Bio/Lyssningsrums bygge - Dac83 - 18Hz Mysteriet löst

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dac83

Bio/Lyssningsrums bygge - Dac83 - 18Hz Mysteriet löst

Inläggav dac83 » 2015-08-24 12:52

Hej!

Tänkte att jag gör en "liten" tråd om bygget, hade en tråd för några år sedan men det var innan bygget hade startat och det var mer snack om hur man skulle bygga osv så nu skapar jag en ny, det här är ett ganska omfattande bygge där nästan allt är DIY och så kommer alla ytor som finns täckas av någon typ av akustik åtgärd, har tagit hjälp av en akustiker, Jens på Resonator i stockholm, utan honom hade det inte blivit så lätt att veta hur man ska bygga alla absorbenter, och sen har han väldigt bra diffusers som fungerar riktigt bra!

Budget, ingen gräns satt men det verkar som att allt som allt hamnar runt 200.000kr som tur är har det blivit utspritt på flera års tid.

Rummet är helt fristående förutom att det står på betong plattan och har 1 lager osb & 4 lager gips på väggarna som totalt är 65mm tjocka och utanför det är det 220mm betong väggar och i taket är det dubbla träbjälklag, så där är den svaga länken på just ljud isoleringen vid djupbas, men vid mätning gav det positiva resultat där den lägsta resonansen (ca 22.5hz) inte var så kraftig utan läckte ut igenom taket, så allt över 25 hz kommer dämpas utåt riktigt bra, säkert 60-80db eller mer.

Rummet har dimensionerna:ca 7,35 x 3,99 x 2,3 meter invändigt, det blir ca 30 kvm, sen försvinner en del för ljud isoleringen så kommer amvändbar inner golv yta bli ca 3.3x6.2 meter (ca 20 kvm)

utanpå gipsen kommer det monteras i den främre delen 28-36cm djupt med isolering och tyg på utsidan och bakre delen med heltäckande spaltpanel i väggar och tak för att dämpa respektive frekvens, kommer bygga ut 5-36cm ifrån vägg/tak.
Bakre väggen kommer agera som en stor nästan helt täckande diffusor och även bas absorbent.

Fram systemet blir nytt,riktigt hi-end system som ska spela riktigt rent och högt och är ett eget bygge med AE TD12M midbas/mellanregister & diskant driver Beyma cp380m med ett H290C horn, det blir 3 st högtalare, vänster , center och höger kanal och kommer drivas av 2 st T.amp E800 & 2st samson a120 och en MiniDSP 8X8 för att hantera signalen.

För bas blir det 4 st 18" stereo integrity HT18 element i slutna lådor och 2 st CSS SDX 15" i transmission line rör för att hjälpa till i djupbasen, tanken är inte att trycka ner basen ner i 5 hz med bara 100db tryck utan här satsar jag på 130db+ neråt 15hz istället, tycker det känns mer användbart.

Surround blir så många kanaler och högtalare som blir bäst, men förbereder atmos så det kommer bli 11.2.4 eller liknande i slutändan.

Lista på utrustning som kommer användas(mer kommer tillkomma så klart)

1st Panasonic PT-AE900 (kommer nog köpa en ny)

1st Seymour center stage xd Akustisk transparent projektor duk, ca 125"

1st the t.amp Proline 3000

1st the t.amp TA2400 MK-X

2st the t.amp E800

2st Samson servo 120A

1st MiniDSP 8X8 Balanced

1st MiniDSP 2X4 Balanced

2st CSS SDX15" Subbasar i transmission line rör ca 15-60hz

4st Stereo integrity HT18 18" Basar i slutna 130 liters lådor

3st Fronthögtalare Med mellanregister AE TD12M + Diskant driver Beyma cp380m med ett H290C horn

1st Yamaha surround 767 förstärkare, fick bli en liten halv budget så länge till man köper en riktig surround försteg med balanserade utgångar.

Vill inte lägga ut alla bilder, tar ganska lång tid men mer bilder finns om det är någon som vill se mer detaljer: http://www.minhembio.com/dac83 OBS! album uppdelat i Del 1 & 2! :lol:

Lite bilder på hur det var innan rivning:
Bild
Bild

5 ton material
Bild

Stansing av egna vägg reglar:
Bild

DIY profiler som är ventilerade i botten, det var lite fukt i väggen innan:
Bild

Här ser man de extra bjälklagen jag hängt upp som ska vara fristående från resten av huset och vilar på träregeln som ligger på stålreglarna, här ser man även det extra lager gips jag satt i taket för ytligare ljud isolering:
Bild

Vägg reglar uppe:
Bild

Isolering uppe, glas ull blev det här och det är sista gången jag köper det skiten, dammar och kliar så man blir gråt färdig, uschh!
Bild

3 lager gips uppe, bara 4:e kvar, vägarna blir ca 65mm tjocka med 1 lager OSB & 4 lager gips.
Bild

färdig isoleriat och dubbelt så många reglar som planerat, hade först 45x195 reglar med CC450mm, men tyckte ändå att väggen blev lite "svag" och hade en elak 100hz ton när som slog lite på väggen, men nu vart det CC225mm och sen kommer det 4:e lagret gips på så blir det nog riktigt bra.
Bild

Här är spånskivorna som är grunden i ena sidan av dubbel dörrarna, den blir samma konstruktion på andra sidan(i betong väggen), ska sätta 45x90mm reglar runt om på insidan sen ska stål karmen på plats med den nya dörren.Den vita dörren ska bort så klart, den är klippt oduglig på att dämpa ljud!:
Bild

Tysktillverkat special lås, har suttit i en superisolerad dörr till en testkammare för gasturbiner, perfekt till bion!
Med en vanlig låskolv plus extra 3st punkts låsning på sidan & uppe/nere på dörren när man vrider upp handtaget:
Bild

Dubbla små dörrar utvändigt och en stor dörr inne i bion blir det, här är en av dörrkarmarna på gång att svetsas:
Bild

Testar om låset passade och det sitter som gjutet:
Bild

Nedre/övre extra låsning ser ut så här, där man fäller upp hantaget kommer plattjärnen att fällas ut och pressa in dörren 1-2 mm extra.
Bild

Innre dörren börjar bli klar, den fick lite extra förstärkningar så den är mer eller mindre som en säkerhets dörr.
Bild

Då sitter inre dörren uppe, bara i med isolering och täcka den med 22mm MDF skiva.
Bild

yttre dubbel dörrar:
Bild

Planering av bion i CAD:
Bild
Bild
Bild

Första början på själva akustik byggandet inne i rummet, fortsätter med fler bilder under.
Bild

Bild

Botten profiler:
Bild

Bild

Urjack för kabel kanal på de bakre sidorna:
Bild

kabel kanal, kommer vara dold bakom en av spalt panelerna:
Bild

Mer bilder kommer...
Senast redigerad av dac83 2018-04-17 20:52, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Bio/Lyssningsrums bygge - Dac83 (Mycket bilder)

Inläggav Tarzan » 2015-08-24 13:01

Så roligt att du gjorde en tråd här, nu blir det enklare att följa bygget (för mig). :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-24 13:10

dac83 skrev:1 lager osb & 4 lager gips på väggarna som totalt är 65mm tjocka och utanför det är det 220mm betong väggar och i taket är det dubbla träbjälklag, så där är den svaga länken på just ljud isoleringen vid djupbas, men vid mätning gav det positiva resultat där den lägsta resonansen (ca 22.5hz) inte var så kraftig utan läckte ut igenom taket, så allt över 25 hz kommer dämpas utåt riktigt bra, säkert 60-80db eller mer.

Impad. Hade dock varit orolig angående ljudläckage åt sidorna via taket. Körde 1 lager golvspår + 2 lager gips med greenglue själv och satte då nästan lika mycket i taket (en tjocklek tunnare spån för hanterbarhetens skull).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-24 13:16

det blev lite förstärkning av bakre väggen som ska vara membran absorbent vid 23 hz, väggen börjar svikta just runt den frekvensen och så hade jag lite profiler över
Bild

Bild

Bild

Bild

främre delen på G:
Bild

här ser man sidorna på främre delen som är in vinklade mot sweet spoot:
Bild

Spalt paneler bakre delen, 120x16mm trä panel med 6mm mellanrum:
Bild

Elektronik hylla inne i bion, här kommer bara Receivern/blu-ray och miniDSP:n stå, alla annan elektronik står utanför.
Bild

diy LED Lampor som fällas in i spalt panel taket, total effekt blir runt 250 watt fördelat på 18 st
Bild

Ett rack skåp ska står utanför bion på den främre delen:
Bild
Bild

Bild
Bild

Bild

9 st temp styrda 120mm fläktar sitter i skåpet för att hålla den kall även vid ful belastning av alla slutsteg.
Bild
Bild

DIY 19" 2mm Rack hyllor för att hålla dator och några extra slutsteg som inte har 19" infästningar.
Bild

Rack på plats utanför bion:
Bild

Kabel Stege som är fällbar och vridbar.
Bild

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-24 13:23

Nattlorden skrev:
dac83 skrev:1 lager osb & 4 lager gips på väggarna som totalt är 65mm tjocka och utanför det är det 220mm betong väggar och i taket är det dubbla träbjälklag, så där är den svaga länken på just ljud isoleringen vid djupbas, men vid mätning gav det positiva resultat där den lägsta resonansen (ca 22.5hz) inte var så kraftig utan läckte ut igenom taket, så allt över 25 hz kommer dämpas utåt riktigt bra, säkert 60-80db eller mer.

Impad. Hade dock varit orolig angående ljudläckage åt sidorna via taket. Körde 1 lager golvspår + 2 lager gips med greenglue själv och satte då nästan lika mycket i taket (en tjocklek tunnare spån för hanterbarhetens skull).

ja, ljud isolering är inte lätt med det ganska breda frekvens omfång man vill stänga inne, men i hörnen måste det vara mest höga frekvenser som kan läcka ut, med tanke på att det är helt stumt emellan, så där är det tätat med illbruk LD708 akustikfog vilket borde räcka, hoppas jag, nu är det för sent att göra nåt mer men vad jag har hört när jag prov spelat har inte nåt ljud läka ut där utan det har varit igenom dörrarna som inte är färdig tätade och ventilationen innan dämpning av den.
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-24 13:28

dac83 skrev:ja, ljud isolering är inte lätt med det ganska breda frekvens omfång man vill stänga inne, men i hörnen måste det vara mest höga frekvenser som kan läcka ut, med tanke på att det är helt stumt emellan, så där är det tätat med illbruk LD708 akustikfog vilket borde räcka, hoppas jag, nu är det för sent att göra nåt mer men vad jag har hört när jag prov spelat har inte nåt ljud läka ut där utan det har varit igenom dörrarna som inte är färdig tätade och ventilationen innan dämpning av den.
.

Jag brukar betrakta ljud som om det vore vatten... (eller studenter..) Det läcker primärt ut där det är minst motstånd... Så när dörrarna inte är den svaga punkten så kommer det att hitta vad som sen blir den svagare punkten. Har också innerdörren kvar i mitt bygge och jag är väl både spänd OCH oroad över vad som händer när den väl kommit dit en vacker dag. Fast du vet kanske redan om du kommer till den delen av bygget lite senare i tråden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-24 13:45

Nattlorden skrev:Jag brukar betrakta ljud som om det vore vatten... (eller studenter..) Det läcker primärt ut där det är minst motstånd... Så när dörrarna inte är den svaga punkten så kommer det att hitta vad som sen blir den svagare punkten. Har också innerdörren kvar i mitt bygge och jag är väl både spänd OCH oroad över vad som händer när den väl kommit dit en vacker dag. Fast du vet kanske redan om du kommer till den delen av bygget lite senare i tråden?

det stämmer bra, eller vatten vid höga frekvenser och som tryckluft med övertryck/under tryck vid låga frekvenser. mina dörrar är ju rena pansar klassningen på, så dom är jag inte orolig för när jag väl satt dit tätningslister på dem och ljudisolerat luftslussen mellan dom.

men där emot har ventilationen varit lite svår att dämpa, speciellt tilluft delen som hade väldig plats brist, men jag tror den ska vara tillräckligt dämpad nu.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-08-24 21:44

Coolt rum! Snacka om gigantiskt jobb du lagt ner med alla reglar, dörrar och annat. Är det på jobbet du har möjlighet att låna verkstaden?

Följer med intresse!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-24 21:54

Vilket bygge. Ser riktigt bra ut :)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2015-08-24 22:23

Riktigt seriöst bygge, har potential att bli riktigt bra detta! :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-24 22:36

Xenod skrev:Coolt rum! Snacka om gigantiskt jobb du lagt ner med alla reglar, dörrar och annat. Är det på jobbet du har möjlighet att låna verkstaden?

Följer med intresse!

jo jag jobbar på plåtslageri och kan fritt använda maskiner vilket har underlättat mycket detaljer som kunnat special designas.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-08-25 11:21

Har kollat in ditt bygge på minhembio. Det blir säkert perfa när det är klart. Spaltpanelerna därbak, har 120x16-brädorna torkat till inomhus under "lång tid" före du satte upp dem? Möbeltorrt har en fuktkvot kring 8 % (tror jag) och brädgårdsvirke ligger nog ca 10+% högre. Om inte, kommer 6 mm-spalten öka "en del" och då förskjuts effektiviteten för frekvensområdet uppåt i frekvens och försämras nedåt i basen. Troligen vill du behålla så mycket energi som möjligt i rummet över ca 300 a' 500 Hz, och absorbera så mycket som möjligt under ca 300 Hz. ( = Gissning från min sida)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-25 12:12

Adhoc skrev:Har kollat in ditt bygge på minhembio. Det blir säkert perfa när det är klart. Spaltpanelerna därbak, har 120x16-brädorna torkat till inomhus under "lång tid" före du satte upp dem? Möbeltorrt har en fuktkvot kring 8 % (tror jag) och brädgårdsvirke ligger nog ca 10+% högre. Om inte, kommer 6 mm-spalten öka "en del" och då förskjuts effektiviteten för frekvensområdet uppåt i frekvens och försämras nedåt i basen. Troligen vill du behålla så mycket energi som möjligt i rummet över ca 300 a' 500 Hz, och absorbera så mycket som möjligt under ca 300 Hz. ( = Gissning från min sida)

Det har fått torka ca 4 månader, 120mm måttet har faktisk stämt bra, tror det var ganska torrt redan när jag köpte det, måttet mellan de flesta brädorna är nog 5.9-6.1mm men som mest mellan 5.8-6.2 mm, jag tror inte själv att det är så jätte noga på 10/dels milimetern, eller är det så?

jag tror dom spalt panelerna ska ta den stående vågen på 43hz lägs kort sidan(ca4 meter)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-08-25 14:05

Reducera 43-hz:aren, ja, men inte "ta den". Jag tror du i så fall behöver komma ned från nuvarande ca 5% öppen area mot (gissningsvis) ca 2% eller under men dimension på absorbent- och luftspalt + luftflödesresistivitet bakom fronten spelar också roll förutom spaltbredden. Eftersom du haft kontakt med Jens Eklund för designen tidigare, kontakta honom om vad han får fram frekvensområde där den borde vara som verksammast, >= 0,8. Skyffla om brädlapparna till annan spaltbredd / öppen area borde inte vara direkt svårt om man tycker det är lämpligt.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-25 14:39

Adhoc skrev:Reducera 43-hz:aren, ja, men inte "ta den". Jag tror du i så fall behöver komma ned från nuvarande ca 5% öppen area mot (gissningsvis) ca 2% eller under men dimension på absorbent- och luftspalt + luftflödesresistivitet bakom fronten spelar också roll förutom spaltbredden. Eftersom du haft kontakt med Jens Eklund för designen tidigare, kontakta honom om vad han får fram frekvensområde där den borde vara som verksammast, >= 0,8. Skyffla om brädlapparna till annan spaltbredd / öppen area borde inte vara direkt svårt om man tycker det är lämpligt.

Han har ju designat det så här så vet inte om jag ska behöva ifrågasätta det, om du vill räkna på det så är väggen 240mm djup, 2150mm hög 3380mm bred fylld med flexibatts

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-08-26 01:38

Jag menade inte att du skulle ifrågasätta Jens design, den är säkert mer än en servettkludd och kan innehålla mer än själva brädlapparna och spaltbredden som du nämnde. På CAD:en ovanifrån ser det ut som dom klargula främre sidoabsorbenterna har större djup än själva spaltpanelen och att det kan vara en skiva med bakomliggande luftspalt bakom isoleringen i spaltpanelen. Kanhända då att ytvikten på skivan + dess luftspaltsdjup är beräknad mot 43 Hz:aren och att själva spaltpanelen ska ta hand om ett lite bredare frekvensregister en bit upp i basområdet, utan att onödigtvis döda ned mellanregister/diskant. En gissning bara och jag antar att skivorna längst bak i rummet, som diffussorerna sitter på, har beräknats som membranabsorbenter mot lägsta längdresonansen (?). (Jens har tillgång till bra beräkningsprogram, bra kunskap och erfarenhet och jag är bara en glad amatör i sammanhanget. -Hindrar dock inte att jag är tveksam till om spaltpanelen, som den är beskriven, räcker till som enskild fix vid låga 40-talet Hz.)

Edit: Det står ju faktiskt så i klartext, att bakre väggen är beräknad som membranabsorbent ... :roll: :oops:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-08-26 07:52

Kul tråd och presentation, maffigt bygge! Keep up the good work!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-08-26 08:08

Fjonkalicious skrev:Kul tråd och presentation, maffigt bygge! Keep up the good work!

Jo jävlar också..

Nu blev jag sugen att bygga igen :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-08-26 10:09

Bra att du bygger ett nytt rum! Ser riktigt bra ut. Kommer nog att bli kanon. :)
Ditt förra rum lät........inte kanon... :wink:

Funderar bara lite på det du skrev om att du ska ha fyra långslagiga artontummare i slutna lådor, OCH två femtontummare i TL för att ta hand om lågbasen...?
Känns lite märkligt tycker jag..

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-26 11:13

bakerman22 skrev:Bra att du bygger ett nytt rum! Ser riktigt bra ut. Kommer nog att bli kanon. :)

Funderar bara lite på det du skrev om att du ska ha fyra långslagiga artontummare i slutna lådor, OCH två femtontummare i TL för att ta hand om lågbasen...?

ja det är lite märkligt, men nu har jag basarna står här så jag testar och fungerar det inte är det inte värre än att man bara kör utan, men ser man kurvan på de slutna 18" så dalar den ganska mycket under 35hz, även fast man boostar 16db vid 15 hz går kurvan ändå neråt så TL lådorna borde hjälpa till.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-26 13:04

dac83 skrev:
bakerman22 skrev:Bra att du bygger ett nytt rum! Ser riktigt bra ut. Kommer nog att bli kanon. :)

ja det är lite märkligt, men nu har jag basarna står här så jag testar och fungerar det inte är det inte värre än att man bara kör utan, men ser man kurvan på de slutna 18" så dalar den ganska mycket under 35hz, även fast man boostar 16db vid 15 hz går kurvan ändå neråt så TL lådorna borde hjälpa till.

Slutna lådor som beter sig som slutna lådor dalar med 12dB/oktav under f0. Hur långt under f0 de dalar med just 12dB/oktav beror på q-värdet. Om kurvan dalar mer än så beror det antagligen på mätutrustningen eller något filter i vägen någonstans, skulle jag tro.

Har du testat de slutna bra placerade i det nya rummet och med mikrofonen på lyssningsplats? Med så stumma väggar borde du ha rejält med roomgain kan man tycka. Det måste vara gigantiska TL-basar om det ska bli någon djupbas, eller?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-08-26 14:37

dac83 skrev:

Med rumsstödet inräknat? Tror jag faktiskt inte riktigt på. :wink:
Att blanda in två helt andra lådor tror jag inte kommer att tillföra ett dugg faktiskt. Snarare tvärtom. :)

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-26 18:32

bakerman22 skrev:Med rumsstödet inräknat? Tror jag faktiskt inte riktigt på. :wink:
Att blanda in två helt andra lådor tror jag inte kommer att tillföra ett dugg faktiskt. Snarare tvärtom. :)

Har redan pratat med Jens om det, vid mätning av rummet märke vi att taket framför allt(även vägarna) läcker ut mycket bas under 25hz, vilket gjorde att kurvan inte var så jätte förstärk vid 23 hz som den annars brukar vara vid stående vågor i ett rum, och under 23hz så läcker det bara mer och mer vilket gör att effekt behovet är större än normalt under 20hz.

använde faktiskt Biltemas Indikatorklocka för 219:- för att kunna mäta när väggarna/taket börjar flexa, dundrade man på med djupbas så rörde sig taket ca +/- 0.1-0.05mm.

sen har jag räknat lite och de 2st 15" basarna kommer kunna ge ut mer tryck mellan 16-20 hz än vad de 4st 18" gör tillsammans så visst måste det hjälpa, sen har man ju miniDSP att ändra timingen lite.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-08-26 18:37

Tarzan skrev:Slutna lådor som beter sig som slutna lådor dalar med 12dB/oktav under f0. Hur långt under f0 de dalar med just 12dB/oktav beror på q-värdet. Om kurvan dalar mer än så beror det antagligen på mätutrustningen eller något filter i vägen någonstans, skulle jag tro.

Har du testat de slutna bra placerade i det nya rummet och med mikrofonen på lyssningsplats? Med så stumma väggar borde du ha rejält med roomgain kan man tycka. Det måste vara gigantiska TL-basar om det ska bli någon djupbas, eller?

Har bara simulerat 18" i datorn än så länge, och TL basarna är ganska enorma, avstämda runt 19-20hz och har väldigt bra verkningsgrad.

Väggarna är hel stumma ner till 25hz sen flexar dom som bara den.

så klart blir det labbande med basarna den första tiden, kommer att prova utan TL rören så klart och även alla dess olika kombon tillsammans.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-27 18:32

Spännande!
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru Q10, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-08-27 19:57

Fränt! Ett riktigt seriöst bygge :)
Ska bli spännande att se slutresultatet :D
edgeforum.com
nordicaudi.com
whiskyforum.se

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-08 18:24

Det blev lite isolering på den främre delen av rummet, 28cm i taket och 36cm djupt på sidoväggarna
Bild

och lite tyg på främre kort väggen, alla främre högtalare kommer vara under och vill inte att isoleringen dammar ner på högtalarna så satte lite tyg.
Bild

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-24 08:13

Nu sitter alla paneler på plats i den bakre delen av rummet, fick det ganska bra i hörnen trots att det är snett, vart ca 5mm springa vilket är ganska lagom för att foga.
Bild

Allt klart för beklädnad med tyg, har satt upp alla ramar för lampor och extra stöd plåt profiler för att hålla isoleringen uppe, allt limmat och dämpat med vibrations dämpande butylgummi(de plåt små lapparna på profilerna) för att inget skrammel eller efterklang så uppstå i profilerna.
Bild

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-09-24 08:38

Fy satan vilket bygge, och vad kul att se någon som är så duktig på att jobba med metall. Egna lamparmaturer, jo jag tackar!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-10-02 09:53

tack bomellberg!

Under veckan så har jag byggt lite högtalare , byggt i 22mm mdf och det blev inga hi-tech cnc frästa inre stag utan old school vilket helt säkert fungerar minst lika bra, och sen gjort färdigt front partiet med inklädnad och trä paneler, panelerna var inte jätte noga och dom är inte tättade bakom utan ska dämpa bredbandigt och ge lite reflektioner.

3st front högtalare:
Bild

en av fyra basar, här ser man stagningen, 150mm djupa stag sitter på bakstycket.
Bild

var tvungen att prova att det passade också! ☺
Bild

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer