AndersP's medlemspresentation Recension av Behringer A800

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Re: AndersP's medlemspresentation

Inläggav AndersP » 2019-02-02 17:12

Om du har maskinrum borde du kunna ha fläktkylt? Då öppnar sig fler goda alternativ.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-02-02 17:15

Absolut! Håller alternativ öppna.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-02 17:38

EP4000 hade jag kört. Frågan är bara hur många.

Nu är allt kalibrerat mot mitt Rotel. F**k vilket jävla jobb det är. :?

Orion har som sagt ett 3-vägs aktivt delningsfilter. Trimpotar i filtret tillåter en liten justering av bas och diskant på (+-) 2,5 dB. Det är inte mycket om man som jag har separata steg till registren.
Mitt reservsteg till diskanten, Adcom, har jag därför moddat med spänningsdelare för att matcha till Sentec PA9 varav ett är sönder för tillfället.
Med Rotel hade jag tur som en tokig. Där var potarna i filtret nog för att passa till Adcom och Sentec, dock inte dom ballade ingångarna, men för mig gör det inget. Filtret har oballat ut.
Man ska helst inte sätta i spänningsdelare i diskantstegen; Det ändrar frekvensgången i toppen.

Behringer A500 är lite knepigt, (katastrofalt dåligt kan man också säga) så till vida att det självsvänger med potarna på max; Man får dra ner några hack för att slippa det. Samtidigt kan man se videos på Tuben där folk kopplar oscilloskop till apparaten och visar att disten ökar ju mer man drar ned volymrattarna..... Dom konventionella RCA-ingångarna är helt oanvändbara pga brus och dist.
Jag har lyckats få bra nivå med trimpotarna i ett läge där självsvängningen precis slutar. Lite tur det också. Undrar hur många som dissar A500 för att dom inte känt till dom här sakerna.

A800 däremot verkar inte lida av något av dom här problemen. Apparaten startar upp utan plopp i basarna dessutom och det utan reläer. Åtminstone kan inte jag höra något klickande. Sånt gillar jag. Nån har tänkt till. Reläsystem har ju en tendens att gå sönder.
En konstig grej är att volympotarna i apparaten verkar vara av dålig kvalitet. Vid samma utnivå står den ena ratten på kl 3 och den andra på kl 4. Märkligt. Kan va nåt att tänka på för potentiella inressenter. Man får balansera upp kanalerna med sinus och voltmeter på AC.

Nu behöver jag inte göra annat än att koppla om sladdarna för att jämföra. Alla steg har samma utnivå på en hundradels V när.

Nån som har tips på nåt lämpligt material att spela? Börjar tröttna på sinussvepen. Helst ingen extrem infra. Det fixar inte Orion.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-02 21:15

Prova att lyssna på denna :

https://open.spotify.com/track/4aw3fSvZ ... cZt4pKA84A

Shelby Lynne med ”Just a little lovin”

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-02 21:17

Förresten- är potarna stegade, eller steglösa ?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-02 23:41

Stegade, men stegen är ganska små. Ungefär som A500. Man kan ställa nivåerna mycket mer noggrannt utan steg så sånna föredrar jag.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-03 01:30

Just det, jag har ju fått tillökning.

En dag lite före Jul ville inte Emotiva UMC-1 boota upp längre. Altså omöjligt att försöka få in ny programvara i den och ingen i Sverige lär ju kunna laga den heller. Tur att man förberett sig och redan sett ut ersättare.

Vis av tidigare erfarenheter blev det nu en receiver. Det enda fabriksnya jag hittade som hade 7.1 ingång var Marantz. SR-7013 och 6013 var snyggare än 5013 som jag funktionsmässigt och kraftmässigt kunnat nöja mig med. Blev erbjuden att köpa en äldre modell, 6011, för bra många tuenlappar mindre och slog till på den.
Nu kunde jag börja pensionera apparater!

Steg för surrounder och center fanns ju i den så sånt slipper jag numera ha framme. Min anläggning är ju ändå typ dr Frankensteins monsterverkstad så varje apparat jag slipper ha inkopplad är en bra apparat.

Jag använder just inga av finesserna. Kör mest med oppon med eller utan Chromecast Ultra genom 7.1-ingången, men ibland använder jag tv-boxen eller tunern.

Fysiska media spelar jag sällan. Jag rippar alla skivor jag hittar som är 12 cm i diameter och reflekterar ljus. Jag spelar dom från servern.

Volymkontrollen är bra mycket bättre än den i Oppon på alla sätt som en volymkontroll kan vara bättre.

"Det bara funkar" som applefolket säger. Jag är supernöjd.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-03 22:53

RECENSION AV BEHRINGER A800

Har nu hunnit lyssna en hel del, både på musik och testtoner och jag börjar så sakta kapitulera för apparaten.
Den har subjektivt bra med pulver. Den tappar liksom inte taget trots att jag lastar den hårt med mina 2 pralellkopplade XLS 10" per kanal. Möjligt att det är inbillning, men elementen bottnar liksom inte lika lätt vid samma frekvens och påtryckta effekt som med A500.

Man ska förstås minnas att mina dipolbafflar, pga impedanstoppen vid 20 Hz, är en lättare last än samma element i låda där toppen hamnar vid typ 35 Hz och hinner sjunka djupare med minskande frekvens. Impedansminimum är 5,38 Ohm vid 100 Hz enligt fabrikanten. Väl under 3 Ohm hamnar man på så A800 har inte haft det lätt.

Jag har spelat musik som jag vet drar A500 till clip, kliver fram till A800 och konstaterar att topparna ligger på -3 dB. Runt 200 W borde den kanske kunna ge då, men who cares?

LTS "sweep 120" har jag spelat om och om igen vid nivåer där jag i princip kör på Xmech från 2 till 15 Hz i 15 sekunder och fortsätter kontinuerligt upp till 60 Hz med sucessivt minskande konutslag vilket tar en minut totalt. Då stoppar jag. Jag upprepade övningen en gång utan paus i hopp om att dra nåt överbelastningsskydd, men icke.
Finns effektivare testsignaler för att ta kål på förstärkare? A800 blev inte ens varmt.
Grannarna kom ut i trapphuset och konfererade om oljudet. Ljudet har sån karaktär att det är svårt att lokalisera källan, tom om det är inomhus eller utomhus där snöplogar och lastbilar arbetar. Man ska ha tur när man testar förstärkare. :D

Jag upplever att apparaten har mer kontroll och kraft samt mindre brus, sus och oljud än A500 som låter mer som en stor p-p rörhäck. Dist har jag svårt att bedöma mängden av i min setup, kunde va kul att veta kanske, men det man inte vet har man inte ont av. 8)

SUMMARUM:

BYGGE:
- Försänkta skruvar med sneda skallar pga snedborrade skruvhål. Apparatlådan är inte precis pansar, men det behövs inte med apparatens låga vikt
- Bättre komponenter än i A500 i form av polskruvar som tar banankontakter, låsbara XLR-honor och 4-poliga Speakon istället för dom hemska telepluggarna på utgångarna.
- Nätbrunn sitter onödigt nära XLR-kontakt för höger kanal
- Frontpanel i plast, framkallar ingen direkt kvalitetskänsla, men den är ej bärande del av apparatlådan
- Plastig känsla vid manövrering av potarna på fronten. Potarna kan misstänkas ha mycket dålig precision. Man bör noggrant undersöka och justera kanalbalansen med 1 kHz sinus och voltmeter inställd på AC.
- 2 apparater bör kunna staplas på varann pga den låga värmeutvecklingen
- Mycket elegant uppstartsförlopp. Inga detekterbara (synliga på kretskorten eller hörbara) reläsystem. Det finns relätrådar på forumet. Inte utan anledning. Relän och komponenterna runt dom kan gå sönder.

UTSEENDE:
- Nu borttaget krom vilket gör apparaten ful i stället för gräsligt ful.
- Siffrorna i nivåmätarna är mycket svårlästa. Ficklampa och max 4 dm avstånd erfordras.
- Nu jättefin orange lysdiod för indikering av on/off. Lagom ljusintensitet, men lätt att tejpa för vid placering i hemmabion.

LJUD, subjektivt intryck:
- Kontroll
- Lågt brus
- Gräver djupt i basen

EKONOMI:
- Jag känner en kille som driver sina Ino profundus Y med ett Bryston 14b. Alla är dock inte beredda att lägga sånna pengar på basdrift. Here comes Behringer A800!
Vad kräver man av en förstärkare och vad är gott nog för den ekonomiskt sinnade musikälskaren med separata och aktivt delade basar?
För 1720 kr får man en A800 på Thomann.de. Köper man lite kontakter eller annat småtjafs och kommer upp i 2000 kr får man gratis frakt från Tyskland. För det får man ett steg på drygt 2 x 200 W @ 8 Ohm som driver nästan vad som helst. Bryggar men det får man ett mono-steg på jag vet inte hur många hundra W.

Två saker gör mig osäker och det är i fösta hand Behringers "impedansanpassning" och vad det innebär för beteende vid drift av komplexa laster. I andra hand är det eventuell och för mig ohörbar distorsion som kan bli ett hörbart problem i andra anläggningar och i andra rum än det jag förfogar över.

Jag köpte denna A800 på prov då jag snart drar igång med ett anspråkslöst bassystem och behöver nåt lämpligt att driva det med. Efter mitt lilla testande visar sig apparaten uppfylla mina krav trots impedansanpassningen och omätt dist.

Huruvida apparaten kan detekteras i en FE-lyssning eller inte betyder inte så mycket för mig när det låter så här skapligt!
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Re: AndersP's medlemspresentation Recension av Behringer A80

Inläggav Tangband » 2019-02-03 23:41

Tack för recensionen ! :)
Med risk att begära för mycket:
Har du nån aning om hur förstärkaren låter i toppen, ? som jag fattat det så har du testat den att driva subbasarna .

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-04 00:06

Ingen aning.
Det är så mycket bök med att kalibrera om systemet så det får vänta några dagar. Slut på batteri i voltmetern dessutom så det måste fixas. När jag börjar rota i det här på allvar i sommar tänker jag löda på nån sorts trådar för probarna. Nu lossnar dom hela tiden mitt i mätningarna.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-05 03:57

Eftersom min anläggning är sådan att test av förstärkare med full bandbredd är omöjlig har jag bett en kompis prova den åt mig/oss.
Han har Ino audio pi60s drivna av Emotiva XPA-1.
Resultatet av provlyssningen kan dröja för denne man är noggrann.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-05 08:05

AndersP skrev:Eftersom min anläggning är sådan att test av förstärkare med full bandbredd är omöjlig har jag bett en kompis prova den åt mig/oss.

Kul :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-05 12:46

Följer :D

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-02-05 13:05

RSG skrev:Följer :D

Japp 8) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-05 19:43

Det är jättekul för mig att ni är så intresserade, :D

Men jag vill nu, efter att ha läst mina egna kommentarer i min egen medlemstråd där jag bestämmer allt, ta tillfället i akt och klargöra en sak och det är mina förväntningar på apparatens ljudkvalitet.

Kommer den att låta lika bra som RS 2000?
- Kul fråga, nästa fråga

Kommer den låta lika bra som 208 trots mindre uteffekt?
- Helt säkert inte!

Kommer den att spela åttor runt iNuke-förstärkarna trots billigare pris, avsaknad av fläkt och 50% mer effekt än iNuke NU1000?
- Inte alls så säkert. iNuke har visat sina goda egenskaper i test efter test. Vissa, på nätet tillgängliga tester har varit, ska vi säga omfattande.....

Kommer den att smiska A500 på alla fronter inklusive pris?
- Här finns alla tänkbara förutsättningar. Jag tycker också att den matchen blir spännande. Jag äger ju båda apparaterna.

Kärnan i det jag vill få en diskussion om är skillnaden mellan en anläggning med produkter från typ Mark Levinson i ett rum med ekparkett, inga mattor eller gardiner, högt till tak, hårda väggar och mitt i rummet en futon och ett soffbord med skiva av sten ovanpå vilken en större fruktskål av sten placerats. Till råga på allt har någon stilsäker person lagt en liten rund och fin....... just det ni gissade rätt, en sten i skålen jämfört med en anläggning med ett eller ett par A800 installerade i en noggrannt akustikreglerad lokal.

Var i kedjan får åtgärder bäst resultat per krona? Vad är rimliga krav att ställa på apparaten? Finns bättre ställen att lägga resursern än dyra förstärkre?
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2019-02-05 23:55

Kul test Anders. Jag var inne på någon liknande drivning till Y-4 tidigare. Men det blev inte av att jag testade. Var nära köp dock :-)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-06 12:20

Tjena och tack för sist igen.

Du har väl relativt skottsäkra grejer i dag tycks det mig, men visst, hade varit kul att komma hem till dig med 4 A800 och se vad som händer. Hmmmmmm......
Ska ju ändå handla 3 till för i sommar. Kanske ska tidigarelägga det inköpet?
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-06 23:39

Jag har under en längre tid dragits med dåligt fokus i min fantomcenter när jag lyssnar på musik och har under årens lopp justerat nivån i de 3 registre med nån decibel fram och tillbaks. Flyttade Orion efter att ha fått ideer om att snygga till min lägenhet. När dom kom på plats igen och jag "nollade" bort alla tweaks var problemet där igen. Fokus i mitten försvinner och ljudbilden kantrar och det börjar låta Sonos. Hur jag än justerar balansen fram och tillbaks med minimala steg ändras förstås klangen, men grundproblemet kvarstod. Jag blev då irriterad, nästan arg och bestämde mig för att gå till botten med det hela. Började med att kontrollera faserna med rosa korrellerat och okorrelerat brus och fann att allt var OK. Har man 3-vägshögtalare med en förstärkarkanal per register är det arbetet grannlaga. Mitt i mina plågsamma brusorgier la jag märke till att den ena högtalaren lät lite mer vässat än den andra. Lite bara. Gjorde en paus i brusandet och minskade diskantnivån med en halv dB i en högtalaren. Hittade inga fasfel och satte mig ner för att lira lite musik. Nu var balansen mellan högtalarna mycket förskjutei ljudbilden åt vänster så jag fick ställa den igen. Plötsligt la sig allt tillrätta! Jan Allans trumpet spelade som nitad mitt mellan högtalarna och med lite avstånd då han spelade 8 m från mikrofonen. Fantastiskt.

Jag trodde inte att så små justeringar kunde ge sån effekt.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 18:05

Intressant.

Jag har länge dragits med upplevd kantringsproblematik. Misstänker också att det är små skillnader i frekvengången som är orsaken.
Skulle behöva plocka isär mina högtalare och se till att dom är identiska. Gissar att så lite som en halv dB kan räcka. Jag märker tex att det är bättre fokus på vissa ljud och inte andra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-02-07 18:14

Kantring kan ju också bero på olika avstånd till högt, men det har ni väl mätt ordentligt, antar jag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-07 20:56

Belker skrev:Kantring kan ju också bero på olika avstånd till högt, men det har ni väl mätt ordentligt, antar jag.

Jo. Men sen verkar det i mitt fall också ha att göra med lite osymmetri i uppställningen gentemot rummet.
Mvh
Magnus

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-08 12:12

Kraniet skrev:
Belker skrev:Kantring kan ju också bero på olika avstånd till högt, men det har ni väl mätt ordentligt, antar jag.

Jo. Men sen verkar det i mitt fall också ha att göra med lite osymmetri i uppställningen gentemot rummet.

Du kan ju alltid prova att mäta med puls inklusive de 10 första ms för att se om du har några problem som har med rummets närliggande ytor att göra. Och sedan mäta separat höger och vänster kanal från en meters avstånd.
Och ja, en skillnad på 0,5 db eller mer är ju klart hörbart. Sedan är det ju säkerligen viss skillnad på elementen H och V sida.
Du kan ju kompensera för dessa små skillnader genom att ändra värdena på spolarna och motstånden i delningsfiltret- så gjorde ju Snell i början.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-09 22:01

AndersP skrev:Eftersom min anläggning är sådan att test av förstärkare med full bandbredd är omöjlig har jag bett en kompis prova den åt mig/oss.

Har du fått nån recension än ? :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-10 16:33

"Resultatet av provlyssningen kan dröja" :wink:
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-10 21:47

Kraniet skrev:Intressant.

Jag har länge dragits med upplevd kantringsproblematik. Misstänker också att det är små skillnader i frekvengången som är orsaken.
Skulle behöva plocka isär mina högtalare och se till att dom är identiska. Gissar att så lite som en halv dB kan räcka. Jag märker tex att det är bättre fokus på vissa ljud och inte andra.

Ett test som ingår i "funktionskontrollen" för Linkwitz högtalare är just detta med att båda högtalarna låter lika.
Man flyttar ut högtalarna så långt ut från väggarna som möjligt och ställer dom tätt ihop varpå man spelar ett rosa brus växlande mellan kanalerna. Testet är mycket avslöjande och 0,5 dB är rätt mycket....
Det jag kan fundera på i dom här sammanhangen är om högtalarna ska justeras så dom låter lika placerade på samma plats eller lika där dom ska stå i rummet?
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-14 04:43

Under tiden som A800 står och steker hos min kompis har jag funderat vidare på mina basar.

Jag köpte ju några XLS 10" från BK Electronics för < 800 spänn stycket och dom osprättade kartongerna står fortfarande och samlar damm. Projektet har tagit sig många skepnader under tidens lopp och exakt konfiguration är fortfarande inte bestämd. Klart är dock att lådorna ska bli slutna och måste utformas så att de kan placeras på många olika sätt eftersom placeringen måste jobbas fram iterativt. Förutom Komorok, vars projekt dom flesta här har sett, är jag mycket inspirerad av Petter Perssons projekt: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=71454&whichpage=5

Några saker är mer klara än andra dock:
Det hela ska drivas av A800.
Högpassfunktionen sköts av Orion/LX521 filter. Slår jag av slutsteget till basarna har jag en användbar HP-funktion vid 100 Hz. Frekvensen kan sänkas om man känner för det. LP-benet då? Jo, där tänker jag mig följande gamla kändis:
Bild
Den tycks dista ganska friskt, men moddarkit finns och det är väl osäkert hur mycket dist som i praktiken kommer ut ur basarna under 100 Hz. Den har alla funktioner som krävs (och några till) för att hantera dom 3 ingångar jag tänker mig: [vänster], [höger] och [subwoofer]-kanalen från min Oppo 105. Eftersom DCX inte kan mixa ihop dom tre färdigprocessade kanalerna till två blir jag tvungen att skaffa en liten mixer också:
Bild
Problemet är ju att [subwoofer] från receivern innehåller saker > 100 Hz som inte ska filtreras bort tex centerkanalens bas samtidigt som man vill ha samma baslyft som till [höger] och [vänster]. Dessutom vill man att dom ska mixas ihop till stereo.
I manualen till Oppo står att all bas från kanaler ställda som SMALL går till [SUBWOOFER]. Om ingen sub finns kastas denna bas. Altså måste denna kanal tas med.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-14 09:58

AndersP skrev:
Kraniet skrev:Intressant.

Ett test som ingår i "funktionskontrollen" för Linkwitz högtalare är just detta med att båda högtalarna låter lika.
Man flyttar ut högtalarna så långt ut från väggarna som möjligt och ställer dom tätt ihop varpå man spelar ett rosa brus växlande mellan kanalerna. Testet är mycket avslöjande och 0,5 dB är rätt mycket....
Det jag kan fundera på i dom här sammanhangen är om högtalarna ska justeras så dom låter lika placerade på samma plats eller lika där dom ska stå i rummet?

Eftersom HAAS effekten finns så är det möjligen så att rummet har mindre betydelse i det här fallet - dvs det är viktigare att de låter likadant oavsett var de står.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-14 10:04

Ja, allt pekar på det.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-14 10:06

AndersP skrev:Under tiden som A800 står och steker hos min kompis har jag funderat vidare på mina basar.

Jag köpte ju några XLS 10" från BK Electronics för < 800 spänn stycket och dom osprättade kartongerna står fortfarande och samlar damm. Projektet har tagit sig många skepnader under tidens lopp och exakt konfiguration är fortfarande inte bestämd. Klart är dock att lådorna ska bli slutna och måste utformas så att de kan placeras på många olika sätt eftersom placeringen måste jobbas fram iterativt. Förutom Komorok, vars projekt dom flesta här har sett, är jag mycket inspirerad av Petter Perssons projekt: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=71454&whichpage=5

Några saker är mer klara än andra dock:
Det hela ska drivas av A800.
Högpassfunktionen sköts av Orion/LX521 filter. Slår jag av slutsteget till basarna har jag en användbar HP-funktion vid 100 Hz. Frekvensen kan sänkas om man känner för det. LP-benet då? Jo, där tänker jag mig följande gamla kändis:
[ Bild ]
Den tycks dista ganska friskt, men moddarkit finns och det är väl osäkert hur mycket dist som i praktiken kommer ut ur basarna under 100 Hz. Den har alla funktioner som krävs (och några till) för att hantera dom 3 ingångar jag tänker mig: [vänster], [höger] och [subwoofer]-kanalen från min Oppo 105. Eftersom DCX inte kan mixa ihop dom tre färdigprocessade kanalerna till två blir jag tvungen att skaffa en liten mixer också:
[ Bild ]
Problemet är ju att [subwoofer] från receivern innehåller saker > 100 Hz som inte ska filtreras bort tex centerkanalens bas samtidigt som man vill ha samma baslyft som till [höger] och [vänster]. Dessutom vill man att dom ska mixas ihop till stereo.
I manualen till Oppo står att all bas från kanaler ställda som SMALL går till [SUBWOOFER]. Om ingen sub finns kastas denna bas. Altså måste denna kanal tas med.

Intressant :)
Jag har läst tester där moddarkittet inte lät bättre till Behringer filtret. Är du säker att det distar i original ?
Vilken delning högpass har du från Orion ? Är det 12, 18 eller 24 db vid 100 hz ?

Fundering:
Kör du 24 db Linkwitz båda vägarna för basen kan det bli det känsligt med placeringen av subbasarna som då möjligen bör köras i stereo och vid delning vid 100 Hz ett maximalt avstånd för subben blir 60 cm från Orion.
Kör du däremot udda ordningens filter (akustiskt) i delningen för basen får du en snyggare övergång och jag upplever att du får en större frihet av placeringen av subbasarna samt att det blir bättre integrering.
Tyvärr får du en fördröjning genom Behringer dsp- filtret som kan försämra ljudet från integreringen . Bättre att köra allting med delningarna digitalt och inte blanda. Jag har själv haft två aktiva 12:or med 2 xtz Subamp 1 dsp och där var fördröjningen märkbar, tyvärr.

Edit: du kan förstås placera subbasarna någon meter rakt framför Orion för att kompensera fördröjningen ( latency i dspn som blir värre vid brantare filter och användande av peq )

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 11:24

AndersP skrev:Problemet är ju att [subwoofer] från receivern innehåller saker > 100 Hz som inte ska filtreras bort tex centerkanalens bas samtidigt som man vill ha samma baslyft som till [höger] och [vänster]. Dessutom vill man att dom ska mixas ihop till stereo.

Det brukar väl vara så att om frontarna står som Large så skickas basinfon dit? Kanske inte är så på oppo?
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer