AndersP's medlemspresentation Recension av Behringer A800

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

AndersP's medlemspresentation Recension av Behringer A800

Inläggav AndersP » 2015-12-07 21:38

Hej,

Insprerad av Rydberg tänkte jag skapa en medlemstråd efter att ha varit medlem här sedan 2004. Snabbt jobbat kan man säga...
1981 köpte jag ett NAD 3020A, Yamaha kassettdäck och vinylspelare samt ett begagnat par JBL L19. Det jag egentligen ville ha var studiomonitorversionen 4301, men pengarna räckte inte.

Bild

Dum som jag var bytte jag L19 mot ett par enormt stora discohögtalare med dubbla 12". 2 lampor för indikering av överbelastning av mellanregister och diskant. Det gick att spela starkare men...
Efter något år bytte jag ut discoboxarna mot Yamaha NS-20M.

Bild

Dessa var mycket rena och dynamiska i mellanregistret, men saknade totalt allt vad bas heter. NAD 3020 fick tjäna som försteg och ett antal olika slutsteg provades. Bla Tandberg 3006A och Quad 303. 3006 fick spela flera år, men till sist behövdes en ordentlig uppgradering.
Jag blev intresserad av ett bättre försteg och ett Thule PR350b inhandlades för ett hutlöst pris. Borde förstås ha köpt en fet bioreceiver, men smartare var jag inte typ 1999. Spelade aldrig multikanal med den innan den pensionerades 2010...
Mitt smartaste beslut i byteskarusellen kom 2006 när jag bestämde mig för att bygga Linkwitz Orion.

Bild

Bilden är inte min, men visar vad det handlar om. Jag fick en snickare att såga ut alla skivor och sen stod jag någon vecka på balkongen och limmade och skruvade. Delningsfiltret köpte jag färdigt. Ett bra beslut det också.

Bild

De norska elementen köpte jag från Madison i USA! och sparade på så sätt flera tusen kronor. Slutstegen var Cambridge B500 och Ear 202. Det sistnämda var riktigt dåligt och en plump i protokollet, men jag lyckades trejda ett av dom mot ett par PA9. Gav bort! Thule PR350b och handlade ett Emotiva UMC-1. Dollarn stod mycket lågt. Blev sugen på multikanal igen och köpte först ett par Ino a2 av ingenjörn. En lirare kontaktade mig efter nån tråd här och föreslog att vi skulle gå ihop om 4 a2 (till mig) + 6(till honom). Jag hämtade och skickade och alla blev nöjda.
Sitter nu med Sentec PA9 i diskanten, Rotel 1582MKII i mellanregistret, Behringer A500 i basen och 2 Cambridge B500 i surround vilket blir ett 7.0-system om jag räknar rätt.

Nu kör jag en Ino piM som center vilket funkar sådär och jag planerar att bygga en Linkwitz LX-521 istället och ha piM till datorn som det var tänkt. Efter hand ska Orion pensioneras och bytas mot på balkongbyggda LX-521, men först måste ett ordentligt bassystem byggas. Jag är sjukt imponerad och inspirerad av Komorok och kommer att försöka bygga nåt liknande, men till en avsevärt lägre kostnad. Planerar en byggtråd, men vet inte när jag orkar starta bygget.

That's all for now
Senast redigerad av AndersP 2019-02-03 22:56, redigerad totalt 2 gånger.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Re: AndersP's medlemstråd

Inläggav AndersP » 2015-12-07 21:39

upptagen
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-12-07 21:39

upptagen
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-07 21:44

AndersP skrev:upptagen

Inte lönt om du inte tänker ändra dem VÄLDIGT snart...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersP

Re: AndersP's medlemspresentation

Inläggav AndersP » 2015-12-07 21:47

Hmm.. Det var så det fungerade nu ja. Tack.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-07 22:02

Spännande uppsättning minst sagt, kul att du skapade presentationen.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-12-07 22:32

Man får tacka
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-07 23:49

Trevligt att man kunde inspirera dig till att skriva en medlemstråd :D Kommer följa tråden med nöje!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2018-02-28 02:35

Tänkte jag skulle fylla på med den utrustning/grovsopor jag spelar på nu.. Snodda bilder på Linkwitz Orion med aktivt filter har jag redan postat så det skippar jag.

Min musikmöbel har bara 4 hyllor så jag har fått stapla lite. Försöker låta bli att stapla ovanpå varma saker.
Bild

Överst står min underbara tuner Technics ST-9030 från 1975. Den har precis dom egenskaper jag behöver då jag har typ 6-7 km till masten som jag ser från balkongen och ganska få stationer i andra rktningar än masten. Tunern har 8 "gangs" och tål stark signal.

Nr 2 är min nyköpta, men beggade Oppo BDP-105. Den ska inte behöva nån beskrivning på detta forum tycker jag. HDM in på baksidan använder jag till en Chromecast Ultra eftersom motsvarande appar i 105:an suger så hårt. Ovanpå Oppon står nån apparat som jag har glömt vad det är. Bilden är ett par månader gammal.
I Chromecast finns ju bla spottan, Tidal och Youtube. I servern finns 1 TB musik, 2 TB musikvideo, 6 TB film och 8 TB tv-shower och serier som jag kommer åt via trådat nätverk.
Oppon står ovanpå min Gamla PopcornHour C-200 som jag nu, pga Oppon, har kunnat pensionera. Hade mycket trassel med installationen av nätverket till C-200 och gav upp. Bra spelare annars. Har börjat förstå att min nya router från BB är en riktig skitprodukt. Min gamla router var snabbare.

På nästa hylla står min antika Emotiva UMC-1. Jag har den kvar enbart pga tunern och tv-boxen. Har ju tunern pga kärlek till det analoga och tv-boxen pga projektorn. Oppo har ju ingen analog ingång... En HDMI-split är inkopplad till UMC-1 men denna fastnade inte på bild. Skulle väl helst köra med Oppo även som preamp, men kan inte bestämma mig.

Underst står ett Cambridge B-500 slutsteg på typ 2x40w. Har 2 sånna som driver RS, RBS, LS och LBS. Ovanpå ses tv-boxen och en nätverksswitch.

På en bänk i närheten har jag ett Behringer A-500 som driver basarna i Orion. Det står ovanpå en tomlåda i vilken lite nytt förstärkeri kommer att hamna så småningom.
Bild

Till höger har jag ett Adcom GFA-535 II som nu driver Orions diskanter pga att ett PA-9 gått sönder. Adcom ska senare driva min LX-521 center om jag orkar få den färdig.
Under Adcom står en tomlåda som ska innehålla delningsfilter och nätdel till LX-521.
Bild

Nästa plats upptas av Rotel RB-1582MKII som driver mellanregister i Orion och ska göra det också i kommande LX-521.
Bild

Nästa apparat är en Sentec PA9 som används som nödlösning för center som inte orkat byggas ännu. Tog vad jag hade i högtalarväg och det blev en Ino PiM. Skäms lite för det här men det fungerar om än inte bra. Fotar inte PiM.
Bild

Fotar inte delningsfiltret eftersom en snodd bild finns här ovanför. Däremot fotade jag nätdelen. Har en kompis som driver ett företag som monterar ljud. Han hade en del apparater som slutat fungera och som han tänkte kasta. Tiggde till mig en del skrot, bla denna låda för peq. Skruvade i nätdel från LC audio. Blev ganska ok.
Bild[/url]

Med få undantag använder jag kablar gjorda av RG62 och EKK. Ska göra mjukare kablar när jag orkar. Inget av det jag använder är ju direkt "medgörligt".
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-02-28 02:42

Har du någon mjukare kabel-kandidat?
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2018-02-28 03:36

Ja högtalarkabel.

Ino-maffian tycker att 1,5 kvadrat funkar för bas så jag har handlat typ 1,5 kvadrat classe-kabel fast billigare än på classe.
Mellanregistret i LX521 består av 2 element med 1:a ordningens filter med grov seriespole och bra mycket gain . Här slår jag till med 2,5 kvadrat classekabel.
Linkwitz säger att kabeln till diskanten är mycket viktigare än till mellan och bas. Jag vill också driva diskanterna med min SET ibland och därför slår jag till på Supra Ply här. Det blir den dyraste kabel jag nånsin köpt.
Sen hade jag tänkt att dra dom genom nån snygg strumpa så det ser lite snajsigt ut. Kontakterar med Speakon i högtalaränden och banan i förstärkaränden.

Oballad koaxkabel är ett problem eftersom man vill behålla geometrin (mittledaren mitt i centrum) även när man böjer den. RG62 har en mittledare av järn! för att uppnå detta. Ino är satans grov, kanske av samma anledning. CT100 har jag inte kollat på ännu. Få se hur den är gjord.
Problemet kanske är olösbart...
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Re: AndersP försöker recensera Behringer A800

Inläggav AndersP » 2019-02-01 14:41

Ska för första gången försöka ge mig på en recension. Objektet är Behringer A800. Vad jag förstår är jag inte ensam att intressera mig för denna. Uppfyller den bara måttliga krav är den ju en vinnare. Om inte blir det ändå inte nån större förlustaffär.

Nu ska.sägas att jag saknar möjlighet till mätning och kontrollerad mätning. Jag kan bedömma typ signal/inte signal. That's it.

Misstänkt lätt kartong. Man kan inte tro att den innehåller ett slutsteg, iaf inte passivt kylt.
Bild
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-01 14:59

Jo just det, jag hoppar över saker om förstärkaren som är "lättgooglade".
Nu har mobajlen laddat ur, men ikväll fortsätter jag.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-01 17:03

Det blir intressant ! :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-01 17:28

Tumme upp!
Subjektiva bedömningar och rapporter angående brus och sånt är allt jag behöver :D

/Johan

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-01 17:39

RSG skrev:Tumme upp!
Subjektiva bedömningar och rapporter angående brus och sånt är allt jag behöver :D

/Johan

...ja, även info om den känns kraftfull eller klen.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-01 18:25

Alla mina förstärkare brusar (Adcom) och brummar (Rotel), men då sätter jag örat så nära elementen jag kan komma. Det sitter en hel del elektronik mellan preamp och slutsteg får man komma ihåg. A800 brusar inte just.nå mer än dessa steg vad jag kan bedöma just nu. Delningsfiltret finns på bild här ovanför.

Jag har nu kopplat A800 till basarna i Orion eftersom det är till basbruk jag har förstått att dom flesta intresserade tänker använda steget. Så också jag.

"Maki, Maki" är en bra låt att spela högt/starkt med Orion eftersom den helt saknar den djupaste basen. Orion är boostad drygt 20 dB djupbasen och det finns ingen luftfjäder som bromsar stora konutslag. Till på köpet har XLS-elementen en för liten Xmec så det är inte svårt att bottna elementet så att talspolen slår polplattan. Jag kör 2 XLS 10" paralellkopplade till en kanal. Detta är en last som är rätt elak. Jag kan tänka mig att lasten är jämförbar med Ino Profundus Y6 tex.

Jag har dragit A800 till clip med Maki-maki några gånger och det går fint. En liten "finess" i steget är att den på någe vis anpassar sig efter lasten för att inte brinna upp. (se manual) Det enda sättet jag känner till för ett steg att "anpassa" sig på är att dra ner drivspänningen och på så vis minska effekten. Ska koppla lite fram o tillbaka mellan A500 och A800 för att höra hur den djupaste basen beter sig med ordentligt pådrag. Inte i dag dock.

Än så länge har jag inte hittat nåt jag retar mig på.
Apparatlådan är ännu mindre djup än på A500 och apparaten väger typ hälften.
Den blå lysdioden som man vart tvungen att tejpa över är nu utbytt mot en fin orange som inte bländar som helljuset på en Scania.
Frontpanelen är fortfarande av plast, men apparaten ser snyggare ut framifrån helt utan "krom".
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-01 18:41

Bild
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-02-01 19:11

Ska bli väldig kul å följa ditt LX521 bygge när du kommer igång. Framför allt vad du tycker om ljudet.

Henrik

PS, har du provat med extra subbasar till dagens dipol?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-01 19:43

Klass D? Jorå såatte....

Bild

Utgångstrisserna sitter väl tryckta mot chassiets bottenplåt med dom där klämmorna. Det är då altså bottenplåten man ska känna på för att bedöma apparatens temperatur.
Fantastiskt odjup apparat. Man ser hur A500 sticker ut under och det är ingen djup apparat precis.

Jag själv kör ballat och jag kommer bara testa A800 kopplad på det viset.

Rakt ovanför den gula trafokärnan ses 2 4-poliga Speakon för högtalare. I övrigt finns en ny grej: polskruvar som tar bananer. Det finns inte på mina A500. På receivermaner får man peta bort plastpluppar först.

Alla förstår ju att en trafo märkt "music" måste vara perfekt för ändamålet :lol:

Bild
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-01 20:05

nuffe skrev:Ska bli väldig kul å följa ditt LX521 bygge när du kommer igång. Framför allt vad du tycker om ljudet.

Henrik

PS, har du provat med extra subbasar till dagens dipol?

Det börjar sakta gå upp för mig att saker måste byggas i viss ordning.
En feting-apparatmöbel för allt jag har nu plus dom nya stegen. Sedan basarna för att kunna titta på film utan att sitta med handen på volymen i väntan på att Orion laddar ur. Sen måste ja ha en ny center istället för Ino piM eller vad den nu heter. Det kommer att bli en LX521 toppbaffel. Först däreffter kan det bli tal om LX521. Istället för original tänker jag använda mina TC sounds 15". Elementen ska av platshänsyn monteras i stående W-bafflar eller va det heter.

Har inte provat omni + dipol, men det blir det ju när basarna är byggda. Ett alternativ blir att koppla förbi HP-filtret till mellanregistret med en brytare och köra monopolbas + toppbafflarna i LX. Den lösningen tror jag blir bättre.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-01 22:32

Intressant måste jag säga :) .
Tack för bilden från insidan av förstärkaren :) .
Det är säkert många av oss som vill bli av med de djupa klass-B stegen vi kör med , det är ju mer lättmöblerat med mindre förstärkare. En del företag påstår dessutom att klass D förstärkare låter bättre med switchade nätdelar, kontra konventionella. Hur upplever du kraften i det nya steget- är det samma djup och tryck i basen ? Kanske bättre ?

Ett förtydligande : är verkligen A800 en klass D förstärkare, är det inte en klass B med switchad nätdel ?

Efter lite längre prövning vore det intressant att veta vad du tycker som helhet- hur låter A800 jämfört med A500 ?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-01 23:32

Tangband skrev:Intressant måste jag säga :) .
Tack för bilden från insidan av förstärkaren :) .
Det är säkert många av oss som vill bli av med de djupa klass-B stegen vi kör med , det är ju mer lättmöblerat med mindre förstärkare. En del företag påstår dessutom att klass D förstärkare låter bättre med switchade nätdelar, kontra konventionella. Hur upplever du kraften i det nya steget- är det samma djup och tryck i basen ? Kanske bättre ?

Ett förtydligande : är verkligen A800 en klass D förstärkare, är det inte en klass B med switchad nätdel ?

Efter lite längre prövning vore det intressant att veta vad du tycker som helhet- hur låter A800 jämfört med A500 ?

Lita på att det blir mer lyssningsintryck senare.

A800 är en klass-D förstärkare med switchande nätdel. Pråmmis.

Förstaintrycket är att det låter lite rappare och snärtigare; Kanske lite renare också. Och mer headroom förstås. Detta kan tyvärr ha sin orsak i bortklippt djupbas eller att transienter dämpas av nån skyddsfunktion. Jag avser att undersöka detta vidare, så gott jag kan, med voltmeter och testtoner.

I motsats till vad en del företag tycker är ju trenden nu att bygga klass A/B med switchande nätdelar. Speciellt i PA-världen. Som Emotiva med flera tex.. Den potentiella nackdel jag kan se är en ökad risk för läckage av elektromagnetisk strålning från dom apparaterna. Bruno Putzeys menar att vissa apparater strålar som radiosändare. Sånt här måste man kolla. Ska försöka va lite obs på sånt själv.

Jag ser ingen anledning att en stabbad och stöddig switchande nätdel skulle orka mindre än en konventionell. Snarare tvärtom. Faktum är att en konventionell nätdel alltid viker ner sig i mer eller mindre grad när den belastas. Dåligt tilltagna nätdelar mer än väl tilltagna. Det kanske ger en mysig kompression som folk gillar, men jag vill ha ursprungliga transienter om möjligt.

En lite kul grej är att min Rotel RB-1582 vek ner sig och drog överbelastningsskyddet när jag skulle kallibrera Orion för det nya A800. Man spelar en kontinuerlig testton vid den elektriska delningsfrekvensen där flankerna för HP och LP ger samma spänning ut från filtret (100 Hz). Skillnaden är att A800 lastas dubbelt så tungt som RB-1582. Så steget orkar en del helt klart.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-02 09:25

Tankar: Är möjligen A800 en lite omkonstruerad Inuke 1000 utan fläktar ? I sådanafall positivt menat.
Bilagor
IMG_8494.JPG
IMG_8494.JPG (64.64 KiB) Visad 579 gånger

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-02 10:05

Kan det mycket väl vara.

Hade jag själv konstruerat en så framgångsrik förstärkare som inuke för vilken bilder på fläktmoddar fyller halva internet hade jag förstås lånat friskt från denna.

Kretskorten har vissa likheter i layouten och därför också i placeringen av kontakterna, men det hela är svårt att bedömma. För mig.....
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-02 13:35

AndersP skrev:Kan det mycket väl vara.

Hade jag själv konstruerat en så framgångsrik förstärkare som inuke för vilken bilder på fläktmoddar fyller halva internet hade jag förstås lånat friskt från denna.

Kretskorten har vissa likheter i layouten och därför också i placeringen av kontakterna, men det hela är svårt att bedömma. För mig.....

A800 är specad till 10-30000 Hz -3 db. Stämmer det borde det innebära att förstärkaren är ganska lämplig att driva basmoduler ( den har inget filter som skär redan vid 20 Hz iallafall som det verkar )

Ingen uppgift om dist som jag sett.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-02-02 14:28

Hur funkar på/av knappen på denna, är den mekanisk? Jag vill kunna slå av och på med separat brytare, inte trycka på varje apparat.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-02 14:54

Tangband skrev:
AndersP skrev:Kan det mycket väl vara.

A800 är specad till 10-30000 Hz -3 db. Stämmer det borde det innebära att förstärkaren är ganska lämplig att driva basmoduler ( den har inget filter som skär redan vid 20 Hz iallafall som det verkar )

Ingen uppgift om dist som jag sett.

Jo altså, visst, så är det ju.

Jag sitter här och lyssnar as we speak och har svårt att finna några uppenbara fel på den. Men det är faktiskt också så att även rätt stora fel mycket väl kan slinka igenom min subjektiva och ovetenskapliga lyssning.
Sen tycker jag man kan ifrågasätta sanningshalten i Behringers produktinformation. Dom har ju alltid halvljugit när det gäller förstärkar specar. En sak är dock solklar: Självsvängning pga volymkontrollernas läge har den icke. Iaf inte på nivå med A500 eller som jag kan höra. Jag kopplade upp mitt billiga Picoscope som jag glömt att jag har och kunde inte finna nåt uppenbart, men kom ihåg att mina kunskaper i oscilloskopmanövrering ligger på mycket låg nivå.

Senare idag tänker jag matcha upp systemet så att jag kan hålla högsta möjliga signalnivå i systemet samtidigt som jag enkelt kan skifta om förstärkarna. Altså A500 och A800. Plattan "Moonstruck" med Chris Jones ska spelas till clip. Så också "Weddings and funerals" med Bregovic.

En liten grej som gör att jag rättuppåner inte ännu kan rekommendera apparaten är det som står om impedansreglering i detta dokument:

https://media.music-group.com/media/PLM/data/docs/P0CE8/BEHRINGER_A800%20P0CE8_Product%20Information%20Document.pdf

Skulle gärna fått denna impedansreglering undersökt med F/E-lyssning vid olika effektnivåer. Ska ta ett snack med LTS. Jag är faktiskt medlem. 8)
Samtidigt tror jag att förstärkaren kan tillfredsställa höga krav om man håller lägsta impedansen i sitt system till typ >4 Ohm vilket inte precis jag gör just nu typ.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-02 15:07

Belker skrev:Hur funkar på/av knappen på denna, är den mekanisk? Jag vill kunna slå av och på med separat brytare, inte trycka på varje apparat.

Det är ju en sorts billighetsproffsgrejor detta på gott och ont. Den är inte i första hand gjord för att stå och blänka i ett välstädat hem som nån lite flashigare receiver. Knappen är kopplad direkt till nätbrunnen via en termistor som det ser ut. Finns inga triggers och sånt. Den har dock ett trevligt och ljudlöst uppstartsbeteende varvid den verkar gå i protect det första den gör. Sen verkar den tänka några sekunder innan den är spelklar.

När jag har sagt detta kan man fråga sig vilka krav man ställa på ett bryggkopplingsbart 200 W slutsteg med ballade ingångar för 1720 kr. ink moms

Dom flesta intressenter här på Faktiskt köper knappast ett av dessa steg. Det är ett antal steg till hembyggda basriggar det är frågan om för dom flesta. I lämplig last kanske 6 sånna härna steg kan ersätta ett 208 tex?
Behöver man ett enda steg har man nog råd med annat.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-02-02 15:47

Bra! Kommer att ha mitt i "maskinrummet", så jag slipper se eländet. Vill inte in och rota med knappar varje gång. Styr vägguttagen istället.

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer