Rocred Production AB

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Rocred Production AB

Inläggav hcl » 2018-08-27 18:51

RogerGustavsson skrev:Fint! Det är slagverk med men de syns inte bild. Var höll slagverket till? Det andra stycket var spärrat på youtube.

Båda videorna numera fria.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-09-06 21:16

Kroatiska Acoustic Project String Ensemble släpper ett "studio"-album (på Rocred) med bl.a. Grieg (Holberg Svit), Bach (BW1043), Sorkosevic 3:e symfoni samt tidigare outgivna "Towards the Stars" av Dubravko Palanovic. Palanovic stycke ger lite feeling från nyare klassiska tonsättare med associationer till bl.a. Sjostakovitj, men även med associationer till äldre tonsättare. Inspelningen är gjord under något som kan liknas med "live i studio" där det är hela tagningar och mycket lite editerat. Vi har medvetet släppt igenom ett par missljud till förmån för musikaliskt sammanhang, helhet och känsla. Givetvis är det full dynamik och kvaliteten på musikerna är ypperlig. Väl värt att utforska! Albumet kommer även släppas som "Studio Master" då det är inspelat i 24bit, 192 kHz.

Vi har även gjort en > video < för att introducera ensemblen.

Snapshot - 3(2).jpg
Snapshot - 3(2).jpg (888.5 KiB) Visad 1459 gånger
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2018-09-06 21:48

Det låter helt klart intressant. Finns det någon spelning inplanerad i södra Sverige (Skåne)?
If I speak at one constant volume
At one constant pitch
At one constant rhythm
Right into your ear,
You still won't hear
You still won't hear

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-09-06 23:22

HenrikTornquist skrev:Det låter helt klart intressant. Finns det någon spelning inplanerad i södra Sverige (Skåne)?

Vår plan nu är att bjuda hit dom i maj 2019, för en miniturné i Sydsverige inkl Skåne så det är inte alls omöjligt. Projektet hänger dock på att ett antal förutsättningar kan säkras.

Det är inte vilken ensemble som helst utan 2/3 av ensemblen spelar även i Zagrebfiharmonikerna och övriga har andra betydande roller eller är unga prisade och f.ö. mycket lovande talanger. Det har varit väldigt stimulerande och lärorikt att arbeta med dom och om detta går bra så blir det även en fortsättning.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-09-06 23:42

hcl skrev:
HenrikTornquist skrev:Det låter helt klart intressant. Finns det någon spelning inplanerad i södra Sverige (Skåne)?

Vår plan nu är att bjuda hit dom i maj 2019, för en miniturné i Sydsverige inkl Skåne så det är inte alls omöjligt. Projektet hänger dock på att ett antal förutsättningar kan säkras.

Det är inte vilken ensemble som helst utan 2/3 av ensemblen spelar även i Zagrebfiharmonikerna och övriga har andra betydande roller eller är unga prisade och f.ö. mycket lovande talanger. Det har varit väldigt stimulerande och lärorikt att arbeta med dom och om detta går bra så blir det även en fortsättning.

Hoppas du håller oss informerade så vi i tid kan skaffa biljetter!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-09-07 18:59

Bill50x skrev:Hoppas du håller oss informerade så vi i tid kan skaffa biljetter!

Givetvis! Vi fyller på med info allt eftersom vi har något nytt att förtälja.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-09-08 07:35

Kan du inte vara bussig och länka till inköpsstället av nämnda inspelning också, eller finns det dolt i någon av länkarna ovan?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-09-08 08:50

shifts skrev:Kan du inte vara bussig och länka till inköpsstället av nämnda inspelning också, eller finns det dolt i någon av länkarna ovan?

Absolut! Det kommer när albumet är släppt. Jag kan då passa på att checka med er vilka format som skulle vara mest intressanta? Se tråd: TBD
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-09-08 11:04

Omröstning med avsikt att utröna vilka format ni helst köper musik på?

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=67940
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-10-27 22:53

Nu finns albumet Studio Live 1 med Acoustic Project String Ensemble att lyssna på samt för nedladdning på samtliga streamingtjänster och (även, för er som vill ha det så nära original som möjligt) i Studio Master-format i Rocred Productions "egen" web-butik. Förutom två kända stycken av J S Bach och Grieg så finns det ett stycke med den Kroatisk kompositören Luka Sorkočević och sist, men inte minst ett tidigare outgivet stycke skrivet av ensemblens konstnärlige ledare Dubravko Palanović. Stycket heter Towards The Stars och är kanske t.o.m. albumets riktiga höjdpunkt.

Studio master (24 bit 192 kHz - originalformat): Rocred Records

CD-kvalitet etc för streaming och nedladdning: Tidal , Google Play , Spotify , iTunes , Qobuz , Deezer

Det finns även en video på Youtube där ensemblen presenterar sig själv: > HÄR <

Trevlig lyssning!

Track list:
# Title
1 Luka Sorkočević, Symphony No.3, Allegro
2 Luka Sorkočević, Symphony No.3, Andante
3 Luka Sorkočević, Symphony No.3, Presto
4 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Vivace
5 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Largo
6 Johann Sebastian Bach, BWV 1043, Allegro
7 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Prelude
8 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Sarabande
9 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Gavotte & Musette
10 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Air
11 Edvard Grieg, Holberg Suite, Op.40, Rigaudon
12 Dubravko Palanović, Towards The Stars
Bilagor
folder.jpg
folder.jpg (156.72 KiB) Visad 1257 gånger
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-10-28 00:35

Kul. :D
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-10-28 09:04

petersteindl skrev:Kul. :D

Tack! Ja det är verkligen kul att få möjligheten att arbeta med sådana musiker och dessutom få ge ut något som inte funnits annat än på Youtube. Vi hoppas givetvis på en fortsättning också...
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-30 12:25

Nu har jag köpt, laddat ner och lyssnat på 24/192-versionen. Det låter väldigt bra om "skivan" och det är en samling högst sympatisk musik. Lite ovanlig samling, dock i ungefär samma stil. Med undantag av Dubravko Palanović som låter lite modernare.

Vad jag saknar är ett "skivomslag", gärna i pdf, med lite mer information om respektive kompositör och valda stycken.

För den som gillar lite lugnare klassiskt i det mindre formatet är detta ett bra köp.

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2018-10-30 14:37

Om man nu mixar fram en utgåva som man är nöjd med.
Vad kan man göra med den utgåvan för att passa skvalet som snurrar på radion?

Är också inne på att det borde gå att få till en radioutgåva och en bra utan större problem.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-10-30 22:50

Samtidigt som vi släpper albumet på CD så kommer samma info finnas tillgänglig för nedladdning, men för er som vill ha lite lektyr i förväg så kan ni ladda ner info > här <

/S

Bill50x skrev:Nu har jag köpt, laddat ner och lyssnat på 24/192-versionen. Det låter väldigt bra om "skivan" och det är en samling högst sympatisk musik. Lite ovanlig samling, dock i ungefär samma stil. Med undantag av Dubravko Palanović som låter lite modernare.

Vad jag saknar är ett "skivomslag", gärna i pdf, med lite mer information om respektive kompositör och valda stycken.

För den som gillar lite lugnare klassiskt i det mindre formatet är detta ett bra köp.

/ B
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-10-30 23:09

Om jag förstår din fundering rätt så tror jag du spekulerar kring vad som kan göras för att få något som man är nöjd med (d.v.s. som man tycker låter bra), så att det också passar att spela i t.ex. radio?

Det mer eller mindre uppenbara svaret är nog att den ev. processning som behöver göras görs ändå i samband med utsändning. Utan att *veta* så skulle jag gissa att man oftast har någon variant på multibandskompressor, för att styra upp allt för dynamikrik musik. En generell sådan har dock alltid viss negativ påverkan då den inte egentligen är anpassad (justerad) för just din inspelning eller låt/stycke.

Vill man alltså få full kontroll även på det som sänds i etern så kan man alltid göra en specifik radio-edit, komprimerad till den dynamik som man tillåter på radio, eller hur man nu vill musiken skall låta i etern.

Nu är ju klassisk musik mindre plågad av överdriven dynamikkomprimering och den inspelning vi nu släppt är helt fri från *kompression*, annat än viss anpassning mellan de olika styckena (även denna justering är mycket försiktigt applicerad). Å andra sidan är kanske inte stråkensemble sällan i något nämnvärt behov av dynamikreglering i samband med inspelning.

2-ch skrev:Om man nu mixar fram en utgåva som man är nöjd med.
Vad kan man göra med den utgåvan för att passa skvalet som snurrar på radion?

Är också inne på att det borde gå att få till en radioutgåva och en bra utan större problem.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-30 23:34

hcl skrev:Samtidigt som vi släpper albumet på CD så kommer samma info finnas tillgänglig för nedladdning, men för er som vill ha lite lektyr i förväg så kan ni ladda ner info > här <

Tack, precis vad jag sökte!

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2018-10-31 09:33

hcl skrev:Om jag förstår din fundering rätt så tror jag du spekulerar kring vad som kan göras för att få något som man är nöjd med (d.v.s. som man tycker låter bra), så att det också passar att spela i t.ex. radio?

Det jag vill ha är en utgåva som INTE gått igenom master-steget och har mer dynamik kvar.
Vid mastering misstänker jag att de trixas med mer än bara nivåreglering mellan låtar.

Alla vi som sitter med kompetenta anläggningar får ju söka med ljus och lykta efter inspelningar som låter bra.
Nästan all musik som idag produceras låter faktiskt skit.
Det är mycket synd eftersom många av låtarna har ju kvaliteter på ett eller annat sätt.
Men att spela upp dom på högre volym än vad köksradion klarar är inte att tänka på.

Ett försök till en liknelse.
Musik är en konstform. Tänk dig om en tavla skulle gå igenom en liknande process.
När konstnären är nöjd med resultatet kommer trixaren in och ändrar på färgerna för att "bättre" passa marknaden :evil:
Vem vill ha det så?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-10-31 13:51

I just det här fallet är det helt lugnt. De filer som säljs från vår egen web-butikt är garanterat helt fri från all form av post-processing eller den sortens "mastring".

2-ch skrev:
hcl skrev:Om jag förstår din fundering rätt så tror jag du spekulerar kring vad som kan göras för att få något som man är nöjd med (d.v.s. som man tycker låter bra), så att det också passar att spela i t.ex. radio?

Det jag vill ha är en utgåva som INTE gått igenom master-steget och har mer dynamik kvar.
Vid mastering misstänker jag att de trixas med mer än bara nivåreglering mellan låtar.

Alla vi som sitter med kompetenta anläggningar får ju söka med ljus och lykta efter inspelningar som låter bra.
Nästan all musik som idag produceras låter faktiskt skit.
Det är mycket synd eftersom många av låtarna har ju kvaliteter på ett eller annat sätt.
Men att spela upp dom på högre volym än vad köksradion klarar är inte att tänka på.

Ett försök till en liknelse.
Musik är en konstform. Tänk dig om en tavla skulle gå igenom en liknande process.
När konstnären är nöjd med resultatet kommer trixaren in och ändrar på färgerna för att "bättre" passa marknaden :evil:
Vem vill ha det så?
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2018-10-31 14:50

hcl skrev:I just det här fallet är det helt lugnt. De filer som säljs från vår egen web-butikt är garanterat helt fri från all form av post-processing eller den sortens "mastring".

Fint.
Då ska jag hem och provlyssna på spotify.
Fastnar musiken blir det ett köp.

Ett tips är att göra det möjligt att på hemsidan provlyssna på en snutt av låtarna.
Men det kanske finns på Yotube för de som inte har tillgång till annat.
Det är tveksamt om någon lägger 189 kr på nedladdning av en ohörd artist/skiva.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-10-31 20:20

Tack för tipset! Så har vi gjort tidigare och vi tar nog upp tråden igen i.o.m. att vi färdigställer en specifik sektion för Acoustic Project String Ensemble.

Annars finns albumet för pre-view eller i sin helhet t.ex. via någon av dessa siter: Tidal , Google Play , Spotify , iTunes , Qobuz , Deezer

2-ch skrev:
hcl skrev:I just det här fallet är det helt lugnt. De filer som säljs från vår egen web-butikt är garanterat helt fri från all form av post-processing eller den sortens "mastring".

Fint.
Då ska jag hem och provlyssna på spotify.
Fastnar musiken blir det ett köp.

Ett tips är att göra det möjligt att på hemsidan provlyssna på en snutt av låtarna.
Men det kanske finns på Yotube för de som inte har tillgång till annat.
Det är tveksamt om någon lägger 189 kr på nedladdning av en ohörd artist/skiva.
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-01 22:01

Appropå MasVis; Här är en sammanfattning av plattan Studio Live (ovan). Faktiskt den av mina egna inspelningar med minst dynamik. Sannolikt p.g.a. att det enbart är rumsmickat (inga spot) samt att musikerna är synnerligen konsistenta och spelade extremt stabilt ur alla aspekter, lite underhållande t.ex. hur lika olika tagningar av samma stycke var inbördes.
Bilagor
MasVis_Studio Live1_Overview.gif
MasVis_Studio Live1_Overview.gif (23.69 KiB) Visad 949 gånger
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-01 23:33

Länk uppdaterad > här <

hcl skrev:Samtidigt som vi släpper albumet på CD så kommer samma info finnas tillgänglig för nedladdning, men för er som vill ha lite lektyr i förväg så kan ni ladda ner info > här <
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2018-11-02 09:12

hcl skrev:Appropå MasVis; Här är en sammanfattning av plattan Studio Live (ovan).

Intressant.

Skulle du kunna göra en likadant på Jonathan Carr?
Det var den artist som tilltalade mig mest.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-02 19:19

Våra två andra artister har vi i ena fallet kommit in väl sent för att påverka när det gäller loudness-mastring (Selsius), men där kan jag förstå och respektera hur plattan kommit till. När det gäller Jonathan så var det snarare så att artisten tagit intryck från i vårt tycke olämpligt håll, men vår hållning har varit (och är fortfarande) att artisten skall ha så stor frihet som möjligt att ge sitt uttryck fullt spelrum. Det är ju trots allt artistens kreation som skall stå i centrum, inte vi. Det är fortfarande något vi står för, men kommer samtidigt välja mer noga vilka vi jobbar med. Acoustic Project är mycket mer i linje med våra intentioner. Det finns dessutom flera ytterligare möjligheter tillsammans med dessa fantastiska musiker (Stay tuned! - som dom säger). Jag hade önskat att vi kunnat få fram mycket mer av vad dessa artister kunde. Där tycker jag att vi med denna senaste klassiska produktion ändå når mycket närmare vårt mål. Vi har också stora mängder live- och annat material som ger mig mycket att lyssna till.

2-ch skrev:
hcl skrev:Appropå MasVis; Här är en sammanfattning av plattan Studio Live (ovan).

Intressant.

Skulle du kunna göra en likadant på Jonathan Carr?
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-11-03 00:38

2-ch skrev:Skulle du kunna göra en likadant på Jonathan Carr?

Ser ut så här. Inte så imponerande men låter ganska bra ändå.
/ B
Bilagor
Carr-PorcelainSky.jpg
Carr-PorcelainSky.jpg (407.75 KiB) Visad 844 gånger

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-03 10:03

Tack Bill50x (du hann före)! Precis, som ni ser så är det flera spår ganska pressade, så där tycker jag vi förlorade striden om dynamiken (varför har jag skrivit om tidigare i tråden), men man kan konstatera att trycket från många håll på det sound det ger är eller i varje fall var ganska stort och det är även intressant att ni trots det tycker det låter "ganska bra ändå". Dels var produktionen rejält tillklämd redan från studio-mixen, mastringen i sig har inte tryckt så mycket extra faktiskt. Tyvärr har vi för närvarande inte tillåtelse att distribuera någon annan version än den officiella.

Ni kan också se att några av spåren har ovanligt mycket dynamik kvar - för att vara moderna inspelningar - det var väl f.f.a. där vi lyckades övertyga musiker och producent att det faktiskt gav ett bättre resultat. Döm själva.

Bill50x skrev:
2-ch skrev:Skulle du kunna göra en likadant på Jonathan Carr?

Ser ut så här. Inte så imponerande men låter ganska bra ändå.
/ B
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-11-03 11:47

hcl skrev:Tyvärr har vi för närvarande inte tillåtelse att distribuera någon annan version än den officiella.

Det är ju synd av även den ursprungliga mixen är relativt komprimerad, annars hade vi kunnat lobba för en okomprimerad version. För musiken är ju av den typen där ett rejält sving skulle bidragit positivt och gjort återgivningen betydligt mer levande.

/ B

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-03 12:09

Absolut. För tydlighets skull kanske vi skall peka på att musiken vi här kommenterar gäller albumet Porcelain Sky av Jonathan Carr (d.v.s. inte Studio Live, som har full dynamik).

Bill50x skrev:
hcl skrev:Tyvärr har vi för närvarande inte tillåtelse att distribuera någon annan version än den officiella.

Det är ju synd av även den ursprungliga mixen är relativt komprimerad, annars hade vi kunnat lobba för en okomprimerad version. För musiken är ju av den typen där ett rejält sving skulle bidragit positivt och gjort återgivningen betydligt mer levande.

/ B
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-11-03 12:15

Tack för recensionen! Palanovic stycke är ju en ny komposition, som jag gillar skarpt, även om den är av annat stuk än övriga stycken på albumet. Jag gillar ju även Jazz, Fusion och progressiv musik (mm) så jag har ju en viss böjelse även för musik som tar ut svängarna lote mer. Består intrycken även efter ett några spelningar?

Bill50x skrev:Nu har jag köpt, laddat ner och lyssnat på 24/192-versionen. Det låter väldigt bra om "skivan" och det är en samling högst sympatisk musik. Lite ovanlig samling, dock i ungefär samma stil. Med undantag av Dubravko Palanović som låter lite modernare.

/ B
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer