Solhagas presentation

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rajapruk

Re: Solhagas presentation

Inläggav rajapruk » 2016-11-14 19:06

solhaga skrev:Ja, det var bra höjd på det inlägget.

Såg förresten att Samsung köper Harman.

Undrar vad Jerry Moro och Alan Devantier tycker om det. De lämnade det sjunkande skeppet för just Samsung.
Devantier har byggt upp en helt ny spinorama åt Samsung i LA.
Samsung blir kanske att räkna med framöver.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-14 20:56

Samsung - The leading Edge in High-End Audio 8) :roll: :)
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-14 21:22

rajapruk skrev:Tack för ett väldigt bra inlägg Peter.
Jag har aldrig hatat dig. Det blir lätt lite för polariserat på forum :)
Nu förstår jag vad du menar med att deras mätningar inte täcker upp allt som behövs. Jag visste inte hur deras mätpunkter var utplacerade i detalj. Jag tänkte att 72st är mycket, och att det borde täcka upp det mesta på ett OK sätt.
Man bör ha väldigt bra på fötterna innan man dissar någon eller något tycker jag. Vilket du hade, men jag visste inte om det.
Jag ber om ursäkt.

Det är ok, det är bara att blicka framåt. :)

Hur känns det att ha Samsunghögtalare förresten? :)

Jag har redan börjat tracka en kompis som har lite större JBL.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-15 01:07

Måste jag göra min framtida baffelvägg i rispapper nu då?!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-11-15 01:25

Du klarar dig om du gödslar lyssningsrummet med blå lysdioder. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-15 09:23

KarlXII skrev:Du klarar dig om du gödslar lyssningsrummet med blå lysdioder. :D

Ja, jag får ta tag i detta.
Ljusorgel 2.0.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-11-15 21:09

Ser här att Alan Devantier förfinat spinoraman hos samsung. Det är nu 300 mätningar:
http://www.wifihifi.ca/LatestNewsHeadli ... tml?page=3

Intressant att Adrian Celestinos också är på Samsung nu. De verkar satsa rejält på ljud!
Adrian skrev doktordsavhandlingen om CABS/double bass array som adhoc tipsade om.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-16 00:28

rajapruk skrev:Ser här att Alan Devantier förfinat spinoraman hos samsung. Det är nu 300 mätningar:
http://www.wifihifi.ca/LatestNewsHeadli ... tml?page=3

Intressant att Adrian Celestinos också är på Samsung nu. De verkar satsa rejält på ljud!
Adrian skrev doktordsavhandlingen om CABS/double bass array som adhoc tipsade om.

Ja, det är faktiskt synnerligen intressant. Att man skall behöva gå till Superföretag i Kina för att få lite konkurrens i tänket för att göra korrekta mätningar. Sedan gäller det att omsätta det i praktiken.

wifihifi skrev:Speakers like the R7 are measured in a conventional 360° chamber with the speaker placed in the centre. But the Samsung Audio Lab also has a 180° chamber designed for products that will be used on or near a wall. Five walls have sound-absorbing wedges. Engineers mount the product under test to a heavy horizontal door, then swing it shut and begin measurements. A test suite takes 300 measurements in 10 minutes using an array of 15 microphones on a pivoting boom that moves through a half-sphere.

Lite roligt, man kan tro att jag skulle ha tjyvtittat på vad Samsung håller på med men så är inte fallet. Samsung och Peter Steindl verkar har en bra samsyn på hur akustik och psykoakustik fungerar. 8) :mrgreen: :D Det tycker jag är roligt och det hedrar Samsung att de faktiskt som världens största hemelektronikföretag verkar vilja löpa hela linan ut.

Äntligen säger jag.

Senior DSP Engineer Adrian Celestinos at Samsung skrev:At low frequencies, where wavelengths are close to room dimensions, acoustic reflections create room nodes, reinforcing certain bass sounds in some locations, and cancelling them in others. Room nodes can't be eliminated, but they can be mitigated.

The problems are different at mid and high frequencies. A room with an abundance of hard surfaces will have high reverberation time, compromising clarity, adding harshness and creating uneven response. A room full of sound-absorbing upholstery and carpeting will sound dead. As Celestinos notes, "Lateral reflections give a sense of spaciousness."

Det skall bli intressant då de finner ut varför det är så att laterala reflexer d v s reflexer från sidoväggar ger spaciousness. Är det alltid så, eller är det så enbart under vissa förutsättningar. Svaret finns i den lilla paper jag tänkt skriva då jag får tid. Nästa typ av reflexer att beakta är takreflexer och hur de påverkar.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-11-16 05:00

petersteindl skrev:
Det skall bli intressant då de finner ut varför det är så att laterala reflexer d v s reflexer från sidoväggar ger spaciousness.
Med vänlig hälsning
Peter

I den psykologiska domänen finns nykeln till hur den laterala reflexen skall optimeras i den fysiska domänen.
Att den laterala reflexens vinkel på ca 60 grader, isofrekvensspektrum med direktljudet, ej dominant reflex relativt direktljudet, fördröjd ca 25 ms, mm är den enskilt viktigaste reflexen för spatial upplevelse är allmänt känt sedan många år. Bla Floyd Toole beskriver detta bra i sin bok med många referenser till andra psykologiskt orienterde forskare som stödjer laterala reflexens betydelse.

I det lilla rummet är laterala reflexen ofta förtidig, frekvensförvriden, för dominerande relativt direktljudet mm samt med absorbenter är reflexen fortfarande för tidig o ofta kraftigt frekvensförvriden som ger suboptimal spatial ljudupplevelse.

Tyvärr framgår det med övertygande tydlighet i den psykologiska forskningen att vanligt stereolyssnande i normala små rum aldrig kan helt uppfylla målet med optimal lateral reflex pga rummet storlek. Det är ffa tidsfördröjningen som inte kan uppnås i det lilla rummet.
Stereolyssnande är en mycket primitiv, gammal och lätt störd metod att försöka skapa spatial upplevelse ofta långt ifrån verkligheten.
Stereolyssnade på dipoler ger ofta bättre laterala reflexer än lådhögtalare i små identiska rum pga 8-utbredningen.
Flerkanalslyssnande kan möjligen i ett litet hårt dämpat rum bättre uppfylla målet med den laterala reflexen.

JM
Senior neuro-forskare, neuro-läkare, neuro-psykolog.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-19 00:17

JM skrev:
petersteindl skrev:
Det skall bli intressant då de finner ut varför det är så att laterala reflexer d v s reflexer från sidoväggar ger spaciousness.
Med vänlig hälsning
Peter

I den psykologiska domänen finns nykeln till hur den laterala reflexen skall optimeras i den fysiska domänen.
Att den laterala reflexens vinkel på ca 60 grader, isofrekvensspektrum med direktljudet, ej dominant reflex relativt direktljudet, fördröjd ca 25 ms, mm är den enskilt viktigaste reflexen för spatial upplevelse är allmänt känt sedan många år. Bla Floyd Toole beskriver detta bra i sin bok med många referenser till andra psykologiskt orienterde forskare som stödjer laterala reflexens betydelse.

I det lilla rummet är laterala reflexen ofta förtidig, frekvensförvriden, för dominerande relativt direktljudet mm samt med absorbenter är reflexen fortfarande för tidig o ofta kraftigt frekvensförvriden som ger suboptimal spatial ljudupplevelse.

Tyvärr framgår det med övertygande tydlighet i den psykologiska forskningen att vanligt stereolyssnande i normala små rum aldrig kan helt uppfylla målet med optimal lateral reflex pga rummet storlek. Det är ffa tidsfördröjningen som inte kan uppnås i det lilla rummet.
Stereolyssnande är en mycket primitiv, gammal och lätt störd metod att försöka skapa spatial upplevelse ofta långt ifrån verkligheten.
Stereolyssnade på dipoler ger ofta bättre laterala reflexer än lådhögtalare i små identiska rum pga 8-utbredningen.
Flerkanalslyssnande kan möjligen i ett litet hårt dämpat rum bättre uppfylla målet med den laterala reflexen.

JM

Vad exakt betyder ordet frekvensförvriden? Menar du att frekvensen ändras? Eller menar du att amplituden ändras olika beroende på frekvens?

För att förstå innebörden av dessa millisekunders viktighet så kan man se på saken ur olika perspektiv. Är det tiden som är intressant eller är det frekvensen? Låt säga att hörseln inte tycker om destruktiv interferens mellan direktljudet och första reflex i basen i tonfrekvensområdet. Hur långt måste minsta avstånd mellan direktljud och första reflex vara då? Halva våglängden (motfas) på 20 Hz är 8,5 meter. Det motsvarar ungefär 25 ms. Det betyder att om reflexen har en frekvens på 20 Hz och första reflexen kommer 30 ms efter direktljudet så ger detta en stor destruktiv interferens under tonfrekvensområdet. Sedan har man multiplar av denna att handskas med men då finns det flera första reflexer från andra begränsningsytor som ger tillskott åt ena eller andra hållet.

Den vinkel mellan direktljud och första reflex från sidoväggar som jag läst om som ger upphov till positiv ljudupplevelse i konserthus är ungefär 55 grader. I normalstora konserthus om man sätter sig på den bänkrad som ger 55 grader från sidovägg så kan man räkna ut att första reflexen ligger i 30 ms intervallet. Det finns separata undersökningar för tidsintervall och separata undersökningar för vinkelintervall. I normalstora konserthus motsvarar deras resultat varandra. Deras undersökningar ser jag därför som relevanta. Men man får inte glömma att ta med destruktiv interferens i ekvationen. Då ger sig nämligen resultatet automatiskt.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2017-04-29 13:29

Så då är jag i princip klar med all ombyggnad, väntar visserligen på ett parti SD...

Så jag tänkte ånyo ha ett öppet hus, närmare bestämt den 20:de maj mellan 10 och 15.

Platsen är Hyssna, PM:a vid intresse.

Så här ser det ut i dag från swetspot:

Bild

Och fån dörren mellan fronthögtalarna:

Bild
Solhagas anläggning: viewtopic.php?f=16&t=58203&start=180#p1923074
Senast lyssnade jag på detta: http://www.lastfm.se/user/solhaga

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2018-06-06 13:31

Nya toppar med tre AMT-element i en MTM-dipol:

Bild

Redvisning både här och där.

Användarvisningsbild
solhaga

Sohaga spelar ute

Inläggav solhaga » 2019-06-29 21:18

Lördagen den tredje Augusti tänkte jag släpa ut min anläggning för lite lyssning under bar himmel (om vädret tillåter förstås).

Bild

Varför inte komma du också?

Jag bor fyra mil sydost om Göteborg.
PM:a för närmare information.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Sohaga spelar ute

Inläggav genstruktur » 2019-07-01 09:49

Man blir verkligen intresserad av att höra hur din anläggning låter när man ser bilderna :D. Den verkligen andas kompromisslöshet på något sätt.

Skall se om kalendern tillåter att komma på din utomhusspelning.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-07-01 14:43

På DIY-träffen för några månader sedan var Solhagas klart imponerande. (Så strunt i att komma på hans utespelarträff, -du blir bara avis och undrar hur du nu ska göra. :wink: )

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-07-01 14:47

Adhoc skrev:På DIY-träffen för några månader sedan var Solhagas klart imponerande. (Så strunt i att komma på hans utespelarträff, -du blir bara avis och undrar hur du nu ska göra. :wink: )

Usch då! Avstår då kanske 8)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-01 18:34

Spela i skog kanske? Det sägs ju ge optimal akustik av vissa.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2019-07-01 22:24

Verkar som notifieringarna inte fungerar.

Nåväl.

Spela i skog?

Nja, det blir på trädäcket bredvid tjärnen, dvs poolen.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-07-12 20:45

solhaga skrev:Verkar som notifieringarna inte fungerar.

Nåväl.

Spela i skog?

:D ser jag fram emot, hoppas vädergudarna är till lags.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2019-07-17 14:23

nuffe skrev:
solhaga skrev:Verkar som notifieringarna inte fungerar.

Nåväl.

Spela i skog?

:D ser jag fram emot, hoppas vädergudarna är till lags.

Hoppas att lite fler vill komma...

Användarvisningsbild
sladdbarn

Re: Solhaga öppet utomhus 3/8

Inläggav sladdbarn » 2019-07-18 09:02

Enligt beräkning blir jag pappa (igen, om man nu kan bli de) några dagar innan, annars hade jag gärna kommit :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2019-07-24 16:08

sladdbarn, sladdbarn?

Nu kan man börja se hur vädret kommer att bli den tredje: 21 grader, molnigt, 0,2 mm regn.
Det lilla borde man klara med några presenningar.

Jag tänker att jag börjar rigga på morgonen, så vid elvatiden bör anläggningen vara igång.
Vill du vara med och påverka placering mm så komma tidigare. Jag har bärhjälp.
Kör sedan fram till artontiden.
Medhavd media på CD eller sticka.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2019-07-31 14:34

Fortfarande goda väderutsikter för lördagen.

Tänkte avsluta dagen med lite mätningar.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-07-31 15:00

solhaga skrev:
Tänkte avsluta dagen med lite fyrverkerier.

Det låter kul!

:D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2019-08-03 10:56

Maccis skrev:
solhaga skrev:
Tänkte avsluta dagen med lite fyrverkerier.

Det låter kul!

:D

Varifrån fick du det citatet?

Efter några timmars bärande, baxande och kopplande är jag igång:

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-03 11:32

Fy fasen så trevligt det se ut ! :D
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-03 12:41

Hur låter det så där nästan helt utan rum/begränsningsytor?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2019-08-03 13:50

Härligt befriande. Har även höjt subbarna 6 dB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-08-03 14:20

Har du gjort mätning på lyssnarplats? Har du gjort mätning ungefär 1,5 meter från högtalaren? Det kan ju kanske vara på sin plats att dokumentera uppställningen, både fysikaliskt och upplevelsemässigt.

Är det en swimmingpool bakom högtalarna eller ett växthus? :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2019-08-03 14:37

Tänkte avsluta dagen med mätningar, närliggande ICA-affären stänger 16:00 och kringljudet sjunker då.

Det är en pool.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer