Dewpo, En låda har nästan blivit två!

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Retrofuturist...

Inläggav dewpo » 2017-01-03 01:30

paa skrev:Bilden verkar ligga på någon server som kräver inloggning eller något sånt.

Den är inget att se ändå :oops: bara en Airport express som ligger vid sidan om en Chromcast Audio uppe på min DAC, men jag undrar vad det är jag gör för fel när jag delar ut bilder i Google Photo funkar varannan gång ungefär :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Funderar på solid state...

Inläggav dewpo » 2017-01-21 16:23

Hej efter krånglet med rören i min rörförstärkare har jag kommit fram till att jag antagligen inte har råd att ha den kvar :( Även om jag tycker om ljudet och tycker att rör har en personlighet som solid state saknar så knäcker den min ekonomi. Driftskostnaderna blir för höga... Tillfälligt har jag nu lånat en förstärkare som jag använder i väntan på att jag ska få råd att lämna in rörförstärkaren på justering. Sen blir det nog ett byte. Jag funderar på en NAD C326BEE. Är det ett prisvärt alternativ? Jag har redan DAC och RIAA så jag vill inte betala för att det ska var inbyggt.

Bild
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Funderar på Solid State...

Inläggav dewpo » 2017-09-21 13:39

Rörförstärkaren är inlämnad på servis och Lp-backar har inhandlats, Det går sakta framåt :)

PHOTO_20170921_133337.jpg
PHOTO_20170921_133337.jpg (126.9 KiB) Visad 2426 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Aktiva monitorer istället för bokhyllehögtalare?

Inläggav dewpo » 2017-10-04 17:00

Jag slänger ut en fråga på måfå,
Är det någon fundamental skillnad mellan Studio Monitorer och Bokhyllehögtalare 'förutom att monitorerna är aktiva'
Som skulle göra det olämpligt att använda Studio högtalare istället för Bokhyllehögtalare som tv högtalare?
Funderar på dessa http://m-audio.com/m38black som Tv-högtalare.
Bild
Det är drygt 2 meter mellan soffan och Tv'n.
04-10-2017 02.33.34.jpg
04-10-2017 02.33.34.jpg (1.43 MiB) Visad 2337 gånger

Användarvisningsbild
Perfector

Re: Dewpo, Aktiva Monitorer istället för Bokhyllehögtalare?

Inläggav Perfector » 2017-10-04 18:45

Inte en rad om vad dom kostar, det kallar jag oseriös reklam.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-04 18:56

Perfector skrev:Inte en rad om vad dom kostar, det kallar jag oseriös reklam.

Det är en ganska stor länk till butiken ganska centralt placerad på sidan ;-)
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-10-04 19:42

darkg skrev:

8O Om jag hade en krona för varje groda som slank ur munnen så skulle jag var rik vid detta laget :D
Nä, Jag har ingen vinning i fråga om det är någon skillnad mellan bokhyllehögtalare eller monitorer!
Det var en uppriktig fråga, jag undrar om det finns skillnader 'i spridnings bild' eller vad det nu må vara som gör att det är olämpligt att ersätta bokhyllehögtalare med aktiva monitorer?
Det har ju varit ganska hätska diskussioner 'kanske inte här på faktiskt men på andra forum' om huruvida PA slutsteg är lämpliga i hemmabio tillämpningar.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2017-10-04 19:55

dewpo skrev:
darkg skrev:

8O Om jag hade en krona för varje groda som slank ur munnen så skulle jag var rik vid detta laget :D
Nä, Jag har ingen vinning i fråga om det är någon skillnad mellan bokhyllehögtalare eller monitorer!
Det var en uppriktig fråga, jag undrar om det finns skillnader 'i spridnings bild' eller vad det nu må vara som gör att det är olämpligt att ersätta bokhyllehögtalare med aktiva monitorer?
Det har ju varit ganska hätska diskussioner 'kanske inte här på faktiskt men på andra forum' om huruvida PA slutsteg är lämpliga i hemmabio tillämpningar.

Sån'a här passar utmärkt i bokhyllan.
http://www.monacor.se/produkter/aktiva- ... nr/257060/
Eller sån'a här
http://www.monacor.se/produkter/aktiva- ... nr/250680/
Det finns andra fabrikat som är snarlika och som alldeles säkert passar lika bra.
Men att det inte skulle passa är dumheter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-08 21:46

Två saker:

1. Jag tror TS missuppfattade Perfectors inlägg om reklam utan prisuppgift. Han syftade tydligt på M-Audios hemsida som saknade prisuppgift (eller inte...). Det handlade alltså inte om att kritisera TS frågeställning.

2. Man kan inte generellt säga att "bokhyllehögtalare" är bättre/sämre än "aktiva monitorer" som TV-högtalare. Det finns förstås bättre/sämre alternativ av båda varianterna. Många aktiva monitorer (särskilt de dyrare) är medvetet konstruerade för rak frekvensgång, medan många mindre bokhyllehögtalare kan låta bättre pga lite ojämnheter i SPL-kurvan. Detta gäller dock inte generellt, så man bör kanske främst definiera vilka egenskaper som gör en bra TV-högtalare och sedan se om det finns bokhylleditos eller aktiva som motsvarar ställda krav :) .

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-10-08 22:58

Kalejdokom skrev:Två saker:

1. Jag tror TS missuppfattade Perfectors inlägg om reklam utan prisuppgift. Han syftade tydligt på M-Audios hemsida som saknade prisuppgift (eller inte...). Det handlade alltså inte om att kritisera TS frågeställning.

2. Man kan inte generellt säga att "bokhyllehögtalare" är bättre/sämre än "aktiva monitorer" som TV-högtalare. Det finns förstås bättre/sämre alternativ av båda varianterna. Många aktiva monitorer (särskilt de dyrare) är medvetet konstruerade för rak frekvensgång, medan många mindre bokhyllehögtalare kan låta bättre pga lite ojämnheter i SPL-kurvan. Detta gäller dock inte generellt, så man bör kanske främst definiera vilka egenskaper som gör en bra TV-högtalare och sedan se om det finns bokhylleditos eller aktiva som motsvarar ställda krav :) .

Jag håller helt med om att man bör försöka definiera vad man söker för egenskaper hos Tv högtalarna, men vad är viktigt?
Måste man fortfarande ha skärmade högtalare bredvid Tv apparater ock Skärmar? Monitorer är oftast skärmade, Bokhyllehögtalare mera sällan?
En Tv står ofta upp mot en vägg, Vill man kunna anpassa frekvensgången där efter? Hur gör man det bäst? Analogt eller Digitalt i en Receiver eller direkt i Högtalarna?
Vad är prisbilden på Pro kontra Hemmaljud? Monitorer verkar billiga jämfört med konventionella högtalare om man tar hänsyn till att de har förstärkningen inbyggd,
Men ett bättre monitorinterface verkar lika dyra som en hel hemmabioreceiver :(
Vad har man för möjliga anslutnings metoder tillgängligt. Själv har jag en Shield Android Tv och den kan sända ut ljud via antingen Usb eller Hdmi men inte analogt eller via något annat digital interface,
Ja den kan ansluta bluetooth enheter också förstås. Jag har själv ingen erfarenhet av Studio produkter och vet inte hur ljudkvaliteten brukar vara, PA ljud är jag inget stort fan av det jag har hört har låtit anskrämligt.
Just nu väger jag mellan tre alternativ, Soundbar + Subwoofer, 2.1 Receiver med passiva Högtalare + Subwoofer eller Monitorkontroller med Aktiva Monitorer + Sub.
Egentligen skulle jag förstås vilja ha ett riktigt Surroundsystem med fler kanaler, Men det känns dyrt och svårplacerat.
Jag hade 5.0 innan så jag vet att det inte är en bra affär att köpa fler högtalare än man egentligen har råd med, Kvaliteten blir därefter.

PS. Det har gått framåt lite sen förra bilden.
PHOTO_20171005_150037.jpg
PHOTO_20171005_150037.jpg (147.45 KiB) Visad 2218 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-10-24 23:39

Jag har byggt stativ som möjliggör att jag använder min gamla otympliga högtalare till Tv'n utan att de kommer för långt ifrån varandra.

PHOTO_20171023_232642.jpg
PHOTO_20171023_232642.jpg (125.2 KiB) Visad 2125 gånger

Jag funderar på att bygga ett par små satellithögtalare av Fostex FF125Wk och Dayton audio SD175-PR

PFront.jpg
PFront.jpg (31.22 KiB) Visad 2125 gånger

PBack.jpg
PBack.jpg (33.96 KiB) Visad 2125 gånger

OBack.jpg
OBack.jpg (36.83 KiB) Visad 2125 gånger

Vore tacksam för kommentarer om ni tror designen är åt helvetet, Funderar på byggstart till helgen.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-10-28 03:59

Min anläggning är rätt så dålig som tv-högtalare. Saknar definitivt en center om dialogen ska kännas bra.
Typ nyhetstittande känns verkligen konstigt

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Subbarljudet?

Inläggav dewpo » 2018-01-24 15:43

I brist på utrustning för att gör en riktig subwoofer integration har jag kopplat subwoofern på högnivå,
Och låter den spela tillsammans med fronthögtalarna, För att sedan använda EQ föra att justera ner basen på lämplig nivå.
Är detta ett helt förkastligt förfarande?
Subbat.PNG
Subbat.PNG (55.62 KiB) Visad 1874 gånger

SubbatljudR.jpg
SubbatljudR.jpg (45.6 KiB) Visad 1874 gånger

SubbatljudL.jpg
SubbatljudL.jpg (45.05 KiB) Visad 1874 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Subbarljudet?

Inläggav dewpo » 2018-02-02 19:07

Jag funderar på att flytta min FA22RCZ till lådor med denna utformningen,
Diff.jpg
Diff.jpg (37.87 KiB) Visad 1822 gånger

Hur tror ni att det skulle påverka ljudet?
Filtret måste förstås göras om men i övrigt?

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Testar Roon, Fantastiskt!!!

Inläggav dewpo » 2018-02-11 12:23

Roon.PNG
Roon.PNG (1.2 MiB) Visad 1744 gånger

RoonA.PNG
RoonA.PNG (1.71 MiB) Visad 1743 gånger

RoonDSP.PNG
RoonDSP.PNG (1.52 MiB) Visad 1741 gånger

Jag har länge tänkt att jag borde prova Roon+Tidal men jag har tyckt det blir för dyrt men nu har jag krupit till kritan :roll:
Och ja vad ska man säga möjligheterna att söka och utforska musik är i en helt annan liga än konkurrenterna!
Tråkigt bara att de kan med att ta så bra betalt :(

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-02-11 13:12

Min trial går ut idag, men jag behåller! Lite besviken på synken med Tidal, dock. Master Quality (för vad nu det är värt) versioner kommer inte upp som de ska i Roon. Och det är fördröjning på vissa släpp som finns i Tidal men inte i Roon. Nu senast Kendrick Lamars senaste, som funnits flera dar på Tidal, men först i natt blev tillgänglig.

Nu håller jag ju på att rippa mina gamla High Fidelity CD och där är det sällan man kan få upp korrekt artist page med Tidallänkar när man klickar på artist från skivan. Känner att Roon är lite väl strikta med att inte tagga artister som de inte är 100% säkra på. De kunde ju ge ”this could be NN, but we are not sure”.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-02-11 13:35

Jag är på dag ett på mitt test men jag har redan bestämt mig för att behålla,
Men jag funderar på om jag skall köpa HQPlayer också så att jag kan köra tunga FIR-filter på grafikkortet i CUDA.
Det jag är lite besviken på i Roon är Mobil appen, Men man får förstås förstå att en så liten skärm ger begränsningar,
Jag antar versionen för surfplatta är ett steg upp, Men min platta är för gammal tror jag.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Dewpo, Retrofuturist...

Inläggav lennartj » 2018-02-11 14:36

jonaz81a skrev:
dewpo skrev:
jonaz81a skrev:

Ska det se retro ut kan det lika gärna vara gammalt! :)

Balupunkt radio.jpg

Så länge radion har linje ingång så den går att använda som 'multi zon' är jag nöjd. Hellst ska den förstås ha 'retro future' utseende :D

[ Bild ]

Just modellen jag har heter Blaupunkt Sultan 2420 och är från 1958, den har bara phono-ingång men det går nog att koppla förbi RIAA-steget men hjälp av servicemanualen. Det finns garanterat andra liknande men några år nyare modeller med tape-ingång om man inte vill modda. Ett annat alternativ är att koppla ur all befintlig elektronik och montera en T-Amp eller liknande i den och bara använda högtalarna.

Här är en Youtube-video som visar samma modell som jag har "in action" så att säga.

[ YouTube ]

Du kan använda phono-ingången som den är.
Trots att jag inte har gjort mig besväret att leta upp något schema för din apparat är jag helt säker på att den som kallas "Grammofoningång" är anpassad för kristall-pickup, för det var den helt dominerande branchstandarden på 50-talet. Det innebär linjär frekvensgång och att känsligheten är ca. 100 mV och ingångsresistansen ca. 500 kOhm eller ännu högre. Under de förutsättningarna ger kristallpickuper en fallande frekvensgång mot högre frekvenser som ungefär motsvarar en RIAA-korrigerad MM-pickup.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Mäter med BRUS...

Inläggav dewpo » 2018-02-12 22:04

VittBrus.png
VittBrus.png (139.44 KiB) Visad 1645 gånger

Jag har fin justerat EQ inställningarna genom att titta på Vitt brus i REW_RTA
Ser dessa filter inställningar rimliga ut?

Jag har även hittat en sida där man kan jämföra olika omsamplare.
Här går Svante en match mot Jussi...
TolvanSopran_VS_SignalystSinc.PNG
TolvanSopran_VS_SignalystSinc.PNG (241.49 KiB) Visad 1645 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo, Funderar på att byta högtalarkabel.

Inläggav dewpo » 2018-02-27 22:50

Jag funderar på följande uppgradering, Markerad i Rött är byte till Solid ledare Jantzen audio 6n och på lödning av en högfrekvens RC länk direkt över Högtalaren,
Samt adderande av en Mica kondensator över de större kondensatorerna i EQ filtret. Jag funderar på följande uppgradering i vetenskapens tjänst, trotts att jag ej tror det blir en hörbar skillnad :roll:
Mygg.PNG
Mygg.PNG (22.01 KiB) Visad 1573 gånger

Bild
https://www.audiophonics.fr/en/cables-hautparleur-conducteurs/jantzen-audio-6n-solid-core-cable-hp-polyethylene-2x1mm-o-7mm-p-8789.html?search_query=solid%20core&fast_search=fs

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo's Håla

Inläggav dewpo » 2018-03-07 15:19

Så här har jag rattat ljudet nu.
1000HZdist.png
1000HZdist.png (62.42 KiB) Visad 1512 gånger

PHOTO_20180307_140634.jpg
PHOTO_20180307_140634.jpg (102.99 KiB) Visad 1512 gånger

EQ.png
EQ.png (32.73 KiB) Visad 1512 gånger

Kano Rullar.
Kano.PNG
Kano.PNG (441.77 KiB) Visad 1512 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo's Håla

Inläggav dewpo » 2018-05-04 21:44

Roon verkar stödja MQA fullt ut nu...

MQA.PNG
MQA.PNG (515.31 KiB) Visad 1312 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo testar ELAC EA101EQ-G

Inläggav dewpo » 2018-05-23 18:31

Hittade ett rea erbjudande på Elac EA101EQ-G och slog till.
PHOTO_20180523_181149.jpg
PHOTO_20180523_181149.jpg (103.67 KiB) Visad 1195 gånger

PHOTO_20180523_181133.jpg
PHOTO_20180523_181133.jpg (87.13 KiB) Visad 1195 gånger

Sitter nu och lyssnar in mig på den, Så här mäter det ihop med mina högtalare, Efter att förstärkaren vägt in basen, Och jag justerat upp den lite :D
ELAC.png
ELAC.png (66.8 KiB) Visad 1195 gånger

Jag är hittills väldigt nöjd med förstärkaren, Även om jag också tycker att diskanten är lite mindre luftig än hos rent analoga förstärkare.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-05-23 21:56

En trevlig funktion hos ELAC förstärkaren är att man kan byta namn på ingångarna till vad man använder dem till.
PHOTO_20180523_213913.jpg
PHOTO_20180523_213913.jpg (88.4 KiB) Visad 1178 gånger

PHOTO_20180523_213904.jpg
PHOTO_20180523_213904.jpg (90.53 KiB) Visad 1178 gånger

PHOTO_20180523_213854.jpg
PHOTO_20180523_213854.jpg (88.59 KiB) Visad 1178 gånger

PHOTO_20180523_213845.jpg
PHOTO_20180523_213845.jpg (87.58 KiB) Visad 1178 gånger

PHOTO_20180523_213835.jpg
PHOTO_20180523_213835.jpg (79.75 KiB) Visad 1178 gånger

Tyvärr går det inte att byta namn på knapparna på fjärrkontrollen.
PHOTO_20180523_215429.jpg
PHOTO_20180523_215429.jpg (175.7 KiB) Visad 1178 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-06-17 20:19

PHOTO_20180617_195853.jpg
PHOTO_20180617_195853.jpg (84.58 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_195913.jpg
PHOTO_20180617_195913.jpg (63.07 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_195934.jpg
PHOTO_20180617_195934.jpg (54.48 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_195954.jpg
PHOTO_20180617_195954.jpg (78.17 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_200152.jpg
PHOTO_20180617_200152.jpg (51.55 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_200225.jpg
PHOTO_20180617_200225.jpg (44.25 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_200238.jpg
PHOTO_20180617_200238.jpg (78.45 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_200249.jpg
PHOTO_20180617_200249.jpg (74.93 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_200400.jpg
PHOTO_20180617_200400.jpg (60.21 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_200556.jpg
PHOTO_20180617_200556.jpg (83.29 KiB) Visad 1074 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-06-17 20:20

PHOTO_20180617_200834.jpg
PHOTO_20180617_200834.jpg (67 KiB) Visad 1074 gånger

PHOTO_20180617_200857.jpg
PHOTO_20180617_200857.jpg (88.75 KiB) Visad 1074 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Re: Dewpo tar en kopp kaffe!

Inläggav NADifierad » 2018-06-17 21:55

Den varianten av Moccamaster har jag inte sett förr.
Men är det inte mycket meck, för en kopp kaffe? :)
En kapselmaskin kanske hade varit en ännu smidigare lösning?
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo tar en kopp kaffe!

Inläggav dewpo » 2018-06-17 22:09

Vad är det man brukar säga? Den som väntar på något gott väntar aldrig förlägne?
Fast i bland speciellt på morgonen innan man fått i sig första koppen kan det kännas omständligt.

Men jag skulle helst göra det ännu omständligare.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo´s rörförstärkare söker ny skruvglad ägare...

Inläggav dewpo » 2018-06-21 22:51

Xindak Mt-3 rörförstärkare Och Biasmaster Bm-4 Bias mätare söker nytt hem.
Förstärkaren behöver nya rör och en service genomgång, Troligtvis bara justering...
Biasmastern är endast använd en gång och fult fungerade...

Pm'a en prisidé om du är intresserad. Helst avhämtning.

Användarvisningsbild
jonasp
Redaktör

Re: Dewpo´s rörförstärkare söker ny skruvglad ägare...

Inläggav jonasp » 2018-06-22 07:49

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge! :) blev det gott?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer