Tarzan - Försöker göra någonting åt sina låtsas-a2

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-03 11:38

Här ser man inte riktigt hur orimligt stor JVC x35 är. När hålet i väggen gjordes tyckte jag det var överdrivet stort, men nu är jag väldigt glad att jag inte gjorde det det minsta mindre.

Bild

Sen gjorde jag ju en ny duk också. Nu är det inte längre någon maskning upptill. Det var egentligen inte planerat, men biten jag fick var så stor så att den räckte hela vägen upp till rullen. Även om den ser för jävlig ut fungerar den hemgjorda tab-tensionen som den ska – duken blir helt slät. Fiskelina, 10 cm extra material på sidorna och en sax var allt som behövdes.

Bild

Det var riktigt svårt att klippa snyggt i den spända duken. Tur att det är mörkt i rummet när duken är nere.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-06-03 16:55

Något bättre bild än förra projektorn eller?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-04 12:02

philipbtz skrev:Något bättre bild än förra projektorn eller?

Ja. I mitt mörka rum blev det det. Hade jag haft ett ljusare vardagsrum hade det nog blivit marginellt sämre istället. Jag tycker nämligen att Sonyn kunde återge färger på ett aningen trevligare sätt och dessutom var den ett snäpp tystare, men dess svärta kan inte mäta sig mot JVCns.

Linsminne är väldigt bekvämt. Ännu bekvämare blir det när man ställt in mediaspelaren (MPC-HC med madvr) att automatiskt aktivera rätt linsminne beroende på filmens höjd-breddförhållande.

Tyvärr har jag inte lyckats sätta igång projektorn via kommandon över nätverket än. Då skulle jag kunna ha en snabbknapp på tangentbordet att sätta igång den och kanske en körbar fil på skrivbordet eller pinnad i startmenyn till att stänga av den och kunna lägga undan projektorfjärren helt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-24 19:31

Hittade roligaste avsnittet av What's in my bag jag sett hittills.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2017-06-25 21:32

Die Antwoord är så jvla sköna :D .
Synd bara att de inte gör så mycket bra musik....
Jag hade gärna velat gilla allt de gör 8) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-06-26 00:56

Ni har väl inte missat Jolandis senaste film med Jack Black? Många fuck blir det...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-07-10 20:51

Det är nu officiellt. Jag har också fasat fel. Inte undra på att det distade så mycket och blev så konstig tonkurva i basen när jag i princip bara lyssnade på dist från två av 4. Pinsamt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2017-07-10 21:15

:twisted:

Hur menar du att du gjort förresten? Kopplat 2st basar så att signalen till dem är 180 grader förskjuten jämfört med de andra? Du har alla basar längs högtalarväggen nu?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-07-10 21:41

Xenod skrev::twisted:

Hur menar du att du gjort förresten? Kopplat 2st basar så att signalen till dem är 180 grader förskjuten jämfört med de andra? Du har alla basar längs högtalarväggen nu?

Det blev att jag skaffade nya baselement och kommer gå från 8 st sls10 till 6 st ino w104. Just nu använder jag bara 4 st ino w104 i de gamla alldeles för små lådorna i väntan på tid och pengar (slutet augusti). Det står för tillfället två baslådor under varje topp och de basar som står under vänster topp hade jag kopplat ur fas med varandra. Det blir då bara två basars kapacitet i lågbasen fast med disten från fyra som jobbar för fullt, vilket inte låter helt ok.

Målet tror jag är 4 basar på golvet längs med främre väggen och två basar uppe på plattformen som duken hänger ner ifrån, men det lär testas en hel del.

Pillade precis ihop ett filter i Andreas biquad-kalkylator, som numera är en fröjd att använda. 18 dB/oktav till front lite under 80 Hz med ett q lite under ett butterworth. För basen blev det 30dB/oktav en bit över 80 Hz fast med mycket lägre Q än butterworth. Målet var att få högpass och lågpass att akustiskt spela 90° ur fas med varandra över så stor del av delningen som möjlig utan att det blev en för konstig tonkurva tillsammans. Kanske feltänkt, kanske rätt? Det låter bra hur som helst, tycker jag än så länge.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-07-12 10:41

Det där med 90 grader ur fas är något jag läst att cr80s gör så det är säkert rätt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-07-12 18:33

philipbtz skrev:Det där med 90 grader ur fas är något jag läst att cr80s gör så det är säkert rätt.

Det var därifrån jag fick idén, eller om det var någon tråd om delningsfilter där det argumenterades för det. Som jag förstått det är 90 grader ur fas oftast bättre när det handlar om delning vid frekvenser som avlyssnas i en position där det mesta man hör är reflekterat ljud. Borde väl vara någonstans runt 300 Hz och under? Är det kopplat till schröderfrekvensen på något sätt kanske?

Här är resonemanget som jag köper rakt av:
chrisss skrev:Rätt fas är för CR80 ur fas 90 grader som möts vid -3dB. Det ger konstant utstrålad energi.
För låga frekvenser i rum kan man inte säga att HP+LP summerar som i fritt fält.
Därför är utstrålad energi mer rätt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - var lägger man nu upp sina foton?

Inläggav Tarzan » 2017-07-13 18:08

Jaha. Nu när photobucket vill att man ska betala (rätt mycket) för att kunna visa ens bilder på andra hemsidor än på photobucket var det läge att ladda ner bilderna och ta bort kontot. Jag har funderat på google photos som alternativ eftersom jag ju redan har google-konto och nästan aldrig stött på problem med deras andra tjänster. Men att få en enkel direktlänk till ett foto verkar vara svårt.

Vad jag vill åt är:
Gratis
Lätthet att ladda upp fotot från androidmobil
Enkel direktlänk till själva bilden
Albumfunktion (så att jag hittar tillbaka till alla bilder jag laddat upp, vilket alltså utesluter forumbilder.se)
Ett minimum av redigeringsverktyg, så som att beskära och ändra upplösning.

imgrur?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2017-07-13 20:13

Imgur tycker väl egentligen inte om att agera pseudo CDN. Flickr kanske är ett alternativ även om de också är lite restriktiva:

Link back to Flickr when you post your Flickr content elsewhere.
Flickr makes it possible to post content hosted on Flickr to other web sites. Pages on other web sites that display content hosted on flickr.com must provide a link from each photo or video back to its page on Flickr. This provides a way to get more information about the content and the photographer.

Flickr har ju iaf funnits sen tiderna begynnelse så kanske finns en chans att de finns kvar en stund till… trots att Yahoo! misskött det sen de tog över. Vad nuvarande ägare har för planer får man ju sia om. Hur det är med imgur vet jag inte… kan vara borta i morgon om VC-pengarna tar slut.

Bäst är väl att själv hosta bilderna men det kräver ju en del jobb och mek det också.

Edit: Om du bara ska posta bilderna här på faktiskt så kan du ju använda forumets bilduppladdning. Iofs ingen redigeringsfunktion för att beskära men forumet sköter ju själv om att minska bildstorleken på stora bilder.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-07-28 19:31

Det blev google bilder. Jag la in några i förstainlägget i tråden och det verkar funka.

Annarsär det senaste att jag testade att flytta ner alla surroundhögtalare ca 20 cm eftersom jag tyckt att det varit lite låtit som om ljudet kommit lite väl mycket uppifrån. Om det berott på att takreflexen dominerat över direktljudet eller att direktljudet kommit med för stor vinkel ned mot mig, eller en kombination av de båda låter jag vara osagt. Att flytta ner dem motverkar båda potentiella orsakerna. Jag har inte hunnit riktigt lyssna in mig helt, men som vanligt efter en överlagd förändring känns det ju som om förändringen är till det bättre. Hoppas den känslan håller i sig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-21 18:39

Jag är just nu hemma hos föräldrarna på uppdrag att färdigställa, men kanske framför allt för att utbilda föräldrarna i hur ljudanläggningarna i det nya huset fungerar. I uppdraget ingick också att skaffa någon sorts ljud att kunna ta med sig ut till orangeriet (för det är väl så man kallar ett lite mer robust växthus?) festliga sommar- och tidiga höstkvällar. Självklart tog jag tillfället att skaffa en teenage engineering OD11. Den uppfyllde ju alla krav, både föräldrarnas och mina; lätt att ta med sig ut och in igen, lätt att använda, kompakt, lättplacerad och låter bra.

Den lilla lådan låter ju riktigt bra och appen fungerar helt ok. Jag känner att om jag någon gång känner behov av att banta ner allt vad ljudanläggning heter kan jag helt klart nöja mig med två st OD11 ett ett välbokhyllat rum.

Själva ljudanläggningarna i huset har en entusiast fått fria tyglar att sätta ihop efter eget huvud. Det blev hemmabyggen med scanspeak som jag tycker påminner mycket om troels skapelser, men jag har inte vågat fråga om det är helt egnska skapelser, byggsatser, eller något mellanting. Tyvärr tycker jag att det största och mest påkostade stereoparet på något sätt blivit tokigt i filtret, eller att någon kalibrerat även det högfrekventa ljudet för diskanten blir rätt påträngande om man vrider upp volymen.

Nästa gång jag kommer hit kanske jag tar med mig mätmikrofonen (och lödpennan, ett gäng kondensatorer spolar och motstånd).

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - på besök "hemma"

Inläggav Tarzan » 2017-10-07 14:12

HJÄLP!

Jag har ett irriterande problem. Höger kanal lägger av lite då och då med ojämna mellanrum, ibland bara några sekunder och ibland någon minut.

Hittills har jag inte orkat felsöka något närmare och hoppas på glapp i sladden. En ledtråd är att VU-mätarna på slutsteget (Proton AA-1500) inte rör sig på den kanalen som är tyst. Betyder detta någonting?

Användarvisningsbild
bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-10-07 15:18

Tarzan skrev:HJÄLP!

Jag har ett irriterande problem. Höger kanal lägger av lite då och då med ojämna mellanrum, ibland bara några sekunder och ibland någon minut.

Hittills har jag inte orkat felsöka något närmare och hoppas på glapp i sladden. En ledtråd är att VU-mätarna på slutsteget (Proton AA-1500) inte rör sig på den kanalen som är tyst. Betyder detta någonting?

Mitt proton har ett liknande problem som inte jag heller orkat fixa. Min gissning är att det är ett relä som behöver bytas.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-10-07 16:20

Tarzan skrev:En ledtråd är att VU-mätarna på slutsteget (Proton AA-1500) inte rör sig på den kanalen som är tyst. Betyder detta någonting?

Troligtvis är felet då innan den punkt som VUmätarna känner av.

Växla kablarna på höger och vänster kanal på slutsteget. Både lågnivå- och högtalarkablarna. Kör sedan så en tid, tills felet uppstår pånytt. Tänk då på vilken kanal som felar.

//Michael

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - Felsökningshjälp!

Inläggav Tarzan » 2017-10-07 16:38

Surt. Men jag ska testa att byta in- och utgångarna.

Om felet "byter sida" kan jag då konstatera att felet ligger i förstärkaren, och inte i försteg eller sladdar, eller?

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2017-10-08 09:58

Jag hade ett fel på ett slutsteg för något år sedan. Din beskrivning av felet påminner om mitt.
Jag tänkte också att det måste vara ett relä. Jag kan i stort sett inget om felsökning av sådan elektronik. Så jag lämnade in det för felsökning och eventuell reparation, hos en lokal elektronikguru.
Han hittade en halvtrasig kondensator med hjälp av en hårtork :) .
Mitt steg började fungera när kondensatorn blev lite varm.
Säger inte att det är samma fel på ditt, bara att det kan vara ett tips att kolla upp!?
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-08 11:52

NADifierad skrev:Jag hade ett fel på ett slutsteg för något år sedan. Din beskrivning av felet påminner om mitt.
Jag tänkte också att det måste vara ett relä. Jag kan i stort sett inget om felsökning av sådan elektronik. Så jag lämnade in det för felsökning och eventuell reparation, hos en lokal elektronikguru.
Han hittade en halvtrasig kondensator med hjälp av en hårtork :) .
Mitt steg började fungera när kondensatorn blev lite varm.
Säger inte att det är samma fel på ditt, bara att det kan vara ett tips att kolla upp!?

Haha! Så ditt tips är alltså att blåsa på steget med en hårtork?
Om det skulle vara något tokigt fel på den, vet någon något bra ställe (eller person) här i Malmö man kan vända sig till?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-08 16:31

Men när jag kikade in bakom förstärkaren och bytte in- och utgångarna märkte jag hur en banan satt och vinglade på trekvarten i kontakten. Problemet löst. Tror jag.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-14 18:17

Hemma på kvällsmatspaus från dream music på Malmö live. Helt fantastiskt och det har bara börjat.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-23 10:43

Tarzan skrev:Men när jag kikade in bakom förstärkaren och bytte in- och utgångarna märkte jag hur en banan satt och vinglade på trekvarten i kontakten. Problemet löst. Tror jag.

Det var inte löst. Problemet bara väntade med att visa sig igen. Fan. Och det flyttade över till andra högtalaren när jag bytte plats på in- och utgångarna, så det är inte glapp i någon högtalarsladd.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-31 18:36

Nu har jag kommit fram till två saker genom att byta in och utgångar till ett annat steg. Antingen sladdar eller försteg krånglar. Jag orkar inte göra någonting åt det.

Vad jag däremot orkade göra någonting åt var att vinkla om det diffuserande lilla taket så att reflexen från det når mig även när jag sitter upprätt i soffan.

Med reflexen jämfört med utan den blir ljudet större på något vis. Det känns bättre. Mer korrekt, det vet jag inte.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - Basinställningar!

Inläggav Tarzan » 2017-11-18 14:13

Jahapp. Jag som hade sett fram emot att testa dirac live i basen. Men så hade testlicensen gått ut. Istället blev det till att jobba vidare med det som antagligen kommer bli känt på faktiskt som "metod 5". Alltså att låta basarna släcka ut ljudvågen de själva alstrat när den reflekterats och återvänt till främre väggen, genom att låta basarna spela en signal som är en ihopmixning av det filtrerade basljudet med samma signal, fast fasvänd, fördröjd med tiden det tar för ljudet att röra sig två rumslängder och dämpad för att matcha den energi ljudvågen har när den kommer tillbaka.

Jag har ju ett rum som har effektiv dämpning bakom mig ner till ca 55-60 Hz. Min första resonans på längden i rummet ligger vid ca 30 Hz. Detta gör att jag, om jag använder "metod 5" kan dämpa resonansen vid 30 Hz nästan helt med då få en utsläckning vid 60 Hz eftersom helvågsresonansen dämpas effektivt av rummet. Jag testade därför lägga in filtret -10 dB, 60Hz, Q=3 i motfassignalen. Nu både låter och mäter det fint. Ganska resonansfritt men samtidigt kan man se kamfilter från väggen bakom flytta sig om man rör mikrofonen framåt och bakåt i rummet.

Jag kanske borde ta tag i mitt liv och bygga de där baslådorna. Just nu använder jag ju bara 4 av 6 elementen jag köpte, och i för små lådor.

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Tarzan - Basinställning!

Inläggav Xenod » 2017-11-20 08:55

Din dämpvägg bakom dig, hur långt från väggen bakom dig är den och hur tjock är den?

Jävligt smart trick för 60Hz :) Men skulle man också kunna lägga lågpassfilter på motfassignalen? Vill man ha något över 40Hz i den i ditt fall?

Kamfiltret från väggen bakom kanske inte är så farligt? På något sätt vill väl hjärnan höra att det finns en vägg bakom oss?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-11-20 11:55

Xenod skrev:Din dämpvägg bakom dig, hur långt från väggen bakom dig är den och hur tjock är den?

Jävligt smart trick för 60Hz :) Men skulle man också kunna lägga lågpassfilter på motfassignalen? Vill man ha något över 40Hz i den i ditt fall?

Kamfiltret från väggen bakom kanske inte är så farligt? På något sätt vill väl hjärnan höra att det finns en vägg bakom oss?

Precis. Kamfiltret i lyssningsplats som reflektionen i väggen bakom en genererar tillsammans med basar placerade framför en har jag ju förstått (att Ingvar tycker) är bra.

Jag tror mer på notchfilter vid 60 Hz än lågpass eftersom ett såpass brant lågpassfilter som hade behövts skulle påverka fasresponsen vid så mycket lägre frekvenser. Då hade jag fått försöka jobba mig fram till en ny delay, vilket hade lett till en annan ingreppspunkt för lågpassfiltret vilket hade lett till ......... jobbigt.

Fast ett notchfilter fasvänder i och för sig signalen vid den frekvens där den dämpar som mest. Det finns nog ingen perfekt lösning om man inte drar in FIR-filter, börjar jag misstänka. Men då måste jag byta dsp och det vill jag inte. Egentligen fungerar det här tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-22 00:31

Hehe, långt ner i kaninhålet nu :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Tarzan - FantomcenterEQ?

Inläggav Tarzan » 2018-01-23 14:38

Bild

Den här bilden antar jag att några av er har sett ett antal gånger förut.

Jag funderade på om man skulle tjäna någonting på att lägga en EQ på centerkanalen som ju är en fantomcenter i min setup.

Vad jag inte förstår när jag tittar på graferna och läser biltexterna är hur en sådan EQ skulle se ut.

+5dB vid 1,8 kHz, q=1,8
-3dB vid 3,5 kHz, q=1,2

eller ska det vara tvärt om?

EQn skulle alltså läggas på ljudet från centerkanalen som spelas upp genom L och R för att skapa en fantomcenter. Jag vill alltså att ljudet som kommer från sidan ska låta som ett ljud rakt framifrån.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer