Bio/Lyssningsrums bygge - Dac83 - 18Hz Mysteriet löst

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dac83

Re: Bio/Lyssningsrums bygge - Dac83 - (Atmos på G)

Inläggav dac83 » 2018-04-17 20:28

JM skrev:Hur har du fördelat ut basarna i rummet?
Vad händer med dippen om du testar alternativa lyssningspositioner? Lyssningpositionen är nu belägen i ett tryckminima för 18 Hz.

Egentligen hör du inte dippen pga frekvensen befinner sig på gränsen för vad vi hör med öronen och att smala inte för djupa dippar upplevs sällan enligt gestatprincipen. Förväntan är att det inte skall finnas någon dipp och hjärnan hör en rak tonkurva. Lågfrekvensupplevelsen vid 18 Hz är till stor del utanför öronen.
Motsvarande inverterad frekvenstopp hörs med stor sannolikhet. Frekvenstoppen väcker ingen förväntan på rak tonkurva och gestaltprinciper aktiveras ej.

JM

Jag skrev innan att man inte "känner" dippen vilket man inte gör, och höra är ju svårt då det är så pass låg frekvens så jag har bara gått efter hur vibrationerna känns och har en eq på -5dB vid 18hz för att det inte ska vibrera.
Jag provade att mäta ca 10-15cm längre bak än innan, man kan säga att mitt problem inte finns i det riktiga livet utan är bara en irriterande dipp i mätkurvan just där jag brukar mäta vid öron position inget annat.

vibrations mättning bio 5cm bakom huvud vid soffryggen.jpg
vibrations mättning bio 5cm bakom huvud vid soffryggen.jpg (108.28 KiB) Visad 1374 gånger

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2018-04-17 20:35

Eftersom det inte går att "höra" så bra under 20hz så kan man inte för den delen mäta så lätt så man får gå på vibrationerna så körde jag appen "Vibrometer" i telefonen och körde tongenerator på de olika frekvenserna.

Det är dags sluta oroa sig för min 18hz dipp annars kommer jag bli grå hårig av erat oroande, det är rums akustiken och min specifika mätt avstånd som gör det men det märks inte som ni ser då det vibrerar lika mycket på frekvenserna runt om.

Resultat som telefonen visar när den satt fast på soffryggen, och jo jag vet det är inte den mest pålitliga mät metoden men det visar ändå så exakt som behövs vid detta test:
vibrations mättning bio i soffryggen.jpg
vibrations mättning bio i soffryggen.jpg (32.09 KiB) Visad 1372 gånger

JM

Inläggav JM » 2018-04-17 20:51

Kan bara gratulera till en imponerande anläggning!
Lyssningspositionen i rummet är kritisk för bästa subbas.

JM
Faktisk sanning skaver.

Användarvisningsbild
dac83

Re: Bio/Lyssningsrums bygge - Dac83 - 18Hz Mysteriet löst

Inläggav dac83 » 2019-03-18 00:07

Nya slutsteg har flyttat in i racket, 2st QSC RMX 4050HD som driver BMS 18" basarna i 8ohm per kanal, QSC PLX 2402 driver HT18 infra-basarna(3ohm vid 15hz).

En bi-effekt med många stora steg var att det inte gick att starta allt samtidigt utan att mina säkringar löste ut i skåpet trots att allt är uppdelat på 3 faser... hade 16A C säkringar och fick byta till 16A D istället för att det skulle gå.

bio_Rack.jpg
bio_Rack.jpg (505.52 KiB) Visad 247 gånger

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer