Min HIFI Historia.

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Min HIFI Historia.

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 04:51

Hejsan,

Jag reggade mig här för ett antal år sedan. Sen dess har jag varit på minhembio i 10 år ungefär men även på Euphonia, HIFI-Forum.nu osv.

Min hifi historia började år 2005 när jag köpte min första stereo. Den skulle ju vara från Hifiklubben så jag gick och köpte mig ett par Cerwin Vega V12f.. Strax där innan fick jag hem ett par Cerwin Vega V-6F, ett par två vägs golvare, men jag ringde då till min hifi intresserade polare och sa i luren att dessa kan man inte spela högt med. "Lämna tillbaka den skiten och köp dig ett par större CV!" sa han och så fick det bli dessa V12F, som jag senare gav till brorsan när jag uppgraderade dom till ett par CLS-12. elektroniken bestod av två generationer H/K och sen under år 2006 även NAD C372 mfl.

Sen tänkte jag. "Det här går ju inte att köra finkablar med!"

Så då bestämde jag mig för att åter ta ett varv till "Klubben!" och gick och köpte mig ett par B&W CM7 som jag har kvar än idag fast det mesta annat har bytts in genom åren.
Detta var år 2007 då jag även beställde mina första Bladelius maskiner. Tyr Mk1 samt Syn via Hifi Consult som då var distributören. Dessa sändes till butiken där jag alltid har handlat genom åren förutom Hifiklubben. Balance ljud och bild i JKPG.

Senare under 2008 flyttade jag till en egen lägenhet och det är där jag bor idag.
Ett par QRS Merkurius 2 inhandlades, men även en Bladelius Thor Mk2 och ett par Von Schweikert VR-1 i African Hasselwood. Jag behöll även min tidigare elektronik från Bladelius.

Under 2009 bytte jag in mina QRS. Strax därefter kunde man kika på just detta par under Skivmässan i Huskvarna men även lyssna på dom.
Det skall sägas att jag köpte dessa högtalare efter att endast ha läst testet i tidningen Hifi & Musik. Jag minns att jag tänkte: "Dessa ska jag bara ha!" och så blev det :)

Nu hade jag bytt in dom och jag hann lyssna på Audio Physic Avanti där jag bestämde mig för att beställa ett par nya Audio Physic Scorpio 2.

Även ett par Final Sound 400i med dubbla Final S110 basar inhandlades så nu körde jag totalt tre par högtalare i min lägenhet på 60m2. Ett par Von Schweikert VR-1, Ett par A-P Scorpio 2 samt ett par Final Sound med dubbla basar. Den ena basen gick sönder så den gav jag bort till en vän så den fick smälla vidare om nätterna hemma hos honom. Den brukade väcka han och hans hund om nätterna sa han. Det fanns ju ändå ingen garanti på deras prylar då företaget just hade konkat.

Åren gick och nu kom jag mer o mer i kontakt med Audio Nord och Ludwig som jag hade daglig mejlkontakt med. Han tipsade om Sonus Faber så senare under 2011 beställde jag ett par Sonus Faber Cremona M från Italien. Leveranstiden var ca: 2 månader. Men jag fick vänta i nästan 3 månader på dessa. Tjaa, det var det väl värt kan jag tycka, med tanke på hur det blev. Så nu körde jag Cremona M och A-P Scorpio 2 bland annat. Jag har en bild på det. Nästan så man längtar tillbaka lite när man ser det fotot :mrgreen:

Sen efter det har det gått lite överstyr då ekonomin tillät till en massa. Idag har jag runt 10 par högtalare och ungefär lika många förstärkare, allt i 2 kanal. Hann med ett par Sonus Faber Guarneri Memento också mellan 2012-2016 och en hel del massa annat. Totalt runt 27-28 par högtalare mellan dessa år: 2005-2016. Har väl kvar 20 % idag av allt jag ägt. Ändå är det en hel del kvar, men en del är utlånat för tillfället då jag gärna inte fyller hela huset med högtalare. Jag uppskattar att jag skulle få in allt det jag ägt på en ca: 350 M2 om jag skulle ha behållt all min hifi jag köpt... Så, så ser det ut...

Här kommer en bild på ett av mina system genom åren med Sonus Faber Cremona M och mina Audio Physic Scorpio 2. Övrig elektronik på bilden finns kvar än i dag.

Mvh Per / Hifi-Perra
Bilagor
3282_1467094149.jpg
3282_1467094149.jpg (76.28 KiB) Visad 8165 gånger

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Min HIFI Historia.

Inläggav Stranne » 2016-07-10 09:07

Kul läsning!
Har du några bilder som visar hur det ser ut just nu?

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 09:47

Ja, i min signatur finns en länk efter varje skrivet inlägg i forumet. Den går till Component.se och mitt galleri där :)
Senast redigerad av Hifi-Perra 2016-07-10 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 09:48

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 09:56

Här är ett svart vitt foto på några av mina nuvarande prylar. Det som fattas på bilden är:

QRS Cirrus
B&W CM7
B&W MM-1
DALI 5005LE
Cerwin Vega XLS-6
Dynaudio Excite X14
Klipsch RP-160M
Klipsch R-15M
Larsen HIFI 4.2
Kenwood KA-300
Primare I30
Marantz PM5005
Marantz CD5005
Sonos Connect 2st
Marantz DV7001
Atacama Europa Reference 6.5
Solid Tech Radius Solo 3
Sennheiser Urbanite XL
Sennheiser HD-449
Focal Spirit One S
Cambridge DacMagic XS
IFI Audio AMR IDSD..
Purist Audio Musaeus 2x3m med Clou Cable bananer / P.A.D. Guldspadar.

Jag tror att det var allt :)
Bilagor
DSC02967.JPG
DSC02967.JPG (129.46 KiB) Visad 8089 gånger

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-10 11:24

Jisses! :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-10 20:25

Inte för att mucka gräl, men din brorsas Larsen 4 har väl knappast optimal placering??? :o
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-07-11 00:04

Kul!
tänk om du kunde beskriva för/nackdelar på varje högtalare - det hade varit underbart intressant!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-07-11 00:31

Kul läsning :) Läser gärna mer om vad du tycker om de olika modellerna och vad som var motiverat vissa byten osv. Häftigt att ha kunnat leva med så många olika högtalare.

Något speciellt försteg/DAC du gillat extra mycket och varför?
Lika intressant hade varit synpunkter på elektronik eller högtalare som har visat sig vara riktigt dåligt om det funnits något? :twisted:

Såg att du äger en Primare i30 - riktigt välbyggda grejer. Har du även den fjärren som går på radio och väger typ ett kg? Har för mig att jag gillade hur denna lät sist jag hörde den.

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-13 00:14

Objektivisten skrev:Inte för att mucka gräl, men din brorsas Larsen 4 har väl knappast optimal placering??? :o

Nej, det är sant. Men självklart ville jag testa på olika placeringar ändå för att se vilken skillnad det var. Det funkade givetvis utmärkt när dom inte var inspelade och basen var lite bumlig när jag körde med min Thor Mk3 Novitas, men sen när dom hade gått runt en 200 timmar och basen blev mer tajt så lät det givetvis apa :) Jag pratade med John Larsen över mejl och han hade en lite ovanlig lösning som han trodde på iom att jag har ett burspråk i mitt tv-rum. Det var att vända dom med ryggen mot vänster / höger vägg innan själva burspråket började. Precis innan vänster / höger vägg tog slut så att diskanterna fick en annan riktning då jag inte hade en rak vägg bakom där stereon normalt sett är placerad iom att burspråket ser ut som det gör. Så jag har för mig att jag även testade den placeringen han kom fram till. Lite kul att höra hur konstruktören resonerade även om den riktige konstruktören har passerat för länge sedan :)

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-13 00:17

sportbilsentusiasten skrev:Kul!
tänk om du kunde beskriva för/nackdelar på varje högtalare - det hade varit underbart intressant!

Mmm, jo, det var i stort sett det som hände under mina tio år på minhembio :mrgreen:

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-13 00:25

philipbtz skrev:Kul läsning :) Läser gärna mer om vad du tycker om de olika modellerna och vad som var motiverat vissa byten osv. Häftigt att ha kunnat leva med så många olika högtalare.

Något speciellt försteg/DAC du gillat extra mycket och varför?
Lika intressant hade varit synpunkter på elektronik eller högtalare som har visat sig vara riktigt dåligt om det funnits något? :twisted:

Såg att du äger en Primare i30 - riktigt välbyggda grejer. Har du även den fjärren som går på radio och väger typ ett kg? Har för mig att jag gillade hur denna lät sist jag hörde den.

En dac, typ den enda som jag har varit ägare till är den som sitter i min Bladelius Thor Mk3 Novitas förutom den som satt i min Tyr Mk2 Novitas. Den är /var jag riktigt nöjd med. Övriga dacar har i stort sett handlat om hörlursförstärkare med inbyggd dac.

Final Sounds subbar var inge vidare. Dom var rena skräpet. Konstruktions fel från fabrik. Men där var det konkurs innan jag ens hann reklamera skiten.

Fjärren du pratar om känner jag inte till. Möjligt att jag minns den när jag ser den. Har för mig att det fanns en riktig värsting i aluminium eller något i den stilen, men min är i mörkgrå plast och den till min I22 och min förra I32 är / var en något snyggare variant, även den i plast fast med platta batterier istället för AAA :|

Fjärren till min Thor är däremot den som är döpt till Mjölner och den väger bortåt 1kg i borstad aluminium :|

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-13 11:24

Objektivisten skrev:Jisses!

Det kan jag hålla med om. Under min hifi-period sedan ca 1970 har jag inte avverkat en bråkdel av den listan.

Frågan är varför man hamnar i en sådan köphysteri? Vad är det som eftersträvas? Har man det klart för sig kan man läsa på och leta efter utrustning som möjligen kan passa, då slipper man en hel del inköp och kan lägga mera tid på lyssning.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-07-13 15:45

Kul tråd, kul filur :) Låt det bara fortsätta, vi är med!

Hade jag obegränsad ekonomi skulle jag antagligen hänfalla åt ett liknande vansinne, fast jag skulle se till att köpa ett stort hus först :mrgreen:

Som det är nu, och stereo är långt ner på prio-listan, så är jag ett ess på bra ljud för lite pengar. Soprum och Blocket är det som gäller, förvånansvärt hur mycket fin gammal HiFi som går att rota fram.

Min nuvarande retrostereo huserandes i datorrummet:

Skivspelare: Technics SL-3210, soprum, 0Kr, beställde en rejäl gummimatta från England för 120Kr och ett Audio-Technica pickupskal för 100Kr, en OM10 hade jag liggandes sen 80-talet liksom de mycket bättre(skärmade) signalkablar som jag lödde fast inuti spelaren.

Förstärkare: Sony TA-FB940R, Blocket 200Kr, inte riktig vintage eftersom den är från 2001 men den är byggd som en Vintage-stärkare. Solitt bygge med toroid-trafo, ELNA-kondingar rakt igenom och SEPP MOS-FET. MYCKET lågbrusig phono-ingåpng med S/N för MM på -92dB. 2x80W räcker bra i ett rum på 12kvm.

CD-spelare: Sony CDP-XB930, Blocket 500Kr, dyrt men den matchar förstärkaren, är från samma serie och år. Måste ha en CD-spelare för att få lite CD-feeling ibland. Har Sonys bästa CD-mekanik med tallrik och puck samt ok analogdel med ELNA-kondingar och lite dyrare OP än normalt.

Tuner, Sony ST-S505ES, Blocket 200Kr. Används för Bandit och P2, visst radio går att strömma men en tuner är nostalgi. Dessutom alltid kul att äga något ur Sonys ES-serie. Sa jag att utseendet matchar perfekt med föregående 2 enheter, klar bonus.

Högtalare, Yamaha NS-300, Blocket 800Kr. dyrast, men det tycker jag att de var värda, de låter betydligt bättre än vad jag väntat och jag är jättenöjd. Otroligt låg dist i diskanten, ingenting, precis ingenting, låter hårt eller grynigt.

Så, 1920Kr betalade jag för min rigg, hade gått att komma undan ännu billigare men för under 2000Kr finns inget att klaga på :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-13 16:48

Jag vill tillägga en sak och det är att resan är själva målet och inte målet i sig. Sen har detta nästan ingenting med musik att göra. Mitt intresse bygger på prylarna och historien bakom dessa. Givetvis spelar jag musik på dessa prylar men främst lyssnar jag på radio och ser på film. Ytterst sällan numera som jag spelar cd. Sen det där med vad man lägger pengarna på. Vissa köper fälgar till bilen, andra går på krogen. Jag gör inget av det. Så detta har varit mitt stora intresse senaste tio åren. Men på senare tid så har detta intresset varit mycket roligare som jag ser det än många andra intressen. Det drar ju tex ingen soppa och slits inte på samma sätt som tex en bil så jag ser personligen inga nackdelar med att ha hifi som intresse, även om det finns dom som kallar oss för UFON 8O

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-13 17:02

Jag spelar hellre på min tre strängade fiol än spelar cd. Tycker att det är bra mycket roligare :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-13 19:01

Fantastiskt vad olik smak vi måste ha - så många prylar listade och det enda som (någonsin) intresserat mig är Sonosarna! 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-17 11:00

Nattlorden skrev:Fantastiskt vad olik smak vi måste ha - så många prylar listade och det enda som (någonsin) intresserat mig är Sonosarna! 8O

Menar du Son(O)sarna (Sonos Connect) eller Son(U)sarna = Sonus Faber? Lite skillnad på dom där :)

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-17 11:04

Jag kommer hur som helst inte lägga en spänn mer på detta intresset. Iaf inte i Balance butiken. Mitt kommande intresse är armbandsur, ficklampor, knivar och märkeskläder samt skor... Möjligtvis "dyrkaffe" också :evil: Detta intresset är avslutat från och med idag 2016-07-17. Kanske att det blir något begagnat isf eller från Hifiklubben, eller CDON om dom har någon lur till salu men inget jätteviktigt för min del. Jag har allt jag behöver just nu i stort sett :twisted: :twisted: Egentligen avslutat sen Mars 2016 men nu känns det iaf som att även längtan efter ny hifi är borta :!:
Senast redigerad av Hifi-Perra 2016-07-17 11:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2016-07-17 11:07

Hifi-Perra skrev:Jag kommer hur som helst inte lägga en spänn mer på detta intresset. Iaf inte i Balance butiken. Mitt kommande intresse är armbandsur, ficklampor, knivar och märkeskläder samt skor... Möjligtvis "dyrkaffe" också :evil:

Med så många infallsvinklar i livet kommer du i alla fall aldrig att ha en tråkig dag.
Jag avundas dig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-17 11:28

Hifi-Perra skrev:
Nattlorden skrev:Fantastiskt vad olik smak vi måste ha - så många prylar listade och det enda som (någonsin) intresserat mig är Sonosarna! 8O

Menar du Son(O)sarna (Sonos Connect) eller Son(U)sarna = Sonus Faber? Lite skillnad på dom där :)

Sonos Connect

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-17 16:40

Ok :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-07-18 10:52

Sluta med hifi igen? Det gjorde du ju 2015 också. Och 2014. Det går inte att sluta med :P

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-07-18 16:52

zartok skrev:Sluta med hifi igen? Det gjorde du ju 2015 också. Och 2014. Det går inte att sluta med :P

Man kan väl vara "periodare" :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-18 20:30

zartok skrev:Sluta med hifi igen? Det gjorde du ju 2015 också. Och 2014. Det går inte att sluta med :P

Mycket lättare att sluta med stereo än hemmabio i alla fall.... Kommer ju inte nya standarder vartannat år....

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-07-18 20:34

Nattlorden skrev:

Mycket lättare att sluta med stereo än hemmabio i alla fall.... Kommer ju inte nya standarder vartannat år....

:D

Nattis. Dags att skriva lite i din egentråd hur du har det med grottan!. Statusrapportering tack! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-18 20:35

PickePock skrev:
Nattlorden skrev:

:D

Nattis. Dags att skriva lite i din egentråd hur du har det med grottan!. Statusrapportering tack! :)

Status: i bruk, reservsteg för centern.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-07-18 21:49

Nattlorden skrev:Mycket lättare att sluta med stereo än hemmabio i alla fall.... Kommer ju inte nya standarder vartannat år....

alltför sant :D
dock så kan man ju satsa på att skita i alla extrapinaler som jag gjort. för att spara på studentkassan :D

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-08-14 04:42

Jo, men lite skillnad att ha råd och att inte ha råd med intresset. Jag har ju kvar allt som jag har velat spara så jag sitter ju på runt 7st 2 kanals förstärkare och runt 10 par högtalare just nu. Sen har jag lagt krutet på att gå ner i vikt och börjat träna så det lockar inte heller riktigt med hifi längre. Skulle jag däremot sälja mina Martin Logan, Krellen, Thoren och mina båda Primare förstärkare så skulle jag säkert få ihop till ett par värsting högtalare men då tänkte jag mer att det känns minst lika bra att ha kvar allt det jag har idag och satsa på billigare saker som kläder till mina promenader och liknande. Nu joggar jag ju upp till en mil i veckan också. Ibland springer jag en halv mil om dagen och nu sen April har jag gått över milen om dagen vissa veckor, så hifi intresset är inte mitt största intresse längre utan det är att vara ute och motionera. Finns knappt någon tid till att sitta framför burken hemmavid. Det som gjorde att man handlade har jag ersatt helt enkelt med annat, så jag får ut mer av träningen än det andra.

Mvh

:twisted:

Användarvisningsbild
Hifi-Perra

Inläggav Hifi-Perra » 2016-08-14 04:56

Ett system som låter riktigt bra just nu är mitt ena köks system. Där kör jag nu min laptop från Acer, en Aspire 5742G som jag har sparat då den fungerar "fortfarande". Jag köpte nyligen.. Förra månaden blir det en ny laptop till tv-rummet. En 72 timmars deal på CDON..Innan den andra går i graven. Hur som helst så har jag ställt min Krell S300i på mitt köksbord med denna laptop, min dac / hörlursförstärkare från IFI Audio (AMR), en IDSD. Samt mina Cerwin Vega XLS-6 och ovanpå dessa mina Dynaudio Excite X14. Till det har jag en Razer Naga Hex spelmus samt lite kablar. Så nu kör jag 4 kanal här inne bland annat. Jag hade ju inte gjort så om det hade varit en veklig förstärkare. Men en Krell är som bekant lite av ett monster och jag tror ju knappast att en 4 år gammal Krell dukar under på grund av något sådant. Det låter riktigt bra faktiskt må jag säga :mrgreen:

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer