JBL 3632 + Crown CDi1000 + 6st AE IB15, det börjar rocka på!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Har jag den minsta här på Faktiskt?

Inläggav Evil_Homer » 2014-08-15 20:18

bakerman22 skrev:Jag fick också tre dagars semester.
Som sagt.. Ribban är lite högre här... :wink:

En aningens, jag fick ju med semester i 3 dagar så jag blev förbannad för att det var en mesig anledning, ett forum är väl till för att det skall diskuteras inte ryggdunkas hela tiden.
Sa till att han kan ta bort kontot helt om han inte kan ta och tänka till en vända till, får väl se hur det blir när jag har lugnat ner mig dom här 3 dagarna...
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-08-15 20:20

-Palle- skrev:Fan kan ni inte sköta er pöjkar? :wink:

Hur går det med mancaven på övervåningen då Niklas?

Jag rättar mig inte ledet även fast jag har fått mina första gråa :D

Ja jo det har faktiskt blivit endel film där uppe det sista, men musiken är det sämre med, jag väntar och väntar på att det skall släppa men det är fanimig långdraget :)
HTPC Asus e45,Synology 411j, Onkyo 5007,Infinity RS 5000,Martin Logan Logos,SVS PB13U x 2, Focal SR800, Oppo 93,Nordost,Patrick87´s störmkabel

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-08-15 21:43

Det vänder.. Jag är också inne i en svacka. Har varit ganska länge. Slår igång riggen, tittar på en film, och stänger sen av.
Musiken lyssnar jag mest på i ett par usla in-ear genom en usel mp3-spelare på jobbet. Det funkar alldeles utmärkt just nu.
Men ljusning kommer. För oss båda. Var så säker. :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-10 12:45

Pöjka, kan någon rekommendera en bra avfuktare?
Vi har en Woods nu som tuggar på bra men det kanske finns bättre, den skall främst användas till att hjälpa tvätten torka fortare samt hjälpa till att hålla nere fuktigheten i källaren som är runt 100kvm.

Någon som vet på rak arm, eller skall man googla runt på lite testvinnare kanske?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-10 13:43

Jag är ingen avfuktarexpert...

Men på landet har vi en från Biltema som kostade typ 1300 pix. Man kan ansluta en slang till den eller använda den inbyggda behållaren. Den låter inte jättemycket på lägsta farten, men jag vet inte hur andra låter. Det är ett kinabygge, men jag gillar den. Plasten är sådär retroful; grå, och känslan är liksom "ful" men ändå ändamålsenlig. Fuktprocenten ställer man på en ratt tills man tycker det blir lagom. Än så länge funkar den till belåtenhet. Så mycket mer än denna apparat bjuder på, tror jag inte man behöver (alltså utan att veta hur andra apparater beter sig).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-10 14:11

Kanske att det är en bättre lösning med en eller två billigare istället för en dyrare, googlat runt lite och sett att den vi har är en bra maskin Woods DS28 men den kostar därefter 3800kr-4800kr jämfört med en ifrån Biltema för 1290kr

Är det denna maskinen ?
http://biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt ... are-84083/

Woods DS28
http://www.clasohlson.com/se/Luftavfukt ... 5#moreinfo

Siba har 28:an en tusenlapp billigare, men jag har inte mycket till övers för dom, ringde Claes Olsson för att höra om dom kunde göra något på prislappen iom att det skiljer endel men det kunde dom tyvärr inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Luftavfuktare, Biltema eller Woods?

Inläggav PerStromgren » 2014-09-10 14:45

Vi har två stycken KCC 820EA (den ena är 5-6 år, den andra nyköpt) som vi är väldigt nöjda med. Vi avfuktar källaren och torkar tvätt med dem. Källaren är ca 120 kvm, varav tvättstugan ca 20. Ska man använda slang och ha kontinuerlig avrinning måste man vara noga med att ha maskinen helt horisontellt.

PS. Woods är bättre byggd, men egentligen inte alls bättre till funktionen, så vill man, kan man spara pengar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-10 15:04

En googling via mobilen säger att lindroos och pers förslag är ganska precis lika fula :)
Det spelar iofs ingen som helst roll bara dom fyller sin funktion.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-10 15:13

Jag tror det fungerar ungefär så här:
En luftfuktare i en källare som är kallare än huset och ytterluften, suger åt sig fukten, men mer fukt vandrar kontinuerligt in genom källarväggarna och genom luftförbindelser med yttervärlden.
Höjd temperatur i källaren leder däremot till att fukten vandrar ut genom källarväggarna och luftförbindningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-10 16:22

På fredag så kan jag komma med lite mera tankar och funderingar samt lite mer "specar".

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-10 18:34

Mitt sista inlägg, det verkar inte så lite flummigt och luddigt :)
Men ni kommer förstå på fredag... Tror jag ;)

Men vad du säger Paa så är det att öka tempen någon grad i källaren så har man mycket vunnit i fuktighet?
Värmen stiger så det blir väl win win iom golven blir lite skönare att gå på, frågan är väl hur mycket energi som där väggarna där nere suger bara :|

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-10 20:14

NiklasF skrev:Mitt sista inlägg, det verkar inte så lite flummigt och luddigt :)

Men vad du säger Paa så är det att öka tempen någon grad i källaren så har man mycket vunnit i fuktighet?
Värmen stiger så det blir väl win win iom golven blir lite skönare att gå på, frågan är väl hur mycket energi som där väggarna där nere suger bara :|

Vi märkte en rätt stor besparing när vi stängde av värmen i källaren. Vi trodde också att det skulle gå på ett ut, eftersom golven borde bli varmare, men mätningen visar att vi hade fel.

Högre lufttemperatur gör att luften kan hålla mer vatten, dvs den relativa luftfuktigheten blir lägre med samma mängd vatten i luften, och därmed känns den och verkar torrare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-10 21:14

Jahopp, nurå ... Detta var ju inget entydigt svar som jag ville ha.

Ena sidan höj andra sänk :|
Per och Paa,Game on!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-10 22:31

Per säger väl att det blir torrare men drar mer ström om man ökar tempen i källaren.
Jag säger inte emot något av detta.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-09-10 23:47

Köp en riktig avfuktare. Ingen leksak.
Jag är och har alltid varit av den åsikten att om man inte kan köpa en riktigt bra pryl kan man lika gärna skita i det..

Undantaget är givetvis om man ska köpa en pryl som man är helt säker på att man knappt kommer att använda mer än någon enstaka gång. Då kan man köpa skit.
Men en avfuktare ska ju stå och brumma i en källare under massor av år. Den ska vara effektiv och driftsäker. Hålla länge.

Frågan man kan ställa sej angående avfuktaren från Biltema är: "hur bra är Biltemas andra produkter?"
Om man anser att Biltemas produkter är bra så är det ju alldeles utmärkt att köpa avfuktaren där.

Om svaret är att 99% av Biltemas produkter suger röv, så är nog inte just avfuktaren något undantag. :wink:

Riktigt riktigt bra och svinbilligt går sällan hand i hand.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-11 10:47

NiklasF skrev:Mitt sista inlägg, det verkar inte så lite flummigt och luddigt :)

Bara att ha avfuktaren påslagen GÖR att det även blir varmare, eftersom den drar en viss mängd effekt. Nu har jag inte mätt skillnaden, men skulle kunna göra det under helgen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-11 10:56

paa skrev:Per säger väl att det blir torrare men drar mer ström om man ökar tempen i källaren.
Jag säger inte emot något av detta.

Man får väl helt enkelt se vad man vill ha för temp där nere, om man skall göra annat än att förvara saker och tvätta.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-11 10:59

bakerman22 skrev:Köp en riktig avfuktare. Ingen leksak.
Jag är och har alltid varit av den åsikten att om man inte kan köpa en riktigt bra pryl kan man lika gärna skita i det..

Undantaget är givetvis om man ska köpa en pryl som man är helt säker på att man knappt kommer att använda mer än någon enstaka gång. Då kan man köpa skit.
Men en avfuktare ska ju stå och brumma i en källare under massor av år. Den ska vara effektiv och driftsäker. Hålla länge.

Frågan man kan ställa sej angående avfuktaren från Biltema är: "hur bra är Biltemas andra produkter?"
Om man anser att Biltemas produkter är bra så är det ju alldeles utmärkt att köpa avfuktaren där.

Om svaret är att 99% av Biltemas produkter suger röv, så är nog inte just avfuktaren något undantag. :wink:

Ja jo jag vet ju det, men samtidigt så glänser Biltema till ibland, dom har verktygset som är riktigt bra för hobbyskruvaren och det lät som om att avfuktaren kanske var i denna ligan, eller så är det jag som läser in saker i vanlig ordning :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-11 11:00

bakerman22 skrev:Köp en riktig avfuktare. Ingen leksak.

Du får medhåll av mig när det gäller skräpgrejor vs. kvalitetsprylar.

När vi köpte Biltemaavfuktaren var det mest för att se huruvida det märks någon skillnad, om detta är en vettig grej att ha. Om den pajar så vet vi väl att den inte var så bra. Hursomhelst så har de garanti ett tag så att då får de laga den om den går sönder.

När det gäller Biltemas grejor så har jag oftare och oftare kommit fram till att de inte är så dåliga som ryktet ibland kan göra gällande. Deras C4-skruv exempelvis har jag gjort lite empiriska prov med under ett år och de tycks vara klart bättre rostskyddade än exempelvis Essves motsvarighet, skräckexemplet var C4-skruvarna från Byggmax (förra årets svarta lådor med mörka skruv, ej HECO).

Sedan kan man ta ett annat exempel med tvättmaskiner. Hur svårt kan det vara egentligen? Vatten och tvättmedel ska snurra runt en stund och sedan sköljas och centrifugeras. Det är inte så jättestor skillnad på resultatet kan jag tycka. Det är väl design och finesser som skiljer mest. Och sedan var det väl det där med hållbarheten då... Vissa B-märken kanske håller bra ändå (vem vet), är man mer orolig kanske man köper en Miele då, men har de gentligen så lång hållbarhet som de säger?

Men men, vi går möjligen tyvärr alltmer mot ett slit- och slängsamhälle. Konstiga märken som inte kan lagas för det saknas reservdelar...

Ja ja, det var bara några tankar som dök upp.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-09-11 12:12

Är du på väg att lägga mer pengar i din hyresrätt?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-11 12:42

Nja eller man kan ju ta med sig sakerna, torrt i tvättstugan vill man ju ha oavsett.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-11 13:02

Johan_Lindroos skrev:Sedan kan man ta ett annat exempel med tvättmaskiner. Hur svårt kan det vara egentligen? Vatten och tvättmedel ska snurra runt en stund och sedan sköljas och centrifugeras. Det är inte så jättestor skillnad på resultatet kan jag tycka. Det är väl design och finesser som skiljer mest. Och sedan var det väl det där med hållbarheten då... Vissa B-märken kanske håller bra ändå (vem vet), är man mer orolig kanske man köper en Miele då, men har de gentligen så lång hållbarhet som de säger?

Vi har inte så mycket data, men det vi har stöder din tes.

En tvättmaskin av billigaste sort (Candy?) höll inte ens ett år. Vi struntade i garanatin och köpte en Cylinda som höll de fem år vi bodde där.

Den Miele som står i vårt hus nu har körts sedan 1990 och vi vet inte hur länge den håller.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2014-09-11 13:57

Nu har jag bara skummat det sista och kanske missat något. Men till källaren på landet köpte vi en Woods DS-28F. Köpte den på Hornbach och prismatchade mot en webbutik som då sålde den för 3495. Kalaset slutade alltså på 3495 * 0,9 = 3145,50 kr. Jag är väldigt nöjd med den hittills och skulle inte köpa något Kinatillverkat "noname" från Biltema eller dylikt. Woods byggs i Kanada och känns rejäla. Simpla men välbyggda.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-11 15:29

Kanske att man skall kika upp lite alternativa butiker och köra på en Woods igen då, det är ju en bra maskin som enligt flertalet bara tuffar och går.
Siba är så förbannat sälj sälj sälj, tar elgiganten alla dagar i veckan om man får välja mellan elladorna men dom har ju tyvärr inte Woods i sortimentet.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-09-11 17:01

Jag köpte en no name-avfuktare på K-Ruttna för några år sedan (ca 2000:-?). Appliance var "märket" :lol:. Hur som helst den har funkat helt felfritt och gör sitt jobb, kläder i tvättstugan torkar fort. (Vet inte om jag resonerar fel men jag tror att tillförd elektrisk energi kan vara mindre än den värmeenergi som kan gå ut i rummet när vattenångan övergår till vätskefas och kondenserar till vatten. (Fin tårtologi))

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2014-09-11 21:15

Äsch, fram med borrmaskinen istället;

http://kallartorken.se/dry-power-avfuktare/all

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-11 23:09

Har dom inga på Gränsbygden?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-09-12 02:19

paa skrev:Har dom inga på Gränsbygden?

+1
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-12 10:09

:D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-09-12 21:48

Fy ****s pöjka , jag är så jävla nervös nu.
På måndag eller tors så skriver vi på papper.
Jag är ju kompis med han där där murpy så vågar inte ta ut något i förskott, har inte ens vågat säga upp boendet vi har än.
Inget är ju klart förens den där kråkan sitter på pappret, men nu är det så nära jag har varit hitills iaf :)

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer