upptäckte jag att jag har en del jordbrum i övriga anläggningen. Ska komplettera antennanläggningen med lite slutmotstånd och avskiljare till att börja med i morgon.
Misstänker att den kan vara en bov i dramat, men nu kan jag inte skylla på Behringer i alla fall.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-23 23:51

Jordbrummet kommer från något som är anslutet till receivern, skönt att jag kan köra tvåkanals-delen för sig så jag inte behöver gräva i det just nu.

Har mätt och skruvat så jag är skinnflådd om fingertopparna på CR80s, infrakortet och bc60. Hittade en jobbig dipp på 15dB vid 480Hz på vänster kanal:
dipp.png
dipp.png (134.74 KiB) Visad 4995 gånger

Tänkte att det kanske berodde på golvreflexen, men den förändrades inte mycket oavsett vad jag ställde framför. Provade att koppla ur bs22, och då blev den bredare och inte lika djup. Flyttade bs22 till den alternativa placeringen, och då försvann den helt och hållet. Är förmodligen dörrnischen som ställer till något, och bs22 kruxade till något när den var för nära.

Hittade sedan en dipp på höger kanal vid 120Hz, som visade bero på en fasvänd bs22. :oops:

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-24 00:14

Börjar nog bli ganska klar nu.
Hittar mer och mer rumsproblem, och löser vissa, men resonansen som anslår rumslängden skulle jag behöva ett filter för att få ner. Det är den som gör att jag inte får basen jämnare mätmässigt. När jag lyssnar så låter det helt okej, ibland får jag för mig att det hörs resonanser och ringningar i något parti, men när jag lyssnar i en annan anläggning i huset så hör jag samma bumliga bas eller påträngande klang så jag har svårt att veta hur det "ska" låta.

kanske färdig.png
kanske färdig.png (303.72 KiB) Visad 4993 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-24 08:51

Kruvan ser mycket bra ut. Efterklangerna ligger ganska så högt upp, så de borde gå att dämpa/diffusera bort ganska enkelt... det ser ju utmärkt ut i problemområdet bas däremot. :)

Har du samma efterklanger om du flyttar mätmicken lite grand? Fick enstaka besynnerliga mätningar på den punkten själv också ibland med det systemet när jag lånade sådan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-24 08:59

Efterklangen ligger ständigt högt över 500Hz. Har ibland fått värden på 4sek, ibland 0,2 beroende på mickplacering. Micken är vid mätningen placerad där jag normalt sitter (alltså ganska nära nackstödet), men det finns ingen chans i helvetet att efterklangen är uppåt 2sek. Musiken dör ut direkt när jag lyssnar och trycker på paus. Det står i manualen att efterklangsmätningar under 125Hz och över 4kHz är opålitliga, men jag anser att de är opålitliga i ett betydligt större område. Klangen i basområdet stämmer nog, och den borde vara ganska lika högre upp.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2017-07-24 10:38

Jag har aldrig använt det där programmet själv men på varenda mätning jag har sett från det så verkar efterklangsmätningen vara riktigt knas. Min gissning är att programmet är ganska dåligt på att mäta/räkna efterklang.

Prova REW om andan faller på, det är gratis och enkelt att använda!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-07-24 10:53

Mätproblemet med långa efterklangstider sätter jag en fulöl på att dom beror på en annan störkälla i rummet, en av störkällorna jag lokaliserat hos mig var tex laptopen som jag använde som mätdator.
Så kanske någon dator, slutstegsfläkt, ventilation, osv osv.

Du hittar det enklast genom att köra fliken där du får upp en massa staplar och struntar i att sätta på bruset, sen kikar du på staplarna och kikar om det ger utslag ändå.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-07-24 11:21

Långa efterklangstider i diskanten verkar bero på att XTZ och nyare windows från (7:an) inte funkar bra tillsammans. När jag körde XTZ-mätningar funkade det OK med XP från låg- till högfrekvens. Med senare Windows 7 installerad fick jag alltid en kort högfrekvent ljudsvepssnutt som pep till mot slutet av mätningen. Klart hörbart separat "pip", då åkte tiden upp i himlen för 4 kHz (eller om det var 2 kHz) och uppåt.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-24 11:33

Xenod> funderar på det. Programmet hittar ex inga rumsmoder, men jag vet att jag har dem. Det verkar som man inte har tagit med i beräkningarna att det faktiskt kan finnas akustikreglerade rum.

Evil-homer> Det är tomt i rummet när jag gör mätningarna. Jag riggar upp micken (kabeln är dragen genom kanalisation, så ljudtätningen är intakt), sedan sitter jag i teknikrummet med dator, slutsteg (har ex inte fläktmoddat EP4K ännu) och övrig elektronik och rattar och mäter. När jag tycker jag kommit en bit kopplar jag ur mätutrustningen och går och lyssnar lite. Hittar jag något tokigt kanske micken flyttas eller någon annan del av möbleringen förändras. Hur som helst så är störkällorna i rummet minimala från mätproceduren.
Ett ilsket tjut dock från ljudkortet i mätutrustningen, men det verkar den inte bry sig om eftersom man drar upp nivån ganska högt.
Men det finns brister i XTZ-utrustningen helt klart, men den är väldigt plug-n-play. Så för den stora massan med dålig koll (som mig) så tar man sig ändå en bra bit.
Om man gör 4-5 mätningar på raken så kan man få lite varierande kurva och olika efterklangstider, vilket är lite lustigt. Små skillnader, men ändå märkbara visuellt.

De där staplarna vid RTA ligger och hoppar vid tyst rum pga det där tjutet, så det går inte att få dem ligga i botten. Bakgrundsbruset är alltid runt 35dB.

Adhoc> så kan det kanske vara, jag kör just nu på WHS2011, de första mätningarna gjordes på Win10. Det kanske skiljer? Har inte haft en tanke på att OS:ET kan ställa till det. Jag har Win10 virtuellt på servern, ska se om jag orkar prova där igenom. Efterssom jag inte är i rummet vid mätning har jag ingen aning om det är något pip på slutet.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-24 13:30

Kom och tänka på en annan sak, det här med glad-mun-placering av basmoduler. Finns det någon teoretisk tanke bakom det, eller är det bara att prova och se om det blir bättre?
Jag funderar på att vända de två modulerna i mitten, men tycker det skulle kunna bli sämre pga att resonansen mellan sidovägarna borde bli mindre undertryckt.
Åsikter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-24 13:35

Bubben skrev:Kom och tänka på en annan sak, det här med glad-mun-placering av basmoduler. Finns det någon teoretisk tanke bakom det, eller är det bara att prova och se om det blir bättre?
Jag funderar på att vända de två modulerna i mitten, men tycker det skulle kunna bli sämre pga att resonansen mellan sidovägarna borde bli mindre undertryckt.
Åsikter?

Glad mun? att ha de närmre sidoväggarna längre från bakväggen? Samtidigt som du synkar förstavågen så får du sämre sympatisk reflex från bakväggen... Inget entydigt positivt alltså.

Menar du i höjdled - att de yttre skall högre upp.... då blir det lite mer spännande... för då exciterar du olika i höjdled samtidigt som du minskar distans till örat lite... spännande.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-07-24 13:48

Menar höjdled, det blir ingen stor skillnad vi pratar om här.
Här pratas det om jättestora skillnader:
viewtopic.php?f=20&t=46631&hilit=Glad+mun

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-07-24 15:00

Xenod skrev:Jag har aldrig använt det där programmet själv men på varenda mätning jag har sett från det så verkar efterklangsmätningen vara riktigt knas. Min gissning är att programmet är ganska dåligt på att mäta/räkna efterklang.

Prova REW om andan faller på, det är gratis och enkelt att använda!

Ett tyskt test av XTZ-mätgrunkan dömde ut just efterklangsmätningen. Det ska antagligen göras vid en rätt hög ljudnivå för att minska mätfelen som kan uppstå vid för låg ljudnivå, det är ju bra med lite marginal till mätutrustningens störgolv (som kan vara rätt hög). Stämmer SPL på mätningarna ovan? Brukar man inte mäta vid högre nivå?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-24 15:45

Bubben skrev:Menar höjdled, det blir ingen stor skillnad vi pratar om här.
Här pratas det om jättestora skillnader:
viewtopic.php?f=20&t=46631&hilit=Glad+mun

Maximal skillnad är att få upp ytterbasarna till öronhöjd. Mer än så känns inte vettigt. Likaså känns det inte vettigt om avståndet till öronhöjdsbasar blir kortare än till de andra.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-02 13:49

Fint reportage i senaste Hemmabiotidningen :)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-09-04 16:09

rajapruk skrev:Fint reportage i senaste Hemmabiotidningen :)

Ja, det blev bra. Visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig, men det mesta tolkades rätt.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2017-09-06 10:51

Bubben skrev:

Ja, det blev bra. Visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig, men det mesta tolkades rätt.

Finns det möjlighet för oss på faktiskt att läsa om repotaget om din bio?

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-09-06 13:03

DorreN skrev:
Bubben skrev:

Jag är också nyfiken! Vore kul att se bilderna från bion och bygget också! Gick igenom hela tråden men verkar som de flesta bilder försvunnit:(

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-09-06 13:18

Frisk skrev:
DorreN skrev:
Bubben skrev:Ja, det blev bra. Visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig, men det mesta tolkades rätt.

Jag är också nyfiken! Vore kul att se bilderna från bion och bygget också! Gick igenom hela tråden men verkar som de flesta bilder försvunnit:(

minhembio finns lite bilder.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-06 15:20

Bubben skrev:

Kul att du kände för att göra det och din detaljfinish är ju så hög att det håller för proffsfoton... själv har jag tackat nej ett par ggr nu. 8)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-09-06 15:41

Frisk skrev:
DorreN skrev:
Bubben skrev:Ja, det blev bra. Visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig, men det mesta tolkades rätt.

Jag ska lägga upp lite bilder på minhembio nu när numret kommit ut. Är för mig att de flesta bilderna här på faktiskt kommer från Component.se, och den ligger nere just nu. Vet inte hur det är med texten, den får man väl inte lägga upp som man vill misstänker jag när den inte är publicerad av mig.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2017-09-06 20:14

Våldsamt tjusig Bio ! :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Crest vs900, Fukdist och 6 x 18” infra samt Smisk MK-IV DIY ösburkar.

Användarvisningsbild
Bubben

Re: Salong 1:4 (säljer pX-4 alt. BS60 och pX-2)

Inläggav Bubben » 2018-12-02 00:57

Säljer nu de Ino-basmoduler som jag beställde för detta projekt initialt.
Mer info finns här:
https://www.minhembio.com/Bubben141/marknad/373938

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-04 10:33

Vad blir det för bassystem då?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2018-12-04 12:12

Kraniet skrev:Vad blir det för bassystem då?

Det är utbytt sedan länge till egenbyggt system med element från Acoustic Elegance.
Byggtråd och annat tjafs finns här: viewtopic.php?f=3&t=63747
Jag har väntat med att sälja dessa för jag ville prova att komplettera i16s med basstöd, när jag hade ett par w104x till övers. Beställde BS22-lådor samtidigt som jag köpte de större lådorna, sedan kompletterat med filter-delar.
Jag har efter något års testande kommit fram till att jag får inte någon tydlig förbättring med basstöd, med de begränsade placeringsalternativ jag har.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2020-07-17 08:51

Frisk skrev:
DorreN skrev:

Här är reportaget:https://hemmabiotidningen.se/hemma-hos/e/708/sparsmakad-men-mysig-totalupplevelse-under-jord/

Och här är pågående projekt:
90E01CAB-F078-4F88-A297-4ED0C6CC802F.jpeg
90E01CAB-F078-4F88-A297-4ED0C6CC802F.jpeg (31.03 KiB) Visad 2519 gånger

Frisk

Re: Salong 1:4

Inläggav Frisk » 2020-07-17 10:59

Det ser ut att vara ett mycket trivsamt rum!

Misstänker det blir atmos nu? Det blir en trevlig uppgradering! 6 högtalare, vad blir det då för konfiguration?

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer