Barco - Bio underground - nu namnlös

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
barco

Re: Barco - Bio underground - kanske en ny duk?

Inläggav barco » 2018-03-26 21:42

Börjar fundera på att göra något år bilddelen av min bio. Började kika och prata lite med hembiobutiken.
Blev visat akustiskt transparent duk för och fick hem prov på Screen excellence Enlightor 4k och en ny som heter Neo S. Man kan ju säga att AT dukar kommit en bit från de 6-7år sedan när jag tittade på det då. Neo S har ju mindre struktur än min befintliga ickeAT duk :)
Skall fundera lite på storlek (2.8m brett har jag) och om jag kan svänga ihop en ram (då det är snuskigt mycket billigare om man kan göra det själv).
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2018-03-26 22:28

Kollat på Seymour UF?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo BDP-103D & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-03-26 23:55

Med inspiration från ett par andra här gjorde jag min duk med spandextyg, riktigt nöjd! Beställde lite provbitar av annat tyg men upplevde det nog inte bättre. Men kanske bättre utgångsläge inför kalibrering..jag har inte kommit så långt än.
Jag köpte ram av aluminiumprofil, bara skruva ihop men blev ju inte samma peng som 45x45 träregel... största anledningen jag valde bort trä var nog oron för kodagenomslag och att det skulle slå sig. Egentligen väldigt liten risk, men för inre lugnet...
Min duk är nog dryga 3m bred för dryga 2.5m till soffan, nu när jag vant mig vill jag inte ha smalare... 16:9- format fyller inte hela bredden, det känns lite "fel". Har 2.1:1 format på duken, nöjd med detta, full bred på 2,35:1 som för min del nog är det vanligaste, blir lite vitt i ovankant som ska maskas, men tycker inte det stör speciellt mycket.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-03-27 10:39

-Palle- skrev:Kollat på Seymour UF?

Inte kollat nej, men läst. Seymour och Screen Excellence har ju gått ihop nu.
Jag har läst lite forumtrådar där emailkonversationer med folk på Seymour verkar peka på att Enlightor 4k är en (inte alltid) bättre duk, och att Neo S är bättre (verkar vara alltid) än Enlightor 4k så då tänkte jag att jag är längst upp på trappan med den :)
Neo S är ju ganska ny, innan dess så funderade jag på Seymour alternativen.

Jag vet inte hur sammangåendet har påverkar utbudet (Screen excellence verkar ju mest i EU, jag får intrycket att Seymour är mest i US).
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-03-27 10:42

Frisk skrev:Med inspiration från ett par andra här gjorde jag min duk med spandextyg, riktigt nöjd! Beställde lite provbitar av annat tyg men upplevde det nog inte bättre. Men kanske bättre utgångsläge inför kalibrering..jag har inte kommit så långt än.
Jag köpte ram av aluminiumprofil, bara skruva ihop men blev ju inte samma peng som 45x45 träregel... största anledningen jag valde bort trä var nog oron för kodagenomslag och att det skulle slå sig. Egentligen väldigt liten risk, men för inre lugnet...
Min duk är nog dryga 3m bred för dryga 2.5m till soffan, nu när jag vant mig vill jag inte ha smalare... 16:9- format fyller inte hela bredden, det känns lite "fel". Har 2.1:1 format på duken, nöjd med detta, full bred på 2,35:1 som för min del nog är det vanligaste, blir lite vitt i ovankant som ska maskas, men tycker inte det stör speciellt mycket.

Det är förstås en möjlighet. Kommer dock antagligen bli svårt att få proffs att tycka och kalibrera mot det, eller kanske inte. Jag kör lite safemode i detta fall tror jag. Spandex borde i alla fall inte vara bättre (även om jag läst att det verkar ge ett grymt resultat). Dina bilder var ju guld där, ser ju ut som din spandex är grymt mycket finare än Seymore materialet.
Saknade bilder på ramen, men du kanske köpte en "färdig"?

Jag kanske svetsar en men det beror på hur Gripfix systemet som man använder för screen excellence dukarna funkar och fästs. Men trä blir det inte.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2018-03-27 10:49

barco skrev:

Jag har läst lite forumtrådar där emailkonversationer med folk på Seymour verkar peka på att Enlightor 4k är en (inte alltid) bättre duk, och att Neo S är bättre (verkar vara alltid) än Enlightor 4k så då tänkte jag att jag är längst upp på trappan med den :)

Jag vet inte hur sammangåendet har påverkar utbudet (Screen excellence verkar ju mest i EU, jag får intrycket att Seymour är mest i US).

Jag förstår, är du intresserad av att titta på materialet själv så är du välkommen på besök hos mig i Uppsala. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-03-27 12:22

-Palle- skrev:
barco skrev:

Jag förstår, är du intresserad av att titta på materialet själv så är du välkommen på besök hos mig i Uppsala. :)

Det var en generös gest. Vore ju riktigt kul! Har dock "tyvärr" en verklighet med 3 barns pussel att få ihop :) men ibland lyckas jag pussla det med.

Så här ser Enlightor 4k ut jmf med Neo S (EN4k är den som ser lite silvrig ut till höger)
Bild tagen med blixt och med svart bakgrund så titta inte på färgen, bara texturen.
Bild

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2018-03-27 13:05

Hehe ingen fara, men det är ett stående erbjudande om du lyckas få lite tid över någongång. :)

Inget snack om att Neoduken har klart mindre struktur! Hur mycket dämpar den jmf med EN4K?

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-03-27 19:47

-Palle- skrev:Hehe ingen fara, men det är ett stående erbjudande om du lyckas få lite tid över någongång. :)

Inget snack om att Neoduken har klart mindre struktur! Hur mycket dämpar den jmf med EN4K?

Enligt mätkurvorna som bifogas så dämpar Neo S mycket mindre. För mig spelar det inte så mycket roll, jag minidsp:ar ändå om när jag flyttar centern (eftersom jag idag har den under pga icke AT duk).

Bild

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-05-02 02:17

Har en fråga till dig som pysslat länge med CRT projektorer.
Vet du hur "bra" en Barco 909 är att hålla inställningarna?

Jag flyttar snart till ett nytt hus och får äntligen ett väsentligt större rum för mina retroprylar, vhs, betamax, video 2000, laserdisc, och old gaming som Nes, snes, mega drive, atari 2600 och PS1.
Just nu sitter jag ca 1,4 meter från en 4:3 29 tums CRT tv. Get lagom stor bild för dessa format. Men i nya rummet så har jag drygt 5,1 meter, vägg till vägg. Så det blir väldigt liten bild om man sitter tvärs över rummet. Så istället för att dra fram fåtöljerna mitt i rummet så funderar jag om en schysst CRT projektor som kör en 80-100 tum 4:3 bild.

Vad tror du om detta? Några tankar?
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-05-19 00:40

music4ever skrev:Har en fråga till dig som pysslat länge med CRT projektorer.
Vet du hur "bra" en Barco 909 är att hålla inställningarna?

Jag flyttar snart till ett nytt hus och får äntligen ett väsentligt större rum för mina retroprylar, vhs, betamax, video 2000, laserdisc, och old gaming som Nes, snes, mega drive, atari 2600 och PS1.
Just nu sitter jag ca 1,4 meter från en 4:3 29 tums CRT tv. Get lagom stor bild för dessa format. Men i nya rummet så har jag drygt 5,1 meter, vägg till vägg. Så det blir väldigt liten bild om man sitter tvärs över rummet. Så istället för att dra fram fåtöljerna mitt i rummet så funderar jag om en schysst CRT projektor som kör en 80-100 tum 4:3 bild.

Vad tror du om detta? Några tankar?
Tack på förhand.

Missat detta under ett bra tag.
Moderna CRT (ja, de är ju fortfarande gamla, men "top of the line" som tex 909) som du sätter upp inställningarna på ett bra sätt på håller det på riktigt åratal. Men om man inte gör det riktigt rätt (för mycket elektronisk justering) så kan man få göra "touch up" sp kan man justera varje vecka... Man lär sig.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-05-20 03:00

Tackar. Är lite sugen, verkar som man kan få en 909 för 10K. Det är ju inte så farligt.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-06-07 12:44

Beror alltid på skick. Det är rören som är priset. Är de slitna eller har inbränningar så är värdet väldigt lågt. Å andra sidan kan man få tag på ganska billiga rör nu, men inte i Sverige och det är ju en del mek att byta.

Användarvisningsbild
barco

Re: Barco - Bio underground - namnbyte, en Barco till övers

Inläggav barco » 2018-11-24 17:38

Nu är det äntligen projektorbyte på gång.

Någon som är intresserad av en Barco Graphics 1209s/E? Sitter uppe ett tag till ifall någon vill komma och titta.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-11-25 15:43

Noterar att jag på ett dygn fått 4 intressenter på den, verkar som om CRT inte är helt dött.
Nu får jag lyxen att välja ut ett bra hem för den :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-04 12:39

Jomen nog var den nya projjen lite mindre än Barcon, fast ganska stor den med :)

Vet inte vad blixten gjorde med bilderna, riktigt så där flammigt och dammigt ser det ju faktiskt inte ut i bion :)

Bild
Bild

Blev väldigt mycket mer "rymd" i rummet när Barcon åkte ned, den nya sitter ju dessutom så långt bak.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-12-04 12:58

Vad blev det för projektor nu istället? Hur upplevs den jämfört med din crt? Är lcd ikapp crt idag?

Vad har du för soffor?

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-05 18:30

Frisk skrev:Vad blev det för projektor nu istället? Hur upplevs den jämfört med din crt? Är lcd ikapp crt idag?

Vad har du för soffor?

Hittills så upplevs den inte alls. Har inte provat den ännu :) Väntar på lite kablar och liknande. Lite frustrerande.

Elrecliners från klubbkompis som heter Oscar. Verkar dock inte finnas längre. Ruggigt nice att sitta i och SÅ bra med elrecline då man kan ställa den i valfritt läge (alltså inte bara max sitt eller max liggläge).

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-08 02:40

Frisk skrev:Vad blev det för projektor nu istället? Hur upplevs den jämfört med din crt? Är lcd ikapp crt idag?

Vad har du för soffor?

Nu har jag upplevt den. Den är bättre. när jag fick till rätt settings (sitter ju med HTPC så det finns några...) och slängde in "Lucy" i UHD så tappade jag verkligen hakan. Jösses, jag har nog uppnått vad jag ville med bytet, inte något som är annorlunda, men som är bättre. Sedan tycker jag fortfarande Barcon slår de lampbaserade maskinerna jag sett, men där är det ju snarare olika typer of trade off som man byter mot varandra och psyket har ju en stark dragning till status quo. Faktiskt glad att jag inte bytt tidigare.

Nu vågar jag låta Barcon byta ägare, slutet på en epok efter 18 år av Barcos :) Väldigt skönt med tystnad i rummet när man tittar och att det inte är varmt(jo, lite såklart) när man är klar (Barcon utvecklade ju en del värme...)

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-12-08 15:19

Det såg ut att vara en just soffa! Jag insåg att min ena soffa är köpt på tradera för 51kr och den andra följde med huset, känns inte riktigt rätt i ett ganska kompromisslöst rum i övrigt. Men har problemet att det bara finns en alldeles för trång trappa ner i källaren. Är din soffa modulär? är lite ovanligt med 4sits... jag har börjat kolla lite Ekornes.

Vad är det för projektor nu? Laser? Det är något speciellt med bilden från CRTerna, men de kräver ju lite underhåll och är lite opraktiska. Kul du är så nöjd i alla fall!

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-08 17:00

Frisk skrev:Det såg ut att vara en just soffa! Jag insåg att min ena soffa är köpt på tradera för 51kr och den andra följde med huset, känns inte riktigt rätt i ett ganska kompromisslöst rum i övrigt. Men har problemet att det bara finns en alldeles för trång trappa ner i källaren. Är din soffa modulär? är lite ovanligt med 4sits... jag har börjat kolla lite Ekornes.

Vad är det för projektor nu? Laser? Det är något speciellt med bilden från CRTerna, men de kräver ju lite underhåll och är lite opraktiska. Kul du är så nöjd i alla fall!

Ja, man köpte Oscar i moduler. De är ju inte en soffa utan 4st individuella platser med individuell elektrisk recliner funktion. Fram pusslade jag ihop 3 platser.

Var faktiskt inte så mycket underhåll på Barcon, efter 10 år hade man lärt sig justera in de så bra så att de höll sig. Den senaste 1209s/E var så stabil (modern med de måtten sett...) och väl fysiskt installerad att jag inte ställde om något mer än max 1 gång om året.

Ja, det är en 4k laser projje, man kan ju inte lämna fosforvärlden helt :). Trevlig bekanskap men väldigt bra skärpa och extremt klara färger.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-12-08 20:27

Hur upplever du riktigt mörka scener? Är det svarta tillräckligt svart för dig i jämförelse mot CRTn?

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-08 21:58

music4ever skrev:Hur upplever du riktigt mörka scener? Är det svarta tillräckligt svart för dig i jämförelse mot CRTn?

Inte riktigt lika svart som CRTn gjorde det ännu, men jag har inte kalibrerat in det där riktigt ännu. I filmen så upplevs det nog i princip lika svart, men med 2.35 material på en 16:9 duk så tycker jag inte att kanterna är lika svarta. Är ju så mycket när det är UHD med HDR man kör. Mappningar av HDR mot max ljus, bitdjup, brightness, laserdimming. Har bara sett en film ännu :) När jag fått lite handson experience med settings så tar jag nog in någon som kan kalibrera åt mig.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-22 01:20

Nu har jag gått igenom allt(knappast, men det känns så) som HTPC och UHD medför och inser att det är många parametrar.
Känns lite som när man höll på i timmar och ställde in Barcon, samma sak nu, jag har lagt ett antal timmar på att få till hela kedjan från media till HDMI med många lärdomar på vägen.

Två saker slår mig
* Så mycket skarpare med 1080p var det inte än Barcon, men färgrymden är större med denna. Och tystnaden är ju härlig. Och så är den likadan under hela filmen, ingen 20 min uppvärmning.
* Shit vad UHD med HDR och 4k är nice. Känns ju som skillnaden mellan bluray och dvd nu när man går tillbaka och kikar på bluray. Inte bara skärpan med 4k utan faktiskt mer färgrymden med 2020. Det är så grymt rena färger.

Jag anser mig vara nöjd med mitt byte (och det är inte så lätt). Skönt också att den rörelsehantering jag gillade med demon av Sonyn i butik (till skillnad från JVCerna) även kommer till rätta här hemma i min lilla miljö.

Nu får vi se om jag skall byta duk också, men först skall julhelgens filmrace hanteras (kommer bli en del timmar :) ).

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-12-22 02:30

Det är ändå fascinerande att en över 20 år (?) projektor hänger med så bra som de bästa nya projektorerna, om man bortser från UHD. För mig dröjde det till Sony Ruby innan jag överhuvudtaget kunde se på en digital, och då var den inte bättre bara smidigare än CRTn. Innan det så körde jag Barco CRT.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-23 12:50

music4ever skrev:Det är ändå fascinerande att en över 20 år (?) projektor hänger med så bra som de bästa nya projektorerna, om man bortser från UHD. För mig dröjde det till Sony Ruby innan jag överhuvudtaget kunde se på en digital, och då var den inte bättre bara smidigare än CRTn. Innan det så körde jag Barco CRT.

Väldigt imponerande faktiskt. 1997 är den tillverkad. Undrar hur länge den jag nu köpte kommer hålla...
Jag har ju alltid tyckt när jag varit på demos av nya projjar att CRTn inte egentligen varit sämre, bara annorlunda. Men jag har också då alltid tänkt att det är ju svårt att jämföra mellan projektorer som är befinner sig på olika plats dvs både rum och tid skiljer mellan jämförelserna och jag har ju alltid tänkt att det är orimligt att de nya inte skulle vara mycket bättre. Men nu är det ju inte så, inte A/B jämförelse. direkt kanske men så nära man kan komma är ju nu gjord. Jag är glad att jag inte valde en enklare ny digital, den hade inte varit bättre.

Den som övertar min Barco är ju den egentliga vinnaren här tror jag. Kostnaden för den är väldigt begränsad :) Pris/prestanda på den är i princip oslagbar.

Men vilken massa plats det blev i bion nu när rymdskeppet försvann från taket!

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-12-23 13:37

Vilken projektor har du köpt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-12-23 18:28

Funderar på en Sony VPL-HW65ES, har du hittat något som är ett bättre köp?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Passiv delägare av Sonic Design

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2018-12-23 20:45

Det blev en vw760es för mig. Vet inte om det är en bättre köp men det är den första digitala projje jag verkligen gillar bilden från och den har alla speccar jag var intresserad av.

Dessutom innebär det ju att jag inte riktigt lämnat fosforträsket :)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-12-23 21:04

Häftigt, grattis.

Jag såg filmen Coco med barnen igår. Den skulle nog göra sig fint på din projektor!

Har du kollat/jämfört på 3-chip dlp typ Sim2?

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer