Rocred Production AB

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Rocred Production AB

Inläggav Bill50x » 2018-11-03 12:46

hcl skrev:Tack för recensionen! Palanovic stycke är ju en ny komposition, som jag gillar skarpt, även om den är av annat stuk än övriga stycken på albumet. Jag gillar ju även Jazz, Fusion och progressiv musik (mm) så jag har ju en viss böjelse även för musik som tar ut svängarna lite mer. Består intrycken även efter ett några spelningar?

Jag kanske skrev lite klumpigt avseende Palanovic. Jag gillar det stycket också. Men det sticker ut lite från det övriga som är relativt homogent i sin tidsanda.

Och ja, intrycken består efter några lyssningar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-11-03 13:17

Bill50x skrev:
hcl skrev:Tyvärr har vi för närvarande inte tillåtelse att distribuera någon annan version än den officiella.

Det är ju synd av även den ursprungliga mixen är relativt komprimerad, annars hade vi kunnat lobba för en okomprimerad version. För musiken är ju av den typen där ett rejält sving skulle bidragit positivt och gjort återgivningen betydligt mer levande.

/ B

Det är ju uppenbart trummorna som reducerats i sin naturliga dynamik så det hjälper ju föga att släppa en ny version såvida skivan inte mixas om. Nu har man här tyvärr valt att döda trummornas dynamik som annars hade bidragit till mer liv i mixen vilket är trist.

De låtarna hcl säger sig ha lyckats påverka musiker och producent att bibehålla dynamiken i har inget trumljud så det krävdes nog ingen överdriven ansträngning att övertyga dem om det? Dessa låtar hade väl annars låtit för starkt jämnfört med de andra låtarna på albumet?

Jag har en fråga.
Det ser ut som om det vid masteringen lagts en limiter på -1dB, varför?
Hade det inte varit bättre att lägga den någonstans vid -0.1dB eller vid -0.3dB istället, för nu har väl dynamiken helt i onödan reducerats ytterligare helt i onödan?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-03 17:28

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
hcl skrev:Tyvärr har vi för närvarande inte tillåtelse att distribuera någon annan version än den officiella.

Det är ju synd av även den ursprungliga mixen är relativt komprimerad, annars hade vi kunnat lobba för en okomprimerad version. För musiken är ju av den typen där ett rejält sving skulle bidragit positivt och gjort återgivningen betydligt mer levande.

/ B

Det är ju uppenbart trummorna som reducerats i sin naturliga dynamik så det hjälper ju föga att släppa en ny version såvida skivan inte mixas om. Nu har man här tyvärr valt att döda trummornas dynamik som annars hade bidragit till mer liv i mixen vilket är trist.

De låtarna hcl säger sig ha lyckats påverka musiker och producent att bibehålla dynamiken i har inget trumljud så det krävdes nog ingen överdriven ansträngning att övertyga dem om det? Dessa låtar hade väl annars låtit för starkt jämnfört med de andra låtarna på albumet?

Jag har en fråga.
Det ser ut som om det vid masteringen lagts en limiter på -1dB, varför?
Hade det inte varit bättre att lägga den någonstans vid -0.1dB eller vid -0.3dB istället, för nu har väl dynamiken helt i onödan reducerats ytterligare helt i onödan?

Helt korrekta iakttagelser och limit en bit under 0.1 dB hänger dels ihop med att det är "Mastered for iTunes" (de har några specifika krav, bl.a. mer marginal i toppen - har jag för mig) och dessutom är det ofta en bra idé att lämna lite mer än någon 10:dels dB i toppen så att musiken skall låta som det är tänkt även uppspelad med A/D-omvandlare som inte gjorts för att hantera limiterad musik. Digital rå-klippning eller andra digitala limiteringsartefakter låter som bekant synnerligen illa (jag brukar försöka se till att hålla merparten av topparna under -0.5 dBFS).

Jag kan även dementera antagandet om att vi inte ansträngt oss för att behålla mer av originaldynamiken. Vi var dock lite tidigt ute för att bli tagna på allvar (dels p.g.a. vår ringa erfarenhet jämte övriga inblandade och dels för att det var precis innan branschen i stort hade fått öronen för att detta var ett problem).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2018-11-05 08:41

Bill50x skrev:
2-ch skrev:Skulle du kunna göra en likadant på Jonathan Carr?
Det var den artist som tilltalade mig mest.

Ser ut så här. Inte så imponerande men låter ganska bra ändå.
/ B

Tack Bill.

Det där ser inte så kul ut och motiverar inte mig till ett köp.
Jag får se fram emot nästa alster.

Synd att så många musiker (varning för grov generalisering här) är så dåliga på att höra hur deras egen musik faktiskt låter.
Jag tror det beror på deras inre referens av musiken.
Den gör att deras hörsel blir underordnad hjärnas signaler.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-11-05 11:23

2-ch skrev:Synd att så många musiker (varning för grov generalisering här) är så dåliga på att höra hur deras egen musik faktiskt låter.
Jag tror det beror på deras inre referens av musiken.
Den gör att deras hörsel blir underordnad hjärnas signaler.

Eftersom vi just nu tror vad musiker tycker så tror jag snarare att det handlar om vad musikern tror att publiken/målgruppen vill ha och vad dennes produktionspolare säger går hem i stugorna. Musiker är för övrigt också människor, sittande på bussen med en mobiltelefon och sunkiga hörlurar.

Jag känner inte så många aktiva musiker, men de jag känner är ganska bedrövade över loudness-war men säger sig inte kunna göra något åt det "för det är så det är".

/ B

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-18 11:47

Albumrecension av - 'Acoustic Project String Ensemble - Studio Live' :: > Pizzicato <

Bild

Bild
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-12-08 18:34

Nu finns inspelningen även för nedladdning i FLAC 24 bit/88 kHz format, för den som är intresserad och kanske f.f.a. för er som tycker om orgel i stor kyrka.

(I) Adagio, Allegro moderato samt Poco adagio

(II), Allegro moderato samt Maestoso

cover.jpg
cover.jpg (196.53 KiB) Visad 727 gånger

hcl skrev:För att testa en variant på Decca trädet spelade vi den 5/5-2018 in Camille Saint-Saens, Symfoni No. 3 i C moll, Op 78 framförd av Oscar Fredriks Sinfonietta i Oscar Fredriks kyrka i Göteborg. Inspelningen är högupplöst, men finns också med video på Youtube (från detta tillfälle). Ljudet på videon är tvåkanalmixen från den högupplösta multikanaltagningen. Man kan konstatera att symfoniorkester och full-size kyrkorgel i en så pass stor kyrka är tämligen maffigt och efter en något trevande start tycker jag de hittar en bra känsla. Inspelningen har full dynamik och det ger onekligen en extra dimension spelad på fullt skafft i en kapabel anläggning. Något för er med riktigt baskapabla anläggningar :-)

Oscar Fredriks Sinfonietta, Camille Saint-Saens, Symfoni No. 3 i C moll, Op 78

(I) Adagio, Allegro moderato samt Poco adagio

(II), Allegro moderato samt Maestoso
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-12-09 01:16

Åhh, tack!

Ska avlyssnas under söndagen.

/ B

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-12-09 10:00

Bill50x skrev:Åhh, tack!

/ B

Det är en liveinspelning, med dess för- och eventuella nackdelar, men framförandet innehåller flera utmärkta partier och vi har försökt fånga en god portion vara-där-känsla. Den enorma kyrkan ger onekligen en extra dimension till det hela och att fånga just detta var något av huvudnumret i det här fallet. Denna inspelning gjordes för övrigt som en test av aktuell inspelningskonfiguration och användes månaden efter, vid inspelningen av albumet ”Studio Live”.

Trevlig lyssning!

(Redigerat inlägg i efterhand för att klargöra innebörden. / Per)
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-12-10 17:15

Blev inte förrän idag... Sambon tackar för den fina musiken. Mycket trevligt framfört. Låter väldigt bra också, absolut mycket dynamiskt. Lämpar sig verkligen inte som bakgrundsmusik till en bjudning... :-)

RocRed1.jpg
RocRed1.jpg (117.71 KiB) Visad 602 gånger

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-12-10 20:01

Så här ser den detaljerade informationen ut
05, Symfoni nr 3 i C moll, Op 78, Adagio, Allegro moderato samt Poco adagio, Camille Saint-Saens (1835-1921).gif
05, Symfoni nr 3 i C moll, Op 78, Adagio, Allegro moderato samt Poco adagio, Camille Saint-Saens (1835-1921).gif (32.12 KiB) Visad 596 gånger
06, Symfoni nr 3 i C moll, Orgelsymfonin, Op 78, Allegro moderato samt Maestoso, Camille Saint-Saens (1835-1921).gif
06, Symfoni nr 3 i C moll, Orgelsymfonin, Op 78, Allegro moderato samt Maestoso, Camille Saint-Saens (1835-1921).gif (33.38 KiB) Visad 596 gånger

/ B

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-12-12 23:11

Tack för dom vänliga orden och ingående analyser!

Precis samma tillvägagångssätt och (i allt väsentligt) utrustning användes under under inspelningen av albumet "Studio Live", med Acoustic Project String Ensemble. Vissa anpassningar av själva uppkoppling/mikrofonplacering gjordes givetvis, men i allt väsentligt är det samma prylar. Den mest frapperande skillnaden mellan inspelningen i Göteborg och inspelningen i Zagreb är akustiken (givetvis) samt att betydligt mer arbete lades på f.f.a. anpassning till den aktuella lokalen i Zagreb. Finjusteringar låter sig inte göras i samma utsträckning i samband med live-inspelning.

”Studio Live” är ändå, i någon mening något av en live-lik inspelning, inte för publik dock(!), men väl i val av mikrofonplacering, i viss mån val av lokal och framförallt i det att varje stycke spelades utan avbrott och omtagningar av delpartier. Allt för att komma så nära känslan av autenticitet och kontinuitet som annars bara fås vid bra live-framföranden.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-16 12:01

2-ch skrev:
hcl skrev:I just det här fallet är det helt lugnt. De filer som säljs från vår egen web-butikt är garanterat helt fri från all form av post-processing eller den sortens "mastring".

Fint.
Då ska jag hem och provlyssna på spotify.
Fastnar musiken blir det ett köp.

Ett tips är att göra det möjligt att på hemsidan provlyssna på en snutt av låtarna.
Men det kanske finns på Yotube för de som inte har tillgång till annat.
Det är tveksamt om någon lägger 189 kr på nedladdning av en ohörd artist/skiva.

Hade missat detta och numera finns det en pre-view länkt (till Youtube eller Spotify) i varje album-info.

Länk till shop.rocred.se
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-16 12:04

Bill50x skrev:

Blev inte förrän idag... Sambon tackar för den fina musiken. Mycket trevligt framfört. Låter väldigt bra också, absolut mycket dynamiskt. Lämpar sig verkligen inte som bakgrundsmusik till en bjudning... :-)

:-) Ja så är det ju. Högdynamisk musik, f.f.a. med kraftig terrassdynamik passar oftast mindre bra som bakgrundsmusik till middagsbjudningen.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2019-03-18 09:07

hcl skrev:
2-ch skrev:
hcl skrev:I just det här fallet är det helt lugnt. De filer som säljs från vår egen web-butikt är garanterat helt fri från all form av post-processing eller den sortens "mastring".

Fint.
Då ska jag hem och provlyssna på spotify.
Fastnar musiken blir det ett köp.

Ett tips är att göra det möjligt att på hemsidan provlyssna på en snutt av låtarna.
Men det kanske finns på Yotube för de som inte har tillgång till annat.
Det är tveksamt om någon lägger 189 kr på nedladdning av en ohörd artist/skiva.

Hade missat detta och numera finns det en pre-view länkt (till Youtube eller Spotify) i varje album-info.

Länk till shop.rocred.se

Bild

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-20 23:44

hcl skrev:Albumrecension av - 'Acoustic Project String Ensemble - Studio Live' :: > Pizzicato <

[ Bild ]

[ Bild ]

Ännu en smickrande recension (se): http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=68848
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer