Dewpo planerar att bygga konstlast :)

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: Dewpo, Mätkrångel...

Inläggav Tangband » 2019-08-05 09:32

Har du provat 30 dB elektriskt för basarna och 18 db elektriskt för slutna toppar ? Jag tycker det låter bättre. Du får en svacka i powerresponse med 24/12 filter elektriskt ( eller andra sorters jämna ordningens filter , akustiskt ) om inte subbarna står i linje under eller bakom topparna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-05 09:54

30dB per oktav , dekad eller vad menas? :D
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-05 11:15

Morello skrev:30dB per oktav , dekad eller vad menas? :D

Per oktav , ursäkta slarvet :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-05 11:21

Tangband skrev:
Morello skrev:30dB per oktav , dekad eller vad menas? :D

Per oktav , ursäkta slarvet :)

Varför inte 1.4 Np per oktav?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-05 13:07

Tangband skrev:Har du provat 30 dB elektriskt för basarna och 18 db elektriskt för slutna toppar ? Jag tycker det låter bättre. Du får en svacka i powerresponse med 24/12 filter elektriskt ( eller andra sorters jämna ordningens filter , akustiskt ) om inte subbarna står i linje under eller bakom topparna.

Delningen är 48/48 nu jag skall prova andra kombinationer vad tiden lider.

Så här delas det nu :twisted:

Dewpo_Nördar.png
Dewpo_Nördar.png (732.25 KiB) Visad 728 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Dewpo, Nördar :)

Inläggav paa » 2019-08-05 13:28

Det är inte den elektriska filterbrantheten som skapar fasproblem i delningen, utan den totala akustiska filterbrantheten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-05 13:45

paa skrev:Det är inte den elektriska filterbrantheten som skapar fasproblem i delningen, utan den totala akustiska filterbrantheten.

Eftersom jag kör med FIR filter kan jag styra fasen lite som jag vill :twisted:
Men tyvärr så har jag svårt att mäta slutresultat noga och inte så goda kunskaper om vad som är önskvärda egenskaper :oops:

Alla tips är alltså välkomna :D

Jag skall försöka leta fram något sätt att kunna vända fasen på basarna när jag spelar.
Det skulle underlätta justeringarna, Hoppas jag!
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-05 14:00

Nuvarande delnings filter summerar så här :|

FILTER.jpg
FILTER.jpg (133.08 KiB) Visad 708 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-08-05 14:40

Jo det är väl så de summerar elektriskt. Men högtalare är ju elektroakustiska omvandlare, så det är det akustiska resultatet och den akustiska summeringen som ger resultatet som man hör. Elementen har sina egna filterfunktioner som adderas till det elektriska filtren och som sammanlagt skapar de resulterande filterfunktionerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-05 17:14

Slutna toppar faller 12 dB/okt akustiskt. vid en viss frekvens, beroende på låda, element och rummet :)

Kör du slutna toppar kan du, om du delar där dessa börjar falla av, lägga till 12 dB för den naturliga akustiska rolloffen.
Därav 30/18 = 30/30 akustiskt. Om du delat vid rätt frekvens.
Jag antar att du redan vet detta :) .
80Hz är ingen holy grail. 75 eller 85 kan lika gärna låta bättre. Prova dig fram.

Endast om du kör full range toppar som går djupt kan du med bra resultat köra med symmetriska filter, typ 48/48 dB okt.

Men att lyssna är att veta - så lyssna tills du hittar den delning som låter bäst.
Senast redigerad av Tangband 2019-08-05 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-05 17:17

Hur skiljer man på fasfel och rums noder när man försöker justera ljudet :?
Jag höll nog på och försökte justera bort vad jag trodde var ett fas fel men som måste vara en rums nod i en timme :oops:

paa skrev:Jo det är väl så de summerar elektriskt. Men högtalare är ju elektroakustiska omvandlare, så det är det akustiska resultatet och den akustiska summeringen som ger resultatet som man hör. Elementen har sina egna filterfunktioner som adderas till det elektriska filtren och som sammanlagt skapar de resulterande filterfunktionerna.

När jag mätte tidigare och försökte summera fick jag dessa resultat.

SUMMA.jpg
SUMMA.jpg (302.53 KiB) Visad 671 gånger

Och märkte samtidigt att bafflesteget hamnat lite fel :oops:
Så nu har jag justerat om det också.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-05 17:21

Rumsresonanser räknar du ut med tumstock och miniräknare. Du behöver inte ens mäta. Alla hamnar under 80 Hz i ett normalt rum. Du kan inte korrigera någonting med dsp med bra resultat mellan 80-400 Hz , lek istället med baffelstegsförstärkningen i det området. Välj den kompensation som låter bäst i ditt rum, med den högtalarplacering du har. + 3 dB baffelstegsförstärkning är en bra utgångspunkt.

Endast en bit över rummets schröderfrekvens tål dsp korrigeringar av dippar och toppar, alltså från kring sisådär 400 Hz och uppåt, och då är det närmickat som gäller- typ 1 meter från topparna. Korrigera så det mäter rakt +-2 dB 500 -15000 Hz, inroom på den vanliga högtalarplacering utan gating med LTS logaritmiska sinussvep.

LTAS mätning från lyssningsposition ger felaktiga resultat pga precedence effekten.
Senast redigerad av Tangband 2019-08-05 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-05 18:07

Tangband skrev:Slutna toppar faller 12 dB/okt akustiskt. vid en viss frekvens, beroende på låda, element och rummet :)

Kör du slutna toppar kan du, om du delar där dessa börjar falla av, lägga till 12 dB för den naturliga akustiska rolloffen.
Därav 30/18 = 30/30 akustiskt. Om du delat vid rätt frekvens.
Jag antar att du redan vet detta :) .
80Hz är ingen holy grail. 75 eller 85 kan lika gärna låta bättre. Prova dig fram.

Endast om du kör full range toppar som går djupt kan du med bra resultat köra med symmetriska filter, typ 48/48 dB okt.

Men att lyssna är att veta - så lyssna tills du hittar den delning som låter bäst.

Här provas det friskt :D

Senaste försöket!

36_48.jpg
36_48.jpg (136.76 KiB) Visad 662 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-05 18:22

Tips : Prova olika frekvenser vid delningen- lyssna en halvtimme och skriv ner intrycken. Det är inte troligt att det låter bäst vid 80 Hz :)

Hos mig låter det bäst vid 78 Hz

Subbarna i stereo blir bättre

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-05 19:34

Tangband skrev:Rumsresonanser räknar du ut med tumstock och miniräknare. Du behöver inte ens mäta. Alla hamnar under 80 Hz i ett normalt rum. Du kan inte korrigera någonting med dsp med bra resultat mellan 80-400 Hz , lek istället med baffelstegsförstärkningen i det området. Välj den kompensation som låter bäst i ditt rum, med den högtalarplacering du har. + 3 dB baffelstegsförstärkning är en bra utgångspunkt.

Endast en bit över rummets schröderfrekvens tål dsp korrigeringar av dippar och toppar, alltså från kring sisådär 400 Hz och uppåt, och då är det närmickat som gäller- typ 1 meter från topparna. Korrigera så det mäter rakt +-2 dB 500 -15000 Hz, inroom på den vanliga högtalarplacering utan gating med LTS logaritmiska sinussvep.

LTAS mätning från lyssningsposition ger felaktiga resultat pga precedence effekten.

500-15000 Målen når jag nästan 1 m från högtalaren :D

500-15000.jpg
500-15000.jpg (297.75 KiB) Visad 643 gånger

500-15000_Justerat.jpg
500-15000_Justerat.jpg (287.08 KiB) Visad 643 gånger

Tangband skrev:Tips : Prova olika frekvenser vid delningen- lyssna en halvtimme och skriv ner intrycken. Det är inte troligt att det låter bäst vid 80 Hz :)

Hos mig låter det bäst vid 78 Hz

Subbarna i stereo blir bättre

Men bas delningen kräver mer arbete :cry:

Justerat.jpg
Justerat.jpg (143.86 KiB) Visad 643 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-06 09:05

Tangband skrev:Rumsresonanser räknar du ut med tumstock och miniräknare. Du behöver inte ens mäta. Alla hamnar under 80 Hz i ett normalt rum. Du kan inte korrigera någonting med dsp med bra resultat mellan 80-400 Hz , lek istället med baffelstegsförstärkningen i det området. Välj den kompensation som låter bäst i ditt rum, med den högtalarplacering du har. + 3 dB baffelstegsförstärkning är en bra utgångspunkt.

Den första raden är rätt i teorin om väggar/tag och golv är oändligt hårda.
men med olika material i väggarna och ev öppningar osv så kan detta istället bli en aning vilseledande. :)
Det bästa är att mäta detta så har du tydliga grafer att titta på senare, eller Light versionen är att köra tongenerator och lyssna (det fungerar mycket bra att sedan röra, sig i rummet i olika leder och höra var toppar och dalar befinner sig) och anteckna vart topp/dal är samt vid vilka frekvenser och i vilken led av rummet.

I mitt rum ligger samtliga lägre resonanser på bredden i rummet förskjuta mellan 5-8Hz pga mjukhet i en av läggarna , dessutom ligger toppar och dalar förskjuta/ osymetriskt i rummet pga just att en av väggarna är hård och motstående vägg är mjuk.
Högre resonansen mellan väggarna ligger istället ganska symmetriskt pga att väggen där ej är mjuk nog att förskjuten rymmet Akustiskt lika mycket som vid lägre frekvenser. :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 09:14

48/48 kan ju betyda vad som helst men om man gissar att de skall tolkas som 48 dB/oktav i respektive gren, så undrar jag varför du valt så branta flanker?Dessutom är det jämna ordningstal, vilket medför att elementen summerar i eller ur fas, snarare än 90 grader ur fas, som är mer lämpligt med avseende på bevarande av energikurvan.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 09:24

Morello skrev:Dessutom är det jämna ordningstal, vilket medför att elementen summerar i eller ur fas, snarare än 90 grader ur fas, som är mer lämpligt med avseende på bevarande av energikurvan.

Det här har jag aldrig förstått (varför ojämna ordningstal inte skulle summera i fas, och skillnaden i energikurva), men skulle vilja förstå, om möjligt. Finns det beskrivet någonstans mer ingående (gärna grafiskt)?

Att ha en delning som inte summerar i fas är en nackdel för direktljudet i 0-gradersriktningen, rimligtvis.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 09:48

Därför att varje pol vrider fasen 45 grader vid delningen. Har du udda ordningstal och symmetriska flanker blir fasdifferensen:

45(2n)=90n

där n är ordningstalet.

Stoppar du in udda siffror bli fasdifferensen 90 eller 270 , vilket ger samma resultat.

Med jämnt ordningstal blir differensen 0 eller 180, vilket ger samma resultat om ena elementet polvänds.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 10:23

0 i differens i delningen låter väldigt bra för mig.

Det blir mindre högt Q på dippen i energikurvan precis vid delningen gissar jag när man aldrig ligger i fas i delningen, men istället en större bredare dipp liksom (lägre Q).

Hörseln är okänslig för dippar med högt Q har jag hört sägas. Därför jag tror på branta delningar med jämna ordningstal, där sedan skolbokskurvans inneboende totala fasvridning är borttagen med FIR. Då har man inte korrumperat direktljudet för att få en bättre energikurva.
Senast redigerad av rajapruk 2019-08-06 10:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 10:28

Branta flanker kommer på bekostnad av stor grupplöptid.

Vet inte vad du menar, men det går att summera för en rak energikurva med udda och symmetriska flanker. Det är det som är poängen.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 10:31

Morello skrev:Branta flanker kommer på bekostnad av stor grupplöptid.

Ja och det kan man korrigera med FIR.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 10:42

Förstår ändå inte varför du vill så branta flanker som 48dB/oktav. 30 dB/oktav är fullt tillräckligt.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 10:57

Jag kör 96dB/okt linkwitz-riley vid 10KHz och 48dB/okt vid 650Hz och FIR faslinjörisering av de totala delningarna i mina högtalare.
Ska leka med olika andra delningstyper framöver.
Ju brantare delning desto mindre område som korrumperas av delningen, så tänker jag. Om spridningen matchar bra där man lägger delningen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 11:00

Hur resonerade du när du kom fram till att 96 dB/oktav är lämpligt? :)
Fördröjningen i den digitala domänen måste bli avsevärd.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-06 11:00

Jag är ännu i inkörnings fasen med ljudet filter brantheten är långt ifrån klubbad :|
FIR filterna jag kör är av linjärfas typ, Jag tror att det som skrivits ovan gäller minimum fas filter?
Men ”GD” kan förstås ställa till det. Extra svampigt kan det bli om man inte får rätt fördröjning på basarna :oops:

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 11:05

Morello skrev:Hur resonerade du när du kom fram till att 96 dB/oktav är lämpligt? :)
Fördröjningen i den digitala domänen måste bli avsevärd.

Resonemanget skrev jag ovan. Jag ville testa lite brantare är 48dB/okt, så då tog jag 96.
Jag har 60ms total fördröjning har jag för mig det är. Absolut inget problem. Behöver inte ens justera läppsynk i min bildspelare, bildbehandlingen verkar ha liknande fördröjning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-06 11:23

Om man haft en spelare som kunde skicka ut mer än en digitalström samtidigt i synk, så borde man kunna köra aktiv drivning på sina element och få hur brant delning som helst om man bara förprocesserat musikfilerna...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 11:33

På vilket sätt är extrembranta flanker eftersträvansvärt?
De fullregisterhögtalare med den allra snyggaste elementintegrationen jag sett har relativt enkla filter med liten flankdämpning. (vi pratar om ordning ett till tre ungefär)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 11:43

Vad är extremt brant för dig? För mig är det brickwall.
Vad är ”snygg elementintegration” för dig? För mig är det inte snyggt att de olika sidorna spelar ur fas.
”Crossovers sucks” sa en gång Greg Timbers (fd chefsingenjör på JBL). Så tänker jag med. Därför hålla dem inom smalt band.
Senast redigerad av rajapruk 2019-08-06 11:52, redigerad totalt 5 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer