klaswar, hifi på lågnivå

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
klaswar

klaswar, hifi på lågnivå

Inläggav klaswar » 2015-10-23 21:47

Hejsan, klas heter jag. Ny här på faktiskt och tänkte ge mig på en presentation.
Hade ett intresse för hifi som vaknade lite i bakgrunden när jag var grabb på åttiotalet och lyssnade opå farsans gamla fantastiska tandbergsystem från början av sjuttiotalet. fast på den tiden förstod man ju inte så mkt storheten i det!
när jag var 18-19 så köpte jag min första egna anläggning, en denonförstärkare, onkyo cd_spelare och ett par protonhögtalare.onkyon hade jag fram till 1012 då jag bytte ut cd, dvd och vhs mot en LG kombinerad dvd/vhs. högtalarna och förstärkaren byttes ut förra hösten då jag införskaffade en onkyo tx-nr636 och först ett 5.1:system från jamo, såna minihögtalare i pianolackad vit, Jamo A 102 HCS 6. det var kul att höra att så små högtalare kunde leverera såpass stort ljud. men jag kände mig ändå inte helt nöjd, så för en månad sedan såldes jamosetet bort och istället införskaffades två par dali zensor 1 och en dali zensor vokal som center.ett stort uppsving blev det, fast det var någpot som fortfarande inte riktigt stämde vid musiklyssningen. i samma veva letade min flickvän efter nåt slags vintagesystem, hon hittade en kombinerad förstärkare och vinylspelare från ASA, och ett par högtalare av märket ITT totalsumma 50euro (högtalare 20e, förstärkare 30e) förstärkardelen fungerade perfekt, och högtalarna lät fantastiskt, tyvärr var skivspelaren kass, även efter nålbyte.Ooch där och då slog det mig, värmen, djupet och själen saknades ju i min onkyo! så jag började också leta vintage, hittade en marantz mr 215 för 100 euro som jag slog till på. i samma veva lyckades jag även köpa på mig en ITT Schaub-Lorenz för 120 euro. den fick flickvännen.

WP_20151023_20_39_12_Pro.jpg
nöjesanläggningen, väl gömd i en ikea bestå, i lådorna ryms cd-skivor, i skåpen dvd, xbox-spel, förstärkare, dvd/vhs, dator, modem och högtalarswitch
WP_20151023_20_39_12_Pro.jpg (76.88 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_20_39_35_Pro.jpg
samma vy från annan vinkel, skivspelaren är en audio-technica at-lp120-usb
WP_20151023_20_39_35_Pro.jpg (68.59 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_20_44_57_Pro.jpg
hemliga skåpet med den tråkigare tekniken, fast som egentligen är hjärtat i allt. allt i stort sett förutom vinylspelaren går genom onkyon.
WP_20151023_20_44_57_Pro.jpg (98.9 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_20_39_58_Pro.jpg
andra änden av rummet, en gammal härlig radio av märket harmon ovanpå skåpet med vinyler
WP_20151023_20_39_58_Pro.jpg (70.62 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_20_40_37_Pro.jpg
helt fantastiskt ljus i denna gamla klenod!
WP_20151023_20_40_37_Pro.jpg (123.3 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_20_41_51_Pro.jpg
och även från marantzen och vinylspelaren
WP_20151023_20_41_51_Pro.jpg (64.22 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_20_51_02_Pro.jpg
vad med stämning det ger med lite lampor här och där i apparater o på väggar och bakom gardiner! =D
WP_20151023_20_51_02_Pro.jpg (50.09 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_18_56_48_Pro.jpg
flickvännens itt schaub -lorenz stereo 4500 och en av två nakna katter
WP_20151023_18_56_48_Pro.jpg (84.81 KiB) Visad 2983 gånger

WP_20151023_19_05_21_Pro.jpg
ITT-högtalarna, minns inte modellen för tillfället (Och samma nakna katt!)
WP_20151023_19_05_21_Pro.jpg (107.89 KiB) Visad 2983 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Re: klaswar, hifi på lågnivå

Inläggav klaswar » 2015-10-23 21:51

som ni kanske märker är jag ingen fullfjädrad hifi-tok, jag gillar bra ljud, men vill även att det ska se snyggt och prydligt ut, och gärna gömma undan det som ser mest modernt ut om det går. men tycker själv att jag hittat en bra nivå för min egen del.

det som jag saknar är väl en subwoofer, och så är jag sugen på att bygga nån slags atmoshögtalare i samma stil som zensor-högtalarna som kan stå ovanpå frontarna.
i framtiden vill jag även byta ut onkyon mot marantz 6009/6010 elller 7009/7010, men det får bli nån gång när jag har pengar.

Bor förresten i oulu i norra finland sedan 3 år tillbaka, men är helsvensk och växte upp utanför uppsala.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-23 22:43

Välkommen! Som finlandssvensk är jag så illa tvungen att påpeka att staden heter Uleåborg. ;)

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-10-23 23:33

joakimfors skrev:Välkommen! Som finlandssvensk är jag så illa tvungen att påpeka att staden heter Uleåborg. ;)

Tackar! Ja, jo... alltså... det gör den ju på svenska.... men jag använder mest oulu iom att jag mest umgås med finnar ändå... =D
Too old to die young!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-10-24 09:37

När jag i somras dundrade förbi Oulu så blev jag lite förvånad över att stan kändes ganska stor så när jag kom hem kollade jag upp det och fattade att det var Uleåborg jag åkt förbi :) . Jag var på väg till släkten i Karjala (Joensuu)

Jag är född och uppväxt i Sverige men min far är krigsbarn från Finland och de flesta av släkten på fars sida bor i Finland :)

Jag gillar verkligen din uppsättning och någon lowfi är det inte frågan om. Din prio med husljudet är rätt i mina öron :wink:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-10-24 10:50

Varför tillverkas det inte hifiprylar idag som lyser lika hemtrevligt som en 70-talsstärkare!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-10-24 11:24

BosseS skrev:Varför tillverkas det inte hifiprylar idag som lyser lika hemtrevligt som en 70-talsstärkare!

Därför att ingen köper dem?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-10-24 11:41

pinnen skrev:När jag i somras dundrade förbi Oulu så blev jag lite förvånad över att stan kändes ganska stor så när jag kom hem kollade jag upp det och fattade att det var Uleåborg jag åkt förbi :) . Jag var på väg till släkten i Karjala (Joensuu)

Jag är född och uppväxt i Sverige men min far är krigsbarn från Finland och de flesta av släkten på fars sida bor i Finland :)

Jag gillar verkligen din uppsättning och någon lowfi är det inte frågan om. Din prio med husljudet är rätt i mina öron :wink:

ja, oulu/uleåborg är finlands fjärde största stad numera (efter de slog ihop ett gäng mindre kranskommuner) med samma invånarantal som uppsala ungefär.

tack så mkt! jag menade mest att jag kanske inte byggt upp allt efter att få det absolut bästa ljudet som någonsin är möjligt, som många av er andra här på faktiskt. men att jag ändå har byggt upp något jag själv är nöjd med. :)
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-10-24 11:42

BosseS skrev:Varför tillverkas det inte hifiprylar idag som lyser lika hemtrevligt som en 70-talsstärkare!

det undrar jag med!!!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-24 12:36

Kanske du borde bli Carlsson-fantast? :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-25 20:49

Hej hej!

Jag måste bara fråga om det var ett medvetet skämt du klämde in i och med helt fantastiskt ljus i denna gamla klenod! ... och även från marantzen och vinylspelaren? Det var ju helt klart lite ljus som lyste ut från de tre apparaterna.

Fuck off & die borde förresten alla ha skrivet så fint på en griffeltavla på väggen :D

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-10-28 23:15

joakimfors skrev:Kanske du borde bli Carlsson-fantast? :)

haha, låter dyrt! =D

Tarzan skrev:Hej hej!

Jag måste bara fråga om det var ett medvetet skämt du klämde in i och med helt fantastiskt ljus i denna gamla klenod! ... och även från marantzen och vinylspelaren? Det var ju helt klart lite ljus som lyste ut från de tre apparaterna.

Fuck off & die borde förresten alla ha skrivet så fint på en griffeltavla på väggen :D

nej, jag tycker det är fantastiskt ljus från dem på riktigt! :)

Eller hur, bästa citatet någonsin!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-04 14:46

Nu jävlar har jag en galen idé!

Räkna med en hel del frågor inom en (O-?)överskådlig framtid!
Bilagor
WP_20151104_08_45_20_Pro.jpg
WP_20151104_08_45_20_Pro.jpg (253.51 KiB) Visad 2632 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-11-04 16:38

Täta ordentligt. ;)

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-04 23:10

shifts skrev:Täta ordentligt. ;)

Det är tanken!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-04 23:56

Satt igår och blev sjukt inspirerad av användaren Martin_Dewens här på faktiskt.
Rätt vad det var slog det mig att jag vill vara "lika" påhittig. Såg i ögonvrån denna tunna jag har stående i vardagsrummet, och tänkte att den där skulle ju kunna bli en förhoppningsvis shycct, men framförallt snygg subwoofer!

lite mått: (den är lätt oval till formen) i toppen är den 310mm x 350 mm. botten 270mm x 300mm. djupet är 270mm (invändigt alltså!)
Inte världens hejare på matte, men försökte mig på nån onlineuträknare, fick svaret 81.51 liter, kändes lite sisådär trovärdigt tyckte jag! (speciellt med tanke på att ett normalstort badkar verkar rymma mellan 150-200 liter! =D ) nån som kan få ut nåt annat resultat?

Tänkte mig en sluten låda med en nedåtriktad 10" peerless bas (fråga mig inte varför jag valt just den, verkar som att en del här på forumet gillar peerless, och den var inte så ruskigt dyr! Nedåtriktad av den enkla anledningen att jag inte vill ändra utseendet på tunnan) http://www.hifitalo.fi/peerless_250swr39_830272
(Den finns även att få i ett set med inbyggnadsförstärkare, kablage, dämpning och allt annat man kan tänkas behöva. http://www.hifitalo.fi/teinijytky_aktiivisubwoofer_rakennussarja tänker att det var väldigt väldigt förmånligt pris, helst skulle jag vilja ha ett fristående slutsteg att driva den med, men det verkar ruskigt dyrt!)

invändigt hade jag två idéer på hur man skulle kunna täta, första vore att helt enkelt spackla järnet, den andra, lite radikalare, att gjuta nån centimeter cement. för att även få lite tyngd i den. sen vet jag inte om det skulle ha negativ effekt ljudmässigt? tänkte också såga ut ringar i nåt lämpligt skivmaterial, c:a 2-3 st och fördela ut för att ge stadga till konstruktionen. Skulle det kanske kunna vara en lämplig idé annars att passa in en mdf i botten, sedan fasa av spårad mdf i neder och överkant och klä in innersidorna runt om och sedan täcka in allt med trälim/spackel för att få en tät jämn yta (kanske fortfarande sätta in nån eller ett par stadgande ringar?) slutligen passa in och skruva fast ett lock av mdf som hamnar under det befintliga locket.

Vad tror ni, är det värt att börja handla grejer och bygga mitt första högtalarbygge, eller borde jag kanske ta in på närmaste psyke?

edit, startar upp detta som en tråd i DIY-delen också
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-05 23:29

Undrar om det är nån här på faktiskt som förstår sig på sånt här med atmos o datorer o onkyo-förstärkare.
jag är lite intresserad av ett atmossystem (med två takreflekterande moduler ovanpå frontarna, pga att jag dels inte kan skruva något i taket, och tx-nr636 bara har stöd för 5.1.2) så häromdagen kopplade jag in ett par plastiga högtalare som jag lade med lite vinkel ovanpå frontarna, ställde in de som dolby enabled speaker i onkyon, laddade ner några skiiiitstora filmer med atmosljud, en var en disc image som jag monterade och spelade med mpc-hc. de andra .mkv, fick inte till något som verkade vara atmos dock. verkade som att det lät lite grann i "atmos"högtalarna, men på onkyon hade jag bara vanligt dolby surround som val, ska det inte komma upp atmos som val om det är sådant? kan det vara så att mitt ljudkort inte stödjer atmos? försökt googla o leta men hittar ingenting jag blir klokare på!

Har dessutom bestämt mig för att sätta upp en ljudabsorbent bredvid vänster fronthögtalare då den reflekterar diskanttonerna nåt hiskeligt mot väggen den sitter intill. testade att bara ställa upp en madrass mellan högtalare och vägg och det gjorde STOOOOOR skillnad! är det nåt speciellt man skall tänka på när man bygger en absorbent?
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-06 18:52

Nu har jag en till (förmodligen befängd!) idé!

jag är ju på G att börja bygga en subwoofer (aktiv ska den bli, är tanken iaf!) hade ju bara tänkt använda den till filmtittande, men nu har jag börjat fundera på om man på något vis skulle kunna använda den även till min marantz.ponera att jag köper en hög- till lågsignal.konverterare och kopplar in marantzens B-utgångar till den, och från den vidare till ena lågnivåingången på basen,och onkyons bas pre-out till den andra. skulle det vara helt åt helvete?
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-15 23:37

Länge sedan jag skrev något sist, inte så väldans mkt har hänt. Blivit uppsagd från jobbet då de flyttade hela lagret söderut till huvudlagret. Lika glad är jag för det, fick bra uppsägningsdeal så jag äntligen kan förverkliga min dröm om att bygga en subwoofer. Till flickvännens lägenhet (som ligger dörr i dörr förresten) har det tillkommit en vintage vinylspelare, skall ta bild vid tillfälle. Väldans fin är den iaf.
Marantzen har gett upp en kanal, förmodligen för att jag varit så klantig och inte orkat slå av den vid byte av förstärkare med min egna skapelse av högtalar/förstärkarswitch. Jaja, kanske det blir pengar att lämna in den på reparation. Vad är det som brukar ge upp när det gäller sådant? Ena kanalen är helt tyst. Spelar ingen roll om jag väljer a eller b-utgången. Så antar det har att göra nåt med föratärkardelen?
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-06-16 00:19

klaswar skrev:Länge sedan jag skrev något sist, inte så väldans mkt har hänt. Blivit uppsagd från jobbet då de flyttade hela lagret söderut till huvudlagret. Lika glad är jag för det, fick bra uppsägningsdeal så jag äntligen kan förverkliga min dröm om att bygga en subwoofer. Till flickvännens lägenhet (som ligger dörr i dörr förresten) har det tillkommit en vintage vinylspelare, skall ta bild vid tillfälle. Väldans fin är den iaf.
Marantzen har gett upp en kanal, förmodligen för att jag varit så klantig och inte orkat slå av den vid byte av förstärkare med min egna skapelse av högtalar/förstärkarswitch. Jaja, kanske det blir pengar att lämna in den på reparation. Vad är det som brukar ge upp när det gäller sådant? Ena kanalen är helt tyst. Spelar ingen roll om jag väljer a eller b-utgången. Så antar det har att göra nåt med föratärkardelen?

Finns det glassäkringar som kan ha brunnit av?
Annars skulle det inte bli helt tyst tycker jag.
Edit:
Kolla om en hörlur funkar på båda kanalerna för att se om det är spänningsmatning till hela kanalen eller bara slutdelen som tystnat.
Tyst i luren borde vara strömlöst i hela kanalens matning.
Ljud i luren borde vara antingen ingångsfel till slutstegsdelen eller säkringsfel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-16 00:38

Det finns bara en säkring som jag kan nå från utsidan, den var hel iaf. Skall kika imorgon med hörlurar
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-16 14:27

Kollade lite idag igen, först med hörlurar och det funkade lite sådär, allra först så kom det hyfsat ljud men sen försvann det. Ryckte ut alla högtalarsladdar och provade igen. Då fungerade det. Dock så har den ett problem som har funnits hela tiden sen jag kopplade in den, det kommer ett konstigt ljud, tänk ett gammalt modem som kopplade upp mot internet, lite sån karaktär är det på ljudet. Det finns där även när volymen är på noll. Testade att koppla in högtalarna igen utan att gå via switchen, och då fungerade det utmärkt bortsett från störningen. Skall ta över den till flickvännens lägenhet och prova med hennes högtalare tänkte jag.

Har nu iaf tagit bort min förstärkar/högtalarswitch helt och lagt ner alla tankar på att dela samma högtalare med båda förstärkarna. Om jag skall använda maranten så skall jag hitta några bra vintagehögtalare istället tänkte jag.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-06-16 14:58

klaswar skrev:Kollade lite idag igen, först med hörlurar och det funkade lite sådär, allra först så kom det hyfsat ljud men sen försvann det. Ryckte ut alla högtalarsladdar och provade igen. Då fungerade det. Dock så har den ett problem som har funnits hela tiden sen jag kopplade in den, det kommer ett konstigt ljud, tänk ett gammalt modem som kopplade upp mot internet, lite sån karaktär är det på ljudet. Det finns där även när volymen är på noll. Testade att koppla in högtalarna igen utan att gå via switchen, och då fungerade det utmärkt bortsett från störningen. Skall ta över den till flickvännens lägenhet och prova med hennes högtalare tänkte jag.

Har nu iaf tagit bort min förstärkar/högtalarswitch helt och lagt ner alla tankar på att dela samma högtalare med båda förstärkarna. Om jag skall använda maranten så skall jag hitta några bra vintagehögtalare istället tänkte jag.

Lite fundering på ljudet.
Lytarna som filtrera likriktaren kan vara slitna och behöva bytas.
Samma storlek, men ett spänningsvärde upp och ett uF-värde upp.
Då får den lite mer ström att arbeta med och ger av det lite mer effekt.
Det är inte alltför dyrt heller så det borde kunna vara görbart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-16 15:12

Kan sätta en kexchoklad på att du har en dator inkopplad i förstärkaren. "Modemljudet" du beskriver är ofta digitalt skräp som letar sig in när man ansluter en dators ljudkort med analog signalöverföring. Ofta förändras ljudet medan man rör muspekaren.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-16 15:27

Jag har en dator inkopplad i onkyon, inte i marantzen. gemensam nämnare är dock att från min dvd/vhs går det en hdmi till onkyon, och rca till marantzen. har för mig att jag faktiskt nån gång reagerat på att det ljudet lät värre när jag rörde på musen. men kan missminna mig också.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-08-04 16:40

Har ju byggt mig ett par subwoofers (den ena ska ännu in i sin resväska och den andra ska få ben innan allt är 100% klart. Men de ärninkopplade och spelar, och jag gillart! Måste kanske lära mig att mäta och se hur jag skall göra inställningar för att få det "perfekt" är det möjligt, har följt mångas trådar här på forumet där folk verkar hitta mer och mer ju närmare de kommer perfektion. Som tur är så är jag ingen ljudperfektionist så. Men jag tror jag kan få det mkt bättre än det är nu innan jag är helt nöjd. Snart skall jag dock flytta till ny lägenhet, så vi får se hur nya uppställningen kommer bli. Förhoppningsvis kan jag få bort högtalarna från hörnplaceringar.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-08-17 01:43

Eftersom ändå ingen bryr sig om denna trådar tänkte jag passa på art klargöra att ino är överskattat, och carlsson låter skit.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-08-17 06:58

Jag håller med om det första men inte det andra :)

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-08-17 08:06

klaswar skrev:Eftersom ändå ingen bryr sig om denna trådar tänkte jag passa på art klargöra att ino är överskattat, och carlsson låter skit.

Jag lämnar inga kommentaren om varken Ino eller carlsson eftersom jag inte haft någondera.
Tycke och smak är så svårt att bedömma

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-08-17 08:23

Jag är av annan uppfattning, vilka fabrikörer förespråkar du ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer