Dewpo planerar att bygga konstlast :)

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Dewpo, Nördar :)

Inläggav petersteindl » 2019-08-06 11:44

Morello skrev:På vilket sätt är extrembranta flanker eftersträvansvärt?
De fullregisterhögtalare med den allra snyggaste elementintegrationen jag sett har relativt enkla filter med liten flankdämpning. (vi pratar om ordning ett till tre ungefär)

Man skulle kunna tänka sig att det blir mindre loobningseffekter i olika riktningar med extrembranta filter vid en delning kring 2-3 kHz. Jag är dock själv inte tillfreds med transienta egenskaper i branta filter.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-06 11:46

Morello skrev:På vilket sätt är extrembranta flanker eftersträvansvärt?
De fullregisterhögtalare med den allra snyggaste elementintegrationen jag sett har relativt enkla filter med liten flankdämpning. (vi pratar om ordning ett till tre ungefär)

Har man välmatchande flanker så behöver det inte vara det. Har man inte det så minimeras ju det problemet med brantare avskärning. Förväntar mig att man kan få ut lite mer effekttålighet på högpasssidan - och kanske man vågar dela en diskant ovanligt lågt om det skulle passa konstruktionen? Är varken för eller emot, bara intresserad av vad som KAN göras.... om det skall göras är en annan fråga totalt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 12:35

petersteindl skrev:Jag är dock själv inte tillfreds med transienta egenskaper i branta filter.

Har du provat med digitalt FIR-filter som linjäriserar delningens fas (och därmed grupplöptid)? Eller är det inte fas det handlar om?

Är det ringningar i impulsresponsen som det beror på, enligt dig?

Blir det som att det saknas ”attack” i ljudet? Eller minskad upplevd dynamik? Eller hur låter det, om du skulle försöka förklara med ord?

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-06 14:27

Jag tycker det är lärorikt att med en dsp höra den skillnad det blir med olika ordningstal- trots att frekvenskurvan ser lika rak ut :) .

Med HYBRIDDIST går det utan problem att dela med 12 dB / okt vid 2,6 kHz. Detta låter bättre än 24 dB Linkwitz Riley.
Men olika delningsbrantheter har olika fördelar. Jag tycker branta filter gör att musikens akustik kortas av en aning och det låter lite torrare. Musiken flödar bättre med 12 dB / okt än 24 dB/okt om ni förstår vad jag menar.

Men allt beror ju på vad som passar. Med aktiva jbl 530 var det tvunget med minst fjärde ordningens filter akustiskt pga driverns resonansfrekvens redan vid 1,4 kHz.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 14:54

Att det låter olika är knappast förvånande då det kommer se annorlunda ut i olika vinklar - även om du får samma frekvensgång på referensaxeln.
För mig känns det här lite som bak-och-fram-konstruktion, dvs man börjar inte med att definiera hur systemet (kan vara vilket som helst system) skall fungera, utan man börjar med implementationen. Dvs: kravspecifikation kommer före konstruktionen i alla framgångsrika projekt.

Som Peter nämnde tidigare påverkas inte bara huvudlooben, utan även sidolooberna av filtrets överföringsfunktion. (oaktat om filtret implementeras i den analoga (passivt eller aktivt) eller digitala domänen)
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-06 15:34

Morello skrev:Att det låter olika är knappast förvånande då det kommer se annorlunda ut i olika vinklar - även om du får samma frekvensgång på referensaxeln.
För mig känns det här lite som bak-och-fram-konstruktion, dvs man börjar inte med att definiera hur systemet (kan vara vilket som helst system) skall fungera, utan man börjar med implementationen. Dvs: kravspecifikation kommer före konstruktionen i alla framgångsrika projekt.

Som Peter nämnde tidigare påverkas inte bara huvudlooben, utan även sidolooberna av filtrets överföringsfunktion. (oaktat om filtret implementeras i den analoga (passivt eller aktivt) eller digitala domänen)

Att lära sig nytt är lite baklängeskonstruktion :oops:
Man börjar inte fullärd utan man experimenterar, Bygger prototyper, Och förhoppnings vis förstår man bättre och bättre hur saker ligger till.
Jag har lärt mig mycket på dessa byggen, Hade jag valt att bygga andras konstruktioner så hade ljudet nog varit bättre, Men jag tror inte jag lärt mig lika mycket på resan.
Jag gillar ljudet från seas FA22RCZ fullfrekvens element inte för att klangen är fulländad, Långt ifrån, Utan för att stereo positioneringen är i det närmsta perfekt,
Sitter man i sweetspot finns inget behov av en center högtalare och ljudet är homogent även om man sitter nära högtalarna.
Men kanske har jag någon gång lyckats lära mig tillräckligt mycket om hur loobing och andra problem man stöter på när man går till flervägare fungerar,
För att kunna konstruera ett par 2 vägare med med lyckad stereo bild, Så jag får både bra klang och positionering av ljuden!

Detta är hur som helst hur jag justerat in ljudet nu.

RESULTAT.jpg
DELNING och slut RESULTAT.
RESULTAT.jpg (214.09 KiB) Visad 989 gånger

Nästa projekt förutom att fullfölja detta och expandera till 6 moduler, Blir att bygga mellanregister absorbenter att placera bakom högtalarna!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-06 16:13

Hur ser det ut om du mäter respektive element i det extrema närfältet ( 10 mm från membranen)?
Det är helt uppenbart att elementen summerar i fas då nivån stiger cirka 6dB.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-06 16:51

Morello skrev:För mig känns det här lite som bak-och-fram-konstruktion, dvs man börjar inte med att definiera hur systemet (kan vara vilket som helst system) skall fungera, utan man börjar med implementationen. Dvs: kravspecifikation kommer före konstruktionen i alla framgångsrika projekt.

Gammaldags tänk.
Jag jobbar med systemutveckling. Så tänkte man där i projekt på 1900-talet, och det gick inget bra. Nu tar man fram snabba prototyper och testar sig fram vilken lösning som blir bäst, och försöker välkomna förändringar. Det fungerar bättre.
När de tog fram JBL M2 gjordes många prototyper, och de testade många olika delningsfilterinställningar på referenslyssnare. Slutade med 36dB/okt Linkwitz-Riley delning akustiskt i den högtalaren har jag för mig det var.
Enbart mätningar verkar inte räcka för dem, trots vad Toole mässar om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-06 17:06

Morello skrev:Att det låter olika är knappast förvånande då det kommer se annorlunda ut i olika vinklar - även om du får samma frekvensgång på referensaxeln.

Jo, så är det... men det är som att programmerar en AI att testa alla variationer av din kravspec.... den maximerar bara din kravspec - den ger dig inga möjligheter att hitta varianter du själv inte kände till.... så nivån på förkunskap är tokviktig om man bara skall räkna fram det.... kan man mindre så är en digital lösning f*n så mycket nimmare än att bygga 72st olika fysiska delningsfilter att lyssna på....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-06 17:40

Morello skrev:Hur ser det ut om du mäter respektive element i det extrema närfältet ( 10 mm från membranen)?
Det är helt uppenbart att elementen summerar i fas då nivån stiger cirka 6dB.

Så här =>

NÄRA.jpg
NÄRA.jpg (192.46 KiB) Visad 962 gånger

Det är ingen vacker syn :oops:
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-06 20:45

Jag skulle vilja se en mätning på endast EN subbas 10 mm ifrån- helt utan toppar, filter och dsp korrigeringar.

Då får du fram en realistisk kurva där du ser hur mycket kompensation i LT som behövs, och var ingreppspunkterna bör ske.
Då kan du göra en reverserad LT kurva som följer elementen exakt.

Resultatet kommer att blir bra om du gör så :)

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-06 20:57

Nattlorden skrev:

Jo, så är det... men det är som att programmerar en AI att testa alla variationer av din kravspec.... den maximerar bara din kravspec - den ger dig inga möjligheter att hitta varianter du själv inte kände till.... så nivån på förkunskap är tokviktig om man bara skall räkna fram det.... kan man mindre så är en digital lösning f*n så mycket nimmare än att bygga 72st olika fysiska delningsfilter att lyssna på....

Du kan ju prova fler än 72 olika lösningar, med en dsp kan du ju prova dig fram i 1000-tals kombinationer. :) På sistone om jag ändrar något så skriver jag alltid upp lyssningsintryck av den inställning som var innan. Det är lätt att ratta bort sig annars

Du kan lätt göra en seriös lyssningsutvärdering av 20 olika inställningar på en kväll med en dsp- sådant som du kanske bara klarar en enda av med analog teknik- pga tidsåtgången.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-06 21:01

rajapruk skrev:
Morello skrev:För mig känns det här lite som bak-och-fram-konstruktion, dvs man börjar inte med att definiera hur systemet (kan vara vilket som helst system) skall fungera, utan man börjar med implementationen. Dvs: kravspecifikation kommer före konstruktionen i alla framgångsrika projekt.

Gammaldags tänk.
Jag jobbar med systemutveckling. Så tänkte man där i projekt på 1900-talet, och det gick inget bra. Nu tar man fram snabba prototyper och testar sig fram vilken lösning som blir bäst, och försöker välkomna förändringar. Det fungerar bättre.
När de tog fram JBL M2 gjordes många prototyper, och de testade många olika delningsfilterinställningar på referenslyssnare. Slutade med 36dB/okt Linkwitz-Riley delning akustiskt i den högtalaren har jag för mig det var.
Enbart mätningar verkar inte räcka för dem, trots vad Toole mässar om.

+1.
Nej, mätningar räcker förstås inte. Lyssning ist wissen !

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-06 21:36

Tangband skrev:Jag skulle vilja se en mätning på endast EN subbas 10 mm ifrån- helt utan toppar, filter och dsp korrigeringar.

Då får du fram en realistisk kurva där du ser hur mycket kompensation i LT som behövs, och var ingreppspunkterna bör ske.

Jag ser inte basen som problemet för tillfället, Om man bortser från att jag skulle behöva minst 10 dB mer kapacitet :twisted:

Så här ser problem bilden ut i mina ögon.

GRÖNT.jpg
Och öronen håller med!
GRÖNT.jpg (427.91 KiB) Visad 931 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Har ett studio relaterat problem :(

Inläggav dewpo » 2019-08-07 16:39

Med alla dessa DSP funktioner i uppspelningen har detta nästan blivit ett litet studioprojekt :?
Och eftersom jag vet att det finns många här på faktiskt som kan den biten av ljud kedjan,
Så slänger jag ur mig en fråga, Hur fjärrstyr jag enklast volymreglagen?
Min dator står i ett annat rum än lyssningen bedrivs, Det blir ett jäkla springande :oops:

DSP-KEDJA.png
DSP-KEDJA.png (189.34 KiB) Visad 896 gånger

KONTROLLER.png
KONTROLLER.png (823.97 KiB) Visad 896 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-08-07 16:49

Teamviwer till datorn ifrån en padda eller telefon?

/Harryup

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-07 17:55

Midi över nätverk verkar vara ett alternativ :D
Tyvärr vet jag inget om hur det fungerar och jag lyckas inte ansluta :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-08-07 18:06

dewpo skrev:
Tangband skrev:Jag skulle vilja se en mätning på endast EN subbas 10 mm ifrån- helt utan toppar, filter och dsp korrigeringar.

Jag ser inte basen som problemet för tillfället, Om man bortser från att jag skulle behöva minst 10 dB mer kapacitet :twisted:

GRÖNT.jpg

Det ser ut som en kamfiltereffekt. Vad kan det bero på? Två högtalare samtidigt, eller en hård yta som ger reflexer i och ur fas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-07 18:17

paa skrev:
dewpo skrev:

GRÖNT.jpg

Det ser ut som en kamfiltereffekt. Vad kan det bero på? Två högtalare samtidigt, eller en hård yta som ger reflexer i och ur fas?

Hård vägg bakom högtalarna tro jag, Jag köpte absorbenter för ända målet men de fungerade dåligt :?
Antagligen dämpade de fel frekvenser. Nu sitter de monterade på sidorna om högtalarna istället :|
Planen är att bygga två nya absorbenter.

Jag funderar på ett recept => 2 Jysk F10 madrasser och perforerade håltavla av masonit, Kan det fungera månne?

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-07 18:31

Jag använder lite trivsamma draperier bakom och på sidorna.
De hänger en knapp decimeter ut från väggen. Lätt att prova hur mycket dämp som behövs bakom då.
Bara att nåla fast skummadrasser, bäddmadrasser, filtar eller vad som nu funkar bäst, och finns till hands :) .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Fukdist till TV`n.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-08 14:48

Jag har provat att mäta max kapacitet på Bassystemet enligt CEA-2010 standarden,
Det var omständligt så hittills har jag bara mätt vid en frekvens 31.5 Hz.
Egentligen förskriver standarden 1 meters avstånd till Basen men jag har mätt i lyssningsposition!

CEA-2010.jpg
CEA-2010.jpg (431.88 KiB) Visad 811 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-08 14:52

dewpo skrev:
paa skrev:
dewpo skrev:

Bilagan GRÖNT.jpg finns inte längre

Hård vägg bakom högtalarna tro jag, Jag köpte absorbenter för ända målet men de fungerade dåligt :?
Antagligen dämpade de fel frekvenser. Nu sitter de monterade på sidorna om högtalarna istället :|
Planen är att bygga två nya absorbenter.

Jag funderar på ett recept => 2 Jysk F10 madrasser och perforerade håltavla av masonit, Kan det fungera månne?

Jag tror inte orsaken är odämpad bakvägg.
Prova ställ en högtalare mitt i rummet och mät på samma sätt. Ser du ett samband i oregelbundenheten så ligger felet nog i högtalaren.
Du har lite distorsion på 4 % med en topp vid 750 Hz.

Vilka högtalare är dina toppar ? Är de stativarna med bredbandselementet ?
Bilagor
IMG_9631.JPG
IMG_9631.JPG (277.16 KiB) Visad 804 gånger
IMG_9630.JPG
IMG_9630.JPG (224.25 KiB) Visad 807 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-08 15:13

Just nu spelar jag på de stora bredbandarna Seas FA22RCZ =>

AC7E4C71-7A8B-4DDD-84DA-D2E99AC5ABAA.jpeg
AC7E4C71-7A8B-4DDD-84DA-D2E99AC5ABAA.jpeg (349.56 KiB) Visad 802 gånger

:idea: Jag skulle i ock för sig kunna placera de små bredbandarna på identisk plats,
Och se om mellanregistret är lika uppbrutet? Men det är ganska mycket arbetet,
Jag måste göra nya filter mm. Vi får se om jag orkar.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-08 15:54

Dina bredbandselement testas här: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 2rcz-h1597

Översta frekvenskurvan mätt 2 cm från konen, den undre frekvenskurvan 31,5 cm ifrån.
Ser tyvärr inte så muntert ut :( .
Om disten hade varit låg hade du kunnat räta ut frekvensgången och därigenom fått ett förbättrat ljud.
Bilagor
81A0ED8B-2497-4D02-A1AA-5F1218765702.png
81A0ED8B-2497-4D02-A1AA-5F1218765702.png (87.72 KiB) Visad 792 gånger
4C863317-51A5-4CC6-815A-213FFA4EF01D.png
4C863317-51A5-4CC6-815A-213FFA4EF01D.png (126.42 KiB) Visad 794 gånger
F5396916-B628-438C-A135-7E2EE67E025C.png
F5396916-B628-438C-A135-7E2EE67E025C.png (82.23 KiB) Visad 794 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-08 18:57

Det är nog så det ser ut om man mäter nära på den typen av högtalarelement, Dessvärre :cry:

Här är Sonido SWR200-8 ALNICO
Bild
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sonido/sonido-swr200-8-alnico

Visst är det konstigt att det ändock finns användare som uppskattar dem :twisted:

Men ibland funderar jag på att inhandla ett par diskanter och klippa bort whisserkonerna :D

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-08 22:24

Visst finns det vissa fördelar med koaxialelement med avseende på stabil stereobild . Dessa element skulle jag själv gärna bygga med : Kef Uni q
http://www.audioexcite.com/?page_id=3614
Bilagor
IMG_9633.JPG
IMG_9633.JPG (15.35 KiB) Visad 754 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-09 19:17

Jag funderar på orsaken till det uppbrutna mellanregistret :|

Jag har använt olika tidsfönster på samma mätning och skapat denna sammanställning 8)

GD.jpg
GD.jpg (181.25 KiB) Visad 710 gånger

SPL.jpg
SPL.jpg (238.73 KiB) Visad 710 gånger

Step.jpg
Step.jpg (147.01 KiB) Visad 710 gånger

Så nu ska jag bara processa resultatet i huvudet också, Och det lär ju ta ett tag :oops:
Om någon vill hjälpa till så är jag tacksam.

Spectogram.jpg
Spectogram.jpg (219.59 KiB) Visad 710 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-09 19:47

Denna skulle nog kunna bli ett stort lyft, enligt Klang&ton är detta element bäst av SB acoustics koaxialer.
Kostar bara 604:- på hifikit :)

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 25-4-coax/
Bilagor
IMG_9634.PNG
IMG_9634.PNG (79.29 KiB) Visad 699 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Startar krig mot missljudet!

Inläggav dewpo » 2019-08-10 12:11

Jag har alltså startat krig mot missljudet!
Ja, Kuddkrig alltså :oops:

B7C0B144-B554-4F64-91FC-6E4EDFBED456.jpeg
B7C0B144-B554-4F64-91FC-6E4EDFBED456.jpeg (372.54 KiB) Visad 674 gånger

Jag har även kopplat in mina små bredbandare som toppar, Delar vid 320 Hz.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Re: Dewpo, Startar krig mot missljudet!

Inläggav NADifierad » 2019-08-10 12:23

Kuddarna ger troligen någon sorts resultat, men :) ...
De är små och tjocka . Jag gissar att du får effektivare resultat med typ madrasser över större ytor. Dvs tunnare men högre, bredare .
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Fukdist till TV`n.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer