Frisk -Nästa steg

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Frisk -ett fel som är trasigt -nähä

Inläggav DVD-ai » 2019-04-05 08:48

Ja du ser, vad man ser ! :D

Kul, hoppas att det blir bra, redogör gärna för dina upplevelser av att ha basmoduler i bakre delen av rummet. :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-04-05 09:04

Jag tycker det låter riktigt bra, men funderar på om de inte står väl lågt... mätte med Anthem ARC för att ställa nivå, nu står cr80es på lägsta nivå, tvekan om det kan vara rätt... men blev lite mycket bas när jag gick från 6 till 8 moduler. Bara mätt nivå och ställt nivå utan att lyssna nu... får ta en session och lyssna och justa efter det också om det behövs.

Du verkar verkligen ha öra för den typen av justeringar och identifikation för fel så du är förstås välkommen över och justera och utvärdera om du vill:)

Öhman har ritat rummet med 4 moduler fram och 2 bak. Dock kanske tveksamt om de bak verkligen borde stå högt, nu är hälften av modulerna placerade vid taket, två fram och två bak...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-05 09:21

Frisk skrev:Jag tycker det låter riktigt bra, men funderar på om de inte står väl lågt... mätte med Anthem ARC för att ställa nivå, nu står cr80es på lägsta nivå, tvekan om det kan vara rätt... men blev lite mycket bas när jag gick från 6 till 8 moduler. Bara mätt nivå och ställt nivå utan att lyssna nu... får ta en session och lyssna och justa efter det också om det behövs.

Du verkar verkligen ha öra för den typen av justeringar och identifikation för fel så du är förstås välkommen över och justera och utvärdera om du vill:)

Öhman har ritat rummet med 4 moduler fram och 2 bak. Dock kanske tveksamt om de bak verkligen borde stå högt, nu är hälften av modulerna placerade vid taket, två fram och två bak...

Min erfarenhet av moduler bakom mig är att jag aldrig hört en sådan uppsättning som låti helt rätt, det kan låta tonalt trevligt och kännas linjärt osv... men något är det som aldrig riktigt ”sitter” och återgivningen upplevs ej vara helt naturlig.
MEN med det sagt så betyder det ej att det är omöjligt att åstakomma, bara att jag aldrig lyckats i något av mina rum och aldrig hört någon annan lyckas heller :)

Jag gillar tanken på att mildra problemen på längden i rummet på det viset, det är lockande :D

Mjo mja, jag vet bara att jag allt som oftast stör mig på massor av saker i återgivning generellt, jag är egentligen en välldigt missanpassad ”ljudnörd” för jag har väldigt svårt att lyssna via två högtalare i huvudtaget och har alltid haft det.
Jag tycker att det oftast bara låter fel med två högtalare och drar mig till behagligheten med en ensam högtalare i ett rum, MEN det går ju att få det super bra med två högtalare av rätt sort i rätt miljö.
Så mycket som ska stämma bara... :roll:

Samma sak gäller basmoduler relativt toppar, de är egentligen dumt av mig att köra delat system pga detta..., jag borde ha fullrange högtalare för att minska möjliga besvär med integrering.
Jag som redan tycker det är svårt att få två högtalare att integrera bra med varandra och rummet... :roll:
Så ska dom inegrera med basmoduler också och basmodulerna ska integreras med rummet också, på ett sätt som blir bra relativt topparna... 8O blääää!

Men men, jag vet att det går och jag vill ha egenskaper som jag bara kan få med delat system.
Jag är nog bara känslig för olika typer av fel i ljudets spridningsmönster i rum, därav så skönt med EN högtalare som skickar ut ljud, en källa låter sällan jobbigt. :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 15:04

Din anläggning ser ut att kunna smiska seriös HiFi - rumpa! Verkar vara ett lika fint och väl byggt rum. Njuter du mycket (av HiFi 8)) i rummet? Är det mest musik, film eller något annat? :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-04-25 22:00

genstruktur skrev:Din anläggning ser ut att kunna smiska seriös HiFi - rumpa! Verkar vara ett lika fint och väl byggt rum. Njuter du mycket (av HiFi 8)) i rummet? Är det mest musik, film eller något annat? :)

Tack för fina ord:)
Jag använder inte rummet så mycket jag önskade men blir i alla fall en del. Såhär års känns det lite trist med en källargrotta, lockar inte att gå ner när det är ljusa och varma kvällar. I på vintern är det ganska trevligt. Även på sommaren upptäckte jag förra sommaren när det var varmt så länge, när nyhetens behag av ljus och värme lagt sig är det skönt med en sval och mörk paus. Jag bad främst om musikåtergivning när rummet ritades men sitter nästan hellre i vardagsrummet och lyssnar såhär års och sällan så fokuserat.

Jag är rädd för att rummet just nu används mest för att natta barn, med eller utan musik. Men mörker lite kyla och akustiken ger en väldigt rofylld atmosfär. Annars har det nog mest blivit film, dels för att filmljud ofta är mer imponerande, mer djupbas bra dynamik och surround. Jag blir lätt rastlös av att lyssna på musik, dels blir det ofta en dålig inspelning som jag blir lyssningstrött av och dessutom finns det så mycket som "måste hinnas med" att album ofta byts efter en låt eller två eller låt efter låt skippas efter några sekunder. Får försöka inse att jag bara hinner en skiva eller mindre åt gången och njuta av det, men är ju tråkigt om det är en dålig skiva...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-26 20:43

Ja det där är väl lite nackdelen med biogrotta även om det är förstklassigt just för film! Förhoppningsvis kommer det tider när du har mer tid att få vara i ditt rum :). i32(r) känns som en väldigt fin högtalare. Även om jag aldrig hört den tror jag att den spelar skjortan av en!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 21:21

Frisk skrev:Jag tycker det låter riktigt bra, men funderar på om de inte står väl lågt... mätte med Anthem ARC för att ställa nivå, nu står cr80es på lägsta nivå, tvekan om det kan vara rätt... men blev lite mycket bas när jag gick från 6 till 8 moduler. Bara mätt nivå och ställt nivå utan att lyssna nu... får ta en session och lyssna och justa efter det också om det behövs.

Jag skulle inte bry mig för fem cent på vad ett automatiserat system tycker, rekommenderar att du inte låter dig förledas heller....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-04-26 21:40

Nattlorden skrev:

Jag skulle inte bry mig för fem cent på vad ett automatiserat system tycker, rekommenderar att du inte låter dig förledas heller....

Jag tyckte inte det lät bra med automätnimgen så stängt av ARC, nästa version ska komma nu i april så ska väl testa igen. Dock har jag ställt nivån på CR80es med hjälp av mätningen med ARC och inkluderad kalibrerad mikrofon, men känns kanske amningen lågt. Men ska ta in IÖ för att ställa in filtret och slutmäta rummet, förhoppningsvis också placera lite takhögtalare... Tänkt ringa och boka tid flera dagar i rad men av en eller annan anledning ej blivit av, därav jag inte heller lagt så mycket energi på att justera så noga själv.

Frisk

Re: Frisk -jagar brum, igen.

Inläggav Frisk » 2019-05-02 20:45

Jag inser då och då att även brum jag egentligen inte tycker mig höra från lyssningsplats gör musiken mindre engagerande. Hörde brumet från mina basmoduler via Rotel RB1090 igår och beslutade mig för att gå till botten med det.
Plockat ut allt och jordat signalkablarna var var för sig och vänt och donat med alla stickproppar, med enbart ca80es och rb1090 har jag ändå lite lite brum oavsett hur jag fasar de två. Med bara rb1090 jordad är högtalarna tysta men det finns lite transformator-brum framförallt när steget blivit varmt. Har bara en billig handhållen multimeter hemma men mätte bara 20-30mV DC på nätet så borde inte vara problemet.

Vad jag dock upptäckte var att jag får ett brus ur frontkanalerna drivna av NAD208 med rb1090 påslaget, även då det inte är kopplat till anläggningen i övrigt, lågnivå urkopplade och kortslutna.

Det är kanske dags att ta tag i stapeln och separera de olika delarna lite bättre och kanske skaffa en bättre lågnivåkabel även för basarna, men det känns inte som det kommer räcka hela vägen.

Finns något mer jag kan göra? Bruset introduceras oavsett hur jag vänder fasen på RB1090.
Är det idé att dra skarvsladd från ett annat uttag för att se om det går via elnätet eller via luften?
Just nu är Roteln kopplad med frånskild skyddsjord.

Jag tror bias behöver justeras på både NAD och Rotel, de håller sig oväntat svala, kan för låg bypasström medföra att de blir extra störkänsligt? Det känns långsökt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-03 11:57

Segt med brum och brus... :cry:

Jag är lyckligt befrias från allt sådant, jag har så ofattbart knäpptyst hemma hos mig att jag själv är förvånad... 8O
Man måste ha örat bra nära diskanten för att höra något brus alls och brum existerar inte alls, modulerna är helt knäpptysta med öran intill.

Det är skönt, jag hade problem i förra boendet med RB1090, jag bytte till RB1590 och allt brum försvann och brusnivån sänktes tydligt.
Och sedan dess så har mina problem med brum varit ett minne bara, ett minne av pest och pina.... :lol:
Mvh/David

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-03 14:21

Frisk skrev:Vad jag dock upptäckte var att jag får ett brus ur frontkanalerna drivna av NAD208 med rb1090 påslaget, även då det inte är kopplat till anläggningen i övrigt, lågnivå urkopplade och kortslutna.

Menar du att det börjar brusa ur topparna när du slår på 1090, trots att den inte ens är inkopplad i anläggningen (annat än via elnätet)?

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-03 15:09

Belker skrev:
Frisk skrev:Vad jag dock upptäckte var att jag får ett brus ur frontkanalerna drivna av NAD208 med rb1090 påslaget, även då det inte är kopplat till anläggningen i övrigt, lågnivå urkopplade och kortslutna.

Menar du att det börjar brusa ur topparna när du slår på 1090, trots att den inte ens är inkopplad i anläggningen (annat än via elnätet)?

Precis så... och mekaniskt, RB1090 står fysiskt ovanpå 208an. Men ingen elektrisk anslutning utöver elnätet över huvud taget.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-05-03 15:24

Frisk skrev:
Belker skrev:

Precis så... och mekaniskt, RB1090 står fysiskt ovanpå 208an. Men ingen elektrisk anslutning utöver elnätet över huvud taget.

Skumt! 8O Fast min stereo har en del bisarra trix för sig också, så jag är inte superförvånad.
Brusar det olika om du vänder Rotelns nätkontakt? Läckfältet runt trafon kan ju ändras.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-03 17:24

Belker skrev:
Frisk skrev:
Belker skrev:Menar du att det börjar brusa ur topparna när du slår på 1090, trots att den inte ens är inkopplad i anläggningen (annat än via elnätet)?

Skumt! 8O Fast min stereo har en del bisarra trix för sig också, så jag är inte superförvånad.
Brusar det olika om du vänder Rotelns nätkontakt? Läckfältet runt trafon kan ju ändras.

Nä, märker ingen direkt skillnad. Brusar inte så farligt, men tydlig skillnad mot avstängt steg. Nästa två steg är väl att testa med annat vägguttag och förstås också testa med jorden ansluten. Signalkabeln går fortfarande parallellt med signalkabeln för frontarna även om den är jordad i änden. Så kan ju föra över skräp där.
I förlängningen ska elen dras om och stegen flyttas isär i alla fall lite rent fysiskt. Det är ju inte termiskt bra att ha de precis på varandra, även om inte något blir mer än ljummet.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-03 21:31

Fas spelar ingen roll. Inte heller annat uttag eller jordning... fysisk separation är antagligen vad som behövs då.
Blivit av med en del brum nu, men helt tyst blir det inte.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-04 07:27

Ställ stegen länge ifrån varandra. Jag har en Conrad Johnson setup med rörförsteg och transistor slutsteg. I manualen för försteget rekommenderar man att hålla försteget på bra distans från slutsteg, oavsett om slutstegen är rör eller transistor så visst kan slutsteg störa andra apparater.
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-05-04 08:17

sprudel skrev:Ställ stegen länge ifrån varandra. Jag har en Conrad Johnson setup med rörförsteg och transistor slutsteg. I manualen för försteget rekommenderar man att hålla försteget på bra distans från slutsteg, oavsett om slutstegen är rör eller transistor så visst kan slutsteg störa andra apparater.

+1 på det.

Prova flytta stegen bort från varandra. Jag tycker personligen att det ska vara tyst utan brum och brus i en anläggning. Om det är så att rotel-steget med endast strömmen påslagen gör att nad208 brusar mera så skulle jag misstänka att roteln smutsar ned nätet på ett fullständigt oacceptabelt sätt.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-05-04 08:20

DVD-ai skrev:Segt med brum och brus... :cry:

Jag är lyckligt befrias från allt sådant, jag har så ofattbart knäpptyst hemma hos mig att jag själv är förvånad... 8O
Man måste ha örat bra nära diskanten för att höra något brus alls och brum existerar inte alls, modulerna är helt knäpptysta med öran intill.

Det är skönt, jag hade problem i förra boendet med RB1090, jag bytte till RB1590 och allt brum försvann och brusnivån sänktes tydligt.
Och sedan dess så har mina problem med brum varit ett minne bara, ett minne av pest och pina.... :lol:

Kanske finns en bra ledtråd i det här inlägget.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-05-04 08:26

Jag ska tillägga att jag alltid uppfattat att rb1090 brummar lite, alltså om själva steget och inte nödvändigtvis ur högtalarna.
Brum ur högtalarna har jag dock varit med om också med rb1090, men det löste sig med en omdirigering av kablage, det blev antagligen en variant av jordslinga just så som kablage låg innan.
Men då jag bytte till RB1590 och hade kablaget lika illa en senare gång och då kunde jag inte på något vis provocera fram brum...

Jag tycker ttt rb1090 tenderar till (verkligen inte alltid) att brusa lite mer än vad jag tycker är acceptabelt också, men även detta är ett inte helt förutsägbart bettenden...
Dock har nog alla 1090 jag varit i kontakt med upplevts brusa mer än 1590.

Utan att veta helt säkert så misstänker jag att rotel rb1090 helt enkelt är känsligare för diverse störningar än vad nya RB1590 är.
Mvh/David

Frisk

Re: Frisk -Nästa steg

Inläggav Frisk » 2019-05-06 22:09

Brum-letandet ska så klart fortsätta. Givetvis är det inte bra att ha apparaterna stackade precis på varandra och det ska det bli ändring på, även elen ska justeras, ville kolla lite mer innan jag började med övriga förändringar var felen kunde ha sitt ursprung bara, nu vet jag lite mer även om jag inte hittat hela vägen.

Nu har jag i alla fall fått tummen ur och haft Ingvar på besök, planen var på fredag men han råkade ha vägarna förbi och frågade i förmiddags om det kunde tänkas passa redan idag, det gick att få in!

Kommentaren efter första svepet var något i stil med "bästa rum jag sett" Efter lite fortsatt mätning kom det fram att det fanns ett gäng riktigt bra rum till, men kul att man fått till det så bra i alla fall! (Förstås med en hel del hjälp på vägen... Utan IÖ-ritning hade sannolikt inte rummet varit alls vad det är nu)

Lite justering och anpassning gjordes men i stort hade jag nog ställt reglagen ganska ok. Gjorde aldrig så mycket inställningar, mer än spontant sänkte basen lite efter jag kopplade in de två sista infra-modulerna, så hade lyckats ganska bra där ändå. För första gången är locket skruvat på CR80es.

Ritningen är nu också kompletterad med 4st takhögtalare, kanske det kan bli klart också snart!

Nu när mätningen är klar och basmoduls-placeringen fått godkänt kan jag även se till att dra elen ordentligt och bygga hyllor för elektroniken. Äntligen kan det sista färdigställas även i "förrådsutrymmet".

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-05-07 07:22

Frisk skrev:Brum-letandet ska så klart fortsätta. Givetvis är det inte bra att ha apparaterna stackade precis på varandra och det ska det bli ändring på, även elen ska justeras, ville kolla lite mer innan jag började med övriga förändringar var felen kunde ha sitt ursprung bara, nu vet jag lite mer även om jag inte hittat hela vägen.

Nu har jag i alla fall fått tummen ur och haft Ingvar på besök, planen var på fredag men han råkade ha vägarna förbi och frågade i förmiddags om det kunde tänkas passa redan idag, det gick att få in!

Kommentaren efter första svepet var något i stil med "bästa rum jag sett" Efter lite fortsatt mätning kom det fram att det fanns ett gäng riktigt bra rum till, men kul att man fått till det så bra i alla fall! (Förstås med en hel del hjälp på vägen... Utan IÖ-ritning hade sannolikt inte rummet varit alls vad det är nu)

Lite justering och anpassning gjordes men i stort hade jag nog ställt reglagen ganska ok. Gjorde aldrig så mycket inställningar, mer än spontant sänkte basen lite efter jag kopplade in de två sista infra-modulerna, så hade lyckats ganska bra där ändå. För första gången är locket skruvat på CR80es.

Ritningen är nu också kompletterad med 4st takhögtalare, kanske det kan bli klart också snart!

Nu när mätningen är klar och basmoduls-placeringen fått godkänt kan jag även se till att dra elen ordentligt och bygga hyllor för elektroniken. Äntligen kan det sista färdigställas även i "förrådsutrymmet".

Gött!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-07 08:06

Du får köpa och läsa "Brumfällan" kanske? :wink: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-07 20:44

Brumfällan står på inköpslista, kanske dock inte primärt till mig själv, men verkar väl som att det är jag som behöver den.

Vad är en tråd där man säger det mäter bra utan bild.

Överst två referensmätningar som det var ställt när IÖ kom. Därunder verifiering av fasläge, rätt uppenbart vilket som var rätt. Här var även filtret lite justerat, främst infra. Dippen vid 200-400Hz var tydligen helt ointressant, mätmässig utsläckning pga nackstödet och ickerelevant då man är så van vid såna och filterar bort de i hjärnan. Ändå blir man ju lite sugen på att smalna av nackstöden...

De två nedersta mätningarna är från rummet innan akustikfix.
Mätningar.jpg
Mätningar.jpg (776.52 KiB) Visad 290 gånger

Edit:
Nu när jag tittar på mätningarna och ser hur mycket fasläget påverkar i mitt rum blir jag väldigt sugen på att testa fasvända högtalarna bak i rummet, det är en liten dipp vid 60Hz, detta är nästan precis samma våglängd som rumslängden... rummet är ca 6m och elementen är några dm ut från varje vägg, våglängden vid 60Hz är 5.7m räknat med lufthastighet på 343m/s. Det är uppskattningsvis knappa 20 grader här.

Får kika på om jag kan återskapa mätningen själv med Anthem ARC och jämföra vad som händer... Men det får bli en annan gång, nu har jag fullt upp med att lyssna på musik.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer