Genstruktur - HiFi-liv

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Genstruktur - AC/DC

Inläggav darkg » 2019-03-23 05:05

NADifierad skrev:Jag tycker att, av de CD’s jag har med AC/DC, (i stort sett alla), så tycker jag ljudet är bra på allt innan ”The flick of the switch”. Har för mig att tidiga remastrade versioner av ”Powerage” & Let there be rock”, låter bättre än Original LP-mix.

Jag gillar ljudet på Flick of the Switch, men så gillar jag ...And justice for all också - allt som behövs för att jag ska bli nöjd är nog vitt omslag. Fast allvarligare talat tror jag att jag hörde de skivorna så tidigt och flitigt att de präglade mig lite helt enkelt.
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-25 10:23

LP alltså! :D

Ibland, ibland tänker jag att jag skall köpa en LP-spelare men det får nog bli ett projekt senare i livet i sådana fall. Mycket pill (kan vara kul om tid finns) och kostsamt får jag för mig om det skall låta bra. Och där verkar olika LP-utgåvor och skick på dem spela ännu större roll (än cd) för slutresultatet?

Förnärvarande är det CD som gäller. Funderar lite på High Voltage som jag tycker är bra!

Måste säga att Back In Black har spelats en hel del här hemma, mycket roligare när man kan kräma på lite utan att få ont i huvudet. :)

...And Justice for all, den var inte igår man lyssnade på. Har den här hemma på CD, får kanske sätta på den och lyssna nu när darkg talade sig varm om den. Lyssnade mycket på den i min ungdom :twisted:

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-03-27 20:32

Det är många av de gamla rock och hårdrocksalbumen som låter rätt bra, supertrist att man bara hittar förstörda versionen nya! Sällan man hittar den typen av musik på loppisarna heller.

Är de verkligen de som redan har skivan som spenderar massa pengar på en remaster idag? Undra om inte en nyutgivning av originalet skulle sälja bättre...

Sitter och lyssnar på en gammal deep purple skiva, ett band jag lyssnat väldigt lite på, men låter riktigt bra. Bara 2dB över EBU R128-nivå dessutom.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-29 20:15

Frisk skrev:Det är många av de gamla rock och hårdrocksalbumen som låter rätt bra, supertrist att man bara hittar förstörda versionen nya! Sällan man hittar den typen av musik på loppisarna heller.

Är de verkligen de som redan har skivan som spenderar massa pengar på en remaster idag? Undra om inte en nyutgivning av originalet skulle sälja bättre...

Sitter och lyssnar på en gammal deep purple skiva, ett band jag lyssnat väldigt lite på, men låter riktigt bra. Bara 2dB över EBU R128-nivå dessutom.

Åkt på en riktigt dunderförkylning här. Därför går det lite segt med forumandet. Har du några fina tips på några välljudande (och helst bra) gamla hårdrocksplattor? :)

Jag köper mest begagnade skivor faktiskt. Amazon är superbra på det tycker jag! Köper även en del via Discogs men skicket är sisodär ibland - mycket snack och lite verkstad! :evil:

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Genstruktur - Tits, techno unt trumpeten

Inläggav genstruktur » 2019-03-29 22:32

BERLIN-CALLING-FILM-COVER.jpg
BERLIN-CALLING-FILM-COVER.jpg (102.89 KiB) Visad 673 gånger

Såg precis denna 10 år gamla film. Mycket bra musik! Får lyssna mer på Paul Kalkbrenner som jag tidigare bara hört i förbifarten.

Mycket go musik som mådde bra utav att spelas starkt! 8) Berlin har charm med sina dekadenta klubbmiljöer. Som film får den 3/5 i betyg men ändå sevärd tycker jag.

https://open.spotify.com/album/3dunJ0uh ... a02zcGUtNA

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-03-29 23:21

Jag får fundera på konkreta rekommendationer.. Hoppas kanske kunna lyssna lite i helgen...
Tror jag sett filmen för bra längesedan men tål kanske att ses igen för musikens skull!
Såg atomic blonde för ett tag sen, gillar man, eller kan uppskatta synth är det ett tips. Jag lyssnar inte så mycket på synthmusik men uppskattade filmmusiken.
Senast redigerad av Frisk 2019-03-29 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-29 23:27

Frisk skrev:Jag får fundera på konkreta rekommendationer.. Hoppas kanske kunna lyssna lite i helgen...
Tror jag sett filmen för bra längesedan men tål kanske att ses igen för musikens skull!
Såg atomic blondie för ett tag sen, gillar man, eller kan uppskatta synth är det ett tips. Jag lyssnar inte så mycket på synthmusik men uppskattade filmmusiken.

Atomic Blonde var fin och en hel del retroflörtande vad jag minns! Charlize Theron Brukar vara bra med.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-31 12:28

Bild

Köpte denna efter tips i tråden musik i högsta tänkbara ljudkvalité. Lite mäzzjazz som är svår att tycka allt för illa om :) Rätt behaglig skiva tycker jag. Lugn och stillsam. Om det är högsta tänkbara ljudkvalité vet i tusan men bra låter det i alla fall! Sunkig mobilbild på inköpet för att det är kul med bilder tycker jag :D.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-13 12:30

Bild

Så kom skivan! Minns återgivningen av musiken bättre i filmen. Helt ok på cdn. Go musik hur som och jag drömmer mig bort till Berlins klubbscen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-21 17:02

En sorgens dag :cry: ! Min receiver la av och igår och jag får försöka lämna in den för lagning någonstans när påsken är över.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 17:03

:cry:
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-21 17:04

DVD-ai skrev::cry:

Ja det var hifi-öken igår att se på SVT play med ljud från endast tvn.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Genstruktur - HiFi-sorg

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 17:26

Ja uch... fy fan för TVljud... jag har inte ens hört hur min nuvarande TV låter och hoppas jag slipper :roll:
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-04-21 19:58

genstruktur skrev:En sorgens dag :cry: ! Min receiver la av och igår och jag får försöka lämna in den för lagning någonstans när påsken är över.

Usch då! Hoppas det löser sig snabbt! Har en i reserv men tyvärr lite långt bort.
På vilket sätt la den av och när skedde det? Tänker om det med tur skulle kunna vara bara en termosäkring eller så som återställer sig självt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-22 06:20

DVD-ai skrev:Ja uch... fy fan för TVljud... jag har inte ens hört hur min nuvarande TV låter och hoppas jag slipper :roll:

En hifi-broder till en annan; - Det hoppas jag med! ;)

Min flickvän yttrade de berömda orden i hifi-sammanhang till och med ; - Jag hör också att det låter annorlunda. Det låter inte lika bra nu! Tyvärr stod hon inte i köket när hon sa det utan satt i soffan framför tvn bara.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-22 06:40

Frisk skrev:
genstruktur skrev:En sorgens dag :cry: ! Min receiver la av och igår och jag får försöka lämna in den för lagning någonstans när påsken är över.

Usch då! Hoppas det löser sig snabbt! Har en i reserv men tyvärr lite långt bort.
På vilket sätt la den av och när skedde det? Tänker om det med tur skulle kunna vara bara en termosäkring eller så som återställer sig självt.

Tack, det var verkligen snällt av dig! :) Går inte Yamaha att laga får jag väl köpa en ny receiver. Hade varit kul att prova en Arcam eller Anthem. Vilket påminde mig om att jag borde svara i din Anthemtråd. Helt glömt av det, sorry :oops:.

Du, det är lite pinsamt att berätta faktiskt 8). Jag var bak och grejade vid recievern och glömde dra ut strömkabeln
Brukar alltid göra det annars. Det som hände tyckte jag var att jag kom åt strömkabeln och hörde då hur recievern slog av. Tänkte att jag får väl sätta i den ordentligt efteråt och gjorde så. Då slog den av igen och gick inte att starta alls. Enligt manualen skulle man då hålla in en knappkombination för att starta den så man fick en felkod vilken var DC prt 255 h. Googlar man verkar det innebära nåt i stil med "This is an indication to DC output of the power amplifier is abnormal".

Som tur är hade jag en kompis gamla Cambridgereceiver i källaren så jag kan spela cd i alla fall. Den saknar dock hdmi och alla moderna kopplingsmöjligheter och dekodrar tyvärr.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-23 13:06

Gick ju ner i min källare för att hämta en kompis gamla avdankade Cambridge Azur 540r som jag tog hand om får något år sedan. Tänkte ha den så länge bara medans Yamahan blev lagad så jag i alla fall kunde lyssna på musik.

Bild

Ja du, det lät faktiskt jäkligt bra måste jag säga i stereo vid cd-lyssning. Riktigt bra.... :? Kör även den via pre out till nad 208.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 13:31

Inte jätteförvånande - speciellt inte i det use-case:t. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-23 13:37

Nattlorden skrev:Inte jätteförvånande - speciellt inte i det use-case:t. :)

Berätta gärna mer! :) Cambridgen speciellt bra? Yamahan speciellt dålig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 13:44

genstruktur skrev:

Två rätt så sansade bolag - att båda klarar att göra ett försteg som låter helt ok förvånar mig inte.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-23 13:59

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Två rätt så sansade bolag - att båda klarar att göra ett försteg som låter helt ok förvånar mig inte.

Verkar vara betydligt svårare än man kan tro att göra ett bra försteg, har betat igenom en hel del över åren och de hemmabioreceivrar jag testat har knappast tillhört toppskicket.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-23 14:00

Skulle vara intressant att kika närmare på Cambridge slutsteg, som Douglas Self ritat många av.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 14:02

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Verkar vara betydligt svårare än man kan tro att göra ett bra försteg, har betat igenom en hel del över åren och de hemmabioreceivrar jag testat har knappast tillhört toppskicket.

Du har väl aldrig varit nöjd med ett enbart bra försteg? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-23 14:10

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:

Nä, man måste ju ha en bra källa, bra slutsteg, bra högtalare samt rum också. Eller tänker du på något annat? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 14:11

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Verkar vara betydligt svårare än man kan tro att göra ett bra försteg, har betat igenom en hel del över åren och de hemmabioreceivrar jag testat har knappast tillhört toppskicket.

Nä, man måste ju ha en bra källa, bra slutsteg, bra högtalare samt rum också. Eller tänker du på något annat? :)

Att du aldrig skulle godkänna ett försteg som bara var bra... tveksamt ett som är exceptionellt bra? 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-23 14:14

Hur kommer du till denna besynnerliga slutsats? :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-23 15:23

Jag tror Nattlorden behagade skämta om det faktum att du har flera försteg i din ägo.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 17:56

Morello skrev:Jag tror Nattlorden behagade skämta om det faktum att du har flera försteg i din ägo.

...som kostar mer än all min elektronik i tre anläggningar sammanräknat.... :lol:

Fast framför allt... jag sitter på Metavox, Sentec, Holographic och Krell som möjliga försteg här hemma.... Rummen är bra, Ino-högtalarna och NAD208/Rotel1090 vet du vad de går får.... Jag kan inte höra någon skillnad på dessa - alltså är det Hr. Rydberg som har mer kritiska öron än jag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-23 18:43

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Jag tror Nattlorden behagade skämta om det faktum att du har flera försteg i din ägo.

...som kostar mer än all min elektronik i tre anläggningar sammanräknat.... :lol:

Fast framför allt... jag sitter på Metavox, Sentec, Holographic och Krell som möjliga försteg här hemma.... Rummen är bra, Ino-högtalarna och NAD208/Rotel1090 vet du vad de går får.... Jag kan inte höra någon skillnad på dessa - alltså är det Hr. Rydberg som har mer kritiska öron än jag.

Har faktiskt bara två försteg i skrivande stund, ett Bryston BP-25 som jag köpte för 14 år sedan och Sybarite Audio no1200. Skulle inte tro att de två kostar mer än all din elektronik. Slutstegen däremot...... :wink:

Jag har råd att ha kritiska öron 8)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-23 18:51

Med reservation för att Yamahan är trasig och kan ha varit det ett tag kanske. Men Cambridge lät riktigt fint. Får prova Yamman igen sen när den är lagad men just nu känns det som jag får börja leta efter en mer modern receiver som låter lika bra eller bättre än Cambridge.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer