klaswar, hifi på lågnivå

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
klaswar

Re: klaswar, hifi på lågnivå

Inläggav klaswar » 2016-08-17 08:28

Men titta vad mkt gensvar man fick helt plötsligt. Kan ju nämna att jag inte hört ino, och har väldigt begränsade erfarenheter av carlsson. Så det var ren lögn att de låter skit. Men det känns som att om man inte förespråkar någon av dessa så är man inte mkt värd på detta forum. Var bara ett litet test för att se hur reaktionerna skulle bli.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-08-17 08:40

Jag anser att dina iakttagelser är helt korrekta.

Det gäller bara att lära sig att sålla ut den kunskapen som faktiskt finns ibland alla trådar om ino, carlsson, nad 208 tex.

Man väljer ju själv vad man vill läsa, jag själv är tex. Helt ointresserad av att läsa ryggdunkartrådar med ovanstående innehåll.
Råkar jag av misstag klicka mig in i någon så finns det en backa knapp :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-08-17 08:49

Ahh clickbaitad jag blev, klaswar 1 - Doofus 0...
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-08-17 10:24

klaswar skrev:Men titta vad mkt gensvar man fick helt plötsligt. Kan ju nämna att jag inte hört ino, och har väldigt begränsade erfarenheter av carlsson. Så det var ren lögn att de låter skit. Men det känns som att om man inte förespråkar någon av dessa så är man inte mkt värd på detta forum. Var bara ett litet test för att se hur reaktionerna skulle bli.

Bristen på gensvar kan delvis bero att rubriken "Klaswar, hifi på lågnivå" låter mindre intressant för en del. " Klaswar, hifi från lågnivå till xxx", eller något liknande kanske kunde väcka några fler.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-08-17 16:59

Adhoc skrev:
klaswar skrev:Men titta vad mkt gensvar man fick helt plötsligt. Kan ju nämna att jag inte hört ino, och har väldigt begränsade erfarenheter av carlsson. Så det var ren lögn att de låter skit. Men det känns som att om man inte förespråkar någon av dessa så är man inte mkt värd på detta forum. Var bara ett litet test för att se hur reaktionerna skulle bli.

Bristen på gensvar kan delvis bero att rubriken "Klaswar, hifi på lågnivå" låter mindre intressant för en del. " Klaswar, hifi från lågnivå till xxx", eller något liknande kanske kunde väcka några fler.

Rätt talande för latheten där man inte klickar på en länk om man inte får detaljerade uppgifter vart den leder.
Inte ens här, där det bara är trådlänkar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-08-17 18:14

Har funderat mkt på det här, att är min anläggning tråkig, skriver jag tråkigt om den, är jag så oerhört oerfaren och okunnig att folk blir less de bara ser mig öppna käften? Vad beror det på liksom att aldrig någon ids bry sig svara om jag ställer en fråga t.ex?
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-08-17 18:20

Men nu när jag har er uppmärksamhet. Skulle det gå att mäta upp mitt rum i tex REW genom att köra vanlig sångmick genom ett minimixerbord med förfärstärkarfunktion och sen in i datorn?
Too old to die young!

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-08-17 18:25

klaswar skrev:Men nu när jag har er uppmärksamhet. Skulle det gå att mäta upp mitt rum i tex REW genom att köra vanlig sångmick genom ett minimixerbord med förfärstärkarfunktion och sen in i datorn?

Det skulle inte ge något vettigt resultat, dom mätmikrofoner som används är kalibrerade och levereras ofta med en fil. Mikrofoner har en egen tonkurva som måste korrigeras för.

Bättre är det nog med basic testspår och en dB-mätare av hyfsad kvalité. Om det är t.ex rumsmoder du vill upptäcka.

Vad är målet med mätningen ?

Resväska-subben gillar jag.. "bas på väg"
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-08-17 19:07

Okej. Jag har slut pengar på kontot och kommer nog vara rätt pank lång tid framöver.
Målet är väl att mäta upp för att kunna korrigera med dsp.n i imuke för att optimera basen liksom.

Två stycken resväskesubbar skall det bli i slutändan.

Sen en fråga till, är det helt åt fanders att ha en sub (sluten) som spelar mot en vägg?
Too old to die young!

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-08-17 19:58

Ja då är det nog bra med en mätmikrofon !

Om den spelar mot vägg eller ej beror helt på hur hela systemet är designat att fungera. Men varianter finns med basar spelandes både uppåt, neråt och bakåt. Jag tror inte det kan bli så fel, det finns många trådar om att placera sin subwoofer hemma, IÖ har författat detta:http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Mvh Doof

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-08-18 02:41

Miken behöver inte vara kalibrerad för att kunna tillsammans med REW. Om det handlar om att få ett hum om rummet och vad placeringar hit eller dit av sub och / eller lyssningsplats kan göra, kan du komma långt med att se relativa förändringar i frekvenskurvan. Om den anger X dB fel jämfört med en mer rättvisande mik, lär storleken på felet inte förändras för att du flyttar miken 1 m fram eller bak, du ser ändå vad förflyttningen hade för betydelse i den förändrade frekvenskurvan. Lite grovt och generellt är det förändringen som är intressant att få pejl på, sen kan man alltid grotta ned sig mer om man vill det.

Sångmiken kan vara mindre bra för låga frekvenser. Under ca 100 Hz är antalet sångröster lätträknade och sångmiken är nog känsligare och mer rättvisande över 100 Hz än under, där du lär ha ett antal basmoder i rummet. Intressantare än att noja in sig på en frekvenskurvas rakhet kan vara att få pejl på tidiga reflektioner från sidoväggar och golv/tak (tidsdomänen och ETC i REW-programmet). Dom reflektionerna kanske inte sångmiken "fångar upp" som en mätmik med liten kapsel skulle göra. (Jag är kass på mikrofoner, så det är lite spekulationer från min sida.)

Du har lite att förlora på att pröva i alla fall, REW är gratis att tanka ned och mik har du ju. En UMIK-1 med kalibreringsfil som kan tankas rakt in i REW, kostar kring en tusing att få hem från mini-DSP i Hong Kong.

Placering av 1 sub i hörnet vägg-vägg-golv väcker alla moder lika mycket. Det kan man tycka är bra eller inte bra ... Placering vid vägg-golv "något förskjutet" från mitten kan vara lämpligt. Mitt på centrumlinjen med 1 sub ger värre toppar och dippar för basmoder. Om elementet spelar in mot väggen eller ut mot rummet har ingen betydelse för låga frekvenser. Undantaget skulle vara om lådan är konstigt dimensionerad, typ 1,5 m x 35x35 cm med elementet i kortändan.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-08-18 06:37

Tack för input!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-18 17:44

Det är coolt med low-fi, kul tråd, det var genom riktig low-fi jag kom in i stereoträsket igen. Men inte med så fina Vintage-grejor som dina receivrar.

Egentligen hade jag lagt ner stereo helt, men jag hade högtalare till datorn. Så böt man ljudkort, 1997 nångång, till AWE64 Gold, som lät rätt ok. Dit med ett par Yamaha PC-speakers. Bättre ljudkort, Audigy, ditt med en Yamaha-sub. Bättre ljudkort, Audiophile 2496, ditt med ett par Philips soprumsfynd med 6.5" bas och den fruktade 160-diskanten drivna av en gammal Dual-förstärkare som stått i en garderob. Tyckte Philips-högtalarna tog för mycket plats, dit med ett par sattelithögtalare från Proson och en Proson 8"-sub. Dual-förstärkaren glappade sönder, dit med en 200Kr från blocket Yamaha på 2x100W. Yamahan glappade sönder, dit med en 200Kr Sony från Blocket. Sonyn lät så bra, särskilt över hörlurar, så den förtjänade bättre högtalare. Dit med ett par Kef Coda 7 för 500Kr från Blocket.

Så hittade jag en Technics-skivspelare i soprummet, då fick "datorstereon" flytta på sig till ett riktigt rum. Datorn fick aktiva studiomonitorer istället, men det är en annan historia. Sony.förstärkaren var såpass bra så jag gick på Sony-jakt, en matchande ES-tuner för 200Kr på Blocket(låter riktigt bra, bäst bas av alla tuners jag hört) och en Sony CD-spelare för 500Kr med "samma" utseende. Nu börjar det bli en hel stereo, den förtjänade "riktiga" stereo-högtalare. Ett par Yamaha för 800Kr på Blocket som lät vansinnigt mycket bättre, men Sony-förstärkaren orkade inte riktigt kontrollera basen som jag önskade även om det lät ok så då var det full throttle stereoträsk igen efter en tillräckligt kraftfull förstärkare för att tämja högtalarna. Slutade med en Aventage för 12.5k på utförsäljning så nu börjar min low-fi period nå vägs ände. Men den har varit fin, mest HiFi har jag hela tiden fått genom hörlurar som jag har ett antal av :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-09-11 09:25

Too old to die young!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-09-11 10:37

klaswar skrev:Hittade en intressant högtalare!
http://www.af-speakers.com/products/spe ... ers/af-s8/

Har de licensierat teknologi från Coconut Audio? :lol:

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-09 22:08

Det mesta från det där fabrikatet såg ju tveksamt ut faktiskt.
Vart kan man se priser?
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru Q10, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-02-09 23:26

klaswar skrev:Hittade en intressant högtalare!
http://www.af-speakers.com/products/spe ... ers/af-s8/

Högtalare och harpa, i ett! :D

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2017-02-10 09:04

Ja jäklars, tänkte precis på att ha en sån hemma med en tre- och en femåring. Det hade varit... Intressant.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2017-03-09 01:11

Flyttade för ca ett halvår sedan, nya lägenheten är mysigare, och dessutom det plusset att det är mkt bättre ljud här. Har aldrig haft så bra ljud hemma någonsin. Får försöka fota nån dag, men imorron bär det av på miniturné. Ochnästa vecka hem till sverige för ett tag. Så det blir senare.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2018-12-24 01:25

Länge sedan sist. Bott sedan maj 2017 i sthlm men nu bär livet av på nya spännande vägar. 13 februari kommer en flyttfirma och hämtar våra tillhörigheter och sedermera kommer jag hamna på en ö utanför Piteå!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2019-03-24 21:43

Jag har ingen uppfattning om vare sig ino eller Karlsson, var mest ett tafatt försök att skapa opinion i detta forum, som ofta tenderar vara ett forum som mest vänder sig till dessa märken. (Jag har inget emot någon som förespråkar vare sig det ena eller andra, men tänker att det är.kul med variation!) Hursomhelst, vatten har runnit under broarna, saker har förändrats. Jag har bytt norra Finland mot Södermalm i Stockholm via Rinkeby. Och haft turen att träffa rätt i livet, så numera är jag ägare till ett hus i Piteå skärgård. Högtalarbeståndet med 4 Dali sensor 1 & 1 Dali zensor vokal har utökats med 2 st Dali zensor 7 som frontar. Dessutom har 2 st Dali zensor 3 & en vintage Kenwood förstärkare intagit hemmet, så lever för första gången på ett gäng år med ett delat system och trivs ypperligt. Märker oftare och oftare att jag gärna hellre lyssnar på musik än kollar film/serier. Maken till organiskt ljud har jag nog heller aldrig hört. Timmerstuga byggd 1800 gör underverk för ljud! Sen att tv-systemet låter bättre än någonsin, även fast det än så länge bara har två småttingar och center inkopplat innan vi får styr på rummet, det bådar gott inför framtiden!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2019-03-24 21:52

Kärlek!

xeizo skrev:Det är coolt med low-fi, kul tråd, det var genom riktig low-fi jag kom in i stereoträsket igen. Men inte med så fina Vintage-grejor som dina receivrar.

Egentligen hade jag lagt ner stereo helt, men jag hade högtalare till datorn. Så böt man ljudkort, 1997 nångång, till AWE64 Gold, som lät rätt ok. Dit med ett par Yamaha PC-speakers. Bättre ljudkort, Audigy, ditt med en Yamaha-sub. Bättre ljudkort, Audiophile 2496, ditt med ett par Philips soprumsfynd med 6.5" bas och den fruktade 160-diskanten drivna av en gammal Dual-förstärkare som stått i en garderob. Tyckte Philips-högtalarna tog för mycket plats, dit med ett par sattelithögtalare från Proson och en Proson 8"-sub. Dual-förstärkaren glappade sönder, dit med en 200Kr från blocket Yamaha på 2x100W. Yamahan glappade sönder, dit med en 200Kr Sony från Blocket. Sonyn lät så bra, särskilt över hörlurar, så den förtjänade bättre högtalare. Dit med ett par Kef Coda 7 för 500Kr från Blocket.

Så hittade jag en Technics-skivspelare i soprummet, då fick "datorstereon" flytta på sig till ett riktigt rum. Datorn fick aktiva studiomonitorer istället, men det är en annan historia. Sony.förstärkaren var såpass bra så jag gick på Sony-jakt, en matchande ES-tuner för 200Kr på Blocket(låter riktigt bra, bäst bas av alla tuners jag hört) och en Sony CD-spelare för 500Kr med "samma" utseende. Nu börjar det bli en hel stereo, den förtjänade "riktiga" stereo-högtalare. Ett par Yamaha för 800Kr på Blocket som lät vansinnigt mycket bättre, men Sony-förstärkaren orkade inte riktigt kontrollera basen som jag önskade även om det lät ok så då var det full throttle stereoträsk igen efter en tillräckligt kraftfull förstärkare för att tämja högtalarna. Slutade med en Aventage för 12.5k på utförsäljning så nu börjar min low-fi period nå vägs ände. Men den har varit fin, mest HiFi har jag hela tiden fått genom hörlurar som jag har ett antal av :)
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2019-04-10 00:02

Lyssnat väldigt mkt på infected mushrooms senaste skiva på sistone. Med storhögtalarna i tv-rummet är det galet skönt tryck!
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2019-04-10 00:04

I stereon i vardagsrummet har det varit mkt mer lågmäld musik, en hel del songs: ohia, Kingston wall och punk Floyd. Men den stereon förmedlar även mer kaotisk musik bra. Men till dunka dunka-tryck är det tv-uppsättningen som gäller!
Too old to die young!

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer