AndersP's medlemspresentation Recension av Behringer A800

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: AndersP's medlemspresentation Recension av Behringer A80

Inläggav Tangband » 2019-02-14 14:34

Förtydligande: det bästa är ju att mäta den latency som är för Behringer dcx för att kolla om det blir problem. Kanske är det ingen stor fördröjning. 1 ms motsvarar 34,3 cm.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-14 17:09

Tangband skrev:Intressant :)
Jag har läst tester där moddarkittet inte lät bättre till Behringer filtret. Är du säker att det distar i original ?
Vilken delning högpass har du från Orion ? Är det 12, 18 eller 24 db vid 100 hz ?

Fundering:
Kör du 24 db Linkwitz båda vägarna för basen kan det bli det känsligt med placeringen av subbasarna som då möjligen bör köras i stereo och vid delning vid 100 Hz ett maximalt avstånd för subben blir 60 cm från Orion.
Kör du däremot udda ordningens filter (akustiskt) i delningen för basen får du en snyggare övergång och jag upplever att du får en större frihet av placeringen av subbasarna samt att det blir bättre integrering.
Tyvärr får du en fördröjning genom Behringer dsp- filtret som kan försämra ljudet från integreringen . Bättre att köra allting med delningarna digitalt och inte blanda. Jag har själv haft två aktiva 12:or med 2 xtz Subamp 1 dsp och där var fördröjningen märkbar, tyvärr.

Edit: du kan förstås placera subbasarna någon meter rakt framför Orion för att kompensera fördröjningen ( latency i dspn som blir värre vid brantare filter och användande av peq )

Jag har inget DCX än så jag vet inte hur det låter, men distar gör det. Och brusar. Finns mätningar. Har dock ingen aning om det har praktisk betydelse i min applikation. Flera olika moddarkit finns dessutom. Det som intresserar mig är dokumenterat med mätningar:
https://www.behringermods.com/proof.html

HP-funktionen för orions mellanregister är 24 dB/oct elektriskt och vad jag kan se i schemat bör det va liknande akustiskt.

DCX har 6, 12, 18, 24 och 48 dB/oct delningsfunktioner. Det går att ovanpå detta lägga en shelf på 6 och/eller 12 dB/oct. Man kan altså i princip få vad som helst ut ur den om man tänker efter. Jag tror också ojämna ordningar har fördelar så det blir en del tweakande med detta antar jag.

Finns många olika sätt att kompensera gångtidsskillnader så jag ser inga stora problem. Funkar inget annat så kan man ställa en delay i DCX motsvarande flera meters gångväg. Vrida fasen kan man också. Flera varv. Och polvända.... Inga problem :)

Det blir klart mindre komplicerat om man kör digitalt från början självklart, men jag tänker inte ge mig på att duplicera orions filter i DCX tex eftersom det är så omfattande. Behövs mätningar utomhus och en massa analyser och sånt. Hade man varit pensionerad ingenjör i norra Californien med en fru som springer med kaffe, dricka och mat till en hade det säkert gått, men så lyckligt lottad är jag inte.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-14 17:14

Kraniet skrev:
AndersP skrev:Problemet är ju att [subwoofer] från receivern innehåller saker > 100 Hz som inte ska filtreras bort tex centerkanalens bas samtidigt som man vill ha samma baslyft som till [höger] och [vänster]. Dessutom vill man att dom ska mixas ihop till stereo.
I manualen till Oppo står att all bas från kanaler ställda som SMALL går till [SUBWOOFER]. Om ingen sub finns kastas denna bas. Altså måste denna kanal tas med.

Det brukar väl vara så att om frontarna står som Large så skickas basinfon dit? Kanske inte är så på oppo?

Erkänner att jag inte har kollat upp kanaladmin tillräckligt i praktiken, men det jag säger har jag tagit direkt ur manualen.
Min marantzreceiver kanske är bättre, men jag vill helst använda dacarna i Oppo.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-14 17:27

Tangband skrev:Förtydligande: det bästa är ju att mäta den latency som är för Behringer dcx för att kolla om det blir problem. Kanske är det ingen stor fördröjning. 1 ms motsvarar 34,3 cm.

En god tanke. Latencyn brukar ju ligga däromkring, men här är det många parametrar ute och går så jag tänker tvärtom: Latency, gångtider och rumseffekter får vara det dom är och sen bestämmer man sig för ett eller flera sätt att synka upp det hela. Kommer att funka med alla möjligheter som står till buds, frågan är närmast hur mycket arbete som kommer att krävas. :wink:
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-14 18:03

Om det är så att Behringer dcx distar och brusar i original så skulle jag dra mig för köpa det alls. Det finns ju andra alternativ, tex denna: https://www.thomann.de/se/the_tracks_achat_dsp_24.htm
Eller : https://www.thomann.de/se/the_tracks_ds_24.htm

Om du inte vill gå på Dbx för någon tusenlapp till för att slippa dist och brus.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-15 01:08

DCX har en mycket stor userbase, har tillverkats i många år och är väldokumenterad med mätningar och modifikationer. Till basbruk brukar hf-dist och brus inte vara lika viktiga som till resten av ett system enligt min erfarenhet. Även driverack dras med samma problem, men möjligtvis i mindre grad, eftersom dom här apparaterna är gjorda för PA som arbetar med 10 -12 dB högre signalnivå än hifi.
the t.racks DSP 306 motsvarar DCX funktionsmässigt, men jag har inte sett mätningar nånstans på den. Info öht som kommer från andra än Thomann har jag svårt att hitta.
Driverack Venue360 för 9 lax har också 3 ingångar och känns som ett naturligt val, men jag tror faktiskt inte att en sån kommer i närheten av dom mätprestanda på proffsmoddad DCX som jag länkade till. Med signalnivåer modell hifi då altså.
Jag tror man blir tvungen att tänka lite utanför boxen och vara beredd på att slå på lödkolven ibland om man vill använda PA-grejer till hifi.

Detta om detta, jag har inte ens sett en DCX i verkligheten. Vem vet, den kanske funkar perfekt direkt ur lådan?
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-15 08:45

Jovisst- de företag som moddar dcx har ett intresse av att visa stora skillnader före/ efter mod . Men såklart kan det kanske det bli bättre, men för de pengarna kan man ju köpa ett filter som redan har ett bättre analogsteg ?

De problem som kan upplevas med tex brus tror jag uppstår då folk kör proffs-dsp ( hög Gain ) med hemma hifislutsteg ( låg Gain )
Proffsgrejor ( i studios och i PA ) kör som du vet med högre signalnivåer med balanserade utgångar och då fungerar det ofta bättre med Proffs steg ( PA eller studio ) till dessa filter.
På Dbx driverack pa2 ( som jag kör med ) kan man ställa ned nivån med en switch om du kör med konsument- elektronik.
Jag tror du kan göra detsamma med dcx.

Man måste ställa gainen rätt både i filtret och i steget och då slipper man bruset .
Behringer a800 kan väl ta emot både lägre och högre signal - dessutom balanserat? Och det finns väl inget som säger att nivåer a la hem- hifi skulle vara bättre än proffs nivåer ? Det beror väl på vilka grejor som kopplas ihop?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-15 10:13

Tangband skrev:Jovisst- de företag som moddar dcx har ett intresse av att visa stora skillnader före/ efter mod . Men såklart kan det kanske det bli bättre, men för de pengarna kan man ju köpa ett filter som redan har ett bättre analogsteg ?

De problem som kan upplevas med tex brus tror jag uppstår då folk kör proffs-dsp ( hög Gain ) med hemma hifislutsteg ( låg Gain )
Proffsgrejor ( i studios och i PA ) kör som du vet med högre signalnivåer med balanserade utgångar och då fungerar det ofta bättre med Proffs steg ( PA eller studio ) till dessa filter.
På Dbx driverack pa2 ( som jag kör med ) kan man ställa ned nivån med en switch om du kör med konsument- elektronik.
Jag tror du kan göra detsamma med dcx.

Man måste ställa gainen rätt både i filtret och i steget och då slipper man bruset .
Behringer a800 kan väl ta emot både lägre och högre signal - dessutom balanserat? Och det finns väl inget som säger att nivåer a la hem- hifi skulle vara bättre än proffs nivåer ? Det beror väl på vilka grejor som kopplas ihop?

Att kunna ställa ned signalnivån med en switch är förstås mycket värdefullt. Problemet är ju att få en hemma-hifi-apparat att ge ifrån sig tillräcklig signal för att kunna styra ut proffsapparaten. Får inte ADC på ingången tillräcklig signal utnyttjas inte alla bitarna och bruset går upp. Lite som en långt neddragen digital volymkontroll.
A800 kan ta emot mycket stark signal utan att dista pga volympotarna.
Inget säger att hemma-audios lägre signalnivå skulle vara att föredra. Det är ju tvärt om. Om all hifi lägger sig på proffsnivå finns möjlighet att få längre avstånd till brusgolvet.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-15 14:19

Håller med dig i allt. Möjligen att en lägre in-nivå in i AD-konvertern inte är ett så stort problem i praktiken. De flesta AD omvandlare är på 24 bitar = teoretiskt 144 db .
Sedan brukar den interna DSP hanteringen ske med 32 bitar .

Även om dessa AD omvandlare i ingången i verkligheten ”bara ” klarar kanske 110 db så är det ändå 14 db mer än CD formatet. Analogsteget efter DSP:n samt ingångssteget i slutstegen torde brusa betydligt mer.

Flaskhalsen kommer alltså inte att vara AD:n i de flesta fall vid lyssning på cd-material, utan istället dålig matchning mellan analog nivå ut från processorn och innivån på slutstegen.

Ett verkligt totalt S/N förhållande på 80 db eller högre vid slutstegets utgång är vansinnigt bra och fullt tillräckligt i praktiken. Då är det ganska svårt att höra bruset genom högtalarna på lyssningsplats.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-15 19:29

Nä, nu börjar vi bli lite för eniga för att det ska vara spännande. :wink:

Blev precis erbjuden att köpa en DCX moddad med utgångskort från Linear Audio och tackade ja. Kittet är konstruerat av ingen mindre än Jan Didden; En av mina förebilder inom diy audio. Man ska ha tur. 8)
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-16 08:43

AndersP skrev:Nä, nu börjar vi bli lite för eniga för att det ska vara spännande. :wink:

Blev precis erbjuden att köpa en DCX moddad med utgångskort från Linear Audio och tackade ja. Kittet är konstruerat av ingen mindre än Jan Didden; En av mina förebilder inom diy audio. Man ska ha tur. 8)

Kul :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-16 10:22

Signalnivåer in-ut har väl egentligen inte så mycket med den interna brusnivån att göra? ADC-DSP-DAC sker i väl nästan alltid på en betydligt lägre signalnivå än de analoga in- och utgångarna? Det handlar väl mera om anpassning till de nivåer som gäller i resp. sammanhang? Lagom förstärkning är kanske att föredra? Att förstärka en signalnivå för att sedan reglera ned den låter onödigt.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-16 11:21

Du förstår ju allt. :oops:
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-16 11:45

AndersP: är det denna modifikation av Behringer dcx ?

https://linearaudio.nl/sites/linearaudi ... rticle.pdf

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-16 11:56

Nä, det där är första editionen som var passiv.

Det är denna: https://linearaudio.nl/dcx2496-active-output-mod-6-channel-vol-control
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-17 14:17

Fortsättning A800:

Kompisen har nu lyssnat lite på A800:
Han har pi60s och har kopplat mellan XPA-1 och A800. Omkoplingarna har tagit någon dryg minut och han har alltid vetat vilken förstärkare som varit inkopplad. Han har kunnat se förstärkarna från lyssningsplats. Ingen nivåmatchning har utförts. Balanserad anslutning har använts. Bedömningen är helt subjektiv.

Han upplever A800 som hårdare i toppen. Cymbaler och sibilanter är inte lika mjuka och fina som XPA-1. Kanske lite skrälligare ljud. Ok kontroll nedåt. Ingen anmärkningsvärd skillnad i brusnivå.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-17 15:37

Åsså en helt annan grej.

Jag har funderat lite på kanaladministration. Jag vill lägga ihop bas från vänster och höger med LFE-kanalen som kommer ut ur receivern. Jag är inge vidare i elektronik, men skulle man kunna koppla så här:
Bild
Ritar gör jag inte heller någe vidare så ni får ha fantasi.
DCX kopplas till ingångarna på denna summeringskrets. Tyvärr kan inte DCX sköta summeringen av kanalerna. Allt annat tycks den dock kunna.
R räknar jag med som 100 k - 1 M
Varje utgång ska kunna driva 4 slutstegskanaler. Lasten blir totalt typ 5 kOhm per utgång.
Bör man krångla till det mer?
Det finns bra med gain ut från en omoddad DCX så det kanske kan göras passivt? Nackdelar?
Glömde rita in 200 Ohm seriemotstånd på utgångarna.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-17 16:19

AndersP skrev:Fortsättning A800:

Kompisen har nu lyssnat lite på A800:
Han har pi60s och har kopplat mellan XPA-1 och A800. Omkoplingarna har tagit någon dryg minut och han har alltid vetat vilken förstärkare som varit inkopplad. Han har kunnat se förstärkarna från lyssningsplats. Ingen nivåmatchning har utförts. Balanserad anslutning har använts. Bedömningen är helt subjektiv.

Han upplever A800 som hårdare i toppen. Cymbaler och sibilanter är inte lika mjuka och fina som XPA-1. Kanske lite skrälligare ljud. Ok kontroll nedåt. Ingen anmärkningsvärd skillnad i brusnivå.

Intressant. :)

Låter som typiskt klass D fel, fast ibland kan dessa låta mjukare än neutralt i toppen också.
Positivt med lågt brus :)

Lite dumma frågor.:
Är xpa1 dokumenterat neutralt ? Eller är det detta steg som spelar för mjukt i toppen ?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-17 16:51

Emotiva XPA-2 FE-lyssnades med gott resultat för några år sen. Plumpen i protokollet var låg nivå i infraområdet om jag minns rätt. Under skalet ser en XPA1 exakt ut som en XPA-2. Därför tror jag att XPA-1 är en bryggad XPA-2 med sänkt drivspänning eftersom effekten är ungefär den dubbla jämfört med XPA-2.
Jag tror därför att XPA-1 låter ungefär som XPA-2. Altså rätt neutralt eller åtminstone neutralare än det mesta, men nån vidare dokumentation är det inte tal om förstås.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-17 17:33

Ok, kan det då möjligen vara så, att gamla klass A/B Behringer a500 låter bättre i diskanten än den nya A800 ?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-17 17:49

Så måste det väl kunna va tycker jag.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-02-28 18:28

AndersP skrev:Så måste det väl kunna va tycker jag.

Står sig intrycket hos din kompis ?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-02-28 23:54

Ja, men jag tror inte han sitter och spelar Behringer när han har bättre apparater.
Han bjöd in mig för en liten session förra veckan, men jag kunde dessvärre inte komma. Planerar dock att besöka honom för en egen observation när han och jag har tid.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Mathias Kronsell

Inläggav Mathias Kronsell » 2019-03-08 06:01

Hej!
Jag är ju på jakt efter antingen A500 eller,A800 för att driva ett par Elsinore högtalare bryggade.

Hur tycker du ljudert är som helregister? Jag har ävem hört att dom brusar om man inte har rattarna pp max? Vad säger su om det? Jag stör mig inte pp brus så vida ja bars hör det när jag har öörat näraelementen.

Så vad tycker du om dessa steg? Är 800 starkare? Men de är å andra sidan kkass D och deet kan ja tönka mig för basjobb mennför fullregister vill jag A/B.

Du vet förresten ingen medkeem som vill glra sig av med två wller iaf ett till attt böeja med A500?

Sem letar jag öven billigt steg 2x300 eeller 4/500 bara det öör billigt flrl min ekonomi ör otroligt dålig...

Svara gärna i din tråd ellller då får du gärnss svara i min om du vill ;)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-03-11 06:42

Läs tråden
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-03-12 22:43

Nu har jag hälsat på polarn. Vi har spelat en del musik och lite lagom ovetenskapligt försökt jämföra hans stora Emotiva monoblock med den lilla plastiga A800. Högtalarna är pi60s.

Vi är väl inga guldöron och lite vax i öronen har vi säkert. Unga är vi inte heller så vi har mycket emot oss som hifi-rescensenter.

Hur som haver baxnar jag lite över hur liten skillnaden är mellan dessa förstärkare. När jag "tekniklyssnar" väljer jag ofta att koncentrera mig på cymbaler och transienten som blir när trumpinnen träffar. Åsså maraccas, triangel o sånt. Djupbasbedömningar av förstärkare med pi60s i ett vanligt hem med mjuka väggar känns väl lite sådär i relevans.

Jag tycker nog att cymbalerna lät som dom skulle. Jag har lyckats plocka klass D-steg på det tidigare, men inte i dag. Dock så "upplevde" vi ett slags hårdhet. Lite som att en del av det övre mellanregistret återges med lite hartsfiol eller lång krita på svarta tavlan.

Att ha denna förstärkare i garderoben i händelse av åsknedslag eller andra katastrofer känns som en bra ide. Den gör inte bort sig alls, men låter inte som jag förväntar mig av kl D, med ett röraktigt, mjukt ljud. Tvärtom faktiskt.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-03-12 23:59

En fråga till expertisen: Skulle det vara genomförbart att konstruera en förstärkare som vid påslag mäter tex. lastens impedans och sedan anpassar sig genom att reglera sin drivspänning? Det kunde vara en möjlig förklaring på Behringers "SmartSense Impedance Compensation" funktion.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-13 00:07

Verkar enklare att dimensionera för rimliga laster. Jag har lite svårt att se rimligheten i att köpa ordentligt dyra högtalare för att sedan snåla in på elektroniken så till den milda grad att valet landar på Behringer A500 etc.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-03-13 01:34

Nu är det närmast A800 det handlar om och ingen har nämt ordentligt dyra högtalare. Det främsta användningsområdet som röner intresse från forumets medlemmar är drivning av bashögtalare. I den applikationen är förmågan att driva tunga laster intressant och kanske också hur det går till. Tekniken bakom altså.
Min fråga är av principiell natur.
Linkwitz Orion
6 a2
PiM
LX521 center på G.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-13 21:54

Trevlig recension av a800 :)
Jag tycker förstärkaren verkar intressant för alla oss som kör med aktiva filter. Tre såna här steg blir inte så kostsamt.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer