Frisk -modulhylla på plats

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Frisk -modulhylla på plats

Inläggav Frisk » 2016-01-20 21:13

Nu har jag åter börjat läsa lite mer på forat efter ett pars års väldigt passivt intresse, eller kanske andra "prioriteringar"?
Senaste tiden och under julledigheten satt jag och kollade på alla era imponerande byggen och blev imponerad och inspirerad. Jag nämner inga namn, då kommer jag bara missa någon av er!

Eventuellt har jag någon tråd sen tidigare, men väljer att börja om med presentation från blankt papper, eller tom tråd kanske det heter?

Vi börjar med "idag":
Jag har precis flyttat till hus och då fått ett källarrum (fd garaget) som ska tillägnas främst musiklyssning men ganska stor fokus kommer sannolikt även läggas på film. Ljudet var nog faktiskt bland det första som fick flytta från lägenheten till huset. Kanske berodde det främst på att de första turerna mest gick ut på att bekanta sig lite med huset, planera var saker skulle stå med mera därav det kändes tryggt att flytta högtalare och känsliga saker utan att ha bilen fullpackad med massa annat.

Redan idag upplever jag ljudet som bättre än jag någonsin fick det i förra lägenheten.

Tror inte jag tagit någon aktuell bild själv men bifogar här rummet från bostadsannonsen, jag har nu "vänt" rummet jämt mot hur det användes av förra ägaren för att få stöd för högtalarna mot en yttervägg.

Rummet mäter ca 3,4m x 6m med en takhöjd på 2,1m.
För ljudet står just nu 2st Pi60s som drivs av ett NAD208 drivet av en gammal Yamaha RX-V795. Dessutom står 8st A2or och skäms i ett skåp (lite pinsamt att de inte varit uppackade på sådär 6-7år.)

Det får nog räcka som första inlägg, så det inte blir för mastigt att läsa. Fortsättning följer alldeles strax.
Senast redigerad av Frisk 2019-03-15 20:56, redigerad totalt 48 gånger.

Frisk

Re: Frisk - Idag, bakåt och snart framåt!

Inläggav Frisk » 2016-01-20 21:23

Nåja, vi rör oss bakåt. För en sådär 6-7 år sen flyttade jag till en bostadsrätt som jag vid visningen upplevde var i gott skick. Jag hade innan inflytt en del avancerade planer på att justera lägenheten för att få till ett ordentligt film och musikrum. När jag väl flyttat in började jag dock tänka om en del och såg potential i det gamla men lite väl slitna.

Det första jag gjorde var att skrapa samtliga dörrposter trärena spacklade upp dess originalkonturer där de var skadade. 70 års färg hade delvis fyllt igen konturerna en del. I kombination med det hade någon vid någon av ommålningarna gått hårt på med slipmaskinen och slipat ner konturen vilken då återställdes. Detta arbete blev inte bara ett par kvällar och någon helg jag först tänkt. När väl dörrfoder var klara plockade jag ner 5-6 lager tapet i hallen, bredspacklade och tapetserade. Detta drog ut på tiden längre än planerat och motivationen tröt lite men efter det var gjort började jag ändå ganska omgående snegla på vardagsrummet.

I vardagsrummet var målade väggar och inte riktigt som jag ville. Dessutom antar jag jag ville "ha något att göra" I vardagsrummet satt enbart ett lager tapet under färgen. Såhär i efterhand upplever jag att vardagsrummet gick relativt fort, även om såklart socklar och sånt, som sig bör, dröjde.

Nu var jag ganska trött på renovering och skulle inte göra något mer.

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-01-20 21:49

Men...

Det där köket ser ju lite taskigt ut, jag måste ju i alla fall spackla de där synliga skarvarna och få på lite ny färg.

Där var det kört. Ett platsbyggt 40-talskök i relativt gott skick. Insåg under arbetet att en och annan regel var sprucken och behövde bytas ut. De hade under någon rotrenovering gått på med vinkelslipen och kapat reglar och rakt genom golvet i ett av skåpen, det behövde ju fixas till.

En diskmaskin vore ju just, men var ska den stå då, hm, där ugnen varit är ju nära vatten och bra placering. Men var ska då ugn och häll vara. Det var bara inspireras av övriga skåp och bygga sig ett nytt platsbyggt skåp för assitent, ugnar (ja, det blev kombinerad micro/ugn samt en ångugn) och häll. Då behövdes ju också lite ny el, bara bila upp för rör i väggen och tillkalla elektriker.

Den där vattenskadade laminatbänkskivan är ju inte så kul.. Det kanske är lika bra att ta bort hela den. Laminatskivan försvann, måttbeställd rostfri diskbänk åkte in tillsammans med bänkskivor av ek.

Det där laminatgolvet är ju inte så kul... Golvet åkte ut. Jag har aldrig lagt golv tidigare... Vad ska man välja då då. Jag har länge varit förtjust i valnöt (Vilket också mina Pi60s är) tittade lite på de golv som fanns men hittade inte riktigt något, varför inte lägga fiskben? Letade runt och kollade i golvbutiker men de såg mest frågande på mig när jag sökte lösstav för fiskben i valnöt, hur proffsiga allsidiga och bäst de än lät i reklamen. Till slut hittade jag Stomberg som kapade upp stav för att lägga fiskben åt mig.

Golvet i hallen fjädrade ju lite också så det skulle också bytas. När jag väl lyft hallgolvet (8-12mm furuplank) låg där under enbart någon masonitskiva på reglarna. Det var helt enkelt bara köpa golvplywood och börja regla upp, MEN jag kunde inte höja golvet. Reglarna satt inte alltid parallellt dessutom inte med jämna avstånd, och kanske framförallt, utfyllnadsmaterialet mellan reglarna var någon kolsvart dammande sand/kol blandat med diverse byggmaterial. Bara gräva ur, sätta reglar försänkta på sidan av reglarna och såga golvplywooden så den passade mellan varje regel, lagom försänkt.

Vid det här laget hade arbetet redan tagit längre tid än planerat men blev lite djävla anamma med golvet och den extra utmaningen vilket nog gjorde att just den biten gick ganska fort.

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-01-20 21:59

Sen skulle ju bara de där överskåpen målas också, fast det var nog egentligen tidigare i processen.
När jag väl skrapat ur den mesta av den repiga och krispiga färgen insåg jag att skåpen tidigare var bytta och hade plastlist fram m.m. vilket fick mig till att vilja ha något lite mer genuint. Inspirerad av tjejens kök med sneda köksskåp vilka sväljer otroligt mycket och är praktiska med att man inte slår huvudet i de eller öppna luckor kom jag fram till att det ju inte kunde vara så svårt att bygga såna själv. Sagt och gjort.

Egentligen var kanske inte bygget så svårt, men motivationen var väldigt slut. Dessutom var lägenheten i ständigt kaos eftersom jag aldrig kände mig bli klar.

Höll på att glömma en ytterligare väldigt irriterande detalj. Det var med kaklet. I ett 50-talskök ska det ju så klart vara kakel med glasserad/rundad kant. Ytterhörn med två glasserade kanter. Efter mycket letande hittade jag vad jag sökte. Beställde både vanliga kvadratiska plattor, plattor med en glasserad kant och en låda med två glasserade kanter. Allt väl. När jag väl började sätta upp kaklet insåg jag att kaklet med glasserad kant var 2mm smalare än övriga plattor, med 3mm fog är det ganska påtaligt! Bara riva ner ytterplattorna och gå tillbaka till butiken. Sånt händer, MEN vad som hände nu var att fabriken aldrig skickade några plattor, jag låg på med jämna mellanrum men fick ändå aldrig mitt kakel. Efter sådär ett år fick jag responsen att de flyttade produktionen från Finland till jag tror det var Portegal. Det skulle vara klart inom någon vecka, äntligen tänkte jag.
Efter veckan gått insåg de att de inte hade något artikelnummer och därför inte kunde beställa. Ytterligare ett par veckor senare insåg de att de inte skulle producera den varianten något mer i nya fabriken!? De började leta i Finland igen och hittade den platta jag skulle ha i nästan perfekt färg, detta var då 1½år efter jag först började sätta kaklet!

Någon stans här började jag och tjejen bli less på att spendera så mycket tid att åka mellan varandra att vi började titta på hus. Vi hittade ett med lång tid mellan kontrakt och inflytt, men det gjorde egentligen inte så mycket då vi båda hade en del kvar med lägenheterna.

Jag insåg att jag planerat att tapetsera sovrummet i samband med renoveringen av dörrfodren varav jag varit oförsiktig med färgen på väggen. Det var bara ta tag i det också. Detta gick faktiskt oväntat enligt plan. På mindre en en vecka hade jag tagit ner alla gamla tapeter, spacklat var det behövdes samt målat tak. Dessutom bilade jag upp för att enkelt kunna sätta in ett extra vägguttag samt monterade en dosa på det rör som gick från köket. I samband med jobbet passade jag på att dra lite signalrör under golven och i vägarna för 12V-installationer eller liknande.

Överskåpen monterades i köket och även köket fick nu sina tapeter när tapetseringssakerna var framme. Sen lämandes alla luckor in på lack, det orkade jag inte försöka med själv. Jag tänkte även jag skulle köpa färdiga lister för öppning av köksskåp och lådor. Det visade sig inte finnas på byggvaruhusen som jag räknat med. Finsnickerierna var dyrare än jag räknat med så det blev att köpa ett par passande frässtål och ek och göra det själv. Handtagen var på plats natten innan mäklarens fotograf kom och fotade lägenheten.

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-01-20 22:23

Efter det korta köksprojektet som växte sig ordentligt mycket större och nog pågick i 3 år precis avslutats, eller egentligen saknas fortfarande ett handtag på bakbordet. är min motivation för stunden väldigt slut.

Jag är väldigt nöjd över att sitta i ett hus där förra ägaren faktiskt gjort allt stort. Tyvärr är jag inte helt "kompatibel" med köket, trivdes bättre med det i lägenheten med ordentlig rostfri bänk, sneda skåp m.m. men det är väl bara en petitess i sammanhanget. I det stora är jag ändå nöjd nu.

Just för stunden håller jag på och försöker sälja lägenheten, lite tråkigt när den precis blivit klar, men annars skulle den väl kanske inte heller precis blivit klar.

Efter att lägenheten är såld räknar jag med att ta kontakt för akustikkonsulation av ljudrummet, men jag har försäljningen som hållhake innan jag börjar spendera pengar på rummet. Dessutom behöver jag lite tid att samla byggmotivation. Just nu är jag rätt less även om det börjar släppa lite. Kanske till stor del av er andras inspirerande byggtrådar!

Lägenheten till försäljning:
http://www.widerlov.se/bostadspresentat ... /?id=17063

Kanske min presentation så här långt egentligen hört bättre hemma på byggahus eller liknande. Men hoppas tråden tar riktning mot ljudet snart. Frågan är om nästa inlägg tar riktning bakåt i tiden eller framåt. Jag gissar på bakåt, mot Arboga, men det får bli en annan dag.

En medlemspresentation med så få bilder är ju lite skam, men ni får hålla till godo med resultatsbilderna på renoveringen från mäklaren. Jag har inte tillgång till några bilder från renoveringen på datorn just nu.

Just ja, innan lägenheten anpassades för försäljning stod stereon i sovrummet, akustik-skivorna på var sida om fönstret (och för fönstret) sängen till vänster och en fåtölj helt inträngd mellan dörr och säng. Heltäckande mattor på hela golvet. Det lät nog OK, men jag upplevde aldrig någon riktig njutning av att lyssna på musik i det rummet samt att det såg väldigt stökigt ut och var bökigt. Kanske jag har någon bild på eländet som jag kan försöka få upp.

Nu när jag tänker efter var tanken att sätta en vinsch i taket för att kunna hissa upp sängen där vid film och musik. Reglarna för detta fanns från boendet innan och låg i vägen i sovrummet i flera år (tillsammans med akustik-väggar också från boendet innan) Detta skulle ju vara det roligaste projektet och skulle vänta på övriga delar, vilka så klart drog ut så mycket på tiden att det inte blev av. Dessutom hade det nog aldrig blivit helt bra och smidigt. Så det var nog lika bra att det blev som det blev. Hoppas på lite ny motivation här nu och kunna få till en bra man cave här i källaren i ett rum som inte behöver ha så mycket olika funktioner. Men film, musik och till viss del sällskapsrum får det ju gärna duga till.

Ber om ursäkt för mycket text och säkert lite osammanhängande då det varit mycket att försöka sammanfatta. Förhoppningsvis blir det mer bilder och mindre text framöver.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-20 23:08

Mycket på en gång, ja. Men välkommen! Kommer att ta lite tid att gå genom och hitta vad som är mest i behov att kommentras ( om det alls behövs, dvs. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2016-01-20 23:14

Får säga att jag är rätt imponerad över att orka hålla på med så många projekt i en lägenhet. Men resultat ser riktigt bra ut. Du verkar ju väl förberedd på att bli husägare. Det är ju alltid något som skall fixas och du verkar våga ge dig på saker du inte provat innan. Du får bara se till att ta ett eller två projekt åt gången. Fördelen med hus är ju att man har lite mera ytor, så man kan ju oftast avgränsa projekt. Du kan ju också hoppas på att det stämmer det du skriver att du inte behöver ge dig på något större.

Hoppas att du rätt snart kan ta tag i ditt ljudrum. Tråkigt att ljudrummet är lite i smalaste laget, men det går nog att få det bra. En sak är säker alla rum går att fixa så de är himmelskt mycket bättre än rum utan akustikåtgärder.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-01-20 23:30

Tack för positiva ord! Det hjälper för att samla lite ny motivation och närma sig hugga in igen.

Att begränsa mig till ett (stort) projekt åt gången har jag lärt mig för länge sen. Sen finns det nog en del "pågående" projekt också, men av sån karaktär att de inte blockerar allt annat, så som ett och annat pågående kretskort nån programsnutt eller så.

Så klart är det aldrig så med hus att man aldrig behöver ge sig på något stort, men i alla fall är altan, inglasad altan, garage, tak, dränering, kök, fjärrvärmeväxlare och badrum gjort inom de senaste 5-6 åren. Så det känns som en god start med att inte behöva hugga in i alla tunga projekt i början, men allt åldras ju och oförutsägbara saker inträffar, men det känns i alla fall bra att inte behöva oroa sig över att "det där gamla taket börjar nog läcka när som helst"

Tyvärr är ju kanske rummet lite smalt. Men upplever det inte supersmalt, förhoppningsvis plockar en akustiker fram ett ess ur rockärmen. Som sagt så upplever jag ljudet bäst på länge redan nu, då har jag bara ställt in aku-skiorna med lite stenull bakom och sen tidigare tunn heltäckningsmatta på golvet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-20 23:41

Underbar läsning! Keep it up! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-01-21 01:34

Rummet har väldigt lika dimensioner som mitt som är 3.30 - 5.85 - 2.07.

Visst hade det varit najs med ett bredare rum men det funkar..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-01-23 15:54

Det lät ju väldigt likt ditt rum då bassman. Ditt rum är faktiskt ett, av många, som inspirerat ordentligt! Jag gillar kombinationen att även kunna nyttja det som sällskapsrum på ett bra sätt. Jag upplever, av bilderna, inte ditt rum som smalt användar-funktionellt. Hur det är akustiskt och hur det kunnat vara med ett bredare rum är ju dock svårt att säga av bilderna.

Vi hoppar lite framåt igen, närmare bestämt till dagens datum. Tjejen köpte ett fint vitrinskåp för någon vecka sedan. Tyvärr saknades nycklar, vilket tyvärr inneburit att de på loppisen varit och brutit i det!! Efter att ha testat med diverse nycklar som fanns till andra gamla möbler hittades en som passade till detta skåp, tyvärr försvann ju inte brytmärkena av det, men det är i alla fall i OK skick ändå. Var i mycket bra skick innan vilket ju gör deras beteende än mer irriterande. Tror det ska gå få ordning på. I alla fall. Detta skåp ser ut att tidigare stått på något varav jag är lite orolig till att bara hänga det på väggen, osäkert om det är dimensionerat för att hänga i ovansidan om det är byggt för att stå på något. Hennes förslag var då att bygga något att ställa skåpet på. I mina öron lät det direkt som det var basmoduler hon föreslog behövdes i vardagsrummet ;)

Personligen är jag inte så mycket för TV men det står i alla fall en TV i vardagsrummet idag, som för stunden spelar med sina inbyggda högtalare. Prioritet för vardagsrummet blir något litet och diskret men det måste ju ändå låta bra. Ljudtryck är av mindre prioritet då aktiv ljudlyssning och film kommer ske i källaren. Men något som låter bra för TV och musik om man sitter och umgås med vänner eller liknande i vardagsrummet. Kanske ett gäng A1 och ett par små basmoduler kanske? Eller iP? Det tål att funderas över. Vi behöver komma på plats i huset innan jag funderar ut för slutgiltiga lösningar på ljudet. Men tankarna snurrar där i alla fall.

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-02-21 01:31

Ännu ett av dessa tråkiga inlägg utan bilder.

I fredags skrev jag papper på lägenheten så nu är den mer eller mindre såld. Det känns så klart på ett sätt lite sorgligt. Jag har gillat både lägenhet och läge samt lagt väldigt många timmar på att få den i ordning. Samtidgt känns det ju väldigt skönt att kunna lämna "det bakom sig" och fokusera på nya boendet. Jag fick också bra känsla för köparen, jag tror hon kommer ta väl hand om lägenheten.

Just nu är jag lite klyven på hur jag går vidare med ljudrummet, om jag redan nu går vidare och söker för konsulation eller faktiskt väntar lite till tills affären gått helt igenom. Ännu finns ju, om än rätt små, i alla fall risker att något går fel. Trots allt känner jag mig inte helt motiverad att ta tag i ett större projekt just nu. Kanske bör jag vänta ut affären helt och också samla lite mer krafter innan jag tar tag i rummet på riktigt. Saknar filmmöjlighet men sitter i övrigt trots allt ganska nöjd just nu.

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-02-21 19:13

Frisk skrev:Ännu ett av dessa tråkiga inlägg utan bilder.

I fredags skrev jag papper på lägenheten så nu är den mer eller mindre såld. Det känns så klart på ett sätt lite sorgligt. Jag har gillat både lägenhet och läge samt lagt väldigt många timmar på att få den i ordning. Samtidgt känns det ju väldigt skönt att kunna lämna "det bakom sig" och fokusera på nya boendet. Jag fick också bra känsla för köparen, jag tror hon kommer ta väl hand om lägenheten.

Just nu är jag lite klyven på hur jag går vidare med ljudrummet, om jag redan nu går vidare och söker för konsulation eller faktiskt väntar lite till tills affären gått helt igenom. Ännu finns ju, om än rätt små, i alla fall risker att något går fel. Trots allt känner jag mig inte helt motiverad att ta tag i ett större projekt just nu. Kanske bör jag vänta ut affären helt och också samla lite mer krafter innan jag tar tag i rummet på riktigt. Saknar filmmöjlighet men sitter i övrigt trots allt ganska nöjd just nu.

Safe:a du. Det gjorde jag. Väntade till tillträdet var klart och pengarna på kontot. Man vet aldrig idag. Finns alltid risker som man hört omkring sig...Tråkigt men bäst :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-05-16 20:00

Nu är det kanske dags för en lite ny uppdatering igen. Minns inte var jag var riktigt i presentationen men fortsätter väl med lite osammanhängande summering.

Fått lägenheten såld nu för några veckor sedan vilket trots allt känns ganska skönt, kunna fokusera på en sak. Jag tror också jag till slut hittade en bra köpare som uppskattade jobbet jag lagt ner och förstod kvalitén på massiva träprodukter framför spån och laminat.

Vad jag insåg var hur mycket skrot man faktiskt fick plats med i källarförråden och övriga små utrymmen. Trots att jag tyckte jag flyttat allt både från lägenheten och förråden med undantag av några få saker tycktes det bli flera, visserligen dåligt lastade, turer ändå. Detta visade sig också mycket tydligt i garaget där det nu blivit väl mycket kaos.

Att jag och sambon dessutom hade varsin kajak tillfälligt förvarade på annan plats och lastade in i garaget gjorde inte intrycket bättre. Helgen som var blev det i alla fall ett par timmar arbetat och stämningen i garaget blev något bättre. Nu går det komma åt och börja göra något åt det. Innan helgen var känslan lite att det var ett omöjligt pussel där alla bitar låste varandra.

Jag har en lägre tid funderat på att ringa Ingvar Öhman för konsultation av rum men har av olika anledningar dragit mig för det. Skyllt på att klockan blivit för mycket, det passat dåligt samt att jag inte är så förtjust i att ringa upp folk. Men idag kom jag från jobbet i hyfsad tid och tog mig i kragen och ringde. Samtalet resulterade i att jag får besök redan på onsdag!? Alltså i övermorgon. Det blev betydligt närmare än jag tänkt mig men det känns bra och väldigt spännande att få det "överstökat" Jag vet inte hur angelägen jag är av att påbörja bygget men det känns i alla fall bra att ha grunden klar för att kunna förbereda om det är något som behöver justeras och förberedas samt kunna börja jobba lite med det när det finns tid. Det känns både spännande och faktiskt också lite nervöst av någon anledning. Dags att ladda kameran och blixten och tömma minneskortet. Eller i vilket fall se till att det finns batteri och minne så det räcker.

Frisk

Re: Frisk - nu ser vi mest framåt!

Inläggav Frisk » 2016-05-17 22:05

Det känns lite som dagen innan julafton som det kändes som barn, fast jag egentligen "bara" väntar på ett kostsamt besök som resulterar i en papperslapp. Men å andra sidan är det ju inte vilken papperslapp som helst, eller i alla fall inte vilket innehåll som helst. Helt klart ska det bli ganska spännande att se viket resultat det kan tänkas bli.

Jag har precis röjt lite i rummet inför mätningen, tydligen var det inte så noga men plockade ur den gamla CRT-projektorn en extra soffa och ett par kartonger med skivor m.m. som blivit stående på golvet sen flytten.

Lampan hänger där den hänger av enda orsak att den inte ska bli förstörd. Passar inte rummet och hänger alldeles för lågt, men den hänger egentligen inte ivägen så länge man sitter ner. Men är inget bestående i rummet.

Kan det vara dags att bjuda på en egen bild i tråden kanske?

Som synes är rummet "vänt" jämfört med hur förra ägaren hade inrett. Och ja förresten, det är samma soffa som stod där på visningsbilderna. Förra ägeren frågade vänligt om vi ville ha kvar soffan vilket ju inte lät som ett allt för dumt erbjudande. Såhär efteråt har vi insett att generositeten nog till stor del berodde på att inte soffan gick upp för den smala källartrappan, eller i alla fall inte utan stor möda. Men den är relativt skön och i OK skick så jag är nöjd ändå.
Bilagor
DSC_8127_1.jpg
DSC_8127_1.jpg (151.41 KiB) Visad 5460 gånger

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Frisk - Dan före dan, nu ser vi mest framåt!

Inläggav Elfsberg » 2016-05-18 10:03

Spännande! Jag följer tråden med stort intresse.
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru Q10, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-18 11:43

Jag med! Tycker att du gör helt rätt i att ta dit IÖ.

Fick förmånen att lyssna i ett akustikfixat rum med ett ordentligt Ino-system i lördags, och jäklar vad trevligt det är.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
hennnkee

Inläggav hennnkee » 2016-05-18 16:17

Följer även jag tråden med stort intresse :D

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-05-18 21:44

Nu har jag haft besök, eller det var väl för ett tag sen. Arbetsdagen blev aningen kort men eftermiddagen blev trevlig med först en bit mat och därefter en del skissande funderande och planerande. Efter ett par timmar var ett par mätningar gjorda och 4st mm-papper skissade med planer på hur rummet skulle iordningställas.

Jag har inte upplevt rummet som super men i jämförelse med hur det lät i lägenheten tidigare har jag ändå tyckt det låtit OK här efter jag fått till absorbenterna bakom högtalarna, IÖs uppfattning var dock mycket bestämd över hur lång efterklang det var. Ett par mätningar påvisade också att det finns rejäla resonanstoppar vilka också hördes tydligt med frekvensgeneratorn. En dålig start borde ju kunna ge än mer nöjsamt slutresultat.

Planeringen resulterade i att den bakre väggen får vara kvar, eller ja, den bakre väggen ska ner, därefter ska det upp en halvgenomsläpplig ny vägg med viss justering i djupled. Förvaringen bakom väggen blir kvar vilket känns skönt, utrymme kan man inte få för mycket av. Kanske även filmer och fonogram ska få sin plats där bakom, det dök aldrig upp någon riktigt bra plats att förvara sånt i rummet. En projektorhylla fick sin plats men ingen förvaring av övrig elektronik men det går förhoppningsvis få in där i närheten.

Lägger med ett par bilder från mätningar och arbetet.
DSC_8133 - Kopia.JPG
DSC_8133 - Kopia.JPG (165.83 KiB) Visad 5309 gånger

DSC_8139 - Kopia.JPG
DSC_8139 - Kopia.JPG (247.06 KiB) Visad 5309 gånger

DSC_8135 - Kopia.JPG
DSC_8135 - Kopia.JPG (173.94 KiB) Visad 5309 gånger

Jag hade ju bestämt fått för mig att jag inte ska börja arbeta på rummet än på ett tag, men redan nu kliar det så i fingrarna att jag lite försiktigt börjat plocka ner den gamla väggen. Dock gäller det nog att skynda långsamt nu så det inte blir ett enda långvarigt kaos av allt. Väggen går kanske lite försiktigt plocka ner men därefter ska jag nog se till att göra en ordentlig plan på vad som ska köpas in vad som ska förmålas och i vilken ordning allt kan göras, det som nu får plats i rummet går inte obehindrat sprida ut i övriga huset under någon längre tid. I mitt huvud görs podie och bakvägg klart först för att därefter kunna förvara saker på den halvan av rummet när resten görs klart men en mer exakt plan behövs för att få till interfacen med kablar färger m.m. mellan de båda halvorna bra.

Frisk

Re: Frisk - Julafton självt? Nu ser vi framåt! Börja bygga?

Inläggav Frisk » 2016-05-18 22:07

Sen är det det där elementet... IÖ föreslog att flytta det någon dm åt höger så reflexfångarna framme vid högtalaren fick plats framför, men det skulle även gå bra att bygga in elementet i reflexfångaren. Dock stör det mig lite att över huvud taget ha elementet där som avbrott på väggen i övrigt Att det akustiskt inte ska spela så stor roll känns ju visserligen skönt men rent estetiskt. En eventuell värmepump ritades in för både värme och kyla men jag tror rummet kommer användas flitigast på vinterhalvåret, på sommaren finns så mycket annat att lägga tiden på.

Finns några andra smarta lösningar? Jag har vad jag kan se inga tendenser alls till fukt idag men det känns ändå lite oroande att regla upp en källaryttervägg med träregel, även om det nu är en väldigt luftig konstruktion och tunt med dämpmaterial.

Jag antar även jag bör lägga någon plastfilm precis under reglarna som ligger mot golvet i podiet men i övrigt lämna så mycket öppet som möjligt för ångvandring?

Frisk

Re: Frisk - Julafton självt? Nu ser vi framåt! Börja bygga?

Inläggav Frisk » 2016-05-22 22:08

Vilken dröm. Jag har varit gräsänkling i helgen och passat på att stå en del i det fina vädret och rensa maskrosor i trädgården och fundera. Jag insåg hur bra jag egentligen har det och att jag ju faktiskt börjar uppfylla den dröm jag haft sen 10-årsåldern, ett riktigt ljudrum. Detta i kombination med sambo. Jag skulle nog ljuga om jag påstod hon var exalterad över blivande rummet, förhoppningsvis ändras det i alla fall något när rummet väl är klart. I alla fall tittar hon bara lite kontigt på mig, tycker jag är knäpp men låter mig hållas. Vad mer kan man begära? Jag har fått ett relativt stort rum i huset och får göra i princip som jag vill. Dessutom har hon utbildning inom rumslig gestaltning och kan på så sätt dessutom få lite hjälp med det estetiska, inom ramarna av akustiska ritningarna. Dock är jag lite rädd att svart svart och svart eventuellt går emot önskemålen. Men kanske går det kombinera med lite andra mörka färger också. Om jag minns IÖ rätt gick svart rött mot blått genom lila bra, det bör man ju komma en bit på!

Jag har nog kommit på hur arbetet ska fortskrida. I helgen har jag plockat ner den vägg som var, den var verkligen bättre byggd än jag trott. Jag tänkte det i princip var en tapetserad skiva skruvad på de skåp som stod innanför. Väggen visade sig sitta i 45x95-reglar i både golv och tak samt var cc60-reglad. framtill satt OSB och utanpå det gips innan tapeten. Nu är i alla fall väggen nere men några av skåpen står fortfarande kvar.

För att slippa fullständigt kaos i hela huset oändligt länge har jag beslutat att nästa steg blir sockeln och eventuellt absorberande bakväggen med dess förvaring bakom. Alt som nu står i rummet bör kunna stå kvar där utan hinder samt att arbetet bör kunna hållas relativt dammfritt så länge kapning sker utomhus. Jag är lite skeptisk till att sätta träregel på ett källargolv men väggen som nu togs bort var reglad direkt i golvet och hade inga som helst indikationer på att den varit fuktig. Med en bit åldersbeständig plast precis under regeln kan jag nog känna mig helt säker. ytterväggana i det rummet är nydränerade och huset ligger dessutom på en sandås, flera meter ovan grudvattennivån.

Användarvisningsbild
hennnkee

Re: Frisk - Drömmen blir sanning och bygget är igång.

Inläggav hennnkee » 2016-05-24 16:47

Glöm för pörskan inte bilder! :D

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2016-05-24 20:33

Kul bygge! Visst är det helt underbart när drömmen känns sådär nästan nåbar?! Nästan lite overkligt på något sätt tycker jag, alla år av längtan och drömmar om rummet som snart är ens alldeles egna livsnjutarhöjare. :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2016-05-24 23:18

Mycket text, lite bilder, precis tvärt emot hur det ska vara! Skyller på att inte någon ordentlig datorplats är iordning, fotar i raw-format, så himla bökigt att få över bilderna till jpg utan att gå via lightroom(eller motsvarande) och bökigt att lägga bilderna hantera bilderna på externa disken när man sitter med datorn i knät i soffan. Men jobbet dokumenteras så ska bara få tummen ur och lägga upp bilder.

Inte mycket har hänt än. Tänkte köpa virke för podiet idag men tiden räckte inte till. Hade kanske med knapp marginal hunnit till Bauhaus men tycker deras kundbemötande är så dåligt att jag nog bojkottar de denna gång.

Fick hjälp av sambon som hade rätt program, utan att gå via 3d-cad, att rita upp en enkel skalenlig skiss på sidoväggarna. Bifogar första utkast som inte bara är horisontella plank. Friheten var stor men 70% täckning och gärna olika bredd och tjocklek var riktlinjer. Kommer inte fram till om första idén är ok eller skräp. Får försöka skissa några fler alternativ sen.
Bilagor
20160524_223150-1_resized_3.jpg
20160524_223150-1_resized_3.jpg (121.31 KiB) Visad 5012 gånger

Frisk

Re: Frisk - !virkesköp

Inläggav Frisk » 2016-05-29 22:58

Beslutade med sambon i lördags, trots tidsbrist innan jag skulle med bussen till ölprovning, att vi minsann skulle hinna med att köpa första virket.

Räknade och klurade vilka reglar som skulle köpas av de längder de hade för att få minst spill, lastade på bilen och tjejen erbjöd sig spänna fast allt under tiden som jag letade personal för att hitta rätt mineralull, de lät ställda när jag frågade om densitet, hittade tull slut på stenullen de hade, dryga 10kg/m3mer än spec, perfekt tyckte säljaren, more is better, jag upplyste om att jag skulle ha en specifik densitet enligt riktning men kom inte längre där men fick brått till bilen för att hinna betala och komma hem för att lasta av och komma med bussen. Väl tillbaka till bilen där allt är prydligt fastspännt inser jag mitt misstag, lasat 45x95, skulle ju ha 45x145! Bara lasta av allt igen och skynda där ifrån! Imorgon kanske, med lite tur.

Lite har i alla fall hänt ändå:
Bilagor
20160529_222451_resized.jpg
20160529_222451_resized.jpg (194.68 KiB) Visad 4865 gånger
20160529_222522_resized_1.jpg
20160529_222522_resized_1.jpg (189.69 KiB) Visad 4865 gånger

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-05-30 08:18

Wow så jäkla kul :-)

Dokumentera ordentligt, rumsbyggartrådar är galet kul, skall bli intressant se hur det kommer att utvecklas. Lycka till..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2016-05-30 11:42

Följer bygget med stort intresse. :)
Det blåser upp till snus

Frisk

Re: Frisk - virkesköp!

Inläggav Frisk » 2016-05-30 21:02

Idag gick det i alla fall lite bättre, inte supermycket marginal men hann i alla fall få tag på det virke jag behövde till att börja med samt en del VP-rör.

Tänkte att jag ska försöka lägga VP-rören under isoleringen så blir det automatiskt lite luft mellan betonggolvet och isoleringen. Nu är inte golvet alls blött, men lite ångbildning blir det ju alltid så får kanske lite möjlighet att ta sig ut. Tänker jag ska försöka lägga ganska mycket rör nu när jag har möjlighet, det brukar alltid vara någon extra sladd eller så man vill dra. Lite el, nätverk och HDMI känns ju direkt obligatoriskt framtill på sockeln.

Tänkte jag skulle häfta en remsa plast runt reglarna för att undvika att de ligger direkt mot golvet men det glömde jag så klart köpa idag. Inga fukttendenser på någon del av gamla väggen som också var i trä, men dumt att ta några risker. Blir lite mer stilla nu när det kommer isolering mellan också skulle jag tro.

20160530_200529 - Kopia.jpg
20160530_200529 - Kopia.jpg (124.21 KiB) Visad 4721 gånger

Virke rör och kajak som nog är till salu... Alltså inte virke och rör..

20160530_190422 - Kopia.jpg
20160530_190422 - Kopia.jpg (120.89 KiB) Visad 4721 gånger

Frisk

Re: Frisk - virkesköp!

Inläggav Frisk » 2016-05-30 21:43

Mineralull...
Försökt köpa på XL-bygg 2 gånger nu, deras stenull är för tung och deras glasull har de ingen spec alls på, vilken ull stämmer överens med 15kg/m^3 glas eller 25kg/m^3 sten? Gärna från Beijer, XL, Bauhaus, Optimera eller Byggmax. Någon här som har koll? Jag har fått för mig det är vad IÖ brukar speca och fler som byggt enligt hans ritningar? Någon som kan hjälpa mig på traven?

Frisk

Re: Frisk - Matta?

Inläggav Frisk » 2016-05-31 11:59

Fick precis tag på uppdaterade versioner av prislista och manifest från Ino Audio och grottade ner mig lite matt-frågan, där nämns en matta som inte längre finns där den funnits tidigare, "Las Vegas" Är det den jag hittat här?
https://www.kilandsmattor.se/catalogsearch/result/?cat=0&q=Las+Vegas+

Det står i prislistan att den ska ha ca 15mm lugg men 10mm i beskrivningen på kilandersmattor. Jag beställde i alla fall 5 provbitar i olika färger, är det rätt kan det mycket väl tänkas bli den så småningom. Priset var ju inte heller så farligt.

Det känns ju lite dumt att kasta ut befintlig matta som det visuellt eller (normal-)funktionellt inte är något fel på, men jag är rädd för att den är lite tunn för akustikfunktion. Så om någon behöver en tunnare heltäckningsmatta på ~3,3x4m hojta till.

Skrev också i matta-drapperitråden men tänkte det kunde passa sig även under min medlemspresentation.

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer