Rocred Production AB

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Rocred Production AB

Inläggav hcl » 2015-05-23 22:40

Allt eftersom mitt musikintresse utvecklats till att inte bara lyssna på musik utan även ratta live-ljud, spela in och mixa musik och nu även musikproduktion så tänkte jag att detta kunde vara värt att nämna på ett forum som detta.

Kolla in facebook sidan Rocred Production AB för lite smakprov på vad jag och några till håller på med. Jag kan lova att det så småningom kommer bra musik, inspelad och mixad med och för utrustning vald med sikte på största möjliga förmåga att förmedla musikallska kvaliteter, nerv och känsla. T.ex. kommer överdriven loudness-mastring inte tillåtas på de inspelningar vi kommer släppa.
Senast redigerad av hcl 2016-01-30 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
TomKokk

Re: Blue Stain Music Production

Inläggav TomKokk » 2015-05-23 23:02

Måste lägga in en undran.
Tittar i skrivande stund på årets Melodifestival.
Hemma via vår Box från Telia i Dolby Digitalt 5.1
Men låter fruktansvärt platt och tråkigt.
Inte en enda låt har trollat fram något magiskt välljud ikväll.

Är det SVT sändningar som suger eller är det något annat?
Förövrigt lever jag inte för Melodifestivalen. 8)

Men ska man titta borde man kunnat njuta av välljud!
Fler med liknade i-landsproblem? :lol:
Hörlurar..

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-05-23 23:14

Angående mello, jag kör stereo(2.0) optiskt från Viasats HD-box och det låter helt ok i stereo-högtalare av bättre snitt ... har aldrig fastnat för flerkanalsflugan ...

Angående Blue Stain, positivt om ni lyckas släppa något utan att ryckas med av loudness-wars, lär vara svårt att hålla fingrarna i styr :wink:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-05-24 08:50

xeizo skrev:..., positivt om ni lyckas släppa något utan att ryckas med av loudness-wars, lär vara svårt att hålla fingrarna i styr :wink:

Ja, all musik, gammal som ny har en generellt hög medelnivå och nyare musik är hysteriskt hög. Spelar man blandade låtar /skivor i en lista så är det svårt att bibehålla någon form av dynamik utan att det nästan låter som att man stängt av då de egna låtarna spelas. Många gånger kan jag förvånas över hur okomprimerat mycket tycks vara, men ändå att det har hög medelnivå.

Användarvisningsbild
hcl

Re: Rocred Production AB

Inläggav hcl » 2016-02-02 00:23

Första plattan färdig. Släpps initialt på Vinyl, men kommer även distribueras digitalt (både i CD-format och 24-bit). Detta är riktigt kul!

Bild

Kolla gärna in några korta promo-video påYouTube (live-spåren är här rätt hårt komprimerade, annars blir det inte mycket man hör om man spelar på dator/iPad el. dyl.):

Selsius, First Do No Harm (promo video med delar av låtern Sonder)

Selsius, First Do No Harm (lite längre promo video)

Selsius, On Your Own (live)

Selsius, Munich (live)

Vinyler hämtade igår kväll. Riktigt bra! Bästa ny vinyl jag hört på länge. Det lönade sig att gå på dubbel-vinyl då det ger möjlighet att gravera allt med tryck och kvalitet som singlar/maxi.

Finns att beställa på: www.rocred.se

... eller skicka ett PM (269 SEK +frakt) så fixar jag det!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-02-02 08:49

Jag flyttar denna tråd till medlemspresentationer innan det blir bråk om försäljning etc.

Glöm inte att du måste ange i din signatur att du har näringsverksamhet.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-03 08:47

Ok. Tack!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-03 14:51

hcl skrev:Första plattan färdig. Släpps initialt på Vinyl...

Vinyler hämtade igår kväll. Riktigt bra! Bästa ny vinyl jag hört på länge. Det lönade sig att gå på dubbel-vinyl då det ger möjlighet att gravera allt med tryck och kvalitet som singlar/maxi.

Är det 45-varvsgravering?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-04 23:31

Bill50x skrev:
hcl skrev:Första plattan färdig. Släpps initialt på Vinyl...

Är det 45-varvsgravering?

Nej, till det räckte det inte riktigt, men den är väl utstyrd och de har inte varit inne och pillat med EQ vid graveringen utan låtit gravera enligt mastern och det gör mycket det också.

Har precis skeppat av första batchen på posten. Knappt 700 g per brev/paket. Phu!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-06 17:59

Ett till kort klipp (YouTube), förstå låten på albumet: Revolta

Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-09 09:14

hcl skrev:Kolla gärna in några korta promo-video påYouTube (live-spåren är här rätt hårt komprimerade, annars blir det inte mycket man hör om man spelar på dator/iPad el. dyl.):

Kunde inte motstå utan körde de två spåren i MasVis. "First Do No Harm" har en Crest på 13-14 dB, rätt lågt. "On Your Own" har mera intakt dynamik, crest på 17-18 dB. Hur mycket ställer egentligen YouTube till med dynamiken?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-10 20:54

RogerGustavsson skrev:
hcl skrev:Kolla gärna in några korta promo-video påYouTube (live-spåren är här rätt hårt komprimerade, annars blir det inte mycket man hör om man spelar på dator/iPad el. dyl.):

Kunde inte motstå utan körde de två spåren i MasVis. "First Do No Harm" har en Crest på 13-14 dB, rätt lågt. "On Your Own" har mera intakt dynamik, crest på 17-18 dB. Hur mycket ställer egentligen YouTube till med dynamiken?

Om jag har rätt uppgifter så sätter Youtube ner medlenivån till ca. -16 dBFS d.v.s. lägre crest än 16 dB är rent destruktivt.

Båda dessa varianter är dock "anpassade" för lyssning vid låg volym, i bullrig miljö eller med mobil. Live-inspelningarna har i original närmare 30 dB crest (och då är även de varsamt dynamikreglerade, den värsta 10-20 dB...). Originaldynamiken blir väldigt märklig om man inte spelar på hög volym i rejält dynamikkapabel anläggning. On Your Own trycktes upp ca 10 dB från original (som också är dynamikanpassad, om än betydligt mer försiktigt).

Att som nykomling i branschen komma och säga till de väl etablerade att de gör fel (!) är inte enkelt. Man blir lätt betraktad som nolla, vilket i viss mån är sant. Även om det inte gör att man har fel :-) Jag vill ändå påstå att vi haft viss framgång och lyckats skjuta skutan i rätt riktning på flera punkter. Vi har inte kommit ända dit vi vill, men vi jobbar på det och hoppas komma en bit framåt med varje ny produktion. Även om First, Do No Harm har något högre nivå än plattorna på 70-80 talet så är den ändå klart bättre än det mesta som gjorts de senaste 20 åren (D R Album Loudness List).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-18 11:30

bomellberg skrev:Jag flyttar denna tråd till medlemspresentationer innan det blir bråk om försäljning etc.

Glöm inte att du måste ange i din signatur att du har näringsverksamhet.

hcl: Inte för att jag vill tjöta, men du har fortfarande inte angett din näringsverksamhet i din signatur.

Faktiskt.se policy skrev:6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer". Endast i den tråden får ni göra reklam för er verksamhet, men det är inte ok att nyttja den som en aktiv säljkanal.
Bjuda in till evenemang öppet för alla medlemmar för att dema en ny produkt är dock ok i "Generelt om hifi"-delen av forumet. Hårfin gräns kan tyckas, men även där finns en gråzon om det blir allt för mycket reklam och allt för litet subjektivt upplevt medlemsintresse. Demo räcker inte, utan man måste ha gått utanför det normala och erbjuda våra medlemmar något extra, ha med konstruktören som föreläser eller något dylikt. Istället för att betala faktiskt pengar för reklam, så måste ni erbjuda våra medlemmar något med mer substans än vad som kan klassas som ren reklam.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-18 20:58

AndreasArvidsson skrev:hcl: Inte för att jag vill tjöta, men du har fortfarande inte angett din näringsverksamhet i din signatur.

Tack för påminnelsen. Jag hade lagt upp en signatur, men missade att klicka i att den skall biläggas mina inlägg (På annan sida. Borde inte denna info kunna ligga på ett ställe?).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-18 23:00

hcl skrev: Tack för påminnelsen. Jag hade lagt upp en signatur, men missade att klicka i att den skall biläggas mina inlägg (På annan sida. Borde inte denna info kunna ligga på ett ställe?).

Oki förstår. "Infoga min signatur som standard:" är aktivt som standard för mig, men ja de inställningarna hade gärna fått ligga bredvid varandra. Om jag själv hade skrivit forummjukvaran så hade en hel del vart annorlunda om man säger så :D

Lycka till med verksamheten iaf!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-18 23:34

Kan inte TS lägga ut masvisar på vinylen? Det vore intressant att se.
If I speak at one constant volume
At one constant pitch
At one constant rhythm
Right into your ear,
You still won't hear
You still won't hear

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-20 00:52

HenrikTornquist skrev:Kan inte TS lägga ut masvisar på vinylen? Det vore intressant att se.

Absolut. Har fruktansvärt mycket att göra så här i skivsläppstider, men det kommer så snart jag får några minuter över.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-20 18:37

MasVis analys av vinylspåren (en fil per vinylsida). Både mer och mindre komprimerat som ni ser, men de mer komprimerade låtarna är så för att de skall vara så (inte för att höja medelnivå som ni ser).
Bilagor
FDNH_vinyl_Overview.gif
FDNH_vinyl_Overview.gif (8.34 KiB) Visad 4625 gånger
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-26 23:09

Hej!

Idag har vi den stora glädjen att släppa första singeln "Lost in the View" från Jonathan Carr´s debutalbum "Porcelain Sky".

Stöd honom och oss genom att köpa den (9 kr) på > iTunes <

Lyssna på > Tidal < eller > Spotify <

pic1_medium04.jpg
pic1_medium04.jpg (62.81 KiB) Visad 4549 gånger
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-26 23:16

Hur uttalas företagnamnet?
Row-kred?
Rock-red?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-02-27 00:46

hcl skrev:T.ex. kommer överdriven loudness-mastring inte tillåtas på de inspelningar vi kommer släppa.

Hmm. Tänk om det inte hade stått "överdriven" i den där meningen, vad mycket gladare jag skulle ha blivit. Det är som om "alla" i branschen har hört talas om att det är dåligt med loudness race och att alla därför vill säga att de inte deltar. Men så gör de det ändå.

Det måste till handling också för att man ska få trovärdighet.

Nu har jag bara lyssnat på Youtubeklippen, men jag tycker faktiskt att det låter som det brukar, alltså överdrivet loudnessmastrat.

Tänk om man kunde få sitta med vid masteringen och bara göra ... ingenting. Tänk om man kunde få ge ut all den musik som produceras i en alternativ utgåva "no mastering" eller "hifi edition" parallellt med de andra som kidsen spelar på sina speldosor. Jag lovar att om man gjorde just ingenting vid masteringssteget så skulle massor av människor bli väldigt glada. Och det kan inte vara så kostsamt att göra ingenting heller. Tvärtom borde det kunna spara en del pengar utöver att man får en större publik.

Kul ändå att du delger oss detta och öppnar för diskussionen, men jag tycker ändå att det verkar vara en bit kvar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-27 01:22

Svante skrev:
hcl skrev:T.ex. kommer överdriven loudness-mastring inte tillåtas på de inspelningar vi kommer släppa.

Hmm. Tänk om det inte hade stått "överdriven" i den där meningen, vad mycket gladare jag skulle ha blivit. Det är som om "alla" i branschen har hört talas om att det är dåligt med loudness race och att alla därför vill säga att de inte deltar. Men så gör de det ändå.

Det måste till handling också för att man ska få trovärdighet.

Nu har jag bara lyssnat på Youtubeklippen, men jag tycker faktiskt att det låter som det brukar, alltså överdrivet loudnessmastrat.

Tänk om man kunde få sitta med vid masteringen och bara göra ... ingenting. Tänk om man kunde få ge ut all den musik som produceras i en alternativ utgåva "no mastering" eller "hifi edition" parallellt med de andra som kidsen spelar på sina speldosor. Jag lovar att om man gjorde just ingenting vid masteringssteget så skulle massor av människor bli väldigt glada. Och det kan inte vara så kostsamt att göra ingenting heller. Tvärtom borde det kunna spara en del pengar utöver att man får en större publik.

Kul ändå att du delger oss detta och öppnar för diskussionen, men jag tycker ändå att det verkar vara en bit kvar.

Vi har faktiskt skrivit att och varför Yotube-klippen är extra komprimerade jämfört med originalmixarna. Man kan även konstatera att som nykomling har man mycket att bevisa för att ö.h.t. få möjlighet att komma till tals i processen. Jag tycker ändå vi kommit en bit på vägen, även om vi har en bit kvar och det är något vi kommer jobba vidare på. Enda möjligheten är att vi lyckas komma ut med de plattor vi nu jobbar med och det är ju faktiskt något ni kan hjälpa oss med. Hjälp oss genom att dela våra videos och spela musijn på Spotify och Tidal...
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-02-27 01:24

Alexi skrev:Hur uttalas företagnamnet?
Row-kred?
Rock-red?

Det är nog "Rock-red" - utan politiska eller andra implikationer.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-03-02 23:46

Nog för att det är en Skottsk artist, men lite kul är det ju ändå:

"SCOTTISH Sun columnist and top radio DJ Jim Gellatly picks his favourite tunes for the month .."

Playlist: March 2016
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-03-06 19:48

Artikel om re-master av Iron Maiden's back catalogue (>Länk till artikeln<). Mannen som gjorde det mastering-jobbet har även mastrat albumet som vi ger ut med Jonathan Carr.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-06 20:30

hcl skrev:Artikel om re-master av Iron Maiden's back catalogue (>Länk till artikeln<). Mannen som gjorde det mastering-jobbet har även mastrat albumet som vi ger ut med Jonathan Carr.

Varför "mastra"? Varför inte få det att låta som ni önskar redan i slutmixen?

/ B

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-03-06 21:01

Bill50x skrev:
hcl skrev:Artikel om re-master av Iron Maiden's back catalogue (>Länk till artikeln<). Mannen som gjorde det mastering-jobbet har även mastrat albumet som vi ger ut med Jonathan Carr.

/ B

Som ny i branschen och inte ha erfarenhet, resurser och tid att göra allt själva är det helt enkelt så att man får acceptera hur de redan etablerade jobbar. Vi har ändå haft möjlighet att anlita några av de bäst meriterade inom sina respektive områden och givetvis även haft möjlighet att påverka resultaten i viss utsträckning.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-06 23:33

hcl skrev:
Bill50x skrev:

Som ny i branschen och inte ha erfarenhet, resurser och tid att göra allt själva är det helt enkelt så att man får acceptera hur de redan etablerade jobbar*. Vi har ändå haft möjlighet att anlita några av de bäst meriterade inom sina respektive områden och givetvis även haft möjlighet att påverka resultaten i viss utsträckning.

Jo men... När ni har mixat klart alla spåren och har en produktion som ni är nöjda med, vad är det ni förväntar er att mastringsfolket ska göra bättre? Klämma ihop dynamiken och lägga på ett brickwall-filter så det låter "maffigare"? Om så, varför inte skruva på de spår som kan behövas (basgitarren tex) istäälet för att man (dvs mastringsfolket) ger sig på hela den färdiga två-kanalsmixen?

Men jag kanske inte fattar hur ni jobbar, kanske har mastringen skett på de individuella spåren?

/ B

*PS Det är ju de redan etablerade som knäcker nästan alla släpp som görs idag...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-07 10:03

Det låter fan så mycket bättre när varje instrument komprimeras individuellt än när hela mixen råkar ut för det. Mastering bör tillbala till sin ursprungliga roll, anpassa mastertapen till skivproduktion. Det enda man bör få göra är nivåjustering ifall mastertapen ligger lågt, typ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-07 11:12

Nattlorden skrev:Det låter fan så mycket bättre när varje instrument komprimeras individuellt än när hela mixen råkar ut för det. Mastering bör tillbala till sin ursprungliga roll, anpassa mastertapen till skivproduktion. Det enda man bör få göra är nivåjustering ifall mastertapen ligger lågt, typ.

Mastring var en gång i tiden (hört uttrycket "det var bättre förr"? OBS ironi!) att man lade låtarna i rätt ordning, anpassade volymen så respektive låt låg "rätt" och anpassade så det skulle passa efter vinylens begränsningar, tex att diskanten måste/bör vara lägre i innerspår där hastigheten är lägre.

Idag är mastring något helt annat, här handlar det om anpassning till tex radio, det gäller att låta högst. Det gäller att låta "bäst" i enkla hörlurar osv. Det intressanta är att man gärna förstör grundmaterialet för att dem som (normalt) inte betalar för musiken ska vara nöjda!

Det går mode i detta, precis som med allt annat. Glutenfritt, någon?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2016-03-07 11:47, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer