Dewpo drabbas av kapacitetsbrist...

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: Dewpo söker den optimala basplaceringen...

Inläggav Tangband » 2020-01-14 21:45

Dewpo, du kan använda olika metoder för att placera basmodulerna i rummet. Ett sätt är att lyssna till basgångarna på olika skivor. Bummlar det vid vissa toner / frekvenser, dvs låter det otydligt ? Prova flytta topparna ihop/isär en decimeter och lyssna igen. Du behöver laborera med öppningsvinkel på dina toppar samt avståndet till den bakre väggen.

Du kan, enligt min erfarenhet, inte hitta en bra placering av basmodulerna föränn dina toppar är placerade så optimalt det går, eftersom en basist spelar toner mellan 40 Hz och långt över 8 kHz :)

Det är väldigt svårt att integrera en subwoofer perfekt.
Är topparna felplacerade, dvs låter fel vid vissa basfrekvenser så är det omöjligt.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo död dämpar :)

Inläggav dewpo » 2020-01-29 17:21

Jag har test monterat dämpning bakom högtalarna...

59CC8623-B212-41F3-AB74-9C2DC24B92A4-COLLAGE.jpg
59CC8623-B212-41F3-AB74-9C2DC24B92A4-COLLAGE.jpg (310.67 KiB) Visad 3534 gånger

Verkar tackla alla frekvenser för utom 430-440 Hz :?

NONO.jpg
NONO.jpg (176.67 KiB) Visad 3534 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo drabbas av audiofil neuros och fixar med fasen.

Inläggav dewpo » 2020-01-30 22:23

Efter att ha lyssnat och mät ett otal gånger bestämde jag mig åter för att ta bort bas justeringarna som ger jämn bas i lyssnings position :?
Det låter rätt när jag sitter i sweetspot, Men fel när jag som jag ofta gör, Lounge lyssnar.
När jag ändock var i gång fas-justerade jag högtalarna, Trots att jag vet att fas skall vara svårt att höra upplever jag fas-linjär återgivning som vassare :twisted:

Nu läget i bilder =>

Rätt.jpg
Rätt.jpg (431.5 KiB) Visad 3472 gånger

____Rätt.jpg
____Rätt.jpg (816.65 KiB) Visad 3472 gånger

Med___Rätt.jpg
Med___Rätt.jpg (186.79 KiB) Visad 3472 gånger

MedFasenRätt.jpg
MedFasenRätt.jpg (112.73 KiB) Visad 3472 gånger

Mät uppställningen =>

PHOTO_20200130_180243-COLLAGE.jpg
PHOTO_20200130_180243-COLLAGE.jpg (497.47 KiB) Visad 3472 gånger
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-30 23:16

Jag har upptäckt en sak på forumet vilket är att många av er med delade eller aktiva system ofta verkar osäkra på om systemet är rätt justerat, vilket ofta gör att ni alltid har något att fixa, testa eller ändra.

Är inte det jobbigt och förtar själva njutningen av musiklyssningen när ni jämt och ständigt sitter och lyssnar efter eventuella fel? :)

JM

Inläggav JM » 2020-01-31 00:10

goat76 skrev:Jag har upptäckt en sak på forumet vilket är att många av er med delade eller aktiva system ofta verkar osäkra på om systemet är rätt justerat, vilket ofta gör att ni alltid har något att fixa, testa eller ändra.

Är inte det jobbigt och förtar själva njutningen av musiklyssningen när ni jämt och ständigt sitter och lyssnar efter eventuella fel? :)

viewtopic.php?f=9&t=69974

JM

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-31 00:23

JM skrev:
goat76 skrev:Jag har upptäckt en sak på forumet vilket är att många av er med delade eller aktiva system ofta verkar osäkra på om systemet är rätt justerat, vilket ofta gör att ni alltid har något att fixa, testa eller ändra.

JM

Kanske behöver dewpo en BBC-dipp för att finna fulländad sexuell extas? :D

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-01-31 01:27

Jag lyssnar på musik större delen av dygnet, Trivs inte med tystnad!

Men jag har egentligen inget större musikintresse, Utan mera ett teknikintresse.
Slant in på stereo för att hemmabio blir för dyrt, Så att säga.

Jag gillar förstås musik, Fast då jag oftast endast hört verken hemma så saknar jag referenser hur det skall låta.
Vilket i och för sig inte behöver vara något dåligt, Jag gillar hur det låter :D

Men andra verkar ha ett ljud ideal att det måste låta "som det ska" Vilket jag personligen struntar i :twisted:
Fast känner mig pressad att försöka åstadkomma :oops:

goat76 skrev:
JM skrev:

JM

Kanske behöver dewpo en BBC-dipp för att finna fulländad sexuell extas? :D

8O Jo mycket sublimerande blir det ju förstås, Svenska kvinnor verkar ju inte längre vara intresserade av "män"
Utan är i jakt på ett "hen-hen" förhållande där det delas lika på blöjbyten och barn vaktande!

Och när lämplig "hen" inte står att finna utan bara "aschpiga"-män.
Så uppsöker de hellre en inseminationsklinik i Danmark och blir "Mamma" på jakt :evil:

I denna högkulturella singelhushålls triumf finns det förstås inte mycket mer att göra för en teknikintresserad "man" än att ägna sig åt tekniken!
Ty alternativet att söka sin inre "toffel" och gå kurs i blöjbyten känns inte aktuellt :oops:

En tokig sång skrev:Jag fångade en räv en dag
Men räven gled ur näven
Fast lika glad för det är jag
Men gladast är nog räven
Åh hum, vår sång är dum
Den är ju ingenting
Vad gör det om hundra år
När allting kommer kring?

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-31 09:56

Kan vara.
Då man utvecklar högtalare måste man jämföra mer levande musik.
Med ett dsp filter och egenutvecklade delningsfilter finns det ju tusentals variabler. Och man VET att resultatet blir betydligt bättre än de flesta passiva högtalare som kan köpas för normala pengar.

Själv har jag tagit bort ethernetsladden från mitt dbx driverack PA2. Efter ett halvår med små justeringar och utvärderingar har jag nått peaken på optimeringen av HYBRIDDIST.

Det är en väldig feelgood att veta att ingenting under 40000:- i affärerna kommer i närheten, ljudmässigt. 8)

Med ett passivt eller aktivt färdigt system är det bara att gilla läget...

Naturligtvis hade jag inte byggt själv om jag kunnat köpa lika bra begagnat under 20000:- .
Senast redigerad av Tangband 2020-01-31 10:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-31 10:12

Jag tror många av oss har känt det någon gång, inklusive mig själv, att man byggt sig ett för komplext system. Att det vore skönt med något simpelt helt integrerat. Typ en Ikea Eneby och så är det klart :)
Samtidigt, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-01-31 10:34

Tangband skrev:

Kan vara.
Med ett dsp filter och egenutvecklade delningsfilter finns det ju tusentals variabler. Och man VET att resultatet blir betydligt bättre än de flesta passiva högtalare som kan köpas för normala pengar.

Själv har jag tagit bort ethernetsladden från mitt dbx driverack PA2. Efter ett halvår med små justeringar och utvärderingar har jag nått peaken på optimeringen av HYBRIDDIST.

Det är en väldig feelgood att veta att ingenting under 40000:- i affärerna kommer i närheten, ljudmässigt. 8)

Så du kan lova att du inte inom det här året kommer göra några nya justeringar av ditt ljudsystem? :D

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-01-31 10:57

goat76 skrev:
Tangband skrev:

Kan vara.

Så du kan lova att du inte inom det här året kommer göra några nya justeringar av ditt ljudsystem? :D

2 st OM 1 dimper ned i slutet av februari. Då blir det såklart verifierande mätningar, men kanske inga ändringar . OM 1 kommer främst vara till för inspelningar.

Om jag utvecklar hybriddist till sommaren så blir det med ett extra seas er18rnx som spelar under 500 Hz.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo's system distar vid volym pådrag :(

Inläggav dewpo » 2020-02-03 16:05

Jag undersökte i dag hur distorsionen i mitt system påverkas av volymen på signalen.
Underkapaciteten i basregistret är påtaglig :cry:
Jag skulle verkligen behöva de 9 dB ytterligare kapacitet jag skulle få om jag byggde klart bassystemet enligt plan :oops:

VOL.jpg
VOL.jpg (406.26 KiB) Visad 3291 gånger

Dist_Vs_Vol.jpg
Dist_Vs_Vol.jpg (313.54 KiB) Visad 3291 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-02-03 16:52

Jag har aldrig satt mig in i hur distmätning funkar i REW, men är du säker på att det inte är något i inredningen som vibrerar såpass att det börjar skallra?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-03 17:10

Belker skrev:Jag har aldrig satt mig in i hur distmätning funkar i REW, men är du säker på att det inte är något i inredningen som vibrerar såpass att det börjar skallra?

Nej det är jag inte säker på :?
Skall försöka undersöka saken, Jag återkommer...

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-03 17:38

dewpo skrev:
Belker skrev:Jag har aldrig satt mig in i hur distmätning funkar i REW, men är du säker på att det inte är något i inredningen som vibrerar såpass att det börjar skallra?

Nej det är jag inte säker på :?
Skall försöka undersöka saken, Jag återkommer...

Nu har jag undersökt saken och spelar jag bara en Bas så får jag 6 dB lägre nivå vid 2% Distorsion än om jag spelar både vänster och höger bas => Fler basar lägre distorsion, Tror jag :?

Dist_vs_Bas_Antal.jpg
Dist_vs_Bas_Antal.jpg (990.2 KiB) Visad 3262 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo jämför IIR med FIR :)

Inläggav dewpo » 2020-02-08 02:15

I vanliga fall, När jag lyssnar på musik använder jag FAS-linjära FIR_filter och linjäriserar även FASEN :D
Men denna typ av filter ger en rejäl fördröjning på ljudet så när jag ser på tv så måste jag använda IIR-filter :|

Så hur stor är då skillnaden mellan dessa tekniker ljudmässigt?
Nedan är hur det mäter hos mig när jag gjort mitt bästa med FIR respektive IIR tekniken =>

IIRvsFIR.jpg
Först ut frekvensgången, Inga stora skillnader här inte :)
IIRvsFIR.jpg (199.26 KiB) Visad 3167 gånger

IIRvsFIR_DIST.jpg
Inte heller distorsionen påvisar några stora skillnader :)
IIRvsFIR_DIST.jpg (159.06 KiB) Visad 3167 gånger

IIRvsFIR_FAS.jpg
Fasen här börjar det hända saker 1-0 FIR :)
IIRvsFIR_FAS.jpg (195.9 KiB) Visad 3167 gånger

IIRvsFIR_IMP.jpg
Impulsen ser mer riktig ut med FIR 2-0 :)
IIRvsFIR_IMP.jpg (116.38 KiB) Visad 3167 gånger

IIRvsFIR_GD.jpg
Grupp fördröjningen hos IIR ser inte rolig ut, Här kan man prata svampig bas 3-0 till FIR :)
IIRvsFIR_GD.jpg (121.94 KiB) Visad 3167 gånger

Summering IIR mot FIR i fem ronder ljudkvalité, Två oavgjorda och tre FIR segrar. FIR 3-0 :D

Men i Ronden synkronisering till bild vinner IIR lätt, BIld i synk mot ca 400 ms ljudsläpning, Pick your poison :twisted:

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-08 04:37

Mäter alltid o justerar när jag flyttat nånstans eller ändrat mycket på inrednigen, behöver alltid lite justerande i framför allt basen beroende på rum. Det hör man ju oftast om det låter rätt eller inte, men desto svårare att veta var exakt vid vilken frekvens o vilken högtalare som har störst problem osv. O blir ju ett litet tags justerande av framför allt eq, men också delay o gain för att efter ett tag vara nöjd. Sen gillar jag ju inte helt platt kurva, så jag konfar alltid till min egen lite men verkar alltid bli lite olika när jag byter rum då även rummet påverkar ljudet i övre frekvenserna mycket. Så det är en rätt exkat grej med mätningarna, men blir alltid lite subjektiva justeringar för vad som låter najs. O det krävs ju som sagt ett tags lyssnande o småjusterande för att få det balanserat för den mesta musiken jag lyssnar på (men funkar sen oftast fint till ~all musik).
Men sen är det ju intressant att höra nåt för att se se data på det för att på nåt sätt lättare förstå det. O för mig är det viktigt att förstå typ allt för att kunna hantera det på bästa sätt så att säga. Jag har iaf lättare att förstå nåt om jag också kan se det på nåt sätt, antingen på skärm eller papper, för att sen då få in bilden i huvet för att fatta grejen bättre. Min hjärna gillar bilder!
Sist men inte minst så är det kul också ^^

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-02-08 06:33

dewpo skrev:
[attachéen=0]PHOTO_20200130_180243-COLLAGE.jpg[/attachment]

Fasen vad jag gillar dina stativ till högtalarna och symmetrin i setupen, bara ”jordgloben” och hästljusstakarna som skiljer. :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-02-08 10:44

goat76 skrev:
Tangband skrev:

Kan vara.

Goat76, nu har du fan gått för långt, vad jiddrar du om egentligen !?

Skulle man sluta att pilla på inställningarna ?
Det är i det närmaste en förolämpning mot ljudnördar världen över vars primära mål i livet är att HITTA något ytterligare att kunna få pilla på.... :mrgreen:
Nu får du förklara dig!

(OBS! Detta är ett skämtsamt inlägg där jag driver med förmågan att ta illa upp av dom mest märkliga ting, vill bara förtydliga) :)
Mvh//David

Sitter nöjd!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-02-08 14:31

Ja, jag känner mig krengt.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo motionerar de små Bredbandarna :)

Inläggav dewpo » 2020-02-13 18:22

Jag har i dagarna motionerat mina små satellit högtalare :D
De låter faktiskt helt okej, Så länge man håller sig på konservativa lyssnings volymer :oops:

5742B022-39A3-4A94-927D-70088A492B4C.jpeg
5742B022-39A3-4A94-927D-70088A492B4C.jpeg (311.3 KiB) Visad 3051 gånger

När jag ändock motionerade dem så passade jag på att mäta deras dagsform :|

2D15507C-54C2-4BC6-B805-CF4B168EDD99.jpeg
2D15507C-54C2-4BC6-B805-CF4B168EDD99.jpeg (217.09 KiB) Visad 3051 gånger

8EB369A2-EC9E-4A0B-A57C-164B752D4C53.jpeg
8EB369A2-EC9E-4A0B-A57C-164B752D4C53.jpeg (139.2 KiB) Visad 3051 gånger

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-02-14 05:27

Vad visar dom båda linjerna i impulsmätningen? Dvs varför är där 2?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-14 11:39

Vinylcalle skrev:Vad visar dom båda linjerna i impulsmätningen? Dvs varför är där 2?

Mvh Carl

Det är impuls-respons och steg-respons i samma graf.
Steg-responsen är integralen av impuls-responsen :?

pontareee

Inläggav pontareee » 2020-02-14 11:43

dewpo skrev:
Vinylcalle skrev:Vad visar dom båda linjerna i impulsmätningen? Dvs varför är där 2?

Mvh Carl

Jag kan ha helt fel men ska inte första impulsen stega uppåt om den är i fas? Prova att ansluta högtalarna polvända och se om det blir någon skillnad.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-18 00:21

pontareee skrev:
dewpo skrev:

Mvh Carl

Jag kan ha helt fel men ska inte första impulsen stega uppåt om den är i fas? Prova att ansluta högtalarna polvända och se om det blir någon skillnad.

Det är nog lite ”preringing” från FIR filtren jag använder som får det att först dippa ner tror jag :oops:
Jag är ganska säker på att de är koppplade i FAS :?

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo's nya femårsplan 2020-2025 => => =>

Inläggav dewpo » 2020-02-22 20:50

Jag tycker att ljudet vid musiklyssning är ganska okej nu här hemma!
Ja förutom att baskapaciteten är lite otillräcklig :( Men det skall bli bättring :)

Så jag började fundera på vilka förbättringar jag skulle önska på underhållningshemmafronten.
Och jag satte följande mål.

Före 2025 då jag fyller 50 skall hemmabioljud adderas till ekvationen :|

Jag vill alltså kunna lyssna på musik på samma sätt som nu men även kunna koppla bakkanaler till filmtittning!

Vad krävs då för utrustning?

Jo jag har kommit fram till att jag behöver följande =>

▢ Hemmabioreceiver med preut för frontkanalerna - Kanske Onkyo TX-NR696
▢ Försteg med Hembio pass-through - Jag lutar åt Holographic Audio PRE TWO HALVBREDD
▢ Slutsteg nCore - Troligen AUDIOPHONICS MPA-S250NC RCA
▢ RCA ingångsväljare till basarna - Något billigt som inte spränger budgeten
▢ Stativ till de små Bredbandarna

Kraven är alltså att jag relativt enkelt skall kunna koppla om mellan musiklyssning och filmtittande :|

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-02-22 21:07

Kul plan ! :)
Eftersom du gillar bredbandare- du har inte även funderat på ett par mer avancerade bredbandare från tex Kef eller seas ?
Eller fem såna här till en hemmabio ?
SB16PFC25.

...eller fem jbl 305 mkII ? Då behöver du inget slutsteg. 5 sådana kostar 1200:- styck.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-22 21:39

Att byta bredbands högtalarna mot koaxialer finns någonstans i planerna, Men det är inte så högt prioriterat :oops:

Flervägs högtalare av vanlig typ tycker jag inte låter bra i små rum,
Åtminstone inte stora golvhögtalare, Små tvåvägs monitorer kan göra det ibland.

Jag har bara 2 m till fronthögtalarna och till bakhögtalarna blir det bara 1,2 m i mitt lilla rum.
Så jag har svårt att se att något annat än bredbandare eller koaxialer skulle fungera :|

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-02-23 08:51

dewpo skrev:Att byta bredbands högtalarna mot koaxialer finns någonstans i planerna, Men det är inte så högt prioriterat :oops:

Flervägs högtalare av vanlig typ tycker jag inte låter bra i små rum,
Åtminstone inte stora golvhögtalare, Små tvåvägs monitorer kan göra det ibland.

Jag har bara 2 m till fronthögtalarna och till bakhögtalarna blir det bara 1,2 m i mitt lilla rum.
Så jag har svårt att se att något annat än bredbandare eller koaxialer skulle fungera :|

Jbl 305 mkII är närfältsmonitorer, låter bra från 1 meters avstånd och de passar förstås perfekt :D .

Tror det var rajapruk (?) som körde dessa i 5.1 och var mycket nöjd.

Men du gillar bredbandare och det är ju också kul att läsa om :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-02-24 11:18

Två meters avstånd är väl knappast något problem. Vilken tvåvägare som helst summerar på det avståndet.
Vissa trevägare där elementen sitter långt ifrån varandra kanske har problem.

Men vill man ha koax så är ju Elac Navis väldigt intressanta om inte annat.
Analogt aktiva högtalare. Så du kan ändra förförstärkare och dac hur du vill.
https://www.elac.com/series/navis-power ... rs/arb-51/

Annars funkar ju nästan alla Ino på 2m avstånd, tex:
Ino piP, iP, pi25,i6, pi60 och i14

Eller som sagt i stort sett vilken tvåvägare på marknaden som helst.

Det jag däremot skulle vara mer orolig för är hur nära väggen de står. Och snedtakets inverkan på ljudet.

edit: kan ju vara intressant att veta också att en bredbandare också är en flervägshögtalare egentligen. Det är bara det att delningen sker mekaniskt istället för elektriskt. Ofta på ett mycket sämre kontrollerat sätt än vad som kan åstadkommas elektriskt och dedikerade element för särskilda frekvenser.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer